oireilua neocatesta, normaalia vai ei?

Uteliaisuuttani kysyn että kenelle sait soittoajan PikkuJättiin.. mekin käydään siellä mutta ei Tuomelalla.
Meillä rotaatio oli alkuun seitsemän päivää mutta nyt lyhyempi kun ruokia on niin vähän tällä hetkellä ja kaikki rotaatiossa olevat on ns. vanhoja eli olleet käytössä jo muutaman kuukauden.
 
Luppis Sain soittoajan Ritva Sorvalle. Kyllä tässä nyt vähän neuvoja tarvitaankin noittan kiinteitten kanssa.

Lilja sai viimeksi maanantaina, ehkä parin ruokalusikallisen verran, kukkakaalia. Eilen, keskiviikkona, haroi korvia ja niskaan nousi pientä punaista näppylää. Raapi niskaa välillä tuskaisen oloisena. Annoin kuitenkin hirssipuuroa, se on meillä nyt rotaatiossa keskiviikkoisin. Tänään noita näppylöitä on niska taas täynnä, mutta ne eivät ilmeisesti nyt kutia, koska ei ole tänään raapinut niitä. Yön nukkui hyvin.

Mä olen nyt vähän pihalla. Yleensä Lilja oireilee suolella, eniten refluksilla. (tai näin mä olen luullut ainakin). Nyt kuitenkin uutena juttuna tullut tuo korvien ja niskan raapiminen. Onko kenellekään tuttua?

Pylly helahtelee ajoittain todella punaiseksi kakkaamisen yhteydessä (pyllyssä on punaisia palaneen näköisiä jälkiä, jotka häviävät samoin tein jo puhdasta vaippaa vaihtaessa pois.)

Mitä tekisitte asemassani? Antaisitteko vielä ensi viikolla? Ilmeisesti oireita tulee viiveellä ainakin kukkakaalista, ehkä nyt myös eilisestä hirssipuuroannoksesta.

Liljan yleisolo on enimmäkseen tyytyväinen ja yöt on meille poikkeuksellisesti sujunut hyvin.
 
Ei ole sitten meillä sama lääkäri.

Meillä niskan raapimista ja korvien haromista on jonkun verran mutta ihossa ei kyllä näy mitään. Nokkosrokko tulee kuulemma tyypillisesti korvien taakse, vatsaan, alaselkään ja näyttää ihan siltä kuin itikanpuremia olisi tiheässä ts. semmosta kohollaan olevaan ympäriltä punoittavaa, valkoista näppyä.

Vaikka saakin maidosta suolioireita, voivat eri ruuat tehdä erilaisen allergisen reaktion. Jos ihottuma ei kutise ja seuraavana aamuna se on poissa eikä iho mene rikki, voi oiretta vaan seurailla ja sietää. Tämmönen ohje meillä. Mä kirjaan nykysin aina joka aamu ylös, onko ihossa (posket, taipeet, muu iho), pyllyssä mitä näppyjä tms. vai ei. Siis myös sen, jos mitään ei ole.
 
Eipä ollut kovin positiivinen kokemus puhelu Ritva Sorvan kanssa tänään.
Varmaan on silloin on ihan mukava ja pätevä lääkäri, kun tuntee asiakkaan kenen kanssa keskustelee. Ja sitähän mä en hänelle ole, kun ollaan Tuomelan asiakkaita.

Pyysin häntä uusimaan losec mups reseptin, ollaan lähdössä reissuun ja lääkkeet loppuvat pian. Ensin sanoi, ettei halua uusia reseptiä kun ei tunne lasta. Kysyin, et mitäs sit tehdään jos tilanne menee loman aikana hankalaksi. Siihen hän vastasi, että viekää lapsi sitten lääkäriin. Pitkin hampain suostui kuitenkin kirjoittamaan meille yhden purkillisen, mutta oli sitä mieltä, että olisi aika pärjätä ilman. Yritin selittää, että neocate aiheuttaa Liljalle tuota silentrefluksia.. No, hän oli sitä mieltä, että siinä tapauksessa kannattaisi kokeilla jotain muuta maitoa. Ylipäätään ei halunnut mielellään konsultoida mua, sanoi että täytyisi ottaa yhteyttä hoitavaan lääkäriin. Siihen mä sit sanoin, että Tuomelalle on soittoaika vasta elokuussa, tämän takia pyysin toista lääkäriä soittamaan.


