naiset, miksi ette laita itseänne?!!! eikö oma ulkonäkö kiinnosta?

  • Viestiketjun aloittaja "havupuu"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="mies";27986536]Minä en suostu uskomaan tuota. Tuntemattomat ihmiset, miehet ja naiset, harvoin haluavat pahaa toisille vieraille ihmisille. Terve ja luottavainen ihminen ei arvioi maailmaa uhkakuvista ja pelosta käsin ensi sijaisesti. Jos tähän lähestymiseen ei kykene, maailma muuttuu huomattavasti synkemmäksi paikaksi.

Uhka on siksi edelleen mielestäni kuvitteellinen siihen, että se olisi noin rankkojen toimien arvoinen.[/QUOTE]

Sukupuolinen häirintä tytöille arkipäivää | yle.fi
 
"mies"
Tässä kaksi linkkiä, jotka tuli puolen minuutin googlauksella

Sukupuolinen häirintä tytöille arkipäivää | yle.fi

"Tutkimusten mukaan tytöistä jopa 41% on kokenut epämiellyttävää sukupuolista lähestymistä."

"Toisin kuin pojat, tytöt joutuvat kohtaamaan arjessaan sellaisia asioita kuin kähmintä, seksuaalimoraalin kyseenalaistaminen, aikuisten lähentelyn ja seksiehdotusten torjuminen ja raiskauksen pelko. "

"Lasten ja nuorten ilmoituksia sukupuolisesta häirinnästä ei näet aina oteta vakavasti tai niitä jopa vähätellään. Osittain siksi asiasta ilmoittaminen on hankalaa."

"Nuorille esitetään todella paljon vaatimuksia siitä, että heidän itsensä pitäisi jotenkin ennalta ehkäistä tai välttää häirintää ja se on todella kohtuutonta."


Aamulehti

"Nykyajan teineille on arkipäivää joutua aikuisen seksuaalisen ahdistelun kohteeksi. Heille ehdotellaan seksinostoa niin netin keskustelupalstoilla kuin kaupungilla."

"Halin-Uula ja projektipäällikkö Mari Hietala luulivat molemmat aluksi, että seksinostoyritykset alaikäisiltä on marginaali-ilmiö. Nyt he tietävät, että se ei ole."

"Lähes kaikkia kaupungilla haastattelemiamme nuoria on ahdisteltu seksuaalisesti. Tai ainakin he tietävät, että jotakuta kaveria on."
Niin. En minä sitä kiistä, etteikö asia olisi olemassa. Mutta onko asiaan ratkaisu se, että alkaa epäillä jne. niin valtavasti koko elämää ja miehiä yleensäkin, tai muuttaa itseään kovasti uhkien sanelemana? Sellainen on varmasti tosi raskasta ja myös surullista. Parempi ratkaisu olisi keskustella arvoista ja normeista sekä etiikasta koko yhteiskunnassa ja kaikilla osapuolilla. Asia on monisyinen.
 
"vieras"
[QUOTE="mies";27986555]Mites sitten esim. äitini, läheiset naispuoliset ihmiseni, jne.? He olivat ja ovat naisia, mutta ei heillä ole vastaavia pelkotiloja noin karmean hallitsevina. :) He eivät jaa noin synkkää kuvaa todellisuudesta - jolloin se ei ehkä olekaan ainoa totuus vaan myös subjektiivisilla kokemuksilla on osuutta.[/QUOTE]

Maailma on muuttunut siitä, kun äitisi oli teini.

Ja toinen huomio: se, että sinun lähipiirissäsi ei ole ahdistelun kohteeksi joutuneita naisia, ei kumoa tutkimustuloksia. Kyllä sinun se pitäisi tietää.

Ja kolmas huomio: älä oleta automaattisesti, että kaikki naispuoliset tuttavasi, edes ystäväsi, kertoisivat sinulle kaikista kokemuksistaan.
 
