Paluu lapsettomuushoitoihin pikkukakkosta yrittämään, vol 2

Joo mä luulen että tossa oli vaan jokin kielimuuri ja se selitti lopulta ihan muuta kuin että alkiot oli jotenkin "yhdessä", mitä lie sitten tarkoittikin. En tiiä miksi tuolla viljellään blastoiksi asti..kai heidän kokemus sitten on että parhaat alkiot löytyvät sillä tavoin. Aikanaan väestöliitossa mulle siirrettiin 3pv ikäiset alkiot, tosin niitä oli vain 1 ja 2 joten ei varmaan ois ees uskallettu jäädä odottamaan blastoiksi asti. Kova katohan nytkin kävi, kai sekin vaikutti että se 3pv ois osunut viikonloppuun.
 
Tiistaita kaikille! Täällähän on ihan vilske! Tosi kiva lueskella teidän kaikkien kuulumisia. Vihdoinkin tuntuu siltä, että olen löytänyt kohtalotovereita :)

Smirg, olikos sinulla tänään punktio? Miten se meni? Onko kovasti kipeä olo?

Ja Frangipanilla on myös tänään punktio! Entäs sinulla? Mitkä ovat fiilikset?

Netioperho83 kyselit siitä munasoluntuottoarvosta – se on siis minun ihan itse keksimä nimitys sille AMH-arvolle eli Anti Müller hormoonille (en ikinä muista tuota kirjainyhdistelmää oikein). Se käsittääkseni siis kertoo siitä, miten munasarjat toimivat, ja tämmöisellä 38-vuotiaallahan ne ovat tietystikkin jo vähän laiskistuneet : /

Armi74, miten minusta on viime aikoina alkanut tuntumaan siltä, että nämä lapsettomien kanssa työskentelevät tuntuvat olevan pahemman luokan antiempaattisia! Luulisi, että tällä alalla jos millä on nimenomaan tuo toivon ylläpitäminen ja empatia tärkeää. Onko teillä jo päätetty koska se pas on?

Joseliini, teille on tulossa tosi hyvä ”saalis”!=) Onko sinulla jo kovasti turvonnut olo?

Iitu78, teillä on ollut todella mielenkiintoinen käynti ulkomailla! Pidän peukkuja, että pikkuinen/pikkuiset kiinnittyisivät. Jaksatko vielä uudelle tulokkaalle kertoa, että kuinka löysitte sen venäläisen klinikan? Ja miten homma siellä toimii? Ajattelin vaan, että se sama matka saattaa hyvinkin meilläkin olla edessä.

Meillä nyt on hoitojen suhteen hiljaiseloa vielä melkein kuukauden. Kävin eilen akupunktiossa. Sattui vaan niin, että ko. hoitaja oli enemmän erikoistunut työperäisiin jumeihin… olisi ehkä kannattanut kysyä puhelimessa. :whistle: Mutta enhän minä tajunnut, että akupunktiohoitajatkin ovat erikoistuneet eri vaivoihin. Arvelin, että eiköhän riitä, kun pistellään… Noh, torstaina on aika hoitajalle, joka tekee sekä vyöhyketerapiaa ja akupunktiota. Ja hänellä oli selvät kuviot siitä, kuinka hoito tullaan tekemään, kun kuuli meidän ongelmasta. Kävin myös täydentämässä vitamiinivarastoa ja ajattelin vähän skarpata siinäkin mielessä. Pikkasen olen laiskanlaisesti muistanut vitamiineja syödä. Josko se näillä. Synarela-suihkeet alkavat ensi viikon lopulla.


