Nuoret esikoisen odottajat (LA helmi-huhtikuu)

karma: kiitos suuri, mielelläni täällä mukana kirjoittelen! Paikkakunnaksi voi toki tarkentaa Kajaani tuohon listaan, Kainuukin käy hyvin :)

Itse pidän myös blogia, ihan omalla nimellä. Miksenpä tietysti voisi sen tännekin laittaa: anukovalainen.blogspot.com on osoite, tosin kirjoittelen sinne enempi ihan niitä ja näitä enkä varsinaisesti tästä raskaudesta, syystä että tosiaan kirjoitan sitä omalla nimellä ja ei kehtaa ihan kaikesta nimen ja naaman kanssa siellä avautua :D
 
Kiva kun jaksatte blogia kirjoitella, mielellään lueskelen kaikenlaisia blogeja, mutta itse en ole kovinkaan hyvä kirjoittaja :)

Tällä suunnalla mietitään myöskin naimisiin menoa kaikessa hiljaisuudessa maistraatissa, ennen vauvan syntymää. Saa nyt sitten nähdä, että saadaanko oikeasti aikaiseksi. Aluksi olin sitä mieltä, että siirretään koko asiaa kauemmas tulevaisuuteen, mutta eilen alkoi mieli muuttua ihan yhtäkkiä. Häämatkalle voi sit lähteä myöhemminkin ja jonkinlaiset juhlat järjestää vaikka ensi kesänä. Pääasia olisi, että mahdollisimman stressittömästi vihkiytymisestä selviäisi :)
 
Tuuti85, kuulostaa kivalta :)

Meilläkin naimisiinmenoa on suunniteltu jo ja kihlat tapahtuu tässä lähiaikoina. Häihin haluammekin sitten panostaa enemmän, joten täytyy odotella muutama vuosi niiden järjestämistä - kun on aikaa ja rahaa! Meidän tapauksessamme kun jonkinlaiset juhlat täytyy pitää kahdessa maassa. Hehe.


Onko kenelläkään mitään uutta voinnissa?
 
Mulla ois tasan viikko odoteltavana np-ultraan, tavallaan vähän jännittää mutta koitan ajatella että hyvin se menee..ei auta turhia stressailla kun stressin aiheita on tarpeeksi muutenkin. On ollut niin paha olo jo kauan että kaikki hommat on jääneet vähemmälle hoidolle, kotitöistä lähtien aina koulunkäyntiin. No, nyt alkaa kuitenkin olo olla siinä määrin parempi ettei niin paljoa enää tarvitse oksennella, ja etovin olo on aina iltaisin, muutoin on ihan kohtuullinen olotila :)

Itse olen jo kertaalleen naimisissa ollut, suhde kesti kaikkinensa noin 4 vuotta, mutta olin niin nuori silloin ja miehen perhe oikein viimeiseen asti uskovaista sorttia. Ei siitä sitten vain mitään tullut, haluttiinkin loppujen lopuksi ihan eri asioita elämältä. Vahingosta viisastuneena päätin että en varmasti mene kenenkään kanssa enää naimisiin ja olinkin sitten tuossa välissä viitisen vuotta toisen miehen kanssa, kertaakaan ei tuntunut siltä että naimisiin tai mitään vakavampaa kuten lapsia haluaisin, olin ja elin vain päivän kerrallaan.
Sekin sitten meni ennenpitkää puihin, ja nyt keväästä tutustuin tähän nykyiseen mieheen, tai oikeastaan jo alkutalvesta mutta paremmin tutustuimme vasta firman saunaillassa, samassa työssä kun olemme - tai itse suoritin harjoittelua sekä satunnaisia omia vuoroja vartiointiliikkeessä, jossa mies työskentelee vakituisena vartijana kauppakeskuksessa. Alusta asti tuntui, että tässä se nyt on. Synkkasi vain niin hyvin ja kaikki tuntui loksahtavan kohdilleen. Tuntui maailman luonnollisimmalta asialta hankkia lapsi ja mennä naimisiin. Säikähdin tätä tunnetta vähän itsekin, koska aiemmin pidin itseäni villinä ja vapaana, sitoutumiskammoisena tapauksena, mutta se meni ohi kertaheitolla. Joten uskon hyvin vakaasti että tämä on tarkoitettu tapahtuvaksi ja lopultakin alkaa olla suunta selvänä loppuelämälle.
Nyt sitten häitä odotellaan uudeksivuodeksi ja jälkikasvua huhtikuulle. Niin ne suunnitelmat tässä elämässä vain äkkiä muuttuu :)

