narttu vai uros? Kumpi parempi perhekoiraksi?

  • Viestiketjun aloittaja koirakuume
  • Ensimmäinen viesti
koirakuume
Kertokaa plussia ja miinuksia, kiitos.

Kuinka ne narttujen juoksuajat menee? Montako kerta vuodessa ja kauanko kestää. Pitääkö 5kg painoisella pitää aina silloin jotain housuja?
Mitäs muuta negatiivista nartussa on?

Urosta en haluisi kun se merkkailee tai nylkyttää leluja ja ihmisiä ja muita eläimiä, yök... Niin ja eikös ne ala helpommin pomottelemaan.
 
emilii
Ei sitä koiraa juoksun takia pidä ottaa! :D Toiset helpompia uroksena/naaraana, riippuu rodusta&luonteesta....
MUTTA:leikkautus rauhottaa uroksen-naaras saattaa vaan villiintyä! :D minä oon myymässä puhelimen että saisin jo koiranpennun haettua, että ostas vaan pois jos on tervetta!!! ;)
 
Mun mielestä nartut on itsepäisempiä ja muutenkin hankalempia juoksuineen kaikkineen. Tulee juoksut noin 2x/v, jos nyt oikein muistan ja ainakin isommilla koirilla se suoja on melkein välttämättömyys.
Tiettyä merkkailua ne nartutkin harrastaa ulkona ja harva uros sitä sisällä tekee. Jos uroksella on sitä nylkytystä, niin nartuilla on valeraskautta ja se sitten vasta onkin rasittava.
Ei kaikki urokset nylkytä ja ei kaikilla nartuilla ole sitä valeraskautta...
Mutta tuntuu että olet jo päätöksen tehnyt =)
 
vieras
Eikös nartuilla pidetä housuja kokoon katsomatta jos ei haluta veritippoja?
Juoksutkin taitaa olla yksilöllisiä.Kaverin koiralla 8-9kk välein.
Sitten pari kuukautta juojsusta niin tulee valeraskaus.Tekee "pesiä" ja "hoitaa" pentujaan.
 
narikka
ehottomasti uros. ei net jupi kethään jos sen kieltää, koulutuksesta kiinni. meillä oli parhaillaan 4 uros koiraa kerralla, nyt vain 3 joista yksikään ei ala astumaan. nartuilla on juoksut ja niitten kans pulerata koska on ohi,yms vale kanto,kohtu tulehukset..
 
Meillä on aina ollu uroskoiria ja miehen perheellä aina narttukoiria. Molemmissa on ollu ärhäköitsijöitä ja lempeitä luonteita. Koiratkin on yksilöitä, eikä niitä aina sukupuoli määrää, kuten ei aina meitä ihmisiäkään :)
*muoks* Juoksusta vielä. Nartulle on helppo laittaa juoksusuoja, ettei veritipluja ole joka paikassa. Enemmän sitä sotkua tulee valeraskaudessa, kun narttu lorottaa maitojaan joka paikkaan happanemaan :x Anopin koiralla ainakin tulee valeraskaudessakin niin paljon maitoa, että sitä valuu sohvalle, kun siinä makaa.
 
vieras
Mulla 6kg neitikoira nyt. Juoksut on 2 kertaa vuodessa ja pitää itsensä puhtaana, ei tarvi vaippoja. On viisas ihana koira. Mulla ollut myös 2x alle 3kg koiraa, naaras ja uros. Uros merkkaili kaiken valkoisen ja oli tyhmä. Naaras oli villi ja ei taaskaan mitään vaippoja tarvittu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
en mikään kauhea koiraihminen ole mutta jos oikein ymmärsin niin nartut aina hankalampia. Eikö ihmisissäkin :D
Itse otan uroksen jos koiran otan.
Höpö. Yksilöllistä on.

Tiedän kiukkuisia narttuja mutta myös uroksia, jotka rähisee ja kiskoo remmissä ja omistaja juoksee perässä tukka putkella.

Meillä narttu ja hellempää ja kultaisempaa koiraa ei olekaan. Pentuna oli ihan sekoboltsi ja villi, mutta 2-veenä rauhoittunut ja viisastunut ihan mahtavaksi koiraksi!

Myös uroksesta kokemusta, oli se ihan erilaista. Yöllä vinguttiin juoksuisten narttujen perään ja lenkitys on yhtä kuseskelua... aika ihana sekin kyllä oli :heart:
 
--
Molemmilla on puolensa.

