oireilua neocatesta, normaalia vai ei?

Meillä on sopivat yleensä sopineet heti ilman oireita, jos oireita on ollut, ne on sitten usein johtuneet allergiasta ja pahentuneet ajan mittaan. Poikkeuksena on banaani, josta meni vatsa alkuun kovalleen ja menee edelleen jos syö sitä suuria määriä kerralla. Myös viljoja aloitellessa saattoi olla alkuun hienoista ummetusta. Meillä kuitenkaan ummetus ei ole ollut koskaan allergiaoireena, pikemminkin päinvastoin, joten se ei silleen sekoittanut. Viljoja ja esim. baanaania ei siis kannata ehkä alkuun aloittaa millään järkyttävän kokoisilla annoksilla.

Mä en ole varma tuosta Makrobioksen hirssistä onko sitä ollut meillä. Mä olen nykyisin kanssa mieltynyt tuohon Holleen, koska on niin helppoa. Muita Makrobioksen tuotteita kyllä on käytössä. Jos puhtaus epäilyttää, voi sitä hiukan varmistella huuhtomalla hiutaleet lävikössä juoksevan veden alla, niin epäpuhtauspölyt lähtee paremmin pois.
 
Niin se taitaa olla et jos oireilua tulee niin se yleensä pahenee ajan kanssa. Sitä vaan yrittää pitää pientä toivonkipinää yllä, et jos sittenkin.. Jouduttiin jättämään bataattikin nyt pois, ei voi mitään. Annoin sitä eilen, yö oli levoton ja aamulla naama täynnä näppylää. Tiedä nyt sitten mistä nuo levottomat yöt aina johtuu, mut katsotaan nyt vaikuttaako tuo bataatin poisjättö mihinkään suuntaan.

Löysin kuin löysinkin Hollen hissiä ja meinaankin kokeilla Liljalle sitä.
Käytän makrobiokset itse :) Täytyy nyt vaan odottaa muutama päivä et Liljan olo tasoittuu ja aloittaa kokeilu vaikka viikonloppuna.

Kuten Jonnakar ja Elli sanoivat, tajusin että myös Lilja on oireinen pelkällä neocatellakin. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Ehkä se ei kuitenkaan ole hänelle se kympin juoma. Mutta sillä mennään eteenpäin, tilanne lähtöasetelmaan on kuitenkin huimasti parempi!
 
Meillä kiinteät aloitettiin alusta saakka rotaatiolla allergologin neuvosta. En sitten oikein tiedä, että miksi. Ilmeisesti siksi, että reagoi viiveellä ja oli jo aika paljon huomattuja pahiksia imetyksen aikana sekä ikää kiinteitä aloitellessa jo oli.
 
Kuulumisia.
Annoin Liljalle siis bataattia tiistaina, ehkä 1/2dl. Ajattelin seuraavan levottoman yön ja näppylöiden johtuneen siis siitä. Pelkällä nc:lla ja losecilla ollaan menty siitä asti. Mutta nyt musta tuntuu, että tilanne menee koko ajan huonompaan. Ekan pätkän saattaa yöllä nukkua ihan hyvin, mutta loppuyö on aikamoista heräilyä. Saattaa saada hirmuisen itkukohtauksen yöllä, eikä rauhoitu kuin pullolle. Päivisin hikkailee, nieleskelee, muutamat pienet puklutkin tullut. Naamassa on aika paljon pientä punaista näppylää ja juominen on välillä takkuista. Neocatea menee kyllä se 6-7dl/vrk. huoh...Mistä ihmeestä nyt voi olla kysymys?
Lisäks mulla alkaa olla ihan hirvee stressi noista kiinteistä. Lilja on kuitenkin jo 6,5kk eikä reppana saa vielä mitään.

Olen pähkäillyt seuraavia juttuja pienessä päässäni.. kommentoikaa.

a)aloitin pitkästä aikaa Deetipat, voisko oireilu johtua niistä?
vai
b)voiko vieläkin reagoida bataatille? (tätä vaihtoaehtoa mun on vaikea uskoa)
vai
c)herkistyykö kenties neocatelle?

d)losecin Lilja on alkanut ottaa lusikasta ja sit vaan vettä päälle. Tuotakin mietittiin jo syylliseksi.

