Nyt ymmärrän tuttavaperheen elämäntyylin.

  • Viestiketjun aloittaja "tarja"
  • Ensimmäinen viesti
maija H
[QUOTE="vieras";28268891]On se niin paljon että se mahdollistaa uuden talon isolla tontilla, 2 autoa, kesämökin ja 4 lapsen kalliit harrastukset. Siitähän oli kyse.[/QUOTE]

Ei tasan mahdollista. Kyllä vaaditaan joko lainaa, rikas suku, jotka lahjoittavat rahaa, hyvät sijoitukset, joista pääomatuloja tms.

Meidän kahden keskituloisen yhteenlasketut vuositulot ovat vähän alle 90t. Emmekä elä leveästi. Meilläkin on "vaikka mitä" , mutta olemme molemmat saaneet perintöä jo alle kaksikymppisinä.
 
"Lili"
Meillä brutto n. 87000 vuodessa, siihen lisäksi mahdolliset tulospalkkiot päälle. Kolme lasta ja asunto pääkaupunkiseudulla, ei todellakaan eletä leveästi, ihan normaalia arkea. Lainaa vielä 170000 jäljellä. Tosin olen ollut nyt kaksi vuotta kuopuksen syntymän jälkeen kotona, onneksi menen kohta töihin :)
 
"Vieras"
Ei tasan mahdollista. Kyllä vaaditaan joko lainaa, rikas suku, jotka lahjoittavat rahaa, hyvät sijoitukset, joista pääomatuloja tms.

Meidän kahden keskituloisen yhteenlasketut vuositulot ovat vähän alle 90t. Emmekä elä leveästi. Meilläkin on "vaikka mitä" , mutta olemme molemmat saaneet perintöä jo alle kaksikymppisinä.
Sanoiko ap jossain että talo on velaton? Tai ehkä talo on maksettu, mutta mökki ei. Ehkä perheellä oli aiemmin pieni omistusasunto, jonka myivät voitolla.

Mutta siis tottahan toki tuo kaikki noilla tuloilla on mahdollista, ei edes epätodennäköistä. Jos vähääkään osaa katsoa mihin rahansa pistää ja säästää ja mitoittaa lainansa järkevästi. Aika harvan palkka nyt sentään niin suuri on, että siitä kerralla maksetaan noi kaikki :D :D :D :D eikä siitä tainnut olla kyse...
 
Elisabeth77
Mun mielestä suomalaisten keskipalkka on lähemmäs 4000e/kk nykyään. Terveysalahan on tunnetusti alipalkattua ja tienaan lähihoitajana jo tuon 3000e/kk (tosin kolmivuorotyö), mutta tutuistani kyllä kaikki tienaavat enemmän.
 
"mies"
[QUOTE="Vieras";28268914]Sanoiko ap jossain että talo on velaton? Tai ehkä talo on maksettu, mutta mökki ei. Ehkä perheellä oli aiemmin pieni omistusasunto, jonka myivät voitolla.

Mutta siis tottahan toki tuo kaikki noilla tuloilla on mahdollista, ei edes epätodennäköistä. Jos vähääkään osaa katsoa mihin rahansa pistää ja säästää ja mitoittaa lainansa järkevästi. Aika harvan palkka nyt sentään niin suuri on, että siitä kerralla maksetaan noi kaikki :D :D :D :D eikä siitä tainnut olla kyse...[/QUOTE]

AP:n viestistä jää sellainen kuva, että tuttavilla olisi AP:n mielestä niin suuret tulot, että johan niillä mällää.
 
Mun mielestä suomalaisten keskipalkka on lähemmäs 4000e/kk nykyään. Terveysalahan on tunnetusti alipalkattua ja tienaan lähihoitajana jo tuon 3000e/kk (tosin kolmivuorotyö), mutta tutuistani kyllä kaikki tienaavat enemmän.

Tuo on tavallaan se keskiarvotulo. Tuota laskee matalapalkka-alalla olevat, toisaalta myös suurituloiset nostavat.
Minunkin tuttavapiirissäni kaikki tienaavat reilusti yli 3000e, mutta toisaalta ovat kaikki AMK:n tai yliopiston käyneitä ja kaupallisella tai teknisellä alalla.
 
"vieras"
[QUOTE="mies";28268925]AP:n viestistä jää sellainen kuva, että tuttavilla olisi AP:n mielestä niin suuret tulot, että johan niillä mällää.[/QUOTE]

No en mä sellaista kuvaa saanut että ap pitää tuttaviaan jonain sheikki ali hassanina. Vaan että noilla tuloilla kyllä on varaa tuohon kaikkeen mitä mainittu.

Etenkin jos ei ihan pk-seudulla elä, sitä ei nyt sanottu...
 
