onko tämä oikein

  • Viestiketjun aloittaja sama juttu
  • Ensimmäinen viesti
Niin. No sillon on pahasti jotain vialla exän päässä jos ei anna isän nähdä lapsiaan enemmän. Omituista. Ymmärrän kyllä siinä tapauksessa närkästyksesi. Mä ainakin annan nähdä niin paljon kuin isä tahtoo, koskaan en ole kieltäytynyt siitä jos hän soittaa ja pyytää lapsiaan luokseen, en kertaakaan. Pointti on se ettei monestikkaan se etävanhempi tajua minkäverran sitä rahaa menee lapsiin sillä lähivanhemmallakin, jostain kumman syystä ei haluta ymmärtää sitä, että lapseen kohdistuvat menot pitäis laittaa puoliksi. En usko, että tästä maasta löytyy yhtään sellaista yh:ta joka pääsee mässäilemään elämällään elareiden turvin...hohhoijaa.
Vastuuta siis MOLEMMILLE sekä lapsen äidille että isälle. Mun exä ei maksanut aiemmin elareita koska väitti, että mä meen etelänlomalle niillä rahoilla, voi jumankauta...
 
ei lasten
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 10:46 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 10:34 kysehän kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 10:22 vieras kirjoitti:
Voi jumankikka että voi olla vastuuttomia isiä. Ajatelkaa, jos äidit olis samanlaisia...mihin ne lapset sit laitettais....rahako se tässäkin asiassa on se tärkein....äly hoi älä jätä :wave: :wave:
oli kun moni valittaa että pärjättävä minimillä, ja lapsi ei tapaa ees isäänsä!!!!tottakai sillon jos isällä ei ole maksukykyä niin maksaa minimin..ja jos taas kunta maksaa, voi yh valittaa sinne ettei pärjää, eikä syyllistää isää!!!!
ja näkyy olevan raha tärkein, ainakin tuossa tapauksessa jossa rajataan lapsen tapaamisia elatusmaksun pienemisen pelossa..eikö???
ja tottakai isi vastaa JOKAISEN lapsensa elannosta, lähi ja etälapsien, mutta onkohan isillä laittaa joka lapseen samaa summaa välttämättä rahaa kun siihen etälapseen..jos siihen menee elatusmaksuineen ja matkakuluineen se reilu 300e niin oikeushan olisi että isi laittaa saman summan joka lapseen..ei varmaan pidä paikkaansa..että näin!!
Lapsen elatukseenhan kuuluu muutakin kuin vain ruoka. Vaatteet, päivähoitomaksut, opiskelu, harrastukset, lääkkeet, vuokra, pesuaineet, sähkö jnejnejne. Erolapsilla on ainut ylimääräinen meno verrattuna ydinperhelapsiin tuo matkustus etävanhemman luo ja takaisin. Ottaa kynän ja laskimen käteen ja kirjaa jokaikisen sentin mitä lapseen menee, voipi summa yllättää.
teko olekkaan ilamsta kellekkään..mutta otan esim.meidän miehen exän, joka saa elareita 180e/kk+lapsilisän 139ekk+ hänen oma osuutensa, vähint.se 118e= 437e
lapsi ei ole päivähoidossa, lapsella ei ole erityisiä harrastuksia, lapsella ei ole lääkekuluja, siis säännöllisiä,. matkakulutkin hoitaa etäisä..eli jos mietin, emme käytä todellakaan tuota summaa kk:ssa lapseen, asumismenot on meillä suuret, puoliksi menee, ja mieheni exän vuokran maksaa sossu!!silti tuo exä valittaa kuinka huonosti asiat ovat, ja hänen kituutettava..en ymmärrä!!!!! meillä ei jää kaikenkaikkiaan kun n.200e tällähetkellä rahaa kaikkien menojen lisäksi, tästä menee kk:n ruoat, yhteisen lapsen vaatetus ym, juuri ne satunnaiset lääkekulut, ja ylim.laskujakin tuppaa tuleen silloin tällöin..silti mieheni lapsi on meillä vajaa puolet kk:sta,eikä vaikuta elareihin..mutta en valita, tämä on tätä!!!sanon vaan sen että tottakai on isän velvollisuus huolehtia KAIKISTA lapsistaan samanlailla, mutta kuinka paljon tota elariakin pitäisi maksaa että exä pärjäisi??? nyt tulossa indeksikorotukset ym..mutta kyllä tuo joka Kk:n yli 300e summa vaan tuntuu taloudessa..kun pelkkiin matkoihin menee jo satoja euroja..vielä ollaan pärjätty, mutta kyllä sanon ettei meillä rahallisesti lähilapsi ole samassa asemassa kun etälapsi, joskin tuskin kummiskaan lähi koko summaa lapseen kk.ssa käyttääkään, eikä ole tarkotuskaan, mutta kummaa kyllä on sillä huono isä jos ei osallistu joka hankintaan siellä päässä..kun lähilapseenkin osaa vedota..kyllä tulee kalliiksi kun ostetaan talvihaalarit etälle ja lähille sekä mies vielä maksaa puolet etän haalarista äidin päähän..välillä ei voi sanoo kun voi miesparkaa!!!! :/
 