Eli kovin on hatarat nää mietteet.. Soittoaika Tuomelalle on vasta elokuussa ja nyt ois hyvät neuvot tarpeen.

Mun oli tarkoitus aloittaa hirssikokeilu nyt viikonloppuna, mutta pakkohan sitä oli lykätä. En mä kyllä tajua, kun ei oireettomuutta saavuteta edes pelkällä neocatella enää.
 
Täysimetetyt alottaa syömisopettelun 6 kk iässä eli 6,5 kk iässä moni/useimmat on vasta opetteluvaiheessa: teelusikallinen silloin tällöin. Tästä ei siis kannata ottaa stressiä. NC on ainakin yhtä hyvää tavaraa kuin rintamaito.

a) Jätä tipat pois. Sotkee vaan nyt turhaan.
b) Voi reagoida tai sit refluksi oireili "silentina" ja nyt on kurkku karrella. Onko Losec annos riittävä?
c) Voi teoriassa mutta älä vielä anna periksi. Lilja alkaa kohta olla soijamaitoiässäkin että vaihda sitten siihen jos sitä ei ole aiemmin testattu. Mutta älä vielä.
d) Ihan sama miten ottaa. Tosin myös Losecille voi allergisoitua. Tätäkään en nyt usko. Vielä.

Jos haluat konsultoida lääkäriä, koeta saada jollekin muulle allergologille aika - samalta lääkäriasemalta/ketjusta. Tuomela on kai jo lomilla? En ole hänen asiakkaitaan mutta tämmönen käsitys mulla siis on. En oo varma, oisko meidän lekurille vielä aikoja ens viikolla - sit sekin jää lomalle.

Muuta mietittävää: Tuleeko hampaita? Korvatulehdus? Liikkuuko jo? Nukkuuko huonosti vaan sen takia että ikää 6,5 kk? Tosta puolesta vuodesta vuoteen lapsilla on ymmärtääkseni aika hulinaöitä - siis terveilläkin.

:hug:
 
Mä jättäisin ne Dee tipat tauolle myös. Meillä ei sopinut mitkään noi tippamalliset D-vitamiinit ja eka vuosi ja vähän yli mentiin pelkillä NC:n vitskuilla. Nyt sopii Dee tabletti, jonka valmistus on itse asiassa kai lopetettu, mutta mulla on sitä aika hyvä varasto kotona.

Ai niin, meillä noita kiinteitä aloiteltiin kans lähemmäs 7 kk ikää ja alkuun määrät oli tosi onnettomia ja kaiken lisäksi sillä kerta viikkoon rotaatiolla. Hyvin onneksi kasvua tuli.
 
Kiitos Luppis ja NallePuh! Nyt tuntuu paremmalta taas, onneks on tää palsta ja paremmin nukuttu yö takana :)

Deetipat jätetty tauolle.

Tuosta losecin annostuksesta.. Olen joskus miettinyt et onko 2tabl./vrk riittävä Liljalle, mut uskoisin näin. Enkä mä taida uskaltaa määrää kasvattaa omin päin.

Joo, ehkä mä en nyt luovuta ton neocaten kanssa. Mietin taas tänä aamuna miten hurjasti meidän elämä on kaikesta huolimatta helpottanu verrattuna elämään ennen nc:a.

Mä luulen, että osa Liljan yöhulinoinnista on nimenomaan ikään liittyvää, on myös oppinut ryömimään. Sitä vaan niin helposti laittaa kaiken allergiaoireilun piikkiin.

Tänään maistellaan ekaa kertaa hirssiä, saa nähdä kuinka uppoaa =)
 
Tänään on kolmas päivä kun annoin hirssipuuroa. Olen päättänyt kokeilla nyt omin päin jonkinlaista rotaation tapaista. Meinaan nyt alkuun kokeilla niin, että pidän kolmen päivän minialtistuksen, ts. tänään sain sitten jo täyden annoksen puuroa (1/2dl).

