PMS-oireet

pipo kireällä
Moikka!

Ihana lukea tätä palstaa, helpottaa heti kun tietää, ettei oo yksin näiden vaivojen kanssa. Itselläni on myös 1,5 vkoa ennen kuukautisia aivan kamala fiilis, masentaa, pipoa kiristää, kaikki mättää, olo tuntuu paksukaiselta, ei huvita tsempata jne. Itselläni on kaksi lasta, tyttö 3,5 vuotta ja poika 2 vuotta. Tytöllä on hurja uhma päällä ja poika alkaa myös näyttää omaa mieltään aika rankasti. Mieheni on viikot usein matkoilla ja erityisesti tuo kuukautisia edeltävä aika yksin lasten kanssa on aivan kamalaa. Viimeksi eilen istuin hiekkalaatikon reunalla ja itkin maailman kurjuutta. Tosi kivaa.....Palaan hoitovapaalta työelämään kuukauden päästä ja toivon, että löydän jotakin apua näihin vaivoihin, jotka ovat raskauksien myötä pahentuneet tai sitten vaan ne huomaa paremmin kun ei voi enää vain ajatella itseään ja ottaa löysin rantein silloin kun ei mikään huvita.

Ärsyttää myös se, että yritän pudottaa raskauksien aikana noussutta painoani ja tuo painonpudotus tyssää aina tähän kuukautishässäkkään, vaikka kuinka yritän itsekurilla mennä eteenpäin. Viimeistään illalla kun lapset nukkuu, alkaa mässäily, josta ei tule loppua ja tuo morkkis sitten vaan pahentaa entisestään fiilistä.

No mutta tsemppiä kaikille, koetetaan sinnitellä!

 
Räjähtelijä
Olen itse luullut, että yhdistelmäehkäisypillerit vähentäisivät PMS oireita, mutta ei ainakaan minulla. En tiedä olenko oikeassa, mutta liittyykö ne oireet munasolun irtoamiseen, eli jos irtoaa olisi pahemmat oireet ja juuri siksi pillerit auttaisivat asiaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.06.2006 klo 14:01 Räjähtelijä kirjoitti:
Olen itse luullut, että yhdistelmäehkäisypillerit vähentäisivät PMS oireita, mutta ei ainakaan minulla. En tiedä olenko oikeassa, mutta liittyykö ne oireet munasolun irtoamiseen, eli jos irtoaa olisi pahemmat oireet ja juuri siksi pillerit auttaisivat asiaa.
itse ajattelen että liittyis just tuohon kun keltarauhanen jyllää ovulaation jälkeen...
 
Täällä kans
Iiiihanaa... Siis muitakin seinille hyppiviä eukkoja kun minä!!! Mies parka on aivan hätää kärsimässä kun ei polonen tiedä mitenkä tulis töistä kotiin, onko äiteellä hyvä vai huono päivä menossa... Tän viimeisimmän raskauden jälkeen on meidän mökissä ollu suorastaan itse piru irti, mielialat vaihtelee kierron mukaan ja pahasti! Kyllä rassaa jo itteenikin pahasti.
 
pms
Minulllakin samoja oireita... eli pari päivää ennen menkkojen alkamista muutun hampaita kiristeleväksi olioksi ;) ... muutamia päiviä jaksa pitää malttia yllä ja yrittää olla hermostumatta... mutta aina jossain vaiheessa se käy liian suureksi taakaksi ja sit loppuviikon olenkin lähestulkoon hermoheikko tapaus :/
Se on muuten jännä huomata että kun oireet jälleen helpottavat niin kuinka sitä itse muuttuu ja oikee huokaisee helpotuksesta kun ei enään joka asia kiristä vaan jaksaa taas olla kärsivällinen ja huumorintajuinen ihminen
=) Voi meitä! Auttaakohan mitkään esim. luontaistuotteet näihin oireisiin??
 
