Paluu lapsettomuushoitoihin pikkukakkosta yrittämään, vol 2

Tervetuloa Joseliini, Briitta ja Aleksa!

Joseliini: meillä (yksityisellä) on ollut muistaakseni kaksi seurantaultraa ennen punktiota + 0-ultra ennen vuodon alkua. Ja eka niistä seurantaultrista on ollut viidentenä tai kuudentena päivänä pistelyn aloituksesta.

Briitta: mä oon käynyt akupunktiossa ihan muista syistä kuin lapsettomuuden takia ja ei se mitenkään kovin pahalta tunnu. Suurimpaa osaa pisteistä ei juuri edes tunne, kun neulat on niin pieniä, toiset taas on vähän kipeempiä, mutta kyllä nekin kestää.

Ciram: ei kannata masentua tuollaisista arvioista. Ei sitä voi oikeasti kovin tarkkaan paperilla sanoa, miten hoidot tulee menemään. Nekin kun vaihtelee kierron mukaan. Meilläkin on ongelmana, että alkioita tulee vähän ja laatukin vaihtelee. Ekalla kerralla se ainokainen oli top-alkio, viime kerralla kolme alkiota, jotka oli 2-3lk. Nyt vaihdetaan vikaa hoitoa varten Menopur, jonka pitäisi teoriassa parantaa alkioiden laatua. Saa nähdä miten käy!

Mites Iitun munasoluille kävi :)

Sain tänään antibiootti/mikrobikuurin mykoplasmaan - ei mikään ihme ettei tauti helpottanut! Uusi kierto alkaa ens viikolla ja se iänikuinen PAs olisi nyt viimein tarkoitus tehdä silloin. Tällä kertaa ovulaationkaan ei PITÄISI onnistua osumaan torstaille. Mutta nyt sitten mietin, onkohan tosta lääkkeestä jotain haittaa siirtoa ajatellen? Kuuri loppuu kyllä 1,5 viikkoa ennen siirtoa, mutta limakalvojen kasvu jne. tietysti alkaa jo aikaisemmin... Aina pitää olla joku stressin aihe :)

Tajusin juuri että viimeisen puolen vuoden aikana, meillä on ollut yksi ainoa yritys (IVF:n tuoresiirto), muuten ollaan vain odotettu ja siirretty hoitoja ja odotettu lisää. Nyt voisi olla aika päästä eteenpäin!
 
Viimeksi muokattu:
Omaa napaa... Ultrassa käyty, kaksi follia oli 18mm ja loput 6 oli noin 10mm. Vähän siis follikkeleita ja pieniä. Ens ti silti punktio ja yritän kaikkeni, ett follit kasvais ja jokaisessa ois solu. Nyt alkoi jännittämään ja ahdistamaan.
 
Tervetuloa uudet, pidetäänhän keskustelu käynnissä! Tää on niin angstailua täynnä koko touhu, että on ihanaa, kun saa jonnekin purkaa. ;)

Ihanaa, Iitu, että homma etenee. Peukut pystyssä täällä, että kaverit tsemppaa maljalla itsensä äitiin kiinni!

Iik, Smirg, me mennään ihan samoissa! Mullakin tiistaina punktio ja nyt stressaan itteeni kipeeksi jo valmiiksi su-illan pregnylpistoksesta. :/ Tänään ultrassa 1*16, 6*14mm ja 8 pienempää. Nyt yritetään sit kasvatella vielä pari vrk. Viimeksi mulla oli saalis peräti 18 kypsää, joista 13 hedelmöittyi. En tiedä, onko tää vähäisempi määrä nyt mulle joku huonompi vai parempi määrä...joku sanoi, että noin 10 olis optimi, koska loput on kuitenkin tavalla tai toisella rupuja. No, ykshän vaan tarvitaan, mut jotenkin päivän sävy on ollut negatiivinen, muutakin paskaa tuli taas niskaan.
 
Hieno saalis Iitu!

Smigr: harmi, että suuria soluja oli vain pari. Mutta onhan niillä vielä aikaa kasvaa tässä ja vaikka kuulostaakin niin kliseiseltä, niin se yksikin hyvä riittää!

