Päiväkodissa työskennelleet, kertokaa totuus päiväkodin oloista!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Itselläni ei vielä ole mitään kokemuksia päiväkodeista, mutta asiaa mietin, koska jossain vaiheessa pitää paikkaa hakea. Harkitsen nuorimmaisen laittamista 2-vuotiaana päiväkotiin, ja toisaalta mietin olisiko kuitenkin parempi kituuttaa pienillä tuloilla vielä vuosi ja odottaa kunnes hänkin on jo kolme. Olen kuullut ihmeellisiä juttuja päiväkodeista. Lehdissä yms kerrotaan että hoitajat vaihtuvat jatkuvasti, lapsiryhmät pidetään taloudellisista syistä liian isoina, tulospaineiden takia ryhmäkokoja jopa pienten ryhmässä kasvatetaan, ja jos lapsia on kipeänä, lähetetään hoitajat toiseen päiväkotiin jottei vahingossa olisi liikaa hoitajia per lapsi.

Sitten taas kun tutuilta kyselee niin jokainen äiti/isä ylistää juuri sitä omaa päiväkotia että se on niin täydellinen ja ihana paikka eikä mitään ongelmia.

Onko tuo itsepetosta, koska ei vain kestäisi myöntää itselleen että lapsi olisi huonossa paikassa, koska en ole ikinä kuullut kenenkään moittivan sitä "omaa" päiväkotiaan vaan se on aina just se kaikkein täydellisin. Kuitenkin jossain ne huonotkin hoitopaikatkin ovat, vai eikö sitä mielletä ongelmaksi että on liian suuret lapsiryhmät ja vaihtuvat hoitajat? Itselleni se olisi iso ongelma.

Kertokaahan siis hoitajat totuus, millaista siellä oikeasti on, ja voisitteko laittaa omaa lastanne alle 3-v ryhmään? Mistä tunnistaa hyvän päiväkodin, vai onko niitä edes nyky-Suomessa olemassa?
 
kökköliini
täällä missä itse asun luotan ainakin täydellisesti päiväkoteihin, työntekijöiden ammattitaitoon. olen työskennellyt melkein jokaisen työkaverina aikoinani ja en epäröi hetkeäkään antaa omia lapsiani heidän hoitoonsa. tosin ei minulla mitään mahdottomia vaatimuskia hoidon suhteen olekaan, lapsistani kun ei ole tarvetta tulla mitään lapsineroja. tämän kunnan perhepäivähoitajille taas en yhdellekään antaisi lapsiani, suurimman osan opin tuntemaan kotona olo aikanani kun kierettii leikkipuistoja lasten kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
minun mielipiteeni
päiväkoteja on hyviä samalla tavalla kuin perhepäivähoitajiakin kuin vastaavasti huonoja ;)

Itse hehkutan päiväkodin puolesta.
Syy ihan siksi että siellä me hoitajat keskitytään ja huomioidaan ne lapset,
siis meillä ei ole siellä häiriötekijäitä.
Vaikka lapsia olisi 15 samassa ryhmässä on vastaavasti hoitajiakin enemmän niin että jokainen varmasti pystytään huomioimaan ;)
Miksi en sitten hehkuta tai laittanut koskaan omiani perhepäivähoitoon.
No liikaa tunnen kyseisijä hoitajia ja liikaa tiedän lapsia jotka näillä hoidossa.
Perhepäivähoitaja, no nimi sen sanoo.
Siihen kuuluu normaalit kodin askareet samalla kun hoidat lasta.
Moni voi miettiä ja laittaa vaikkapa paperille paljonko päivässä tulikaan tehtyä kotihommia ja paljonko keskityttyä yksin siihen lapseen ja oltua sen lapsen kanssa ilman että ne tiskit häiritsee tai pyykit pitää laittaa/ripustaa/silittää lelut lattioilla tai päiväunipedit esillä.. nämä kaikki joutuu perhepäivähoitaja ruuan ja välipalojen lisäksi tekemään kun taas päiväkodissa on erikseen keittiöhenkilö joka monessakin paikassa toimii myös siitijänä ja siivoaa paikat kuntoon.
Eli luonnollisesti lapsi saa enemmän aikaa minun mielestäni palstallakin paljon parjatussa päiväkodissa :)
 
-
Itselläni on kokemus vain ryhmiksestä ja sekin harjoittelun muodossa. Se paikka oli ainakin ihan asiallinen. Työntekijöiden henkilökemiat eivät olleet kovin hyvät, mutta jokainen hoisi lapsia hyvin. Lasten tarpeisiin reagoitiin ja heitä ehdittiin hoitaa ihan hyvin. Muistan, kun siellä aloitti yksi 1,5- vuotias. Itki melkein koko ensimmäisen päivän. Tällöin yksi hoitaja oli hänen kanssaa melkein koko ajan. Ei jätetty yksin surun kanssa vaan sai olla sylissä jne. Seuraava päivä olikin sitten jo helpompi ja pian sopeutuikin hoitoon.
 
