Naurettavat äidit kantelevat luokkaretkistä ?

  • Viestiketjun aloittaja oulu
  • Ensimmäinen viesti
Ällistynyt
Mihin sitä tarvitsee päästä että tollasta summaa tarvitaan? :eek: Ihan järjetöntä. Meidän aikana isoin luokkaretki tehtiin Linnanmäelle tai Särkänniemeen. Eikä tarvinnut kerätä vuosikausia rahaa vaikka lama oli pahimmillaan. Vuosittaiset luokkaretket olivat sitten jonnekin lähistölle, esim paikalliseen karkkitehtaaseen.
 
"huhhuh"
Jos asut suurissa tai keskisuurissa kaupungeissa: Helsinki, espoo, vantaa, turku, tampere oulu,lahti, kuopio jne jne ihan varmasti on JOTAIN töitä jos on itse aktiivinen. Eri asia pikku maalaispaikkakunnillae
milloinkahan sinäkin olet esimerkiksi katsellut mitä töitä siellä on tarjolla? elleivät työttömät kerkiä yhtäkkiä repäistä itselleen jostain koulutusta psykologiksi, lehtoreiksi, anestesialääkäriksi yms niin taitaa jäädä työt saamatta.
 
"huhhuh"
[QUOTE="huhhuh";21988443]milloinkahan sinäkin olet esimerkiksi katsellut mitä töitä siellä on tarjolla? elleivät työttömät kerkiä yhtäkkiä repäistä itselleen jostain koulutusta psykologiksi, lehtoreiksi, anestesialääkäriksi yms niin taitaa jäädä työt saamatta.[/QUOTE]

LISÄKSI kyllähän niihin töihin, joihin joku voi päästä, haetaan. jatkuvasti. mutta ei sinne pääse kuin YKSI hakija. muut jäävät edelleen työttömiksi.
 
kaupunkilainen
[QUOTE="vieras";21988457]Eli maalaispaikkakunnilla asuvia ei lasketa. Eihän me olla edes ihmisiä, jotain epämääräistä paimentolaisheimoa vaan.[/QUOTE]

Miksi teille pitäisi olla jokin erityiskohtelu? Työn perässä muuttamaan sitten vaan, jos se ongelma on. Niinhän meistä suurin osa on tehnyt.
 
Rahankeräyslaki
6 §
Keräystarkoitus

Rahankeräys saadaan toimeenpanna varojen hankkimiseksi yleishyödylliseen toimintaan.

Poikkeuksena yleishyödyllisyyden vaatimuksesta rahankeräys saadaan toimeenpanna:

1) varojen hankkimiseksi taloudellisissa vaikeuksissa olevan yksittäisen henkilön tai perheen auttamiseksi;

2) varojen hankkimiseksi päiväkodin ryhmän, koululuokan tai vakiintuneen opinto- tai harrasteryhmän opiskelun tai harrastustoiminnan edistämiseksi.

Sitten voidaan tietenkin olla monta mieltä siitä miten luokkaretki esim. Särkänniemeen edistää opiskelua. Ei mitenkään mun mielestä.

Mun tyttö on nelosella ja nyt jo keräävät 20 €/lukukausi leirikoulua varten. Joten ala-asteellakin kerätään.

Jollekin tuo 10 €/kk voi olla suuri summa ja on rumaa vähätellä toista jolla ei ole varaa. Lisäksi on olemassa isoja perheitä jotka eivät ole lestoja, tälläkin palstalla on sellaisia isojen perheiden äitejä.

On helppo haukkua ja ilveillä ku itsellä on varaa, mutta ilveilijä voi itsekin joutua varattomaksi.
 