Frangipangi: niin tuttua toi Pregnylin jännääminen. Ekalla kerralla sain vähän mokattua sekoittelun ja tokalla kerralla pyysin tuplareseptin, niin että voin hädissäni sitten rynnätä apteekkiin hakemaan lisää tavaraa :) Ei onneksi tarvinnut. Hiukan kauhistuttaa, kun seuraavaksi pistelen Menopuria, joka sekoitetaan samalla tavalla.
 
Kiitokset kaikille tervetulotoivotuksista =) Niin älytöntä kuin se onkin, niin on helpottavaa lukea, että muilla on aivan samat fiilikset kuin itselläkin. Ehkä sitä ei kuitenkaan ole ihan epänormaali, ainakaan pahasti ;)
Smirg ja Frangipani, teille tsempit viimeisiin pistelyihin ja punktioon! Toivottavasti saatte hyvät saaliin ja ne lähtevät kasvamaan tohinalla.

Neitoperho, kiitos helpotuksesta akupunktion suhteen. Tällä hetkellä on semmoinen tunne, että sinne on mentävä – sattuipa miten paljon hyvänsä. Lueskelin aiheesta ja näyttää siltä, että siitä jotkut todella ovat saaneet apua hedelmöityshoitoihin ja ihan luomuraskauteen. Läheinen kaverini kävi akupunktiossa ja heillä tärppäsi heti sen avulla, yli kolmen vuoden yrittämisen jälkeen.

Iitu78 – teillä on tosi jännittävät ajat! Pidän peukkuja =) Olisipa hienoa jos pitkä matka toisi toivotun tuloksen.

Kävin eilen polilla ja itku kurkussa sieltä pois tulin. Eilinen oli kyllä henkisesti pohjakosketus tässä asiassa. Vastassa oli (taas) uusi lääkäri, joka meinasi laittaa meidän hoitosuunnitelman täysin uusiksi, niin että ensin mennään endon & myooman poistoon, ja vasta sitten jatkamme hoitoja. Meillehän on tehty kaksi inssiä ja yksi IVF tuoresiirto (lyhyemmällä kaavalla, kaksi siirrettiin, mitään ei jäänyt pakkaseen). Tämä muutos olisi aiheuttanut sen, että seuraavaan yritykseen olisimme lähteneet vasta noin vuoden päästä (huomioiden leikkausjonot, klinikan kesäloma ym.). Hermostuin aivan totaalisesti ja ilmoitin se TODELLAKAAN käy ja hänellä ei ole valtaa alkaa muuttamaan meille jo luvattua hoitosuunnitelmaa. Riitahan siitä tuli. Mutta hoidot jatkuu, kuten aiempien lääkäreiden kanssa oli sovittu. Kyllä jäi katkera maku suuhun ja sain varmaan hullun maineenkin, kun kimmastuin. Juurikaan tuo lääkäri ei meille antanut toivoa. Se ”munasoluntuottoarvo” on vain vähän yli 0,5 ja varsinkin kuulemma se on huono tilanne. Harmittaa, että en kysynyt hänen arviotaan siitä, että mikä tuo lukema olisi vuoden päästä... Mutta en suostu luovuttamaan ja uskomaan yhden uuden lääkärin tylyä arviota - on sitä huonommistakin lähtökohdista lapsi tullut maailmaan. Noh, onneksi tänään on jo vähän helpompi päivä. Viikon päästä alkaa synarela ja siitä sitten jatketaan pistoilla. Tulipas pitkä sepustus ;)
 
Tuosta odottelusta ja siitä, miten se saattaa hedelmällisyyteen ja hoitotuloksiin vaikuttaa, kerron meidän alkutaipaleelta pienen tarinan. Ilmoittauduimme lahjasolujonoon. Mieheni ulkonäkötiedot otettiin ylös ja niitten pohjalta luvattiin alkaa etsiä sopivaa luovuttajaa. Klinikalta varoitettiin, että jonotus saattaa venyä jopa puolen vuoden mittaiseksi.

Kun kymmenen kuukautta oli kulunut, aloin kilttinä ihmisenä vasta kysellä "tilauksemme" perään. Meidät oli, hupsis vaan, unohdettu lisätä jonoon. Koko aikana kukaan ei ollut etsinyt meille mitään luovuttajaa. Lopulta saimme tiedon sopivan luovuttajan löytymisestä päivälleen vuoden päästä siitä, kun mieheni tietoja kirjattiin ylös. Tässä vaiheessa minulla oli ikää 35 ja miehelläni 53.

