Onks pakko lähtee rippijuhliin

vieras
Tiedät vastauksen kyllä itsekin eli ei tarvi. Johan tuokin, etteivät he ole olleet lapsenne risiäisissä, tarkoittaa sitä etteivät pidä tärkeänä, jos tekään ette mene sinne juhlimaan.
 
Keittiönoita
Ei ole. Itsekin mietin, lähdenkö vai enkö lähde siskontyttöni rippijuhliin. Asuvat tuossa 20 metrin päässä, mutta kekkasivat järjestää rippijuhlat 300 kilometrin päähän. Paikkaan, johon ei edes pääse junalla. Paikassa, jossa juhlakalulla ei ole 250 kilometrin säteellä ainuttakaan tuttua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tiedät vastauksen kyllä itsekin eli ei tarvi. Johan tuokin, etteivät he ole olleet lapsenne risiäisissä, tarkoittaa sitä etteivät pidä tärkeänä, jos tekään ette mene sinne juhlimaan.
Juu, periaatteessa tiedänkin. Mutta silti koen painetta, että pitäis lähteä. Mutta ihan totta, varmaan ei kannata mennä jos tuntuu niin vastenmieliseltä. Ehkä se on jäänyt harmittaan, etteivät hekään tulleet meidän juhliin, mutta muutenkin etäisyys (sekä fyysinen että henkinen) ovat tehneet tehtävänsä.
 
Jos on luvannut mennä, silloin mennään, ellei ole pää kainalossa. :) Meillä oli rippijuhlat just viime viikonloppuna ja kovasti olisin ihmetellyt, jos joku, joka on sanonut tulevansa, olisi ilmoittamatta jäänyt tulematta. Vakavat esteet erikseen. Eikä siihen vaikuta jotkut aiemmat jutut, kyse on rippilapsen juhlasta, ei siitä oliko joku jonkun toisen lapsen ristiäisissä. En tosin tiedä onko käytäntö yleensä millainen, että onko rippijuhliin kutsuttu kutsumalla ja kutsuun vastattu myönteisesti tai kielteisesti, meillä ilmoitettiin heille, joiden toivottiin tulevan paikalle, hyvissä ajoin ja he kertoivat pääsevätkö tulemaan vai ei. Ja he sitten tulivat, jotka olivat sanoneet tulevansa :)
 
Itse mietin vähän samaa...miehen pikkuveli pääsee ripille ja juhlat ois juhannussunnuntaina. Meillä sattuu olemaan miehen kanssa 10. vuosipäivä silloin perjantaina ja reissuun piti lähteä. Oltiin kuitenkin keritty jo lupaamaan, et juhliin mennään, ennekuin tiedettiin ees, et milloin ne on.. On kyllä samassa kaupungissa, mut silti...kirkkoon en ainakaan usko, et mennään...

Mut eihän rippijuhliin ole pakko mennä. Varsinkin jos matka on noin pitkä. Ja jos ei nappaa, ni ei nappaa :D
 