-Briitta
 
Joseliini, jopa teille on saalis tulossa! Toivottavasti ei massu kovinkaan turpoile.
Punktio onneellisesti ohi. Kivuttomasti sujui lääkkeiden kanssa. 14 follikkelissa vain 5 solua. Olivat niin pieniä..... eli liian vähäiset lääkkeet... Oi jospa ois ollut yksi ultra tuossa välissä, niin ois saanut vähän lisättyä annosta. No, jospa noi ois superhyviä..... Mutta nyt massu kipeenä. Rauhallista eloa...
Iitulla siis mielenkiintoiset piinapäivät jo... :)
 
Briitta, klinikka löytyi tuttavan vihjauksesta kun on ikäänkuin suomalaisen Aava-klinikan Pietarilainen versio (googleta Avapeter). Palvelu on ollut erinomaista, ammattimaista ja ystävällistä. Klinikka on skandinaavinen ja nykyaikainen, henkilökunta puhuu hyvää englantia. Olen ollut tosi tyytyväinen ja suosittelen muillekin. Erittäin hyvä esim.niille jotka tarvitsevat lahjasoluhoitoja, koska klinikalla niin hyvin luovuttajia ettei jonoja ole. Heillä on myös 10 munasolun takuu, eli ainakin 10 solulla lähdetään hedelmöitysvaiheeseen.
 
Tänään vasta seitsemäs pistos edessä ja nyt jo turvottaa. Rinnat on tosi arat ja pinkeet. Mihin tää olo vielä äityykään. Koitan nyt juoda vettä jos hyperi ois vielä jotenkin vältettävissä. Perjantaina on vika ultra ja siellä määrätään punktiopäivä. Eilen varmistui et kipsin saan pois 22. päivä. Oottelua oottelua...
 
Smirg: Jospa laatu korvaa määrän. Eihän sitä välttämättä tarvita kun yksi hyvä eli laatu korvaa määrän :) Näin meillekkin kävi viimeksi. Mikä olo on tänään? Vieläkö punktio tuntuu?

Onkohan Frangipani selvinnyt punktiosta?

Ciram: Samoilla aikataululla mennään. Perjantaina vikassa ultrassa määrätään punktiopäivä. Odottavan aika on pitkä täälläkin...

Turvotusta tosiaan on mullakin. Tuntuu, että collegehousutkin kiristää vyötäröstä :/
 
Helou,
Hengissä selvittiin. Äsken soitin klinikalle, ja kuulin, etä 13 kerätystä 9 oli hedelmöittynyt. Ihan hyvällä prosentilla siis. Punktio itsessään meni paljon näppärämmin kuin viimeksi, en edes tarvinnut enää kotona kipulääkettä. Tääkin päivä on mennyt ihan elämäni kunnossa, niin kuin ei olis missään operaatiossa ollutkaan. Viimeksi olin kyllä ihan raato, että tiedä sitten, mistä johtuu.
Huomenna sitten siirtoon.
Juokaa vaan hyvät immeiset paljon, ei pelkkää vettä, vaan sokereita ja suoloja, niin pysyy hyperit kaukana! Itsekin juonut ihan tolkuttomasti, liekö siinä sitten syy tälle hyvävointisuudelle.
 
Onpas täällä moni nyt samaan aikaan IVF:ssä. Toivottavasti parin viikon päästä on iso plussabuumi ketjussa!

Itelle ei mitään uutta. Aika matelee. Viikon päästä ultra ja sitten tikutellaan taas ovista. Jospa nyt olisi meidän vuoro päästä eteenpäin! Mun tuurilla saan kyllä varmaan jonkun myyräkuumeen sopivasti siirron aikaan, kun nuohottiin mökin nurkkia viikonloppuna :)

Laskeskelin vielä, että jos tästä siirrosta ei tärppää, meidän vikan IVF-yrityksen kierto alkaisi kuitenkin vielä tän vuoden puolella (taas muutamasta päivästä kiinni :)). En vain tiedä, voiko sen aloittaa joululoman aikaan, kun klinikka on kiinni ja nollaultra pitäisi olla tosi aikaisin. Täytynee kysyä ens viikolla, säästettäisiin siinä sen verran paljon rahaa!
 
Ihanaa, vihdoinkin löysin mulle sopivan pinon ja vielä näin aktiivisen!

Täällä kirjoittelee 1 v 9 kk vanhan pojanpalleroisen äiti, nyt 2. ICSI käynnissä. Esikoinen tuli 1. ICSIn 1. passista. Pakkaseen jäi 3 alkiota yhdessä oljessa, mutta niistä ei yksikään enää lähtenyt jakautumaan. Siispä jonoteltiin 6 kk Naistenklinikalle ja nyt hoidot käynnissä pitkän kaavan mukaan.

