PPH kauppakeskuksessa

  • Viestiketjun aloittaja Khimaira
  • Ensimmäinen viesti
jeaahh
[QUOTE="vieras";23587815]Eiköhän se ole vanhempien asia opettaa lapset käyttäytymään kaupoissa? Opettaa selviytymään arkiaskareissa?

[/QUOTE]

Mutta kun eiväthän vanhemmat opeta! Päivät pitkät ollaan töissä ja illat väsyneinä ja viikonloppuina vietetään epäluonnollista laatuaikaa, jos jaksetaan.
 
wer
Miten se on niin dramaattisesti pahempi asia, että pph vie lapsen kauppakeskukseen kuin että äiti vie?

Kun käy päiväsaikaan kauppakeskuksissa, niin eihän siellä ketään muita pyöri kuin äitejä pienten lasten kanssa.
 
[QUOTE="vieras";23587897]No eikö sitä siivousta ja ruuanlaittoa voi tehdä lasten kanssa? Eikö se olisi lapsille suotava taito siinä missä kaupassakäyntikin?[/QUOTE]

Mistäs laitat ruokaa, jos et ole käynyt kaupassa? :D Eikö tästä ole ollut joskus aiemminkin puhetta, että periaatteessa pph ei saisi tehdä ruokaa silloin kun hänellä on lapsia hoidossa. En tiedä onko asia näin, mutta joskus olen kuullut tällaisesta säännöstä. Noin niin kuin pääsääntöisesti. Ja tauothan ovat tuossa ammatissa ihan utopiaa.
 
Blue
[QUOTE="vieras";23587890]No voi herranjumala. Kateuskortti on nyt aika kehno veto. Et sä itsekään voi oikeesti kuvitella, että kukaan olisi kateellinen lapsilauman kanssa kaupassa käymisestä...[/QUOTE]

Jatkuvasti siitä vedetään hernettä nenään ja kitistään täällä. On siihenkin joku syy ja muuta en tosiaan keksi kuin kateus siitä että jonkun työ on noinkin vapaata. Lapsilta se ei ole mitenkään pois koska kukaan siellä kaupassa ei asu ja vanhemmatkin käyvät kaupassa lasten kanssa ilman että lapset siitä pilalle menevät. Joten mitä jää jäljelle..?
 
vai
[QUOTE="vieras";23587800]Kerro mulle, missä duunissa (toisten leivissä) työnantaja antaisi palkallisena työaikana työntekijän hoitaa omat kauppa-asiansa???[/QUOTE]

Itse olen ollut kaupassa töissä ja nyt pph:na. Molemmissa minulla on ollut mahdollisuus tehdä ostokset työaikana =) Käytiin siis kaupassa vuoronperään toisen kassan kanssa tekemässä ostoksemme ennen työvuoron loppumista. Nyt olen pph ja teen kyllä ostokset iltaisin ihan sen takia, että kaupassa käynti on samalla mulle henkireikä. saan olla yksin ilman lapsia ja omaa perhettä =) Toki lähikaupasta haemme joskus maitoa tai jotain pientä. Teen 11-tuntista päivää, joten olisihan minulla oikeus käydä kaupassakin!
 
Blue
Mutta kun eiväthän vanhemmat opeta! Päivät pitkät ollaan töissä ja illat väsyneinä ja viikonloppuina vietetään epäluonnollista laatuaikaa, jos jaksetaan.
Eivät opeta niin. Potattelukin viivästetään usein sinne päivähoidon aloitukseen asti: "siellä se sitten oppii veratistuen avulla.." Ja samoin itse syöminen, pukeminen yms. yms.

