Näkyykö kihomadot aina...

sitä vaan että
Mee vaikka kouluterveydenhoitajalle ja puhu sille jos helpottaa. Lääkkeita (pyrvin) saa myös apteekista ilman reseptiä. Enkä toisaalta nää mitään negatiivista siinä lääkärille menemisessä. Se voi opastaa esim hygienia jutuissa ja määrätä toista lääkettä.
 
:P
mulla oli kihomatoja vuosi sitte. oli aika kauhee kokemus. aluks illalla alko tuntua kamalaa poltetta ja kutinaa peräaukolla mutta matoja ei vielä ollut. seuraavana päivänä illalla löysin vaaleita n. parin millin mittaisia matoja. otin sitten ilääkettä (pyrviniä)
löysin madot ja otin lääkettä keskiviikkona ja matoja oli vielä lauantaina. sunnuntaina niitä sitten ei enää näkynyt. tällähetkellä mulla taitaa olla kihomatoja. viimeyönnä löysin yhden madon. loppuyönä niitä ei ole näkynyt eikä tänään ollenkaan. mietityttää vaan miks niitä oli vain 1, kun vuosi sitten niitä saattoi olla samaan aikaan 10! tänään otin pyrviniä ja toivottavasti niitä ei enää tule, niin kamala kokemus se on.
 
kallekkkalee
mulla on ollu näitä iljetyksiäJO PIAN VARMAAN 10 VUOTTA, ja aina on otettu lääke ja uusittu lääke, ja suursiivous tehty, lääkärissäkin on pienempänä käyty, mutta ei lopu millään. aivan järkyttävä kutina iltaisin ja se on niin kamalaa. mutta sitten en kehtaa enään kertoa äidille tai muille, koska se on noloa kun olen jo 13 vuotta. éilen kutisi viimeksi niin paljon että itkettäää meinasi ruveta. en tajua miksei ne lähde pois
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja kallekkkalee:
mulla on ollu näitä iljetyksiäJO PIAN VARMAAN 10 VUOTTA, ja aina on otettu lääke ja uusittu lääke, ja suursiivous tehty, lääkärissäkin on pienempänä käyty, mutta ei lopu millään. aivan järkyttävä kutina iltaisin ja se on niin kamalaa. mutta sitten en kehtaa enään kertoa äidille tai muille, koska se on noloa kun olen jo 13 vuotta. éilen kutisi viimeksi niin paljon että itkettäää meinasi ruveta. en tajua miksei ne lähde pois
Mulla on ihan sama homma, paitsi että ei noin kauaa ole niitä ollut...
Mäkään en tajua, miksi ne eivät lähde pois :/
 
:(
Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Minulla on ollut usein kihomatoja ja olen saanut niitä TODELLA usein. Se on aivan hirveää. :'(
Aivan sama täällä ja se on todella epämiellyttävää, kertokaa oma mielipide, jos niitä ei näy mutta tuntuu inhottava tunne joskus niin voikohan niitä silloun olla, olen vielä 15v joten en tiedä mitä tehdä ja äiti on sanonut että vanhemmille niitä ei yleensä tulee vaan pienemmille lapsille:s
 
kiho-ongelmia
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja kallekkkalee:
mulla on ollu näitä iljetyksiäJO PIAN VARMAAN 10 VUOTTA, ja aina on otettu lääke ja uusittu lääke, ja suursiivous tehty, lääkärissäkin on pienempänä käyty, mutta ei lopu millään. aivan järkyttävä kutina iltaisin ja se on niin kamalaa. mutta sitten en kehtaa enään kertoa äidille tai muille, koska se on noloa kun olen jo 13 vuotta. éilen kutisi viimeksi niin paljon että itkettäää meinasi ruveta. en tajua miksei ne lähde pois
Mulla on ihan sama homma, paitsi että ei noin kauaa ole niitä ollut...
Mäkään en tajua, miksi ne eivät lähde pois :/
sitten meitä on näköjään kolme, MIKSI NE EI VOI LÄHTEÄ POIS, MENEE JO HERMO JA TUNTUU ETTÄ EI SAA AJATUKSIA POIS NIISTÄ ILJETYKSISTÄ! ei vanhemmillekkaan kohta uskalla kertoa kun ne väsyvät tähän touhuun:(
 
paska
Miulla on ollu ainaki 7 kertaa näitä iljetyksiä!!!!! Miu sormiinki on tarttunu niitä hirveitä kiemurteilioita! Enkä kehtaa sanoo vanhemmille ku ne kuiteski huutas ja ilmottas kaikille mun kavereille että sillä ja sillä saattaa olla kihomatoja. Siis oikeesti mie oon väsyny tähän aina jostai .. sanonko mistä tulee niitä matoja!!!!!
 