morjens!!päivän pelastus on että huomaan etten ookkaan yksin hormonieni kanssa =) ihanaa kun teitä on näin paljon.paljonko ne helokkikapselit maksaa?taidan kokeilla.ajattelin aina joskus vuosia sitten että tää pms on joku ns muoti-ilmiö,mutta pyh,nyt kun kohdalle sattuu,niin kyllä voi naisen elämä olla monimutkaista.itselläni on nyt ollu 3kiertoa näitä kaameita oireita,ja ne alkoivat kun sain primolut-kuurin pitkittyneeseen vuotoon,ni voi herran tähden millasta on olla viikkoa ennen menkkoja..vaikka kuinka koittaa hillitä hermojaan niin ei tunnu onnistuvan,eikä mikään kiinnosta,nälkäkin on jatkuvasti,vois syyä hevosen aamupalaks ja toisen illalla,ja kaikki perheessäkin tekee kaiken väärin,mikään ei onnistu ja koko ajan on kesto v.itutus päällä.onneks ne hormonilääkkeet loppui,ja toivottavasti loppuu pahimmat oireetkin.lapsia on kolme eikä koskaan oo ollu tällästä aiemmin.. :whistle:
 
Minä laitoin tuon alkuperäisen ilmoituksen, kiva huomata etten ole ainut joka kärsii:) Mutta oletteko kuulleet että niillä joilla on vaikeet pms-oireet niin olis vaikeat vaihdevuodet? jee, sekin vielä. Ei siis helpotusta luvassa..
Mulla on siis 3 lasta ja oireet alkoi toisen lapsen syntymän jälkeen. On kaikkea mahdollista: hiki valuu, pienetkin asiat itkettää, masentaa, älytön väsymys, turvottaa, nälättää ja olen niin äkäinen että voisin nirhata jonkun ! ehkä toi viimeks mainittu kiukutus on kaikista pahinta.. Ja voi miesparkaa..
Ja voi meitä naisparkoja :hug:
 
Ja vielä minäkin lisään valitustani... :ashamed:

Nyt on ollut ehkä viimeaikaisista kuukausista Se Pahin - noin PMS-oireiden kannalta. En enää tiedä voiko tätä kaikkea kiukkuisuutta, ärtyisyyttä ja ahdistusta laittaa edes hormonien piikkiin, vai onko jo jotain muutakin vialla?

Tarvitsisin ne pillerit pian, jotta näkisin onko asiaan minkäänlaista helpotusta. Kun nyt saisi aikaiseksi... Terveysasemalle jo soitin (kunnalliselle) mutta tietenkin ovat kesäsulussa eikä tällainen kuulu akuutteihin tapauksiin :headwall: .

Joko kärvistelen elokuulle tai maksan hunajaa yksityisestä gynestä. :(
 
monitoimikone
Lupasin kertoa kokemuksia jättihelokkiöljykapseleista. Söin niitä yhden laatikollisen (en kerralla, vaan ihan ohjeen mukaan). Ja minusta tuntui että ne auttoivat. Valitettavasti en ole raskinut ostaa niitä vielä lisää. En ole tosiaankaan mikään luontaistuote intoilija, mutta minullakin on nyt kolmannen lapsen jälkeen ollut tosi hankalaa ennen menkkoja joten olin valmis kokeilemaan. Voin kyllä suositella kokeilemaan niitä, jaksoin jopa laskea miehelleni leikkiä omista vaivoistani ennen menkkoja.
 
Hei!

Kävin sit viimein "huollossa" ja kerroin vaivostani ystävälliselle gynen tädille. Ei suosittanut mulle hormoneja. Mullahan ollut kovasti hiivatulehduksiakin pillereistä. Mielialoja kuulemma tasaavat tosi yksilöllisesti, toisilla huonompaan ja toisilla parempaan suuntaan. minipillereillä sama juttu. Että ei hormoneja nyt mulle. Ihan pahoja kuukausia ei nyt ole onneks ollukaan, mut onhan noita oireita silti...
 
Yksityisellä gynellä käyty, ja pillerit (mercilon) aloitan piakkoin.

Meinasi tyssätä koko pillerihomma kun kerroin kärsiväni pahoista pääänsäryistä. Mutta sovittiin nyt että katsotaan, kokeilen noita kuitenkin mutta pidän tarkkaa kirjaa olostani.