Peyote
[QUOTE="mies";27986555]Mites sitten esim. äitini, läheiset naispuoliset ihmiseni, jne.? He olivat ja ovat naisia, mutta ei heillä ole vastaavia pelkotiloja noin karmean hallitsevina. :) He eivät jaa noin synkkää kuvaa todellisuudesta - jolloin se ei ehkä olekaan ainoa totuus vaan myös subjektiivisilla kokemuksilla on osuutta.[/QUOTE]

Ehkä eivät ole kokeneet ahdistelua. Minun äitini on. Yhdestä tapauksesta, vakavasta kouluaikaisesta ahdistelusta, kertoi minulle vasta muutama vuosi sitten. Ei ollut koskaan aiemmin puhunut siitä kellekään, koska häpesi ja ajatteli, että vika oli ollut hänen omansa. Siihen aikaanhan sanottiin että naisethan pitävät huomiosta ja pitäisi olla vain imarreltu. Jos meni kielimään ahdistelusta, kysyttiin, että mitä teit itse että sinua alettiin ahdistella. Naurettiin. Sanottiin, että älä valita, sinähän halusit sitä, olethan nainen.

Sinulla kun on tuo sama paska ajatusmaailma, niin luuletko äitisi sinulle uskoutuvan.
 
"mies": Asia on vain niin, että sukupuolesi vuoksi et ole kykenevä arvioimaan tyttöjen ja naisten kokemusta näissä asioissa. Et vain voi ymmärtää sitä samalla tavalla kuin näkevä ei voi ymmärtää sokean tapaa hahmottaa maailmaa. Tuskin olet elämässäsi joutunut kovinkaan usein tilanteeseen, jossa naiset katsovat sinua arvioivasti päästä varpaisiin vinkaten lopuksi silmää, vislaavat perääsi, huutelevat ohiajavasta autosta ANNA MUNAAAAAAA!!!!, tekevät rasvaisia ehdotuksia, kourivat ohimennen kipeästi kiveksistä, seuraavat pimeällä ja lähes tyhjällä kadulla ja huutelevat, eikö pillu kelpaisi nätille pojalle.
 
"vieras"
[QUOTE="mies";27986583]Niin. En minä sitä kiistä, etteikö asia olisi olemassa. Mutta onko asiaan ratkaisu se, että alkaa epäillä jne. niin valtavasti koko elämää ja miehiä yleensäkin, tai muuttaa itseään kovasti uhkien sanelemana? Sellainen on varmasti tosi raskasta ja myös surullista. Parempi ratkaisu olisi keskustella arvoista ja normeista sekä etiikasta koko yhteiskunnassa ja kaikilla osapuolilla. Asia on monisyinen.[/QUOTE]

Ja sinusta paras ratkaisu olisi pukeutua tosi naisellisesti (koska se miellyttää silmääsi) ja ilahtua kaikista miesten huuteluista ja "ei ottaa niitä niin vakavasti". Jepjep.
 
blaa blaa blaa
[QUOTE="mies";27986555]Mites sitten esim. äitini, läheiset naispuoliset ihmiseni, jne.? He olivat ja ovat naisia, mutta ei heillä ole vastaavia pelkotiloja noin karmean hallitsevina. :) He eivät jaa noin synkkää kuvaa todellisuudesta - jolloin se ei ehkä olekaan ainoa totuus vaan myös subjektiivisilla kokemuksilla on osuutta.[/QUOTE]

Montako naisihmistä lähelläsi on ja oletko heiltä kysynyt onko heitä ahdisteltu joskus? Äitis voi olla sen ikäinen että hänen aikanaan ahdistelu ei ollut niin yleistä. Toisaalta heillä on voinut käydä parempi flaksi etteivät ole joutuneet häirinnän kohteeksi, syitä on monia. Ja otantasi on aika pieni verrattuna kaikkiin tyttöihin, teini-ikäisiin ja naisiin mitä Suomessa on. Tietysti voit tyhmänä ummistaa silmäsi selvältä ilmiöltä ja kuvitella että edustat parempaa sukupuolta, joka ei kohtele väärin naisia. Mut fakta on että moni mies on täys sika ja ahdistelee naisia. Ehkä olet itsekin ahdistellut ja sinusta se on aivan normaalia?
 