Yritin myös kysyä noista näpyistä joita Liljalla on niskassa, samoin kuin korvien raapimisesta. Hän oli sitä mieltä, että johtuu hiestä tai kylmästä.

Jäi kyllä tosi kökkö olo tuosta puhelusta.

Mitä ohjeita muut olette saaneet tuon losecin suhteen? Tämän päiväinen lääkäri oli sitä mieltä, että missään nimessä näin pienelle kuin Lilja, ei lääkettä pitäisi antaa. Ei ainakaan kahta tablettia, korkeintaan yksi tai puolikas.
 
No meillä on kans Tuomela lääkärinä ja ollaan syöty kahta tablettia Losecia perusannoksena siitä vajaa 6 kk lähes 2 v saakka. Välillä on ollut isommallaan annos, mutta nyt ollaan päästy vihdoin siihen yhteen tabletiin/vrk! Mä en siis nyt hätäilisi, onneksi saitte reseptin uusituksi. Eihän siihen elokuuhun nyt enää älyttömän pitkä pitkä aika ole ja sitten voit keskustella oman lääkärin kanssa siitä annoksesta.
 
Kiitos kysymästä sirpiina!

Kiinteiden aloittaminen on ollut takkuinen taival. Neiti kyllä söisi mitä vain, mutta kaikesta tuntuu jonkinlaista oiretta tulevan. Pitkä liuta onkin jo kertynyt kokeiltuja ruokia. Ongelmana on ollut se, että eri ruoka-aineille oireilee eri tavoin sekä välillä oireilee välittömästi, toisinaan taas viiveellä. On ollut korvien ja niskan raapimista, nokkosrokkoa, pyllyn punoitusta, vatsanpuruja jne. Yöt kärsii yleensä ensimmäisenä. Viime yönäkin Lilja konttaili pitkin sänkyä ja heittelehti levottomasti. Toki öihin vaikuttaa se, että on oppinut konttaamaan ja nousemaan polviseisontaan, mutta kiinteät tekevät selvästi levottomuutta öihin. Hyvän ja huonon yön ero on hyvin selvä.

Tänään juttelin puhelimessa lääkärimme kanssa ja hän määräsi Liljalle antihistamiinia. Pidän peukut pystyssä, että tuosta löytyisi apu. Hän sanoi, että tod.näk. vauva oireilee riippumatta siitä mitä hänelle syötetään. Tuon antihistamiinin turvin alkaa toivottavasti sietää ruoka-aineita paremmin.

Positiivinen juttu on ollut se, että losec jätettiin uhkarohkeasti pois ja sitä ilman Lilja on pärjännyt hienosti. Eli silent-refluksi on on pysynyt kurissa ilman lääkitystäkin.
 
Moikka Helimiina82!

Ikävä kuulla, että teilläKIN on edelleen noita kiinteiden aloitusongelmia, niitä kun on ollut meilläKIN. Jotenkin tuo teidän lapsen oireilu on hyvinkin samanlaista kuin meillä. Kaikki tuo edellä kirjoittamasi oireilu on tuttua meilläkin, jokseenkin epämääräistä, tuntuu ettei oikein mistään saa kunnon otetta!

Minulla on nyt sellainen epäilys, että meillä on väärä maito (Neocate) käytössä, kun en saanut lasta oireettomaksi enää pelkällä maidollakaan, josko se nyt koko ajan sotkee koko ruokailuasiaa meillä? Nyt on sitten lääkärin ohjeen mukaan kokeilussa Nutri Soija, useita päiviä on kulunut... eiliseen saakka hyvin, eilen takkusi syöminen, ei halunnut ottaa tuttipulloa ollenkaan, vaikka nälkä kyllä varmaan jo oli. Saa nähdä, jännityksellä odotan mitä tuleman pitää, meillä kun tuo oireilu on tullut aina viivellä. Meillä ei ole käytössä tuon maidon lisäksi mitään muuta evästä ja poika on jo 7 kk.