Minä odottelen aivan innoissani joulua! Olen ehdottomasti jouluihminen. Täällä Kainuun korvessa asuvana minulle tulee joulusta mieleen pelkkää positiivista - asuimme maalla koko minun lapsuuden ja nuoruuden, meillä oli paljon eläimiä, mm. oma hevonen, pihalla oli oikea wanhan ajan savusauna, jouluun liittyi vahvasti kaikki suomalaiset perinteet riisipuuroineen, joulukuusen hakuineen ja koristeluineen, joulurauhan julistuksen ja Lumiukon katsominen telkkarista, perinneruuat kinkusta rosolliin ja perheen yhdessäolo, lahjojen antamista ja saamista unohtamatta. Haluan vaalia mielessäni tätä ikimuistoista aikaa ja viettää siksi joulua joka vuosi aivan erityisellä hartaudella, sen alkuperäistä tarkoitusta unohtamatta. Toivon että omalle lapselle/lapsille voin antaa edes osan siitä kaikesta mitä itse lapsena jouluna koin.

Nyt olisi taas suunnitelmissa mennä vanhempien luo savusaunaan jouluna saunomaan lyhtyjen valossa ja koivuvastan kanssa, ja lohet ja kinkutkin palvataan tuossa samaisessa saunassa..enkä malta odottaa että pääsen koristelemaan tätä asuntoa joulukoristeilla ja ostelemaan läheisille lahjoja :) no, vielä tuohon on aikaa reipas pari kuukautta, tällä hetkellä vielä aurinko paistaa komeasti syystaivaalla eikä lumesta tietoakaan :D

Tulipas taas sepustus..no, ei se auta kun mennä tästä touhuilemaan kotiaskareiden pariin nyt kun ei tuo paha olokaan pahemmin vaivaa :)
 
Sinnlos, eikö ole ehkä astetta kylmempi kokemus tuo savusauna keskellä talvea? Meillä ainakin savusauna sijaitsee ihan järven vieressä, eli sinne pitäisi muutenkin rämpiä ensin kaiken lumen keskellä ja sitten vielä jäisessä eteisessä pukea vaatteet jne! Vai onko teillä lämmitetty eteinen tms?

Itse en oikeastaan ole näitä jouluihmisiä. Pienenä oli tietysti mahtavaa saada joulukuusi sisään, laitella jouluvaloja ja saada lahjoja! Nykyään mielipiteeni on vähän ehkä laimea. En kaipaa joulukuusta sisään (hirveä homma: valot aina rikki, koristeet sekaisin, tähti hukassa, kuusta ei saa suoraan, se on liian pitkä, liian laiha tai muuten vain liian epäjoulukuusimainen). En myöskään pidä jouluruoasta yhtään. Ainoastaan kinkku maistuu erityisen mieluisasti, mutta muille ruoille voi sanoa morjens.

En tiedä miksi asenteeni on nykyään vammainen, mutta ehkäpä se jouluinnostus sieltä palailee sitten, kun sitä vietetään ihan kunnolla oman perheen (=minä, mies, vauva ja koirat) kanssa!


Tuntuu muuten taas, että maha on kasvanut lisää. Aamuisin varsinkin kun menee suihkuun niin ihan kauhistelee ja naureskelee itsekseen, kun näyttää todella suurelta!
 
Vihdoin on rakenneultrassa käyty! Istukka oli kuin olikin etuseinämässä, jonka vuoksi niitä liikkeitä ei täällä ole vielä hirveästi tuntunut. Itse maha-asukki tosin oli kovinkin liikkuvaista sorttia, että ehkä tuolla kohta puoliin alkaa myllerrys tuntumaan :) Huojentunut olo, kun kaikki vaikutti olevan kunnossa ja kohdallaan. Tyttöä sieltä vähän meille lupailtiin.
 
Mahtavaa Tuuti85, että kaikki oli kunnossa! :)

Ja Tiudeliinille pahoittelut huonosta olosta :S Toivottavasti pian helpottaa!

Itselläni ollut tässä viikonlopun aikana aivan älytön muuttohässäkä, niin ei ole ehtinyt käydä täälläkään kyttäämässä menoa.

Mutta tosiaan seuraavan viikon keskiviikkona olisi rakenneultran aika ;) Muuten mitään uutta päivitettävää ei juurikaan olossa tai missään muussakaan tunnu olevan. Olen kyllä huomannut, että vessassa juoksu on alkanut! Ei voi koko yötäkään enää nukkua rauhassa, kun pitää kerran tai pari käväistä vessassa.
 