jepu
Älkää hyvät ihmiset raapiko takapuoltanne, juuri niin ne leviää ja saat itse tartunnan uudestaan. Ovenkahvojen ja pintojen pesu ja hyvä käsihygienia (lisäksi pidä kynnet lyhyinä) ja ei sormia suuhun! Hyvä syy lopettaa kynsien pureskelu;)
Käsipyyhkeet hoidon aikana vaihtoon joka päivä, suihkun jälkeen kylpypyyhe heti pesuun.
Ja kannattaa ottaa 2 viikon päästä uusinta lääkitys vaikka ei oireita olisikaan. Kun häätöön ryhtyy niin ei kannata pienellä pilata.
Okei tiedän omakohtaisesta kokemuksesta, että kaikki tuo ei aina riitä, madot voi tulla bumerangina takaisin esim. päiväkodista tai lapsiperheestä, kavereilta tms. Joten valitettavasti oma huolellisuus ei riitä vaan lääkekuurin voi joutua uusimaan monta kertaa.
Kaksi pyrvin kuuria syöty ja nyt haen vermoxia reseptillä kiitos.
 
kökkö
Yäh, vuoden sisään kolmas kerta... :/
Kannattaako alle 1vee lääkitä, pepussa ei näy matoja ja nukkuukin ihan hyvin? Ja miten ihmeessä mä sen pillerin antaisin tuon ikäselle?
 
viiraska
Katsopa tarkkaan minkä ikäselle lääkettä edes saa antaa.
Vaippaikäinen voi saada matoja, mutta koska hän ei pysty kaivamaan takapuoltaan, maalaisjärjen mukaan madot kuolevat sukupuuttoon. Nehän lisääntyvät munimalla peräaukolle ja munien on siirryttävä sormissa suuhun.
Tämän vuoksi peukalonimijät ja kynsienpurijat ovat erityisen alttiita madoille.
Mitään muuta haittaa kuin kutina ei madoista ole.
 
Liitu
Ma olen ollu nyt aupairina perheessa jossa viimesen kuukauden aikana ollu enemman ja vahemman kihomatoja itsekullakin. Muutama viikko, niin on aika palata Suomeen. Mietinkin etta mita mun kannattaa tehda etten kanna niita mukanani sinne. Suunnittelen etta jos lattian pyyhkii ennen kun alkaa pakkaamaan..ja sitten pyyhkii kirjat ja muut tavarat.. ja Suomessa ekana paivana otan laakekuurin. Mutta onko vaatteitten pesu ihan turhan paivasta touhua? Meinaan etta kun kaapista ne pakkaa mukaan, niin etta kannattaisko pesta kotona sitten ennen kun levittelee ympariinsa.. Peti vaatteita ja pyyhkeita mulla nyt oo mukaan lahossakaan.
 
tuntematon
Mulla illalla ja yöllä kutiseme ihan sietämättömästi. Lääkkeet on loppu ja mulla on kauhee olo. Oon nähny mun ulosteessa niitä. Ihan selvästi. En saa millään yöllä unta. Ja se pelottaa. :( :-s
 
hyyppä
mä oon 13 vuotias ja kävin vessassa ja pyyhin ja paperilla oli valkoinen luikero. Se oli ehkä 2cm pitkä en ole varma. eilisestä on pyllyä kutittanut niin mietin olisiko kihomato? kävin herättämässä äitin ja ei kuulemma näkynyt mitään, mutta tietääkö joku mikä se vois olla ku pyllyä on kutittanut mutta voi se olla kuivakin ku on uinu paljon. voi olla että olit valkovuotoa mutta oisko vinkkejä?
 
"vierailia"
Minulla on ollut jo monia kertoja näitä ällötyksiä. Illalla kun menen nukkumaan alkaa kamala kutina. Teen aina sen virheen, että tungen sen käden sinne koska kutina on mahdoton. Nyt on tuntunut vähän kutinaa joten aloin heti toimeeseen. Pesen käsiä ja harjaan kynsiä, leikkasin kynnet, pesen pyllyn joka ilta, vaihdan aina alusvaatteet. Siivoamiseen pitäisi vielä ryhtyä. Jos vielä kutisee, vaikka on ottanut lääkkeen ja tehnyt kaikkensa on oireena pyllyyn tullut haava, joka tulee yleensä kun raapii. Vaikka matoja ei olisi se haava on yleensä se toinen osa. Näin kertoi lääkäri kun kävin isän kanssa. Nykyisin minua pelottaa saada kihomatoja, koska ne yöt on tosi hankalia myös mulle ja mun äidille. Nämä rasvat ei auta meilkein yhtään paitsi siihen seuraavaan pylly haavan kutinaan. Siihen muuten auttaa pyllyn peso ja voidetta. On näitä harrastettu ihan tarhasta asti olen nyt 12 vuotta. Kiitos jos saitte jotain vastausta. :)
 
