Olenko liian kiltti ihminen?

Mulla on yksi sellainen koulukaveri, jonka kanssa tulen ajottain todella huonostikin toimeen...välillä menee hiukan paremmin. Ko. henkilö on mulle(kin) usein todella ilkeä ja mollaa mua yhden toisen kaverimme kanssa.

Vähän aikaa sitten olimme samoissa bileissä tämän kaverin kanssa. Hän oli viikko sitten eronnut poikaystävästään ja bileissä näki tämän ex-poikaystävänsä hyvän ystävänsä kanssa. Kaverini ystävä siis seurusteli salaa tämän pojan kanssa. Tämä kaverini masentui kovasti ja juoksi itkien pihalle. Kukaan muu ei mennyt lohduttamaan niin mä sit menin tukemaan häntä...itki raukka ainakin tunnin mun kainalossa. Vaikka en uskokaan, että hän päinvastaisessa tilanteessa toimisi sanoin...mun kävi silti tätä kaveria todella paljon sääliksi ja itkin mukana silkasta myötätunnosta.

Moni ei voinut käsittää, miksi lohdutin ja tuin tätä koulukaveria. Kaikki vaan sanoivat, että olisit jättänyt sen yksin, kun olisi sen kuulemma ansainnut. Miten itse olisitte toimineet? Mulla ei olisi ollut sydäntä olla iloinen tapahtuneesta tai jättää henkilöä yksin. Koin tekeväni oikein, kun lohdutin.

Oli siitä hyötyäkin, tapahtuneen jälkeen olemme tulleet yllättävän hyvin toimeen keskenämme...ehkä hän osasi arvostaa tukeani :) <br><br>
 
no kun vaikutat olevan luonteeltasi hyvä ja kiltti ihminen, niin sinulla ei olisi ollut muuta vaihtoehtoa kuin mennä lohduttamaan, koska muuten olisi SINUSTA tuntunut kurjalta ja omatunto olisi soimannut. Siispä: noin juuri on pakko tehdä jos on sydän paikallaan :) :heart:
 
Mun mielestä toimit tosi ihanasti. Ilmeisesti sulla on sydän paikallaan. Kannattaa vaan olla varuillaan, koska maailmaan mahtuu ihmisiä jotka kyllä osaa käyttää hyvää sydäntä väärin.

Mutta se taas on asia erikseen, eikä pidä liikaa alkaa pelkäämäänkään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 21:47 MaRLaSingeR kirjoitti:
Mun mielestä toimit tosi ihanasti. Ilmeisesti sulla on sydän paikallaan. Kannattaa vaan olla varuillaan, koska maailmaan mahtuu ihmisiä jotka kyllä osaa käyttää hyvää sydäntä väärin.

Mutta se taas on asia erikseen, eikä pidä liikaa alkaa pelkäämäänkään.
Joo, tiedostan tuon hyväksikäytön...en ole niin sinisilmäinen onneksi, että siihen alentuisin :)

Mun ongelma on kyllä se, että en millään aina haluaisi sanoa takaisin mitään loukkaavaa, jos joku on sanonut mulle jotain ilkeää...kun en haluaisi vajota haukkujan tasolle :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:05 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:02 tytsi-89 kirjoitti:
Onko muilla ollut vastaavan kaltaista tilannetta? :wave:
öö siis mitä sitten jos on ollut? mitä väliä sillä on? olet sellanen ku oot ja oma ittes ni sou wat mitä muut siinä tilanteessa tekee.
Kiinnostaa vain, onko joku muu tukenut "vihamiestään" tai miten on hoitanut vastaavanlaisen tilanteen...ihan uteliaisuudesta kysyin =)
 
Älä menetä tuota empatiakykyäsi =) Se on arvokasta nykyään. Ja kun joku sulta jotain pyytää, niin mieti hetki ennen kuin vastaat kyllä - mieti sitä, että mitä sinä itse haluat ja sopiiko toisen ehdotus tai pyyntö sun pirtaasi.
 
Mä oon aina miettinyt et mistä sitä tietää et tulee hyväkskäytetyksi? mulle on diagnosoitu sairaalloinen emaptia ja siit ei oo ollu ku harmia esim. mitään kilpailuja ei voi tv:stä kattoa ettei tulis toisen puolesta paha olo :snotty:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 22:54 vieras kirjoitti:
Mä oon aina miettinyt et mistä sitä tietää et tulee hyväkskäytetyksi? mulle on diagnosoitu sairaalloinen emaptia ja siit ei oo ollu ku harmia esim. mitään kilpailuja ei voi tv:stä kattoa ettei tulis toisen puolesta paha olo :snotty:
aijaa, no mä en ole ihan niin empaattinen ;)
 
...musta tuntuu että KILTTEJÄ ihmisiä on nykyään niin vähän. et monet ovat kouluttaneet ittensä kovakuorisiks, tai miten sen paremmin sanos..varsinkin nuoret.
jos on kiltti, niin mä ymmärrän silloin, että siihen sanaan liittyy just avuliaisuus, sympaattisuus/empaattisuus, huomioon ottaminen ja toisen itsensä edelle laittaminen..ainakin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 12:21 maikkis kirjoitti:
...musta tuntuu että KILTTEJÄ ihmisiä on nykyään niin vähän. et monet ovat kouluttaneet ittensä kovakuorisiks, tai miten sen paremmin sanos..varsinkin nuoret.
jos on kiltti, niin mä ymmärrän silloin, että siihen sanaan liittyy just avuliaisuus, sympaattisuus/empaattisuus, huomioon ottaminen ja toisen itsensä edelle laittaminen..ainakin.

Toi on kyllä totta =)
 
Kunpa nitä kilttejä ihmisiä olisi enemmänkin. Suurimmalla osalla kun se oma napa hallitsee elämää ja kateus muita kohtaan on iso oli sitten kyseessä mikä asia tahansa. Jos ihmiset joskus ajattelisivat enemmän toisten tunteita ja ottaisivat toisia huomioon muutakin kuin pilkkamielessä niin tuskin olisi niin paljon yksinäisiä ihmisiä. Kaikken pahimmat ovat niitä selkäänpuukottajia. Edessä päin ollaan niin ystävää mutta kun selän kääntää niin ystävyys loppuu. Mietin tässä vain, että montako tosi ystävää minulla on joka olis empaattinen, ei selkäänpuukottaja, luotettava jne. Tulos on, että yksi. Muut ovat sitten kaikkea näiden väliltä.
 

Yhteistyössä