Mulla vähän sapettaa! Lasten päivähoidosta...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
miunmau
mulla on kyllä ihan kunnallinen paikka lapsille, sattuu vaa olee siel mummolassa :)
Kuulostaa kivalta mummolta.

Mekään emme ole kahden vuoden odottelusta huolimatta saaneet lapselle paikkaa lähipäiväkodista, johon olisi kävelymatka. Nyt näyttää siltä, että hoidon pian aloittava pienempi sisarus joutuu vielä eri päiväkotiin ainakin väliaikaisesti.
 
Meillä ei ainakaan kuljetukset onnistuisi. Perheessä 1 auto, jolla mies vie töihin mennessään puoli 8 ja hakee kotiin tullessaan puoli 5.
Siis mitään julkisia kulkuvälineitä ei kulje? Toivottavasti lapsi ei kuitenkaan ole hoidossa joka päivä. On virikehoitolaiselle todella pitkät päivät, varsinkin jos lapsi ei ole vielä mikään 5v.

Jos ei olisi mitään muita hoitoa puoltavia syitä niin tuossa tilanteessa kyllä pitäisin lapsen mielummin kotona, vaikka sinne eskariin asti.
 
miunmau
Siis mitään julkisia kulkuvälineitä ei kulje? Toivottavasti lapsi ei kuitenkaan ole hoidossa joka päivä. On virikehoitolaiselle todella pitkät päivät, varsinkin jos lapsi ei ole vielä mikään 5v.

Jos ei olisi mitään muita hoitoa puoltavia syitä niin tuossa tilanteessa kyllä pitäisin lapsen mielummin kotona, vaikka sinne eskariin asti.
3päivää viikossa.

Hoito on tehnyt meidän vilkkaalle lapselle pelkästään hyvää ja pari viikkoa sitten, kun hän oli kolmen viikon lomalla hoidosta, niin meillä ei kotona tehty mitään muuta kuin riideltiin ja istuttiin arestissa.

Mutta näin meillä ja ainakin meidän päiväkodin ja neuvolan mielestä tämä järjestely on ok.
 
Kuulostaa kivalta mummolta.

Mekään emme ole kahden vuoden odottelusta huolimatta saaneet lapselle paikkaa lähipäiväkodista, johon olisi kävelymatka. Nyt näyttää siltä, että hoidon pian aloittava pienempi sisarus joutuu vielä eri päiväkotiin ainakin väliaikaisesti.
kuulostaapa tosi inhottavalta, että samaan päiväkotiin ei pääse!

Esikoiseni aloittaa esikoulun ensi syksynä ja haluan hänet paikkaan, jonne kamalat jonot - mutta mikä tosi lähellä meitä, lähempänä kuin mummola (jossa muuten tottakai ihana lapsia pitää, mutta ajattelen omaa jaksamista ja kuljettamista ilman julkisia ja autoa), jonne hän saisi mennä iltapäivähoitoon mikäli sellaista tarvitsen. Koulun eskari kuulostaa kuitenkin inhottavalta mitä oon muiden vanhempien kokemuksia kuullut verrattuna päiväkodin esikouluun.
Haluan että molemmat isot lapset samassa paikassa, kun ovat aina olleet, ja vauvan kanssa en jaksaisi kuskata ensin esikkoa kävellen koulun eskariin (matkaa 2.5km), kuopusta mummolaan ja hakea vielä molemmat kävellen. Soitin lastensuojeluun sosiaalivirastoon ja kerroin tilanteen, ja pyysin lausuntoa joka vaikuttaisi hoitopaikan saantiin siitä tietystä päiväkodista. Olisko sun mahd kysyä samaa? Se liitetään sit siihen päiväkotihakemukseen.
 
[QUOTE="hoitaja";24708937]Anteeksi, mutta kuulosta aivan kauhealta. Mikä äidin rooli tuon lapsen elämässä enää onkaan :/[/QUOTE]

mutta hei, miunmau kuitenkin tarkensi että lapsi on siellä hoidossa 3pv viikossa, eikä 5 niinkuin moni, mm minä, aluksi luuli..
 
eiköhän jokaisella lapsella ole uhma, mutta aika harva sen takia lasta hoitoon vie. Toki se ottaa voimille, varsinkin kun meilläkään ei ole tukiverkkoja kuin 500km päässä. Itse otin 5v pois hoidosta kun vauva syntyi ja ratkaisu on ollut erittäin hyvä. Eikä naapurissa ole kavereita. me kerhoillaan 2xviikossa ja kerran viikossa on urheilukoulua 1h se on riittänyt tytölle oikein hyvin.
 
