Nuoret vauvakuumeilijat

kka
Rosmariina, mä kävin juuri torstaina keskustelemassa lääkärin kanssa että mitä tehdään lääkitykselle kun mä syön nyt 2suuntaiseen Litoa ja se on kielletty raskauden aikana. Lääkäri sitten ehdotti korvaavana lääkkeenä Ketipinoria ja sanoi sen sopivan odottaville äideille. Pitää kyllä ottaa seuraavalla käynnillä puheeksi että onko se tosiaan turvallinen lääke. Nykyään syön sitä tarvittaessa 25 mg, tosin en oo yli vuoteen tarvinut sitä.

Mä asustelen Tampereella enkä ole perehtynyt neuvoloihin tai muihin. :)
 
Rosmariini juu ei kannata itse alkaa lopettaa säännöllistä lääkitystä.

meinasin ehdottaa nukahtamiseen avuksi melatoniinia, mutta eipä sitäkään saa syödä raskaana tai jos yrittää, jännä. Mut itselläkin aika usein uniongelmia, pitää vaan koittaa olla ressaamatta unesta ja siitä nukkumaan meno ajasta. :D ja Hei sehän voi olla että tuleva raskaus väsyttää ni nukkuukin ku tukki.

Kumpa kaikille se plussa suotaisiin pian :)
 
Melatoniini ei valitettavasti auta.. :( Sekin ollut kokeilussa. Mut eipä siitäkään sen enempää, kerta sitäkään ei saa syödä jos raskautta yrittää. Mua itseeni vähän harmittaa, kun ennen ketipinoria ei ollut mitään vaikeuksia nukahtaa suurinpiirtein milloin vain ja nykyään en saa ilman ketiä unta vaikka valvottuja tunteja on ollut yli 36h. Ja sitten kun nukahtaa, niin uni on katkonaista ja sekin kestää max 4h. Eli kai se tavallaan riippuvuutta on, vaikka lääkkeen määräävä psykiatri sanoi ettei riippuvuutta tule. En vain tiedä että mikä neuvoksi, kun kuitenkin tuo lääke pitää mielisairaudet kurissa.

Mutta tosiaan, niinkuin jo aiemmin sanoin, niin teen mitä vain sen eteen että saan pienen ihmeen tuotua maailmaan. Ehdottomasti jää keti pois, vaikken muuta saisi tilalle. Eiköhän se ole sen arvoista. :) Ja toivon todella, että sitten väsyttää raskauden myötä muutenkin!

edit, pieni virheen korjaus teksitssä..
 
Viimeksi muokattu:
kka, tuli vielä mieleen, että aika sopiva yhteys! Oon itse syntynyt tampereella ja siellä asunut elämäni ensimmäiset 15v! Tampere siis on "koti" mulle edelleenkin. :) Toiseksi kodiksi muodostui Ilomantsi, mistä koko suku on lähtöisin, nykyään Lappeenrannassa asustelen. Kertoilehan tampesterin neuvoloista sitten kun aika koittaa! ;)

Munkin puolesta paljon tsemii jokaiselle kuka sitä plussaa odottaa! Toivottovasti meitä kaikkia pian onnistaa <3
 
Jep kannattaa ne lääke jutut selvittää ettei sitten ainakaan niiden takia käy pikkuiselle mitään.

Hyvä että tuli toi melatoniini puheeks meinaan en oo edes tajunnu lukee sieltä pakkauksesta onko siitä haittaa vai ei. Jotenkin ajattelin kun se ei oo virallisesti "lääke" et ei siitä voi olla harmia. Mulla on on kans vaikeuksia nukahtaa ja jonkun verran oon tota melatoniinia käyttäny mut en mitenkään säännöllisesti niin siitä luopuminen ei kyl oo ongelm, pitää vaa sit varaa enemmä aikaa unen saantiin.
 
Tervetuloa uusille!

