Paheksutteko vanhempia,jotka

  • Viestiketjun aloittaja jatketaan kyselyä
  • Ensimmäinen viesti
Me ostetaan kyllä alkoholia jouluksi, viiniä, konjakkia ja kermalikööriä. Ei ole aikeissakaan ördäillä humalassa, mies saattaa pieneen sievään tulla mutta itse en, naatiskellaan ja ollaan vaan. Niin ja itse otan omat kermaliköörini vasta kun poju on höyhensaarilla!
 
tiunis
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Haluan, että lapseni näkevät/oppivat NORMAALIA alkoholinkäyttöä. Ei sellaista, että sitä ei oteta ikinä, tai otetaan jossakin piilossa tai otetaan niin paljon, että ollaan aivan humalassa.

Itse olen joutunut kärsimään lapsuudessani väärästä mallista tuon alkoholin suhteen. :/
peesaan!!! Itse olen kasvanut perheessä, jossa Äiti hysteerinen absolutisti ja Isä sitten nollasi muutaman kerran vuoteen aika perusteellisesti...muistanpa sellaisen joulunkin että isukki oli kirjaimellisesti sammunut kuusen alle omaan oksennukseensa, minä (noin 5-vee) olin isästä hyvin huolissani ja SIIVOSIN oksennusta ja äippä tietenkin aivan raivona...

Isukin kännäilyjä seurasi sitten tietenkin monen päivän riidat ja mökötykset, eli tällaistä esimerkkiä en todellakaan halua alkoholin käytöstä lapsilleni välittää. Meillä otetaan kyllä lastenkin nähden ihan normaalisti, eli saunakalja, viinilasi yms. mutta kännäilyt harrastetaan sitten poissa lasten silmistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Riippuu vähän siitä kuinka paljon ottavat.

Viinin maistelu tai tilkkasella terästetty glögi-kupillinen ei taida paljon lasten joulua pilata.
peesi tälle.
Peesi myöskin.
Minusta on todella tärkeätä, että tuleva sukupolvi saa mallia kohtuullisesta alkon käytöstä. Se suomalaiskansallinen on/off-känni on ihan hanurista.
 
Lila
Mä en ymmärrä tällästä kysymystä alkuunkaan. Ihan kuin alkoholin ottaminen tarkoittaisi samaa kuin kännissä örveltäminen. Itse otan alkoholia useasti, ihan arki-iltoinakin. En silti koskaan ole kännissä, eikä siinä ottamisessa itsessään minusta ole mitään paheksuttavaa.
Tarkoittaa se "ottaminen" siis samaa kuin "kännääminen"? Lasi tai 2 viiniä, tai pari kaljaa kun ei lapsille traumoja tee!
 
No se riippuu. Jos se (vähäkin) päättyy kinaan tai siihen että toinen painuu baariin ja toinen murjottaa, niin voi lapsiraukkoja.

Tai jos faija tissuttaa pitkin iltaa (kuten omallani oli tapana) eikä sen vuoksi oikein voida mennä minnekään tai se vaan hallitsee koko joulun ohjelmaa, niin voihan, voihan.

Ruokajuomat ja vastaavat ookoo ja illalla voi juoda hieman enemmänkin, kun lapset nukkuvat, mutta aamulla ollaan taas ajokunnossa, eikös vaan.
=)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiunis:
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Haluan, että lapseni näkevät/oppivat NORMAALIA alkoholinkäyttöä. Ei sellaista, että sitä ei oteta ikinä, tai otetaan jossakin piilossa tai otetaan niin paljon, että ollaan aivan humalassa.

Itse olen joutunut kärsimään lapsuudessani väärästä mallista tuon alkoholin suhteen. :/
peesaan!!! Itse olen kasvanut perheessä, jossa Äiti hysteerinen absolutisti ja Isä sitten nollasi muutaman kerran vuoteen aika perusteellisesti...muistanpa sellaisen joulunkin että isukki oli kirjaimellisesti sammunut kuusen alle omaan oksennukseensa, minä (noin 5-vee) olin isästä hyvin huolissani ja SIIVOSIN oksennusta ja äippä tietenkin aivan raivona...