Nartut ovat oman kokemukseni perusteella tasaisempia, kuin urokset. Juoksuista kohistaan turhaan, eiväy ole koituneet ainakaan minulle isoksi vaivaksi, kokemusta on isommista ja pienemmistä koirista. Isommilla olen pitänyt "housuja" juoksujen ajan, pienemmillä niitä tuskin huomaa. Vertahan koirat eivät vuodata viikko kausia juoksun ollessa päällä, korkeintaan viikon juoksun alkamisesta.
Ja nartunkinhan voi leikata, jos ei aio pentuja teettää, näin välttyy kohtutulehduksilta ja muilta myöhemmiltä vaivoilta.

Urokset ovat leikattuina oikeinkin mukavia seurakoiria, mutta vaativat kyllä silloin liikuntaa reilusti etteivät liho ihan muodottomiksi. ;)
Leikkaamattomina ovat melkoisesti viettiensä orjia, eivätkä ehkä siksi soveltuisi juuri perhekoiraksi. Leikattuja koiria ei voi viedä enää näyttelyihin, mutta leikkaus uroksillakin välttää vanhemmuuden vaivat, esim. eturauhanen.
 
--
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Enemmän sitä sotkua tulee valeraskaudessa, kun narttu lorottaa maitojaan joka paikkaan happanemaan :x Anopin koiralla ainakin tulee valeraskaudessakin niin paljon maitoa, että sitä valuu sohvalle, kun siinä makaa.
Suosittelen anoppiasi hakemaan koiralleen lääkityksen valeraskauden oireisiin, jos äityvät noin voimakkaiksi.
Valeraskaus ei ole koirallekaan miellyttävä tila.
 
ap
Ekaksin, ei pidä miettiä koirassa mitä negatiivista niissä on. Kuulostaa tosi kurjalta.. Pakko oli sanoa :)

Mutta siis, nartuissa ja uroksissa on tietty omat eronsa. Urokset kyllä herkemmin nylkyttää kuin nartut. Merkkailun saa kuriin ja myös nylkyttämisen kouluttamalla. Harvoin sisäsiisti uros merkkailee sisälle. Joskus ne saattaa innostua narttujen hajuista (eritoten jouksuisten) jos niitä omalle reviirille sattuu. Myös toisen uroksen merkkaaminen omalle reviirille aiheuttaa tarvetta "palauttaa reviirinsä".

5kg painoinen narttu ei välttämättä tartte housuja, riippuu niin koirasta. Niilläkin on vuotoisempia päivä juoksujen alussa mutta kyllä meillä ainakin onvat pärjänneet ilmankin housuja. Ite ainakin huomannu että nartuilla on se äiti vietti joskus myös perheen lapsia kohtaa. Joskus se saattaa mennä siihen että koira vartioi lapsia ja omii niitä. Sen kanssa saattaa tulle ongelmia jos perheessä on muita koiria.

Pompottelussa en nää mitään eroa. Kun koiralle opetetaan paikkansa laumassa eli perheessä, ei se koe tarvetta pompottaa. Omistaja on lauman johtaja, ei koira. Lapset pitää opettaa käsittelemään koiraa ja olemaan koiran kanssa, kuin myös koirakin lasten. Näin vältytään haavereilta yms. Yleensä koirien ja lasten yhteiselon onnistuminen riippuu vanhemmista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Enemmän sitä sotkua tulee valeraskaudessa, kun narttu lorottaa maitojaan joka paikkaan happanemaan :x Anopin koiralla ainakin tulee valeraskaudessakin niin paljon maitoa, että sitä valuu sohvalle, kun siinä makaa.
Suosittelen anoppiasi hakemaan koiralleen lääkityksen valeraskauden oireisiin, jos äityvät noin voimakkaiksi.
Valeraskaus ei ole koirallekaan miellyttävä tila.
Kiitos vinkistä :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Enemmän sitä sotkua tulee valeraskaudessa, kun narttu lorottaa maitojaan joka paikkaan happanemaan :x Anopin koiralla ainakin tulee valeraskaudessakin niin paljon maitoa, että sitä valuu sohvalle, kun siinä makaa.
Suosittelen anoppiasi hakemaan koiralleen lääkityksen valeraskauden oireisiin, jos äityvät noin voimakkaiksi.
Valeraskaus ei ole koirallekaan miellyttävä tila.
Kiitos vinkistä :)
Pysyvin ratkaisu olisi leikkaus.
 
