Olenko liian ankara?

  • Viestiketjun aloittaja 2-vuotiaan äiti
  • Ensimmäinen viesti
vvhhh
Jos se ratkaisu on aina se pois lähteminen? -Niin miten saatte lapsen tottelemaan tilanteessa jossa ei pääse pois?
Esim auto, päiväkoti, ?

Kysyn vaan tulevaisuuden varalle kun itsellä vasta 1v7kk, jolla vielä tepsii lapion poisotto hetkeksi niin monta kertaa kun heittää hiekkaa ja leikin ohjaus muuhun
 
Ajatuksia
Alkuperäinen kirjoittaja 2-vuotiaan äiti;29980462:
Fifiia: hienoa että sinun lapsesi eivät esim ole koskaan vieneet lelua toisen kädestä, ja ilmeisesti muutenkin ovat olleet ns valmiiksi kasvatettuja.
Ja minä kun ajattelin aloitusta lukiessani, että sinun lapsesi nimenomaan on ns. valmiiksi kasvatettu, jos nuo kaikki kohdat toteutuvat ihan vain johdonmukaisuudella. Tai sitten se varsinainen uhmaikä ei ole vielä alkanutkaan.
 
Ja minä kun ajattelin aloitusta lukiessani, että sinun lapsesi nimenomaan on ns. valmiiksi kasvatettu, jos nuo kaikki kohdat toteutuvat ihan vain johdonmukaisuudella. Tai sitten se varsinainen uhmaikä ei ole vielä alkanutkaan.
Pois ei ole koskaan tarvinnut lähteä sen takia että lapsi ei olisi oppinut miten ei toimita ja miten on parempi tapa leikkiä yhdessä.
 
vvhh
Alkuperäinen kirjoittaja 2-vuotiaan äiti;29980462:
Fifiia: hienoa että sinun lapsesi eivät esim ole koskaan vieneet lelua toisen kädestä, ja ilmeisesti muutenkin ovat olleet ns valmiiksi kasvatettuja.
Sinähän vekkuli. Vastaus ei miellyttänyt niin alat piruilemaan toisen lapsista.

Mutta ihan oikeesti? Kyllä mullekin tulee tuosta sun toimintatavasta vähän mieleen, ett toi on sun ainut keino kasvattaa?? Poislähtö. Tilanne ku tilanne niin te pakenette kun lapsi käyttäytyy rumasti.
Miten lapsi oppii korjaamaan käytöstään, kun ei siihen edes anneta mahdollisuutta? Ei noin pieni, eikä 10vuotta vanhempikaan tottele kahdestakaan kerrasta!
Ja 2 vuotias ei saisi heilua pöydässä?? Miten ihmeessä??
 
  • Tykkää
Reactions: Rigel
Onko se lapsi lähempänä kahta vai kolmea ikävuotta? Siinä voi olla iso ero.

Parivuotiaalla ei toimi ajantaju vielä, poislähtö leikkipuistosta ei välttämättä muistu mieleen seuraavalla kerralla kun menette sinne. Mieluummin välittömiä, pienempiä "eväämisiä".
 
Ajatuksia
Alkuperäinen kirjoittaja 2-vuotiaan äiti;29980490:
Ajatuksia: Voi kun onnistuisikin helposti :D Kyllä sitä välillä on käyty 45min keskustelut lelujen keräämisestä.
Olet varmasti hyvä kasvattaja. Mutta se 5 min lelujenkeräysleikki toimii tuon kokoisella usein yhtä hyvin ellei paremminkin kuin 45 minuutin keskustelu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 2-vuotiaan äiti;29980490:
Ajatuksia: Voi kun onnistuisikin helposti :D Kyllä sitä välillä on käyty 45min keskustelut lelujen keräämisestä.

Meilläkin on voinut pienillä mennä leikit niin riehakkaiksi ja tottelemattomiksi, että silloin on ne lopetettava. Ymmärsin, että tekin ensin käytte ohjeistamiset, anteeksi pyytämiset yms läpi. Jos ei rauhoitu, niin silloin on pistettävä peli poikki. Siinä olen samaa mieltä. Usein silloin lapsi onki väsynyt tai nälkäinen, silloin on turha enään yrittää.
 
vieras..
Meillä ainakin nimenomaan kasvatuksella on opetettu lapsille ettei toisia kiusata, toisten kädestä ei viedä leluja ja että ulos puetut vaatteet pysyvät päällä hattua myöten. Ehkä 2-vuotiaana eivät vielä ymmärtäneet selityksistä huolimatta miksi olen toiminut näin johdonmukaisesti mutta nykyään nuo 6- ja 3-vuotiaat saattavat jo itse sanoa ulos mennessään että hatut on laitettava päähän ettei tule auringonpistosta, leikitään naapurin lasten kanssa kaikki porukalla ettei kenellekkään tule paha mieli jne..

