MPR! Oletteko rokottaneet??

  • Viestiketjun aloittaja Epävarma
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ei lammas....:
Tosiaankin miettikää järjellä ja ottakaa asioista selvää eikä tarvi aina tehdä kaikkea siksi kun muutkin tekee,enkä kyllä tosiaan aio antaa mpr;ää ja altistaa lastani vähän vakavimmille sairauksille kuin mitä se mukamas estää!!
ROKOTUSINFO!sieltä voi jokainen käydä lukemassa FAKTAT ja tehdä päätöksen lapsensa rokottamisesta sitten
rokotusinfon sivut vasta propagandaa ovatkin

ktl antaa mun mielestä puolueettomampaa infoa
 
eräs
Aika jännä että kaikki ovat valmiita miettimään, että antavatko rokotetta vai eivätkö anna. Mielestäni siinä on se pointti, joka minunkin olisi pitänyt tajuta aikasemmin.

Meille ei kerrottu neuvolassa että rokotteita EI OLE PAKKO ottaa. Että sen voi olla ottamattakin, ja ei kerrottu sen vaaroista jne...
Otin kaiken esikoiselleni mitä sieltä tuputettiin.. Ainakaan en koskaan kuullut että
voit olla ottamattakin rokotteen, sitäkään ei kerrottu ettei sikiöseulonnoissa ole pakko käydä ja mittauttaa np-turvotusta.

Minusta neuvoloiden henkilökunnan pitäisi enemmän ohjeistaa vanhempia päättämään itse ja saada heidät tajuamaan omat valinnan mahdollisuudet. Neuvolassa voisi kertoa omista peloistaan ja sieltä voitaisiin kertoa oikeat faktat näihin rokotusmysteereihin.
Ehkä.. mut ennen kaikkea tarkoitan sitä että kaikki tekevät niinkuin näkevät parhaakseen.. Eikä muilla ole siihen nokankoputtamista.

Sitten vielä kysymys.. olenko huono äiti, koska olen esikkoni rokotuttanut ja nyt kun kuopuksen vuoro olisi, niin epäröin kauheasti.. Onko siis väärin jos jätän kuopuksen rokotuttamatta vaikka olenkin esikkoni rokottanut? m
MItä jos toinen sairastuu.. syyllisyydentuskat?! kestänkö niitä.. en varmasti.

Olenkin siis 100% varma että päädyn silti rokotuksiin.. :)

En tiedä mikä minut saisi toimimaan toisin. Mutta se ei olekaan pääasia.
 
jep
täällä vouhkataan sikainfluenssasta ja sitten jätetään rokottamatta tuhkarokkoa vastaan, arvatkaapa kumpi tauti on vakavampi. Ja itse olen sairastanut 14-vuotiaana tuhkarokon, sillä minun vuosikertaani ei Suomessa vielä rokotettu sitä vastaan ja olin todella paljon kipeämpi kuin influenssassa, jonka sairastin pari vuotta aikaisemmin.
 
Kuten joku laittoi toisessa ketjussa; rokotusasia on tietyllä tapaa kaksi piippuinen juttu...

Itse olen sairastanut tuhkarokon, eikä mitään " kauheita muistoja" ole asiasta jäänyt. Lapseni
ovat sairastaneet vesirokon ja se oli aivan kauhea tauti; kyselevät vielä kahden vuoden jälkeenkin, etteihän meihin vaan taas tule vesirokko. Ja sikotauti tosiaan voi olla etenkin pojille vaaraksi -> lapsettomuus. En voisi kantaa tunnollani sitä, että itse olisin päättänyt jättää lapset rokottamatta ja etteivät poikani sitten kenties saisi lapsia. Toisaalta tiedän, että rokotuksista on tullut hyvin pahoja rektioita, joista ihminen on joutunut vuosia eteenpäin kärsimään.
Vaan jokainenhan tekee itse valintansa ja lapsi kantaa seuraukset, koska ei itse osaa vielä valintaa asian suhteen tehdä....
 
Kaikissa rokotuksissa on riskinsä, se ettei jonkun palstalaisen lapsi ole saanut siitä oireita, ei tarkoita etteikö niitä voisi tulla. Joka vuosi jonkun lapsi vammautuu rokotteesta. Esim. kun polio-rokotus annettiin niin silloin sairastui lapsia polioon. Tämä sairastuminen ei tietenkään palstalaisia hetkauta mutta varmasti sairastunutta lasta ja hänen vanhempiaan.