Muistetaan sitten kun omalla lapsella on se tärkeä juhla, että joitakin ei vaan sitten mahdollisesti nappaa, jos ei satu nappaamaan, ihan sama miten äiti kokkaa ja leipoo ja koti on juhlaa varten koristeltu ja ai niin, se juhlan kohdekin, se lapsi. No, ei se mitään, ei tartte jos ei haluu :D :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Muistetaan sitten kun omalla lapsella on se tärkeä juhla, että joitakin ei vaan sitten mahdollisesti nappaa, jos ei satu nappaamaan, ihan sama miten äiti kokkaa ja leipoo ja koti on juhlaa varten koristeltu ja ai niin, se juhlan kohdekin, se lapsi. No, ei se mitään, ei tartte jos ei haluu :D :D
Muttakun mulle ei tulis mieleenkään kutsua sellasia sukulaisia, joitten kanssa en oo ollut missään tekemisissä, ihan niinkuin vain lahjan kerjuun merkeissä. Tyhmää. Ja läheiset jos ei halua tulla, niin omapa on häpeensä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Muistetaan sitten kun omalla lapsella on se tärkeä juhla, että joitakin ei vaan sitten mahdollisesti nappaa, jos ei satu nappaamaan, ihan sama miten äiti kokkaa ja leipoo ja koti on juhlaa varten koristeltu ja ai niin, se juhlan kohdekin, se lapsi. No, ei se mitään, ei tartte jos ei haluu :D :D
Muttakun mulle ei tulis mieleenkään kutsua sellasia sukulaisia, joitten kanssa en oo ollut missään tekemisissä, ihan niinkuin vain lahjan kerjuun merkeissä. Tyhmää. Ja läheiset jos ei halua tulla, niin omapa on häpeensä.
Joo, siinä olen samaa mieltä, että heidät kutsutaan, joitten toivookin olevan paikalla. Onkohan sitten joissakin suvuissa tapana, että rippijuhlakin on semmoinen ns. avoin juhla, kuten ylioppilasjuhla, ettei erikseen kutsuta, vaan oletetaan, että ns kaikki tietävät ja tulevat ilman eri kutsua? Meillä on niin pienet suvut, tai oikeammin ollaan vain pienen osan kanssa tekemisissä, että heidät kaikki erikseen kutsuttiin ja samoin ystäväperheet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Muistetaan sitten kun omalla lapsella on se tärkeä juhla, että joitakin ei vaan sitten mahdollisesti nappaa, jos ei satu nappaamaan, ihan sama miten äiti kokkaa ja leipoo ja koti on juhlaa varten koristeltu ja ai niin, se juhlan kohdekin, se lapsi. No, ei se mitään, ei tartte jos ei haluu :D :D
Ymmärrän kyllä hyvin sun pointin.

En ole vielä ilmoittanut mitään tullaanko vai ei.

Jotensakin en usko yhtään, että he meille rippijuhliin vaivautuis, jolleivät ristiäisiinkään.

Meillä on jotenkin niin vähän mitään yhteistä tän perheen kanssa. Sukulaisia ovat, mutta he ovat (anteeksi vaan...) vähän sellaisia puhumattomia jullikoita.

Luultavasti mies menee esikoisen kanssa.
 