Vähän on kyllä sellanen tunne takaraivossa ettei taida tuo hirssi sopia.. En nyt vielä heitä kirvestä kaivoon, mutta mutta..
Eilen raapi korvia ja päätä aika paljon, voiko tuo olla merkki epäsopivuudesta? Pientä kitinää on myös ilmassa. Tämä päivä ja ensi yö sitten varmaankin näyttää alanko antaa puuroa Liljalle kerran viikossa.
 
Meillä tuota korvien ja pään raapimista on melkeinpä koko ajan... En ollut tajunnutkaan, että voisi liittyä allergiaoireisiin, kun on ollut korvatulehdustakin. Niin, ja nyt ei ole mitään kiinteää menossa 9kk neidillä ja edelleen raapii korviaan.

Toivottavasti hirssistä ei tule enempää teille oireita! Meilläkään se ei tosin sopinut (niin kuin ei tattarikaan)
 
Jonkinverran selailin teidän kirjoittamia tekstejä, mutta pähkinänkuoressa meidän neljäs lapsemme tällä hetkellä 5kk poika, kärsii maito,vehnä,muna ja riisi allergioista.(Myöskään kaura ei näyttänyt sopivan)Korvikkeena on neocate ja tällä hetkellä ainut kiinteä mitä menee on bataatti vinkkejä kaipaisin kipeästi että mitä tarjoaisin seuraavaksi.Poika on siis iho-oireinen mutta tuosta kaurasta tuli myös suolisto-oireita(rasvaripuli ja vähän verta mukana)

Sitten onko teillä tietoa mistä löytyisi lähin allergologi asutaan Torniossa ja tiedän että aivan lähiseuduilta ei löydy? Mutta nyt poika heräsi täytyy jatkaa myöhemmin.
 
Viime yö meni hyvin, Lilja heräsi vain 2 kertaa! Syötin sit molemmilla kerroilla. Eilen ja tänään päiväunetkin on ollut rauhalliset. Pimppi ja pylly punoittivat eilen illalla kovasti, nieleskelee ja röyhtäilee aika paljon. Ei ole itse ollut noista oireista moksiskaan, joten ajattelin että kyllä mä hänelle ensi viikolla (ehkä keskiviikkona)annan hirssipuuroa taas annoksen. Siinähän sen sit näkee mihin suuntaan nuo oireet kehittyy.

Piija Eilen huomasin, että tuota korvien ja pään raapimista alkoi esiintyä etenkin siinä vaiheessa kun Lilja alkoi väsyä. Olet sä huomannut liittyykö teillä väsymiseen?

Marja77 allergologiasiaan mä en valitettavasti etelä-suomessa asuvana osaa kyllä kommentoida. Toivottavasti jollain muulla on asiasta tietoa.
Kokeiltavia ruoka-aineita on tietysti aika paljon. Teillä menee nyt siis bataatti..olet sä ajatellut haluasitko seuraavaksi kokeilla jotain hedelmää tai marjaa, ehkä viljaa?

Luettelen tähän nyt satunnaisessa järjestyksessä allergologimme esittämiä ruoka-aineita kokeiltavaksi.

Eli:
Kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa, maa-artisokka, banaani, mustikka, vadelma, ruusunmarja, hirssi, tattari, quinoa, amarantti, nz-lammas, hirvi, poro

Toivottavasti noista löytyisi joku mieluinen kokeiluun seuraavaksi =)
 
Helmiina; olen ajatellut että jos kokeiltaisiin seuraavaksi poronlihaa sitä kun on pakasteessa vielä runsaasti ja sitten jotain viljaa, lähinnä miettinyt joko hirssiä tai tattaria kunhan nyt saadaan pojan iho taas johonkin kuntoon. Pojalla siis testeissä näkyi maito, vehnä ja muna, maidolle on myös altistettu (kiitos kelan) kahteenkiin kertaan (nan ja almironpepti) ja niissä tuli jo 2ml nokkosrokko reaktiot.
Riisiä kokeiltiin kolme viikkoa sitten mutta eipä näyttänyt sopivan en sitten tiedä kuinka "puhdasta" tuo muksun riisipuuro on???
Kauraa kokeiltiin viime viikolla (semperin puhdas kaura) ja siitä tuli rajujen iho-oireiden lisäksi suolisto-oireita. Nyt sitten ajattelin pitää vielä ainakin kaksi viikkoa ennen seuraavan ruoka-aineen testauksessa.


