Parvorokko

Hetikial: Käsittääkseni turvotus kertoo anemiasta ja jos se vakavaa, saa sikiö punasoluja napasuonen kautta (jonkun tutkimuksen mukaan 60% siirroista onnistuu). Sikiö voi myös menehtyä siihen, että parvovirus aiheuttaa yleisinfektion sydämeen tai keuhkoihin. Olisikohan niin, ettei niissä tapauksissa näy turvotusta ja kuulemasi tapaus olisi ollut tuollainen. En tiedä, voin olla väärässä. Ärsyttävää kun eri tahoilla annetaan erilaista tietoa.
Itse sain taudin viikolla 20, menin testiin heti kun lapsella oli parvorokon ihottuma ja vasta-aineet löytyivät. Tulos tuli 4 päivässä. Äitiyspolilla eka lääkäri sanoi, että seuranta 8-12 viikkoa joka viikko, kuten yllä kerronkin ja viime viikolla toinen lääkäri sanoi, että yksi kerta enää, se riittää. Tänään kun soitin äitiyspolille, sain tietää että oli kirjoittanut tietoihini, että seuranta päättyy koska riski epätodennäköinen. En ymmärrä, jos seurannan alunperin piti olla joka tapauksessa vähintään 8 viikkoa, miten yht äkkiä riittääkin viisi viikkoa. Lisäksi haluaisin, että varmaa, että riski on ohi, epätodennäköinen riski ei mielestäni ole ihan sama asia.

Ekasta lääkäristä ei saanut mitään tietoa irti, toisesta sain sen verran, että heillä kuulemma muutama vakava tapaus vuodessa. Tarkoittiko tuo siis muutama menehtynyt vai mitä, ei tullut ihan selväksi, oli aika ikävä lääkäri. Tämä oli siis Hgissä Naistenklinikalla.
 
weiss, mulle tosiaan sanottiin kahdessakin paikassa (teratologisessa tietopalvelussa ja naikkarin päivystyspolilla) ettei tarvitse olla huolissaan jos tulisikin parvorokko viikon 24 jälkeen. Naikkarin lääkäri oli itsekin raskaana, varmaan samoilla viikoilla kuin minäkin, mutta vain tuhahti parvovaroitukselleni. Eli varmaan saadaan olla aika turvallisin mielin mekin.
Mamitus, olipa hyvä että soitit teratologiseen, niin sait toisenkin mielipiteen. Toivotaan että kaikki menee hyvin, ja vauva pysyy terveenä!
 
aventura, muistaakseni mulle sanottiin, että tartunta näkyisi kuukauden kuluessa - vai luinko sen sittenkin tuolta vernerin sivuilta... eli jos siinä ajassa ei mitään näkyisi, niin olisi epätodennäköistä että mitään tulisikaan. Mutta voithan mennä naikkarille vedoten muihin asioihin... vauva ei liiku tms. Ultraavat silloinkin, ja huoli lievittyy... ;)
 
Merle, minäkin muistan jostain lukeneeni, että tarttuu kuukaudessa jos on tarttuakseen, mutta jäin miettimään, että voiko niitä oireita silti tulla myöhemminkin, eikä välttämättä heti. Ja jostain muualta luin, että tartunta voi tapahtua myöhimmillään 12 viikonkin päästä. Mutta kun luin kaiken mahdollisen ennen ekaa ultraa, niin enhän minä enää muista, mistä olen minkäkin asian lukenut.

Mutta tottahan tuo on, jos asia jää vaivaamaan viimeisen kontrollin jälkeen, pääseehän naikkarille jollain muullakin syyllä. Ehkä olen vähän vainoharhainen, kun taustalla useita huonosti päätyneitä raskauksia.
 