Ei meillä ainakaan lapset ole osanneet käyttäytyä automaattisesti toiset huomioon ottaen, vaan ovat tarvinneet näissä asioissa ohjausta: kieltoja, sääntöjä ja opetusta. Sekä varsinkin kehuja!
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
mä....
Alkuperäinen kirjoittaja 2-vuotiaan äiti;29980339:
Millähän perusteella en välitä lapsestani? Jäähytys ei tehoa puistossa/kerhossa, kokeiltu on. Poislähtemisellä sain mm puistosta karkailun pois talvella, joten sen teho todistetusti toimii.
No niin, tätähän mä tarkoitin. Kun se ei tehoa, sun oikeesti pitäis tehdä jotakin. Katso nyt vaan sitä Supernannyä ja sovella sitä.
 
Maisteri
Hmm...
Jos itsekin epäilet käytöstäsi, tiedät että petrattavaa on.
Miksi teet noin pienistä asioista "arvovaltakysymyksiä". Kun lapsesi kasvaa, on sinunkin lisättävä panoksiasi. Olet hieman arveluttavalla tiellä. Lapsi oppii muutenkin, että vanhemmat määräävät tahdin. Oikeasti isoissa asioissa kannattaa pitää päänsä, mutta pienemmistä ei kannata kinata. Jos lapsi ei pidä käsineitä, hän pyytää ne kyllä käteensä, kun käsiä kunnolla palelee.

Hellitä vähän!
 
"Mulperi"
Olethan saattanut ymmärtää väärin katseet ja supatukset. Jospas he puhuivat asiasta positiiviseen sävyyn. Ainakin näin kirjoittamasi perusteella toimit aivan oikein. Eri asia tietysti on, jos karjuu lapselle tai reuhtoo lasta toivomaansa suuntaan.
 
Ken guru
Niin, kullakin tyylinsä. Mistä sen tietää edes oman lapsen kohdalla aina että mikä olisi se paras tapa toimia. Ei auta kun tehdä parhaansa.

Itse en liputa yhden kasvatustyylin puolesta, en edes "ihmenaisen" supernannyn. Mutta kiva kuulla että teillä ap ollaan johdonmukaisia, se lienee tärkeää, ja kiva muutenkin nähdä tuolla leikkipuistoissa että nykyäänkin vanhemmat kasvattavat lapsiaan. Kukin omalla tyylillään, mutta milloinkaan ei meidän 1,5v:kään jää kenenkään jalkoihin tai tölvimäksi. Sen verran hyvin kaikki on pitänyt lastensa käytöksistä huolta.

:)
 
mä....
Alkuperäinen kirjoittaja 2-vuotiaan äiti;29980490:
Ajatuksia: Voi kun onnistuisikin helposti :D Kyllä sitä välillä on käyty 45min keskustelut lelujen keräämisestä.
eieieieieieiei. Katsokaa sitä Supernannyä! Ei tuo ole lapsen opettamista, vaan totuttamista siihen, että kun haluaa huomiota, saa äidin juttelemaan kanssaan! :O
 
Ajatuksia
Alkuperäinen kirjoittaja mä....;29980666:
eieieieieieiei. Katsokaa sitä Supernannyä! Ei tuo ole lapsen opettamista, vaan totuttamista siihen, että kun haluaa huomiota, saa äidin juttelemaan kanssaan! :O
Niin, olisihan se vallan sopimatonta, että lapsi saisi vanhemman juttelemaan kanssaan halutessaan huomiota. Saattaisi vaikka tottua siihen ja kertoa isompanakin asioitaan!
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja mä....;29980666:
eieieieieieiei. Katsokaa sitä Supernannyä! Ei tuo ole lapsen opettamista, vaan totuttamista siihen, että kun haluaa huomiota, saa äidin juttelemaan kanssaan! :O
No, 2v tarvitsee äidin huomiota, eipä se maailma kaadu vaikka saa sitä vähän heppoisimminkin perustein. Ei se supernanny mikään kaikkitietävä Jeesus ole. On yhden kasvatustyylin kannattaja. Niitä on muitakin. Toimivia.
 
mä....
Miksi sinulle tulee olo,ettei ap välitä lapsestaan?
Minä en pidä tuota ongelmien pakenemisena, vaan nimenomaan johdonmukaisuutena. Jos on kielletty kiusaamasta, heittelemästä hattua tms.. ja kielletty asiasta pariin kertaan ja kerrottu että jos käytös ei toimi, lähdemme kotiin. Niin, silloin siis lähdetään kotiin.

Koskaan ei pidä uhkailla lasta rangaistuksella jota ei sitten koskaan toteuteta.