Mutta nyt itsekin nukkuun!
 
Marja: Poronliha on varmasti ihan hyvä vaihtoehto, jos teillä sitä kerta vielä pakasteestakin löytyy!
Liljallekaan ei tuo Muksun riisipuuro sopinut. Ei ilmeisesti ole puhtaudeltaan paras mahdollinen. Ajattelin testata riisin jonkun ajan kuluttua uudelleen mahdollisimman puhtaalla versiolla.
 
Taas neuvoa kyselen. Josko ihan kaikki eivät olisi kesälomareissuilla :)

Tänään annoin toisen kerran kukkakaalia (n.1rkl). Lilja kakkasi äsken löysän, vihertävän kakan. Ehkä aavistuksen on ollut tänään kitinää, mutta ei mitään kipuitkua tms. Uskallanko antaa huomenna täyden annoksen? Tosin mä olen huomannut, että yöt taitavat olla meillä varsin hyviä mittareita ruoka-aineiden sopivuuden suhteen. Katotaan taas kerran miten ensi yö menee.. Olisin kuitenkin iloinen jos joku kommentoisi!

:wave:
 
Kokeile niin pitkään että olet varma ruuan sopivuudesta/sopimattomuudesta. Joskus joutuu menemään oireiden kanssa aika pitkällekin ennenkuin saa varmuuden. Kaalit saattaa kiertää vatsassa muutenkin vaikkei olisikaan allergiaa. Tosin kukkakaali on sieltä miedoimmasta päästä. Voithan antaa pari ruokalusikallista, jos epäilet sopivuutta, ei siis vielä täyttä annosta.
 
Elli77
Minä varmaankin lopettaisin kukkakaalin kokeilemisen. Ellei teillä sitten ole ollut jotain muuta ruokaa kokeilussa, mikä voisi oireita aiheuttaa.

Minä vaihdoin meillä täysin taktiikkaa ruokien kokeilussa ja tuntuu, että meillä sujuu jo paremmin. Eipä niitä sopivia ruokia ole tosin kovin paljoa löytynyt (Oolannin pakasteperunasose "läpäisi" kolmen päivän minialtistuksen ja pääsi nyt rotaatiokokeiluun! Jonkinlainen voitto kai tämäkin!).

Eli tosiaan, ennen hakkasin päätä seinään kokeiluilla, ja jatkoin liian pitkään epäsopivien ruokien antamista kun en reagoinut lieviin oireisiin. Sitten tilannetta olikin vaikea arvioida, kun refluksioireiden rauhoittuminen kesti niin kauan. Oltiin ihan sekaisin, etä oireiliko poika jo viikko tai kaksi aiemmin lopetettua pahista vai mitä.

Nyt ollaan sitten siirrytty rotaatiokokeiluihin. Ensimmäisenä päivänä pari tl, seuraavana päivänä jo aika reilu satsi ja kolmantena päivänä "täysi annos". Jos pulauttelua on tullut, on kokeilu lopetettu saman tien, ja oireet ovat kyllä myös menneet ohitse nopeasti. Ja näitä "kummittelevia" vanhojen epäsopivien oireita ei ole enää ollut. Oireilu tulee myös ensiksi esiin pulautteluna ja pahin kitinävaihe ja epämääräinen oireilu jää meillä nyt väliin.

Myös oman mielenterveyden kannalta on paljon helpompi luopua ruuasta, jota on kokeiltu vain päivä tai pari. Ei kun uutta matoa koukkuun! Tällä en tietenkään tarkoita, että ruokia suljetaan pois ilman syytä, olen vain huomannut, että meille sopii paremmin tämä että reagoidaan herkemmin.
 
