Paljonko teillä menee rahaa ja paljon saatte?

ei oo ei tuu
Kyllä joillain on helppoa kun vanhemmat kantaa vastuun nuoren äidin elämästä. tuosta sen huomaa kuinka helpotta teini äidit pääsee, kun ei ole vastuuta, mitä kantaa. helppohan niitä lapsia on taloudellisesti tehdä kun muut maksaa viulut. mitäs sitten kun olette täysi ikäisiä, ja avustus loppuu...ainakin jossain vaiheessa???

itse olen yhden 5kk vauvan yksinhuoltaja. kukaan ei koskaan minun suvustani, perheestäni ole minua rahallisesti avustanut vuokrissa tms. omillani olen pärjännyt.

tuloina on äitiysraha 342e /kk
Lapsilisä yh korotuksineen n. 134e/kk
elatusmaksu 130e/kk
asumistuki 314e/kk
yhteensä: 920e/kk

siitä kulut:
vuokra 417e/kk
sähkö 25e/kk
ruoka+vaipat+vastikkeet yms, n. 300e /kk
osamaksulla pesukone ja lipasto 50e/kk

=792e
+ siihen laskut
vauvan kirjakerho n.25e/kk
puhelinlasku n.30e/kk
muut laskut 50e/kk

=897e

loput sitten jää pakollisten menojen jälkeen huvitteluun yms...eli ei paljoa! :/

eläisitte he*vetin teinit omillanne niin tietäisitte elämästä jotakin muuta! en ole kateellinen tms...vaan todella ihmeissäni, miten nämä vm. 87 äidit tekee lapsia jos ei edes osaa omasta elämästä ottaa vastuuta!! :LOL:
 
nuudeli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2006 klo 15:48 ei oo ei tuu kirjoitti:
Kyllä joillain on helppoa kun vanhemmat kantaa vastuun nuoren äidin elämästä. tuosta sen huomaa kuinka helpotta teini äidit pääsee, kun ei ole vastuuta, mitä kantaa. helppohan niitä lapsia on taloudellisesti tehdä kun muut maksaa viulut. mitäs sitten kun olette täysi ikäisiä, ja avustus loppuu...ainakin jossain vaiheessa???

itse olen yhden 5kk vauvan yksinhuoltaja. kukaan ei koskaan minun suvustani, perheestäni ole minua rahallisesti avustanut vuokrissa tms. omillani olen pärjännyt.

tuloina on äitiysraha 342e /kk
Lapsilisä yh korotuksineen n. 134e/kk
elatusmaksu 130e/kk
asumistuki 314e/kk
yhteensä: 920e/kk

siitä kulut:
vuokra 417e/kk
sähkö 25e/kk
ruoka+vaipat+vastikkeet yms, n. 300e /kk
osamaksulla pesukone ja lipasto 50e/kk

=792e
+ siihen laskut
vauvan kirjakerho n.25e/kk
puhelinlasku n.30e/kk
muut laskut 50e/kk

=897e

loput sitten jää pakollisten menojen jälkeen huvitteluun yms...eli ei paljoa! :/

eläisitte he*vetin teinit omillanne niin tietäisitte elämästä jotakin muuta! en ole kateellinen tms...vaan todella ihmeissäni, miten nämä vm. 87 äidit tekee lapsia jos ei edes osaa omasta elämästä ottaa vastuuta!! :LOL:
ite en pidä itteeni enää teini äitinä vaikka vm 87 oonkin :D joten eipäs taas yleistetä, ei kaikki oo samanlaisia, jotkut osaa elää omillaan, jotkut ei.
 
huoh.. taidatte olla joko tyhmiä tai hmm.. helve*** tyhmiä. Pointtinahan on ollut,että vanhemmat avustavat vapaaehtoisesti. KUKAAN ei ole sanonut sitä,että he eivät pärjäisi ilman vanhempia. Minä (olen jo vm80) mutta pärjäisin myös hyvin ilman avustuksia,mutta tottakai otan ilolla vastaan rahapotteja,koska niiden antajilla on varaa kyllä.
 
Halle
mami80.. amen

Kyllä me ainakin laskimme,että pärjäämme hyvin omillamme,eikä tule tiukkaa, ennenkuin aloimme lasta suunnitella edes. Pärjäisimme myös ihan kivasti ihan niilllä omilla rahoilla. Mutta kun muut haluavat vapaaehtoisesti auttaa,niin tottakai ilmainen raha on tervetullut. Nyt on jäänyt omia rahoja säästöön kivasti, vaikkapa talon rakennusta varten.
Minusta kukaan ei ole puhunut sinnepäinkään,että olisi rakentanut elämänsä muiden varallisuuteen perustuen? Vaan kyse on ollut siitä,että moni nuori ja keski-ikäinenkin saa omilta vanhemmiltaan kivasti rahaa. Eikä siinä ole mitään väärää.
 