Huomenta, tosta parvosta vielä. Se tuttavani oli itse saannut viikolla 11 sen tartunnan ja oli kuukauden käynnyt ultrassa jossa todettiin että "ei se nyt enään tartu kun ei ole vielä tarttunut" ja kuinkas ollakkaan vauva syntyi sitten vko 24 kuolleena. Eli voi näkyä oireet myöhemminkin :-(
Onneksi kohta pääsee soittamaan sairaalaan ja sinne tietopalveluun, jos sitten mieli rauhoittuisi. Tänä aamuna kun heräsin niin huomasin että mule se parvo aiheuttaa niitä nivelkipuja. Käsissä on turvotusta ja kurjat kolotukset...ihan kuin olis tehnyt suursiivouksen ikkunapesuja myöten.
Pidän peukkuja teille muillekkin tartunnnan saanneille jotta kaikkien vauvat selviytyisivät ilman tartuntaa. Itellä ei ole niin väliä mikä iskee kunhan vauva vaan on turvassa.
 
Puhuin lääkärin kanssa ja hän oli sitä mieltä että ei ole syytä panikoida. Sitä seurataan ja tarpeen vaatiessa tehdään sitten verensiirto. Lapsivesinäyte kuulemma jossain vaiheessa otetaan josta näkee onko vauva saannut sen. Ihan kauhean luottavainen olo ei vielä tullut mutta kait se tästä. Kyselin vähän kuinka usein Tyksissä syntyy kuolleenna parvovauva ja vastaus oli ""aika" harvoin", samoin kysymykseen että kuinka usein se tarttuu vauvaa, oli vastaus sama. Sen lääkäri totes että mitä aikasemmassa vaiheessa vauva saa sen niin, sen huonompi.......eli olispa jo yli 30 viikkoa niin olo olis huomattavasti mukavampi.
 
Lääkärit tuntuu usein suhtautuvan asioihin vähän kylmästi, mutta olen päätellyt sen johtuvan siitä, että he vetoavat tilastoihin. Eli jos 95% parvosta tarttuu kuukauden aikana, niin sitten heidän ammattikäytäntönsä mukaisesti asiaa on aiheellista seurata sen verran tai hieman pidempään, mutta ei loputtomiin, ihan vain kustannussyistä. Se ei tosin lohduta huolestunutta äitiä, jolle tilanne puolestaan on kaikki tai ei mitään. Itsekin olen rampannut yksityisellä lääkärillä varojeni yli, kun tuntuu että on pakko selvittää asia ennenkuin saa keskenmenon pelkästä huolestumisesta. Löysin onneksi kohtuuhintaisen yksityisen lääkärin tälle raskaudelle, hän ei tosin ultraa mutta on muuten ihana ja huolehtiva - eikä tarvitse polvillaan anella joka ikistä koetta, niinkuin julkisella puolella (ainakin meillä, siis meidän alueella Hgissä ).
Miksiköhän tuota parvorokkoa vastaan muuten ei ole rokotetta...?
 
Hetikial: Kertoiko lääkäri sinulle kuinka pitkän ja tiheän seurannan saat? Mielenkiinnosta kyselen, miten siellä päin.

Tuosta sikiöön tarttumisesta, suunnilleen kaikissa nettilähteissä sanotaan, että n. 30% sikiöistä saa tartunnan, sekä suomalaisissa ja niissä ulkomaisissa, joita satuin lukemaan. Naistenklinikallakin lääkäri "vähätteli" riskiä ja sanoi, että netissä nyt kaikenlaista, ei kannata uskoa. Osa lukemistani lähteistä oli kuitenkin täysin lääketieteellisiä ja sama 30% sielläkin oli joka puolella. Ensi viikolla menen omalle yksityislääkärilleni, joka erittäin kokenut ja pätevä, ehkä luotan mitä hän tulee sanomaan. Täälläkin tullut rampattua yksityisellä yli varojen, mutta olen kyllä ainakin tähän asti pitänyt sitä sen arvoisena. Asiakkaan informointi vähän eri tasolla kuin julkisella puolella keskimäärin.
 