Tosi hieno juttu Elli, yksikin sopiva kiinteä antaa taas puhtia ja uskoa eteenpäin :hug:
Mulla on ihan sama juttu kun sulla on ilmeisesti aiemmin ollut, on vaikea vetää rajaa oirehdinnalle. Periaatteessa mulla on kyllä selvä raja, et siinä vaiheessa kun Lilja alkaa kärsimään oireista niin vihellän pelin poikki samoin tein.
Mä olen toteuttanut nyt tuota kolmen päivän minialtistusta myös, eli huomenna olis viimeinen päivä kukkakaalilla. Yö näyttää varmaan sen, annanko enää huomenna. Jos yö menee ihan hyvin, niin annan huomenna vähän vähemmän kuin täyden annoksen,
kuten Luppiskin ehdotti.

Montako päivää sä olet pitänyt taukoa epäsopivan kiinteän jälkeen? Mitä meinaat muuten seuraavaksi kokeilla?
Ai niin, sun vauvalle ei siis tullut tuosta oolannin pakasteperunasoseesta pientäkään oiretta?

 
Elli77
Meillä on epäsopivan kokeilun jälkeen tilanne rauhoittunut nyt päivän-parin tauolla: eli yhden täysin oireettoman päivän jälkeen olen aloittanut uuden kokeilun. Enää ei ole täytynyt pitää noita viikon-parin taukoja.

Kolmen päivän minialtistuksella on kokeiltu kukkakaali (ei sopinut) ja Kousa-riisi (aiemmin epävarmuutta oireista, kokeiltu pari kk sitten, ei sopinut) sekä nyt tuo Oolannin pakasteperunasose, mistä ei tosiaan tullut yhtään oireita (kelpuutettiin rotaatioon).

Nyt kokeilussa on Puuppolan kaura, tänään oli toinen päivä ja saldona yksi pieni pulautus, odotetaan sitten mitä huomenna tulee. Yksittäisiin pieniin pulautuksiin en ole vielä kokeiluja lopettanut, mutta isot pulautukset ovat meillä kyllä selvä merkki ruuan epäsopivuudesta. Joskus pulauttelua on ollut runsasta vasta altistuksen jälkeisenä päivänä (kuten esim. riisin kanssa kävi).

Allermiinasta kävin hakemassa maissia, quinoaa ja amarattia sekä ruusunmarja- ja persikkasoseita kokeilujonoon. Lihoista pakkasessa on jo nz-lammasta, sen lisäksi sitten varmaan kokeillaan poroa. Ja kasviksista kesäkurpitsa, maa-artisokka, parsakaali... Kyllähän noita riittää!

Ja tosiaan, toivoa tuo kun edes yksi ruoka saatiin rotaatioon!
 
Varmaan todella helpottavaa, että oireilu rauhoittuu nykyään noin nopeasti. Pääsee sit pian kokeilemaan jotain uutta eikä tartte olla montaa viikkoa lähtötilanteessa.

Tosta rotaatiosta vielä.. Olit sä yhteydessä lääkäriin vai itsekö olet sen suunnitellut?

Justiin tossa ajattelin, että mistähän sais puhdasta ruusunmarjasosetta kokeiluun, olis niin mukavaa kokeilla jotain hyvääkin välillä :) Ilmeisesti nuo Allermiinan tuotteet on laadukkaita, muistan aiemminkin niistä olleen puhetta täällä. Täytyykin katsoa, että missä tuo Allermiina sijaitsee.

Viime yö ei ollut meillä yhtä rauhallinen kuin pari edellistä yötä (kun oltiin pelkällä neocatella hirssikokeilun jälkeen). Päätin nyt tänään kuitenkin antaa sitä kukkakaalia, eipähän tartte sitten jäädä jossittelemaan. Tässä nyt vaan tosiaan on se vaara, että meillä rotaatioon kertyy niitä "ehkä sopii" ruoka-aineita..
 
Rotaatiossa kannattaa vaan pitää tarkkaa kirjaa oireista ja varsinkin niistä "saattaa sopia" kiinteistä. Jos mukana on pari epävarmaa, kannattaa niitä seurailla vähän pitempään tarkkaan ja ei laita niitä peräkkäisille päiville. Muutenkin rotaatiossa ei kannata laittaa sukulaiskasveja tai viljoja peräkkäisille päiville. Meillä on mukana sukulaiset riisi ja maissi ja ne eivät ole peräkkäisinä päivinä. Jos on mukana esim. parsakaali ja kukkakaali tai persikka ja aprikoosi , niin pitää niissäkin ainakin sen päivän väliä.

