Naurettavat äidit kantelevat luokkaretkistä ?

  • Viestiketjun aloittaja oulu
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mii";21988237]Mun mielestä toi on kyllä vähän periaatekysymyskin että koulun pitäisi olla ilmainen ja kohdella taloudellisesti eriasemassa olevia samanlailla. Mitä jos nyt hyväksytään tuo 10 euroa kuussa niin varmaan viiden vuoden päästä se on esim 50 euroa kun halutaan hienompaan paikkaan. Eikä voi edellyttää että joku alkaa myymään omaisuuttaan kouluun pääsyn takia.[/QUOTE]

Totta. Ja kun pohdin tässä nyt sitä, että vaikka kaikki kykenisivätkin sen 10€ laittamaan kuussa syrjään, niin toisille se on ihan mitätön raha...toisille taas niin suuri että saattaa olla että perhe joutuu kunnolla pohtimaan sitä, että mistä se raha joka kk revitään.

Tässä maailmassa on mun mielestä aivan riittävästi stressitekijöitä jotta koulun ei niitä enempää tarvitse perheille tuotattaa. Pitäisi olla luistimet, sukset (viime vuonna lapset hiihtivät tasan 3 kertaa), pyörät ja muut menopelit...sitten vielä kerätään sen päälle luokkaretkirahaa. Ei varmastikaan ole kaikille ihan helppo juttu.
 
"vieras"
Itse varmaan maksaisin.
Mutta kantani on se että se on laitonta ja saattaa lapset eriarvoiseen asemaan koulussa.Heillä kun ei sitä päätäntävaltaa vanhempiensa rahoista ole.
Juurikin monilapsisille ja työttömille/sairaana oleville perheille tilanne erittäin epäreilu.Ja täytyy olla tyhmä jos tätä ei ymmärrä.
Mun mielestä sen pitäisi olla vapaaehtoista eikä mihinkään summaan sidottu,jokainen maksaa minkä pystyy/haluaa ja retki tehdään niillä rahoilla mitä kokoon saadaan.
Perusopetus on ilmaista ja mun mielestä tämä koskee myös ns "opetusta" kouluympäristön ulkopuolella.
 
No kyllä minustakin sen luokan pitäis kerätä itse rahat luokkaretkeen, eikä niin että vanhemmat joutuu maksamaan, vaikka oliskin varaa. Mä ymmärrän jos kyseessä on vapaaehtoinen reissu (esim. mun kummipoika oli luokan kanssa viikon saksassa viime keväänä) että sellaisiin ne vanhemmatkin osallistuu antamalla rahaa, mutta tuo että kaikkien retki peruuntuu sen takia että joku ei voi/halua/pysty maksamaan joka kuukausi tuollasta summaa, on väärin! Ja jos on kyse yläasteelaisista, niin mitä se vanhempien laiskuus vaikuttaa niihin myyjäisiin, kai sen ikäiset osaa jo itsekkin järjestää myyjäiset ja leipoa sinne tms.
Eiköhän tuossakin ole kyse periaatteesta ennemmin kuin köyhyydestä.
 
sivustaseuraaja
[QUOTE="juu";21988255]Meille 10e ei ole kuussa iso raha. Toisaalta jos sen miettii per lukuvuosi, niin onhan siinä jo isompi summa..varsinkin jos sitä kerätään vaikkapa pari vuotta. Eli tekee helposti pari tonnia per nuppi. Toisaalta voisin kuvitella, että lyhyemmällä keräysvälilläkin pääsee. Mutta onhan se jo vuodessa helposti sen tonnin, aika paljon siis rahaa kuitenkin. Kyllähän sillä jo asuntolainaa taas lyhentelee tai käy vaikkapa perheen kanssa reissussa.[/QUOTE]

Pari tonnia?!?
10 euroa kuussa kertaa 12 kk tekee 120 euroa vuodessa, kahdessa vuodessa 240 euroa! Eikä sitä rahaa kouluissa varmaankaan kesäkuukausina edes kerätä...
Vai pari tonnia... ota ensi kerralla laskukone esiin.
 