Ja sitten räpätetään (että pitäisi varhaiskasvattaa eikä hoidella omia asioita) kun hoidossa tosiaan arjessa kuljetaan lasten kanssa eri paikoissa ja touhutaan eri asioita. No juuri sitähän se varhaiskasvatus suurelta osin on, sitä normaalin arjen, sääntöjen ja tapojen opetusta.. :D
 
"pph"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23587927:
Mistäs laitat ruokaa, jos et ole käynyt kaupassa? :D Eikö tästä ole ollut joskus aiemminkin puhetta, että periaatteessa pph ei saisi tehdä ruokaa silloin kun hänellä on lapsia hoidossa. En tiedä onko asia näin, mutta joskus olen kuullut tällaisesta säännöstä. Noin niin kuin pääsääntöisesti. Ja tauothan ovat tuossa ammatissa ihan utopiaa.
Ja nimenomaan meidän on tehtävä se ruoka! Emme saa tarjoilla esim. edellisenä iltana tehtyä lämmitettyä ruokaa....
 
on huonoja perhepäivähoitajia olemassa.tiedän itekin muutaman joille on todellakaan ikinä veisi lastani.
toisaalta joskus kuuntelen miten läheisen päiväkodin pienten puolen pihassa eräs hoitaja rääkyy valittavalla vittuuntuneella äänellä lapsille kaikesta.että en kyllä veisi siis sinnekään.
ihana pph tai ihana päiväkoti on lottovoitto !
 
[QUOTE="vieras";23587897]No eikö sitä siivousta ja ruuanlaittoa voi tehdä lasten kanssa? Eikö se olisi lapsille suotava taito siinä missä kaupassakäyntikin?[/QUOTE]

Joskus voi, joskus ei. Riippuu ihan lapsiryhmästä. Jos sulla on justa täyttäneet 1v, 1v, 2v ja 2v, voi olla ettei siinä ihan hirveästi lasten hoidossaoloaikana siivota (edes niitä välttämättömämpiä ruokasotkuja) tai laiteta ruokaa. Tai jos ryhmässä pari pientä, jotka eivät oikein tule toimeen, ja toinen keksii käyttää vaikkapa hampaitaan toiseen aina kun hiemankin ärsyttää. Siinä on hoitajana oltava kokoajan paikalla " välissä", ei auta mennä keittiöön laittamaan ruokaa tai vessaan saati että voisi pyyhkiä ne ruokasotkut pöydän alta (tai on aina oltava se toinen lapsista mukana, jottei pääse satuttamaan toista...).

Kaikki pph:t varmaankin pyrkii tekemään työhönsä kuuluvat asiat työaikanaan (ruoat, siivoukset yms), mutta aina sekään ei vaan ole mahdollista jottei lasten hyvä hoito kärsi.

Itsekin pph, ja onneksi tällä hetkellä aika kiva ryhmä, pystyn jopa laittamaan ruoan työajalla ja ehdin päiväuniaikana juoda kahvit!
 
Itse olen ollut kaupassa töissä ja nyt pph:na. Molemmissa minulla on ollut mahdollisuus tehdä ostokset työaikana =) Käytiin siis kaupassa vuoronperään toisen kassan kanssa tekemässä ostoksemme ennen työvuoron loppumista. Nyt olen pph ja teen kyllä ostokset iltaisin ihan sen takia, että kaupassa käynti on samalla mulle henkireikä. saan olla yksin ilman lapsia ja omaa perhettä =) Toki lähikaupasta haemme joskus maitoa tai jotain pientä. Teen 11-tuntista päivää, joten olisihan minulla oikeus käydä kaupassakin!
Toi saako kaupan tätit tehdä ostokset työaikana, riippuu sitten vissiin ketjusta. Koska mun äiti on kaupassa töissä, eivätkä he saa tehdä ostoksia työaikana, eivät edes laittaa sivuun sitä varten että maksavat sitte töistä päästessään (tosin tätä sääntöä on kai pikkasen kierretty, mutta sitä ei katota ihan hyvällä jos jää kiinni). Ja jos ne haluaa jäädä ostoksille työajan jälkeen, niiden pitää mennä takaovesta ulos ja tulla taas etuovesta sisään, niinkun muutkin asiakkaat tulee (kuulostaa kyllä ainakin musta hullulta, mutta näin se on. Tiedän koska kerran äiti sano tuovansa jotain työstään ku olin pyytäny, mutta kun kysyin muistiks se sen, niin vastaus oli ettei muistanu ku sen olis pitäny kiertää sitte etuovesta sisään).
 
nämä
Ei taida nämä pph:ien mollaajat olla mitään järjen jättiläisiä.... Muutama havainto kauppakeskuksessa tai tk:ssa olevista naisihmisistä lapsilauman kanssa ei ole mikään otanta koko Suomen pph:ien tasosta. Ja tuota juttua tk:ssa juoruavista pph:ista en todellakaan usko! Toki pph:n on varmasti käytävä labrassa työaikana, miten hän muuten pääsisi ilman laumaa? Ei varmasti ole herkkua se, ei.
 