Viimeksi muokattu:
ällystynyt todellakin
Alkuperäinen kirjoittaja Ällistynyt;21988433:
Mihin sitä tarvitsee päästä että tollasta summaa tarvitaan? :eek: Ihan järjetöntä. Meidän aikana isoin luokkaretki tehtiin Linnanmäelle tai Särkänniemeen. Eikä tarvinnut kerätä vuosikausia rahaa vaikka lama oli pahimmillaan. Vuosittaiset luokkaretket olivat sitten jonnekin lähistölle, esim paikalliseen karkkitehtaaseen.
Koskaha sinäkin tajuat että KAIKKI ei asu eteläsuomessa, josta olisi lyhyt matka Lintsille tai särkänniemeen ?????????? Haloo, sano yksikin karkkitehdas esim oulun läheltä ? ja sieltä lintsi ja särkänniemi vaativat yöpymisen
 
yh
[QUOTE="ruu";21988395]lukion kirjat ei maksa 80-100 eu eper kuukausi. Niitä saa paljon halvemmalla käytettynä. ja joka kuukausi ei osteta kirjoja

off topic[/QUOTE]

Eivät joka kuukausi, mutta lähes joka toinen. Aina ei löydy käytettyjä eikä tule lahjoituksia. Kirjojen kustantjat ovat siitä ovelia, että muuttavat myös vanhoja painoksia juuri sen verran, että on pakko hankkia se uusin versio. Eli sinä kuukautena, kun tuo kirjaraha on oltava, voi olla, etten sitten maksa luokkaretkirahaa. Kumman lapsen siis asetan etulyöntiasemaan: sen joka käy lukiota vai sen jolla luokkaretki?
 
"poi"
Alkuperäinen kirjoittaja ällystynyt todellakin;21988489:
Koskaha sinäkin tajuat että KAIKKI ei asu eteläsuomessa, josta olisi lyhyt matka Lintsille tai särkänniemeen ?????????? Haloo, sano yksikin karkkitehdas esim oulun läheltä ? ja sieltä lintsi ja särkänniemi vaativat yöpymisen
Powerparkkiin sitten. Onhan sinne matkaa mutta ei yöpyä tarvitse.
 
Olen periaatteesta näitä koulun rahankeruita vastaan koska peruskoulun tulisi olla kaikille ilmainen perheen sosiaaliseen statukseen katsomatta. 10€/kk ei ole minulle suuri summa, mutta sille 5 lapsen yh:lle summa saattaa olla ylitsepääsemätön.
 
en naura
Käsittämätön ketju!! Pojalla on systeemi koulussa, että joka vuosi maksetaan tilille 50 €. Tarkoitus kai 6.luokalla sitten päästä leirikouluun tai johonkin reissuun. Poika aloitti juuri 4.luokan ja havahduin (tämän ketjun muistuttamana), etten ole muistanut maksaa koskaan tuota maksua. Maksu tulee sit könttäsummana kai kutosella, mene ja tiedä. Pitääpä alkaa pistään lapsilisiä sivuun.

Mielumin kuitenkin leipoisin vaikka myyjäisiin tuon rahan edestä tai poimisin puolukoita myyntiin pojan kanssa tai jotain, jotta poika näkee, ettei raha irtoa helposti.
 
"vieras"
Miksi teille pitäisi olla jokin erityiskohtelu? Työn perässä muuttamaan sitten vaan, jos se ongelma on. Niinhän meistä suurin osa on tehnyt.
En ole vaatinutkaan mitään erityiskohtelua, vaan kommentoin vain tuohon "maalaispaikkakunnilla eri juttu", ihan kuin niissä ei asuisi oikeasti oikeita ihmisiä. Tuosta työn perässä muuttamisesta en nyt jaksa änkätä.
 
Rahankeräyslaki
6 §
Keräystarkoitus

Rahankeräys saadaan toimeenpanna varojen hankkimiseksi yleishyödylliseen toimintaan.

Poikkeuksena yleishyödyllisyyden vaatimuksesta rahankeräys saadaan toimeenpanna:

1) varojen hankkimiseksi taloudellisissa vaikeuksissa olevan yksittäisen henkilön tai perheen auttamiseksi;

2) varojen hankkimiseksi päiväkodin ryhmän, koululuokan tai vakiintuneen opinto- tai harrasteryhmän opiskelun tai harrastustoiminnan edistämiseksi.