Heips. Voisin tulla mukaan jos vaan sopii. En kyllä tiedä onko minusta aktiiviseksi kirjottelijaksi, mut katsotaan... :)

Laskettu aika on 23.4. eli nyt rv 12+4, mulla ikää 23v, naimisissa ja Pohjois-Pohjanmaalla asutaan.
Takana pitkähkö yritys, 4 vuotta johon sisältyy yks keskenmeno 02/09 rv:lla 6+6. Välillä oli aika tuskaa kun kuitenki se oma perhe on ihan ykkösunelma, en tiedä mihin muuhun hommaan haluaisinkaan kuin kotiäidiksi... :) Toivoa en menettänyt kuitenkaan, oli usko siihen että jossain vaiheessa lapsen saamme. Lopulta tuo pitkä odotus on kuitenki vain positiivinen asia, koska tässä välissä ollaan saatu hurjasti tietoa monista asioista ja vois sanoa että löydettiin oma elämänkatsomuskin, lapsettomuus toimi näissä katalyyttina. Lisäksi on saatu talon rakennus hyvälle mallille, syksyllä 06 aloitettiin vauvan yritys ja keväällä 07 alkoi rakennustyöt, joten jos lapsi ois tullu heti, se ois tullu täysin rakentamisen keskelle. Ollaan rakennettu ite pitkästä tavarasta (mieheni on kirvesmies) joten aika iso työ siinä... Jos lapsi ois siihen tullut, niin minusta ei ois ollu paljo apua rakennuksella, ja miehellä ei ois ollu aikaa lapselle. Vielä on työtä, mutta ei niin kiireellistä.

Raskausaika on menny hyvin, pahoinvointia on jonkin verran ollu mutta nyt taitaa olla ohi tai ainaki paljon vähentynyt. Pienen mahataudin taisin myös sairastaa tuossa su-ma. Mahaa ei näy vielä, mutta näkyis hieman jos olisin hoikka. :D
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa sekaan Orion-! Aivan ihanaa kuulla, että yritys on vihdoinkin tuottanut tulosta :) Toivottavasti sinusta on myös aktiiviseksi kirjoittelijaksi, sillä lisäporukka ei olisi yhtään pahitteeksi!

Jokos sinulla on np-ultra takana, jos sellaiseen olet päättänyt mennä?
 
karma: Mulla on ens maanantaina ultra, np-mittausta en kuitenkaan halua. Kiva päästä taas näkemään vaavi, ku on täs välissä kasvanu, näkyy vissiin jo muutaki ku vaan epämääräinen möykky. :D
Ihan malttamaton oon kyllä ku yritän nyt jo kuulostella että tuntusko liikkeitä ja kyttään millon maha näkyy. :D
 
En ookkaa nyt hetkeen täällä käyny, ja muutenkin täällä näyttäis olevan aika hiljaista :/ Kerron nyt kuitenkin mitä meille kuuluu :)

Eli tänään olin taas neuvolassa. Raskausviikkoja on kertynyt jo kivasti: Tänään 16+5 :) Aika on menny tähän asti tosi nopeeta, ja suurin syy siihen varmaan on just noi mun työt. Nyt mulla on viikon loma, mut muuten on kiva kun on päivittäin tekemistä, niin menee aika paljon nopeempaa! Neuvolassa oli kaik hyvin. Sydänäänet oli semmosta 165 luokkaa. Painoo mulle on nyt tullu yhteensä 3,8 kiloa.

Mun olo on ollu tosi jees koko raskausajan. Välillä on vähän oksettanu, mut se on ollu oikeesti tosi vähästä. :D Sillon ekaa oottaessa, joka kesken meni, niin olin niin huonovointinen etten saanu välillä mitään alas.

Sain kuulla vielä ilouutiset: Mun isosisko on myös raskaana. Hän on 19 ja ne on sen miehen kanssa jo pari vuotta yrittäny lasta :) Ihanaa että nyt vihdoin tärppäs. Ei tuu ihan kauheeta ikäeroo sit serkuksille.

Me ollaan muutettu tossa kuun vaihteessa ja vihdoin alkaa kaikki olee reilassa! Toki vielä laittamista. Esim. keittiössä ei oo viel mattoo eikä verhoi, mutta pikkuhiljaa hyvä tulee.

