pieni vauva ja bilettäminen..

  • Viestiketjun aloittaja a_p
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jos kattois näin päin..;23658417:
Mä en taas tajua, miksi pitäisi elämästä kaikki muuttaa kun lapsi tulee. Olen käynyt siitä lähtien kun lapsi oli 2kk bilettämässä juurikin kerran kuussa.
Lapsi on kotihoidossa ja nyt 2-vuotias. Biletyksen vuoksi olen ollut hänestä erossa 20 iltaa. Siispä kun lapsen elinikä on 730 vuorokautta--> 17520h Koska lähden vasta kun lapsi menee unille, olen siis ollut siitä bilettämässä 20 ILTAA--> 120h. Näin ollen tulee prosentuaaliseksi erossa olemisen osuudeksi 0,7%. Minun on siis hyvin helppo muistaa lapsen vauva-aika, sillä siitä ajasta 99,3% olen ollut lapseni kanssa.

Kyllä paljon enemmän joutais keskustella näistä, joiden 2v on 8h hoidossa ja päälle vielä pari kertaa viikossa lapsiparkissa kun äiti jumppaa.. Mutta eihän se tietenkää ole niin kamalaa, kun äiti harrastaa terveellistä jumppaa, eikä vaarallista baareilua ;)
:flower::flower::flower:
 
"vieras"
se voi elämä lyödä realiteetit kivasti päin pläsiä kun vauvasta kasvaa isompi. Vaativampi, huomionhakuinen. Jatkuvasti perässä juostava taapero joka kiikkuu joka paikkaan. Mitä tekee vanhemmat jotka ei jaksa pientä sylivauvaakaan joka vaan nukkuu ja syö?

Menettävät järkensä? Tuskinpa jaksaa mummikaan tauotta katsoa sellaista lasta ainoalla vapaa-ajallaan.
Ei kaikki lapset ole samanlaisia, ei kaikki vauvat vain "nuku ja syö". Minun poika oli vauvana tosi vaativa ja huomionkipeä, koko ajan piti olla lähellä, nukkui parit puolen tunnin päiväunet. Taaperona helpottanut tosi paljon.

Eikä vaativankaan taaperon kanssa menetä järkeään, kun ei tavoittele sitä täydellisen äidin sädekehää, vaan antaa joskus lapsen toisen hoitoon että saa levätä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23661488]Täällä tietääkseni jokainen keskustelija miettii omasta elämästään niitä esimerkkejä ja kokee siksi nämä asiat eritavalla. Sun on mulle turha raivota siitä, etten ymmärrä. Mä edelleen ymmärrän ja arvostan sitä, jos osataan käyttää kohtuudella, jos osataan viettää vapaa-aikaa muutakin kuin juomalla ja erityisesti sitä jos osataan nauttia vapaa-ajasta myös perheenä. MMä olen tästä niin pitkän viestin kirjoittanut, että tuntuu suorastaan naurettavalta jankuttaa kanssasi enää samasta. Ja olen asian selittänyt muistaakseni ainakin kerran miksi puhuin alkoholin liikakäytöstä yhdistettynä jatkuviin baarireissuihin :) En vaan siis todellakaan tunne ketään, joka kävisi liki viikoittain ja laittaisi lapset hoitoon ihan vaan mennäkseen selvinpäin sinne. Mutta jos se on satunnaista, harvinaisempaa niin kuulostaa loogisemmalta. ja toki ymmärrän, että baarissa käydään huppelissa sillointällöin, mutta en sitä jos kamalan usein.[/QUOTE]