Sitten voidaan tietenkin olla monta mieltä siitä miten luokkaretki esim. Särkänniemessä edistää opiskelua. Ei mitenkään mun mielestä.

Mun tyttö on nelosella ja nyt jo keräävät 20 €/lukukausi leirikoulua varten. Joten ala-asteellakin kerätään.

Jollekin tuo 10 €/kk voi olla suuri summa ja on rumaa vähätellä toista jolla ei ole varaa. Lisäksi on olemassa isoja perheitä jotka eivät ole lestoja, tälläkin palstalla on sellaisia isojen perheiden äitejä.

On helppo haukkua ja ilveillä ku itsellä on varaa, mutta ilveilijä voi itsekin joutua varattomaksi.
Viisasta tekstiä. :):flower:

Pakko sanoa että itseänikin hiukan kismittää tuo rahankeruu.: / Tai hiukan enemänkin kuin hiukan.:kieh:
 
Keittiönoita
Eivät joka kuukausi, mutta lähes joka toinen. Aina ei löydy käytettyjä eikä tule lahjoituksia. Kirjojen kustantjat ovat siitä ovelia, että muuttavat myös vanhoja painoksia juuri sen verran, että on pakko hankkia se uusin versio. Eli sinä kuukautena, kun tuo kirjaraha on oltava, voi olla, etten sitten maksa luokkaretkirahaa. Kumman lapsen siis asetan etulyöntiasemaan: sen joka käy lukiota vai sen jolla luokkaretki?
Kuopuksen lukiossa jakso vaihtuu joka kuudes viikko. Eli kuuden viikon välein ostetaan uudet kirjat. Ja olet oikeassa, aina ei löydy käytettynä. Mä tein ekan luokan alkaessa sen virheen, että ostin koko lukuvuoden kirjat kerralla. Sitten kävikin niin, että kesken vuoden parissa aineessa vaihdettiinkin kirjaa. Tuli siis ostettua muutama kirja ihan turhaan. Nykyisin ostan kirjat vasta sitten, kun jakso on vaihtumassa.
 
r
käytettyjen lukiokirjojen nettikauppoja on monia ja kaikki kirjat löytyvät sieltä.
Ja se että painosta muutetaan jonkin verran EI VARMASTI estä kenenkään opiskelua vanhalla kirjalla. Muutama lisätty lause ei todellakaan vaikuta mihinkään. Kaikkien pitäisi vain käyttää omaa päätään ja tajuta että ei tarvitse ostaa uuden painoksen takia uutta kirjaa

t. lukion opettja
 
"Mari"
Kyllä meidän tyttö keräsi ala-asteella systemaattisesti rahaa luokkaretkeen. Summa oli 5€/kk kolmen vuoden ajan.. Lisäksi oli myyjäisiä yms.

Ja heillä maksettiin kaikki mukaan retkelle, myös ne joilla ei ollut varaa tai haluja maksaa..
 
yh
Poikani 8: nnen luokan vanhempainillassa juuri sovittiin, että ainakaan koko summaa ei kerätä vanhempien pussista. Koululaiset joutuvat siis itse tekemään myynti- ym. hommaa leirikoulun eteen. Olin tästä tosi tyytyväinen. Viime keväänä alkoi itselläni tulla jo korvista kaikenlaisten pesujauheiden ja suklaakeksien myyminen. Sitä paitsi kenelle näitä edes aina myisin? Johan työkaveritkin kyllästyvät, jos myyn jokaisen lapseni reissuja varten milloin mitäkin heille. Olen siis se 5n lapsen yh. Neljä lasta alakoulussa, yläkoulussa ja lukiossa.
 
