PPH kauppakeskuksessa

  • Viestiketjun aloittaja Khimaira
  • Ensimmäinen viesti
itsekin pph
Mä en ole vielä törmännyt kovinkaan moneen empaattiseen, lapsia tärkeimpänä pitävään, lasten kanssa puuhailevaan pph:n. paitsi yksi sukulainen joka tosiaan puuhaili lasten kanssa, askarteli, ulkoili, jne.
Moneenko olet törmännyt, jos tiedät vain yhden "hyvän" hoitajan? Mä tunnen monia sellaisia, eli kyllä nitä oikeasti on.

Ettei vaan sun kohdallas ole sattunut niin-metsä-vastaa-kuin-huudetaan -ilmiötä?
 
Perhepäivähoito on kodinomaista hoitoa. Pph:ssa toteutetaan toimintasuunnitelmaa minkä hoitajat itse esimiehelleen tekevät.

Askarrellaan, retkeillään, ulkoillaan, laulellaan, on pieniä tuokioita jne, aiva kuten päiväkodissakin.

Itse olen pph, ja itse en lähtisi lasten kanssa kauppakeskukseen katselemaan itselleni vaatteita tms. Jos asia Khimairaa vaivaa, kehottaisin ottamaan yhteyttä alueesi perhepäivähoidon päällikköön ja tekemään ilmoituksen hänelle.

Se, että sinä täällä leimaat myös minut huonoksi hoitajaksi, ei ole mielestäni reilua.
 
"vieras"
Ei muuten saa. tai sitten se on muuttunut mutamassa vuodessa. Toki luvan kanssa saa käydä, jos se vanhemmille sopii.
Tekeekö pph kaikki ruuat lasten paikalla ollessa? Siivoukset, pyykkääminen, yms. kaiken senkö he tekevät lasten ollessa hoidossa?
Kyllä minä teen ruoat, välipalat, siivoukset lasten ollessa paikalla. En kylläkään suursiivousta mutta esim. viikkosiivous, ikkunanpesut ym. kodinhoitoon kuuluvat. Eikä kukaan vanhemmista ole vielä moittinut. Toki pyrin tekemään paljon päikkari aikaan mutta myös lasten ollessa hereillä.
 
Ei muuten saa. tai sitten se on muuttunut mutamassa vuodessa. Toki luvan kanssa saa käydä, jos se vanhemmille sopii.
Tekeekö pph kaikki ruuat lasten paikalla ollessa? Siivoukset, pyykkääminen, yms. kaiken senkö he tekevät lasten ollessa hoidossa?
No milloin ne hoitolasten ruuat ja siivoukset pitäisi tehdä? Illalla omalla ajalla vai? Useinhan pph:n päivät venyy ihan kohtuuttomiksi, kun eka lapsi tulee ennen seitsemää ja vika haetaan 17.30. Kuten aiemmin kirjoitin, niin pph nimenomaan pitäis olla semmonen kodinomainen hoitopaikka. Päiväkodissa sitten on noita askartelu- ja opetustunteja, kun on useampi ihminen paikalla. Niin mitättömällä tuntipalkalla ei kyllä voi vaatia mitään erikoista palvelua, saati että vanhemmilta pitäisi kysyä lupaa, mitä päivän aikana saa tehdä.
 
Minä teen seuraavan päivän ruuat päiväuniaikaan ELi työaikana tietysti.

Siivouksen teen niinikään omalla ajallani eli työpäivän jälkeen, palkatta. Toki pientä siistimistä teen pitkin päivää, pesen pyykkiä jne, mutta imuroinnit sun muut vasta kun työaika on loppunut. ELi palkatta.....
 
itsekin pph
Niin mitättömällä tuntipalkalla ei kyllä voi vaatia mitään erikoista palvelua, saati että vanhemmilta pitäisi kysyä lupaa, mitä päivän aikana saa tehdä.
Tästä olen kyllä erimieltä. Pph on varhaiskasvatusta kuten pk:kin, joten kyllä ne askartelut yms. kuuluu pph:n työn kuvaan. Ja ehdottomasti vanhemmilla on oikeus tietää ja myös kieltää lapsiensa vieminen mm. kauppaan. Siitähän siinä kasvatuskumppanuudesta on kysymys; asioista sovitaan yhdessä.
 
miekin
Kyllä, jos ne liityy siihen lastenhoitoon. Ja ajattelepas: meillä laspet jopa haluaa tehdä ruokaa, siivota ja pistää lakanansa pesuun!
Sama täällä. Hyvähän se vaan on että arjen askareita näkevät. Oppivat samalla itsekkin sen, etteivät ne hommat itekseen tule tehdyksi.
Onkohan tämä vatvominen tarpeen. Ap voi tehä ilmoituksen pph:n esimiehelle ja olla viemättä omia lapsiaan pph-lle. Niin simppeliä.
 