Synarelan aloitin jo 16.10 ja viime perjantaina alkoi Puregon. Mulla lievää pcota joten alkuun varovasti 125IU päivässä. Yksi suihkaisu Synarelaa aamuin illoin jatkuu punktioviikolle asti. Punktio suunnitteilla ensi viikon ke tai pe.

Mulle tuli yllätyksenä että ennen punktiota käydään ultrassa vaan 2 kertaa. Perjantaina 1.11. kävin nollaultrassa ja samana päivänä alkoi piikittelyt. Siitä 5 päivän päästä eli eilen keskiviikkona kävin verikokeessa joka kertoi että Puregon-annostus on sopiva ja sitä jatketaan samalla määrällä. Sitten ma 11.11. ultra, jolloin määritellään punktiopäivä. Edellisessä hoidossa Tyksissä kävin ultrassa tuon verikokeen sijaan. Tuntuu omituiselta että verikokeen perusteella voivat päätellä mikä rakkuloiden tilanne nyt on.

Miten muilla on mennyt toi aikataulu? Miten monta ultraa ennen punktiota teillä on ollut? Siis nollaultra mukaan lukien?
 
Popcorn78, mulla muistaakseni väestöliitossa sillon aikoinaan oli ainakin 2 ultraa sen ekan lisäksi..ellei jopa kolme. Samalla otettiin aina estradioli-verikoe. Ja nyt kun olin ulkomailla hoidossa ja yritettiin ensin omilla munasoluilla oli 0-ultra+2 ultraa ja punktiopäivä alustavasti päätettyy, mutta olisi ollut vielä siellä kohdemaassa ainakin yksi ultra ennen punktiota. Joten aika vähillä ultrilla kieltämättä meette..
 
Iitu78 No niin mä kans aattelin. Varsinkin kun on tota lievää PCO:ta niin luulis että pitäis olla tarkkana. Kai ne sitten ajattelee että kun kerran on onnistunut tietyllä kaavalla hoito, niin se onnistuu samalla lailla nytkin. Toi sun kuulostaa paljon järkevämmältä. Nyt mua jännittää että toimiiko lääkkeet tarpeeksi hyvin, kun annostus on niin pieni, vaan 125IU/pvä. Viimeksi aloiteltiin tolla mutta sit piti nostaa 175IU:hun.

Ollaan muuten Naistenklinikalla hoidoissa. Onko muita Naistenklinikka hoidettavia?
 
Popcorn, meillä hoidot hgissä Naikkarilla ja yllätyin itsekin, että ultraa ei ollut tuossa välissä. Mentiin samalla annoksella koko reissu ja nyt tuli puolet vähempi soluja kuin ekalla kerralla, jossa mies muisti, ett annosta nostettiin. Noh... Näillä mennään.
Tänään siis haettu hieno alkio kyytiin. Meidän viidestä solusta 4 oli hedelmöittynyt ja 3 jatkanut jakautumista. Nyt on kaksi pakkasessa. Mut pohdittiin, ett pidetään tää mukana... :) Siirto oli jälleen kivuton, mutta rakko oli hitusen täys, joten jännitti, ett lirahtaako kun ultralla paineltiin. Ei onneksi. Huomenna lutinukset kehiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Popcorn78
Smirg Oih, ihanaa, nyt tarrasukkia pikkuiselle! :heart:

Mikä annostus sulla oli? Oliko Puregon ja Synarela-kombi niin kuin mulla? Toivon että jos ma ultrassa rakkulat vielä pieniä, niin sitä annostusta nostettaisiin ja punktio olis vasta pe.
 
Tervetuloa Popcorn78 :) Mullakin piti olla vaan yksi ultra (nolla ultran jälkeen) aluksi ennen punktiota, mutta suunnitelmat muuttui, koska kasvu olikin hitaampaa. Aikalailla samoissa aikatauluissa mennään :)

Smirgille ja Frangipanille paaaaljon onnea pikku kavereista <3 Täällä kaikki peukut pystyssä että pikku murut tarrautuisivat lujasti kiinni!