Keittiönoita
käytettyjen lukiokirjojen nettikauppoja on monia ja kaikki kirjat löytyvät sieltä.
Ja se että painosta muutetaan jonkin verran EI VARMASTI estä kenenkään opiskelua vanhalla kirjalla. Muutama lisätty lause ei todellakaan vaikuta mihinkään. Kaikkien pitäisi vain käyttää omaa päätään ja tajuta että ei tarvitse ostaa uuden painoksen takia uutta kirjaa

t. lukion opettja
Off topic menee tämäkin, mutta olen huomannut, että käytettyinä löytyy helpoiten niiden aineiden kirjoja, jotka eivät ole nuorilla kovin suosittuja yo-kirjoituksissa. esim yhtään ruotsin kirjaa en ole joutunut ostamaan uutena. Sen sijaan äidinkielen kirjoja on jo vaikeampi löytää, sillä äidinkieli on pakko kirjoittaa jokaisen. Ja sitten, kun niitä löytyy, ovat usein jo vanhentuneita.

Olet oikeassa tuossa, että vaikka koulu edellyttääkin uusinta painosta, vanhallakin pärjää. Mä ajattelen kuitenkin asian niin, että kun nuori lukiossa on, niin kirjatkin on sitten ne, mitkä koulu on edellyttänyt. Käytettynä ostan, jos mahdollista, mutta en osta vanhaa painosta sen vuoksi, että uudempaa painosta ei saa käytettynä.
 
se 5n lapsen yh
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;21988535:
Kuopuksen lukiossa jakso vaihtuu joka kuudes viikko. Eli kuuden viikon välein ostetaan uudet kirjat. Ja olet oikeassa, aina ei löydy käytettynä. Mä tein ekan luokan alkaessa sen virheen, että ostin koko lukuvuoden kirjat kerralla. Sitten kävikin niin, että kesken vuoden parissa aineessa vaihdettiinkin kirjaa. Tuli siis ostettua muutama kirja ihan turhaan. Nykyisin ostan kirjat vasta sitten, kun jakso on vaihtumassa.
Aivan. Koulu voi todellakin hankaloittaa kirjojen hankintaa vaihtamalla yllättäen sarjaa. Ja sinulle muka lukion opettaja: Luuketko sinä besserwisser, ettei meillä näitä käyettyjä kirjoja ja nettikauppoja hyödynnetä? Ole huoleti, kyllä hyödynnetään. Aina niistä ei vain löydy sitä tarvittavaa tai jos löytyykin, olet sinä päättänytkin vaihtaa kirjan johonkin toiseen.
 
"Kaisa"
Meidän paikkakunnalta on 50km Ouluun ja meiltä on tehty Tampereelle päiväseltään kokokoulun retki (ja rahat on saatu myyjäisiä pitämällä + karkkia myymällä, sekä lahjoituksina ja loput kunnalta).
 
"eräs"
Pakko sanoa että tiukkaa teki kun lapsen luokka keksi kerätä rahaa ulkomaan matkaa varten, 2vuotta sitä kerättiin 20e kk ja kesäkuukausilta myös joka perittiin heti elokuun alussa.
Siihen päälle sitten lapsen harrastukset,vaatteet muu "pakollinen" polkupyörät,luistimet sukset
(ja turha tulla vinkumaan miksi ette katso kirppiksiltä, meilläpäin kun maksaa käytetyt luistimet saman verran kuin ostat uudet tarjouksessa sama muissakin välineissä ym)
Joten ymmärrän hyvin jos jollakin perheellä loppuu raha kesken kun periaatteessa se koulu pitäsi olla ilmaista.
Mekin kuulutaan vanhempainyhdistykseen,olen niihin aina leiponut ja auttanut hankkinut arpajaisiin lahjoituksia ym niin tämän kaiken lisäksi pitää vielä kantaa kouluun älyttömiä summia kerran kuussa.
Joten siksi ymmärrän hyvinkin jos jollakin loppuu raha kesken,etenkin jos on vielä työttömänä ja mahdollisesti asuntolainat tai muut velat painaa päälle niin ei ole helppoa kun koulu painostaa että nyt juuri teidän lapsen takia ei sitten voida tehdä luokkaretkeä.
Koulujenkin olisi hyvä säästää juuri näillä myyjäisiöllä ym ja jättää jonakin vuonna tekemättä se luokkaretki jos kalliisiin paikkoihin halutaa,ei jokavuosi ole pakko mennä sinne huvipuistoon ym.
 

Yhteistyössä