Parvorokko

Pidän peukkuja Sinulle Mamitus2 että tosiaan saat sen negan Mulle ei noita arvoja kerrottu, muuta kuin että oli kans tuore infektio....ja se riittäkin saamaan unetkin sekaisin...kauheita painajaisia olen nähnyt :-(
 
Neuvolan täti sanoi, että otetaan sitten, jos on jotain oireita. Nyt on täplät hävinneet naamasta eivätkä kädetkään enää punota. Angiinahan mulla oli ja nenä kyllä vuotaa edelleen, samoin kurkku on aamuisin kipeä. Kaipa se on tavallaista flunssaa. Ilmeisesti uusintakoe otetaan joka tapauksessa jonkun ajan kuluttua, joten voin kysäistä tätä neuvolassa ensi kerralla. Pitäisikö nyt kuitenkin _vaatia_ että uusi koe otettaisiin? Saisin sen luultavasti hoidettua myös työterveyshuollossa, koska siellä ensimmäisen kerran parvoa epäiltiin.

Tsemiä kaikille
 
Soitin juuri äsken neuvolaan, kun en malttanut enää odottaa ja tulokset olivat tulleet.
Mulla on vasta-aineita, mutta ei ole tuoretta infektiota, eli olen sairastanut parvorokon äitini tietämättä jo lapsena!

kamiliyalle vinkkinä; Ainakin meillä täällä Turussa olisi neuvolasta saanut uuden lähetteen verikokeeseen kahden-kolmen viikon päähän, että saadaan kunnollinen varmistus onko tautia vai ei.
Joten kannatan painostamista sinne neuvolan suuntaan, ei ne verikokeet nyt kunnalle niin kalliita voi olla!

Voimia kaikille tämän kanssa painiville!
Pitäkää puolenne ja laittakaa kova kovaa vastaan!
 
kamiliya, kyllä mäkin kävisin uuden kokeen ottamassa jossakin - vaikka sitten yksityisellä jos neuvolassa ollaan noin nihkeitä. Huvittavaa myös että "otetaan jos on jotain oireita" - eikös sulla sitten muka ole ollut? Eihän ne oireet nyt koko loppuelämää sulla ole, eikä läheskään kaikille edes tule mitään oireita...
 
Lääkäri piti uusintaverikokeen ottoa turhana, koska veressä ei näkynyt yhtään mitään poikkeavaa. Lääkärin mukaan uusintakoe otetaan, jos veressä on vasta-aineita, mutta ei voida olla varmoja ovatko ne tuoreita vai vanhan infektion aiheuttamia vasta-aineita - tällöin uusintaverikokeesta seurataan, onko vasta-aineiden määrä lisääntynyt. Koska minun verinäytteessä ei näkynyt yhtään mitään, ja kuitenkin oli samaan aikaan toinen tauti päällä (angiina), oli lääkäri sitä mieltä, ettei tarvitse asiasta huolehtia. Näin sanoi siis yksityisen lääkäriaseman lääkäri, joka on toiminut myös äitiysneuvolan lääkärinä. Toisen kokeen ottaminen ja analysointi maksaisi yksityisellä n. 85 euroa ja tulosten saaminen kuulemma kestää, koska ne lähetetään jonnekin muualle analysoitaviksi, joten ehdin jo rakenneultraan ennen kuin kuitenkaan tuloksia tulisi - siellä ainakin näkee, miten vauveli voi.

Koitan siis olla huolehtimatta asiasta, koska lääkäri huomautti vielä, että on erittäin epätodennäköistä, että minulla olisi ollut kaksi tautia yhtä aikaa - luultavasti kasvojen ihottuma oli kuumeen aiheuttamaa.
 
Mulla parvovasta-aineiden määritys yksityisellä (1x) maksoi 37 eur - Kelan osuus 8,66 eur, eli mitä se nyt tekee yhteensä - vajaat kolmekymppiä. Vastaus tuli kotiin kirjeenä seitsemässä päivässä.
Luin vielä noista vasta-aineiden määrityksestä seuraavaa:
"Näyte
1-2 seeruminäytettä (1-2 ml), I-näyte mahdollisimman varhain infektion alussa ja II-näyte tarvittaessa n. 2 viikon kuluttua I-näytteestä/oireiden alusta. Mahdollisen tartunnan poissulkemiseksi voi seurantanäyte n. 1,5 kk kuluttua tartunnasta olla tarpeen."
Ja tulkinnasta:
"Positiivinen IgG-tulos osoittaa immuniteetin. IgG:n vähintään nelinkertainen nousu tai positiivinen IgM-tulos viittaavat tuoreeseen parvorokkovirusinfektioon."

Eli lääkärisi lienee ollut oikeassa, että jos sinulla ei vasta-aineita näkynyt oireista huolimatta, niin tuskinpa on syytä huoleen. Toisaalta minulle sanottiin, että negatiivisen tuloksen tullessa varmistuskoe otetaan juuri tuon mahdollisen vasta-ainenousun takia. Toisaalta tilanteeni oli kyllä sinuun nähden erilainen, sillä minulla EI ollut oireita, olin vain ollut tekemisissä parvorokkoa sairastavan lapsen kanssa - ja koska vasta-aineet eivät kehity heti tartunnan saadessa, seurattiin juuri tuota IgG-tiitterin nousua.
Uskon kyllä, että jos sinulla on oireitakin ollut, niin vasta-aineitakin olisi veressä näkynyt - ja varsinkin jos kukaan lähipiirissäsi ei ole sairastunut parvorokkoon, niin mahdollisuudet ovat varmaan pienet. Huoletonta odottelua rakenneultraan siis!
:)
 
Tuo saamani hinta oli käyttämämme yksityisen työterveysaseman hinta, voi toki olla, että toisella lääkäriasemalla olisi edullisempaa. Työnantaja kun ei tuota koetta maksaisi!

Luotan kyllä siihen, että lääkäri tietää, mistä puhuu. Ajattelin kuitenkin mainita asiasta rakenneultrasta ja kysäistä vielä heidän kommenttiaan.

Hyviä, paksuja ja parvottomia vointeja kaikille odottajille!
 

Yhteistyössä