Ja miksi ei haluta ymmärtää sitä, jos yh valittaa ettei isä ota lapsiaan lomilla yms. Kai se yh tahtoo myös joskus lomaa pitää, lapsethan on 7 / 24 paikalla, jos isä ei heitä ota lomilla ja sovituilla tapaamisilla. Älkääkä nyt vaan taas kommentoiko jotain ettei yh välitä lapsistaan tms.... ?????
Jokainen ihminen tarvii myös omaa aikaa joskus.

Eräs exä (mies, ei mun) sanoi mulle kerran juteltuamme aiheesta, ettei hän ota lomilla lapsiaan luokseen siksi, ettei hänen ex-vaimolla olis omaa aikaa, pelkäsi kuulemma että ex-vaimo löytää miehen lomillaan... siis täh ??
 
juups
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 11:21 vieras kirjoitti:
Ja miksi ei haluta ymmärtää sitä, jos yh valittaa ettei isä ota lapsiaan lomilla yms. Kai se yh tahtoo myös joskus lomaa pitää, lapsethan on 7 / 24 paikalla, jos isä ei heitä ota lomilla ja sovituilla tapaamisilla. Älkääkä nyt vaan taas kommentoiko jotain ettei yh välitä lapsistaan tms.... ?????
Jokainen ihminen tarvii myös omaa aikaa joskus.

Eräs exä (mies, ei mun) sanoi mulle kerran juteltuamme aiheesta, ettei hän ota lomilla lapsiaan luokseen siksi, ettei hänen ex-vaimolla olis omaa aikaa, pelkäsi kuulemma että ex-vaimo löytää miehen lomillaan... siis täh ??
totta tämäkin!!!
meillä taas tämä tilanne päinvastoin,joskus siitä kirjottelinkin, kun mieheni exä haluisi että etälapsi meillä to-ma vko, kun tarvitsee omaa aikaa, ja menoilleen tilaa..ja kun me koitimme selittää että samanlailla me kaipaisimme joskus yhteisen vkoloppuvapaan ja menomme meilläkin, me olimme itsekkäitä jotka ei välitä lapsesta shitin vertaa..näitä on niin laidasta laitaan näitä ihmisiä.. :/
nyt lv:n aikaa odotellessa..mieheni exä vie lasta yksin eteenpäin, hänellä on rankkkaa, eikö hän ole oman aikansa ansainnut, tätä jaksaa kuuluttaa, ja sukulaiset meidän kimpussa, kun emme ymmärrä, emmekä jousta!!!niin no, jos omaa aikaa on se 5pvää vkossa ja kaikki vkoloput mukaan lukien, ja lähilapsi äidillään ti-ke, täydet elarit ansaitsee, kun YKSIN vie lasta eteenpäin..mutta me olemme ne pirut kun emme tähän suostu!!! mutta uskon että saamme oikeutta lv:lla..
kuten joku sanoi meitä on moneen junaan..eniten harmittaa lasten puolesta kun jäävät ikäänkuin kakkosiksi vanhempien tarpeissa.. :/
 
Juu. Teillä on kyllä toi tilanne taas ihan toisesta ääripäästä... Ei toi kuulosta kyllä miltään muulta kuin siltä että exä tahtoo sekottaa teidän perhe-elämää. Toivottavasti saatte oikeutta asiaan lv:n luona. Hurja rumba. Johan toi sekottaa lapsenkin. Outo tapa ajatella sillä lapsen äidillä.
Yritä jaksaa, kyllä asiat täytyy selkiintyä noin räikeessä tapauksessa !