Itse olen vanhemman pojan rokottanut kaikella. Nuorempi ei ole saanut MPR-rokotusta. Ihan siitä syystä että en voinut antaa rokottaa niin pientä jonka vastutustuskyky ei ole vielä kunnolla kehittynyt. Ihmiset ei tunnu tajuavan että MPRrän voi antaa vanhempanakin, ei sitä tarvitse alle kaksivuotiaaseen pistää.
 
tsubaki
Mä kyllä mietin moneen kertaan rokotanko vai en, juuri tuon autismiepäilyn takia, luin sitten kyllä monesta eri lähteestä, että väite on todistettu vääräksi (en usko pelkkää KTL:ta). Meillä siis rokotettiin, eikä tullut juuri mitään oireita, vähän kuumetta ja ihottumaa. Mutta tiedäthän että rokotteet voi ottaa erillisinäkin, silloin ne vain kaiketi joutuu itse maksamaan. Tuota kolmen eri taudin yhteistä rokotettahan on pidetty turhan rankkana lapsen elimistölle, joten kolme eri rokotetta ja muutama kuukausi välissä voisi olla helpompi. Itse kyllä kannatan rokottamista, mutta juuri tuo rokotteiden yhdistäminen hieman arveluttaa.
 
äit
Meidän lasta ei ole rokotettu ollenkaan. Yhdistelmärokotuksesta juttelimme lääkärin kanssa ja kysyin mahdollisuutta saada rokote osissa, nykyään ei kuulemma enää saa, vaan kaikkia kolmea rokkoaa vastaan rokotetaan samalla. Tietynlaista painostusta tuli hoitohenkilökunnan osalta rokotusten suhteen.
 
Kyllähän tuo mietityttää varsinkin kun esikoisen MPR rokotus oli ajankohtaista taisi telkkarista tulla se dokumentaarinenelokuvakin aiheesta.
Mutta lapset on rokotettu.

Mun ajatus siitä hysteriasta on semmoinen että se itse rokote ei sitä autismia aiheuta. Siinä rokotteessa ei ole mitään semmoista mikä sen aiheuttaisi.
Mutta jos lapsella on alttius autismiin niin toki se sen voi laukaista, ehkä.
Onko Suomessa todettu tapauksia missä MPR rokotteen jälkeen olisi lapsella puhjennut autismi?
Kyllä meillä edelleen lapset rokotetaan silloin kun se rokotusohjelmassa on ajankohtaista, mikäli ei ole silloin jotain mikä sen estäisi.
Esim keskimmäinen sai MPR rokotteen muistaakseni lähempänä 2v ikää, koska oli aina pienessä flunssassa kun sitä oltiin antamassa.

Ei ongelmia, paitsi se korkea kuume n.10pv rokotteen antamisen jälkeen.

Lisään vielä:
Meidän neuvolan täti on kyllä siinä mielessä ihana että on kyllä antanu aina mahdollisuuden kieltäytyä rokotteesta. Ei ole ollut koskaan automaattista että lapset rokotettaisiin vaan aina ollaan itse saatu päättää asia.
Hän erikseen aina kysyy saako rokottaa. Mun mielestä tosi hieno juttu, ja on todella ikävää ettei kaikki neuvolan tädit ole samanlaisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tsubaki:
Mä kyllä mietin moneen kertaan rokotanko vai en, juuri tuon autismiepäilyn takia, luin sitten kyllä monesta eri lähteestä, että väite on todistettu vääräksi (en usko pelkkää KTL:ta). Meillä siis rokotettiin, eikä tullut juuri mitään oireita, vähän kuumetta ja ihottumaa. Mutta tiedäthän että rokotteet voi ottaa erillisinäkin, silloin ne vain kaiketi joutuu itse maksamaan. Tuota kolmen eri taudin yhteistä rokotettahan on pidetty turhan rankkana lapsen elimistölle, joten kolme eri rokotetta ja muutama kuukausi välissä voisi olla helpompi. Itse kyllä kannatan rokottamista, mutta juuri tuo rokotteiden yhdistäminen hieman arveluttaa.
Onko nykyisin mahdollista ostaa rokotteet erillisinä? Meinaa ei vielä vähän aikaa sitten voinut. On se kumma että koirien yhdistelmärokotteita voi ostaa yksitellen, mutta lasten ei.
 