Tämän jälkeen olen saanut lääkäriltä vielä moitteita liian myöhäisestä hoitoon hakeutumisesta tai oikeammin hän on selittänyt heikkoja hoitotuloksia toistuvasti iälläni.
 
Hei tietäiskö täällä kukaan miten pian imetyksen jälkeen ivf-hoitoja on mahdollista jatkaa? Meinaan mulla oli vasta ekat menkat imetyksen lopettamisen jälkeen, ja nyt pelkään, että napsahtaa joku kuukausien karenssi, jos hormonitasojen tms. pitää jotenkin antaa palautua. Tai jotain.
 
Täällähän käy keskustelu niin vilkkaana ettei meinaa perässä pysyä ;)

Ihan aluksi nousi niin karvat pystyyn kun luki Briitan polikäynnin. Voin niin käsittää miltä susta on tuntunut. Onneks pidit puolesi ja sait hoidot nopeasti jatkumaan.

Iitu78 Hyvä tulos, toivottavasti katoa ei käy, peukut pystyyn :)

Neitoperho83 En usko, että antibiooteilla olisi mitään haittaa. Mullakin oli viimeksi kuuri päällä juuri ennen siirtoa eikä se haitannut hoitoa lainkaan. Toivottavasti pääsette vihdoin eteenpäin!

Smirg Vielä noi folikkelit ehtii kasvaa eli ei stressiä. Varsinkin parina vikapäivävä ainakin mulla ne otti hullun loppukirin. Tsemppiä punktioon!

Frangipani Sulle on tulossa hyvä saalis! Tsemppiä sullekin punktioon! Loppu viikolla perässä tullaan.

Aleksa2 Meille lääkäri ainakin sanoi, että se riittää, että on imetyksen lopettanut. Eli en usko, että mitään karenssia tulee.

Mulla pistelyt jatkuu huomenna jo kuudetta päivää. Vähän tuntuu onko mitään tapahtunut, kun olo on ihan normaali : / Viimekerralla mielestäni turvotti jne. No tiitaina sitten näkee missä mennään.
 
Briitta: mikä on munasolun tuotto arvo?

Meidänkin kohdalle on käynyt luvattoman paljon noita `hups, joku on unohtanut`. Joku unohti mm. Laittaa mieheni paperit eteenpäin syöpäpolille hoitoja varten ja joku unohti mainita sperman pakastuksesta ennen hoitoja. Ja kun pakastettiin itse, joku labrassa unohti pyytää tavaraa riittävästi ja nyt sitä riittää vain muutamaan hoitoon... Hiukan on mennyt luotto lääkäreihin!
 
Ciram: Mäkin pääsin eilen kehumaan, ettei ole turvotusta ollut. No tänään on sitten monen päivän edestäkin turvottanut : / Tuntuu et vasemmanpuoleisia munasarjojakin juilii välillä ikävästi. Millä annostuksella Puregonia sä menet?
 
Mulla oli ekat kolme päivää Puregonia 100 yksikköä ja eilen ja toissapäivänä 75 yksikköä. Äsken oli ultra. Oikeella puolella yks 10-millinen johtofollikkeli, 4-5 yhdeksänmillistä ja n. 9 kuusimillistä. Eli tulipa taas maltillinen stimulaatio... Vasemmalla puolella onneks oli vähemmän, jotain 3 isoa ja muutamia pienempiä. Toi oikee puoli voi vielä äityä kipeäksi, vaikka vielä ei ollutkaan nestettä kertynyt mihinkään. En ymmärrä et miten pieniä annoksia mulle pitäis pistää et tulis normaalit määrät soluja! Aikaisemmasta onnistuneesta hoidosta pistettiin isompia annoksia, mut soluja tuli silti vähemmän. Mun munasarjat on jotenkin aktivoituneet vissiin. Tänään pitää pistää 100 yksikköä ja jatkossa sit 75 yksikköä. Tänään alkaa lisäksi Orgalutran-pistokset. Tuntuu jo selkeesti et turvottaa ja housut puristaa. Siis collegehousut, enhän mä muita voi tän kipsin takia pitää... Toisaalta oon kuitenkin ihan helpottunut et soluja ees tulee, kun pelkäsin et saadaanko vastetta noin pienellä annoksella.
 