Mulla oli tänään toinen ultra. Jätti saalis tulossa, mutta hyperin vaara olemassa. Täytyy yrittää välttää se juomalla paljon nestettä. Onko jollain ollut hyperi? Mistä sen tunnistaa? Tämän vuoksi lääkäri määräsi Pregnylistä vaan 3500 yksikköä. Aika outoa :/ Irrotus piikki olis siis lauantai iltana ja punktio maanantai aamulla. Turvotusta siis on, mutta pahin on tää oksettava olo :( Ruoka eikä juoma maistu. Onko muilla ollut tällaista oloa?

Mitäs Ciramille selvis tänään ultrassa?
 
Mulle tuli hyperi kolmannesta ivf:stä, mutta vasta kymmenisen päivää punktion jälkeen. Ihmettelin töissä, kun syötyäni pienen lautasellisen laihaa vihanneskeittoa olin ähky kuin pitkän kaavan mukaan mennyn illallisen jälkeen. Sit sen nesteen hölskymisen mahassa alkoi jo huomata muutenkin, mahasta ihan kuului hölskyntää joka askeleella. Siinä kohden tulikin jo kiire lääkäriin. Mulla ei ollut nestettä keuhkoissa asti vaan pelkästään vatsaontelossa, enkä sen takia joutunut sairaalaan tms., vaan vain kotiin sairauslomalle. Vatsa oli saman kokoinen kuin myöhemmin kahdeksannella kuulla.
 
Iitu78, kyselit edellissivulla mitä alkionsiirron jälkeen voi tai ei voi tehdä. Kävin läpi aiemman hoidon papereita ja löysin seuraavan ohjeen: "Juotava 2l/vrk, sallittu liikunta raskauskokeeseen asti kävely. Ei uimista, ei ammekylpyjä." Olen saanut ohjeen siis punktion jälkeen, mutta näköjään kattaa piina-ajan myös.
 
Mä olen tänään käynyt suunnittelukäynnillä, ekan kerran klinikalla raskauden jälkeen. Ekaa lasta varten jouduttiin tekemään ivf kolme kertaa ja joka kerta vähän erilaisin hormonein ja lääkkein. Nyt tietysti jatketaan sillä viimeisellä cocktaililla, joka tuotti silloin plussan, lisänä tämä DHEA-emohormoni, joka on niin uusi juttu, ettei sitä silloin kolme vuotta sitten vielä ollut. Ja jotain määriä vissiin vähän vähennetään, ettei tule hyperiä tälläkin kertaa.

Aloitan piikityksen siis heti seuraavan kierron alussa joskus parin viikon päästä, ja näillä näkymin ehdittäis tehdä tää yksi hoito ennen joulunpyhiä. Lääkekulukaton kannalta tää on tietysti tyhmä ajankohta, kun se nollaantuu vuodenvaihteessa, mutta ei tässä nyt jaksa jäädä uutta vuotta odottelemaan.

Onko joku täällä siis ollut akupunktiossa hoitoja varten? Mua kiinnostais kovasti sellainen juttu, että kun nyt olen varannut sen akupunktioajan, niin niitähän on siis kolme, kolmena peräkkäisenä viikkona, ja vain ensimmäinen niistä ajoista osuu ajalle ennen piikitystä. Onko sillä väliä? Siis että käyn kahdesti akupunktiossa samalla, kun piikitän?

Eli siis suomeksi haluaisin tietää, miten akupunktiohoidon pitäisi ajoittua hoitoihin nähden, että siitä voisi kuvitella olevan jotain hyötyä.

Anteeksi etten nyt heti kommentoi jotain teille kaikille, mutta uutena tässä ketjussa olen vielä ihan pihalla useimpien nimimerkeistä ja hoitohistorioista, enkä ehdi selaamaan tätä ketjua kauaksi taaksepäin opetellakseni niitä tähän hätään.
 