"mies"
Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;27986517:
Selvennä minulle miten naiset ovat itse vaikuttaneet tähän yliseksualisoitumiseen?
He esim. itse suosivat muotia, joka on yliseksualisoitunutta ja heitä esineellistävää ja pelkistävää. Kyseessä on miesten kusetus, mutta harva on tästä tietoinen.
 
minnee
[QUOTE="mies";27986505]Niin. Joten miksi tehdä jotain sellaista? Miten sellaiset naiset yleensä pärjäävät, jotka eivät näe maailmaa ahdistelukeskisenä uhkaavana paikkana? Sellainen elämä kuulostaa tosi rankalta, olen itse niin etäällä tällaisesta katsomuksesta.

Kulttuurimme on toki myös yliseksualisoitunut, tosin naisten itsensä myötävaikutuksella. Mietin, voisiko se, että naisia alettaisiin taas kunnioittaa enemmän normina kuten menneisyydessä, auttaa kohtelemaan naisia arvostavammin ja arvokkaammin. Vai onko nyky-Suomi "paras mahdollinen maailma" naiselle puutteineenkin. Siihen en oikein itse jaksa uskoa.[/QUOTE]

Oletat ilmeisesti, että naiseus sellaisenaan kuin sinä sen käsität, on jokaiselle naiselle se luontainen olotila, lähtökohta josta liikutaan "poispäin" pelon tai huonon olon takia. Mutta kun se ei ole sitä. Naiseuksia ja naisellisuuksia on monenlaisia, ja monella tapa ilmaista omaa naiseuttaan vaihtelee iän ja elämankokemusten myötä. Useat naiset kokevat sen vapauttavana, ettei joka ikisessä saumassa tarvitse olla esittämässä naiseutta, pukemassa sitä ylleen kuin jotain roolivaatetta. On vapauttavaa saada olla oma itsensä, sen näköisenä kuin on.

Missä on se menneisyyden kultamaa, jossa naisia kunnioitetaan "normina"? :D Ihmiset ylipäätänsä ansaitsevat tulla kohdelluksi arvostavasti ja arvokkaasti, sukupuoleen, ikään jne. katsomatta. Se ei tule toteutumaan sinun ideaalimaailmassasi, missä ihmiset arvioivat oman elämänsä ja mahdollisuutensa ensisijaisesti sukupuolesta käsin. Tiedätkö miksi? Koska, vaikka olen nainen, naiseus on yksi osa minua, minä en ole osa naiseutta (en ainakaan sellaisena, kuin sinä sen tunnut käsittävän). Ja jokaisella naisella naiseuden tulisi seurata heitä sinne minne he sen haluavat viedä, ei toisin päin.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
vieras # 235
[QUOTE="mies";27986555]Mites sitten esim. äitini, läheiset naispuoliset ihmiseni, jne.? He olivat ja ovat naisia, mutta ei heillä ole vastaavia pelkotiloja noin karmean hallitsevina. :) He eivät jaa noin synkkää kuvaa todellisuudesta - jolloin se ei ehkä olekaan ainoa totuus vaan myös subjektiivisilla kokemuksilla on osuutta.[/QUOTE]

Oletko ihan varma, ettei ole? Riskiin esim. seksuaalisesta ahdistelusta kasvaa helposti niin sisälle, etteivät naisetkaan sitä yleensä edes ajattele, vaan käytöksen ja pukeutumisen muokkaaminen on niin automaattista, ettei siitä tule keskusteltua tai edes ajateltua kuin tällaisissa keskusteluissa. Ja kun ahdistelusta tulee arkipäivää, ei siitä helposti edes mainitse.

Kuten sanoin, minä kohtaan ahdistelua erittäin vähän, mutta muutama päivä sitten sellainen tilanne tuli vastaan. Ei mikään iso juttu, mutta silti hieman epämiellyttävä. En minä siitä ole maininnut miehelleni, veljilleni tai isälleni. Enkä kenellekään muullekaan. Se nyt vain on sellaista, ei vaan ole tullut mainittua, ei niin iso juttu. Mutta kuitenkin, tässä ketjussa kuvattua epämiellyttävää kommentointia, ahdistelua. Usko pois, ei sinulle kerrota kaikkea.