Meillä myös antaa lähinnä mun oma mummoni meille todella paljon rajaa. Synttärilahjaksi sain 3000e yms. Äiti ja Isä maksaa meille joskus vuokraa ja miehen puolelta saadaan silloin tällöin pienempiä summia.

uskon,että suurin osa, myös äippä87 ovat laskeneet,että pärjäisivät myös omilla,mutta ottavat ilmaista rahaa kun sitä saavat.

Kyllä mekin pärjättäisiin ilman kenenkään apua. Mutta jos ilmaista rahaa saa,niin kuka jättää ottamatta.
 
Vanhempi äiti

Uskon että näiden nuorten (jotka siis saavat aika reppaasti avustusta) ajattelevat lastensa ja lapsenlapsensa parasta. Monet tietävät,että lapsi pärjäisi omillaankin,mutta nuori perhe jossa vielä opiskellaan on henkisesti myös aika tiukoilla. Avustuksilla ehkä halutaan vain turvata nuoren ja tämän perheen elämä. Uskon,että äippä87 ja muut pärjäisivät myös omillaan ja ovat varautuneet ottamaan vastuun myös ilman apuja.
Kyllä minäkin omille muksuilleni antaisin paljon rahaa,jos olisi.
 
Olen vissiin aika vanha tähän vastaamaan, mutta vastaan silti. 29 vee ollaan molemmat minä ja mies, poika 2,5 vuotta ja toinen lapsi tulossa. Kuukauden nettotulot 3200 eur. Summasta maksetaan
asuntolainan lyhennykset 900 eur/ kk
hoitomaksu 200 eur/kk
ruoka 500 eur/ kk (ja tällä rahalla syömme hyvin)
vaatteet, lapsen tarvikkeet, kosmetiikka, pesuaineet...100-150 eur/kk
sähkö ja vesi 80 eur/ kk
vakuutusmaksut yli 2000 eur/ vuosi (sisältää kaksi uudehkoa autoa, moottoripyörä, 180 m3 omakotitalo, 70 m3 autotalli, kaikkien meidän ihmisten vakuutukset)
Dieselverot 2 autoa 1000 eur/a

Ja kaikea muuta sälää. Tosin olemme aika nuukia kuluttajia ja mitään turhaa emme osta. Inhoan turhaa krääsää ja sälää. Ja kun jotain ostetaan, niin se on yleensä laadukasta, vaikka säästään joutuisi montakin kuukautta. Rahaa jää kuitenkin säästöön ihan kohtuullisesti ja säästöillä olemme uusineet huonekaluja ym. ja matkustelleet.

Kroisoksina emme elä, mutta toimeen tulemme mukavasti ja kaiken olemme aina maksaneet itse. Opiskeluajatkin meni iltatöissä, joten opintolainoja ei ole.
 
Minnie2
meillä poika 3v. ja tyttö 4kk. asutaan vuokralla kerrostalossa 3h+k+kph+las.parveke.

vuokra 640esis.vedet.
nettimaksu n.50e/kk
puhelinlaskut yhteensä 150e/kk
sähkölasku vajaa 20e/kk
sisustuslaina 50e/kk
autolaina 200e/kk
vakuutukset,en muista :whistle:
ruoka/vaipat/pesuaineet/jne. n.500-600e/kk

meille jää 300e riippuen kuukaudesta ylimääräistä millä maksetaan harrastukset/vaatteet/lelut ja muut =)
 
Minä 21v, ja tyttö 4v, asumme kahden vuokraasunnossa.

Tulot:
Palkka nettona (käteen jäävä osuus verojen jälkeen): n. 1700e/kk
Lapsilisät: 136e/kk
Elatusmaksut 118e/kk

Menot:
Vuokra: 450e/kk (ei asumistukea)
autopaikka: 17e/kk
Puhelinlasku/n.50e/kk
päiväkotimaksu: 120e/kk
Auto (vakuutusmaksut, bensa, lainan lyhennys): n. 250e/kk
Netti: 24e/kk
Kissojen ruoka/Hiekat: n.40e/kk
Lääkkeet/rasvat: n.50e/kk
Kosmetiikka/vaatteet: n. 60e/kk
Ruoka, pesuaineet tms.: 500e/kk
Ulkonasyöminen/leffojen vuokraus: 50e/kk
sähkölasku: n.30e/kk

Siinäpä ne varmaan sitten oli... Vanhemmilta en koskaan ole saanut penniäkään, en opiskeluaikoina, enkä muulloinkaan.

Tulot yhteensä: n. 1950e/kk
Menot yhteensä: n. 1700e/kk

Aina se loppu osakin menee johonkin...

