Paljonko teillä jäljellä asuntolainaa alkuperäisestä?

  • Viestiketjun aloittaja "hupsista"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";26330575]En puhunut nyt muusta Euroopasta, enkä herrajumala ainakaan mistään entisen Neuvostoliiton maista, joihin Virokin kuuluu. Ja 50% on aivan taatusti liioittelua. Isojen kaupunkien keskustojen asuntojen hinta on voinut tulla alaspäin, mutta nämä asunnot, mistä minä puhuin, eivät ole sielläkään varmasti hirveästi laskeneet. Ja kuten sanoin, nyt kyse Suomesta.

Et ole perehtynyt asuntoihin sitten ilmeisesti, jos kuvittelet putkiremontin nostavan vastiketta. Sitä voidaan nostaa edeltävästi joskus vähän, että kerättäisiin remontteihin rahaa, mutta putkiremontti menee rahoitusvastikkeesta. Jokainen maksaa oman remonttinsa ja päättää tekeekö sen säästöillä, omalla lainalla vai vastikkeessa. Kun ostaa valmiiksi putkiremontoidun, niin säästää aina, koska edellinen asukas ei saa koskaan täyttä hintaa remontista. Sen voi päätellä jo ihan ilmoituksia lukaisemalla siitä, että remontoimattoman ja remontoidun hinnanerotus ei ole koskaan täyttä remontin hintaa.

Huvittavaa kuvitella, että indeksisijoittaminen olisi riskittömämpää kuin reaaliomaisuuden omistaminen. Toki siihen vaaditaan asunnoissa enemmän pääomaa, mutta varmempaa se on.[/QUOTE]

Millä tavoin on mielestäsi edullisempaa laittaa kaikki munat ns. samaan koriin, ja sitten kun sulla seisoo se keskustakämppä pari kuukautta tyhjilläään on pitkältä ajalta tuotot kadonneet? Kuin jos vertaa jotain ETF:ää jossa voit ostaa kiinteistösijoituksia tai metsää tai tietyn maanosan osakkeista koostuvan korin osakkeita?

Mun on hyvin vaikea ymmärtää miten sijoitusten hajauttaminen olisi riskialttiimpaa kuin yhden asunnon ostaminen.
 
Vaan jos lainaa on yhä, niin paras säästökeino on maksaa sitä pois. Tulevaisuudessa korot voivat nimittäin nousta.
Ei välttämättä ihan näinkään. Asuntolainan lyhennyksen "tuotoksi" tulisi ajatella sen korko, joka on tällä hetkellä reaalisesti negatiivinen. Eli periaatteessa näillä koroilla jokaisessa lyhennyksessä hassaa rahaa hukkaan. Ja kun ne asuntolainen korot ovat vielä verovähennyskelpoisiakin...

Jokainen tekee tietysti oman harkintansa mukaan, mutta itse olen tässä tilanteessa katsonut järkevimmäksi sijoittaa "ylimääräiset" rahat lisälyhennysten sijaan osakkeisiin ja rahastoihin. Jatkuisi nyt vaan tämä kurssilasku edes vuodenkaan verran... :)
 
Meillä näin
Mieheni 37v, minä kohta 38v.
Ihan äskettäin ostimme omakotitalon ja maksuaikaa on 25v, maksimissaan.
Tällä hetkellä lyhennämme asuntovelkaa 750€/kk, mutta korkovaihteluiden mukaan kykenemme maksamaan enimmillään 1200€/kk.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26330575]En puhunut nyt muusta Euroopasta, enkä herrajumala ainakaan mistään entisen Neuvostoliiton maista, joihin Virokin kuuluu. Ja 50% on aivan taatusti liioittelua. Isojen kaupunkien keskustojen asuntojen hinta on voinut tulla alaspäin, mutta nämä asunnot, mistä minä puhuin, eivät ole sielläkään varmasti hirveästi laskeneet. Ja kuten sanoin, nyt kyse Suomesta.

Et ole perehtynyt asuntoihin sitten ilmeisesti, jos kuvittelet putkiremontin nostavan vastiketta. Sitä voidaan nostaa edeltävästi joskus vähän, että kerättäisiin remontteihin rahaa, mutta putkiremontti menee rahoitusvastikkeesta. Jokainen maksaa oman remonttinsa ja päättää tekeekö sen säästöillä, omalla lainalla vai vastikkeessa. Kun ostaa valmiiksi putkiremontoidun, niin säästää aina, koska edellinen asukas ei saa koskaan täyttä hintaa remontista. Sen voi päätellä jo ihan ilmoituksia lukaisemalla siitä, että remontoimattoman ja remontoidun hinnanerotus ei ole koskaan täyttä remontin hintaa.

Huvittavaa kuvitella, että indeksisijoittaminen olisi riskittömämpää kuin reaaliomaisuuden omistaminen. Toki siihen vaaditaan asunnoissa enemmän pääomaa, mutta varmempaa se on.[/QUOTE]

Täydennä lisäksi mulle seuraava lauseet:

Asunnot suomalaisissa keskisuurissa kaupungeissa maksavat yhtä paljon/enemmän kuin Lontoon keskustassa koska...