minä olin
...ja päätin että oma lapseni ei IKINÄ tule menemään päiväkotiin, perhepäivähoitajalle kyllä voisin lastani ajatella. Pienet lapset huutavat ulkona tätiä nostamaan keinuun tai auttavan vaatteiden kanssa, mutta kukaan ei korvaansa lotkauttanut. KYMMENEN tätiä seisoi kerrankin ympyrässä pihalla ja juorusivat ties mistä. Minä olin siis keittiöllä/siivoojana töissä ja näin näitä tilanteita sitä kautta. Päiväkodissa oltiin erittäin kiinnostuneita lasten vanhempien asioista, mutta ei lasten asioista. Ihme päätelmiä vedettiin pienimmistäkin asioista.. Heikin äiti ei taaskaan ollut tajunnut laittaa kumisaappaita Heikille vaikka on aika märkä keli, onkohan sillä kaikki kotona? Hohhoijaa!!!
 
"Veera"
Olen käynyt työhaastattelussa pk:ssa Helsingin keskustan tuntumassa ja luoja, mikä meno siellä oli. Olin siellä sen 2h haastattelun ajan ja tilat olivat kerrostalon alakerrassa ja eivät ollenkaan sopineet pk tiloiksi.
 
"noniin"
Vastaan, vaikken olekaan ollut päiväkodissa töissä. Jotakinhan sen täytyy kertoa päiväkodeista, että mulla on jatkuvasti hoidossa päiväkotien työntekijöitten lapsia. He ovat nimenomaan hakeneet lapsilleen pph-paikkaa.
 
Tein harjoitteluni päiväkodissa ja yksi iso miinus oli se että lapsille ei ollut tarpeeksi aikaa. Esim kun uusi pieni tyttö aloitti ryhmässä niin selkeästi kaipasi aikuisen turvaa mutta sitä ei juuri herunut kun oli niin monta muuta kaitsittavaa.
 
"onnellinen äiti"
Ihana asua täällä pohjoisessa pikkupaikkakunnalla, kun ei tarvitse miettiä tollasia juttuja. Pienet päiväkodit ja muustakin tutut hoitajat, ihan kuin laittaisi lapsensa omalle äidille hoitoon. Jos ahdistaa siellä isoissa ympyröissä, niin muuttakaa maalle :)
 
"vieras"
[QUOTE="onnellinen äiti";25937095]Ihana asua täällä pohjoisessa pikkupaikkakunnalla, kun ei tarvitse miettiä tollasia juttuja. Pienet päiväkodit ja muustakin tutut hoitajat, ihan kuin laittaisi lapsensa omalle äidille hoitoon. Jos ahdistaa siellä isoissa ympyröissä, niin muuttakaa maalle :)[/QUOTE]

No sepäs se... Asutaan nimen omaan Espoossa, eikä voida muualle muuttaa töiden vuoksi. Eli nimen omaan Espoon tilanne kiinnostaisi, täällä on todella monta päiväkotia mistä valita, ja haluaisin tietää, mikä olisi "hyvä" päiväkoti.
 
Montessoriohjaaja
On mahdotonta kertoa millaista päiväkodeissa on yleisesti, sillä joka paikka on erilainen. Erilaiset työntekijät, erilainen kasvatusfilosofia eli pedagogiikka, eri kokoiset päiväkodit, erilaiset asuinalueet ja väestönjakauma jne. Kiinnittäkää vanhemmat huomiota siihen, minkälainen toiminta-ajatus oman kullannuppunne päiväkodilla on ja käykää tutustumassa useampiin eri vaihtoehtoihin. Näin huomaatte ne erot sen laadukkaan varhaiskasvatuksen ja lasten päiväsäilön välillä.

Kehotan lasten varhaiskasvatuksesta kiinnostunteita myös tutustumaan erilaisiin kasvatusfilosofioihin. Liittojen ylläpitämillä nettisivuilla löytyy yleensä hyvin kiteytetyt ajatukset eri pedagogiikoista ja niiden ydinajatuksista.