"vieras"
Ei tasan mahdollista. Kyllä vaaditaan joko lainaa, rikas suku, jotka lahjoittavat rahaa, hyvät sijoitukset, joista pääomatuloja tms.

Meidän kahden keskituloisen yhteenlasketut vuositulot ovat vähän alle 90t. Emmekä elä leveästi. Meilläkin on "vaikka mitä" , mutta olemme molemmat saaneet perintöä jo alle kaksikymppisinä.
Riippuu vähän näiden ihmisten iästäkin, sekä siitä onko noista kesämökistä, autoista jne minkä verran lainaa.

Keskituloisena ollaan miehen kanssa maksettu omakotitalo kun minä olin 34v ja mies 36v. Kesämökkiä meillä ei ole, ja vain yksi auto, mutta molemmat olisi mahdollisia jos otettaisiin niihin lainaa. Jonkun verran on säästöjäkin.

Joskus ihmiset ajattelevat että jos jollain on kesämökki hän on hyvin varakas, vaikka todellisuus voi olla että sekä talosta että mökistä on paljon lainaa jäljellä.

Ihmisillä on hyvin erilaisia rahankäyttötyylejä, toiset ottavat suruttomammin lainaa kun toiset. Joillekin on toki tullut myös niitä perintöjä. Meille ei ole.
 
"vieras"
keskivertopalkka yli 3000e/kk.. ehkä unissani :D mä teen kaupan alaa ja mies turvallisuusalaa eikä todellakaan ole kuukausitulot tollaset :D kivaa olla köyhä.. silti meillä velaton suht uusi auto, rivitalokolmio ja lapsi. tokihan se riippuu paikkakunnastakin missa asuu paljon siellä maksaa tontit ja muut
 
"mona"
Ei hitto, mua niin naurattaa nää ketjut, yhtäkkiä kaikkipalstalaiset tienaakin ainakin 4000€ kuussa (ja puolisot tietty tuplat) ja pitävät vielä itseään pienituloisina.
 
"Mölököllimalli"
Siis miten joku kehtaa sanoa ettei tuommoiset tulot ole paljon!!! Meillä useampi lapsi ja tienataan puolet tuosta/vuosi. Enkä tosellakaan pidä meitä köyhinä. Syödään jopa juustoa ja lapset voivat harrastaakkin. Mutta kahta autoa ja kesähuviloita me ei saada. Kyllä 3500e/kk x 2 on isot tulot. Rikasta sakkia tällä tosiaankin. Olispas mukava kuulla missä olette työssä? Ette te ainakaan perusinsinöörejä tai hoitsuja ole :D
 
"vieras"
Oon kaupanalalla ja tienaan alle 20t/vuosi. Mitä te ihmiset teette työksenne, että teidän palkka on 3000e/kk tai enemmän? Ja saako perushoitajat ihan tosissaan yli 3000e/kk, kun mun sairaanhoitajakaveri kertoi muutama vuosi sitten, että palkka on noin 2200e/kk?
 
"Mölököllimalli"
[QUOTE="vieras";28270531]Oon kaupanalalla ja tienaan alle 20t/vuosi. Mitä te ihmiset teette työksenne, että teidän palkka on 3000e/kk tai enemmän? Ja saako perushoitajat ihan tosissaan yli 3000e/kk, kun mun sairaanhoitajakaveri kertoi muutama vuosi sitten, että palkka on noin 2200e/kk?[/QUOTE]

Juu EI !! Kyllä täällä on palkanlaskijat tänään vähän pienissään :)
 
Sh
Sairaanhoitajan peruspalkka vajaa 2400€, vuorotyöt nostaa palkkaa. Kyllä moni duunari yli 3000€ kuukausituloihin pääsee, putkimiehet, sähkömiehet, monet tehdastyötä tekevät jne.
 
dsgfdagfha
[QUOTE="Mölököllimalli";28270528]Siis miten joku kehtaa sanoa ettei tuommoiset tulot ole paljon!!! Meillä useampi lapsi ja tienataan puolet tuosta/vuosi. Enkä tosellakaan pidä meitä köyhinä. Syödään jopa juustoa ja lapset voivat harrastaakkin. Mutta kahta autoa ja kesähuviloita me ei saada. Kyllä 3500e/kk x 2 on isot tulot. Rikasta sakkia tällä tosiaankin. Olispas mukava kuulla missä olette työssä? Ette te ainakaan perusinsinöörejä tai hoitsuja ole :D[/QUOTE]

Bruttotulot vuodessa juurikin tuon verran mitä ap:n aloituksessa. Kummallakin jotain vähän päälle 40 000e/vuosi. Kolmivuorotyö.

Ja en pidä meitä hyvintienaavina, pikemminkin päinvastoin.
 

Yhteistyössä