Huh-heijaa, selvisin Pregnylistä hengissä - tai siis sen itseeni pistämisestä. Lisäjännitystä toi tupla-annos, 10000 yksikköä, jonka hoitaja kertoi voitavan liuottaa samaan liuosnesteeseen (jee, yksi piikki vähemmän). Ja kun en kerran ole sh-ammattilainen enkä kemisti, meni hetki kyllä miettiessä miten saan kaksi jauhetta näppärästi yhteen liuokseen :confused:

En kyllä yhtään tykkää tästä pitkän ivf-kaavan prosessista, kun kaikki tapahtuu kuin hidastetussa filmissä ja joka vaihetta saa jännittää. Ja seuraavaksi sitten sitä huomista punktiota. Argh : /

Onpas Ciramin Puregon-annokset minejä. Mulla meni nyt ekat viisi 150 ja sen jälkeen toiset viisi 175. Ekassa ivf:ssä, joka siis tammikuussa 2011 oli annostus 150, jota ekan kontrolliultran jälkeen pienennettiin 125:een. Toisaalta mulla ei ole ollut tota Orgalutrania tukena ollenkaan. Tsemppiä koipipotilaalle, mites ultranäkymät? Ja kiva, kun Joseliinin kanssa menette ihan samoissa, saatte piinailutukea.

Mistä tulikin mieleen, että huhuu Smirg, mitä kuuluu? Vieläkö saan susta telepaattista vertaistukea huomisaamuna?

Aleksa, olen julkisella puolella hoidoissa, ja heille oli tärkeää, että imetys on täysin päättynyt, ennenkuin hoitoihin lähdetään. Siis myös passeihin. Prolaktiiniarvot tsekattiin myös verikokeella, eli pelkkä sanallinen lupaus tästä ei riittänyt. Ja se olikin mulle aika kova pala, kun jouduin siis katkaisemaan esikoisen imettämisen pikkukakkostoiveen vuoksi. Toki lopettamisessa on järkeä silloin, jos aloitetaan heti hormoniavusteisilla hoidoilla, mutta meillä tehtiin 9 (tuloksetonta) passia täysin luonnolliseen kiertoon. Ja varsinaisesti imetyshän ei estä raskaaksi tuloa...=/ Mä lopetin imetyksen heinäkuun lopussa ja verikoe otettiin joskus elo-syyskuun vaihteessa. Arvot oli silloin jo ok, kun suunnittelukäynti oli vasta lokakuussa 2012. Ja eka pas tehtiin heti seuraavaan kiertoon. By the way, jos oikein muistan, synnytyksestä pitäisi olla se 12kk kulunut.

Voi Briitta, olipa tyly lääkärikäynti. Pidä vaan pääsi, ja niin kauan kuin on eriäviä mielipiteitä lekureilla, voi minusta ihan hyvin suunnata sinne, minne oma sydän eniten vie.

Iitu, miten kävi?

Neitoperholle peukutukset täältä, että nyt tästä kierrosta pääsette siirtoon asti. Mullakin jäi muutama kierto aina välistä, kun ovispv heitteli ja sitten tuli tiesmitä joulusulkuja. Kaksi kertaa siirrettiin tiistaina siitä huolimatta, että ovisplussa osui torstaille. Ja viimeisellä kerralla kävi siinä mielessä tuuri, että saatiin just ennen juhannusta (eli klinikan 6 viikon sulkua) kaveri kyytiin. Että kalenterin tuijottelu ja päivien laskeskelu tuli tuttua tutummaksi harrastukseksi viime talvena.
Mutta se tässä ironista kaiketi onkin, että vaikka munin kuin pieni kana ja kaverit on top-laatua, selviävät pakastuksesta hyvin ja lähtevät uudelleen jakaantumaan, niin r-testiin en ole plussaa esikoisen jälkeen edelleenkään saanut.

Pitäkäähän mulle huomenna peukkuja: että selviän pyörtymättä toimenpidehuoneeseen, että saadaan mahtava saalis ja että mun ja iskän kaverit tykkäisi toisistaan ihan pirusti ja lähtisivät kasvamaan valtavalla vauhdilla... =)
 
Oho, onpas täällä aktivoiduttu! Toivon mukaan minäkin pääsen sitten parin kuukauden kuluttua tänne jännäilemään...