Montessoripedagogiikasta - http://www.montessori.fi/main/page_maria_montessori.html
Steinerista - http://www.steinerkoulu.fi/index.php?page=steinerpedagogiikka
Reggio Emiliasta - http://www.reggioemilia.ws/
Freinetistä - http://www.raumanfreinetkoulu.org/pedagokiikka/
Fröbel - http://frobelseura.net/sivu5.html
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä olin;25936999:
...ja päätin että oma lapseni ei IKINÄ tule menemään päiväkotiin, perhepäivähoitajalle kyllä voisin lastani ajatella. Pienet lapset huutavat ulkona tätiä nostamaan keinuun tai auttavan vaatteiden kanssa, mutta kukaan ei korvaansa lotkauttanut. KYMMENEN tätiä seisoi kerrankin ympyrässä pihalla ja juorusivat ties mistä. Minä olin siis keittiöllä/siivoojana töissä ja näin näitä tilanteita sitä kautta. Päiväkodissa oltiin erittäin kiinnostuneita lasten vanhempien asioista, mutta ei lasten asioista. Ihme päätelmiä vedettiin pienimmistäkin asioista.. Heikin äiti ei taaskaan ollut tajunnut laittaa kumisaappaita Heikille vaikka on aika märkä keli, onkohan sillä kaikki kotona? Hohhoijaa!!!
Kuvailemasi päiväkodin tädit on kuin meidän kadun perhepäivähoitajat! :LOL:

Eiköhän näissä ole molemmissa hyviä ja huonoja. Sen takia onkin hyvä käydä tutustumassa ja hakea mahdollisesti hoitoon mistä kuullut hyviä tarinoita.

En ole itse puolesta enkä vastaan. Olen työskennellyt kolmessa ihan mahtavassa päiväkodissa, jossa ketään lasta ei jätetty yksin, eikä tarvinnut huudella ilman että kukaan kuuli. Varmasti kaikki huomioitiin. Tulevaisuudessa aion luultavasti hakea lapsilleni paikkaa yhteen näistä pkodeista. Olen kuullut myös hyvää muutamasta pph:sta. Meidän kadulla ja alueella on monia mukavia, mutta kyllä ne on just niitä ketkä tekee sen puiston juoruringin ja käkättää keskenään ja välillä huomaa että hups huutaako joku? :D
 
Totahh
Pk-seudulla työskennellyt muutamassa päiväkodissa, ei juurikaan huonoa sanottavaa.
Työntekijät eivät ehdi kokoajan kaikkia huomioimaan, mutta mun mielestä lapset saakin touhuta itsekseen paljon, kunhan ongelmatilanteisiin puututaan. Virikkeitä oli vaikka kuinka, ja lapset tuntuivat viihtyvän.
Ainoa mistä en pitänyt oli se, kuinka paljon työntekijät juoruavat vanhemmista. Lapsilla vaikutti kaikki sujuvat suurimmaksi osaksi hyvin. Päiväkoteihin luotan huomattavasti enemmän kuin perhepäivähoitoon, siitä onkin sitten huonoja kokemuksia.
 
"mä"
Olen ollut itse alalla 20vuotta.
Omaat lapseni ovat olleet kotihoidossa isompi esikouluikään asti ja toinen 3vuotiaaksi.
Luotan hoitajiin mutta ne resurssit jotka nykyään on tehdä tätä työtä ovat niin olemattomat että halusin lapsilleni parempaa.
Vaikka mulla oli vauva kotona ja 3vuotias isosisko niin pystyin tekemään isomman kanssa enemmän kuin päiväkodissa.
Arki on sitä että yhdellä aikuisella on 4-10 pientä tai 7-18isoa lasta hoidettavana.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
"Riksu"
Mitä enemmännäitä juttuja luen, sitä onnellisempi olen, että lapsemme pääsi (aikamoisella väännöllä tosin) pieneen päiväkotiin. Samat tädit ovat olleet töissä siellä yli kymmenen vuotta ja yhteishenki tuntuu olevan tosi hyvä. Sijaisia tietenkin tarvitsevat välillä, mutta nekin ovat ainakin tähän asti olleet aina saman päiväkodin eläkkeellelähteneitä tätejä. Tilat ovat ahtaat ja vähän epäkäytännölliset, mutta siellä on aina jotenkin tosi lämmin ja iloinen meininki. Lohdutusta, haleja, kutituksia ja silitysta saa ja syliin pääsee aina.

Olisimme päässeet (joutuneet) laittamaan lapsen tuohon yhteen lähempään päiväkotiin, mutta se on tosi iso ja laitosmainen, pihakin ihan järjettömän iso. Olen ohikulkiessani kuunnellut, että siellä lapset huutavat aina "aikuista", eivät siis nähtävästi edes tiedä kaikkien tätien nimiä...