Esikoista odottaessa asuttiin Espoossa, nyt taas Vantaalla. Taitaa aika samalla kaavalla neuvolat molemmissa mennä. Synnäri ainakin on sitten eri jos sinne vielä joskus pääsee :)
Mun vauva kuumetta ei kyllä helpota ollenkaan 4vko ikänen pikkuveli. Sain eilen vahtia sitä pari tuntia :)

Meillä tosiaan ehkäisy ollut viimeksi käytössä 2011. YK 18 eka plussa (spontaani keskenmeno rv 6+0) ja yk 28 esikoinen tärppäs. Nyt yk 13 lähenee loppuaan. Menkkajomotuksia ollut nyt eilen ja tänään. Oli niitä kyllä silloin plussattessakin, mutta luotan siihen että plussa tulee sitten kun tissitkin menee kipeiks (ei oo ollu muuten ku plussatessa)

Meillä mies otti keskenmenon raskaammin. Oli ehtinyt kaikille kertoa plussasta. Ite olin tavallaan koko ajan varautunut että kaikki ei mene hyvin. Esikoisen plussasta kerrottiin ekoille (mun vanhemmat) vasta rv 14 jälkeen.
 
Voi nää on niin ikäviä kuulla tosta keskenmenosta tai tuulimunista ja muista..

Te todella jokainen ansaitsette sen plussan, joka sitä yrittää!

Ja voih 4 vko vanha vauva, ihanaa! Voin kuvitella miten kuume sen kun kasvaa!
 
kka
Rosmariina, mä olen ihan tuore tamperelainen, muutettiin tänne Lahesta marraskuussa. :) Mulle lääkäri suunnitteli 400-800 mg/pv Ketipinor annosta kun saan Liton laskettua nolliin, ite tosin haluan kokeilla lääkkeetöntä elämää koska mun kohdalla tää sairaus on suhteellisen lievä.

Ei vitsi, mä oon just bussissa matkalla Helsinkiin ja täällä on arviolta muutaman kuukauden ikäinen vauva ja oon ihan sykkyrällä!

Mitenkäs muuten, kun plussatuulet pääsee puhaltelemaan niin kuinka pian aiotte kertoa läheisille iloisen uutisen? Mä oon niin malttamaton ihminen että tuskin maltan pitää asiaa täysin salassa mutta eiköhän eka kolmannes ainakin yritetä olla hissunkissun :)
 
Kka me kerrottiin pari viikkoa ekan (tokan) ultran jälkeen. Rv 14. Maha pullahti siitä 2 viikon päästä esiin ja lomalle jäin töistä rv 18 jo (sikiölle haitallinen työ). Eli varmaan jos plussan sais niin aika samoihin aikoihin kerrottais. Suurin km riski kuitenkin ennen 12 vko niin sillon en ainakaan halua että kukaan vielä tietää.
 
Hirveesti tullu juttua! Tulipas puskista tuo, ettei melatoniinia saa syödä. Mulla nukahtamisvaikeuksia ja melatoniinia syön välillä vaikka ei se kyllä mitään auta.

Me ollaan miehen kanssa puhuttu, että eka kolmas oltais hiljakseen et ehkä tuleville isovanhemmille ja lähimmille ystäville kerrottais. Tuntuu et jos tuliskin keskenmeno ja ne lähimmät ihmiset tietäis niin osaisivat sit olla tukena eikä yksin tarviis sitä kestää. Mä oon kyllä niin malttamaton, että pitää tosiaan tsempata etten huutele kaikille.
 
Mulle tuli toi melatoniini kans yllärinä. Ku tosissaan meinasin ensin suositella mut sit katoin viel varmuudeksi että saako sitä varmasti. Sinällään jännä ku se kuitenkin on ihan hormoonia mitä keho itekin tuottaa :eek:

täällä on kyl kanssa yks malttamaton joka ei kyl varmasti malta viikolla 12 oottaa. Mulla on ne muutama läheinen ystävä, jotka varmasti kuulee heti kun plussaan :D Sit anopille kerrotaan vasta joko ensimmäisen ultran jälkeen tai sit viikon 12 jälkeen. Kun tiedetään että hän ei pysy housuissaan sit kun kuulee.
 
