Onko vastuutonta juoda 3 siideriä jos lapsi on kotona..

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Ambulanssi pistetään paikalle ehdottomasti silloin kun on siihen tarve ja mahdollisimman nopeasti. Siinä yksikössä voi tulla myös lääkäri jos tilanne on vakava. MediHeliä käytetään myös jos välimatka on kovin pitkä.

Edelleenkin vastuullinen (ja lakia noudattava!) ihminen tietää ettei lähde ajamaan kun ei ole ajokunnossa. Ajokuntoon vaikuttaa myös vireystila - jos olet kovin väsynyt tai vaikka hirveä päänsärkyä päällä, et ole ajokunnossa. Nämä opetetaan autokoulussa ja laki tosiaan edellyttää ajokuntoa autoilijoilta.
Luennoinnin sijaan kysyn; mitä tapahtuu kun tulee keikka paikkaan X ja ambulanssia ei ole heti saatavilla tai lähellä?

Miksi autoa on kuljetettava hyvässä kuosissa mutta lapsia saa kaitsea hankitussa hiprakassa?
 
  • Tykkää
Reactions: Data
Eli mä olen kohtuuton käyttäjä, kun kiskasin kaksi PUOLEN LITRAN karpalolonkeroa Vain elämää katsoessani :(
Tuossa taitaa mennä rattijuopumuksen raja kohdallasi rikki, mutta olitko selvin paikallaolijoista lukuunottamatta niitä pieniä lapsia jotka olivat nukkumassa?

En kuitenkaan pitäisi tuota pahana jos et ollut vastuussa vauvasta taikka taaperosta.
 
Tuossa taitaa mennä rattijuopumuksen raja kohdallasi rikki, mutta olitko selvin paikallaolijoista lukuunottamatta niitä pieniä lapsia jotka olivat nukkumassa?

En kuitenkaan pitäisi tuota pahana jos et ollut vastuussa vauvasta taikka taaperosta.
Ihan kahdestaan ollaan 8-vuotiaan kanssa, mut kyllä mä kykenisin hoitamaan vauvaa tai taaperoakin.
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
Ihan kahdestaan ollaan 8-vuotiaan kanssa, mut kyllä mä kykenisin hoitamaan vauvaa tai taaperoakin.
En suosittaisi ottamaan syliin vauvaa jos rattijuopumusraja ylittyy. Pitkään se ei ole ylittynyt tuolla määrällä, huippu on vähän (puoli tuntia?) viimeisen annoksen jälkeen.

Itse olen lähtenyt ajamaan yhden oluen jälkeen, siitä raja ei vielä ylity lähellekään ja vauvan hoitokin onnistuu.
 
"Polly"
Ajattele miksi sillä autolla ei saa ajaa humalassa. Eikä humala vaikuta pelkästään ajokuntoon. Jonnekin raja on vedettävä, mielestäni tuossa on sopiva raja. Jonkun mielestä se raja on ei ollenkaan ja toisen mielestä riittää että ei kompuroi. Joku sallii huumeiden käytön lapsia hoitaessa ja toisella on siihen tiukka mielipide.
Jos ihminen alkaa kompuroimaan juodessaan hiljaiseen tahtiin olutta illan aikana, niin luultavasti on jotenkin allerginen sille ja saanut sairauskohtauksen. Sillon ei tosiaan kannata juoda sitä.
 
Tir Ran nog: Jostain syystä tää kone on säätänyt tän näytön niin etten näe oikeaa alakulmaa viesteistä ja en pysty klikata "vastaa", mutta tässä tulee vastaus:

Ambulanssi laitetaan tarkistamaan tilanne tosi herkästi, ja totta kai siinä voi mennä tovi riippuen tehtävän kiireellisyydestä ja välimatkoista. Aina tapaturmat ym ei tapahdu sairaalan läheisyydessä, valitettavasti mutta siihen on varauduttu ;)

Lasten ollessa nukkumassa, he eivät tarvitse äitiä/isää viereensä ja heitä kaitsemaan vaan nukkumisrauhan.
 
Sen verran viel kommaan, että mullakin oli tosi jyrkkä suhtautuminen nuorena ettei vanhempien kuulu käyttää alkoholia ja että se on pahasta. Mutta katsokaas Etelä - ja Keski-Eurooppaa jossa viiniä juodaan ruokajuomana - onko heillä alkoholin kanssa ongelmia niin kuin meillä? Ei todellakaan ;)
Kröhöm. tilastot väittävät muuta esim. rattijuoppouden suhteen.
Täällä kurvasivat Euroopan juopoimmat kuskit | Yle Uutiset | yle.fi

Luulempa että yhtä lailla niitä ongelmia on muillakin saroilla.
 
Data taas aiheessa
Kolme siideriä tiukastikkin nautittuna max. 0.6 edellyttäen että vedät ne n. 0.5h -1h, ja toki muki koko mutta 0,33 joten todettakoon että mikäli nauttisin ko juomat esim. 1,5h-2h aikana niin en rikkoisi lakia ajaessani, vaikka ihan huvinkin vuoksi pelkäämättä rattikäryä.