Raportoin sitten ajan kuluessa tänne kuinka mamman kävi - mentiinkö pahempaan vai parempaan suuntaan PMS:n kanssa :whistle:
 
Sama homma täällä
Minä olen myös ennen menkkoja maailman hirvein, rumin, lihavin, ällöttävin... ihminen. Lisäksi tulee hurjia raivonpuuskia, pinna on yksinkertaisesti tosi tiukilla. Se on tosi ahdistavaa, normaalisti kun olen iloinen ja huumorintajuinen. Ei niinkään häiritse se mitä mies joutuu kärsimään, mutta lapset kylläkin! Lisäksi tulee ääretön makeanhimo! Voisin syödä kaapin tyhjäksi herkuista yms.

Tuntuu, että kyllä meidän naisten olisi tähän jotakin apua saatava! Joku on minulle kehunut, että hormonikierukasta olisi apua. Täytynee kenties kokeilla, vaikka olen aika lailla ollut kierukoita vastaan.

Jaksamisia teille kaikille saman kokeville!!! :hug:
 
Yleensä poden myös moisista oireista, vaikka en sen viikon aikana suostukaan sitä myöntämään, koska muuthan ovat väärässä ja tekevät kaiken väärin ja vain minä olen oikeassa. Nyt olen odotellut oireita, koska menkat alkaa ihan juuri, ja viikko on sujunut melkein paremmin kuin "normaalit" viikot!

Kauheinta on tunne, kun tietää olevansa ihan kauhea ja hankala ja hermostuu kaikesta pienestäkin, mutta EI VOI SILLE MITÄÄN! (En ole kokeillut niitä kapseleita, ja voiskin olla ihan tarpeen.)
 
hormonihirviö
Nostanpas tätä ketjua ylös!
Mites Terhikki kokeilitkos niitä yhdistelmäehkäisypilsuja? Auttoiko?
Mä en voi syödä, koska ei sovi ollenkaan.
Kerran kokeilin ja olo vaan paheni. Sain ihan kamalia kohtauksia.
Tuo keltarauhanen tosiaan syyllinen ja mulla ei auttanu ainakaan yhdistelmät.
Minipillereitä kokeilin, eikä olo ollut niin hirveä kuin yhdistelmissä. Mutta ei siltikään sopineet mulle.
Nyt olen vetänyt lohiöljykapseleita. Ja huomaan, että vähän on tasauttanut tuota mieltä.
 
Kotihirviö
Kävin noiden samojen asioiden vuoksi gynekologilla.
Määräsi Terolut-kuurin kokeiltavaksi niin, että kuukautisten alkamispäivästä lasketaan eteenpäin 15 päivää ja otetaan Terolutia 10 päivän ajan.

Onko kellään ollut PMS-oireisiin tuollaista hoitoa?
 
Noniin täällä taas :)

Eli nyt on mulla ollut Mercilon-merkkiset yhdistelmäpillerit jo jonkin aikaa, kolmas laatta aloitettu juuri.

Vielä en ole ihan hirmuista apua niistä huomannut, mutta en kyllä toisaalta haittojakaan.

Menkat on vielä suht runsaat, nyt jo kuitenkin inhimillisemmän pituiset. Pari päivää ennen menkkojen alkua on kyllä edelleen aika kamalaa kiukkuisuutta ja ärtyisyyttä eli siihen pahimpaan oireeseen eivät vielä ole tepsineet :/ .

Mutta gynen kanssa silloin oli kyllä puhettakin että menee se muutama kuukausi että tasoittavat oloa, sitten vasta osaa varmaksi sanoa.

Mielellään näitä vielä jatkan ja toivon tasaantumista entisestään.

Sitä en sitten vielä tiedä josko jatkossa söisi vaikka pari laatallista ilman välitaukoa -> ilman menkkoja, tulisivatko ne PMS-oireet silti? Tätä laattojen peräkkäin syömistä meinaan kokeilla sitten vasta kun nyt näihin on muuten totuttu ensin.

Suosittelen kyllä muillekin gynekologin juttusilla käymistä, itse kävin yksityisellä ja otti kyllä kyseinen setä asiani ihan vakavasti :) :flower:
 
Kotihirviö, minulle kokeiltiin esikoisen jälkeen Teroluteja pms-oireisiin. Muistelisin että jonkun verran auttoivat, tosin kauan ei tullut kokeiltua kun tulin melkein heti uudestaan raskaaksi.