Asuntojen hinnat eivät voi Suomessa pudota, koska...

Jos seuraat vaikka Kauppalehden keskustelupalstaa niin kyllä siellä on povattu hintakuplaa muodostuneeksi ainakin osaan asunnoista.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26330640]
Asunnot suomalaisissa keskisuurissa kaupungeissa maksavat yhtä paljon/enemmän kuin Lontoon keskustassa koska...
[/QUOTE]
Oletko jotenkin seonnut? :O

Putkiremontoidun kaksion keskikokoisesta kaupungista saa noin sadalla tuhannella. Kaksion Lontoon keskustasta saa useammalla sadalla tuhannella. Ei niihin ole tavallisella tallaajalla varaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä näin;26330637:
Mieheni 37v, minä kohta 38v.
Ihan äskettäin ostimme omakotitalon ja maksuaikaa on 25v, maksimissaan.
Tällä hetkellä lyhennämme asuntovelkaa 750€/kk, mutta korkovaihteluiden mukaan kykenemme maksamaan enimmillään 1200€/kk.
sun laskelmat ei täsmää, jos lyhentää 750 kuussa niin 150 tonnin takaisinmaksuun menee alle 17 vuotta

vai onko niin että korko+lyhennys=750
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26330676]Oletko jotenkin seonnut? :O

Putkiremontoidun kaksion keskikokoisesta kaupungista saa noin sadalla tuhannella. Kaksion Lontoon keskustasta saa useammalla sadalla tuhannella. Ei niihin ole tavallisella tallaajalla varaa.[/QUOTE]

Ainakaan Tampereen keskustasta et saa putkiremontoitua kaksiota sadalla tuhannella. Kämpät maksaa sen saman kuin jossain Lontoon keskustassa. Käy huviksesi katsomassa hintoja ja ylläty. Miten meillä ei muka hintataso ole yhtään yli sen mitä sen pitäisi olla? Toinen on kuitenkin suurkaupunki, ja toinen jotain ihan muuta.

Voit isompien kaupunkien keskustoista katsella hintatasoa ja verrata sitä Lontoon hintatasoon. Helsingin hinnoittelun vielä jotenkin ymmärrän mutta entä nämä muut?

Mikä meillä maksaa niin paljon enemmän, maan arvo? Kuvittelisi että puiset talot keskellä ei mitään olisi vähän toisen hintaisia mutta ei ne ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä näin;26330699:
Ja kun meillä ei ollu säästöjä, eikä takaajia, niin jouduttiin ottamaan pankin takaus joka oli 5000€ asuntolainan päälle.
tuon pankin takausko tuon lainan saa noin kalliiksi

meikäläisen as.lainan korolla laskettuna 150 tonnia 25 vuodeksi tekis lainanhoitokuluksi noin 600€ kuussa
 
[QUOTE="vieras";26330640]
Jos seuraat vaikka Kauppalehden keskustelupalstaa niin kyllä siellä on povattu hintakuplaa muodostuneeksi ainakin osaan asunnoista.[/QUOTE]

Jos olet vähänkään pidempään seurannut sitä Kauppalehden keskustelupalstaa, niin tiedät, että siellähän on povattu hintaromahduksen olevan ihan nurkan takana ainakin keväästä 2003 asti, jolloin itse ostin ensimmäisen asuntoni. :)

Tietenkään mikään nousu ei ole ikuista, mutta ihan turha sellaisia 50% hinnanlaskuskenaarioita on kehitellä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26330713]Ainakaan Tampereen keskustasta et saa putkiremontoitua kaksiota sadalla tuhannella.[/QUOTE]
KESKIkokoinen kaupunki ei ole Tampere, vaan Tampere on Suomen mittapuulla iso kaupunki.
 
Meillä näin
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä näin;26330771:
No meneehän siitä takauksestaki korko.
Kannattaa siis laskea lainasummaksi 155000€ (asuntolaina+takaus)
ja tuohon summaan vielä korot päälle.
Mutta ku nyt kysyttiinki pelkkää asuntolainaa, niin sitä on jälellä sen 150000€. :)
 
[QUOTE="vieras";26330713]
Voit isompien kaupunkien keskustoista katsella hintatasoa ja verrata sitä Lontoon hintatasoon. Helsingin hinnoittelun vielä jotenkin ymmärrän mutta entä nämä muut? [/QUOTE]

Mistä muuten seuraat Lontoon hintatasoa? Pikaisella googletuksellä törmäsin tällaiseen Tilastokeskuksen sivuun, joka kertoo keskimääräisen lontoolaisasunnon hinnaksi 341 057 puntaa (403 650 euroa). Tilastokeskus - 4. Asuntojen hintakehitys muualla
Neliöhintaa sivu ei kerro, mutta ihan varmasti keskimääräinen helsinkiläisasunto ei maksa 400ke.

