Onko oikein, koulu pakottaa ostamaan sukset, luistimet ym.

  • Viestiketjun aloittaja ei suksi luista ei :(
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
kun oikeestihan se on se lapsi joka niitä luistimia tai suksia käyttää. Jos lapsi tykkää luistella, niin luistimet hankitaan, jos ei, niin en näe siihen mitän syytä. Jos lapsi on innoissaan päästessään hiihtämään, niin sukset hommataan, mutta jos se on lapselle pakkopullaa, niin en kyllä pakota hiihtämään.

Lapsesta itestä on kiinni mitä se haluaa harrastaa, ja jos luistelu ja hiihto ei kuulu niihin, niin miksi joka vuosi pistää rahaa niihin palamaan parin luistelutunnin takia? En mä osta huiluakaan lapselle, joka haluaisi soittaa pianoa.
Hmm, vaan kun yleinen mielipide on, että ei tutustuta lasta koko lajiin, kun ei halua ostaa välineitä. Mistä se lapsi sitten tietää, tykkääkö hiihtää vai ei?
Siis tottakai ensin koitetaan, ja jos sitten tuntuu, ettei oo kivaa, niin en mä ainakaan seuraavaksi talveksi ostaisi luistimia. Tai niitä suksia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja voi teitä:
Kyllä on selityksiä joka lähtöön! Varmasti ei talous kaadu, jos käytetyt luistimet / sukset lapselle hankkii! Mistä tiedätte, tykkääkö lapsi lajista, jos ette kannusta. Muutaman kerran jälkeen alkaa oppia ja voi innostua! Etelä-Suomessakin on nyt upea ilma ja lunta ko. lajeihin. :)
Eteläsuomesta en tiedä, mutta täällä Tukholmassa on tänään aivan ihana ilma. Lunta maassa, pari astetta pakkasta ja aurinko paistaa. Ainoa harmi vaan ettei tuokaan lumi riitä hiihtamiseen. Se on vain sellainen ohut puuterikerros maassa. Meillä niitä hiihtokelejä ei oikeasti ole montaa päivää vuodessa.

Mutta ei sovi tällaisena päivänä valittaa, kerrassaan upea ilma silti! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
kun oikeestihan se on se lapsi joka niitä luistimia tai suksia käyttää. Jos lapsi tykkää luistella, niin luistimet hankitaan, jos ei, niin en näe siihen mitän syytä. Jos lapsi on innoissaan päästessään hiihtämään, niin sukset hommataan, mutta jos se on lapselle pakkopullaa, niin en kyllä pakota hiihtämään.

Lapsesta itestä on kiinni mitä se haluaa harrastaa, ja jos luistelu ja hiihto ei kuulu niihin, niin miksi joka vuosi pistää rahaa niihin palamaan parin luistelutunnin takia? En mä osta huiluakaan lapselle, joka haluaisi soittaa pianoa.
Hmm, vaan kun yleinen mielipide on, että ei tutustuta lasta koko lajiin, kun ei halua ostaa välineitä. Mistä se lapsi sitten tietää, tykkääkö hiihtää vai ei?
Siis tottakai ensin koitetaan, ja jos sitten tuntuu, ettei oo kivaa, niin en mä ainakaan seuraavaksi talveksi ostaisi luistimia. Tai niitä suksia.
Hassu ajattelutapa. Mikäänhän ei ole koskaan lapsen mielestä hauskaa jos ei sitä osaa. Meilläkin esikoinen oli hampaat irvessä luistelun ja hiihdon suhteen kun ei osannu, näin mentiin 2-3talvea ja nyt kun on oppinut niin voi sitä riemua. Eipä oltas pitkälle pötkitty jos en olisi vuodesta toiseen niitä välineitä ostanut. Ja lapselle olis jääny ikuinen inho ko. lajia kohtaan :whistle:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja samalla periaatteella:
pitäisi vanhempien ostaa myös keihäät, nappulakengät ym?
Niinpä, sekä jääkiekkomailat, koripallot, kuulat, telinevoimistelulaitteet jne.

Niin no, eipä niitä varmaan voi naapurillakaan oikein ostattaa :whistle: :whistle: Järjenkäyttö toki sallittua, eihän se sitä meinaa että kaikkia täytyy harrastaa tai kotiin telinevoimistelulaitteet hommata.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja samalla periaatteella:
pitäisi vanhempien ostaa myös keihäät, nappulakengät ym?
Niinpä, sekä jääkiekkomailat, koripallot, kuulat, telinevoimistelulaitteet jne.