Isukin kännäilyjä seurasi sitten tietenkin monen päivän riidat ja mökötykset, eli tällaistä esimerkkiä en todellakaan halua alkoholin käytöstä lapsilleni välittää. Meillä otetaan kyllä lastenkin nähden ihan normaalisti, eli saunakalja, viinilasi yms. mutta kännäilyt harrastetaan sitten poissa lasten silmistä.
Mulla samanlaisia kokemuksia lapsuudesta ja samalla periaatteella toimin nyt omien lasten kohdalla kuin sinäkin.
 
Lasi viiniä jouluaterian kanssa on ok, mutta muuten en oiken ymmärrä. Lapset ja alkoholi ei kuulu yhteen, ja jouluna lapset tapaa olla paikalla.

Moni aikuinen kuvittelee juovansa sivistyneesti vain vähän, mutta todellisuudessa on jo ainakin huppelissa juotuaan sen lasin- pari viiniä aterialla, jälkkäriksi konjakin kahvin kanssa ja lisäksi saunaoluen (tai pari). Tuollainen määrä tosiaan vaikuttaa meistä moneen, ja muuttaa käytöstä. Ja se aiheuttaa lapsissa vähintäänkin hämmennystä, jos kohta ei välttämättä varsinaista pelkoa.

Minusta raitis ja turvallinen joulu on ennen kaikkea lahja lapselle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Humalajuomista paheksun, koska mun mielestä känni ei kuulu jouluun.

Viini ruoan kanssa, saunaolut, konjakki kahvin kera yms sivistynyt juominen :saint: , se on ihan jees.
peesi!!

paitsi appi tais juoda pari lasia vinkkua liikaa ja oli pienessä huppelissa ja mulla meni joulu pilalle kun se oli niin ärsyttävä..
 
Kylla jollain lailla... Ehka nyt yks lasi viinia ruoan kanssa ei oo pahasta, mut muuten.. en kylla jotenki pysty sita hyvaksymaan. Meilla joulu on aina ollu perhejuhla ja tuntuis tosi pahalta jos vanhemmat alkais juomaan sillon :|
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Lasi viiniä jouluaterialla on ihan ok, mutta paheksun syvästi, jos vanhempien mielestä joulun tarkoitus on nollata aivot viinalla. Mun puolesta alkoholin saisi kieltää lailla joka tilanteessa, mutta tämä on vaan absolutistin höpinää... :p Tuskin siihen tilanteeseen koskaan päästään. Mä en itse siis ymmärrä, miksi pitäisi ottaa edes se lasi viiniä, mutten sitä kyllä paheksukaan.
Mikä on sinusta hyvää? Itse juon viiniä lähinnä siksi että pidän sen mausta, pikkusuolaisen ja juuston kanssa varsinkin. Kotona lasten kotona ollessa en koskaan juo humalaan, muutenkin äärettömän harvoin, se ei siis ole mulla koskaan tarkoitus. Vaan nauttia hyvästä juomasta.
Oikeastihan viini ei sovi juuston kanssa ollenkaan, mikäli yhtään viineistä tietää :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
Lasi viiniä jouluaterian kanssa on ok, mutta muuten en oiken ymmärrä. Lapset ja alkoholi ei kuulu yhteen, ja jouluna lapset tapaa olla paikalla.

Moni aikuinen kuvittelee juovansa sivistyneesti vain vähän, mutta todellisuudessa on jo ainakin huppelissa juotuaan sen lasin- pari viiniä aterialla, jälkkäriksi konjakin kahvin kanssa ja lisäksi saunaoluen (tai pari). Tuollainen määrä tosiaan vaikuttaa meistä moneen, ja muuttaa käytöstä. Ja se aiheuttaa lapsissa vähintäänkin hämmennystä, jos kohta ei välttämättä varsinaista pelkoa.