No eikö tää sun esimerkkiperheesi vietä sit aikaa perheenä? Mitä he tekevät viikonloppuisin,muuta kuin ovat siellä baarissa? Tai miehen töiden jälkeen? Mitä mies harrastaa? Mitä tää nainen harrastaa? Laittaavatko esim. ruokaa yhdessä,käyvätkö vaunulenkeillä? Miten usein näkevät ystäväperheitään tai käyvät vanhempiensa luona? Miten ne vietti pääsiäisen? Mitä vappusuunnitelmia niillä on? Entäs kesälomalle?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23661459]Ajattelin että jos se olennainen ajatus erottuisi paremmin isoilla kirjaimilla,kun kuitenkin tässä ketjussa siitä on moneen otteeseen puhuttu,mutta kukaan ei ole mitään kommentoinut :) Mutta ethän sä sitä edelleenkään tajunnut. Mutta hei,sä voit vapaasti olla sitä mieltä että kaikki baarissa käyvät perheelliset ihmiset käyttäytyvät kuin teinit. Onneks mä en liiku semmosissa piireissä jossa ihmiset käyttäytyvät niin :) Eikä toi mun mieskään oikein edes tykkää juoda,se käy baareissa lähinnä keikoilla :)[/QUOTE]

Mä en muuten puhunut käytöksestä mitään, suurin osahan osaa käyttäytyä ihan nätisti baarissa, mutta se humalahakuisuus, se on mielestäni muidenkin kuin teinien juttu. Ja se humalatilan määrä lisää krapulan suuruutta ja väsymystä, yövalvominen. Mä en edes tiedä miten tuntemani perheelliset käyttäytyvät sisällä baarissa, mutta mun mielestä se viikottainen väsymyksen valittelu kielii vaan siitä, että kannattaisi keksiä jotain muuta jo tilalle. Ei tarvitse olla huonokäytöksinen ollakseen hukassa, mukava ja hyväkäytöksinenkin ihminen voi tehdä itselleen ja elämälleen huonoa vetämällä itsensä piippuun väsyttävän työn, perhe-elämän lisäkksi jatkuvalla valvomisella ja humalahakuisuudella.
 
Tuli tästä ketjusta mieleen kun meidän esikon ollessa 3kk valittelin täällä että halusin perua miehen järkkäämän yöhoidon ja mut kivitettiin.. :) Meillä oli koliikkikapsi johon mä olin ihan takertunut, en nukkunut ollenkaan kun enää uni ei edes tullut vaan odotin milloin itku alkaa ja säntäsin vauvan luo ihan paniikissa koko ajan ja aloin jo osoittamaan masennuksen merkkejä unettomuuden takia.. Ukon kanssa riideltiin koko ajan, yhteistä aikaa meillä ei ollut yhtään koska ukko paljon töissä ja mies oli halunnut tarjota mulle rentoutusillan kahdestaan että päästään hoitamaan parisuhdetta.
Suostuin vaivoin ja kyllä se kannatti, onneksi ollaan aina muistettu kahdestaan olon tärkeys sillä se on meidän suhteelle tärkeää.
En itse kyllä pysty ymmärtämään että ihan vastasyntyneen kanssa koko ajan juostaisiin ulkona, ja miksei toinen vanhemmista voisi jäädä edes kotiin lapsen kanssa? Kyllä isänkin on hyvä lasta oppia hoitamaan ja jos äiti haluaa mennä tuulettumaan niin lapsen olisi hyvä olla isän kanssa.
Mä olen itse sellainen että haluan ainakin kerran käydä terassilla kaverin kanssa varmaan tänä kesänä, mulla pitäisi vaavin syntyä ihan pian. Me tehdään varmaan niin että lapsi on isänsä kanssa kotona hyvässä hoidossa tai jos haluamme yhdessä mennä, tehdään niin että ukko ei ota mitään ja menee kotiin parin tunnin päästä vapauttamaan lapsenvahdin ja mennään yhdessä kotiin tai minä jään vielä hetkeksi. Tai toisinpäin. Mun ukko ei itse tykkää kauheasti käydä ulkona, mä olen meista se joka enemmän sitä kaipaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23661608]No eikö tää sun esimerkkiperheesi vietä sit aikaa perheenä? Mitä he tekevät viikonloppuisin,muuta kuin ovat siellä baarissa? Tai miehen töiden jälkeen? Mitä mies harrastaa? Mitä tää nainen harrastaa? Laittaavatko esim. ruokaa yhdessä,käyvätkö vaunulenkeillä? Miten usein näkevät ystäväperheitään tai käyvät vanhempiensa luona? Miten ne vietti pääsiäisen? Mitä vappusuunnitelmia niillä on? Entäs kesälomalle?[/QUOTE]