Olen kysyjille aina suositellut, että katsoo päiväkotivalinnassa enemmän yleistä fiilistä kuin hienoja puitteita. Kannattaa seurata hoitajien suhtautuista toisiinsa ja lapsiin. Lapsille on ihan sama, onko päikkärissä kuraeteistä, jumppa- tai ruokasalia tai nukkaria erikseen tai onko seinät tiptop-kunnossa ja kiiltääkö lattiat. Kunhan siellä on hyvä olla.
 
En ole ollut töissä päiväkodissa mutta ainakin pääkaupunkiseudulla pitäisin lapsen kotona jos se olisi mahdollista.. Yhdeltäkään tutulta pvkodin työntekijältä en ole kuullut mitään hyvää. En edes oman lapseni päiväkodista.
 
"pph"
Ja jatkan vielä. Kyllä mekin ringissä seistään puistoissa, mutta niin tekevät viereisen pk:n täditkin. Ja arvatkaas mistä puhutaan: ei, ei me puhuta Salkkareiden jakson käänteistä vaan työasioista, koulutuksista, järjestelemme varahoitoja keskenämme toisen lomaillessa jne. Joskus toki syyllistytään juoruiluun, mutta ei lasten vanhemmista.
 
"Siru"
[QUOTE="pph";25937247]Minulla on hoidossa myös kaksi lasta, joiden molempien äiti on LTO. Mitähän se kertoo pk:n tilanteesta tällä paikkakunnalla?[/QUOTE]

Ehkä siitä, että lastentarhanopettajat eivät voi olla varmoja, että pääsevät hakemaan lapsensa joka päivä päiväkodista puoli viideltä?
 
Meidän päiväkodissa suurin ongelma on isot ryhmät ja kielto palkata sijaisia vaikka tulisivsairastumisia... Jotain tällasta olen kuullut 'vahingossa'...

Viime viikolla hain esikoisen 3v ryhmästä ja eivät päässeet ulos kun toinen aikuisista oli sairaana joten koko ryhmä oli yhden vastuulla iltapäivän, miten voi olla?

Pienten puolella ryhmä on liian iso mutta sellastahan se on, onneksi enää kymmenisen kuukautta ja kuopuskin pääsee isojen ryhmään sillä sitten tilanne helpottaa huomattavasti hänen kannaltaan. Pienten puoli on kuin joku häkki-kanala jos totta puhutaan :(

Onneksi meidän lapsilla päivät on usein lyhyet!
 
Mulla ei jäänyt kovin ihanteellista kuvaa päiväkodista jossa työskentelin. Heti tuli ajatus että omani menee vasta kun osaa itse kertoa kuinka on päivä mennyt ja oliko kivaa. Esim. yhdelle uuden lapsen (10kk) vanhemmille hehkutettiin että aina alkaa aamu kivasti aamupiirillä, vaiks todellisuudessa sellainen taidettiin pitää kerran.. Tämä sama muksu putosi sohvalta ja kolautti päänsä kiitos työtoverin huolimattomuuden, tämä sanoi vaan että tästä ei tarvi sitten mainita kenellekään, ei käynyt kuinkaan. Eikä tosiaan kertonut vauvan vanhemmille, vaikka mistä saattoi tietää vaiks olis tullut aivotärähdys! Suututti. Samoin petyin tuohon vanhempien aiheettomaan arvosteluun kahvipöydässä. Aikuiset naiset!
Lapsia haettaessa aina sama virsi, söi ja nukkui hyvin. Oli todellisuus mitä vaan. Ne ihmiset on sen verran alipalkattuja ja työhönsä kyllästyneitä, etten lupaisi vanhemmille ainakaan sitä varhaiskasvatusta. Jos nyt hengissä pitävät. Näin kärjistetysti.
Komppaan Montessoriohjaajaa, tuollainen erikoisempi päiväkoti varmaan olis turvallisempi vaihtoehto. Ainakin hoitajat on työlleen omistautuneita.
 
[QUOTE="pph";25937247]Minulla on hoidossa myös kaksi lasta, joiden molempien äiti on LTO. Mitähän se kertoo pk:n tilanteesta tällä paikkakunnalla?[/QUOTE]

Ei välttämättä muuta, kuin ettei halus lasta samaan päiväkotiin kuin jossa on itse töissä ja toiseen matka on hankala.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
"noniin"
[QUOTE="Siru";25937263]Ehkä siitä, että lastentarhanopettajat eivät voi olla varmoja, että pääsevät hakemaan lapsensa joka päivä päiväkodista puoli viideltä?[/QUOTE]

Mullakin on parhaillaan LTO:n lapsi hoidossa ja tuo hoidosta hakeminen ei ainakaan voi olla syynä. Mun työaika loppuu 16.30.
 

Yhteistyössä