Merle: jatkoa edelliseen, kustannussyistähän seurantaa varmaan rajoitetaan, mutta en oikein tässä tilanteessa ymmärrä sitä, ultrauslaitteet on joka tapauksessa, kyseessä ei ole muu kuin 20 min lääkärin työaikaa. Ymmärrän toki että sekin maksaa, mutta ei nyt tolkuttomasti kuitenkaan. Eikä näitä parvotapauksiakaan mitään massoittan ole.
 
aventura07: Minulle lääkäri sanoi ton 30%, mutta tosiaan sanoi että jos ei tartuntaa tule niin riittää muutama ultraus....siis miks?!...miten muutaman ultrauksen jälkeen muka tiedetään että tartuntaa ei ole tapahtunut......tuolla tietopalvelussakin ihmeteltiin sitä sillä heidän suositus on 12 viikkoa seurantaa!....mutta kuulemma jokainen sairaanhoitopiiri tekee kuten haluaa. Mä olen kaikista näistä nuoremmista lapsista juossut kans yksityisellä ultrassa ja meinaan kans nyt mennä, jos jättävät munt yhtäkkiä oman onneni nojaan. Tällä iällä sitä muutenkin pelkää ihan hysteerisesti että jotain menee pieleen. Muistan että kun 20 vuotiaana sain esikoisen niin ei sitä turhia murehdittu. Nyt olen jokaisesta päivästä huolissani.
 
Ihanaa, kun löytyi tällainen ketju!

Ensinnäkin, tsemppiä kaikille asian kanssa tuskaileville :hug:

Oma tilanne on se, että mulla todettiin juuri eilen angiina. Sitä ennen on ollut, ja on edelleen, flunssainen olo. Kuumetta, väsymystä, päänsärkyä ja kurkku on tietenkin ihan älyttömän kipeä. Keskiviikkoiltana huomasin, että poskiin ja ohimoille oli ilmestynyt kummallisen näköistä ihottumaa, ihan kuin sellaisia punaisia täpliä. Muualle kehoon ei ole vastaavia tullut. Lääkäri sanoi, että parvorokko on mahdollinen. Nielunäytteen osoittauduttua positiiviseksi oli kuitenkin sitä mieltä, että parvorokko on epätodennäköinen, mutta edelleen mahdollinen. Sain vasta äsken yhteyden neuvolaan ja sieltä laitettiin heti lähete labraan verikokeeseen. Terkka ei kyllä tuntunut olevan hirveän huolissaan, sanoi, että otetaan varmuuden vuoksi nyt kuitenkin. Itse olen tietenkin ihan huolesta sairaana!

Poika oli kipeänä viikko-pari sitten, mutta en tiedä mitä se oli. Flunssaoireita, nuhaa, yskää, ilmeisesti kurkku kipeä, kuumetta parina päivänä. Ihottuman näköistä en huomannut missään. Päiväkodissa ei ole puhuttu mitään parvorokosta. Millaisia oireita teillä on? Mulle lääkäri sanoi, että iho-oireet leviävät yleensä kasvoista raajoihin, yleensä kuulemma seuraavaksi ojentajiin. Ei ole ainakaan toistaiseksi näkynyt mitään. Sanoi, että toi mun poskien helotus voi johtua kuumeestakin. Yritän jaksaa sinne labraan jo tänään.
 
Hei kamiliya , onneks sait lähetteen labraan, sillä se selviää. Toivottavasti et ole sitä saannut tai että sulla olis jo sairastettuna se. Oireina mulla oli ainoastaan punaiset posket ja nyt nivelkivut ja -turvotukset. Tyttärelläni (kohta 3v), tuli myös ainoastaan punaiset posket....muut päiväkodissa saivat myös kuumeen mutta meille se ei tullut. Tyttäreni käsivarteen tuli myös punainen läikkä mutta ei muualle. Eli ei kaikille tule sitä punaista läikkää ojentajiin. Tämän taudinhan voi sairastaa myös ilman oireita jolloin teitenkin vauvan kannalta tianne olisi pahempi koska silloin ei osattais seurata vauvan vointia....joten jossain määrin löydös on hyväkin. Koita jaksaa tuskaisten päivien ajan odottaa testin tuloksia. Pidän sinulle peukkuja ettei se ole iskenyt sinuun. Jaksamisia muillekin jotka kovasti pohtivat onko saannut tartunnan tai ovat jo saanneet ja pelkäävät vauvansa puolesta.
:hug: :hug: :hug:
 