Tosi onnellinen olo mulla on <3 On niin ihanaa kun mun mies on niin mukana tässä raskaudessa, joka päivä silittelee ja höpöttelee masulle <3

Kertkokaa muutkin kuulumisia, olis ihana lukee!

-Emilia & Nökö
 
Se on kyllä ihana juttu ku mies on oikeesti mukana odotuksessa. Omaki ukko huomioi vaavin päivittäin jotenki pienesti. :) Ei puhu mitään vauvajuttuja ite, mutta jaksaa ihanasti kuunnella kaikki mun höpinät.

Tänään oli lääkärineuvola ja ultraus. Np-mittausta en halunnu. Vaavi vastas ihan sitä mitä ite olin arvioinuki, menkoista laskettuna ois viikon pitemmällä, mut tiesin millon on oikeesti alkunsa saanu. Tosi rauhallinen tapaus sielä masussa köllötteli, sinänsä oisin toivonu että ois sen vilkutuksen saanu. No, ehkä ens kerralla sitte. :D Tänää on sit ollu nii rakastunu olo, oon vähän väliä vaaville jotai jutelluki.
 
Mukava kuulla muiden kuulumisia! Pitäisi itsekin ahkerammin käydä kirjoittelemassa, kun meitä kuitenkin on aika pieni porukka :)

Yksi neuvolakäynti on taas takana :)
Painomuutos/vko: 512g (olo tuntuu siltä, että paino olis noussu enemmänki ku 4kg lähtöpainosta)

RR: 122/76 (on muuten paineet paljon korkeammalla neuvolassa, kun itse mitattuna 91/59, taitaa jotakin valkotakkikammoa olla havaittavissa)

BHd: 135

Kohdunpohjankorkeus oli 19

Sydänäänet: 140 (ei meinattu saada kunnolla kuuluviin, kun eräs siellä niin innokkaasti möyri menemään taas)

Tällä viikolla pääseekin jo kelalle vierailemaan ja hakemaan äitiysavustusta yms..Malttamattomana odotan, että pääsee hypistelemään äitiyspakkauksen sisältöä!

Viikolla 24-28 pitäisikin sitten käydä sokerirasituksessa. Hieman jänskättää, kun eräällä tuttavalla se laukaisi hiivasienitulehdus kierteen ja itsellä on jo nyt riesaksi asti hiivan kanssa ongelmaa..No, toivotaan nyt ettei näin kävisi!

Onko muuten muilla oman äidin äitiyskortteja hallussa? Minusta on ollut mukava vertailla omaa ja äidin korttia, kun lähtöarvot on about samat.

Muutamana iltana ollaan miehen kanssa tunnettu vauvan liikkeet aivan selkeästi vatsan päältä, ihanaa ja jännittävää samanaikaisesti! Nyt tekisi mieli alkaa hankkimaan jotakin vauvalle. Tähän mennessä on ehditty hommaamaan pinnasänky ja hoitopöytä, vaunut on luvannut kustantaa appiukko :)

Tuuti ja maha-asukki 21+6
 
Viimeksi muokattu:
Vooi! Ihana taas lukea muiden vointeja ja raskauden etenemistä :)

Itselläni oli tuossa pari päivää sitten rakanneultra ja kaikki oli tosi ok. Ei mitään poikkeamia tai epäilyttävää muutenkaan.

Ja tyttöähän sieltä lupailtiin!

Nyt ovat potkutkin muuttuneet kovemmiksi ja päältä tuntuu todella selkeästi.

Ei kai tässä sitten muuta sen kummempaa päivitettävää ainakaan näin äkkiseltään tule mieleen!
 
Ihania kuulumisia muillakin! <3

Mä odotan kauheesti et pääsis jo rakenneultraan! Olis ihana nähä vauvaa taas ja ehkä saada se sukupuolikin selville, niin sais ostaa jotai vaatteita ;P Liikkeitä kans malttamattomana oottelen, mutta vielä en oo mitään tuntenut.

Mulla on neuvolassa noi sydänäänet ollu joka kerta jotain 160-165 luokkaa :D

kirjottelen paremmalla aikaa lisää, nyt on vähän paha paikka. Oli vaan pakko tulla lukee ootteko muut kirjotellu! :)
 
No niin täällä mennään rv 21+4 ja olen saanut osakseni pienen annoksen erilaisia lonkka- ja lantiokipuja ;) Eipä sillä, että nämä sen kummemmin elämää vielä tässä vaiheessa häiritsisi, mutta välillä vihlaisee kävellessä tai tietyissä asennoissa.