Niin no, eipä niitä varmaan voi naapurillakaan oikein ostattaa :whistle: :whistle: Järjenkäyttö toki sallittua, eihän se sitä meinaa että kaikkia täytyy harrastaa tai kotiin telinevoimistelulaitteet hommata.
Eikä unohdeta curling-kiveä tai keilapalloa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja samalla periaatteella:
pitäisi vanhempien ostaa myös keihäät, nappulakengät ym?
Niinpä, sekä jääkiekkomailat, koripallot, kuulat, telinevoimistelulaitteet jne.

Niin no, eipä niitä varmaan voi naapurillakaan oikein ostattaa :whistle: :whistle: Järjenkäyttö toki sallittua, eihän se sitä meinaa että kaikkia täytyy harrastaa tai kotiin telinevoimistelulaitteet hommata.
Paitsi sitä hiihtoa ja luistelua, niitä täytyy kaikkien harrastaa?

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja samalla periaatteella:
pitäisi vanhempien ostaa myös keihäät, nappulakengät ym?
Niinpä, sekä jääkiekkomailat, koripallot, kuulat, telinevoimistelulaitteet jne.

Niin no, eipä niitä varmaan voi naapurillakaan oikein ostattaa :whistle: :whistle: Järjenkäyttö toki sallittua, eihän se sitä meinaa että kaikkia täytyy harrastaa tai kotiin telinevoimistelulaitteet hommata.
Paitsi sitä hiihtoa ja luistelua, niitä täytyy kaikkien harrastaa?


Ei tietenkään, ne nyt sattuu vain olemaan niitä urheilulajeja mitä se opettaja-raukka joutuu siellä koululla sitten tuskalla opettaa niille 25kullannupulle kun ei lapsella ole mitään kuusaa koko lajista etukäteen :whistle:
 
tyttöjen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
kun oikeestihan se on se lapsi joka niitä luistimia tai suksia käyttää. Jos lapsi tykkää luistella, niin luistimet hankitaan, jos ei, niin en näe siihen mitän syytä. Jos lapsi on innoissaan päästessään hiihtämään, niin sukset hommataan, mutta jos se on lapselle pakkopullaa, niin en kyllä pakota hiihtämään.

Lapsesta itestä on kiinni mitä se haluaa harrastaa, ja jos luistelu ja hiihto ei kuulu niihin, niin miksi joka vuosi pistää rahaa niihin palamaan parin luistelutunnin takia? En mä osta huiluakaan lapselle, joka haluaisi soittaa pianoa.
Mutta pointtihan on siinä, että mistä ihmeestä lapsi voi ees tietää mille tuntuu hiihtää, jos vanhemmilla on heti asenne, ettei taatusi osta "pakkosuksia"... Kyllä lapsi tarvii hieman kannustusta hiihtoon/luisteluun ja ties mihin. Jos vanhemmilla on asenne, että hiihto/luistelu on pakkoa, niin harva lapsi siitä alkaa tykkäämäänkään. Lapset heijastaa hyvin paljon aikuisten mielipiteitä.

Yläasteikäiset on jo senverran isoja, että pystyvät päättämään itse haluaako tosissaan hiihtää vai ei. 8v lapselta on ihan turha kysyä tuollaista, kun mielipiteet voi vaihtua ihan viikottain.
Mä nyt olen sitä mieltä, että nää marisevat vanhemmat tuskin on itse mitään innokkaita hiihtäjiä. Eivät ole lastaan viittineet hiihtämässä pienenä käyttää ja sit kouluaikana kiukuttelevat, kun lapsi tarvis urheiluvälineet. Myös lapsella on varmaan paha olo, kun ei ole vanhemmat vieneet aikanaan harjoittelemaan, niin on jäänyt taidoissa muita jälkeen ja siitä sitten saaneet negatiivisen asenteensa. Mut annetaan näiden ihmiseten narista, kun ei ne halua ymmärtää tätä pointtia. Tottakai lapsi vihaa hiihtoa, jos vanhemmatkin vihaa.
 
hapa
on oikein pakottaa mikäli vanhemmat eivät niitä itse älyä ostaa. Mitäs ne lapset talvella ulkona tekee jos eivät luistele tai hiihdä? Harva lapsi niitä itse ostaa, olisi ihan tervettä vanhemmilta kannustaa talviseen ulkoliikuntaan eikä pistää vanhoja hokkareita jalkaan.
Terv. Opettaja ja kahden lapsen äiti.
 