--
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Enemmän sitä sotkua tulee valeraskaudessa, kun narttu lorottaa maitojaan joka paikkaan happanemaan :x Anopin koiralla ainakin tulee valeraskaudessakin niin paljon maitoa, että sitä valuu sohvalle, kun siinä makaa.
Suosittelen anoppiasi hakemaan koiralleen lääkityksen valeraskauden oireisiin, jos äityvät noin voimakkaiksi.
Valeraskaus ei ole koirallekaan miellyttävä tila.
Kiitos vinkistä :)
Pysyvin ratkaisu olisi leikkaus.
Näinhän se on, mutta esimerkiksi minun koirillani se ei ole ollut vaihtoehto kasvatustoiminnan takia. (Ja valitettavasti harvat kotikoirat steriloidaan...)
Pahimpien valeraskauksien hoito hormonilääkityksellä on ollut toimia apu.
 
Sanoisin omasta kokemuksesta että narttu pienten lasten kanssa. Tosin mun mielipidettä värittää niin voimakkaasti meidän juuri edesmennyt koirarouvamme, jota ihanampaa ei voi olla olemassakaan :'(. Luuli varmaan meidän vauvaa puoliksi omakseen, en usko että olisi omaan pentuunsa ollut enemmän kiintynyt. Ne juoksut ei ole mikään ongelma, uroskoirilla on juoksut aina kun jollakin nartulla jossakin on :D. Sitä kaihon ja pillityksen määrää ulko-ovella...Toki meillä olleet uroskoirat ovat myös olleet oikein mainioita tapauksia, mutta ei niillä ihan tuollaista hoivavaistoa ole esiintynyt kuin tuolla emäntäisellä.
 
koirakuume
tässäpä tuli mulle aivan uutta infoa. Voiko siis narttukoiratkin nylkyttää? Ihmisiäkö, vai lelujaan vai mitä?

Ja ehkä taidan kallistua narttukoiraan, jos kerta 6-9kk välein vain on juoksuaika ja vain 1viikon vuotaa. Ja jos kerta noihin valeraskaus oireisiin saa lääkitystä jos on kovat oireet.
Kertokaas vielä kuinka nartut käyttäytyy valeraskausaikana? Siis rakentaa pesää ja hoitaa leikisti pentujaan, mutta miten se nyt muka häiritsee ihmisiä?
 
Meillä on narttu ja aivan ihana on. Juoksut tulee 7kk välein ja kyllä ne kestää sen nelisen viikkoa. Vasta kaksi juoksua takana, mutta ei mitään jälkiseuraamuksia ole tullut. Kyllä ne valeraskaudet ovat koiralle aika stressaavia, joten ennakolta jo kannattaa niitä välttää piilottamalla kaikki sellaiset pehmot ym., jota koira voisi alkaa hoitaa ja lisätä liikuntaa ja muuta aktiviteettia.
 
--
Juu, narttu koirat voivat tosiaan nylkytellä myös. Mutta se liittyy yleisesti alistamiseen tai muuhun, ei ole ns. "seksuaalista" toimintaa. Monesti tätä tapahtuu juuri lapsiperheissä, kun koira yrittää leikin varjossa nylkytellä lapsia. Ei kannata kuitenkaan yleistää, harvat tätä harrastavat useasti. Normaalilla koulutuksella turha höpötys jää pois.

Koirat käyttäytyvät valeraskaus aikana niinkuin olisivat juuri synnyttäneet. Hoivaavat lelujaan, tekevät pesää (meillä koira piiloutui leluineen saunaan) ja nisistä saattaa erittyä maitoa. Narttu on hyvin levoton ja saattaa vinkua ja ukista.
Ei siitä varsinaista haittaa ihmiselle olekaan, mutta tosiaan koiralle epämiellyttävä tila joka pahaksi äityessään tarvitsee hoitoa.
 
sellasta
Alkuperäinen kirjoittaja koirakuume:
tässäpä tuli mulle aivan uutta infoa. Voiko siis narttukoiratkin nylkyttää? Ihmisiäkö, vai lelujaan vai mitä?

Ja ehkä taidan kallistua narttukoiraan, jos kerta 6-9kk välein vain on juoksuaika ja vain 1viikon vuotaa. Ja jos kerta noihin valeraskaus oireisiin saa lääkitystä jos on kovat oireet.
Kertokaas vielä kuinka nartut käyttäytyy valeraskausaikana? Siis rakentaa pesää ja hoitaa leikisti pentujaan, mutta miten se nyt muka häiritsee ihmisiä?
Ota asioista paremmin selvää!!! Ei kaikilla ole niin ruusuista.