aventura, juu eihän se reilulta tunnu, että niitä ultrauksia vähennetään/rajoitetaan, koska kuitenkin pienikin riski myöhempään tartuntaan on olemassa. Itsekin aina mietin, että onko oikein pitää raskaana olevia hermoromahduksen partaalla - se varmaan (ainakin osalla) kostautuu jo raskausaikana ylimääräisillä supistuksilla yms, jonka takia joka tapauksessa juostaan polilla. Myöhemmässä vaiheessa ylenpalttinen huoli ja väsymys saattaa purkautua vaikkapa masennuksena, joka ei sekään ole kovin mukavaa, saati sitten kustannussyistä (saikut, seuranta yms) yhtään parempi kuin nuo muutamat ylimääräiset ultraukset. Tosin nämä myöhäiset oireilut sitten siirtyvätkin terveysasemien hoidettaviksi, ja ovat siten poissa päivystyspolin "huolista", mutta tuntuuhan se vähän ongelmien pöydän alle lakaisemiselta.
Tuntuukin usein että julkisella puolella pyritään työntämään kaikki ne, joilta rahaa vähänkin voisi irrota, yksityiselle puolelle... pakko myöntää, että risoo todella paljon, kun terveysasemilla jaksetaan suu hymyssä paikkailla kaikkia ojan pohjalta kaivautuneita, ja toisaalta odottaville äideille vain annetaan juuri se "hoito" mikä on aivan pakko antaa... joskus jotain verikoetta pyytäessä (eli anellessa) tulee väkisinkin mieleen että tätäkö varten niitä verorahoja makselee...
Ihan mielenkiinnosta, uskallatko kertoa kuka se sun yksityinen lääkäri on? Olen itse käynyt muutamankin vastaanotolla (omani ei siis ultraa), jotkut ovat hyviä, jotkut vähemmän hyviä...
Parvorokon tartuttavuudesta muistelen lukeneeni, että esim. päiväkodissa se olisi 20%, perheen sisällä 50% ja äidistä sikiöön - en muista, mutta luotan tuohon teidän kertomaan 30%. Kyllä nuo luvut näin maallikon mielestä ovat aika korkeita.
 
hetikial, tuli tosin mieleen se, että tuo 30% ei tarkoita sitä, että sikiölle tulisi tartunnasta haittoja - eli anemiaa tms. Voihan sairaus mennä ohitse ilman mitään sen kummempia komplikaatioita. Joissain sairauksissa (olikohan toksoplasmoosi sellainen) tartuntavaara lisääntyy raskauden loppua kohden, mutta vastaavasti sitten haitat jäävät pienemmiksi. Onkohan jossain kerrottu kuinka suurelle osalle infektoituneista sikiöistä (lähinnä juuri noiden riskiviikkojen aikana) on tullut noita turvotuksia, ja kuinka monet on pystytty hoitamaan jos sellaisia on ilmennyt? Tilastotiedot voi ehkä olla liian pienet jotta tuollaisia tietoja voitaisiin kertoa... Jotenkin voisi kuvitella, että parvorokko olisi yleisempi kuin arvataankaan, koska aina niitä oireita ei tule - vastaavasti silloin voisi kuvitella, että ne tapaukset, joissa sikiö sairastuu vakavasti, olisivat harvinaisempia (koska jäävät yleensä kiinni tarkastuksissa), ja suurempi osa sairastaisi taudista lievemmän version, joka vain jää huomaamatta. Tiedä häntä.
 