Itsellä aivan järkyttävät oireet, eroa on tehty joka kuukausi. Ei ole helppoa elämä ei.. =)
 
weerakka
Ei voi olla totta!
Ajattelin tänää just kirjottaa tänne, että kellään ei varmaan oo tällasta ja täällähän on liuta naisia, jotka painiskelee saman ongelman kanssa.

Mulla siis myös kunnon pms- oireet. Sain tänään juuri minipilleri reseptin, mutta kyllä pelottaa kokeilla, jos vaikka oireet pahenee.

Mulla ei kyllä nyt ole vielä menkatkaan alkanu, mutta kyllä viime viikolla tuntui v....tutuksesta, itkuista ja masennuksesta päätellen, että pms-oireethan ne sieltä taas tulee takaisin. La oli eka kerta synnytyksen jälkeen( synnytin heinäkuussa), kun oli olevinaan pientä vuotoa ja aavistuksenomaisia menkkaoireita.
Raskausaikana mulla ei pms-oireita ollu.

Se on kyllä siis ihan kauheeta, kun ne oireet tulee, tuntuu, et meikäläistä kuljettaa ihan toinen kuski. Aattelin ennen aina, et mulla täytyy olla päässä vikaa, mut sit huomasin, että sitä vikaa on tasan kolmen viikon välein.
Sitten kun se rylläkkä on ohi, niin tuntuu niinkun ei ois mitää koskaan ollukkaa..

Taidanpa minäkin koklata sitä helokkiöljyä.
 
Höpöliini
Tääällä kans yksi raivotar. Oireet pahenevat noin 30 iässä. Mulla unettomuutta, raivonpurkauksia, #&%?$!*, itkuisuutta ja makeanhimoa. Olen ihan hirveä ja nalkutan miehelleni ja lapsilleni. Tissejä pakottaa, turvottaa ja niveliä särkee. Migreeniä ja ihottumaa. vastustuskyky laskee ja flunssat iskevät. Lääkkeenä liikunta, lepo ja kalaöljy, vitamiinit ja helokkiöljy. Väärät ruuat, kuten vehnä ja sokeri pahentaa. ja tietty unen puute. Lukekaa Paula Heinosen ja Satu Silvon kirja Satumaista voimaa arkeen, löytyy kirjastosta. Siinä aihetta käsitelty asiallisesti ja itse todella sain helpotusta. Lääkärit määrää vain pillereitä, ei asia sillä kummene. ei ole helppoa olla nainen, mutta nautitaan silti elämästä, apua löytyy!
 
Anny
Ajattelin tulla tekemään alotuksen, mutta jatkankin tänne. Itse menin gynelle kovien vatsa/menkka -kipujen takia. Mulla myös selvästi pms, kestää oviksesta menkkoihin. Kuinkakohan kauan jaksan tätä, saatikka mun mies ja lapset...
Ultrassa löytyi rakkuloita (kystia?), jotka paisuvat ja puhkeavat, kipu ja välivuodot johtuvat niistä. Gyne sanoi johtuvan jostain hormonihäikästä, ei ole palautuneet normaaleiksi imetyksen loputtua. En tajunnut pyytää verikoetta tms. Kun ei ollut vauvatoiveita yms. niin sain Yasmin -pillerit tasoittamaan hormonitoimintaa. Sanoi, ettei poista ongelmaa, mutta auttaa oireissa. Kivut onkin poissa. Tosin lihonut olen nyt 6kk:ssa 6kg ja turvottaa ikävästi. Edelleen saan ihme raivareita tai sitten mieli on maassa, kurja olo. Mellä kun on kaikki elämässä kuitenkin tosi kivasti. Ajattelin lopettaa muutaman kuukauden päästä pillerit, jos ne omat hormonit lähtisivät käytiin kunnolla??? Jos vaan olisin rauhallisempi ja mukavanpi kanssa eläjä, niin tuo mies voisi paremmin innostua uuteen perheen lisäykseen... Voisin taas aloittaa ne helokit, mulla ne auttoi raskautumisiinkin...
 