No nämä ihmiset opiskelee tai käyvät töissä, näistä perheestä jompikumpi tai kumpikin vanhemmista käy aika usein juomassa, lapset on viikot päiväkodeissa ja koulussa, viikonlopuista suuren osan jossain muualla kuin kotona. Mielestäni töissäkäyvien ihmisten lapset ansaitsisivat hieman enemmän perheenkeskistä aikaa, mitä he eivät kyllä saa sillä,e ttä ollessaan viikonlopun hekin "lomalla" eivät oikein näe muuta kuin tohkeissaan baari-iltaa valmistelevan vanhemman ja seuraavana päivänä krapulaisen naaman.
Eräs äiti valittaa nimenomaan jatkuvasti miehen juopottelusta, kun se baari menee aina perheen edelle viikonloppuisin. Äiti sitten on se yksinomaan joka on osallisena lasten tekemissä kun isä ei tätä iloa ole jakamassa. Siinä ei paljoa tule yhdessätekemisen makua jos toinen menee menojaan. Näissä missä äitikin "tykkää vähän bilettää, koska äidilläkin on oikeus" ovat muuten han mukavia ihmisiä, mutten ymmärrä sitä, että miksi pitää väsyttää itsensä joka viikonloppu sillä kännäämisellä. kun se ihan oikeasti menee siihen, että lapset jo tietää että "äiti on kipee" nukutaan päiväunia kun lapset tulee koulusta kotiin, ruoanlaitto on ylivoimaista ja töissä valitetaan kun ei jaksa ei millään. Sitä se on. Eiköhän nuo vappusuunnitelmat ja kesälomasuunnitelmat oli baarilla täytettyjä näissä perheissä. ainakin joka juhlapyhä se niin on, että loma tarkoittaa aikuisten lomaa. Juhannuksena on pakko ryypätä, vappu tietysti, kesällä toki on pakko päästä helteillä terassille kaljalle :D
 
"äiti"
Ikuisuus kysymys siis :)

Tuttava saanut vasta vauvan, ikää noin 3 kk. Nyt jo 4 kertaa yökylässä vauva jotta vanhemmat saa bilettää. Miten mainita asiasta niin ettei tuttava suutahda, vai annanko kylän korppikotkien nokkia tuttavan elävältä kun huhut alkaa pyöriä?
pieni vauva ja bilettävät vanhemmat on yhdistelmä jotka ei sovi yhteen. Joko biletys tai vauva ei molemmat.
 
"Piparnakkeli"
Ikävä kyllä en voi ymmärtää. Lapsi ei ole pieni kuin hetken ja sitten kun otetaan sitä omaa aikaa, ryypätään. Eikö suomalaiset keksi mitään parempaa tekemistä? Seuraava päivä krapulassa, loppukuun ruokarahat juotuna ja kitistään sossulla kun ei pärjätä.

Mun mielestä tuo on paljon että 3kk on noin usein yökylässä muualla. Oma kantani on, että imetysaikana äidin tulisi olla lapsen saatavilla sen 24/7 (ja joo, ihan ruoanlähteenä ja vaikka kauhisteltuna huvituttinakin), jos pelataan pulloilla niin sitten isäkin voi osallistua siihen ruokailuun. Kaikki muut vauva-arjen askareet voikin sitten jakaa. Vanhemmat voisi mennä hieman itseensä ja ajatella lapsensa parasta, mikä ei voi olla vieraalla yöpyminen ryyppäämis-verukkeella.
 
[QUOTE="Piparnakkeli";23661772]Seuraava päivä krapulassa, loppukuun ruokarahat juotuna ja kitistään sossulla kun ei pärjätä.

