Onko oikein, koulu pakottaa ostamaan sukset, luistimet ym.

  • Viestiketjun aloittaja ei suksi luista ei :(
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä Helsingissä toivottavasti ei painosteta suksien ostoon, niillä ei monena päivänä käyttöä ole. Tämä talvi on ollut poikkeus, nyt jopa pari viikkoa lumi maassa.

Luistimet kuuluu vähän niin kuin yleissivistykseen :)

Kyllä minusta koulun on oikeus vaatia, että lapsilla on liikuntaan sopivat varusteet niin kauan kun pysytään peruslajeissa.
Ensinnäkin, ei voi sanoa että tämä talvi on poikkeus. 2 edellistä talvea sen sijaan ovat olleen poikkeuksellisia, kun lunta ei ole ollut. Sää on epävakaista, mutta vielä lumettomat talvet eivät ole ohi :)

Ihmeellisiä tekosyitä te keksittekin, sen sijaan että lähtisitte tuonne ulos katsomaan, kun lapset harjoittelee hiihtämistä ja luistelemista ja nauttisivat siitä, surullista.
 
kuudesluokkalisen äiti
Meillä opettaja sanoi, että suksia ei ole pakko hankkia. Koulussa jonkin verran mutta monojen koko ei riitä alkuunkaan. Eli EI ole pakko. Kannattaa kysyä opettajalta suoraan.
Me oltais ostettu sukset, kun poika toivoi, mutta eipä löytynyt kaupoista tarpeeksi isoja monoja. Luistimiakin oli vaan yhtä mallia ja ne sitten ostettiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anu-78:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Miksi ei vanhemmat ostaisi suksia tai luistimia, varsinkin jos lapsikin sitä haluaa.
Taitaa kyllä myös kuulua opetussuunnitelmaan noi hiihdot ja luistelut.
Niinpä, meillä ainakin lapset luistelee ja hiihtävät innossaan koulun ulkopuolellakin ja opetussuunnitelmaan toi minustakin kuuluu
jos ei ole varaa?!
 
huhhuh
Alkuperäinen kirjoittaja serveri:
En osta mitään urheiluvälineitä vain koulua varten. Tää on periaate. Jos koulussa ei ole mistä lainata niin keksikööt lapsille muuta puuhaa.
Sellaiset urheiluvälineet ostan joita muutenkin käytetään luistimet, sulkismailat yms
Hiihto ja luistelu kuuluu opetussuunnitelmaan, eli lain mukaan niitä on pakko harjoitella koulussa.

Ihan typerää tää koulua vastaan taistelu ihan vaan periaatteesta. Mäki voisin sanoa että minähän en nikopetterille sisäliikkavaatteita osta kun ei se niitä taitoja mihinkään tartte! pelatkoon korista farkuissa tai istukoon salin reunalla!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä Helsingissä toivottavasti ei painosteta suksien ostoon, niillä ei monena päivänä käyttöä ole. Tämä talvi on ollut poikkeus, nyt jopa pari viikkoa lumi maassa.

Luistimet kuuluu vähän niin kuin yleissivistykseen :)

Kyllä minusta koulun on oikeus vaatia, että lapsilla on liikuntaan sopivat varusteet niin kauan kun pysytään peruslajeissa.
Ensinnäkin, ei voi sanoa että tämä talvi on poikkeus. 2 edellistä talvea sen sijaan ovat olleen poikkeuksellisia, kun lunta ei ole ollut. Sää on epävakaista, mutta vielä lumettomat talvet eivät ole ohi :)

Ihmeellisiä tekosyitä te keksittekin, sen sijaan että lähtisitte tuonne ulos katsomaan, kun lapset harjoittelee hiihtämistä ja luistelemista ja nauttisivat siitä, surullista.
Ei todellakaan ole ollut kunnon hiihtokelejä vuosiin etelässä... Ihmettäkö minua syyttelet, minulla ei ole edes kouluikäisiä lapsia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
No minusta on lähinnä outoa, ettei lapsella osteta suksia ja luistimia. Tuntuu kummalliselle, ettei joku lapsi ole kenties ikinä hiihtänyt vaan sen tähden, ettei sillä ole suksia, kun vanhemmat ei ole ostanut. Kyllä minusta normaaliin lapsuuteen kuuluu sukset kuin myös luistimet...

Joten kyllä mää kannata, että jos vanhemmat on laiskoja eikä viitsi lapselleen ostaa mitään, niin koulu hieman "tuputtaa" pakko-ostamista, että lapsikin pääsee nauttimaan hiidosta/luistelusta.

Ja minusta lapsen perusopetukseen kuuluu hiihtäminen/luisteleminen kuten myös UIMINEN. Jos vanhemmat ei viitsi sitä tehdä, niin on se hyvä, että koulu sentään kannustaa hiihtämiseen ja luisteluun...

täys peesi tälle!!
 