Miä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ihmiseloon kuuluu myös sairastaminen. Jos tauti ei ole kuolemaksi, sen voisi minun mielestä sairastaa.
Jos raskaana oleva nainen saa vihurirokon, seuraukset voivat olla hyvinkin vakavat. Pojilla sikotaudin seurauksena voi olla hedelmättömyys. Ei kaikkien tautien tarvitse olla kuolemaksi, ne voivat olla muilla tavoin hyvin vakavia.

Ja ne autismihöpinät voi unohtaa, ko. "tutkimus" on osoitettu hömpäksi kauan sitten.
 
äit
Alkuperäinen kirjoittaja äit:
Meidän lasta ei ole rokotettu ollenkaan. Yhdistelmärokotuksesta juttelimme lääkärin kanssa ja kysyin mahdollisuutta saada rokote osissa, nykyään ei kuulemma enää saa, vaan kaikkia kolmea rokkoaa vastaan rokotetaan samalla. Tietynlaista painostusta tuli hoitohenkilökunnan osalta rokotusten suhteen.
Lisää vielä tähän, että meillä ei ole jätetty rokottamatta autismi asian vuoksi, vaan tytöllä epilepsia ja useita epäilyjä sen suhteen, että rokotukset ovat vaikeuttaneet epilepsiaa. Me pelkäämme, että vaikuttaa negatiivisesti tähän epilepsiaan.
 
Miä
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Onko Suomessa todettu tapauksia missä MPR rokotteen jälkeen olisi lapsella puhjennut autismi?
Jos asia X tapahtuu asian Y jälkeen, siitä ei seuraa, että X johtuu Y:stä.

Myöskään korrelaatio ei automaattisesti merkitse kausaliteettia.
 
äit
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja tsubaki:
Mä kyllä mietin moneen kertaan rokotanko vai en, juuri tuon autismiepäilyn takia, luin sitten kyllä monesta eri lähteestä, että väite on todistettu vääräksi (en usko pelkkää KTL:ta). Meillä siis rokotettiin, eikä tullut juuri mitään oireita, vähän kuumetta ja ihottumaa. Mutta tiedäthän että rokotteet voi ottaa erillisinäkin, silloin ne vain kaiketi joutuu itse maksamaan. Tuota kolmen eri taudin yhteistä rokotettahan on pidetty turhan rankkana lapsen elimistölle, joten kolme eri rokotetta ja muutama kuukausi välissä voisi olla helpompi. Itse kyllä kannatan rokottamista, mutta juuri tuo rokotteiden yhdistäminen hieman arveluttaa.
Onko nykyisin mahdollista ostaa rokotteet erillisinä? Meinaa ei vielä vähän aikaa sitten voinut. On se kumma että koirien yhdistelmärokotteita voi ostaa yksitellen, mutta lasten ei.
Ennenhän rokoteteet on nimenomaan ollut erillisinä, mutta ainakin meille neuvolassa sanottiin, että nykyään niitä ei enää saa. Joku tosin aiemmin kirjoitti, että saisi, kuinkahan on? Olisiko "linjoilla" joku alanammattilainen, joka tietäisi arvailuiden sijaan?
 
En ole antamassa MPR:ää puolitoistavuotiaana. (Mutta kyllä viitosrokotteen vahvistuksineen). Tutkimuksissakin on huomioitavaa, että mikään yksittäinen tutkimus ei ole the lopullinen totuus. En ole pariin kuukauteen lueskellut, mutta vaikuttaisi, että hieman erilaisia tuloksia on eri tutkimuksista tullut mpr:n mahdollisiin haittavaikutuksiin liittyen. Voi kyllä olla, että annetaan se myöhemmin, en ole vielä tehnyt siitä lopullista päätöstä. Mielummin olisin käyttänyt yksittäisrokotteita, mutta sellaista mahdollisuutta ei kuulema ole.
 
miiru
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vihurirokon vielä ymmärrän mutta sikotauti ja tuhkarokko??
Olen sairastanut sekä sikotaudin että tuhkarokon. Ja KYLLÄ, aion rokotuttaa lapseni. Te ette tiedä, miten kauheita jotkut kulkutaudit voivat olla, kun olette eläneet rokotusten suojassa.
 
miiru
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Onko Suomessa todettu tapauksia missä MPR rokotteen jälkeen olisi lapsella puhjennut autismi?
Jos asia X tapahtuu asian Y jälkeen, siitä ei seuraa, että X johtuu Y:stä.