...ja ruokakaupassa saan kyllä käydä lasten kanssa, mikäli ostan seuraavan päivän ruokaa lapsille. Se kuuluu työhöni, ja teen työni työaikana.

muoks, tosin en käy vaan teen työhöni liittyvät ostokset vapaa-ajallani ilman palkkaa.....
 
Viimeksi muokattu:
Siksi mä en viekään pph:lle koska mä maksavana asiakkaana haluan jotain vastinetta rahalleni.

Sen että mun lapsi saa hoitopäivänsä aikana kehitystä ja kasvua tukevaa tekemistä ( askartelut, pelit, leikit, pienet retket lähiympäristöön) toisten lasten seuraa/ vuorovaikutusta ja turvallisen ympäristön missä viettää päivä.
Kyllä näitä pystyy pph:kin tarjoamaan joten lopeta jo yleistäminen. Mua ärsyttää tuollaaset tyypit jotka on sitä mieltä, että kaikki pph:t on pohjasakkaa. Sä taidat olla niitä jokaasen hoitajan unelmavanhempia (myös päiväkodin hoitajien ) ja vaadit Janni-Jessicalle erityiskohtelua ja vedät herneet nenään kun ei tehdäkään teidän mielen mukaan vaan otetaan muutkin huomioon.
 
"perhepäivähoitaja"
Olen itse perhepäivähoitaja eikä tulisi mieleenkään lähteä shoppailemaan hoitolasten kanssa. Käydään kyllä metsäretkillä tms. ja joskus kesäkelillä voidaan kävellä kaupalle jätskille, mutta sekin siis vain lasten iloksi eikä omien asioiden hoitamisen takia. Käyn kaupassa illalla tai vapaapäivänä ihan kuin muutkin töissä käyvät ihmiset.

Suurin osa perhepäivähoitajista tekevät tätä työtä varmasti asiallisesti lapsia ajatellen. Toivoisin, ettei yhden virheitä niin helposti yleistettäisi koko ammattikuntaa koskeviksi totuuksiksi. Olen ollut töissä myös useammassa päiväkodissa ja voin rehellisesti sanoa, ettei se todellakaan ole mukavempi paikka edes aikuisille saatikka lapsille. Surullisia säilöjä ne on :( Meteli on korvia särkevää, koko ajan on kiire, henkilökunta vaihtuu jatkuvasti, aikuiset eivät ehdi huomioida lapsia koska ryhmät ovat liian suuria (hiljaista ja rauhallista ei kukaan noteeraa ja levottomat saavat vain negatiivista huomiota), lasten ahdistus ja keskittymiskyvyn puute näkyy ja kuuluu... Perhepäivähoidossa taas meno on ihan toista. Meillä on rauhaa ja aikaa, jokainen lapsi saa päivän aikana koko ajan huomiota ja jokaisen tarpeet voi ottaa huomioon yksilöllisesti. Se näkyy lapsista, heidän olemuksestaan ja käytöksestään huokuu tyytyväisyys ja rauhallisuus.

Jos nyt jollain tulee mieleen miksi istun koneella enkä ole lasten kanssa, niin lapset nukkuvat rauhallisesti päiväuniaan ja minulla on hetki "omaa aikaa". Meillä perhepäivähoitajillahan ei ole kahvi- tai ruokataukoja vaan ainoastaan tämä lepohetki on sitä omaa rauhoittumisaikaa pitkän työpäivän aikana.

Ymmärrän kiukkusi näkemästäsi. Kysyitkö asiasta kyseiseltä hoitajalta? Kannattaa ottaa suoraan puheeksi joko hänen, lasten vanhempien tai hoitajan esimiehen kanssa, jos tuollaista näkee. Ehkä asiaan saa muutoksen sillä tavoin. Kurjaa, jos tilanne on lapsille ikävä ja sellaista tapahtuu useinkin. Ymmärrän tosiaan nuo tiimarissa käynnit tai nopean maitopurkin hakureissun, mutta ihan shoppailua ja vain aikuisen iloksi... ???
 
itsekin pph
Alkuperäinen kirjoittaja Hertta Pesonen;23578846 muoks:
Niinkuin suurin osa tuntemistani hoitajista. Ruokatavaraa kuluu kuitenkin niin paljon, että on helpompi käydä iltasella ostoksilla ilman lapsia. Arvatkaa vain kuinka monen lapsen lanhemmat ei käy lasten kanssa kaupassa, kun se on niin rasittavaa... Ei se hoitajastakaan mitään herkkua ole, joten eiköhän sinne kauppaan mennä lasten kanssa kuin äärimmäisessä hädässä, kuten me eilen kun huomasin maidon olevan vähissä.
 
hr
Itse tunnen enemmän hyviä perhepäivähoitajia kuin huonoja, mutta niinhän se on, että hoitaja työskentelee omalla persoonallaan, ja kaikki ei voi tykätä, eikä kaikkia miellytä. Ap:n näkemä tuskin oli pph, epäilyttää suuresti.