Opettaja
Opettajan tilanne siinä on tosi vaikea; opetussuunnitelma pakottaa opettamaan hiihtoa ja luistelua ja toisaalta vanhempien ei voi vaatia ostaa lapsille välineitä siihen :/ Ja harvalla koululla on edes niitä vara-vehkeitä ja jos onkin, ne ovat ihan surkeita :(
Että onpa helppoa olla opettaja!!!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä Helsingissä toivottavasti ei painosteta suksien ostoon, niillä ei monena päivänä käyttöä ole. Tämä talvi on ollut poikkeus, nyt jopa pari viikkoa lumi maassa.

Luistimet kuuluu vähän niin kuin yleissivistykseen :)

Kyllä minusta koulun on oikeus vaatia, että lapsilla on liikuntaan sopivat varusteet niin kauan kun pysytään peruslajeissa.
Ensinnäkin, ei voi sanoa että tämä talvi on poikkeus. 2 edellistä talvea sen sijaan ovat olleen poikkeuksellisia, kun lunta ei ole ollut. Sää on epävakaista, mutta vielä lumettomat talvet eivät ole ohi :)

Ihmeellisiä tekosyitä te keksittekin, sen sijaan että lähtisitte tuonne ulos katsomaan, kun lapset harjoittelee hiihtämistä ja luistelemista ja nauttisivat siitä, surullista.
Ei todellakaan ole ollut kunnon hiihtokelejä vuosiin etelässä... Ihmettäkö minua syyttelet, minulla ei ole edes kouluikäisiä lapsia.
höpö höpö, taatusti on ollut hiihtokelejä! älä keksi tuommosia juttuja
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä Helsingissä toivottavasti ei painosteta suksien ostoon, niillä ei monena päivänä käyttöä ole. Tämä talvi on ollut poikkeus, nyt jopa pari viikkoa lumi maassa.

Luistimet kuuluu vähän niin kuin yleissivistykseen :)

Kyllä minusta koulun on oikeus vaatia, että lapsilla on liikuntaan sopivat varusteet niin kauan kun pysytään peruslajeissa.
Ensinnäkin, ei voi sanoa että tämä talvi on poikkeus. 2 edellistä talvea sen sijaan ovat olleen poikkeuksellisia, kun lunta ei ole ollut. Sää on epävakaista, mutta vielä lumettomat talvet eivät ole ohi :)

Ihmeellisiä tekosyitä te keksittekin, sen sijaan että lähtisitte tuonne ulos katsomaan, kun lapset harjoittelee hiihtämistä ja luistelemista ja nauttisivat siitä, surullista.
Ei todellakaan ole ollut kunnon hiihtokelejä vuosiin etelässä... Ihmettäkö minua syyttelet, minulla ei ole edes kouluikäisiä lapsia.
höpö höpö, taatusti on ollut hiihtokelejä! älä keksi tuommosia juttuja
No en jaksa vängätä, mutta kyllä täällä on jo monta vuotta ollut enemmän käyttöä vedenpitäville kengille kuin toppakengille. En oikeasti muista milloin esim. pulkalla olisi päässyt pari viikkoa putkeen kulkemaan matkoja.
 
anni*
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä Helsingissä toivottavasti ei painosteta suksien ostoon, niillä ei monena päivänä käyttöä ole. Tämä talvi on ollut poikkeus, nyt jopa pari viikkoa lumi maassa.

Luistimet kuuluu vähän niin kuin yleissivistykseen :)

Kyllä minusta koulun on oikeus vaatia, että lapsilla on liikuntaan sopivat varusteet niin kauan kun pysytään peruslajeissa.
Ensinnäkin, ei voi sanoa että tämä talvi on poikkeus. 2 edellistä talvea sen sijaan ovat olleen poikkeuksellisia, kun lunta ei ole ollut. Sää on epävakaista, mutta vielä lumettomat talvet eivät ole ohi :)

Ihmeellisiä tekosyitä te keksittekin, sen sijaan että lähtisitte tuonne ulos katsomaan, kun lapset harjoittelee hiihtämistä ja luistelemista ja nauttisivat siitä, surullista.
Ei todellakaan ole ollut kunnon hiihtokelejä vuosiin etelässä... Ihmettäkö minua syyttelet, minulla ei ole edes kouluikäisiä lapsia.
höpö höpö, taatusti on ollut hiihtokelejä! älä keksi tuommosia juttuja
jos tämä nyt menee säästä tappelemiseksi, niin muistan kyllä kun itse kävin alaastetta 30.v sitten silloin oli talvella lunta, ei tosiaan viimeiseen 15-20.v ole mahtunut jos enintään 5 talvea jolloin on ollut viikon-tai kaksi niin paljon lunta että olis voinut pellolle hiihtämään mennä. jos itä suomessa on lunta niin täällä lounaassa ei ole!!!!!!!!!! niin tämä talvi on nyt pari viikkoa ollut poikkeus! ei lunta mutta jäätä
 
kolmen äiti
Meillä kävi hyvä säkä. Esikoisella meni vielä viime talven sukset, uudet monot löydettiin alesta (viimeiset 35!). Keskimmäiselle saatiin miehen työkaverilta sukset+sauvat ja esikoisen viime talven monot meni hänelle...hirveä stressi noista kamppeista ja muutaman kerran ne hiihti!!!!! Ymmärrän tavallaan, että välineet pitää olla...ja me selvittiin aika halvalla, mut hirveä show tuo välineiden metsästäminen muutaman kerran takia...
 