Miettimistä kaikille
Niin siis rippijuhla on lähimmäisten juhla. Sinne kutsutaan ne henkilöt, jotka RIPPILAPSI kokee läheisiksi. Ja jos tällaiset henkilöt jättävät tulematta juhliin (ilman pätevää syytä) olisi se rippilapselle kova opetus elämän raadollisuudesta. Hänellä on aihetta ajatella ettei hän ole tärkeä eikä vaivan arvoinen. Muutenkin rippi-ikäiset ovat herkässä iässä, alttiita kovalle itsekritiikille ja arvostelulle. 300km ei ole pitkä matka, esim meille se on maksimi matka jonne lähdetään lasten kanssa viikonloppusiltaan ajelemaan. Tiedän monia perheitä pääkaupunkiseudulta jotka vuosittain JOKA viikonloppu muutaman kuukauden (touko-syyskuun) ajan kulkevat mökeilleen 300-500km päähän. Eli tuo matka yhtä reissua ajatellen ei todellakaan ole pitkä. Ap voisi katsoa peiliin ja miettiä asiaa rippilapsen kannalta, eikä oman nassunsa. Lahjaa on siinäkin että vaivautuu menemään kun bensat jo maksaa paljon, vieminen voi olla sitten "ei niin kallis" mutta sellainen josta on käyttöä myöhemminkin. (esim ruokailuväline sarja, kello, lahjakortti kultasepän liikkeeseen tms).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miettimistä kaikille:
Niin siis rippijuhla on lähimmäisten juhla. Sinne kutsutaan ne henkilöt, jotka RIPPILAPSI kokee läheisiksi. Ja jos tällaiset henkilöt jättävät tulematta juhliin (ilman pätevää syytä) olisi se rippilapselle kova opetus elämän raadollisuudesta. Hänellä on aihetta ajatella ettei hän ole tärkeä eikä vaivan arvoinen. Muutenkin rippi-ikäiset ovat herkässä iässä, alttiita kovalle itsekritiikille ja arvostelulle. 300km ei ole pitkä matka, esim meille se on maksimi matka jonne lähdetään lasten kanssa viikonloppusiltaan ajelemaan. Tiedän monia perheitä pääkaupunkiseudulta jotka vuosittain JOKA viikonloppu muutaman kuukauden (touko-syyskuun) ajan kulkevat mökeilleen 300-500km päähän. Eli tuo matka yhtä reissua ajatellen ei todellakaan ole pitkä. Ap voisi katsoa peiliin ja miettiä asiaa rippilapsen kannalta, eikä oman nassunsa. Lahjaa on siinäkin että vaivautuu menemään kun bensat jo maksaa paljon, vieminen voi olla sitten "ei niin kallis" mutta sellainen josta on käyttöä myöhemminkin. (esim ruokailuväline sarja, kello, lahjakortti kultasepän liikkeeseen tms).
Mä kyllä luulen, että tässä tapauksessa on kutsuneet vanhemmat ihan pelkän sukulaisuuden perusteella. Tuskinpa rippilapsi meitä kovin läheiseksi kokee. Yleensä vaikka oltais sukujuhlissa, tai vaikka vaan anopin luona käymässä, ei kyseinen konkkaronkka puhu meille yhtään mitään. Lahjan voin kyllä laittaa mielelläni, ihan hyvänkin, mutta en vaan jaksais 5-hengen perheen kesken ajaa sinne asti...

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Miettimistä kaikille:
Niin siis rippijuhla on lähimmäisten juhla. Sinne kutsutaan ne henkilöt, jotka RIPPILAPSI kokee läheisiksi. Ja jos tällaiset henkilöt jättävät tulematta juhliin (ilman pätevää syytä) olisi se rippilapselle kova opetus elämän raadollisuudesta. Hänellä on aihetta ajatella ettei hän ole tärkeä eikä vaivan arvoinen. Muutenkin rippi-ikäiset ovat herkässä iässä, alttiita kovalle itsekritiikille ja arvostelulle. 300km ei ole pitkä matka, esim meille se on maksimi matka jonne lähdetään lasten kanssa viikonloppusiltaan ajelemaan. Tiedän monia perheitä pääkaupunkiseudulta jotka vuosittain JOKA viikonloppu muutaman kuukauden (touko-syyskuun) ajan kulkevat mökeilleen 300-500km päähän. Eli tuo matka yhtä reissua ajatellen ei todellakaan ole pitkä. Ap voisi katsoa peiliin ja miettiä asiaa rippilapsen kannalta, eikä oman nassunsa. Lahjaa on siinäkin että vaivautuu menemään kun bensat jo maksaa paljon, vieminen voi olla sitten "ei niin kallis" mutta sellainen josta on käyttöä myöhemminkin. (esim ruokailuväline sarja, kello, lahjakortti kultasepän liikkeeseen tms).


No toisaalta jos ei huvita mennä, niin pitäähän sitä kuitenkin nuorta jotenkin muistaa. Kortilla nyt vähintään, mutta asiallista olisi myös jokin lahja lähettää. Hyvin riittää että jollain tapaa muistetaan, vaikka ei sitten paikanpäälle pääsisikään. Ja ainakin omasta suvustani tiedän, että on paljon niitä, jotka eivät mitään yhteyksiä välitä pitää, mutta annahan olla kun jotkin kissanristiäiset heillä on, aina kutsuvat. Ja tuskin mielessä mikään muu kuin ne lahjat ja raha. Kyllä se monen rippikouluikäisen perheessä on muuten vanhemmat, jotka päättävät ketä kutsutaan ja ketä ei, ei niinkään se nuori itse.