"mä"
joopa,mä kyllä ihmettelen sitä,kun tosi useilla vanhemmilla on sellanen ajatus että lapsi on ihan hyväkin laittaa päiväkotiin mielellään mahdollisimman nuorena,kun siellä lapsi saa sitä paljon puhuttua viriketoimintaa,katin kontit sanon minä.Se lasten viriketoiminta on sitä että otetaan kaksi lasta kerrallaan askartelemaan joku juttu,kerran viikossa,siinä se.Muutenkin pienten ryhmässä se päivä on sitä että lapset leikkii keskenään,tätit istuu ja juttelee keskenään..Aamupala,pissalle,pukemaan,ulos,sisälle,syömään,nukkumaan,välipalalle,pihalle..Mua jotenkin säälittää ne pienet lapset tuola päiväkodissa,monet on tosi pitkiä päiviä,kyselee kokoajan et milloin äiti/isi tulee..Ja sitte ku on näitä hoitajia,jotka on selvästi tosi tympääntyneitä työhönsä,lapsille ei edes hymyä irtoa,puhumattakkaan että itkevää lasta hellittäis vähän sylissä..Että se siitä päiväkodin ihanuudesta.Työskentelen ite päiväkodissa.
 
"Vesipeto Surku"
Ketjua kokonaan lukematta.... :

No voi kauheaa, ai että PPH ihan lasten kanssa ostoskeskuksessa..? Tiedätkös, myös päiväkotilapset tekee reissuja ostoskeskuksiin.. Mikä siinä niin kauheaa on? Suurin osa taitaa tykätä vaan, tulee lastenkin päivään jotain vaihtelua.. :)
 
[QUOTE="mä";23590492]joopa,mä kyllä ihmettelen sitä,kun tosi useilla vanhemmilla on sellanen ajatus että lapsi on ihan hyväkin laittaa päiväkotiin mielellään mahdollisimman nuorena,kun siellä lapsi saa sitä paljon puhuttua viriketoimintaa,katin kontit sanon minä.Se lasten viriketoiminta on sitä että otetaan kaksi lasta kerrallaan askartelemaan joku juttu,kerran viikossa,siinä se.Muutenkin pienten ryhmässä se päivä on sitä että lapset leikkii keskenään,tätit istuu ja juttelee keskenään..Aamupala,pissalle,pukemaan,ulos,sisälle,syömään,nukkumaan,välipalalle,pihalle..Mua jotenkin säälittää ne pienet lapset tuola päiväkodissa,monet on tosi pitkiä päiviä,kyselee kokoajan et milloin äiti/isi tulee..Ja sitte ku on näitä hoitajia,jotka on selvästi tosi tympääntyneitä työhönsä,lapsille ei edes hymyä irtoa,puhumattakkaan että itkevää lasta hellittäis vähän sylissä..Että se siitä päiväkodin ihanuudesta.Työskentelen ite päiväkodissa.[/QUOTE]

Miekin työskentelen ja yksikään ryhmä ei oo sellanen että aikuset juttelee ja lapset leikkivät. Mie olen pienissä ja aina on aikaa lapsille, syliä, loruja, lauluja, jumppaa jne...jokapäivä. Myös sellasina kun on vapaataleikkiä eikä esim kädentaitojen päivät. Emme me koskaan istu vain juttelemassa paitsi uniaikaan kun hommat on tehty. Tuosta olen kyl samaamieltä että virikelapsille eivät kuulu täydetpäivät ja ne sitte kyselevät koska äiti tulee...
 