Aleksa, minä siis olen ollut julkisella hoidossa. Lopetin imetyksen, kun esikoinen oli 8 kk (mulla oli koko imetysaika jonkinlaista tuskien taivalta, ja parantumattoman hiivatulehduksen takia sitten lopetin tuolloin, vaikka alunperin olin ajatellut jatkaa noin vuoden verran). Ekat menkat tuli sitten reilun kuukauden kuluttua vissiin, eka (lääkkeellinen) PAS tehtiin, kun esikoinen oli 10,5 kk. Toinen PAS heti seuraavaan kiertoon, mistä tämä viime perjantaina keskeytetty raskaus sai alkunsa.

Frangipanille pidän täällä erityisesti peukkuja! Tsempit kaikille muillekin, teitä onkin yhtäkkiä niin monta, etten pysy oikein edes luvuissa...

Lopuksi vielä vähän omaa napaa eli valitusta... Soitin tänään lapsettomuusklinikalle, kun halusin vielä kysellä tarkemmin siitä, joudutaanko tosiaan sitten johonkin pitkäänkin jonoon, jos ei se yksi pakastealkio meillä halua vauvaksi ruveta. Puhelimessa oli hyvin tympeän oloinen nainen, joka ei edes sanallakaan pahoitellut tätä meidän tilannetta, kun sen selitin. (Tähän asti jokaikinen ihminen, jolle olen joutunut kertomaan, mm. kuntosalin miekkonen jäsenyyttä tauolle pistäessäni, on jotain myötätuntoista sanonut asiaan.) Sitten kun kysyin, että joudutaanko me pitkäänkin jonoon, jos ei PAS onnistu, alkoi hän känisemään, että kyllä kaikkien pitää jonottaa ja täällä on ihmisten kiertoja laskettu sen mukaan ja blää blää blää, maaliskuulle menee tällä hetkellä jono, ei voi mitään. Ja en siis mitenkään kysynyt, että kai me päästään jonon ohi enkä edes ehdottanut, että voitaisko jo päästä siihen jonoon etukäteen (niinkuin olen lukenut, että jossain on päässyt). Yritin vielä varovasti selvittää, että koska siihen jonoon sitten pistetään, ja ilmeisesti kuitenkin hoidonaloituskäynnillä jo voisi päästä, eli aikaisintaan tammikuun alussa varmaan. Siitä kun laskeskelee, niin IVF-hoito vois sitten olla aikaisintaan huhti-toukokuussa... Jos kaikki menee putkeen. Ainahan tietty voi mennä yksityiselle, mutta tuntuis sekin turhalta, kun tuolla on jo hoidettu ja vielä on ens vuoden marraskuuhun "armonaikaa". No mutta, paha mieli kuitenkin tuli tosta puhelusta tai siis lähinnä sen hoitajan asenteesta. Mikähän siinä on, että lapsettomuusklinikoidenkaan henkilökunta ei mitenkään välttämättä ole empaattista... Luulis, että niillä olis joku koulutus sellaiseen. :(

Sellanen valitusvirsi tänään. Jatkakaa te muut reippaammalla mielellä. :)
 
Frangipani, mä just mietin, ett missä te ootte hoidossa. Ties vaikka köllitään punktiossa vierekkäin... :D Mahaa turvottaa ja juilii, huominen pelottaa jopa enempi kuin ekalla kerralla. Kaikki lääkkeet vaan kiitos. Jännittää myös tuleeko tulosta, jotenkin sellanen olo kun kerran onnistunut, niin onnistuuko uudestaan. Mut tsemppiä huomiseen Frangipani!
Ciram, mä lykin itteeni 150 yksikköä puregonia koko pari viikkoa. Mulla kai sarjat laiskistuneet. Mut hyvä, kun noin maltilla nyt noi lääkkeet teillä.
Nyt on niin tutinat päällä ettei muista yhtään mitä muut on kirjoittaneet... Ja esikko vaatii huomiota, joten kai sille pitää antaa huomioi, jos huomenna on kipiä ja ei voi kauhiasti tuota rajua rakastajaa sylitellä.
 
Heh, täällä puregonia menee aina maksimiannoksella 300IU ja seuraavalla kerralla Menopuria saman verran :) Ja silti ei saada mitään kasvamaan!