"Juupa juu"
Meijän lapset on vuoropäiväkodisssa, ja siellä ei ole yhtäänlasta jonka vanhemmat eivät olisi töissä. Vanhempien vapaapäivinä on mahdollisuus viedä lapset hoitoon 7.20-17.00 välillä. Sama koskee jos on kipeä, ja haluaa itse levätä.
 
miunmau
eiköhän jokaisella lapsella ole uhma, mutta aika harva sen takia lasta hoitoon vie. Toki se ottaa voimille, varsinkin kun meilläkään ei ole tukiverkkoja kuin 500km päässä. Itse otin 5v pois hoidosta kun vauva syntyi ja ratkaisu on ollut erittäin hyvä. Eikä naapurissa ole kavereita. me kerhoillaan 2xviikossa ja kerran viikossa on urheilukoulua 1h se on riittänyt tytölle oikein hyvin.
Minusta olisi oikeasti kiva tutustua muiden lasten uhmiin.

Meidän lapsen ensimmäinen hoitotäti irtisanoi hoitosopimuksen (pitkään tehnyt kyseisiä hommia ja omiakin lapsia on ) kun ei kokenut pärjäävänsä meidän vilkkaan lapsen kanssa.

Jos hoitotäti ei jaksa 3päivänä, niin äidin kuuluisi jaksaa 7päivänä, joo-o.
 
"Minä"
Periaatteessa on, koska jos äiti tulee raskaaksi ja lapsi on vuoropäiväkodissa, ei sen sieltä tartte hoitopaikkaa vaihtaa vaan saa edelleen jatkaa siellä..
Meijän tyttö joutu vaihtaa pk:ta kun tulin raskaaksi. Ja itse myös sitä halusin, koska ns. tavis pk oli lähempänä. Ja meillä toi 1v3kk oli sen takia hoidossa, että itsellä oli kielto tehdä yhtään mitään.Ja niin rikkaita ei olla, että isä olis voinnu jäädä kokonaan kotiin. Loppuvaiheessa otin lapsen pois hoidosta, ja sai olla mummolassa hoidossa. Ja meni nytten takasin hoitoon kun nuorimmainenkin aloitti. Ja nyt he ovat vuoropäivähoidossa. JA siellä ei oo kyllä yhtään virikelapsia...
 
Jos hoitotäti ei jaksa 3päivänä, niin äidin kuuluisi jaksaa 7päivänä, joo-o.
Hoitotäti on ihan eri asia. Ei hoitotätiä ja lapsen omaa äitiä voi tuolla tavoin verrata.

Mitä jos lapsella on vaikea kouluikä tai vaikea teini-ikä? Minne sitten viet hoitoon jos et äitinä pärjää lapsen kanssa? Pienen lapsen uhma nyt tuntuis aika helpolta verrattuna isomman lapsen ongelmiin.
 
miunmau
Hoitotäti on ihan eri asia. Ei hoitotätiä ja lapsen omaa äitiä voi tuolla tavoin verrata.

Mitä jos lapsella on vaikea kouluikä tai vaikea teini-ikä? Minne sitten viet hoitoon jos et äitinä pärjää lapsen kanssa? Pienen lapsen uhma nyt tuntuis aika helpolta verrattuna isomman lapsen ongelmiin.
Itseeni en teidän syytöksistä ota, mutta sinulle toivon kanssa yhtä haastavaa lasta kuin itselläni on. Olisi sitten kiva lueskella, kuinka superäitinä kirjoitat, että meidän lapsen kanssa ei kukaan muu pärjää kuin minä ja silti nautin täysillä joka hetkestä.
 
"poikia3"
Kuten moni onkin jo sanonut vuorohoidossa ei liene virikelapsia.

Joku ehdotteli hoitoa korvaavaksi toiminnaksi kunnan ja seurakunnan kerhoja. Ensinnäkään kaikki eivät kuulu kirkkoon ja ehdottomasti eivät halua lapsiaan seurakunnan kerhoon viedä, toisekseen kunnat eivät välttämättä järjestä minkäänlaista kerhotoimintaan.

Minulla keskimmäinen ollut virikehoidossa 3 päivänä viikossa n. 5 - 6 tuntia kerrallaan, kun kuopus oli vauva. Päivähoidossa poika oli sen vuoksi, että ruotsinkielistä kerhotoimintaa ei yksinkertaisesti ollut olemassa järkevien julkisten kulkuyhteyksien takana ja isänsä äidinkieltä poika oli päivähoidossa vahvistamassa. Esikoinen on sen sijaan ollut kotona keskimmäisen vauva-ajan, mutta kävi kerhossa kahtena päivänä viikossa.