 
gg
mun mielestä oman tai miehen sisarusten rippijuhliin on kyllä "pakko" mennä vaikka ei niin nappaiskaan niinkun joku sano, se on vaan musta velvollisuus mulle kyllä mieluinen sellainen en ikinä kehtais olla pois . eriasia on sitten joku pikkuserkun lapsi jossain 200km päässä jota on nähnyt 2 kertaa elämässään, kukkia olen niissäkin tapauksessa lähettänyt juhlapaikalle, soitto paikalliseen kukkakauppaan niin toimittavat kotiin
 
Alkuperäinen kirjoittaja gg:
mun mielestä oman tai miehen sisarusten rippijuhliin on kyllä "pakko" mennä vaikka ei niin nappaiskaan niinkun joku sano, se on vaan musta velvollisuus mulle kyllä mieluinen sellainen en ikinä kehtais olla pois . eriasia on sitten joku pikkuserkun lapsi jossain 200km päässä jota on nähnyt 2 kertaa elämässään, kukkia olen niissäkin tapauksessa lähettänyt juhlapaikalle, soitto paikalliseen kukkakauppaan niin toimittavat kotiin
Entä ristiäiset, miksköhän he eivät tulleet meille ristiäisiin, vaikka ne oli paljon lähempänä.

No heillä on aina sama syy, mikseivät lähde minnekään. Heillä on lehmiä, niiden takia eivät "pääse".
 
gg
Alkuperäinen kirjoittaja Dr Vanilja:
Alkuperäinen kirjoittaja gg:
mun mielestä oman tai miehen sisarusten rippijuhliin on kyllä "pakko" mennä vaikka ei niin nappaiskaan niinkun joku sano, se on vaan musta velvollisuus mulle kyllä mieluinen sellainen en ikinä kehtais olla pois . eriasia on sitten joku pikkuserkun lapsi jossain 200km päässä jota on nähnyt 2 kertaa elämässään, kukkia olen niissäkin tapauksessa lähettänyt juhlapaikalle, soitto paikalliseen kukkakauppaan niin toimittavat kotiin
Entä ristiäiset, miksköhän he eivät tulleet meille ristiäisiin, vaikka ne oli paljon lähempänä.

No heillä on aina sama syy, mikseivät lähde minnekään. Heillä on lehmiä, niiden takia eivät "pääse".
se voi oikeesti olla tosi hankalaa järjestää lomittaja paikalle ja ihan hiton kallista, mun veljellä on isohko ratsutila ja kun on juhlia palkkaavat 2 hoitajaa hevosille+ kotieläimille, viimme kerralla kun tulivat sukulaishäihin maksoivat 500? viikonlopusta hoitajille , matkaa kertyy heillä tänne yli 400km, minusta rippijuhlat on suuremmat juhlat kun ristiäiset
 
Alkuperäinen kirjoittaja gg:
se voi oikeesti olla tosi hankalaa järjestää lomittaja paikalle ja ihan hiton kallista, mun veljellä on isohko ratsutila ja kun on juhlia palkkaavat 2 hoitajaa hevosille+ kotieläimille, viimme kerralla kun tulivat sukulaishäihin maksoivat 500? viikonlopusta hoitajille , matkaa kertyy heillä tänne yli 400km, minusta rippijuhlat on suuremmat juhlat kun ristiäiset
Noh. Mepä tehdään nyt sit niin, että mennään sinne. Meillä on tulevina vuosina tulossa paljon rippijuhlia kun on 3 lasta, joten oishan se sit törkeää, jolleivät he tulisi oman veljensä lasten rippijuhliin...

Heiltä ei kyllä tule edes korttia meidän lasten syntymäpäivinä, ei niin mitään. vaikka itse monet vuodet laitoin heille aina 10 euroa joka lapsen syntymä- ja nimipäivänä...
 

Yhteistyössä