:whistle: <br><br>
 
Miehen palkka 1050 euroa
Minun palkka 500-700 euroa
Opintotuki 192 euroa + lapsilisä ja koulumatkatuki 40 euroa

Asumiskustannuksiin 730 euroa
Puhelinlaskuihin 50 euroa
Netti 25 euroa
Vakuutukset 150 euroa
Päivähoitomaksu 80 euroa
Opintolainan takaisinmaksu 40 euroa

Velkaa on pelkästään opintolainat. 2 vanhaa autoa ja bensaan menee paljon. Vanhemmat eivät todellakaan avusta. ;)
 
äiti 87
minä 19 vuotta, mies 28 vuotta. lapset 6kk, 5v ja 7v.

tulot:
-Mieheni kolulutustuki 990 e/kk
-Vanhempainpäiväraha 336e/kk
-lapsilisät 334e/kk
-elatusmaksut 350e/kk
-asumistuki 280e/kk

menot:
-vuokra 545(asumistuen jälkeem joitain 266e/kk)
-puhelinlaskut 100e/kk
-kauppaan 500e/kk
-koiraan 70e/kk
-käärmeet,tarantellat 15e/kk
-tv-lupa kolmen kuukauden välein 55e/kk
-bensoihin noin 100e/kk
-kotivakuutus kerran vuodessa 100e

Näin meillä ja hyvin ollaan pärjätty ilman vanhempien tukea.
 
ai jai
Uskomattoman kateellista ja katkeraa väkeä! Eihän se ole keltään muulta pois jos vanhemmat maksaa lasten menot! Kyllä meilläki maksais ihan varmasti jos ois tarvetta. Turha on haukkua kateellisena täällä vastatkaan vaan kysymyksiin tai pitäkää päänne kiinni. Miksei kelalta voi olla asumistukea vailla vaikka joku muu maksaa vuokran? Samallalailla siihen on oikeutettu. Voisitte vaikka onnitella ja olla onnellisia puolesta jos toisella on hyvä elämäntilanne rahallisesti eikä aina tarvi olla aukomassa päätä?!

Mahdotontako?
 
nuudeli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.12.2006 klo 20:47 ai jai kirjoitti:
Siis viitaten keskustelun alkupuolen viesteihin!
ketään en ite ainakaan haukkunu, kommentoin vaan sitä asumistuki asiaa niillä sanoilla jota ite sain vastaukseksi kelalta.
jippii, jotkut saavat siis kaiken "puoli-ilmaiseksi" kun jotkus puolestaan saa taistella siitäkin vähästä mitä saa, jos saa :saint:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.12.2006 klo 20:45 ai jai kirjoitti:
Uskomattoman kateellista ja katkeraa väkeä! Eihän se ole keltään muulta pois jos vanhemmat maksaa lasten menot! Kyllä meilläki maksais ihan varmasti jos ois tarvetta. Turha on haukkua kateellisena täällä vastatkaan vaan kysymyksiin tai pitäkää päänne kiinni. Miksei kelalta voi olla asumistukea vailla vaikka joku muu maksaa vuokran? Samallalailla siihen on oikeutettu. Voisitte vaikka onnitella ja olla onnellisia puolesta jos toisella on hyvä elämäntilanne rahallisesti eikä aina tarvi olla aukomassa päätä?!

Mahdotontako?
viilaan nyt pilkkua, kun sanoit että vastata kysymykseen tai pitää pää kiinni.

KUINKA MONI VASTANNEISTA "KUULUU" tälle puolelle (äidit alle 20v) ?

no joo, lähen tästä sitten tonne toiselle puolelle, ikäkin kun ottaa itellä kohta vastaan :D
 
En lukenut koko tekstiä läpi, mutta haluaisin kysyä yhtä asiaa..
Kuinka, se että vanhemmat vapaehtoisesti auttavat lastaan (oli minkäikäinen tahansa) tekee tästä lapsesta työtävieroksuvan pummin?

Jos on mahdollista elää vähän leveämmin, koska äiti, isä ja muut sukulaiset OMASTA, VAPAASTA TAHDOSTAAN haluavat auttaa, niin miksi haluaisi välttämättä kituuttaa?

En ymmärrä joidenkin logiikkaa, taitaa olla kateuden peikko joka puhuu!

Onhan se opiskelu esimerkiksi kovin paljon helpompaa, jos ei tarvitse olla kaikki vapaapäiviä ja viikonloppuja töissä...
 
nuudeli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.12.2006 klo 16:52 Vieras kirjoitti:
En lukenut koko tekstiä läpi, mutta haluaisin kysyä yhtä asiaa..
Kuinka, se että vanhemmat vapaehtoisesti auttavat lastaan (oli minkäikäinen tahansa) tekee tästä lapsesta työtävieroksuvan pummin?