kokenut
Alkuperäinen kirjoittaja hyyppä;21663388:
mä oon 13 vuotias ja kävin vessassa ja pyyhin ja paperilla oli valkoinen luikero. Se oli ehkä 2cm pitkä en ole varma. eilisestä on pyllyä kutittanut niin mietin olisiko kihomato? kävin herättämässä äitin ja ei kuulemma näkynyt mitään, mutta tietääkö joku mikä se vois olla ku pyllyä on kutittanut mutta voi se olla kuivakin ku on uinu paljon. voi olla että olit valkovuotoa mutta oisko vinkkejä?
Kyllä ne niitä oli. Eihän ne sitte heti näy kun onjo noussut ylös. Sitten kun olet ollut sängyssä about 30 min. niin sillon ne tulee sinne lähemmäs
 
vammane
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen;7443281:
Mun neuvolasta saamassa oppaassa lukee että illalla kannattaa laittaa teipinpala peräaukkoon ja ne madot tarttuu siihen kiinni jos niitä on.
Ei kyllä määritellä mitä teippiä, luulisin että jeesusteippiä ei kannata kun sen poisto voi olla aika ikävä kokemus
öö just laitin jeesusteippiä-:D
 
"keiju"
No tätähän minäki ekaksi aattelin!Mitään hajua ei öttiäisistä ollut,mutta ansolla kun ensin tytön tarhakavereilla huomattiin,ja sitten myös omalla tytöllä,niin joaps alkoi luikerrella minullakin!Ikinä en oo kyllä mitään tonkiessani löytänyt,mutta kamala tunne silti vaan taas tulikin.Ja tytyn ähtäriä olen hysteerisesti tsekkaillut nyt jo ties miten kauan joka ilta n. tunti nukkumaanmenosta.Eikä ekan lääkkeenoton jälkeen ole mitään ollut.
Mutta tämä on oikeesti tosi ahdistavaa.Tuntuu että oma mielenterveys alkaa jo olla koetuksella. :headwall:
itsellä sama tunne meillä kun just huomattiin niitä olevan ja juuri pari kuukautta sitten tuli tuttava perheestä täitä niin ei jaksa tälläsiä..just kun sai lopettaa pään tutkimisen niin tulee tälläsiä alkaa olla jo aika rikki..ei kenenkää mielenterveys kestä näitä niin ihania päiväkoti tuliaisia.
 
Mellu
Mulla on jo kolmannen kerran kihomatoja, ne on niin ärsyttäviä että!
Joka kerta olen siis kertonut vanhemmille (12v. olen) että nyt niitä on taas ja pitäis
käydä ostamasssa Pyrviniä. Blah. Olen jo tässä parina iltana nukkumaanmenon aikana
kärsinyt saatananmoisesta kutinasta ja joutuu aina valvomaan puoleenyöhön asti,
koska ei saa nukuttua. Kiva. Mun paras kaveri asuu tässä lähellä ja oon sen luona aika
usein yötä, tosin nyt en oo ollu ainakaan kuukauteen, niin isäni on alkanut epäillä että
olen saanut kamuni 5-vuotiaalta päiväkoti-ikäiseltä pikkusiskolta tai kamultani tartunnan.
No olen kyllä noin 500 oppilaan koulussakin joten sieltäkin olen ehkä saattanut saada.
 
miika :)
Olen 13-vuotias poika ja nyt huomannut viikon ajan,että ulosteessa on kihomatoja ja myös tunkenut sormen peräaukkoon ja sieltä on myös tullut välillä kihomato ikinä ei ole tullut enempää kuin yksi. Minulla on ollut kerran kihomatotartunta syyskuussa 2009 sanoin äitille illalla,että on jo pitkään kutissut peräaukko illalla ja mentiin vessanpöntölle jossa pieraisin (en ulostanut) nii veteen tuli ihan helvetin monta kihomatoa 15-25, no otimme kuurin ja vuoteen ei ollut minkäänlaisia oireita ja nyt taas on ja äiti varmaan huomenna ostaa Pyrviniä apteekista. Mietin juuri saattaisiko tuo uusi tartunta tulla siitä kun nukun alasti...? ja vielä semmoinen kysymys,että voinko minä ostaa yksin Pyrviniä apteekista?
 

Yhteistyössä