Paljonko teillä on autolainaa? Oletan, että 30t on ihan normi?

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No entäs me... asuntolainaa on n.90 000€ ja talo on 3 vuotta vanha. Oman rahan osuus oli puolet talon hinnasta.

Autoja on kaksi. Ostohetkellä maksoivat yhteensä n.14 000€ ja maksettiin käteisellä. Hyvin pelittävät kumpainenkin.

Lisäksi meillä on vene, ihan joku peruspaatti (Buster) joka on myös käteisellä ostettu.

Eikö kuulosta aika järkevältä tähän mennessä?

Mutta sitten se pommi:

Meillä, tai oikeammin miehellä, on lainaa...mönkijästä!!! Oli pakko saada semmoinen vähän hienompi, joka maksoi n.13000€. Siihen ei käteisvarat riittäneet, joten miehen piti osa rahoittaa lainalla. Ja viime kesän "ylimääräiset" rahat meni siihen, että mönkijälle piti rakentaa talli.

Jep jep. Toisaalta en valita talvella kun mies kolaa pihaamme mönkijällään. Ja lapset tykkää kun mies vie mönkijällään rantaan. Kaipa siitä hyvästä sitten kannattaa maksaa...
Apua, net mönkkärit on ihan järkyttävän näköisiä menopelejä liikenteessä, mä ymmärrän jos pelloilla joutuu ajeleen, mutta että joku kehtaa lähteä maantielle moisella :) Sano nyt ukolles, että johan moiselle nauraa naapurin harakatkin...
 
Urpot
Kyllä esim. vm 98 ---> autot ovat turvallisia. Ihan naurettavia olette..

Minä rysäytin aika pahan kolarin 93 vuoden opelilla ja mulle ei käynyt vakavasti. Suojasi auto hyvin.
Jos sattuu väärästä kulmasta tai riittävän lujaa rysähtämään, niin menoa se on, oli alla sitten fiat tai lexus.
 
"vieras"
Ihan älytön tuo mönkijä onkin. Veneen ymmärrän kun asutaan meren lähellä ja mies kalastaa. Autoja on pakko olla kaksi kun asutaan sen verran kaukana. Totta on, että meidän suurta pihaa on aivan järkyttävää kolata lumesta. Eli sikälikin mönkijä on perusteltu. Mutta että noin kallis...

Toisaalta meillä on erilliset rahat, eli ei periaatteessa koputa mun nokkaani mitenkään. Eikä mies ymmärrä sen puoleen minua. Tahtoisin matkustella, paljon. Ja mies ei yhtään käsitä reissaamiseen uppoavaa rahaa. Hienompaa kuulemma olla siikaongella ;)
Sehän se loukku onkin, kun ne on tavallaan järkevästi perusteltavissa. :)
Mutta se menee jollain vain yli kun täytyy kaikki saada ja parasta tietenkin.

Ja ymmärrän kyllä sinua, meilläkin mies haluaa kaikenlaista ja osaa kyllä perustella ne järkevyydellä hyvin.
Tuota mönkijääkin ehdotti meille, mutta vuosi takaperin ystävän mies osti sellaisen "lumenajoon" ja varoitti minua ettei se toimi siinä hyvin, ainakaan jos on oikeasti satanut lunta. Mutta muutoin kyllä hauska peli kuulemma. :D
 
"Vieras"
Isämies täällä esittää niin tietävä, vaikkei oikeasti tunnu olevan hajuakaan mistä puhuu.

Me vaihdoimme autoa kaksi vuotta sitten ja mekin saimme autolainan nollakorolla. Pankit halusivat silloin väliin rahoituslaitosten omistaessa autolainamarkkinat kokonaan ja asuntolainakorkojen ollessa ennätysalhaalla. Jos perheellä oli useampi tili, asuntolainaa ja vaikkapa opintolainaa, kannatti sille myöntää vielä korotonta autolainaa. Vaihdoimme auton kolme vuotta uudempaan ja eri merkkiseen. Lyhennyserä oli tismalleen sama kuin edellistä autoa maksettaessa, mutta koska lainalla ei ole korkoa lyhenee se nopeammin. Vakuutusmaksut tippuivat kahdellakympillä kuussa, johtuen auton merkistä. Autovero pieneni jokusen kympin vuodessa johtuen pienemmistä päästöistä. Uudemman auton huoltamisen ei suinkaan ole kalliimpaa kuin vanhemman, kun puhutaan 2000- luvun autoista. Päinvastoin vaihtamalla sopivalla hetkellä muutaman vuoden uudempaan, vältimme kymppitonnin määräaikaishuollon. Automerkkiä vaihtamalla voi säästää myös monessa muussa huoltokulussa. Enkä edes puhu mistään audista Toyotaan vaihtamisesta, vaan esim. Mazdasta Volkswageniin.