"vieras"
Jos se pph:n työ on niin helvetin raskasta ja vaikeaa, kuten jotkut täällä vinkuu, niin vaihtakaa alaa! Mikään ei ole ikävämpää kuin katsella naama norsunveellä työtään väkisin painamaa tyyppiä -ja se veetuuntuminen kyllä heijastuu lapsiinkin!

Onneksi omillani on pph, josta näkee kuinka hän on omimmillaan lasten kanssa, jaksaa ja viitsii ja vielä hymyilee päälle! Enpähän muista että olisi valitellut kun pitää vielä siivotakin, tai ruokaakin laittaa.

Yhteishakukin oli juuri. Kouluttautukaa johonkin muuhun hommaan, jos nykyinen on silkkaa tervanjuontia. Se säästää sekä itseänne että muita!
 
jeaahh
[QUOTE="vieras";23590848]Jos se pph:n työ on niin helvetin raskasta ja vaikeaa, kuten jotkut täällä vinkuu, niin vaihtakaa alaa! Mikään ei ole ikävämpää kuin katsella naama norsunveellä työtään väkisin painamaa tyyppiä -ja se veetuuntuminen kyllä heijastuu lapsiinkin!

[/QUOTE]

Typerää tehdä johtopäätöksiä ihmisen työtaidoista sen perusteella mitä hän kirjoittaa mielipidepalstalle. Itselleni tänne valittaminen on keino päästä hankalien työasioiden yli. Se on sitten jokaisen lukijan omalla vastuulla haluaako lukea valituksia! Että pliis, vaihda keskustelupalstaa jos et kestä kuulla jonkun työn huonoista puolista.
 
Siksi mä en viekään pph:lle koska mä maksavana asiakkaana haluan jotain vastinetta rahalleni.

Sen että mun lapsi saa hoitopäivänsä aikana kehitystä ja kasvua tukevaa tekemistä ( askartelut, pelit, leikit, pienet retket lähiympäristöön) toisten lasten seuraa/ vuorovaikutusta ja turvallisen ympäristön missä viettää päivä.
Ja tämänkö kaiken yksi todistamasi kauppareissu kumoaa?????
 
ex-pk-täti
Huvittavinta pk:n viriketoiminnassa on toi leipominen. Ihan naurettavaa: muutama lapsi otetaan kerrallaan muovaamaan valmiiksi vaivattua taikinaa ja pullat/sämpylät lähtevät sitten uuniin lasten edes näkemättä niiden paistamista... Sitten voidaan vanhemmille hymyssä suin sanoa, että leivottiin tänään.....
 
"Pph"
Joskus voi, joskus ei. Riippuu ihan lapsiryhmästä. Jos sulla on justa täyttäneet 1v, 1v, 2v ja 2v, voi olla ettei siinä ihan hirveästi lasten hoidossaoloaikana siivota (edes niitä välttämättömämpiä ruokasotkuja) tai laiteta ruokaa. Tai jos ryhmässä pari pientä, jotka eivät oikein tule toimeen, ja toinen keksii käyttää vaikkapa hampaitaan toiseen aina kun hiemankin ärsyttää. Siinä on hoitajana oltava kokoajan paikalla " välissä", ei auta mennä keittiöön laittamaan ruokaa tai vessaan saati että voisi pyyhkiä ne ruokasotkut pöydän alta (tai on aina oltava se toinen lapsista mukana, jottei pääse satuttamaan toista...).

Kaikki pph:t varmaankin pyrkii tekemään työhönsä kuuluvat asiat työaikanaan (ruoat, siivoukset yms), mutta aina sekään ei vaan ole mahdollista jottei lasten hyvä hoito kärsi.

Itsekin pph, ja onneksi tällä hetkellä aika kiva ryhmä, pystyn jopa laittamaan ruoan työajalla ja ehdin päiväuniaikana juoda kahvit!
Pakko sanoa tähän, että vessassa käyn kyllä ihan yksin, lapsiryhmästä ja sen koostumuksesta huolimatta. Ja ovi on lukossa. Vessarauha.
 

Yhteistyössä