Meillä on kaksi erittäin vilkasta ja itsepäistä lasta, heitä ei puisto-jäähyt hetkauta. He ovat usein joutuneet vastaavassa tilanteessa kokemaan pettymyksen, kuten sen puistosta lähtemisen. Huono käytös toisia kohtaan, lelujen heittely tai muu kurja käytös joka kielloista huolimatta on jatkunut, on johtanut siihen että heitellyt lelut otetaan pois, niillä ei enää leikitä, puistosta lähdetään sitten kokonaan pois, kiusaamisesta mennään vaikka hammasta purren pyytämään anteeksi jne..
Aivan, mutta oletko kotona vienyt lapsen jäähylle, laskeutunut lapsen tasolle ja topakasti sanonut: "Sinä olet nyt jäähyllä, koska käyttäydyit puistossa rumasti." Ja sitten vienyt jäähyn loppuun. Kun ei se pois lähteminen ole mitään kasvatusta, se vaan totuttaa pakenemaan elämää.
 
gyuyugyuyu
Jokainen voi kokeilla omaan mieheensä miten hyvän tuloksen saa kun nalkuttaa jostain 45minuuttia kun mies on väsyny ja nälkäinen :D
Ja sit voi miettiä, mitä vaatii 2 vuotiaalta mitä aikuiselta mieheltäkään ei pysty vaatimaan
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja mä....;29980685:
Aivan, mutta oletko kotona vienyt lapsen jäähylle, laskeutunut lapsen tasolle ja topakasti sanonut: "Sinä olet nyt jäähyllä, koska käyttäydyit puistossa rumasti." Ja sitten vienyt jäähyn loppuun. Kun ei se pois lähteminen ole mitään kasvatusta, se vaan totuttaa pakenemaan elämää.
:D Ja höpön löpön.
 
mä....
No, 2v tarvitsee äidin huomiota, eipä se maailma kaadu vaikka saa sitä vähän heppoisimminkin perustein. Ei se supernanny mikään kaikkitietävä Jeesus ole. On yhden kasvatustyylin kannattaja. Niitä on muitakin. Toimivia.
Varmasti lapsi tarvitsee äidin huomiota, mutta millaista, kas sepä se. Voihan sitä lässyttää ja rutkuttaa lapselle päivät pitkät, mutta onko siinä järkeä ja onko se rakentavaa? Voisikohan rakastava äiti keksiä jotain myönteisempiä tapoja osoittaa lapselle hellyyttä ja rakkautta?
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja mä....;29980694:
Varmasti lapsi tarvitsee äidin huomiota, mutta millaista, kas sepä se. Voihan sitä lässyttää ja rutkuttaa lapselle päivät pitkät, mutta onko siinä järkeä ja onko se rakentavaa? Voisikohan rakastava äiti keksiä jotain myönteisempiä tapoja osoittaa lapselle hellyyttä ja rakkautta?
Niin, jokainen tyylillään. Kuka uskoo mihinkin kasvatuskeinoon. Mutta tiedä nyt, ettei Supernanny ole kuin yhden kasvatusperiaatteen edustaja, eikä siis mikään "oikeassa olija" vaikka sinä häneen uskotkin kuin Jumalaan.
 
Lähteminen voi olla seuraus jos lapsi on nälkäinen tai väsynyt tms. on lähdettävä kotiin syömään tai nukkumaan. Varsinaisena kasvatusmenetelmänä tai rangaistus keinona sen toimivuudesta en ole oikein vakuuttunut.
 
2-vuotiaan äiti
En nyt tuolla keskustelulla tarkoittanut kirjaimellisesti sitä että 45min keskustelen lapsen kanssa. Tarkoitin että joskus on mennyt 45min ennen kuin lapsi on lelut kerännyt. Otin vain sen esimerkiksi johdonmukaisuudesta ja pitkäjänteisyydestä, koska en asiassa luovuta. Nykyään lapsi vänkää max. pari minuuttia vastaan joten oppi on siinä(kin) asiassa mennyt perille.

Supernannya olen katsonut kyllä. Samalla tyylillä pitkälti mennään.
 
Viieras
Kyllä aika hurjalta/kurjalta kuulostaa, mutta niin varmaan jokaisen kasvatuksessa jokin osa. Kaksivuotias on silti pieni ja 45 minuutin vääntäminen lelujen keräämisestä kuulostaa, niin no, liioittelulta.

Toisaalta, olet selvästi tiesi valinnut ja puolustat sitä hamaan tulevaisuuteen, joten tuskin minulla (kasvatusalan ammattilainen, kolme lasta, joista yksi erityislapsi) on mitään sellaista kommentoitavaa, mikä sinua kiinnostaisi.

Aina se vaan hämmästyttää, kun muiden mielipiteitä pyytävät eivät sitten halua niitä millään tavoin pohtia ja punnita. Miksi sitten kysyy?
 

Yhteistyössä