En tunne asiasta mitään huonoa omaatuntoa, laki mahdollistaa tämän, ja oli meille todellakin tarpeellinen juttu. Ja kaikki lapset saatiin alueen päiväkoteihin - niihin ruotsinkielisiin mahdutettua, vaikka esim. kun kuopus oli aloittamassa hoitoa, kertoi päiväkodin johtaja, että päiväkotiin oli 18 lapsen jono. Päiväkodissa taisi olla tuolloin reilu 70 lasta.

Ja kunnan tehtävä on järjestää hoitopaikka kaikille sitä tarvitseville, yhtään paikkaa eivät varmasti pidä tyhjillään odottamassa, josko joku lapsi siihen tulisi. Jos virikelapsia ei olisi päivähoitopaikkojen määrä putoaisi, ja ihan yhtä hankala olisi saada hoitopaikka, ainakin läheltä kotia.

Omat lapseni ovat kaikki jo kouluikäisiä, ja virikehoitoa meidän perheessämme on siis käytetty vuoden ajan.
 
  • Tykkää
Reactions: kikatus
"vieras"
Sulle osoitettiin kaksikin paikkaa, joten eivätkö ne ole vaihtoehto? Ne eivät ole siis täydellisiä vain sinun kannaltasi. Pitäisikö sinua varten rakentaa täysin uusi päiväkoti?

Otat sen kaksi päiväkotia vaihtoehdon ja haet pysyvää paikkaa siitä vuoropäiväkodista. Todennäköisesti pian vapautuu se tarvittava paikka ja olet tyytyväinen.
Juu onhan se lapsille "todella hyvä" vaihtoehto laittaa kahteen eri päiväkotiin!!! Miljoona eri hoitajaa ja miljoona eri kaveria.
 
"kasvattaja"
[QUOTE="poikia3";24709096]Kuten moni onkin jo sanonut vuorohoidossa ei liene virikelapsia.


Ja kunnan tehtävä on järjestää hoitopaikka kaikille sitä tarvitseville, yhtään paikkaa eivät varmasti pidä tyhjillään odottamassa, josko joku lapsi siihen tulisi. Jos virikelapsia ei olisi päivähoitopaikkojen määrä putoaisi, ja ihan yhtä hankala olisi saada hoitopaikka, ainakin läheltä kotia.

.[/QUOTE]

Meidän ryhmässä kaikki virikelapset ovat ylimääräisiä eli ryhmä on ylisuuri heidän takiaan silloin kun ovat paikalla.
Ei päiväkoteja kovin nopeaan tahtiin lakkauteta. Virikehoitoon olisi syytä perustaa ihan omia puolipäiväryhmiä.
 
kohta 3n äiti
Meilläpäin vuoropäivähoitoon ei ainakaan edes pääse ellei molemmat vanhemmat tee vuorotyötä. Yritettiin saada esikoista sinne, koska itse teen kolmivuorotyötä ja mies reissaa pitkin maailmaa. Ei saatu paikkaa. Saatiin paikka päiväkotiin jonne on automatka ja meilläkin vain yksi auto, joka miehellä silloin kun suomen sisällä reissaa. Toki auto on minulla kun mies on ulkomailla. Julkisilla kestää yhtä kauan viedä ja hakea hoidosta kuin kävellen. Eipä auttanut mun muuta kuin pyytää työnantajaa rukkaamaan työvuorot niin, että pystyn hoitoon lapsen viemään ja ettei hoitopäivistä tule ylipitkiä eli yli 10 tuntisia. Nyt meille on tulossa perheenlisäystä ja esikoinen jatkaa virikehoidossa samaisessa päiväkodissa, tosin lyhyempiä aikoja. On saanut sieltä kaverit ja tykkää olla siellä.
 
"jossu"
Periaatteessa on, koska jos äiti tulee raskaaksi ja lapsi on vuoropäiväkodissa, ei sen sieltä tartte hoitopaikkaa vaihtaa vaan saa edelleen jatkaa siellä..
Meidän kunnassa ei onnistu. Vuorohoito on VAIN työssäkäyville, työvuorojen mukaan. Jos jää äitiyslomalle, niin lapsi pois. Paikan saa "varata" vanhempainvapaan ja hoitovapaan ajaksi, mutta lapsi ei silloin ole päiväkodissa eikä pk-maksua makseta. Jos lapsen haluaa hoitoon, niin menee sitten toiseen päiväkotiin.
 