Ja vaikka olisikin, niin jos tää pph oli sitä mieltä että katsastanpa pari työpaitaa samalla reissulla tässä, niin mikäs siinä ;) Parempi sentään että lapset pysyy siinä kärryn tuntumassa kuin useiden vanhempien tyyliin olis päästetty leluosastolle irti :D
 
Nii
Ettei vaan sun kohdallas ole sattunut niin-metsä-vastaa-kuin-huudetaan -ilmiötä?
Niinpä.

Mun äiti teki pph:na töitä lähes 30 vuotta ja hän on sanonut, että ei lapsissa mitään vikaa, mutta jotkut vanhemmat... Esim. yhden lapsen vanhemmat suuttui kun äitillä oli loma eri aikaan kuin heillä. Niin sitähän mennäänkin yhden perheen mielen mukaan eikä hoitaja saa esittää mitään lomatoiveita...
 
No joo, toki on voinut olla mummokin ( tai äiti), mutta varmaan ymmärsit pointtini.

Ei kai kukaan voi haluta että lapsi viettää aikaa hoitopäivän aikana ulkokamppeet päällä kauppakeskuksessa :O
Pointti pph:ssa lienee se, että lapset saavat kodinomaista hoitoa. Musta on ihan normaalia, että lapsi tottuu käymään paikoissa, esim siellä ostoskeskuksessa. En minä ainakaan vie lastani hoitoon siksi aikaa kun käymme kaupoilla. Kyllä ihan "joutuu" käymään päivän aikana kaupassa ja monessa muussakin paikassa.

Minun mielestä pph ei ole minipäiväkoti. Päiväkotihoidolla on puolensa, mutta sinä nyt totaalisesti sekoitat pph:n ja päiväkodin keskenään.
 
"joku"
Kun asuttiin edellisessä kämpässä niin siitä näky keittiönikkunasta suoraan kävelytielle missä joka aamu samaan aikaan eräs äiti vei lapsia hoitoon/kouluun ja se työnsi tupalarattaita ja lapsia käveli vielä vieressäkin ja kaikilla oli heijastinliivi päällä. Ja kyllä se oli äiti eikä mikään hoitaja. Ja näin samanise äitin välillä kaupassa lastensa kanssa.
 
Itse olen osa-aikaisesti pph, tai siis minulla on siskon kolme lasta omani ohella, ja jos käymme ostoskeskuksessa niin yleensä siksi, että ostamme askartelutarvikkeita ja lapset ovat halunneet itse jotain valita. Jos jollakin reissulla olen joskus samalla piipahtanut toiseen liikkeeseen vilkaisemaan jotain joka sattui osumaan silmään niin elkää kivittäkö :D

Toinen syy voisi myös olla, että olemme menossa kirjastoon ja kävelemme siksi ostarin läpi.
 
Vähän OT, mutta itse olin perhepäivähoidossa 5-vuotiaaksi saakka kunnes menin tarhaan. Muistan kuinka aina kävelimme kauppaan (n.1,5km) ja sitten kaupassa oli aina tärkeää kuka sai kävellä kärryjen vieressä ja kuka joutui istumaan kärryihin. En vieläkään osaa ajatella, että siinä olisi jotain väärää, se oli vain hauskaa ja tuli myös liikuntaa. :) Sitä en minäkään välttämättä ymmärtäisi jos mentäisiin johonkin ostoskeskukseen useiksi tunneiksi vain vaikka shoppailemaan jotain vaatetteita.
 
Musta on harvinaisen törkeää, että tällä palstalla jatkuvasti haukutaan perhepäivähoitajia. Kuvitellaan, että heillä ei ole koulutusta ja tekevät työtä vain lorvaillakseen kotona. Uskomatonta sontaa tulee arvostelijoitten suista :(

itse niitä hommia tein ja tykkäsin työstäni yli kaiken. joskus käytiin jopa kaupoilla, kirpparilla, kirjastossa ja ravintolassakin, niitten metsä ja puistoretkien lisäksi. Lapset nauttivat tuollaisista touhuista ja paikallinen puutarhaliike oli lasten lempi paikka, mihin vanhempiaankin yrittivät saada aina ostoksille. sieltä ostimme usein kasveja istutettavaksi, siemeniä, koriste-esineitä pihaan ja saipa sieltä rattiksia ja pulkkiakin joita olivat itse valitsemassa.

kirpparilta haimme leluja,kirjoja ja samalla omalle perheelleni vaatetta tai muuta. kaupasta saivat valita välipalaa, seuraavan päivän ruokatarvikkeita, hedelmiä jne. kahviossa ja ravintolassa kävimme sitten kauppareissujen jälkeen ja sekin oli lasten mielestä tosi jännää.

kädentaitoja voi opetella muullakin tapaa kuin askartelemalla hoitotädin neuvon mukaan jonkin tietyn jutun. niissä mielestäni tukahdutetaan lasten luomiskyky kun ikkunalla nököttää tusina samanmoista pääsiäistipua tms. tosi luovaa...

toivon todella että joskus tuo p...skan jauhaminen ja haukkuminen tajutaan lopettaa.
 

Yhteistyössä