Todettakoon että terve maksa polttaa n.0.1-0.2 promillea tunnissa joten nyt Räsäset ja muutkin hurskastelijat tulppaani ulos hanurista ja mukille, voitte sitten parin tuopin jälkeen helikopterikännissä oksentaa eteiseen. Ostakaa nyt hyvät Riihimäen Neitsyt Mariat elämä
 
[QUOTE="polly";29060640]Jos sinä et edes käytä alkoholia, niin et ole oikeutettu vastaamaan tähän kysymykseen. Jotkut aikuiset pitävät alkoholista ja nousuhumalastakin.

Eiköhän tuo juominen riipu ihan lapsen iästä. Jos huushollissa on vauva, niin enempää ei kannata ottaa kuin 3 illan aikana. Jos huushollissa on 10v, niin voi ottaa vaikka pari sikspäkkiä, kunhan katsoo rauhassa töllöä eikä sekoa alkoholista. Niin ja mitään väkeviä ei parane ottaa, vaan ihan ruokakaupan antimia vaan, jos lapsia.[/QUOTE]

Siis ihanko todella mielestäsi on ok, jos ottaa vaikka pari sikspäkkiä illalla kun lapsi on 10v? Sen ikäinenkin on lapsi, eikä sen ikäisestäkään varmasti tunnu kivalta nähdä humalassa toikkaroivaa vanhempaa. Sillä tasan tarkkaan parista sikspäkistä jo jonkin verran askel horjahtaa ja puhe sönköttää...
 
"Polly"
Siis ihanko todella mielestäsi on ok, jos ottaa vaikka pari sikspäkkiä illalla kun lapsi on 10v? Sen ikäinenkin on lapsi, eikä sen ikäisestäkään varmasti tunnu kivalta nähdä humalassa toikkaroivaa vanhempaa. Sillä tasan tarkkaan parista sikspäkistä jo jonkin verran askel horjahtaa ja puhe sönköttää...
Miten mä toikkaroin jos katselen hiljaa teeveetä tai istun koneella, jos alotan tissuttelun esim viideltä ja lopetan kolmelta yöllä, niin mun toleranssilla mä olen ihan samanlainen kuin selvänäkin. En ole mikään ipana enää, olen myös isokokoinen enkä mikään vinkuheinä.

Ei oo mun vika jos teistä tulee maata nuolevia änkyttäjiä ja housuunpaskojia yhden siiderin jälkeen.
 
"Ihmettelevä"
Hyvä keskustelu kaikkinensa,

Nostaisin kuitenkin pari juttua tapetille.

1. Vastuullinen alkoholin käyttö = Lapsi oppii kotona vice versa humalahakuinen juominen kulkee mukana
2.Muutama siideri on mielestäni ok vice versa pari siksteriä ei, ellei jompikumpi selvä tai nauttinut esim. lasia - kahta viiniä ruuan kanssa ja ehkä saunasiideriä, ajokunto on hyvä mittari, koska mielestäni tässä kohtaa on lain silmissä selvä vaikkakin nauttinut alkoholia
3.Jokaisella vanhemmalla oma käsitys kohtuudesta, viestiketjussa molempia ääripäitä mistä toinen hurskastelee, ei hyvä ja toinen puolestaan ihan överikannassa mikä ei myöskään hyvä
4.Mitä helvettiä täällä vatuloimaan sitä mikä sopivaa tai ei, sen tietää jokainen vanhempi sisimmässään.

5.lapsen hoito ei kuulu humalaiselle
6.muutama siideri = ei ole humalainen ja jos onkin, seuraa krapula tunnin - kahden sisään viimeisestä joten ei paniikkia, ellei sitten vedä laattasprinklerinä myös naapurin seiniä ja ole oireiden vuoksi hoitokyvytön


7.Kaikkea tekin ihmettelette, menkää nyt katsomaan hengittääkö lapsi ja ettei tuuba ole ottanut pirtsakkaa vihreän väriä mikä selkeä indikaatio yläasteikäisellä villeistä absinttibileistä, hampunpoltosta tai muusta äkkiväärästä toiminnasta. Mikäli ulosteessa on verta, on syytä epäillä että se on omaanne kera palstastressin aiheuttaman vatsahaavan pikantin säväyksen.

8. Jos saatte tästä verensyöksyn olette alkoholismissanne jo niin pitkällä, että seuraava osoite pitkänsillan alla tai myllyhoidossa ja lapsenne vain odottavat sosiaalitanttojen visiittiä ja uusia vanhempia...

9.Olen yleisvihannes, mutta omaan vihjeen, sen sijaan usealla ketjuun kantaa ottaneella on vihje karannut jo kauan sitten muumilaaksosta puolen hehtaarin metsään.