Tänään oli ultra. Folleja olis tulossa n. 17. Oli vähän epätasaisesti kasvaneita, joten maanantaina punktio. Kerrankin ei hyperiä! Suunnitelmissa kahden alkion siirto torstaina. Aiemmin meidän alkiot on ilmeisesti hedelmöittyneet hyvin, mutta ne ei ole ollut kovin nopeita jakautumaan. Näin lääkäri kertoi, kun kyselin et mitä se postissa tullut väliarvio tarkoitti. Jos soluja tulee paljon, niin laatu voi kuulemma olla huonompaa. Mulla on lähes joka kerta tullut "liikaa" soluja, viimeksikin kerättiin 31 follia. Kaikissa ei tosin ollut solua. Toivotaan et täö maltillisempi stimulaatio olis hyvä.

Mulla hyperin oireita on ollut järkyttävä turvotus. En oo kuitenkaan joutunut sairaalaan, mut kotona on pitänyt levätä.

Minunkin pitää pistää vaan 3000 Pregnyliä, ja mulla näin on ollut aina. Koskaan en oo pistänyt kaikkea, joten tuo on varmaan ihan normaali käytäntö.
 
Onpas kaikilla hyviä tuloksia munisten kasvattelusta! Kateellisena kuuntelen, kun meille ei ikinä saada kasvamaan kuin muutama, enkä jotenkin edes tajunnut, että pääosa ihmisistä vissiin saa noin paljon enemmän :ashamed: Meillä raskauden todennäköisyys on tosi pieni ton huonon munissaldon takia, kun ei oikein saada mitään siirtokelpoista aikaiseksi.

Mulla taas on normaalisti ollut 5000 yksikköä Pregnyliä, mutta viimeksi oli 10000. Vaikuttaa ilmeisesti munisten kypsytykseen ja luteaalivaiheen pitkittämiseen (mulla siis ongelmana lyhyt luteaalivaihe). Mutta iso annos kasvattaa hyperin riskiä, siksi teillä on varmaan määrätty toi pienempi annos, jos on taipumusta hyperiin.
 
Neitoperho, nyt mäkin ymmärrän tuota oloa, kun munasoluja tulee vähän. Se on hämmentävää! Mitä tapahtui, laitoinko lääkkeet väärin? No, edellisellä kerralla oli vähän parempi saalis.. Hassua, ett tuota mum lyhyttä luteaalivaihetta ei hoideta. Ovulaatiosta 10vrk alkaa menkat, maksimissaan 12vrk. Mut ehkä ei oo riittävän lyhyt.. :)

Aah, ihanat Lutinukset alkaa aiheuttamaan epämääräisiä oireita... Mahakipu ja turvotus... pp2 vasta menossa ja mulla harhakuvitelmia joka nippauksesta, ett nyt se tarras... :D
 
Saman pituinen luteaalivaihe mullakin on. Mulle ainakin sanottiin, ettei sitä oikein voi hoitaa. Tai en tiedä miten yleistä tuo tupla-pregnylin anto on, mutta kai sekin vähän testimielessä laitettiin. Jäin kyllä miettimään, eihän se voinut aiheuttaa alkioiden fragmentoitumista, kun ekalla kerralla ei ollut sitä ongelmaa pienemmän pregnylin kanssa, mutta eipä noista tiedä... Ja kinuamalla sain sen tyroksiinin, jos se edes vähän pidettäisi l-vaihetta. En tiedä vielä tulosta, mutta tuskin siitä haittaakan on. Tsemppiä odotteluun, Smirg!
 
Hienoja munis-saaliita tosiaan, kans kateellisena kuuntelen ku omat saaliit ollu 1, 2 ja 0..Frangipanillakin mieletön määrä pakkaseen ku kahdeksan! Toivottavasti niitä ei heti tarttis vaaan tarraisi tämä nyt kiinni). Meitä on piinailijoita nyt monta, mulla pp5 ja ei oikein tunnu mitään missään. Onneksi ei vuotoa. Onko teitä ohjattu mitenkään vuodon varalta? Mä sain hirmuset lääkkeet vuotoa varten, täytyy pistää kahta injektiota lihakseen ja nostaa progynova-annos taivaisiin jne jos yhtään tulee vuotoa. Onko suomessa sellaista? Mites tuo testaus..ootteletteko veritestiä vai apteekin testiä jo vähä ennalta..Mulla kierron 28.pv ens ti ja jos siinä ei vuoto ala niin ajattelin testailla ke..se ois pp9, näkyisköhän jo?
 

Yhteistyössä