"natunen"
[QUOTE="vieras";24708559]Olisko sitten hyvä pitää lapsi/lapset kotona, jos itse keta olet kotona????[/QUOTE]

kerhot,puistot,muut harrasteet? en ymmärrä miks lapsi laitetaan noin pitkiks päiviks hoitoon.ihmiset ei ymmärrä että se päiväkotielämä ei oo pelkkää hauskanpitoo,iso ryhmä ja hälinä voi olla lapselle myös stressaavaa.
mut tää on vaan mun mielipide.itsekin lähössä keväällä töihin ja päivähoitopaikkaa ei vielä tiedossa.naapuri sai kyllä paikan nenän edestä,vaikka jää kotiin uuden vauvan kanssa.ja ois auto.(mulla ei korttia)
 
eri mieltä
Olen eri mieltä kuin sinä. Miks etuoikeutetut työpaikan itselleen kahmineet olisivat oikeutetumpia saamaa itselleen tai lapselleen palveluja, kuten hoitopaikka?

Minusta hoitopaikka on lapsen palvelu ja ei pitäisi antaa mitenkään vain sellaisille, jotka sitä tarvitsevat saadakseen rahaa itselleen.

Eli yhtä hyvin hoitopaikkoja pitää tarjota, jos perhe katsoo, että sen avulla jaksaa arkea, eikä tule huostaanottoja, tai jos perhe katsoo, että ei luota omiin taitoihinsa kasvattaa tai opettaa tai hoitaa omaa lastaan vaan kokee tarvitsevansa apua, jonkun jakamaan tehtävää.

Rahan kerääminen itsellee ei saisi olla oikeutetumpaa kuin esim. lapsen tai perheen etu.
 
"hmmm"
Minusta olisi oikeasti kiva tutustua muiden lasten uhmiin.

Meidän lapsen ensimmäinen hoitotäti irtisanoi hoitosopimuksen (pitkään tehnyt kyseisiä hommia ja omiakin lapsia on ) kun ei kokenut pärjäävänsä meidän vilkkaan lapsen kanssa.

Jos hoitotäti ei jaksa 3päivänä, niin äidin kuuluisi jaksaa 7päivänä, joo-o.
ei tuota voi verrata, sillä hoitotädilllä on monta muutakin lasta.
 
nuk
Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä;24711118:
Olen eri mieltä kuin sinä. Miks etuoikeutetut työpaikan itselleen kahmineet olisivat oikeutetumpia saamaa itselleen tai lapselleen palveluja, kuten hoitopaikka?

Minusta hoitopaikka on lapsen palvelu ja ei pitäisi antaa mitenkään vain sellaisille, jotka sitä tarvitsevat saadakseen rahaa itselleen.

Eli yhtä hyvin hoitopaikkoja pitää tarjota, jos perhe katsoo, että sen avulla jaksaa arkea, eikä tule huostaanottoja, tai jos perhe katsoo, että ei luota omiin taitoihinsa kasvattaa tai opettaa tai hoitaa omaa lastaan vaan kokee tarvitsevansa apua, jonkun jakamaan tehtävää.

Rahan kerääminen itsellee ei saisi olla oikeutetumpaa kuin esim. lapsen tai perheen etu.


mutta usein vaan ongelma on se että perheessä ei ole rahaa enää tarpeeks,että äidin on pakkokin,lähtee töihin.mitä siinä tilanteessa voi tehdä jos ei isovanhemmat voi hoitaa lasta...pakko olis jostain saada paikka ja siinä vaiheessa< se vaan ketuttaa tietää,että nää "virikelapset" vaikeuttaa tätä juttua sun osalta.mutta ei voi mitään...tuntuu että päiväkoteihin ois kauhee tunku vähän joka paikassa,niitä pitäis olla enemmän... :(
 
"hmmm"
Minusta olisi oikeasti kiva tutustua muiden lasten uhmiin.

Meidän lapsen ensimmäinen hoitotäti irtisanoi hoitosopimuksen (pitkään tehnyt kyseisiä hommia ja omiakin lapsia on ) kun ei kokenut pärjäävänsä meidän vilkkaan lapsen kanssa.

Jos hoitotäti ei jaksa 3päivänä, niin äidin kuuluisi jaksaa 7päivänä, joo-o.
ja siis sinun lapsista nyt puhut, ja sinun velvollisuudesta. Ensin ne pitää itse opettaa olemaan ihmisiksi vasta sitten voit sysätä toisille, kun osaavat olla.
 

Yhteistyössä