Onko tuo antihistamiini teillä kenties Zyrtec? Saanko kysyä mikälaisella annostuksella? Oliko tarkoitus jatkaa miten kauan? Meillä lääkäri ei ole sellaista ehdottanutkaan... :/
 
Tuosta korvien hankaamisesta on juteltu jo jokin aika sitten, mutta kommentoin silti... Meillä neiti on hankaillut korviaan piiiiitkään....
Keväällä oli korvatulehdus ja luultiin johtuvan siitä. Sit alko tulla hampaitakin ja korvalääkäri sanoi, että lapsi ei osaa paikallistaa kipua ja voi haroa siksikin korviaan....
No, nyt ne kolme hammasta ovat kaikki puhjenneet ja itse en enää näe lisää tulevan just nyt, mutta korviaan neiti haroo edelleen. Korvat on käyty just vähän aikaa sit tarkistamassa. Mutta, epäilen siis, että meilläkin niin ne vanhat tutut ruoat (=kukkakaali) kun kaikki uudetkin aiheuttaa jonkinlaista kutinaa, tai sit se on tuo Neocate....
Tajusin tän asian itse vasta jokin aika sitten kun koivuallergisena söin yksi päivä tuoreen persikan. En ole syönyt moneen vuoteen, mutta uhkarohkeasti kokeilin... (mulle ei tule mistään kovin rajuja oireita) No, n 10min syömisen jälkeen alkoi suu, nielu ja KORVAT kutista, niin et ois tehnyt mieli työntää jotain korviin ja rassata....
Ensi viikolla meillä on Tuomelalle aika, täytyy jutella asiasta. Saa nähdä, oisko meille apua tuosta antihistamiinista.

Sirpiina: Meidän neidilläkään ei 7kk ikään mennessä ollut löytynyt mitään kiinteää ruokaa. Nyt 10kk ja edelleen aika "köyhä" ruokavalio ja jonkinlaisia oireita koko ajan. Korvikkeena Neocate, mut soija-altistus joudutaan tekemään vuoden iässä.
 
Moikka Piija!
Onko teillä ollut lääkärin kanssa puhetta Soijamaidon kokeilusta ennen sitä 1 vuotta?
Meillä sitä nyt kokeillaan ja nyt viikko mennyt. Vielä ei osaa sanoa juuta eikä jaata sopivuudesta. Toissa päivänä oli joku "syömälakko". Elinen meni hienosti ja kahtena yönä peräkkäin on nukkunut paremmin kuin kuukausiin! ... Nyt varmaan tulee takapakkia, kun kerkee kehumaan :/
 
Sirpiina: Onnea soijamaitokokeiluun! Peukut ja varpaat pystyyn, että maito sopii. Kieltämättä, paljon taitaa meidän lasten tilanteessa olla samaa. Zyrtec:ä aletaan antaa nyt 3 tippaa/2krt päivässä. Tänään illalla sai nyt ekat tipat. Käyttekö te allergologilla? Voithan sä kysäistä, että mitä mieltä olisi niiden käytöstä.

Sanoit, että teillä oireillaan aina viiveellä.. Millaisella viiveellä?

Meillä kaksi viimeistä yötä on ollut raskaita. Lilja heräilee paljon ja on saanut molempina öinä hurjat itkukohtaukset, sellaisia ei ollakaan jouduttu aiemmin todistamaan.
Itku on erilaista kuin aiemmin kipuitku on ollut.. Mietin, että jospa alkaa hampaitakin tähän samaan syssyyn tekemään. Maitopulloon on kyllä sitten lopulta rauhoittunut.

Piija: Mä olen nyt ihan vakuuttunut, että meillä korvien ja niskan hankaaminen/repiminen liittyy selkeästi epäsopiviin ruokiin. Pahimmillaan oli silloin kun sai kukkakaalia, nyt kun kaali jätetty pois, hankaaminenkin loppunut. Kysyin tuosta eilen allergologilta, hän sanoi, että on hyvin tyypillinen allergiaoire. Kyllähän vauvat voi muustakin syystä korviaan repiä, mutta meillä Lilja repii niitä aina tuskaisen oloisena.
 