[QUOTE="vieras";26330713]Mikä meillä maksaa niin paljon enemmän, maan arvo? Kuvittelisi että puiset talot keskellä ei mitään olisi vähän toisen hintaisia mutta ei ne ole.[/QUOTE]

Veikkaanpa, että et ole perehtynyt rakennustekniikkaan kovinkaan syvällisesti? (Maaperän routimisen vaikutus perustamistapaan, eristys, ilmanvaihto... etc)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26330782:
Jos olet vähänkään pidempään seurannut sitä Kauppalehden keskustelupalstaa, niin tiedät, että siellähän on povattu hintaromahduksen olevan ihan nurkan takana ainakin keväästä 2003 asti, jolloin itse ostin ensimmäisen asuntoni. :)

Tietenkään mikään nousu ei ole ikuista, mutta ihan turha sellaisia 50% hinnanlaskuskenaarioita on kehitellä.
Eihän sitä tietenkään näköpiirissä nyt ole, tai muuten se olisi jo hinnoiteltuna hintoihin. Mä lähinnä kritisoinkin sitä sokeaa uskoa siihen että asuntojen hinnat eivät voisi ikinä laskea. 90-luvun laman aikaan joillekin jäi se Musta Pekka käteen asuntokaupoissa.

Ei toi oikeastaan tarvitse sen ihmeempää kuin että perusmetallien vienti tyssäisi ja metsäsektorilla menisi älyttömän huonosti.

Paikallisena ilmiönä tän asuntojen hintojen laskun on voinut nähdä Äänekosken ja Varkauden tyyppisillä teollisuuspaikkakunnilla joilta tuontantoa on lakkautettu. Kukaan ei halua ostaa asuntoa paikasta missä ei ole työpaikkoja.

En minä mitään maailmanloppua povaa enkä odota rommausta vaan kritisoin sitä uskomusta että asunto olisi aina varma sijoitus.
 
"vieras"
Kyllä Tampereelta löytyy 60 neliöisiä kaksioita jotka maksaa 300 000. Samoin Jyväskylästä. Käy katsomassa. Kerrostalossa se routivuus tms ei varmaankaan vaikuta hintatasoon samalla tavalla kuin omakotitalossa.

Olen usein keskustellut mm. saksalaisten ja brittien kanssa asuntojen hintatasosta Suomessa ja kovasti ovat kummastelleet miten asuminen täällä maksaa niin paljon kuin se maksaa.
 
[QUOTE="vieras";26330840]
Olen usein keskustellut mm. saksalaisten ja brittien kanssa asuntojen hintatasosta Suomessa ja kovasti ovat kummastelleet miten asuminen täällä maksaa niin paljon kuin se maksaa.[/QUOTE]

Saksa on tässä yhteydessä vähän huono esimerkki, koska siellä ei ole (monestakin syystä) samanlaista omistusasumisen kulttuuria kuin Suomessa. Saksassahan on Euroopan suurin vuokra-asuntojen osuus; siellä peräti joka toinen talous asuu vuokralla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26330840]
Olen usein keskustellut mm. saksalaisten ja brittien kanssa asuntojen hintatasosta Suomessa ja kovasti ovat kummastelleet miten asuminen täällä maksaa niin paljon kuin se maksaa.[/QUOTE]
(No heidän mielestä tämä on varmaan peräkylää, jossa minkään ei pitäisi maksaa mitään.) Oletko kuullut asuntojen laatuerosta esim. Suomen ja Iso-Britannian välillä eli että siellä ei ole kaikki ihan priimaa? Täällä myös ilmasto vaatii sen, että ei voi olla sata vuotta vanhoja yksilasisia ikkunoita ja eristämättömiä kämppiä, joissa ei ole lämmitystä. Täällä myös tehtäisiin asialle jotakin, jos kosteassa ilmanalassa asunnot homehtuisivat. Siellä siihen on totuttu.
 
5lasta2aikuista
Asuntolainaa oli enimmilläään noin 170 000 (5v sitten) ja nyt 89 000 (ei noin paljon ole ylimääräisiä lyhennetty, mutta kun rakennettiin talo ja oli vanha talo vielä myymättä niin hetkellisesti oli paljon lainaa)

Mökkilainaa 135 000 ja oli enimmillään 159 000. laina ollut meillä vasta vajaan vuoden.

Jos korot pysyy näin kivasti alhaalla, niin menis noin 13v niin molemmat lainat on maksettu.
 
[QUOTE="vieras";26330840]Kyllä Tampereelta löytyy 60 neliöisiä kaksioita jotka maksaa 300 000. Samoin Jyväskylästä.
[/QUOTE]

Tämä jäi kiusaamaan, joten kävin todellakin katsomassa. Jokakoti.fi todellakin löytää kuin löytääkin Tampereelta yhden alle 60 neliön kaksion juuri ja juuri yli 300ke hintaan: Jokakoti.fi - asunnot, vuokra-asunnot, uudiskohteet, tontit, loma-asunnot, maatilat, metsätilat, autotallit ja autopaikat

Jyväskylästä tällaisia ei lyötynyt ainuttakaan. Kallein alle 60 neliön kaksio maksoi 249ke: Jokakoti.fi - asunnot, vuokra-asunnot, uudiskohteet, tontit, loma-asunnot, maatilat, metsätilat, autotallit ja autopaikat
 

Yhteistyössä