Onko joku saanut jo sikainfluenssarokotteen?


Täällä on rokote otettu tänä aamuna. Odotin kovia sivuoireita, mutta mitään ei ole vielä tapahtunut. Olipa jotenkin epädramaattista! Rokote oli pieni tuiskaus, ei edes tuntunut missään eikä mua ole tosiaan edes käsivarresta aristanut. Katsotaan nyt vielä ensi yö, josko tässä illan mittaan alkaisivat oireet.

Tosiaan ne Ruotsissa kuolleet olivat kaikki hyvinkin iäkkäitä ja sairaita. Suoraa yhteyttä rokotuksiin ei minun käsittääkseni pystytty vetämään.. Olenko oikeassa? Tietääkö joku muu enemmän?

Täällä Hollannissa on siksi kielletty nuo alle 3 kk raskaanolleiden rokotukset, ettei tietoa juuri ole ja sen tähden ihmiset voisivat alkaa vetää linkkejä keskenmenojen ja rokotuksen välille. Tietoa keskenmenoriskistä rokotuksen takia ei kuitenkaan ole.

Empuu, en ole kuullut riskistä menettää vauva rokotuksen takia. Olen kuullut vain, että tietoa ei paljon ole. Mutta ainakaan eläinkokeissa ei todettu rokotteen aiheuttavan mitään haittaa sikiölle ja samoin muut influenssarokotteet eivät ole osoittautuneet vaaralliseksi raskaanaoleville (jos nämä tiedot nyt ketään lohduttaa..) Mutta eipä tätä rokotetta olisi ajankaan kanssa testattu raskaanaolevilla, joten vaikka rokotetta olisi kehitetty kauemminkin, tietoa raskaanaolevien rokotuksien vaikutuksesta ei olisi juuri enempää. Sen sijaan olen kyllä kuullut riskistä menettää vauva, jos sikainfluenssa iskee, mutta se taitaa olla varsin pieni.

Tsemppiä pohdintoihin kaikille päättämättömille!
 
SEE
Sain rokotteen 9 pv sitten ja nyt kurkku kipeä ja flunssainen olo, en tiedä onko rokotteeseen liittyvää vai normaali flunssa, onko muita jotka tulleet kipeiksi useamman päivän päästä piikistä?
 
Täällä kans piikki vihdoin saatu. Vielä ei ole muita tuntemuksia kuin kipeä olkavarsi. Innolla odotan ensi yötä. Olen kylkinukkuja, tuleekohan musta nyt yllättäen selkänukkuja, kun loputtomiin en yhdellä kyljellä viihdy.
 
Täällä myös tänään käyty rokote ottamassa.
Se olikin paljon pienempi piikki kun luulin eikä tuntunut missään! Ja tietty äkkiä ohi, eli just sellainen pieni tuikkaus vain.
Pistokohta ehkä vähän kosketusarka mutta ei muuta.
 
SEE, minulla tuli rokotteen jälkeen flunssan oireet ja kuumetta, mutta ne kestivät vain päivän. Käsikipu kesti monia päiviä. Mulla on rokotuksesta aikaa nyt myöskin reilu viikko ja nyt mulla on nuhaa, kurkku kipeä ja aivastelen melkoisesti. En sitten tiedä, voiko tämä vielä olla rokotuksesta vai onko perusflunssaa - vai peräti sikaflunssaa, kun vasta-aineethan kehittyy vasta sen 2vk jälkeen. Voishan se olla periaatteessa possuakin, mutta tosi lievänä, jos vasta-aineita olis jo alkanut kehittyä.. *pohdintaa* :whistle:

Piipa rv 17+4
 
Vasta-aineita alkaa kehittyä heti piston jälkeen. 2 viikossa on täysi suoja minkä rokotuksesta voi irti saada. Jos ei viikon aikana piikin jälkeen saa tartuntaa niin tuskin tulee enää possutautia sillä vasta-aineiden kehittyminen estää tämän. Tämä siis infeltiolääkärin suusta kuultuna.
 