Sirpiina: Ei ole ollut puhetta soijan kokeilusta ennen vuoden ikää. Tosin meillä on se lääkäri ens vkolla, ei olla nyt tavattukaan pariin kuukauteen. Katotaan mitä lääkäri tuumaa asiasta.
Millaisilla annoksilla olette menneet tän ekan viikon? Lisäten vähän joka päivä?
Tyhmä kysymys, mutta ostetaanko tuo soijamaito kaupasta vai apteekista ja onx niitä eri merkkejä?.......

Me yritetään nyt seurata tuota korvien hankaamista ja täytyy sanoa, että eilen en nähnyt kertaakaan hankaavan... Mutta kyllä meidänkin neiti aina pistää vakavan ilmeen päälle kun niitä hankaa. Mut voihan olla, että se johtui hampaistakin.... Seurataan tilannetta.
 
Kääk, meilläkin on tuota korvien hankaamista ja niskan raapimista. :headwall:

Meillä soijamaito on apteekin NutriSoijaa reseptillä ja se alotettiin (6 kk iässä) sillai et ekana päivänä 1 dl, sitten 1/3 maidosta, seuraavana päivänä 2/3 maidosta jne. eli kolme päivää käytettiin maidon vaihtoon. Tahti riippuu vähän siitäkin, oireileeko ja maistuuko uusi maito.

Meillä soijamaito aiheutti kolme-neljä päivää alkuun voimakkaita lehahteluja mutta ne loppuivat sitten eikä ole sen koommin näkynyt. Muita oireita ei tullut. Meille lekuri sanoi että alkuun voi tulla monenmoista vaikka maito sopisikin.
 
Helmiina82:
Niin meidän lääkäri on kyllä käsittääkseni allergologi. Tuo Zyrtecin käyttö näissä ruoka-asioissa tuli mulle uutena, täytyypä seuraavan kerran kysäistä, jos meillä ei nämä hommat ala sujua.


Ja oireiluahan meillä on ollut sekä iholla, mutta suurimmaksi osaksi suolistolla. Suolisto-oireet ainakin saattavat tulla vasta reilun viikon päästä, nuo iho-oireet tulevat ehkä aiemmin. Se Neocatelle oireilu selvemmin tuli vasta kun oltiin sitä jo reilu kuukausi juotu, voihan olla että sitä oli aiemminkin mutta en osannut yhdistää asioita ja ne pieleen menneet ruokakokeilut sotkivat koko ajan systeemiä. Pakan sai sekaisin viimeistään sairastettu virusinfektio (ihmeni yöyskänä). Sen nyt ainakin olen jo oppinut, että ruokakokeiluun ei riitä se viikko, sitä rotaatiosysteemiä en ole vielä yrittänyt.

Piija ja Luppis:
Luppis ehtikin vastata tuosta Soijamaito asiasta, käsittääkseni niitä on eri merkkejä vähän eri ikäisille, mutta meilläkin on käytössä se apteekin Nutrisoija, joka käy jo 6 kk alkaen, (kaupan soijamaidot on sitten isommille lapsille). Saahan sitä toki ilman reseptiäkin, kuten muitakin, mutta kun on se resepti, niin saa sen korvauksen. Tosin tämä aine on tooosi halpaa verrattuna noihin Neocatehintoihin (ilman rec noin 11 e ja korvauksen kanssa noin 3.30 e/ purkki).

Minä aloitin ronskisti suoraan Soijamaidon aloituksen (en sekoitellut Neocateen) ihan silläkin ajatuksella, että on poju saanut soijaa ainakin rintamaidon kautta ennenkin. Siirtyminen siihen tapahtui ehkä kahtena päivänä, mutta tässä maidossa jää sellaista sakkaa jonkinverran vaikka kuinka ravistaisi, se joskus tukkii tutin ja aiheuttaa hankaluuksia.

Iho-oireita ei ole ollut vielä ( nyt viikko takana), muutamana pv:nä sitä tuttipullosta kieltäytymistä..... saas nyt nähdä, stressaa! :$
 

Yhteistyössä