Oirea
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.06.2006 klo 17:40 kanssasisar kirjoitti:
en oikein voi ymmärtää, miten lääketieteekllä on vähän annattevaa tässä asiassa. uskokaa sisko hyvät, että meitä on paljon!!!! itsekin muutun suorastaan agressiiviseksi pms-oireiden ansiosta, heittelen esineitä, rikon astioita ja avioliiton lopettaisin siihen paikkaan (muuten olen superrauhallinen tyyppi).

miehet eivät voi millään tajuta mistä on kyse vaikka selittäisit. sinusta tulee hullu ja sillä selvä. tästä asiasta pitäisi puhua jossain paljon enemmän. tulee ainakin hyvä olo kun näkee että on muita. mutta kuka selittäisi aviomiehille, työnantajalle jne..?

http://www.blogger.com/publish-comment.do?blogID=14942280&postID=116055659540853648&r=ok

Tuossa asiaa, miten ymmärrän.
 
Oirea
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.09.2006 klo 09:38 Höpöliini kirjoitti:
Tääällä kans yksi raivotar. Oireet pahenevat noin 30 iässä. Mulla unettomuutta, raivonpurkauksia, #&%?$!*, itkuisuutta ja makeanhimoa. Olen ihan hirveä ja nalkutan miehelleni ja lapsilleni. Tissejä pakottaa, turvottaa ja niveliä särkee. Migreeniä ja ihottumaa. vastustuskyky laskee ja flunssat iskevät. Lääkkeenä liikunta, lepo ja kalaöljy, vitamiinit ja helokkiöljy. Väärät ruuat, kuten vehnä ja sokeri pahentaa. ja tietty unen puute. Lukekaa Paula Heinosen ja Satu Silvon kirja Satumaista voimaa arkeen, löytyy kirjastosta. Siinä aihetta käsitelty asiallisesti ja itse todella sain helpotusta. Lääkärit määrää vain pillereitä, ei asia sillä kummene. ei ole helppoa olla nainen, mutta nautitaan silti elämästä, apua löytyy!
Jep, tuo sopii mun ajatusmaailmaa täydellisesti ja se, miten tuota asiaa voi korjata.

http://www.arthurdevany.com/archives/2006/08/3_dress_sizes_i.html

Tuossa .pdf Arthur De Vany:n ajatuksista(mikä on jotain aivan muuta valtavirrasta)

http://www.arthurdevany.com/webstuff/images/RevisedEssay.pdf


Tuosta Evolutionary Fitness eli Evoluution mukaan kehiteltyä ravinto/treeniajatusmaailmaa.


 
Mies
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.06.2006 klo 17:40 kanssasisar kirjoitti:
miehet eivät voi millään tajuta mistä on kyse vaikka selittäisit. sinusta tulee hullu ja sillä selvä.
Ei se ole sillä selvä.

Aivan kuten naisilla olisi pelkkiä oikeuksia mutta ei mitään velvollisuuksia.

Vähintään voisi laajentaa ajatustaan sen, että katsoi asiaa tarkemmin, mistä se ongelma johtuu.

Lääketiede(nykyään lääketiede on lääketeollisuustiedettä) ei ole mikään ratkaisu ja pitäisi olla kriittinen lääketiedettä ja lääkkeiden käyttöä kohtaan.

Kukaan ei ole hullu syyttä, skitsofreniaan on syynsä ja kaikkeen kipuun on syynsä.

Nykyään lääkäriin ei voi luottaa. Oma mielipiteeni on valitettavasti tämä.

Tämä ei ole hyökkäys lääkäreitä vastaan henkilökohtaisesti mutta nykyajan lääketiedettä opetetaan jokseen rajoittuneesti ja lääkärit nojaavat huolestuttavan paljon lääkkeisiin ja se katsotaan olevan ensisijainen ratkaisu.

Suurin osa sairauksista on selitettävissä ruokavaliolla ja liikunnalla.

Syy ja seuraus on aina.

 
Aivan kamalat...mieletön väsy, turvotus, lihas- ja nivelsärky,kuumeilu, oksentaminen ja ripulointi, tosi itkuherkkä, ei jaksa kiinnostaa mikään...hienoa olla nainen! :headwall: keltarauhashormonia napsin ja kovasti yritän tulla raskaaksi...
 

Yhteistyössä