En tiedä
Tarkalleen, mistä koulusta on kysymys, muistelen että Kalevassa oli joku aikaa sitten yksi äiti esittämässä, että vastustaa periaatteessa koska kaikilla ei välttämättä ole rahaa. Mutta sitä mietin, onkohan asia noussut nyt tuossa Paulaharjun koulussa johon yhdistyi nyt Välivainion koulu ja kutoset ovat jo viime vuonna sopineet syksyn leirikoulusta ja aloittaneet keruun 5e/kk. Meille koululainen toi reilu viikko sitten lapun että leirikoulumaksu 65e pitäis maksaa 15.9. mennessä kun leirikoulu on 15-17.9. - voisin kuvitella että tuo voi oikeastitulla jollekin liian nopeaa ja yllättäen.
 
Yh
Tässä teille kaikille "fiksuille" besserwissereille:

Ala-asteella TODELLAKIN kerätään rahaa. Näin on tehty 4n lapseni kohdalla. Tällä hetkellä yksi on alakoulussa ja rahaa kerättiin, myyjäisiä pidettiin ja ITSEKIN myin yhtä ja toista, esim. pesuaineita. Kaksi on nyt yläkoulussa, ja molemmille kerätään rahaa ja tietenkin muuta myyntiä. Lukiossa olevan luokka ei ainakaan toistaiseksi ole puhunut mitään retkestä tms. mutta hänen kirjansa maksavat n. 90-100 e kuussa. ELI: PIDÄ SINÄ TURPASI KIINNI; KUN ET TIEDÄ ELÄVÄSTÄ ELÄMÄSTÄ MITÄÄN! Ja ennen kuin alat moralisoida, että olen luuseri työtön sossun elätti yh, jonka mies jätti; niin kerronpa, ETTÄ KÄYN TÖISSÄ ja sille en voinut mitään, että avioliitto hajosi.
 
"tuoppi"
ja aina on niitä laiskoja lapsia (yleensä poikia) jotka eivät halua osallistua MIHINKÄÄN eli jos yritetään kerätä rahaa vaikka myymällä jotain. Siksi olisi reilumpaa kerätä rahaa tilille

keneltököhän oppineet laiskuuden ?
 
En tiedä
Huoh! Ilmeisesti joku haluaa täällä provosoida, mutta pakko kommentoida silti, että masennus ON sairaus. Laiskuus tai saamattomuus ei sen sijaan ole masennusta, vaikka masennus saattaa näkyä esim. saamattomuutena.
 
we
Jos asut suurissa tai keskisuurissa kaupungeissa: Helsinki, espoo, vantaa, turku, tampere oulu,lahti, kuopio jne jne ihan varmasti on JOTAIN töitä jos on itse aktiivinen. Eri asia pikku maalaispaikkakunnillae
 
"vieras"
Nykyajan vanhemmat ovat NIIN LAISKOJA että eivät halua osallistua mihinkään myyjäisiin. Ei mihinlkään !!!!

Ja tuskinpa sellaisia perheitä on, joissa olisi 4 lasta yhtäaikaa ylästeella !!!!! (lestat ei muutenkaan osallistu mihinkään) eli tuo 40 euron esimerkki on ihan hatusta vedetty. Ala-asteella kun ei todellakaan kerätä rahaa systemaattisesti luokkaretkeen kuten yläasteella.

Kukaan ei voi olla niin köyhä, että 10 eur on liian paljon !!! (jos on, niin voisi vaikkapa harkita töihin menoa tai tietokoneen myymistä ). naurettavia pellejä täällä taas
No kyllä me ala-asteella TODELLAKIN kerättiin rahaa ihan systemaattisesti vuoskaudet että päästin viikoks reissuun kuudennella.
 
Keittiönoita
Noh...alkuperäinen tarkoitushan on ollut se, että koulu ei saa syrjiä lasta sen vuoksi, miten lapsen vanhemmat rahansa käyttävät. Syytön se lapsi siihen on, jos isukki vetäisee luokkaretkirahat kurkusta alas tai perheellä on taloudellisia vaikeuksia. Syytön siihenkin, jos vanhemmat eivät halua antaa rahaa luokkaretkeä varten. Rahaa saa luokkaretkiin edelleenkin kerätä, mutta ketään ei saa jättää pois luokkaretkeltä sen vuoksi, että ei ole retkeä varten tuonut rahaa. Kyse on siis lapsesta eikä lapsen vanhemmista.
 

Yhteistyössä