Se miksi me ja ylipäätään kukaan tuttavapiirissämme on alunalkaenkin ostanut auton lainarahalla, johtuu siitä että auto on tarvittu heti jotta voisi tehdä töitä, eikä ole ollut aikaa säästää sitä muutamaa vuotta. Todella moni tarvitsee autoa töissä, siis työaikana, ei siksi että sillä pääsisi kätevästi kotoa töihin, vaan nimenomaan siihen töissä tapahtuvaan ajamiseen. Kilometrejä ei tarvitse tulla edes montaa sataa viikkoon, kun sillä on jo merkitystä minkälaisella autolla ajat. Työnantajalle ei kelpaa vastaukseksi että auto hajosi, jos en pääse tekemään töitä. Sillä mkänäköisellä autolla., minä asiakkaan pihaan kurvaan, ei ole mitään merkitystä. sillä että minä pihaan taatusti saavun, on.Työpaikan saamisen edellytyksenä oli käytettävissä oleva auto. Opiskelijana ei ollut mahdollisuutta säästää rahaa autoon kovin paljoa, vaikka täällä kuinka väitettäisiin pienituloisenkin säästävän HELPOSTI 10 000 euroa muutamassa vuodessa. Ei todellakaan onnistu siinä elämänvaiheessa, kun on monta muutakin isoa rahareikää samalla. Leasing olisi minusta hyvä vaihtoehto, jos sitä järjestettäisiin järkevällä ehdoilla edes suurimmissa kaupungeissa. Omassa kotikaupungissani ehdot ovat mahdottomat, esim. huollot pitäisi hoitaa useiden satojen kilometrien päässä vieden päiväkausia. Ainoastaan muutamien tiettyjen yritysten työntekijöilleen järjestämät leasingisopimukset ovat kannattavia.

Ja sitten vielä tuosta asuntolainasta. Ei todellakaan ole mikään automaatio että asunnosta saisi aina voittoa tai edes sen mitä itse on lainaa ottanut. Työssäni näen valitettavasti päivittäin ihan päinvastaisia tapauksia. Harva asuu samassa asunnossa tai talossa yli kymmentä vuotta tänä päivänä ja varsinkin omakotitalojen kohdalla se tarkoittaa isoa arvonalennusta. Pahin tilanne on näillä pari vuotta vanhoilla omakotitaloilla joiden nimellisarvo voi olla 250 000 mutta tällä hetkellä kukaan ei maksa kuin nippa nappa 200 000. Usein käy niin ettei saada katettua edes jäljellä olevaa lainasummaa. Asuntolainan ottaminenkaan ei siis ole riskitöntä ja ylipäätään Suomessa ihannoidaan omistamista ihan liikaa.
 
Ristiriitainen perhe
[QUOTE="vieras";28895255]Apua, net mönkkärit on ihan järkyttävän näköisiä menopelejä liikenteessä, mä ymmärrän jos pelloilla joutuu ajeleen, mutta että joku kehtaa lähteä maantielle moisella :) Sano nyt ukolles, että johan moiselle nauraa naapurin harakatkin...[/QUOTE]

Mä taas olen jokseenkin päinvastaista mieltä. Siis että olis joku tolkku jos tolla vehkeillä vois edes ajaa vapaasti, mytta se ei ole maantiepeli ollenkaan. Sillä ajellaan vain pienillä yksityisteillä, eli sinne rantaan. Tai pyöritään pihassa lunta kolaamassa.
 
....
Mä en käsitä kyllä ollenkaan näitä jotka ostavat pakasta vedetyn auton!? Niiden arvohan laskee ekoilla tuhansilla kilometreillä aivan älyttömästi.