Myöskään korrelaatio ei automaattisesti merkitse kausaliteettia.
Totta höpiset! Nyt kun mpr:n anto on siirretty myöhäisemmäksi, niin veikkaanpa, että autismin merkit alkavat näkymään edelleen samassa ikävaiheessa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei lammas....:
Tosiaankin miettikää järjellä ja ottakaa asioista selvää eikä tarvi aina tehdä kaikkea siksi kun muutkin tekee,enkä kyllä tosiaan aio antaa mpr;ää ja altistaa lastani vähän vakavimmille sairauksille kuin mitä se mukamas estää!!
ROKOTUSINFO!sieltä voi jokainen käydä lukemassa FAKTAT ja tehdä päätöksen lapsensa rokottamisesta sitten
rokotusinfon sivut vasta propagandaa ovatkin

ktl antaa mun mielestä puolueettomampaa infoa
Peesi. Muutenkin sulla on fiksut jutut!
 
KTL ei todellakaan ole puolueeton. Olisin ilmoittanut sinne haittavaikutuksesta, kun MPR aiheutti meidän pojalle korvatulehduksen. Eivät suostuneet ottamaan vastaan vaan sanoivat, että siitä pitää ilmoittaa rokottajalle. Sitten kehtasi väittää, ettei tämä rokote voi aiheuttaa mitään korvatulehduksia. Lääkäri tosin sanoi, että kyllä vain aiheuttaa... Mutta ehkä KTL ei ole haittavaikutuksista kiinnostunut vaan ne jäävät vain lääkäreiden tietoon. Harmi sinänsä, mutta minkäs teet? :headwall:
 
äiti vm -70
Alkuperäinen kirjoittaja miiru:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vihurirokon vielä ymmärrän mutta sikotauti ja tuhkarokko??
Olen sairastanut sekä sikotaudin että tuhkarokon. Ja KYLLÄ, aion rokotuttaa lapseni. Te ette tiedä, miten kauheita jotkut kulkutaudit voivat olla, kun olette eläneet rokotusten suojassa.
Juu, mä ole sairastanut myös kaiik nuo mpr-taudit, ei mitään vakavaa, eikä jälkitauteja niistä, siitä huolimatta kaikki neljä lastani ovat saaneet/tulevat saamaan kaikki rokotusohjelman mukaiset rokotteet!
Kannattaa teidän jotka ette rokotuta, miettiä tosiaan sitä, että jos kaikki ajattelisivat samoin! Ko. taudit lisääntyisivät räjähdysmäisesti, tällä hetkellähän suomessa ainakin on melko hyvä tilanne noiden tautien suhteen...mut tilanne oli toinen silloin 70-luvun puolivälissä, kun mpr:ää ei annettu
 
Alkuperäinen kirjoittaja miiru:
Totta höpiset! Nyt kun mpr:n anto on siirretty myöhäisemmäksi, niin veikkaanpa, että autismin merkit alkavat näkymään edelleen samassa ikävaiheessa.
Se onkin mielenkiintoista, että miten vaikuttaa. Mutta jos tällainen varsin naivi ja lääketieteestä mitään ymmärtämätön henkilö ajattelee autismia, hän ehkä ihmettelee, miten se voi puhjeta taantumuksena. (Tiedän, olen varmaan tyhmä mutta kunhan spekuloin) Eli jos siis kyseessä on perinnöllinen kyvyttömyys kommunikoida ja lukea tunteita yms. niin miten voi olla, että se kyky olisi kuitenkin olemassa siihen 1,5:hen asti, ja sitten hiipuisi? Eikö tällainen viittaa siihen, että jokin kyky tuhoutuu kuin että sitä kykyä ei ole koskaan ollutkaan?
 

Yhteistyössä