Frangipangi: mulla oli viimeksi myös tuo tupla-annos pregnyliä luteaalivaihetta tukemaan. Unohdin kysyä silloin siitä yhteen liuokseen liuottamisesta ja sitten viime hetkellä paniikissa googlailin sitä... Aina on pregnylin kanssa jotain säätöä. Frangipangille ja Smirglle tsemppiä punktioon! Toivotaan hyvää saalista!

Onpas Armille osunut ikävä ihminen puhelimeen :( Tuntuu että monesti puhelimeen vastaavat hoitsut tms. ei oo sieltä asiakaslähtöisimmästä päästä ja saattavat vuodattaa kaikki sen päivän ongelmat asiakkaan päälle. Toivotaan että ette joudu jonoon vaan PAS onnistuisi!

ON: Kp1 taitaa olla huomenna, eli toivottavasti enää 2 viikkoa siirtoon. Ainakin päästään taas mukaan edes toivomaan yritystä! Eipä ollut kyllä tyroksiinilla ainakaan vielä mitään vaikutusta kierron pituuteen :(
 
Onnea punktioon meneville huomiseen!
Mulla siis lahjasoluista kahden alkion siirto tehtiin tänään. Kaksi blastoa siirrettiin ja sen verran kato oli käynyt että pakkaseen ei jäänyt mittää. Hirveet nää lääkemäärät joilla raskautta tuetaan.
Onnellinen kahdesta hyvälaatuisesta alkiosta..mutta: lääkäri selitti että ne on jotenkin "yhdessä"? En tajunnu kysyy tarkemmin, ne on niinku kiinni toisissaan ne alkiot. Tajuaako joku mitä se tarkoittaa? Ihmettelin kun aiemmin mulle sanottiin kaksosraskauden riskin olevan 10% ja nyt se olikin 20% tai yli..täytyy googletella. Huh huh kun on pää sekaisin kaikesta, piinapäivät tulee oleen tuskaa..
 
Hyvältä kuulostaa Ciram muniksien kasvaminen ja vielä noin pienellä annostuksella. Mä olen mennyt 200 yksikköä joka päivä.

Frangipanille ja Smirgille tsemppiä huomiseen punkitioon! Toivottavasti saatte kunnon saaliit :)

Iitu78:lle täällä kaikki peukut pystyssä et kävis hyvin. Jaksamisia piinapäiviin!

Armi74: Tuo kuulostaa jotenkin tutulta. Mäkin sain alku syksystä myös todella tylyt ja mieltä alentavat kommentit hoitojen uudelleen pääsemisestä hoitajalta. Hän sanoi, että korkeintaan kolmen kuukauden päästä voidaan päästä suunnittelu käynnille ja sitten ensi keväänä varsinaisiin hoitoihin. No kuinkas kävikään, kuuden viikon päästä tuli jo kutsu aloituskäynnille ja siitä parin kiertoa niin nyt jo pistellään :) Älä siis luovuta!

Sitten omaa napaa... Huomenna olis aamulla ultra. 200 yksikköä pistetty jo 7 päivää ja olo on sen mukainen.
 
Iitu78, meillä ei viljelty blastoksi asti, vaan siirrettiin normaalisti kolmen päivän viljelyn jälkeen 6- ja 7-soluisina. Kaksosraskauden riskiksi on kyllä alusta asti sanottu 20%. Molemmat kiinnittyivätkin (tunsin kiinnittymiset selvästi) ja odotin parin viikon ajan kaksosia, kunnes toinen jätti leikin sikseen ennen varhaisultraa. Toinen jatkoi ja tyttö on nyt 1v 5kk.

Lahjasoluilla mekin, ja pakkanen tyhjä. Mulla on aina ollut maksimilääkitys, ja sillä on saatu normaali munissaldo.

Kerran aiemminkin siirrettiin kaksi, silloin kumpikaan ei kiinnittynyt. Onnistuneella kerralla sain tuki-Pregnyl-kuurin, eli varsinaisen irroituspiikin jälkeen pistelin Pregnyliä vielä kolmesti kolmen päivän välein. Testiaika venyi vastaavasti, kun Pregnyl voi sen haamuplussan antaa.

Olisko ne blastot siinä pakastuksessa kiinnittyneet toisiinsa? Varmaan aika epätavallinen tapaus ylipäätään.
 