Ja jälleen: Kaikki naiset eivät koe saman verran ahdistelua. Joten vaikka juuri sinun läheiset naispuoleiset ihmisesi eivät kohtaisi oikeasti ahdistelua, ei se tarkoita sitä, etteivätkö jotkut, ja jopa huomattavan suuri osa naisista kohtaisi sitä. En minäkään sitä ole kohdannut kuin ihan muutamia kertoja, mutta silti tiedän ja olen nähnyt, että jotkut kohtaavat sitä paljon enemmän. Ihan yhtä hyvät naiset kuin minäkin, joissa ei ole mitään vikaa, ei mitään minkä vuoksi he olisivat sen ansainneet.
 
vieras # 235
[QUOTE="mies";27986583]Niin. En minä sitä kiistä, etteikö asia olisi olemassa. Mutta onko asiaan ratkaisu se, että alkaa epäillä jne. niin valtavasti koko elämää ja miehiä yleensäkin, tai muuttaa itseään kovasti uhkien sanelemana? Sellainen on varmasti tosi raskasta ja myös surullista. Parempi ratkaisu olisi keskustella arvoista ja normeista sekä etiikasta koko yhteiskunnassa ja kaikilla osapuolilla. Asia on monisyinen.[/QUOTE]

Ensimmäinen askel keskustelulle olisi tunnustaa asian olemassa olo ja tunnustaa, että se ei ole vain marginaalista. Asia jota sinulle on yritetty vääntää rautalangasta tässä muutama tunti, mutta olet sitkeästi viimeiset sivut toistellut, ettet voi uskoa asiaa.
 
[QUOTE="mies";27986605]He esim. itse suosivat muotia, joka on yliseksualisoitunutta ja heitä esineellistävää ja pelkistävää. Kyseessä on miesten kusetus, mutta harva on tästä tietoinen.[/QUOTE]

Jaa taisit juuri puhua itsesi pussiin. Tuolla julistat suureen ääneen että naisia pitää kohdella kunnioittavasti, mutta jos he pukeutuvatkin yliseksuaalisiin vaatteisiin, on ihan ookoo että heitä häiritään.


Itsehän juuri sanoit että naisen ei pitäisi muuttaa olemustaan, vain koska häntä häiritään. Eli mitenkä on? Tekstistäsi tulee mieleen että naisen tulisi olla huora ja madonna.
 
"mies"
Montako naisihmistä lähelläsi on ja oletko heiltä kysynyt onko heitä ahdisteltu joskus? Äitis voi olla sen ikäinen että hänen aikanaan ahdistelu ei ollut niin yleistä. Toisaalta heillä on voinut käydä parempi flaksi etteivät ole joutuneet häirinnän kohteeksi, syitä on monia. Ja otantasi on aika pieni verrattuna kaikkiin tyttöihin, teini-ikäisiin ja naisiin mitä Suomessa on. Tietysti voit tyhmänä ummistaa silmäsi selvältä ilmiöltä ja kuvitella että edustat parempaa sukupuolta, joka ei kohtele väärin naisia. Mut fakta on että moni mies on täys sika ja ahdistelee naisia. Ehkä olet itsekin ahdistellut ja sinusta se on aivan normaalia?
Niin, no jos moni mies on täys sika ja ahdistelija lähtäkohtana, se uskomus taitaa myös näkyä ko. naisen asenteessa miehiin hieman kielteisellä, sanotaanko vähemmän myönteisellä ja avoimella, tavalla. Ei noista asetelmista kovin viehättävä vaikutelma synny naisesta. Ovatkohan ulkomaalaiset naiset jotenkin vapaampia tästä asenteesta, kun ovat niin myönteisen oloisia usein...?

Mutta, jos todellisuus todella olisi, kuten kerrot, silloinhan toisiin ihmisiin myönteisesti ja ilman pelkotilojen ja neuroosien hallintaa suhtautuva olisi itse asiassa poikkeava ihminen eikä enää se normi, jonka esim. kehityspsykologia määrittää.
 