:hug:
 
Joo, se on selvää, että lapsiin menee rahaa. Mutta jos on esim. kaksi etälasta ja kaksi lähilasta, niin eipä niiden lähilasten elättämiseenkään suuria summia jää, sillä on pärjättävä, mitä on (poikkeuksen tekevät tietysti suurituloiset). Tiedän useammankin perheen, jossa isä maksaa elareita, eikä lähilapsiinsa laita yhtä paljon, vaan äidin palkasta maksetaan lasten hoitomaksut ja vaatteet. Meillä mies maksaa elareita, lasten matkakulut ja ostaa etälapsille luoksemme vaatetta ym. Minä maksan yksin yhteisen lapsemme kulut. Silti miehen ex valittaa elareista, kun pitäisi saada enemmän... Minäkään en valita, vaikkei mies osallistu yhteisen lapsemme kuluihin. Siksi ärsyttää.
 
meillä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 14:44 vieras kirjoitti:
Joo, se on selvää, että lapsiin menee rahaa. Mutta jos on esim. kaksi etälasta ja kaksi lähilasta, niin eipä niiden lähilasten elättämiseenkään suuria summia jää, sillä on pärjättävä, mitä on (poikkeuksen tekevät tietysti suurituloiset). Tiedän useammankin perheen, jossa isä maksaa elareita, eikä lähilapsiinsa laita yhtä paljon, vaan äidin palkasta maksetaan lasten hoitomaksut ja vaatteet. Meillä mies maksaa elareita, lasten matkakulut ja ostaa etälapsille luoksemme vaatetta ym. Minä maksan yksin yhteisen lapsemme kulut. Silti miehen ex valittaa elareista, kun pitäisi saada enemmän... Minäkään en valita, vaikkei mies osallistu yhteisen lapsemme kuluihin. Siksi ärsyttää.
aika lailla samanlailla menee nuo maksut..monesti heitänkin ( lähinnä vitsinä), että olen meidän yhteisen lapsen yh rahallisesti.. :) ilman mitään tukia tosin!!!
ja en minäkään valita, niin kauan kun ruokaa on pöydässä..exä sen sijaan ei muuta teekkään kun valittaa kurjuuttaan ja köyhyyttään!!!että näinkin!!!
ja täytyy myöntää etten saa minäkään kulumaan yhteiseemme sitä 300e kk:ssa, minkä mies etiksen kuluihin pistää kk:ssa, eli kyllähän meillä lähilapsi sen suhteen heikomalle jää, mutta onnellisia ollaan!!!=)
 
Ei hyvää päivää
Eron sattuessa miehestä tulee täys kuspiä... EI TIETENKÄÄN KAIKISTA!!! Isä ottaa lapsia kun siltä tuntuu, eihän lapset voi sekoittaa viikonloppu menoja!

Meillä erostessa isä EI suostunut laittamaan sopimikseen juhla tms pyhistä: juhannus vappu pääsiäinen jne, mitään, sillä ei hän tiedä mitä menoa hänellä on! Viiden vuoden eron aikana lapset eivät ole kertaakaan viettäneet joulua isän kanssa. Itse asiassa ei pääsiäistä, ei vappua, ei juhannusta! Isällä on ollut sopivasti menoa... Joulunakaan ei nyt viimeiseen neljään vuoteen ole tullut edes lahjoja saatika korttia. Isä ei ole viiden vuoden aikana muistanut edes lasten synttäreitä!

Näin hyvä isä lapsillani on eron jälkeen! Ennen eroa lahjoja tulvi ovista ja ikkunoista, nyt ei edes soittoa!