Aleksa, meillähän oli siis pakastemunasolut ja tuoresiittiöt. Käsitin kuitenkin että ne viljellään "erikseen", vai onko ne samalla maljalla kaikki? Kieli saattaa ulkomailla tehdä tepposet, ettei kaikkea ymmärrä ihan oikein, lääkärin puheista kuitenkin sain sen käsityksen että ne on jotenkin kiinnittynyt toisiinsa, mutta ei hän mitenkään antanut ymmärtää että siinä olisi jotain outoa tai puhunut asiasta muutenkaan sen kummemmin. Kahden alkion siirtoa oli suunniteltu alunperinkin.
Millaiset HCG-arvot teillä oli raskaustestissä? Tai mistä tiesit että odotit aluksi kaksosia? Onko tuo arvo jotenkin tavallista vielä korkeampi kun on kaksoset? Mä olen itse kaksonen..joten eihän se sinänsä haittaisi, enempi vaan ehkä pelkäisi kaikkia riskejä ja komplikaatioita joten mielummin ihan yksisikiö raskaus. Kun nyt jotain olisi! Kovasti koittaa tunnistella mitä tahansa tuntemuksia.
Miten te ootte muut toimineet alkionsiirron jälkeen? Kun suositellaan ettei raskaita nostoja tai kovaa liikuntaa jne. Mä nyt joudun väkisinkin esim. hevosille heinäpaaleja nostelemaan, teen sen kyllä nyt varovaisesti ja hitaasti.
 
Iitu78: Jaa erikseen pakastetut munasolut. Vielä kaksi vuotta sitten, kun oltiin hoidoissa, munasoluja ei vielä voitu pakastaa sellaisinaan vaan pelkästään hedelmöittyneinä. Se on niin uusi juttu.

Viljelyssä ne on yhdessä - ilman hedelmöittymistähän ei mitään jakaantumista rupea tapahtumaan. Eli munikset on sulatettu samoihin aikoihin kun spermanäyte on annettu. En mä osaa sanoa tuosta niitten blastojen yhteen kiinnittymisestä mitään, mitä se voisi tarkoittaa.

Mulla oli testipäivänä eli 17. päivänä siirrosta HcG 1929. Korkea. Siitä niitä kaksosia just tiedettiin odottaa. Ja olo oli sen mukainen, heikotti niin, että kun kävin virallisessa raskaustestissä klinikalla mun piti pyytää päästä huilimaan hetkeksi pitkäkseni ennen kuin uskalsin lähteä ajamaan sieltä kotiin, kun polvet meinasivat pettää alta. Mulla tosin oli se hyperi silloin myös, ja raskaushan pahensi sitä.

Miksi teillä muuten viljeltiin blastoksi asti?

Siirron jälkeen en käynyt rankoilla jumpilla tms., mutta töissä normaalisti, siistissä sisätyössä. Kun olet varovainen, niin tuskin mitään ongelmaa on - normaalistihan noi jästitkin (aka "hedelmälliset iipot") elelee ennenkuin heräävät huomaamaan, ettei menkkoja kuulu. Hyperi mulle iski vasta kymmenen päivän päästä siirrosta ja sit olinkin lääkärin määräyksestä makuullani kotona.

Tsemppiä piinailuun, toivottavasti tarraa!
 
Täällä on käyty ultrassa tänään. Olin tosi yllättynyt tuloksesta. Siellä oli 16 follia ja aika tasasesti kasvaneita (8-13mm). Nyt kasvatellaan niitä vielä ja uusi ultra perjantaina. Punktioon pääsen vasta ensi maanantaina tai tiistaina. Yllätys se oli, koska viimeksi samalla annosmäärällä Puregonia tuli paljon heikompi tulos. Ja koska silloin oli pari isompaa follia, niin punktio piti tehdä jo yhdeksän päivän päästä pistelyiden aloittamisesta. Nyt on siis ihan eri tahti. En siis pääsekkään vielä perjantaina punktioon, jota olin jo mielessäni suunnitellut. Toisaalta hyvä näin, mutta vähän pelottaa, mitä jos tuo määrä ehtii tällä viikolla vielä kovin kasvaa?

Mites Smirgin ja Frangipanin punktiot meni?

Millon Ciram sulle on arvioitu punktiopäivä?
 

Yhteistyössä