Jos on mahdollista elää vähän leveämmin, koska äiti, isä ja muut sukulaiset OMASTA, VAPAASTA TAHDOSTAAN haluavat auttaa, niin miksi haluaisi välttämättä kituuttaa?

En ymmärrä joidenkin logiikkaa, taitaa olla kateuden peikko joka puhuu!

Onhan se opiskelu esimerkiksi kovin paljon helpompaa, jos ei tarvitse olla kaikki vapaapäiviä ja viikonloppuja töissä...
niin, et siis lukenut koko tekstiä. ite en oo pätkääkään kateellinen muille, koska pärjätään vallan mainiosti, ottaa vaan päähän kun joillain tapana rehvastella sillä ettei mitään tarvii tehdä ja kaikki tuodaan valmiina eteen. way to go :flower:
ketään ei mun tietääkseni ole myöskään työtä vieroksuvaksi pummiksi sanottu :whistle: meitä ihmisiä on vaan niin monta erilaista persoonaa, toinen tahtoo maata kotona tekemättä mitään ja rahaa tulee, tai toinen tahtoo itse tehdä sen rahan eteen jotakin. ite oon sellanen joka tahtoo sen rahan eteen jotain tehdäkkin, tuntuu sitten paremmalta käyttää se raha pois :)
jokainen taplaa tavallaan, hyvät joulut kaikille :)
 
Mietin tässä, että eikö kelan pitäisi ottaa sitten vanhempien tuloista laskelma, että onko perhe oikeutettu asumistukeen, jos he vuokran maksavat??? Tuloistahan se katsotaan miten paljon asumistukea saa. Itse olen sitä mieltä, että jos tekee lapsia, pitää myös osata huolehtia itsestäänja lapsestaan, ilman vanhempien rahoja! Sitähän se aikuisena oleminen on, että kannetaan vastuu itsestä ja perheestä. Sain ensimmäisen 19vuotiaana, eikä kukaan auttanut. Ja olen siitä onnellinen, koska en olisi ikinä oppinut elämään itsenäisenä, jos aina olisi joku kantamassa vastuun puolestani. Raha ei kasva puussa eikä maassa, vaan sen eteen on tehtävä paljon työtä, jos meinaa saada jotain.
 
tosi pikasesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.01.2007 klo 12:59 Marissa kirjoitti:
Mietin tässä, että eikö kelan pitäisi ottaa sitten vanhempien tuloista laskelma, että onko perhe oikeutettu asumistukeen, jos he vuokran maksavat??? Tuloistahan se katsotaan miten paljon asumistukea saa. Itse olen sitä mieltä, että jos tekee lapsia, pitää myös osata huolehtia itsestäänja lapsestaan, ilman vanhempien rahoja! Sitähän se aikuisena oleminen on, että kannetaan vastuu itsestä ja perheestä. Sain ensimmäisen 19vuotiaana, eikä kukaan auttanut. Ja olen siitä onnellinen, koska en olisi ikinä oppinut elämään itsenäisenä, jos aina olisi joku kantamassa vastuun puolestani. Raha ei kasva puussa eikä maassa, vaan sen eteen on tehtävä paljon työtä, jos meinaa saada jotain.
sulla menee vellit ja puurot aika pahastikki sekaisin.

Eihän se tarkoita sitä et ihminen ei olis itsenäinen tai ottais vastuuta tekemisistään,jos sattuu saamaan apua jostain.
 
Meillä menee lainan lyhennyksiin reilu 1000e/kk, ruokaan ym kotitaloustarvikkeisiin ja vauvan tarpeisiin 500e/kk, kahteen autoon 300e-500e/kk (sis. vakuutusmaksutkin), sähkö-,netti-, vesi- ja puhelinlaskuihin n. 250e/kk ja muut kulut n. 100 e/kk.

Tulot kuussa: mies tienaa 2000-2500e kk, itse saan kotihoidontukea reilu 200e kk+ lapsilisä 100e kk.

Talolainaa jälellä kolmisen vuotta, sitten ihan oma talo:)

Niin ja minä oon 19, mies 22 ja poika10kk
 
Tulot:
oma palkka 1100 e/kk
ukon tulot n. 3000 e/kk
lapsilisä 100 e/kk

Menot:
asuminen (laina, vastike, vesi, sähkö) n. 1100 e/kk
auton lyhennys 200 e/kk
puhelinlaskut yhteensä n. 300 e/kk
lapsen päivähoito 200 e/kk
vakuutukset (auto, koti, lapsi, koira) n. 100 e/kk
bensoihin 100-150 e/kk
netti 50 e/kk
ruuat n. 400-500 e/kk
sit kaikki muut laskut päälle

Ja ite kaikki maksetaan.
 

Yhteistyössä