Varsinkin ns. pakaroiden keskivaiheilla tuntuu usein kipua. Oletan, että siellä kipuilevat vain lonkat.

Niin ja jokohan mainostin, että en nykyään pysty nukkumaan koko yötä putkeen käymättä välillä vessassa? Hehe.

Mites teillä kulkee?
 
Voisin tähän vielä mainita, että päivittelin tuonne blogiini uuden tekstin

PAKSUNA

Huom! Myös kuva löytyy tältä päivältä ;) Maha on jo suht iso! Kertokaa hei te muutkin, että mitenkä mahaa näkyy - jos näkyy! Vaikka verrattuna tuohon mun kuvaan.
 
Moi moi!
Vieläkö mahtuu sekaan pulisemaan?
Olen 22, odotan esikoistani jonka on laskettu saapuvaksi 16.04.11. Eli rv 15+3 menossa :)
Raskaus on sujunut hyvin tähän asti, melko oireetonta on ollut, väsymystä lukuunottamatta. Ultrassa käytiin lokakuun alussa, ja hyvin liikkuvainen kaveri sielä asusteli. :)
Lapissa asun, avoliitossa ja kihloissa olen mieheni kanssa.
 
Tervetuloa Insanity^!

Karmalla on kyllä jo mukavan kokoinen vauvamasu verrattuna omaan..Oon kyllä vähän kade :) Omaan silmään näyttää lähinnä siltä, että oon lihonu ja näin on sanonu myös kaverit :D Ihanaa,oikeannäköistä vauvamasua odotellessa..

Uusista oireista
Parina päivänä oon tuntenu "matkapahoinvointia" työpäivän aikana eli siis ihan paikallaan istuessa toimistossa..Ensi alkuun hieman hämmästyin, että mistäs tällainen olo, kun ei aiemmin oo raskauteen liittyny juuri minkäänlaista pahoinvointia. Sittenpä muistin, että neuvolatäti taisi viimeksi kehoittaakin liikkumaan säännöllisin väliajoin, kun toimistotöitä teen ettei tulisi huono olo. Jotenkin tämä liittyi joihinkin suuriin verisuoniin(?)tai jotain??? Mutta eipä sen kummempia oireita täällä tällä kertaa

Tuuti85, 22+6
 
Ja mun raskaus on sen verran alussa ettei vauvamasua ole vielä kunnolla tullut esiin. :D on kuulemma jo jotakin, jopa itsekkin sen huomaan, mutta mieheni sanoo että on maha kasvanut ja kasvaa koko ajan :D Rv 15+5.

Mulla oireet, no niitä ei ole ollut melkeinpä ollenkaan. Päänsärky on uusi tuttavuus raskauden aikana, päivittäinen vieras. Vaikkakin mulla päätä tuppaa särkemään melko usein muutenkin.
Onko siinä mitään tolkkua, väittämässä että jos on helppo raskaus, oireeton ja muuta, odottaisi tyttöä? Ja jos odottaa poikaa, on hankala raskaus. Ootteko kuulleet koskaan moista? :D
 
Insanity^ olen itsekin kuullut kyseisen väitteen. Sitä kai perustellaan sillä, että pojan kohdalla testostereoni aiheuttaisi pahempia oireita tms.

Itselläni tosiaan siis ainakin ultran mukaan tyttöraskaus, eikä mielestäni kovin haastavaa ole ollut. Äidinkin kohdalla hänen odotuksensa oli ollut erityisen helppo (olen ainut lapsi). Tiedä sitten, että onko enemmän kyse geeneistä kuin vauvan sukupuolesta!

En kuitenkaan ehkä menisi tuohon väitteeseen luottamaan. Hmm.
 
Huvittavaa! Musta jotenkin näyttää, että maha olisi PIENENTYNYT. Haha. En siis ole todellakaan laihtunut tai mitään, että ei ole siitä pelkoa ;)

Eilen kyllä sattumalta katsoin jotakin vauvaohjelmaa, jossa kerrottiin fysiterapiasta tms. Sen avulla saatiin lihakset rentoutumaan ja vauvalle enemmän tilaa mahaan. Tämän seurauksena maha saattoi kasvaa hurjastikin ensimmäisen käyntikerran jälkeen.

Tästä voimme päätellä, että ehkä omat lihakseni ovat jumissa. Haha. Tai ehkä turvotus on kadonnut.

Joo, mutta onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? :D
 

Yhteistyössä