[/QUOTE]

Kevyttä yleistämistä.. :D

No joo, tää on niitä asioita mistä voi vääntää maailmaan tappiin asti ja lopputulos ei mikskään muutu. Eletään kaikki vaan omaa elämäämme ja annetaan kaikkien kukkien kukkia, kunhan kehenkään ei satu.
 
Mun vauva on n. 7 viikon ikäinen ja en kyllä lähtisi bilettämään niin että vauva olisi yötä muualla. Luotan kyllä hoitajiin ja en usko että vauvalle traumoja tulee. Itse en vaan pystyisi olemaan hyvillä mielin ja rentona. Juhannuksena olen ajatellut jos menisi viihteelle, vauva on silloin reilun 3 kk ikäinen. Mutta saa nyt nähdä.
 
Meillä oli tyttö eka kerran hoidossa 3kk ikäisenä mummulassa. Ja me mentiin miehen kanssa sinne sitten yöksi. Toisen kerran oli 6kk ikäisenä. Monella tutullani on lapsi hoidossa joka vkl ja vielä viikot tarhassa. ja sitä en pysty käsittäämään.
 
"vieras"
Nyt menee iloisesti puurot ja vellit sekaisin. Alunperin kyse oli VAUVOISTA. Vähän ero asia kuin isommat lapset.
nehän meni jo alunperin sekaisin, täällä on kirjoiteltu kokemuksia kaikenikäisistä lapsista. Enkä mielestäni näe hirveästi eroa siinä onko lapsi 2v ja 2kk jos on juomisen tiletä aina hoidossa. kaksivuotias vielä viikot päivähouoidossa. ja useinhan se lähtee siitä, jos vauvasta aloitetaan, niin samassa tilanteessa ollaan kahden vuoden päästäkin.

Alkuperäiseen aiheeseen: on liikaa jos 3kk vauva on neljättä kertaa hoidossa bileiden tieltä. Onkohan hänet kenties laitettu baari-illan sivuun jo synnyttyään alta kuukauden iässsä vai miten tuosta saadaan se fiksu tulos "kerran kussa fiksusti..:)" ..
 
[QUOTE="Piparnakkeli";23661772]Ikävä kyllä en voi ymmärtää. Lapsi ei ole pieni kuin hetken ja sitten kun otetaan sitä omaa aikaa, ryypätään. Eikö suomalaiset keksi mitään parempaa tekemistä? Seuraava päivä krapulassa, loppukuun ruokarahat juotuna ja kitistään sossulla kun ei pärjätä.

Mun mielestä tuo on paljon että 3kk on noin usein yökylässä muualla. Oma kantani on, että imetysaikana äidin tulisi olla lapsen saatavilla sen 24/7 (ja joo, ihan ruoanlähteenä ja vaikka kauhisteltuna huvituttinakin), jos pelataan pulloilla niin sitten isäkin voi osallistua siihen ruokailuun. Kaikki muut vauva-arjen askareet voikin sitten jakaa. Vanhemmat voisi mennä hieman itseensä ja ajatella lapsensa parasta, mikä ei voi olla vieraalla yöpyminen ryyppäämis-verukkeella.[/QUOTE]

Miten se vauva sen tietää, että onko ollut hoidossa sen vuoksi että vanhemmat ovat ryypänneet, vai ovatko olleet vaikka kotona ja kattoneet leffoja?

Juu vauva on pieni vain hetken, mutta eiköhän sitä vauvaa kerkeä tuijotella vaikka joskus olisikin siitä vaikka peräti puoli vuorokautta erossa. Ei mun vauva ainakaan päivässä kasva niin paljon ettäkö jäisin jostain oleellisesta paitsi..
 
"vieras"
Miten se vauva sen tietää, että onko ollut hoidossa sen vuoksi että vanhemmat ovat ryypänneet, vai ovatko olleet vaikka kotona ja kattoneet leffoja?