Iltaa!

Jokos joku on saanut tietää tuloksistaan?
Minä odottelen vielä, alustavat tulokset tulee ylihuomenna, mutta ajattelin odottaa sinne parin viikon päähän, että saan tietää varmaksi kaikki.
Pieni nuha jatkuu edelleen, joka on ollut vaivana jo nelisen viikkoa.

Tyttö toipui parvorokosta hyvin ja hänenkin viralliset tulokset tulevat pääsiäisen jälkeen.
Täytyykin kirjoittaa sitten moinen tauti ylös, että hän tietää sen sairastaneensa, kun joskus on itse tässä tilnteessa...

Voimia kaikille jännääville ja tulkaahan kertomaan kuulumisia!

Mamitus2 ja Nappula 15+3
 
Heips, olin tänään Tyksissä ultrassa ja täytyy sanoa että tässä tilassa kun on todella peloissaan, niin käynti oli suunnaton pettymys. Lekuri ei tiennyt oikein mitään ja antoi 2 viikon päähän vasta seuraavan ultra-ajan. Huomautinkin sivulauseena että soitin sinne tietokeskukseen ja siellä sanoivat että pitäis seurata viikon välein, jolloin lääkäri sitten vaan sanoi, että jos sitten loppu-aikana seurataan viikon välein. Riittääköhän toi, vai tarttiskohan laittaa viimoset pennoset yksityisen ultraan?! Ollaan muutenkin menossa jossain vaiheessa 4D ultraan, siinähän samassa tulis nähtyä onko turvotusta. Lääkäri oli muutenkin hyvin tietämätön ko. taudista, kävi muutaman kerran jopa katsomassa tietokoneelta taudin tarttuvuutta jne. Kurja fiilis tuli kun olin niin toivonut että tästä pelostani vähän edes pääsin. Kovasti lääkäri hoki että harvinaista on että vauva parvon saa. Harvinaisia on lottovoitotkin ja silti niitäkin jotkut saa :)

Mamitus2: onnea tuloksille, koita jaksaa.....toivottavasti olet sen jo sairastanut aikaisemmin. Kovasti kauan vaan teillä kestää tulosten saaminen. Mä sain omani 2 päivän päästä, vaikkakin kyllä sanottiin että viikko menee.

hetikial 23+0 :)
 
hetikial: masentavaa, kun lääkäri ei tunnu osaavan asioita, minun eka lääkäri oli juuri tuollainen, ettei tiennyt esim. tarttuvuudesta mitään. Sain sentään alkuun kontrollin joka viikko, nyt joka toinen tai itse asiassa hu käyn yksityisellä ja sitten seuraava vajaan kolmen viikon kuluttua. Olen kyllä käsittänyt, että alkuun riski suurempi ja juuri silloin olisi syytä käydä viikon välein. Ennen ekaa kontrollia puhuin yks. lääkärini kanssa ja hän oli sitä mieltä, ettei yli 2 viikon tauot ole hyviä, joten ehkä se kuitenkin sitten riittää. Sillä hetkellä nimittäin tilanne oli se, että puhelimessa äitiyspolin kätilö väitti, että kontrollit 4-8 viikon välein, olen tainnut aiemmin siitä valittaakin. Seuraava lääkäri olisi lopettanut kontrollin tähän viikkoon, tietoihini oli kirjoittanut, että riski sen jälkeen "epätodennäköinen" (hemmetti, haluan että riski poissuljettu). No nyt sitten eri lääkäri oli arvioinut tilanteen ja saan tosiaan vajaan kolmen viikon päähän ultran. Mitä sitten, en tiedä. Ekan lääkärin mukaan kun piti jatkua 2-3 kk, mutta ota tuosta selvää, kun seurannan pituus muuttuu joka kerta. Miten pitkään tulet kontroilleissa käymään?