Minusta raitis ja turvallinen joulu on ennen kaikkea lahja lapselle.
tästäkin samaa mieltä.
meillä esim anoppi ei tarvi kuin yhen tai 2 lasia viiniä niiin jo puheessa kuulee ja on todella rasittava. mä ite taas en parista siideristä vielä muutttuis.mutta siis musta parempi olla ilman tai just vaan se pieni määrä mistä on varma ettei iteen vaikuta
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
Moni aikuinen kuvittelee juovansa sivistyneesti vain vähän, mutta todellisuudessa on jo ainakin huppelissa juotuaan sen lasin- pari viiniä aterialla, jälkkäriksi konjakin kahvin kanssa ja lisäksi saunaoluen (tai pari). Tuollainen määrä tosiaan vaikuttaa meistä moneen, ja muuttaa käytöstä. Ja se aiheuttaa lapsissa vähintäänkin hämmennystä, jos kohta ei välttämättä varsinaista pelkoa.
Meillä on oltu eri juhlissa usein juuri tuossa "huppelissa" eikä siinä mitään ihmeellistä tunnu olevan tenavien silmissä. Keskimmäinen kerran oikein sanoikin, ettei ole nähnyt minua humalassa kuin juhannuksena...

Mutta nämä on niin tapauskohtaisia, monen "huppeli" on jo minun mittakaavassa selvästi kännin puolella, ja toki lapsetkin reagoi eri tavalla.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
Lasi viiniä jouluaterian kanssa on ok, mutta muuten en oiken ymmärrä. Lapset ja alkoholi ei kuulu yhteen, ja jouluna lapset tapaa olla paikalla.

Moni aikuinen kuvittelee juovansa sivistyneesti vain vähän, mutta todellisuudessa on jo ainakin huppelissa juotuaan sen lasin- pari viiniä aterialla, jälkkäriksi konjakin kahvin kanssa ja lisäksi saunaoluen (tai pari). Tuollainen määrä tosiaan vaikuttaa meistä moneen, ja muuttaa käytöstä. Ja se aiheuttaa lapsissa vähintäänkin hämmennystä, jos kohta ei välttämättä varsinaista pelkoa.

Minusta raitis ja turvallinen joulu on ennen kaikkea lahja lapselle.
Täysin samaa mieltä olen!

Ja ei en ole absolutisti enkä holi-vastainen. Otan itsekin viitisen kertaa vuodessa ja yleensä ihan kunnon humalan, silloin kun käyn baarissa, silloin kun lapset eivät näe minua edes krapulassa.

Turha sitä on perustella että ottaa vain pari jos lapset on kotona. Tiedän ja olen nähnyt miten se parikin annosta vaikuttaa. Isäni on alkoholisti ja joi, siitä syystä pelkäsin vaikkei äitini ottanutkaan kuin yhdenkin. Se vaan kun äiti korkkasi olutpullon ei tuntunut hyvältä.. Johtuen isäni aiheuttamista kokemuksista, kun hänellä oli se ongelma.
 
mieti
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
Moni aikuinen kuvittelee juovansa sivistyneesti vain vähän, mutta todellisuudessa on jo ainakin huppelissa juotuaan sen lasin- pari viiniä aterialla, jälkkäriksi konjakin kahvin kanssa ja lisäksi saunaoluen (tai pari). Tuollainen määrä tosiaan vaikuttaa meistä moneen, ja muuttaa käytöstä. Ja se aiheuttaa lapsissa vähintäänkin hämmennystä, jos kohta ei välttämättä varsinaista pelkoa.
Meillä on oltu eri juhlissa usein juuri tuossa "huppelissa" eikä siinä mitään ihmeellistä tunnu olevan tenavien silmissä. Keskimmäinen kerran oikein sanoikin, ettei ole nähnyt minua humalassa kuin juhannuksena...

Mutta nämä on niin tapauskohtaisia, monen "huppeli" on jo minun mittakaavassa selvästi kännin puolella, ja toki lapsetkin reagoi eri tavalla.
Minä näin isää huppelissa aika paljon lapsena ja kysyttäessä sanoin, ettei se haittaa enkä huomaa. Ja arvaa miksi? koska pelkäsin häntä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Haluan, että lapseni näkevät/oppivat NORMAALIA alkoholinkäyttöä. Ei sellaista, että sitä ei oteta ikinä, tai otetaan jossakin piilossa tai otetaan niin paljon, että ollaan aivan humalassa.

Itse olen joutunut kärsimään lapsuudessani väärästä mallista tuon alkoholin suhteen. :/


Sanasta sanaan kuin mun suusta. Eli täysi peesi tälle!
 

Yhteistyössä