Meillä on ollut joskus käytössä jotain kaupan niitä purkkisoseita ja niitä voi käyttää jos sopii ne tärkkelykset. Meillä lapsella sopii se riisitärkkelys ja sitä on soseissa niin vähän, ettei kuulemma häiritse rotaatiota, jossa riisi on myös mukana. Ilmeisesti meille kävisi se tapiocatärkkelys myös, mutta ei ole nyt sellaista hedelmää joka sopisi. Ainoa sopiva hedelmä on banaani ja se menee ihan sellaisenaan.

Allermiina on Tampereella ja netissä osoitteessa www.allermiina.fi
 
Sattuipa hyvin, ollaan lauantaina ajelemassa Tampereen kautta Seinäjoelle =) Taidanpa pistäytyä Allermiinassa.

Mä olin päättänyt etten ala liikaa stressata näitten Liljan syömisten kanssa ja tähän saakka olenkin saanut pidettyä hermon hyvin kurissa ja asenteen rentona. Mutta kuinka ollakaan, tänään olen kehittänyt itselleni oikein kunnon ahdistuksen. Siihen, että meillä syödään joka päivä jotain, tai varsinkin siihen että samana päivänä olisi useampi ateria, tuntuu olevan ikuisuus.

Sanoittaisko että olen aika järjestelmällinen ja suunnitelmallinen ihminen ja mua häiritsee kun en oikein saa hahmotettua päässäni tuota rotaatiota. Tuntuu, että nyt vaan umpimähkään kokeillaan ruokia.. Olisi helpompaa jos olisi jonkinlainen suunnitelma kuinka edetä. No, onneks sain soittoajan toiselle PikkuJätin lääkärille tän viikon perjantaille.

Kuinka te valitsette seuraavaksi kokeiltavan ruoka-aineen?

Entäs, kuinka monta päivää kierto rotaatiossa yleensä on?
 
meillä valitaan seuraava ruoka aina eri ryhmästä; nyt on palsternakka, kana, päärynä, mango, persikka, banaani, maissi ja nyt uutena kukkakaali, joka näyttäisi olevan hyvä. seuraavaksi jotain lihaa/riisiä/hedelmä, olisi kiva löytää yksi valmispurkkiruoka ( ei hedelmäsose) niin olisi kivempi reissussakin olla.
pannassa on noista purkkikamoista peruna ja porkkana ja maito ja bataatti, joten vielä ei ole löytynyt kuin hedelmiä purkeista =)
 
Elli77
Helmiina82:luulisin, että rotaatio sopii oikein hyvinkin juuri järjestelmälliselle ihmiselle =) Tai näin ainakin tuntuu oman (tosin lyhyen) rotaatiokokeilun jälkeen. Ainakin meillä tuntuu enemmänkin selkiyttäneen tilannetta. Mulla on nyt käytössä ihan viikkokalenteri mihin merkkaan kunkin päivän kokeiltavan ruuan, välipäivät, jne. Siitä on sitten helppo selailla mitä on milloinkin syöty ja suunnitella ohjelmaa eteenpäin.

Viime lääkärikäynnillä ei ollut vielä puhetta rotaatioon siirtymisestä vaan allergologi suositteli sitä sähköpostitse kun vähän pidempään käytössä olleet kiinteätkin kaatuivat. Lyhyesti käytiin mallia läpi, aika lailla enemmän olen oppinut täältä lukemalla muiden kokemuksista. Ja kun esim.
NallePuh82:n lääkäri on sama, on meille suositeltu samanlaista rotaatiomalliakin ja kaikki hyvät vinkit on otettu talteen!.

Minäkin valitsen kokeiltavat vuorotellen eri ryhmistä. Aluksi käyttöön kerta viikkoon, kai tuota rytmiä voi sitten myöhemmin tiivistää. Kaupan purkkeja on kokeiltu muutama mutta yksikään ei ole sopinut, ne on tässä vaiheessa vielä haaveissa...
 

Yhteistyössä