Perkele, olen puhunut
 
"vieras"
[QUOTE="Polly";29061335]Mitä ihmettä sinä jauhat tosta ajamisesta kokoajan, mulla ainakin olkkarin sohva pysyy ihan paikallaan kun tissuttelen, ei siinä mitään rattia ole.
Lakkaa jankuttamasta rattejesi kanssa!!![/QUOTE] :xmas:
 
Ambulanssi laitetaan tarkistamaan tilanne tosi herkästi, ja totta kai siinä voi mennä tovi riippuen tehtävän kiireellisyydestä ja välimatkoista.
Täydennän lyhyesti sua; autettavan on saatava viiveetöntä ensiapua jos on hätätilanne (runsas verenvuoto, sokki, sairaskohtaus jne.) ja sitä pitäisi paikalla olevien antaa hätäkeskuksen ohjeiden mukaisesti. Oletetaan että kyse on tilanteesta jossa tarvitaan lääkinnällistä hoitoa ja kuljetusta sairaalaan jatkohoitoon.

Paikalle lähetetään ensimmäinen lähinnä oleva ensivasteyksikkö. Se meinaa ihan mitä tahansa ensihoidon koulutuksen saanutta henkilöstöä. Pihaan voi siis kurvata yhtä hyvin ambulanssi, paloauto, vapaapalokunta kuin poliisikin. Heidän tehtävänä on aloittaa / jatkaa välitöntä ensiapua ja turvata potilaan elintoiminnot.

Ensivasteen jälkeen, joka oli nyt paloauto, tulee ambulanssi joka on hoitotason yksikkö. He voivat tehdä tarkemman tilannearvion, suunnitella jatkohoitoa ja aloittaa täysitehoisen ensihoidon (esim. suonensisäinen lääkitys).

Jos tämäkään ei riitä ja ambulanssin mukana ei tullut lääkäriä niin se voidaan myös hälyyttää paikalle. Ikävä kyllä MediHeliä ei ole aina saatavilla.

Etelä-Suomessa meillä on hyvät oltavat. Meillä on sairaaloita, terveyskeskuksia ja hyvä verkosto täällä, mutta menepä Itä-Suomeen tai Lappia kohti, matkat pitenee ja kalustoa on vähemmän käytettävissä verrattuna vastuulla olevan alueen laajuuteen.

Voit miettiä kuinka pian sen ensihoidon olisi oltava paikalla hätäpuhelun alusta kun esim. 15minuutin lisäviive liuotushoitoa kaipaavan potilaan hoidossa vaikuttaa jo merkittävästi siihen kuinka hän tulee toipumaan sairaskohtauksestaan, jos siis selviää siitä hengissä.

Ekana mitä mieleen tulee pikkulasten kanssa ongelmatilanteita olisi kuumekouristus, astmakohtaus, lary, hengitysteiden tukkeutuminen vierasesineen vuoksi, palovammat, hukkuminen, päänvammat esim. putoamisen seurauksena ja vertavuotavat haavat.

Toki sitten on vielä myrkytykset, raajojen virheasennot...

Toivotaan että ne teidän lapset nukkuu kiltisti. Se on aika jäätävä fiilis saada datalta tietoa että 3-vuotias lapsi on kadonnut keskellä yötä omakotitaloalueelle, lämpötila nollan tuntumassa ja osataan kertoa että on vaaleanpunainen yöpuku päällä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;29061419:
Se on aika jäätävä fiilis saada datalta tietoa että 3-vuotias lapsi on kadonnut keskellä yötä omakotitaloalueelle, lämpötila nollan tuntumassa ja osataan kertoa että on vaaleanpunainen yöpuku päällä.
? miksi se sulle soittelee?
 
"Vieras"
kuitenkin määritelmä ja astrolaben seksuaalisuus oli tärkeä. Ei kai ole vaikea uskoa että jonkun kanssa tai jossain elämäntilanteessa halut nousevat vaikka ennen seksi ei ole merkinnyt mitään?
Anteeks?
Joku täällä aiemmin sanoi asiasta ja itse kommentoin sitä sitten, kuvitteletko tosiaan, että minulle on tärkeää jonkun tuntemattoman, toisia jeesustelevan, pintaansa (äitiyttä ja vaimoutta) kiillottavan kaksplussamamman seksuaalisuus? :D
On vain kyseisen ihmisen kirjoitukset pistäneet silmään aiemminkin ja olen niitä naureskellut itsekseni ja miehelleni (mutta en ole asiasta koskaan kirjoittanut, ensimmäistä kertaa kommentoin nyt, kun aihe tuli jonkun toisen toimesta puheeksi).

Ja ei ole vaikea uskoa, juurihan sanoin että ihan normaalia seksuaalisuutta on se, että välillä haluja on enemmän, välillä vähemmän, joskus ei ollenkaan - ei sitä tarvitse määritellä heti kaikilla mahdollisilla termeillä kuten "aseksuaali" tai "demiseksuaali", seksuaalisuus on vaihtelevaa (toistan itseäni). Rautalankaa kokeilin jo, haenko vielä ratakiskoa? ;)

Hei mutta mikä tärkeintä: minäpä joinkin tänään yhden saunaoluen (0,33), vaikka meillä on vauva ja vieläpä imetän. Saunaolut on siis minulle tärkeämpi kuin lapseni!
 

Yhteistyössä