Mää oon jostain lukenut, että aika moni luontaistuote ei sovellu raskauden eikä imetyksen aikana. Mistähän lie sitten johtuu? En muista mistä näin luin, mutta joku sivusto missä kerrottiin mitkä kaikki on sallittuja ja ei sallittuja raskauden aikana.

Itse ajattelin kertoa ehkä omalle äidille pian plussan jälkeen. Sekä kolmelle parhaalle kaverille, ketkä ovat nyt jo tietoisia, että odotus on kova. :) Muille kertoillaan sitten, kun ollaan vähän varmemmilla vesillä tai jos vaan mitenkään maltetaan, niin annetaan muiden huomata itsestään. ;)
 
Hui kauhee kun tänne oli tullut tekstiä. Itte oon vaan laiskotellut koko viikonlopun ja kerennyt energiaa tulevaan työviikkoon. Ja musta tuli tänään täti! Pikkusisko sai esikoisensa, ihanan pienen tytön. :heart: laitto kuvan ja voi että oli sulonen. Vähän lisää vauvakuumetta !

Noi on kyllä kamalia juttuja keskenmenot yms... :/ toivottavasti täällä joku pian plussaa ja saadaan iloita siitä.
Itse haluaisin kans olla aika hiljaa mutta toi mun mies saattaa kyllä kertoo heti kaikille kun plussa tulee :D Ajateltu ollaan kuitenkin että sit ekan ultran jälkeen kerrotaan isovanhemille ja ehkä läheisimmille ystävillä, mut muuten yritetään ainakin olla hiljaa.
Tiedän kyl silti että itte tuun oleen niin innoissani itteki et tuskin ihan hiljaa pystyn oleen :D

ja itse asun Porissa, tiedän missä meidän neuvola tulis olemaan, mutta sen tarkemmin en tiiä. vähän erilaisia kokemuksia on kyllä kerrottu porin alueen neuvoloista et millasia on ollut.
 
Mä osasin aika hyvin pitää suunni kiinni :D Mieheltäki salasin plussaa melkee viikon, ku yllätys oli, nii en sit yhtään osannu arvioida sen reaktioo :D Mut se sanoki, että parhain lahja ikinä, näin joulun alla. Harmi vaan, ettei se paketti pitänykkää mitää elävää sisällä :(

Meijän oli tarkotus miehen porukoille kertoa, kun ultrasta käytäis ja oltais kuvien kans sinne menty... No ei niin tapahtunukkaa.. Omalle äitille kerroin, kun se kysy salille aamulla ja sanoin, etten pääse, ku neuvola; olen raskaana :D

Isäntä oli sillo ihan intona, kun ultraa mentiin ja sano, että sit kerrotaa kaikille. Tokasin, että 'ei me vielä kellekkää hirveest huudella, ku 'riskiaika' ei oo ohi' :D Enemmän mä sitä rauhottelin :D

Voi sitä isännän intoa ! En osaa ees sanoin kuvailla, ku se sen testin näki. Sen silmist jotenki onni kukoisti :heart:

Mut vaikka kaikki meniki päälaellee, nii kenenkää muun kanssa en olis kyllä asiaa halunnut kokea. Isäntä oli vaan niin mahtava tuki, eikä jättäny mua missää vaihees yksin :) Rakastuin sinäpäivään siihen 'uudestaa' ja tajusin, et se siinä vierellä seisoo, vaikka kävis mitä ja on mun tukena.

Pahoittelen auvautumista, mutta muistot palaa aina mielee :ashamed:

Mutta seuraavan tärpin tullessa isänälle kerron tietysti heti. Muille sitte vasta, kun ultrassa käyty ja 12vk yli menty :) Tai voi olla, että kerron vasta myöhemmin muille. Varmaan se seuraava tärppi tulee 'pelottamaan', ettei heti uskalla turpaasa ees avatakkaa :D
 
Viimeksi muokattu:
Jennimarjaanalle onnea tätiydestä! Voi mitä pientä pääset nuuhkimaan ja paijailemaan. Kuume varmasti alkaa nousta entisestään!