mie
en tiiä onko ollu jo täällä..(en jaksanu koko ketjua lukea)kirpparihinnoista, kun joku sanoi että kirpparilta saa halvalla. viime viikonloppuna kiertelin kirpputoreja, koululaiselle suksia yms yritin etsiä. löysin kyllä, mutta suksien ja monojen yhteishinnaksi ois tullu 55 euroa plus viel sauvat 10 euroo päälle..Aivan sairasta hinnoittelua. No ostin sitten kaupasta 79 euroa, uus suksipaketti. Niin ja hiihtää koulussa tänävuonna 3 krt (muuten ei hiihtokiinnosta) ja ensvuonna ei välttämättä sovi samat välineet.. tämmöistä..t.tkoululaisen äiti
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
kun oikeestihan se on se lapsi joka niitä luistimia tai suksia käyttää. Jos lapsi tykkää luistella, niin luistimet hankitaan, jos ei, niin en näe siihen mitän syytä. Jos lapsi on innoissaan päästessään hiihtämään, niin sukset hommataan, mutta jos se on lapselle pakkopullaa, niin en kyllä pakota hiihtämään.

Lapsesta itestä on kiinni mitä se haluaa harrastaa, ja jos luistelu ja hiihto ei kuulu niihin, niin miksi joka vuosi pistää rahaa niihin palamaan parin luistelutunnin takia? En mä osta huiluakaan lapselle, joka haluaisi soittaa pianoa.
Hmm, vaan kun yleinen mielipide on, että ei tutustuta lasta koko lajiin, kun ei halua ostaa välineitä. Mistä se lapsi sitten tietää, tykkääkö hiihtää vai ei?
Siis tottakai ensin koitetaan, ja jos sitten tuntuu, ettei oo kivaa, niin en mä ainakaan seuraavaksi talveksi ostaisi luistimia. Tai niitä suksia.
Hassu ajattelutapa. Mikäänhän ei ole koskaan lapsen mielestä hauskaa jos ei sitä osaa. Meilläkin esikoinen oli hampaat irvessä luistelun ja hiihdon suhteen kun ei osannu, näin mentiin 2-3talvea ja nyt kun on oppinut niin voi sitä riemua. Eipä oltas pitkälle pötkitty jos en olisi vuodesta toiseen niitä välineitä ostanut. Ja lapselle olis jääny ikuinen inho ko. lajia kohtaan :whistle:
Mä en halua pakottaa lastani harrastamaan lajia, jota ei halua. Mun lapsi kyllä luistelee ja hiihtää ihan mielellään, mutta jos ei haluaisi niin en kyllä pakottaisikaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Pakottaako se? Ei ainakaan ennen ole pakottanut. Tosin en ymmärrä vanhempia, jotka eivät osta lapsilleen talviurheiluvälineitä. Vaikka ollaan pienipalkkaisia, niin kyllä ollaan ostettu lapsille sukset uutena ja luistimet kirpparilta. Suksiakin saa käytettynä halvalla. On vanhempien asia innostaa lasta liikkumaan. Mun mielestä jokaisen suomalaisen lapsen pitäisi osata luistella ja hiihtää, se on pohjoisen asukkaille kunnia-asia.
Se on tässä, pähkinänkuoressa :)
Meillä poika käy harrastamassa 3 kertaa viikossa lajeja, joista tykkää. Onko se sit vanhemman asia PAKOTTAA lapsi johonkin harrastukseen, mistä itsensä mielestä lapsen pitäisi tykätä?
Tai pakottaa sen takia että joidenkuiden mielestä hiihto on ehdoton pakko haluta harrastaa?
Mulla on monta lasta ja tykkäävät kaikki hiihdosta ja luistelusta. He ovat olleet kolmivuotiaasta asti innoissaan touhusta. Jos lasta ei kentälle vie, niin eikai se enää myöhemmin siellä viihdykään. Aikuisen pitää laittaa myös sukset jalkaan ja mennä mukaan hiihtämään. Ei ole järkeä jos äiti kävelee vieressä kengät jalassa.
No sehän on kiva että teillä tykätään hiihdosta ja luistelusta; mutta miksi muittenkin pitäisi tykätä siitä mistä te tykkäätte?
Minä en laita suksia jalkaan, kävely on mukavampaa tai potkukelkkailu (onko muuten teillä potkukelkkaa, se on ihan ehdoton peli näin talvella, kesällä siihen taas voi laittaa pyörät alle ja menoks ). Lapset hiihtävät koulussa ja luistelevat muutenkin, pääsevät ihan itse kentälle tuohon puolen kilsan päähän.