Itte oon tähän asti ostanut autot säästöillä (2 kpl, n 5000€/kpl), mutta olen ajatellut että seuraava saisi olla vähän isompi ja kalliimpi. Mutta ei kuitenkaan yli 10000€. Hullun touhua ostaa noita kalliita ja uusia autoja joita pitää jatkuvasti huoltaa ja korjata merkkiliikkeessä.
Työpaikalla esimiehet ovat koko ajan korjaamolla noiden uusien mersujen ja volkkareiden kanssa, älytöntä touhua.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28895205:
Olet varmaankin ihan oikeassa. Kukapa vaikka tällä lähtisi lastaan kuljettamaan: Mercedes-Benz E 220 CDI Classic Farmari Farmari 2004 - Vaihtoauto - Nettiauto

(Paitsi tietysti minunlaiseni vastuuton retku.)
Onneksi mun mies ei vahingossakaan eksy palstalle kun varmasti olisi jo hieromassa kauppaa sun ehdottamista mersuista.
Jotain tuollaista se on tainnut suunnitella, muttta ei ole löytänyt, onneksi.
Etsinyt sopivaa yksilöä jo pitkään. Mä en halua mersua meille.
 
Kelle on normi se 30t, kelle ei. Meillä auto makso alle 10000 ja kun vaihdossa lähti edellinen, jäi kuittia hyvinkin kohtuullinen summa. Mä en edes haluis niin kamalaa autovelkaa kun joku 30000 tai 40000 vaikka rahaa oiskin sellaseen velkaan. Emme vaadi uutta bemaria tms.
 
WTF autolainaaa??
Sanottakoon, että minusta olisi erittäin noloa jos autolainaa olisi yli 10 000€. Olipa tulot mitkä vaan, menot kannattais miettiä siten, että AUTO(paskin sijoituskohde evö)lainaa ei tarvitse ottaa, ellei oo ihan pakko hankkia joku ajopeli persaukisena.
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28895092:
Eikö ollut edes mitään perustamiskuluja ja kuukausittaisia tilinhoitomaksuja?
Perustamiskuluja oli, mutta samat kulut olisi olleet jos olisi ottanut autokaupan tarjoaman rahoituksenkin kautta. Tilinhoitomaksuja ei ole. Perustuunilmeisesti keskittämiseen, eli meillä on samassa pankissa pari muutakin lainaa.
 
......
Kolaritesteissähän turvallisimmaksi autoksi on nuossut useana vuoten Opel astra.
Lisäksi toyota yaris pakauttaa turvallisuusteistestä jatkuvasti viittä tähteä, kun moni maasturikaan ei siihen pääse. Monet muut perusautot, kuten audi a4, corolla, kolmossarjan bmw, octavia jne vetelee turvallisuudessa "hienojen" autojen ohitse.
 
"Sadie"
Mä en käsitä kyllä ollenkaan näitä jotka ostavat pakasta vedetyn auton!? Niiden arvohan laskee ekoilla tuhansilla kilometreillä aivan älyttömästi.

Itte oon tähän asti ostanut autot säästöillä (2 kpl, n 5000€/kpl), mutta olen ajatellut että seuraava saisi olla vähän isompi ja kalliimpi. Mutta ei kuitenkaan yli 10000€. Hullun touhua ostaa noita kalliita ja uusia autoja joita pitää jatkuvasti huoltaa ja korjata merkkiliikkeessä.
Työpaikalla esimiehet ovat koko ajan korjaamolla noiden uusien mersujen ja volkkareiden kanssa, älytöntä touhua.
Haha, vanhempia autojako ei sitten tarvi jatkuvasti huoltaa ja korjata? :D

Niin, sä et käsitä niitä jotka ostaa pakasta vedetyn auton.. Ehkä sä ymmärtäisit sitte jos sullaki sellanen olis ollu ;) Ja jos arvo laskee, niin so what? Kukaan tuskin ostaa autoa siinä luulossa, että sen arvo säilyisi samana.
 
"Mauri"
Meidän perhe lehdessä esiteltiin turvallisimmat perheautot ja tämä oli silloin yksi niistä. Jos autoista ymmärrät mitään, niin turvallisuutensta puolesta edelleen kärkiluokkaa, vaikka mukana olisi vm 2013 autot.

http://www.nettiauto.com/kia/ceed/5793158 Miksi ei sovellu lapsien kuljettamiseen?
 
määää
[QUOTE="vieras";28894050]Edelliseen vielä, että jos on hyvin vähätuloinen, parilla tonnilla saa ihan hyvän auton ja sellaisen summan nyt luulisi kenen vaan pystyvän säästävän, jos on vähänkään jotain rahantajua.[/QUOTE]

Minä en pysty. Tulot ei kyllä yllä 800 kuuussa, joten pikkuisen haasteellista on, varsinkin kun maksan asuntolainaakin tuosta.
 