Lapset eivät ole tavanneet isäänsä vuoteen omasta halustaan! Kun he kävivät vkl isän luona isä jätti heidät keskenään tai mummon kanssa ja lähti itse baariin! Näin hyvä ja rakastava isä minun lapsilla on!
 
Päivää vaan
Juu tollasia vastuuttomia idiootteja niistä joistakin tulee, mulla samanlainen ex..ja mä hölmö vielä yritin tehdä sen elämän niin helpoksi kuin vain mahdollista...ja miksi....hohhoijaa... mä kyllä pärjään, mutta kyllä lapset varmaan miettivät joskus itsekseen, että mitä he on tehneet että isä ei välitä...selitä sitä sit parhain päin...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2006 klo 16:22 juu mutta kirjoitti:
hyvin usein unohtuu että on se lähivanhempikin elatusvelvollinen, ja häneltäkin kuuluu laskea oma osuus kk:si elantoon..kun meillä ainakin miehen exä möläytti lastenvalvojalla että eihän 180e riitä mitenkään kk:si lapsen elämiseen..johon lv että ei tarkotuskaan sillä siihen lasketaan myös lähiäidin osalta 118e ja vielä lapsilisä yh-korotuksin..eli tällöinhän lapsen elantoon kk:ssa on 434e käytettävissä..että näin!!!
:headwall: En viitsi edes lukea koko ketjua kun jo meni hermot tähän. Ei kaikki yh:t unohda omaa osuuttaan. Mutta miten kuvittelet tuon 434e riittävän jonkun esim. 16.v. pojan syömisiin (syö aika paljon), harrastuksiin, asumiseen, vakuutuksiin, koulumatkoihin, vaatteisiin, jne., jne.??

Tai jos elari on 118e?!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 18:47 Kaunis Aamu kirjoitti:
En viitsi edes lukea koko ketjua ......

Mutta miten kuvittelet tuon 434e riittävän jonkun esim. 16.v. pojan syömisiin (syö aika paljon), harrastuksiin, asumiseen, vakuutuksiin, koulumatkoihin, vaatteisiin, jne., jne.??
Jos on tavalliset harrastemenot, ko raha riittää varmasti.

*kokemuksen syvä rintaääni*
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 19:06 Leija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2006 klo 18:47 Kaunis Aamu kirjoitti:
En viitsi edes lukea koko ketjua ......

Mutta miten kuvittelet tuon 434e riittävän jonkun esim. 16.v. pojan syömisiin (syö aika paljon), harrastuksiin, asumiseen, vakuutuksiin, koulumatkoihin, vaatteisiin, jne., jne.??
Jos on tavalliset harrastemenot, ko raha riittää varmasti.

*kokemuksen syvä rintaääni*
Viitsitkö kertoa mikä on mielestäsi tavallinen harrastemeno ja eurosumman.
 
ei kokemusta
juurikaan, mutta onkohan ydinperheissäkään ihan varaa laittaa 16v lapseen vajaata 500e kk:ssa, ja mitäs tosiaan jos lapsia on useampi?? ja kyllä itse muistan kun olin 16v, kävin kesätöissä ja olin kioskilla kiireapulaisena ym, ja tienasin hieman taskurahaa itselleni, josta usein ostelin vaatteitakin..että kyllä kai tuon ikäseen saa uppoon vaikka 5000e kk:ssa jos on varaa laittaa!!!
ja ei kai harrastuksetkaan montaa sataa kk:ssa maksa, ja jos maksaa niin kyllä on tingittävä jostain, ei voi toisen päänahasta repiä mahottomia summia, vain että lapsi saa kaiken mitä haluaa!!!
minusta vajaa 500e kk:ssa pitäisi riittää lapsen kuluihin kk:tta kohden, ja ei niitä vatteita ym joka kk:si ostella!!itselläni niin pieni muksu vasta että ei kyllä kuluta tuota summaa, enkä ehkä murrosiässäkään kuvittelisi ainakaan psitäväni kk:ditulojani pelkkään lapseen ja hänen harrastuksiinsa..
 

Yhteistyössä