Alkuperäinen kirjoittaja elefantti:
älkää ottako särkylääkettä rokotuksen jälkeen!!!! Vasta oli lehdessä tutkimuksesta, jossa todettu, että särkylääkkeden käyttö rokotuksen jälkeen vähnetää rokotteen tehoa. Siinä mainittiin, ettei lapsillekkaan kannata varmuuden vuoksia antaa panadolia roktuksen jälkeen. En muista mistä luin, jonkun lehden (hesari??) nettisivuilta.
Itse otin rokotteen eilen (rv9) ja käsi on tosi kipeä ja olo väsynyt ja hieman sairaan tuntuinen.

http://www.iltalehti.fi/sikainfluenssa/2009110610554469_si.shtml

 
Perjantai-iltana sain rokotteen, 22+6. Itse rokotus ei tuntunut missään. Yöllä heräsin kun olkavarsi oli hyvin arka. Sain kuitenkin nukuttua hyvin. Edelleen on arka, mutta vähemmän ja nyt vain pistokohdan tuntumassa.

Lauantai-iltana, 1. pvä rokoteen jälkeen, meni vatsa ripulille. Tosin vain yksi vessassakäynti, sitten oli taas normaali.

Muuten on ollut hyvä olo ja vauva liikkuu kuten ennen rokotettakin.
 
Rokote saatu neljä tuntia sitten enkä muuten jonottaanut minuuttiakaan. :) Vielä ei ole käsikipua eikä muutakaan, mutta ei kai näin pian kenelläkään? Pitää vielä lueskella muiden kokemuksia. Tänään rv17+0.
 
Jos vielä omia oireita laittaisin. Käsi kipeytyi yöllä, noin kahdeksan tunnin kuluttua rokotuksesta. Seuraavana päivänä kipeytyi myös vasen etureisi (piikki pistettiin vasempaan käteen) ja tuli myös pää kipeäksi. Tänään, kun rokotteesta tulee iltapäivällä kaksi vuorokautta, on olkavarsi edelleen kipeä. Ilman panadolia olen selvinnyt. Rv17+2
 
Moi,
kirjotin ilmeisesti aikasemmin vaaraan kasaan:

eli ma olen kaksiviikkoisen tytskan aiti ja sain rokotuksen kolme paivaa sitten mieheni kanssa.
Kasi tuli mulla kipeeksi samana iltana ja miehellani yolla. Hanella veti myos mahan sekaisin seuraavaksi paivaksi. Nyt ollaan molemmat entisellamme.

Taalla belgiassa kuuluvat pienten lasten vanhemmatkin riskiryhmaan. Sanotaan etta vauva saa vasta-aineita minun kauttani imetyksessa (kasittaakseni olen siis makin turvassa vasta sen 2vkon jalkeen jolloin rokote alkaa kokonaisuudessaan vaikuttaa). Mutta suurin syy tuoreiden vanhempien rokottamiseen on siis se ettei tuoda tautia kotiin vastasyntynyttamme tartuttamaan.

Mutta miksei suomessa rokoteta pienten lasten vanhempia, siis alle 6kk? Uskomattoman ristiriitaista tietoa annetaan kautta Euroopan!
 
Sain eilen piikin. Rv 4+2.Eilisillasta lähtien käsi kipeänä. Muistaakseni samanlainen ollut jonkin muunkin normirokotteen jälkeen. Otin, koska viralliset ja vastuussa olevat tahot sitä suosittelevat ja koska sikainfluenssa vaarallisin juuri ensimmäisellä ja viimeisellä kolmanneksella.
 
Moi! Tässä vielä tälläistä tietoa; ristiriitaista näyttää olevan maasta riippuen... Hollannissa sikarokotetta (sama kuin Suomessa) ei anneta/suositellaan, ettei oteta jos raskausviikkoja vähemmän kuin 13. Syynä se, ettei rokotetta ole voitu tutkia vielä riittävästi eikä siis pystytä vakuuttumaan rokotteen turvallisuudesta sikiön kehitykselle. Tässä linkkiä, on kylläkin hollanniksi. http://grieppandemie.nl/uploadedFiles/580.pdf

Itse en ole rokotusta ottanut (rv34). Enkä taida ottaa.
 
Otin rokotteen 4+3. Käsi kipetyi, ja seuraava päivä rokotuksesta oli kipeä/kuumeinen olo. Kuumetta ei nostattanut, vaan hieman enemmän lämpöä. Tämä toinen päivä vaikuttaa jo paremmalta, paitsi että käsi vieläkin kipeä.

Oon kuullu myös toisen syyn miksei rokotetta suositella alle rv13 oleville, kun silloin sattuu muutenkin paljon keskenmenoja, eikä haluta että rokote yhdistettäisiin keskenmenoon.
 

Yhteistyössä