[QUOTE="Vieras";28895283]Isämies täällä esittää niin tietävä, vaikkei oikeasti tunnu olevan hajuakaan mistä puhuu.[/QUOTE]

:D Mielipiteitähän tässä on käsittääkseni vaihdeltu? Minulla on omani, jotka mitä ilmeisimmin eroavat sinun mielipiteitäsi. Ja sehän sinua tässä varsinaisesti taitaa kaivellakin...

[QUOTE="Vieras";28895283]Ja sitten vielä tuosta asuntolainasta. Ei todellakaan ole mikään automaatio että asunnosta saisi aina voittoa tai edes sen mitä itse on lainaa ottanut. [/QUOTE]

Mikäli joku todella vielä pitää asuntojen hinnan ikuista kohoamista jonkinlaisena automaattina, niin viimeistään nyt on aika tarkistaa käsityksensä.

[QUOTE="Vieras";28895283]Usein käy niin ettei saada katettua edes jäljellä olevaa lainasummaa.[/QUOTE]

Usein? Kuinka usein? Aina niissä tapauksissa, kun asunto on lainoitettu 100% lainalla ja se joudutaan myymään vuoden-parin sisällä hankinnasta ja lisäksi sattuu vielä sellainen markkinatilanne, että hinnat ovat pudonneet enemmän kuin lainaa on ehditty maksaa? Kuinka usein omassa tuttavapiirissäsi näin on käynyt? Jos tämä on kovinkin tavallista, niin kovin on valikoitunutta seuraa.

Tottakai kaikkeen lainanottoon liittyy aina riskejä. Mikäli minkäänlaista riskiä ei olisi, niin minullakin olisi sijoituslainaa suut ja korvat täynnä.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
hui.. meillä 4v sitten ostettu auto, joka maksoi n. 20 000. Ei otettu lainaa ollenkaan vaan sen verran oli säästössä. Jos lainarahalla pitäs ostaa niin hankkisin mielummin käytettynä jonkun edullisen kotteron.
 
....
[QUOTE="Sadie";28895336]Haha, vanhempia autojako ei sitten tarvi jatkuvasti huoltaa ja korjata? :D[/QUOTE]

En sitten tiedä onko minulla ollut vain tuuria, mutta juu ei, oma -03 auto on kulkenut jo pari vuotta ilman että kertaakaan olisi korjaamolla joutunut käymään. Jarrupalat sun muut saa helposti kotipihalla vaihdettua, mutta uudessa autossa taitaa takuu lähteä jos itse sitä korjailee? Jos noita helppoja korjauksia/vaihtoja yleensäkään voi uusissa autoissa tehdä itse?

Tuossa työkaverin mersussa auto ei suostunut tunnistamaan avainta, ja varaosia joutui odottamaan pari kolme viikkoa. Tuollaiset älyttömät ongelmat ovat niitä jotka minua ahdistaa näissä uusissa suurimmaksi osaksi sähköllä toimivissa autoissa.
 
"mies"
En sitten tiedä onko minulla ollut vain tuuria, mutta juu ei, oma -03 auto on kulkenut jo pari vuotta ilman että kertaakaan olisi korjaamolla joutunut käymään. Jarrupalat sun muut saa helposti kotipihalla vaihdettua, mutta uudessa autossa taitaa takuu lähteä jos itse sitä korjailee? Jos noita helppoja korjauksia/vaihtoja yleensäkään voi uusissa autoissa tehdä itse?

Tuossa työkaverin mersussa auto ei suostunut tunnistamaan avainta, ja varaosia joutui odottamaan pari kolme viikkoa. Tuollaiset älyttömät ongelmat ovat niitä jotka minua ahdistaa näissä uusissa suurimmaksi osaksi sähköllä toimivissa autoissa.
Äitillä on -94 Corolla. Uutena ostettu. Joka vuosi mennyt katsastuksesta läpi ja yhtäkään ylimääräistä huoltoa ei ole tarvinnut tehdä.
 

Yhteistyössä