Gluteus maximus
kyllä kai lapsen kanssa voi mennä hiihtämään ja luistelemaan?! Ei se ole pelkästään koulupakkoa vaan yhteistä mukavaa ajanvietettä ja hauskanpitoa! Minä vihaan luistelua, mutta kyllä sinne jäälle lasten kanssa täytyy mennä ja ihan mukavaahan se on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
kyllä kai lapsen kanssa voi mennä hiihtämään ja luistelemaan?! Ei se ole pelkästään koulupakkoa vaan yhteistä mukavaa ajanvietettä ja hauskanpitoa! Minä vihaan luistelua, mutta kyllä sinne jäälle lasten kanssa täytyy mennä ja ihan mukavaahan se on.
Ei voi mennä, se on koulun homma kasvattaa lapset.

 
kaatuu se, kuon ruokaakin pitäs ostaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja n:
Pakkoko ne on olla UUDET????!?!

Kirpparilta saa suksia, jotka välttää ne kaks kolme kertaa, jotka koulussa hiihdetään.
Kenenkään talous ei siihen 10-15 euroon kaadu!!!
HUOM!! HUOM!!
Älä oo niin varma!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
 
minun mielipide...
Koulussa vois hiihtämiselle olla vaihtoehtona (pulkka)mäki, siinä mäkee ylös ravatessa saa ihan taatusti liikuntaa, on kivaa eikä kalliita välineitä tarvita. On ihan persuuksista että vaihtoehtona on kävely.

Luistimet sais olla "pakolliset" silloin kun koulun lähellä on halli jota koulu varailee HYVIN AHKERASTI, ei vaan muutamaa kertaa vaan suurin osa liikunnasta talvisaikaan sais tapahtua siellä.

Ja olis hienoa, jos monet lahjottais pieneks jääneitä välineitä koulujen ym. käyttöön!!!
 
ymmällään
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Joo, onhan se ihan saatanasta, että lapset urheilis, voivat saada raitista ilmaa :eek: :eek:
joo, ihan kauheeta kyllä... se on vaarallinen se raitisilma myrkytys... ja liikunta... se voi pilata lapsen terveyden... ;)
urheiludivareista kannattaa käydä katselemassa käytettynä... ja nykyään on enemmänkin sääntö kuin poikkeus pk seudulla että pururadoille tuodaan se lumi latuja varten jos sitä ei taivaalta sada, myöskin luistinratoja on tehty silleen että niissä menee ne jäähdytys putket siellä kentän alla.. että on jäätä vaikka ei muuten oliskaan kunnon pakkasia...
 
ohhoh.. :eek:
mun meinas tippua silmät päästä, kun tuli likan talviurheilupäivälappu koululta, ja siinä oli vain 5-6.luokkalaisille laturetki 5km, miksi vain isoille? Eikö oikeesti nykylapset enää harjoittele hiihtämistä ja luistelua? Mein tokaluokkainen hiihtää tai luistelee ihan joka päivä tällaiseen vuodenaikaan kun lunta vaan on, eikä mun tulis mieleenkään jättää välineitä ostamatta.. Ja eihän se hiihto lapselle maistukaan, jos on paskat välineet lainassa koululta, siitä sitä pakkopullaa tulee :eek: antakaa lapsille mahdollisuus kokea ILOA siitä liikkumisesta ja ulkoilusta ja tarjotkaa heille mahdollisuuksia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anu-78:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Miksi ei vanhemmat ostaisi suksia tai luistimia, varsinkin jos lapsikin sitä haluaa.
Taitaa kyllä myös kuulua opetussuunnitelmaan noi hiihdot ja luistelut.
Niinpä, meillä ainakin lapset luistelee ja hiihtävät innossaan koulun ulkopuolellakin ja opetussuunnitelmaan toi minustakin kuuluu
näin, meillä nuo ovat perheen yhteistä tekemistä!
Mikäs sen mukavampaa pojista kun päästä kentälle pelaamaan lätkää!?
Käydään 4 kertaa viikossa. Ja kun vanhemmat on pelissä mukana, tulee siitä oikeeta tunnelmaa, hyvää mieltä kaikille sen liikunnan ja hien lisäks.

4v just eilen ilakoi miten ihanaa on hiihtää alamäkiä :D

Vanhempainillassa tuli puhetta välineistä, opettaja kiitti kuinka koko luokalla on välineet.
Koululla EI ole tarjota välineitä kertoi opettaja
 
Viivi
Mä olen takuuvarma siitä että jos lapselle ostetaan ne luistimet ja sukset ja perhe käy yhdessä harrastamassa sillöi tällöin niin kyllä lapsi siitä tykkää.Eli kuuluu kyllä ihan perheelle tehdä ne hankinnat eikä koululle.
 

Yhteistyössä