Saaaris avaudu ihan rohkeesti vaan. Täällä on helppoa kuitenki anonyyminä purkaa omia fiiliksiä ja olla toistemme tukena. Ihanaa, että sun mies on suhtautunut noin. Varmasti tuo luottoa, että heti ku tulee uudestaan tärppi niin mies on mukana. Todella kauniisti puhut hänestä, kyllä se onni teille suodaan vielä :) Niin ku meille kaikille. Voi toivon niin plussaa mahdollisimman pian.
 
Mä kerron varmaan omille vanhemmilleni (ja miehelle tietty :D) heti, kun/jos plussa tulee. Heidän haluan tietävän myös mahdollisesta keskenmenosta. Miehen isälle sekä naisystävälle, molempien sisaruksille ja parhaille ystäville sitten vähän myöhemmin. Muille en pidä mitään kiirettä. Omille isovanhemmilleni voisin kertoa siinä rv 12-20, mutta sieltä se juttu leviää äkkiä, että katsellaan sitten, jos kolmas tulee, että kuinka tehdään :)
 
Mä oon aatellu et parhaalle ystävälle kerron heti jos joskus plussaan (ja tietenki miehelle), omille vanhemmille varmaan myös aika pian mut tuskin muille kerron kovin äkkiä :) tai mistä sitä tietää, oon niin lörppäsuu et kumminki huutelen sitä ympäriinsä :'D

Tosta Ketipinorista, mun kaveri söi sitä koko raskausajan (tosin vähensi 100mg>25mg asteittain) eikä ollut mitään haittaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Mä/me ollaan puhuttu, että varmaan plussan saatua kerrotaan kummankin äideille ja sitten ekan ultran jälkeen parhaimmille ystävillä ja meidän isovanhemmille. Muille tuskin pidetään kertomisessa kiirettä, sittenhän he näkevät kun masu kasvaa. Voi kyllä olla, että en mäkään osaa suutani pitää kiinni kun haluaisin vaan kuuluttaa kaikille miten meille tulee vauva. Noo sen näkee sitten tulevaisuudessa.

Onnea jennimarjaana tädiksi tulemisesta!
 
Aika samanlaisia ajatuksia kaikilla siis noiden kertomisten suhteen. Kuluispa päivät nopeemmin ja pääsis taas pohtimaan mahdollista tärppiä! Mulla on tosi pahoja unen saanti ongelmia ja eilen ekaa kertaa kokeilin kaverilta saatua unilääkettä. Kyllä tepsi! Soitin sit tänään tk ja yritin saada lääkäriaikaa niin ei muka vapaita. Pitäis aamulla soittaa päivystykseen, mutta oon harjottelussa. Pitäis vaan kinuta se aika, mutta ei vaan jaksa. Olispa jo viikonloppu :D Onko jollain raskausoloja? Josko jollakin pian tärppäis :)
 
Mä en oikein tiedä näistä mun oloista onko ne vaan sitä, että ne menkat alkaa vai jotain muuta. Ei ainakaan vielä kuulu. Toivon kyllä niin kovin, ettei ne tulis sieltä ollenkaan. Mutta toisaalta pelottaa, että pettymys iskee taas :(
 
Mä en oikeen tiiä onko raskausoloja, ku tuntuu tällä hetkellä ettei oo oikein mitään oloja. Paitsi tää tajuton valkovuoto. ja tajusin lauantaina että rinnat ei oo kipeät vaikka yleensä on noin viikkoo ennen menkkoja jo arat/kipeät. No sunnuntaina ne sitten oli jo hiukan arat mut lähinnä tuntuvat sellasit turvonneilta/"täysiltä". Huomenna pitäis menkkojen alkaa, mutta mitään enteilyä ei oo.
 

Yhteistyössä