Joillain nartuilla valeraskaus on yhtä helvettiä, syömättömyyttä, oksentelua, ei halua ulos, murjottaa, masentuu. Ja tätä voi kestää pari kuukautta, jollei sitä hoideta.

Joillain valeraskaus on pientä hoivaamista, joka ei tosiaan häiritse. Mulla kokemusta tosta rankemmasta puolesta, ja siksi meidän narttu onkin menossa leikkaukseen. Juoksut sillä on kyllä superhelpot, niiden takia ei leikatakaan.
 
koirakuume
Alkuperäinen kirjoittaja sellasta:
Alkuperäinen kirjoittaja koirakuume:
tässäpä tuli mulle aivan uutta infoa. Voiko siis narttukoiratkin nylkyttää? Ihmisiäkö, vai lelujaan vai mitä?

Ja ehkä taidan kallistua narttukoiraan, jos kerta 6-9kk välein vain on juoksuaika ja vain 1viikon vuotaa. Ja jos kerta noihin valeraskaus oireisiin saa lääkitystä jos on kovat oireet.
Kertokaas vielä kuinka nartut käyttäytyy valeraskausaikana? Siis rakentaa pesää ja hoitaa leikisti pentujaan, mutta miten se nyt muka häiritsee ihmisiä?
Ota asioista paremmin selvää!!! Ei kaikilla ole niin ruusuista.

Joillain nartuilla valeraskaus on yhtä helvettiä, syömättömyyttä, oksentelua, ei halua ulos, murjottaa, masentuu. Ja tätä voi kestää pari kuukautta, jollei sitä hoideta.

Joillain valeraskaus on pientä hoivaamista, joka ei tosiaan häiritse. Mulla kokemusta tosta rankemmasta puolesta, ja siksi meidän narttu onkin menossa leikkaukseen. Juoksut sillä on kyllä superhelpot, niiden takia ei leikatakaan.
niinhän mä just yritän ottaakin selvää!!! En tunne ketään narttukoiran omistajaa, niin siksi kysyn täältä, jossa kirjoittelee kymmeniä narttujen omistajia. Lukemissani koirakirjoissa ei tästä kovinkaan tarkasti lue!
 
sellasta
Alkuperäinen kirjoittaja koirakuume:
Alkuperäinen kirjoittaja sellasta:
Alkuperäinen kirjoittaja koirakuume:
tässäpä tuli mulle aivan uutta infoa. Voiko siis narttukoiratkin nylkyttää? Ihmisiäkö, vai lelujaan vai mitä?

Ja ehkä taidan kallistua narttukoiraan, jos kerta 6-9kk välein vain on juoksuaika ja vain 1viikon vuotaa. Ja jos kerta noihin valeraskaus oireisiin saa lääkitystä jos on kovat oireet.
Kertokaas vielä kuinka nartut käyttäytyy valeraskausaikana? Siis rakentaa pesää ja hoitaa leikisti pentujaan, mutta miten se nyt muka häiritsee ihmisiä?
Ota asioista paremmin selvää!!! Ei kaikilla ole niin ruusuista.

Joillain nartuilla valeraskaus on yhtä helvettiä, syömättömyyttä, oksentelua, ei halua ulos, murjottaa, masentuu. Ja tätä voi kestää pari kuukautta, jollei sitä hoideta.

Joillain valeraskaus on pientä hoivaamista, joka ei tosiaan häiritse. Mulla kokemusta tosta rankemmasta puolesta, ja siksi meidän narttu onkin menossa leikkaukseen. Juoksut sillä on kyllä superhelpot, niiden takia ei leikatakaan.
niinhän mä just yritän ottaakin selvää!!! En tunne ketään narttukoiran omistajaa, niin siksi kysyn täältä, jossa kirjoittelee kymmeniä narttujen omistajia. Lukemissani koirakirjoissa ei tästä kovinkaan tarkasti lue!
Ok. Mutta lue myös ihan koira-aiheisilta foorumeilta ja sivustoilta juuri siitä rodusta ja sukupuolesta jota olet ottamassa, niin saat täsmällistä tietoa.

Ja kuuklaa: narttukoira, nartun juoksu, valeraskaus, nartun luonne, jne...
 

Yhteistyössä