Juu vauva on pieni vain hetken, mutta eiköhän sitä vauvaa kerkeä tuijotella vaikka joskus olisikin siitä vaikka peräti puoli vuorokautta erossa. Ei mun vauva ainakaan päivässä kasva niin paljon ettäkö jäisin jostain oleellisesta paitsi..
Tää on täällä jo puhki puitu, moni on tohon kysymykseen vastauksensa jo antanut mitä eroa sillä on. Jos ei oikeesti näe mitään kummallista, että 3kk ikäinen on viikottain hoidossa baari iltojen tieltä, niin vähän harmi. Mun mielestä on liikaa ainakin.
 
yleustys
Onko kyseessä nuori äiti, jolla ollut vaikeuksia asettaa jo raskausaikana vauvaa itsensä edelle?
Just joo.. :D Osaa ne muutkin.

Meidän 1,5 v on ollut tähän mennessä 4 kertaa yökylässä.
Ekan kerran 6 kk iässä, sitten 11 kk, 14 kk ja nyt toissa vlopun oli hoidossa mummolassa.
Muutoin olen kotiäitinä eikä lapsi ole hoidossa, arkena muutaman tunnin voi olla mummillaan kun hoidan kotiaskareet.

Ei ole pakko päästä mutta mummi kysellyt ja olemme sit antaneet. :) ei olla ryypätty joka kertaa.
 
Minun lapseni ovat kyllä yökyläilleen ystävillä, sisaruksillaan, tädeillä , kummeilla, enoilla ja isovanhemmilla aika pienistä alkaen ihan siitä riippumatta minkä ikäinen olen ollut heidät saadessani.
Ja minä olen saanut lapsia monen ikäisenä.

Eli ainakaan omalta osaltani en usko että äidin ikä tuohon vaikuttaa.
:)
 
Mulla myös pari kaveria jotka tykkää pitää lapsiaan paljon mummuloissa. Mua ei haittaa olleskaan miten toimivat lastensa kanssa, mutta mua korpee se, että nää äidit tulee sanoo mulle, että kannattais viedä yöksi pois kotoa että lapsi tottuu siihen! Miksi pitää tottua?? Mun vauva nyt puoli vuotta eikä oo ollu yökylässä vielä. Nää äidit joo ei sitten kunniota sitä, että mä haluun että lapsi on yöt kotona! Itse en oo koskaan arvostellu heidän tapaansa viedä lapsi monta kertaa kuukaudessa yökylään johonkin muualle.. grrr..
 
Alkuperäinen kirjoittaja tägi;23662250:
Tuli kaverin kanssa puheeks tos kun soiteltiin tää ketju ja se siitä intoutu ja tuli lukemaa. meni hetki ja se soitti mulle "ei kai nää oo tosissaan:confused:"
Tosissaan? Niin missä asiassa? Mä todella olen tosissani jos sanon että on mielen köyhyyttä vielä sylivauva hoitoon siitä syystä että äiti pääsee vähän irroittelemaan. Jos mieli on ihan maassa ja äiti on masentunut ja vaarassa vahingoittaa itseään tai vauvaa niin ymmärrän että on levon tarpeessa. Sillonkaan baari-ilta ei ehkä paras vaihtoehto ole.

Härregyyd, kyse on muutamasta kuukaudesta, ensimmäisestä pienen ihmisen vuodesta! Se on kuulkaa lyhyt aika pysyä lapsen vierellä. Ehtii sitä takuulla myöhemminkin. Ja voi lastenkin kanssa lähteä ystäviä tapaamaan. Miten nää vauvat tuntuu olevan niin tiellä joka paikassa? Helppohan niiden kanssa on vielä kulkea!

Nonni, kivittäkää ollos hyvät :kieh:
 
"vieras"
Lapseni oli yökylässä ekaa kertaa kaksivuotiaana, eikä sen jälkeen kertaakaan. Ei ole sädekehä sen kummoisempi. Olisimpa vienyt useammin, nykyään melkein 5 vuotias saa hepulin ja paniikin jos kuuleekaan sanasta yökylä.
 

Yhteistyössä