Merle: laiton sulle vielä yyveetä.
 
aventura07: pahus....sain just kirjoitettua ja kaikki hävin kun töpeksin....koitetaan siis uudelleen. Ei mun lekuri tiennyt miten kauan mua seurataan. Hän sanoi ekaks että muutaman kerran vaan ja jos ei tartuntaa ilmene niin lopetetaan, mutta kun huomautin että se tuttavanikin oli 4 viikkoa käynnyt seurannassa ja sitten lopetettiin ja kuitenkin vauva syntyi kuolleena 6 viikon päästä seurannan loppumisesta, niin lekuri menikin katsomaan koneeltaan lisätietoa ja tulikin siihen tulokseen että se tartunta saattaakin näkyä vasta pitkän ajan kuluttua...siksi siis sitä lapsivesinäytettäkään ei kannata ottaa. Mua kans tollaset "epätodennäköiset" lausunnot kummastuttaa ja raivostuttaa. Sanois suoraan että ei tiedä ja toivotaan parasata tai jotain.
 
Soitin juuri neuvolaan ja verikokeen tulokset olivat tulleet: Ei ole parvorokkoa =) Samalla selvisi, että mulla ei ole ollut sitä aiemminkaan, joten tartunnan mahdollisuus on olemassa. Terkka oli sitä mieltä, että ei ole tarvetta ottaa uusintakoetta, jos ei ole erityistä syytä epäillä tartuntaa (tartunta omalla lapsella tai jotain selviä oireita). Se, mistä kasvojen täplät ja myöhemmin kämmenselkien punoitus johtuivat, jää nyt sitten arvoitukseksi. Luultavimmin kuume on aiheuttanut kasvojen punotuksen ja kädet taas ovat kuivat kuin korput, joten se johtui varmaan siitä. Yritän nyt olla huolehtimatta asiasta. Onneksi on rakenneultra kuukauden päästä, niin pääsee kurkkaamaan vauvan vointia.

Tsemppiä kaikille tartunnan saaneille tai sitä epäileville :hug: En tosiaan toivo edes epäilyä kenellekään, kyllä se sen verran hermoja raastavaa on!
 
kamiliya, oikeasti kai pitäisi ottaa uusintakoe, jos ensimmäinen verikoe on ollut negatiivinen, ja parvorokkoa on epäilty. Näin ainakin lukee huslabin käsikirjassa, ja vastaavia ohjeistuksia tulee tuloslappusessa jos kokeet on tehty yksityisellä puolella (lapussa siis lukee jotain sellaista, että "ei vasta-aineita, suositellaan uusintanäytettä x vkon kuluttua tuoreen infektion poissulkemiseksi"). Mua kovasti ärsyttää nuo julkisen terveydenhuollon "säästötoimenpiteet", joissa suoranaisesti jätetään koesarjoja kesken - jos tuoreen infektion toteamiseksi vaaditaan kaksi näytettä, joilla saadaan selvitettyä mahdollinen vasta-ainetasojen nousu, niin silloin yhden näytteen analyysi on keskeneräinen koe ja hukkaan heitettyä rahaa... yksi näyte olisi mielestäni perusteltu vain silloin, että siitä nähtäisiin VANHA, aiemmin sairastettu infektio. No, ehkä sun tapauksessa olisi ekassakin kokeessa näkynyt jo vasta-aineita, kun oireet olivat noin selvät...
 
Saatiin tänään tytön tulokset ja se joku-IGG arvo oli 23.
Mitä se sitten ikinä tarkoittaakin...
Ja se IGM-arvo oli +/-.
Puhelimessa hoitaja sanoi olevan tuore infektio, joten pelko jatkuu meillä....

Itsellä nuha jatkuu, mutta oikeastaan muuta ei ole.
Odotella pitää vielä ainakin perjantaihin, ennenkuin soitan.
Tuo pahuksen pääsiäinen, kun sekoittaa ja viivästyttää kaiken!

Onnea kamiliyalle negasta!
Toivottavasti minäkin saan sen!!!
 

Yhteistyössä