"mies"
Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;27986648:
Jaa taisit juuri puhua itsesi pussiin. Tuolla julistat suureen ääneen että naisia pitää kohdella kunnioittavasti, mutta jos he pukeutuvatkin yliseksuaalisiin vaatteisiin, on ihan ookoo että heitä häiritään.


Itsehän juuri sanoit että naisen ei pitäisi muuttaa olemustaan, vain koska häntä häiritään. Eli mitenkä on? Tekstistäsi tulee mieleen että naisen tulisi olla huora ja madonna.
Naiset voisivat kritisoida tällaista muotia, joka on tehty miesten miellyttämiseksi. En tarkoita, että naisen pitäisi lopettaa yliseksualisoidun muodin käyttö vaan lisätä kritiikkiä sitä koskien ja ottaa siihen enemmän etäisyyttä.

Naisen ei tarvitse olla huora eikä madonna (ko. näkemyksen todellisuus on ymmärtääkseni nykyfeminismissä kyseenalaistettu).
 
vieras # 235
[QUOTE="mies";27986605]He esim. itse suosivat muotia, joka on yliseksualisoitunutta ja heitä esineellistävää ja pelkistävää. Kyseessä on miesten kusetus, mutta harva on tästä tietoinen.[/QUOTE]

Mitä vittua, osa 2: Ensin vänkäät, että naisten pitää pukeutua siten kuin itse haluaa. Ja sitten kun he toimivat näin, he ovat:
- säälittäviä hiirulaisia, joiden ego on polvillaan
- kusettajia, jolla itse esineellistävät itsensä ja yliseksualisoivat maailman

En yhtään ihmettele, jos tämä mies on naisen maailmasta ihan pihalla. Eihän ihmiselle, jolla on tällainen naiskuva, kukaan ala livenä oikeasti kertomaan naisen elämästä yhtään mitään.
 
"mies"
Ensimmäinen askel keskustelulle olisi tunnustaa asian olemassa olo ja tunnustaa, että se ei ole vain marginaalista. Asia jota sinulle on yritetty vääntää rautalangasta tässä muutama tunti, mutta olet sitkeästi viimeiset sivut toistellut, ettet voi uskoa asiaa.
En edelleenkään usko, että asia olisi yleinen käytäntö, vaikka se varmasti on olemassa. Maailma ei oikeasti ole niin pimeä paikka että siellä pitää kulkea pelko päällimmäisenä, miehen tai naisen :) Vain tosi pieni osa kaikista ihmisten kohtaamisista on pahantahtoisuutta.
 
[QUOTE="mies";27986663]Naiset voisivat kritisoida tällaista muotia, joka on tehty miesten miellyttämiseksi. En tarkoita, että naisen pitäisi lopettaa yliseksualisoidun muodin käyttö vaan lisätä kritiikkiä sitä koskien ja ottaa siihen enemmän etäisyyttä.

Naisen ei tarvitse olla huora eikä madonna (ko. näkemyksen todellisuus on ymmärtääkseni nykyfeminismissä kyseenalaistettu).[/QUOTE]

Mitä jos nainen pitää kyseisestä vaatteista?
Ja kyllä tänä päivänä löytyy uroskunnasta niitä tampioita joiden mielstä naisen tulee olla huora että madonna.
 
[QUOTE="mies";27986663]Naiset voisivat kritisoida tällaista muotia, joka on tehty miesten miellyttämiseksi. En tarkoita, että naisen pitäisi lopettaa yliseksualisoidun muodin käyttö vaan lisätä kritiikkiä sitä koskien ja ottaa siihen enemmän etäisyyttä.[/QUOTE]
Kertoisitko, miten sekä käyttää yliseksualisoitua muotia että kritisoida sitä ottaen siihen samalla myös etäisyyttä :D

Mikä muuten on "yliseksualisoitua" muotia? Miesten käytöksestä päätellen melkeinpä mikä tahansa vaate on seksikäs, jos se sellaisena halutaan nähdä. Olen kuullut olevani pantava sydvestissäni.
 
"mies"
[QUOTE="vieras";27986587]Maailma on muuttunut siitä, kun äitisi oli teini.