Pointti; kaikki eivät pidä samoista lajeista kuin sinä ja sinun lapsesi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hapa:
on oikein pakottaa mikäli vanhemmat eivät niitä itse älyä ostaa. Mitäs ne lapset talvella ulkona tekee jos eivät luistele tai hiihdä? Harva lapsi niitä itse ostaa, olisi ihan tervettä vanhemmilta kannustaa talviseen ulkoliikuntaan eikä pistää vanhoja hokkareita jalkaan.
Terv. Opettaja ja kahden lapsen äiti.
Kävelevät, potkuttelevat potkukelkalla, (mitä! :eek: eikö kaikilla ole potkukelkkaa? Nyt mars ostamaan, se kuuluu suomalaiseen kulttuuriin! ) laskevat mäkiä pulkalla, hyppivät hangessa....
 
Onneksi saatiin sukset tytölle lainaksi ystävältä. Luistimet olemme ostaneet eivät paljon maksa. Tiedän, että tuntuu lapsesta varmaan kurjalta, jos ei voi tehdä sitä mitä on opettaja ajatellut. Kyse on lapsesta joka ei ymmärrä miksi ei suksia kannata hankkia, siinä ei järkisyyt paljon paina vaikka kunka aikunen ytittää selittää ja perustella.
 
hiihtävä/luisteleva äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Anu-78:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Miksi ei vanhemmat ostaisi suksia tai luistimia, varsinkin jos lapsikin sitä haluaa.
Taitaa kyllä myös kuulua opetussuunnitelmaan noi hiihdot ja luistelut.
Niinpä, meillä ainakin lapset luistelee ja hiihtävät innossaan koulun ulkopuolellakin ja opetussuunnitelmaan toi minustakin kuuluu
Niin myös meillä!

Uskoisin, että on monesti vanhempien asenteesta kiinni, luistelevatko/hiihtävätkö lapset mielellään vai ei. Jos äiti marmattaa koko ajan, että en kyllä osta suksia, on koulun asia hankkia ko varusteet jne lapsen asenne talvilajeja (ja koulua)kohtaan on varmasti myös yhtä negatiivinen =(

 
Alkuperäinen kirjoittaja hiihtävä/luisteleva äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Anu-78:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Miksi ei vanhemmat ostaisi suksia tai luistimia, varsinkin jos lapsikin sitä haluaa.
Taitaa kyllä myös kuulua opetussuunnitelmaan noi hiihdot ja luistelut.
Niinpä, meillä ainakin lapset luistelee ja hiihtävät innossaan koulun ulkopuolellakin ja opetussuunnitelmaan toi minustakin kuuluu
Niin myös meillä!

Uskoisin, että on monesti vanhempien asenteesta kiinni, luistelevatko/hiihtävätkö lapset mielellään vai ei. Jos äiti marmattaa koko ajan, että en kyllä osta suksia, on koulun asia hankkia ko varusteet jne lapsen asenne talvilajeja (ja koulua)kohtaan on varmasti myös yhtä negatiivinen =(
Ei ainakaan meillä, kyllä ne hiihtävät ja luistelevat, vaikka tietävät että minä ja mieheni emme välitä ko. lajeista. Vanhin poika pelasi jalkapalloa vaikka minä ja hänen isänsä emme olleet yhtään kiinnostuneita lajista.

 
Meille tuli viime viikolla ilmotus että lapset tarttee luistimet päiväkotiin (5v ryhmä ).
Ostan luistimet, se ei sinäänsä ole ongelma. Mutta, en tykkää siitä että kaikkien on ostettva jotain urheiluvälineitä. Luistelua on kolme kertaa kevään aikana. Miten ne perheet sitten joilla ei oikeesti olis varaa ostaa niitä? Ei oo kivaa niille pienille lapsille ketkä erottuvat jo sillon joukosta.

Koulussa ja päiväkodissa tulee järjestää sellasta liikuntaa johon kaikki voi osallistua. Sitä rahan keruuta on muutenkin koko ajan, suurimmalle osalle se on kuitenkin pieni raha mutta ei kaikille.

 
vieras
Näyttääpä siltä, että opettajaihmisillä on kova tarve puolustaa niitä ratkaisuja, joihin koulussa on totuttu.

Ei ole sellaista kyseenalaistamisen kulttuuria, että ajateltaisiin omilla aivoilla, vaan aina vaan vedotaan sellaiseen, että näin on aina ennenkin tehty ja niin tehdään nytkin.

Pyritään säilömään maailma sellaiseksi kuin se oli omassa lapsuudessa.
 

Yhteistyössä