Ja toinen huomio: se, että sinun lähipiirissäsi ei ole ahdistelun kohteeksi joutuneita naisia, ei kumoa tutkimustuloksia. Kyllä sinun se pitäisi tietää.

Ja kolmas huomio: älä oleta automaattisesti, että kaikki naispuoliset tuttavasi, edes ystäväsi, kertoisivat sinulle kaikista kokemuksistaan.[/QUOTE]

Tutkimusten mukaan näin voi ollakin. Mikä ratkaisee, on oma asenne eli tutkimukset eivät sinänsä vastaa todellisuutta. Jos etsii maailmasta ikäviä piirteitä, niitä myös löytää. Jos etsii toisista ja maailmasta myönteisiä piirteitä, niitäkin löytää. Kuten sanoin, paljon on itsestä kiinni, miten toiset ihmiset kokee, uhkana vai mahdollisuutena.

Tietysti surullista, jos tosi moni nainen kokee miehet uhaksi kuten moni tämän palstan kirjoittaja vakuuttaa. Koska aina pitäisi jaksaa uskoa siihen, että toinen ei ole samanlainen ääliö kuin joku toinen ehkä oli. Vain siten voi luottaa, jne. toiseen ihmiseen, olla lähellä pelkäämättä ja vastaavaa.
 
"Juuhuu"
Ettekö välitä ulkonäöstänne, no hmm. Laitan kun siltä tuntuu, mutta voin lähteä ulos itseäni laittamattakin. E siis ehkä välitä ulkonäöstäni "tarpeeksi", mutta mitäpä kukaan sille voi? It's me.
Miesten huomiota en halua, se ei kiinnosta. Huutelut ja katseet lähinnä vaivaannuttaa ja säälittääkin, mutta onneksi vähennyt kun ikää tulee ;) Mulla ei ole mitään huonoja kokemuksia taustalla muuten, varmaan siksi se on niin aivan sama.
 
"mies"
Kertoisitko, miten sekä käyttää yliseksualisoitua muotia että kritisoida sitä ottaen siihen samalla myös etäisyyttä :D

Mikä muuten on "yliseksualisoitua" muotia? Miesten käytöksestä päätellen melkeinpä mikä tahansa vaate on seksikäs, jos se sellaisena halutaan nähdä. Olen kuullut olevani pantava sydvestissäni.
Niin, molempia on mahdollista tehdä yhteiskunnassa :)

Tarkoitan lähinnä näitä niukkoja ja tiukkoja kuteita ja herutusasuja. Nehän on kiellettykin joissain kouluissa. USA:n viihdeteollisuuden brändäämät jutut, jotka esim. seksualisoivat teini-ikäisiä. Monissa maissa suhtaudutaan niihin ehkä Suomea varautuneemmin kokemukseni mukaan (esim. Ranska ja Australia).

Tällaisen varautuneisuuden leviämistä tarkoitan, en markkinoi käyttökieltoa. Tosin ehkä kovin kyseisten vaatteiden sesonki on hellittämässä...? Naiset kenties pelkäävät vastustaa näitä vaatteita siveyden sipuliksi leimautumisen pelossa. Sitä ainakin kuulee paljon pilkkakirveenä.
 
"mies"
[QUOTE="vieras";27986593]Ja sinusta paras ratkaisu olisi pukeutua tosi naisellisesti (koska se miellyttää silmääsi) ja ilahtua kaikista miesten huuteluista ja "ei ottaa niitä niin vakavasti". Jepjep.[/QUOTE]

Tarkoitan, että muitakin ratkaisuja voi olla löydettävissä kuin naisen harmaaksi tai taustaksi muuttuminen. Koskapa muissakin maissa monet naiset pystyvät jatkamaan naisellisella linjalla, katseista ja huuteluista huolimatta ja niistä nähtävästi traumatisoitumatta.

Tosin yksi vaikuttava voi olla, miten paljon naisia kunnioitetaan missäkin maassa. Mitä enemmän naisia kunnioitetaan, sen vähemmän asiatonta ja pahantahtoista käytöstä, uskon. Ehkä Suomessa naisten kunnioittaminen ei ole kovin hyvällä tasolla kansainvälisesti.
 

Yhteistyössä