Pulkkamäessä n.5v lapsi loukkasi itsensä pahasti kun vanhemmat ei vahtineet :(

  • Viestiketjun aloittaja "jää"
  • Ensimmäinen viesti
rietas
Ei vaan kuulkaas, eihän tuollainen meno sovi! Kyllä pitää vastuullisen vanhemman hankkia lapselleen joku mäenlaskusimulaattoripeli, että voi kotona turvallisesti muka-laskea mäkeä, eikä tarvi poistua turvallisista sisätiloista ollenkaan! Muistakaa laittaa konttauskypärä pelaajalle, voihan sitä pelin tiimellyksessä vahingossa törmätä esim. pöydänkulmaan.
 
"niin"
[QUOTE="vieras";27823043]Siis kuoliko se lapsi vai miksi tämä asia on niin järkyttävä, että ois parempi että siitä ei ois edes yli päässyt? Viitsii vielä olla päiväkodissa töissä, hui kamalaa! Onnettomuuksia sattuu. Niitä voi sattua ihan kenelle vain vaikka olisi kuinka tarkka ja hyvä äiti. Normaalilla mielenterveydellä varustettu ihminen pääsee niistä yli ja pystyy elämään normaalia elämään, varsinkin jos kaikki päättyi hyvin, yleensä myös niissä tapauksissa missä kaikki ei päättynyt hyvin, vaikka se tietyn jäljen elämään jättääkin.[/QUOTE]

Kyllä, se lapsi hukkui Kiiminkijokeen (jos puhun Millamin kanssa samasta tapauksesta). Kiiminkijoessa on todella kova virtaus ja eihän sitä ruumista meinannut edes löytyä.
 
"vieras"
Ei vaan kuulkaas, eihän tuollainen meno sovi! Kyllä pitää vastuullisen vanhemman hankkia lapselleen joku mäenlaskusimulaattoripeli, että voi kotona turvallisesti muka-laskea mäkeä, eikä tarvi poistua turvallisista sisätiloista ollenkaan! Muistakaa laittaa konttauskypärä pelaajalle, voihan sitä pelin tiimellyksessä vahingossa törmätä esim. pöydänkulmaan.
:D
 
"vieras"
[QUOTE="niin";27825053]Kyllä, se lapsi hukkui Kiiminkijokeen (jos puhun Millamin kanssa samasta tapauksesta). Kiiminkijoessa on todella kova virtaus ja eihän sitä ruumista meinannut edes löytyä.[/QUOTE]

Ei kävis kyllä mielessäkään laskea pulkalla mäkeä paikassa missä alapuolella on joki. Itse olen niin hysteerinen että kun tässä meidän lähellä on järven jäälle tehty luistelurata niin kuskaan lapset melko kauas kotoa luistelemaan tekojäälle. On kerrottu että tuo rata on turvallinen kunhan ei lähde seikkailemaan jäällä muihin kohtiin.

Toki voin olla ylivarovainen mutta joissakin näissä tilanteissa kun isä on peruuttanut 2v:n päälle traktorilla tilannetta ei pääsisi edes syntymään jos lapsi olis a) joko kotona sisällä kun isä auraa, tai sitten b) mukana siellä traktorin kopissa auraamassa
 
"neuvoton"
Mites kun meillä oli tarkotus tänään mennä pulkkamäkeen lasten kanssa, mutta nythän mä vasta tän luettuani tajusin että ei kai me voidakaan mennä kun lapsia on kolme ja meitä aikuisia vaan kaksi?! Että eihän meitä riitä jokaiseen pulkkaan, eikä yhtä uskalla jättää yksin odottelemaan sitten saa vaikka mitä päähänsä ja lähtee vaikka yksin laskemaan sieltä alas tai jotain.. Tai menee vaikka juttelemaan muille lapsille/aikuisille tai lähtee kävelemään yksin siinä koulun pihassa. :O Voi että, niin oli odotettu tätä, onko kellään ajatusta että miten tää nyt ratkaistais ettei lapset pety kun ei päästäkään? Ovat 5, 3 ja 2 -vuotiaita.

Nimimerkillä 'ettei nyt vaan sattuis mitään'
 
"mimmi"
[QUOTE="neuvoton";27825380]Mites kun meillä oli tarkotus tänään mennä pulkkamäkeen lasten kanssa, mutta nythän mä vasta tän luettuani tajusin että ei kai me voidakaan mennä kun lapsia on kolme ja meitä aikuisia vaan kaksi?! Että eihän meitä riitä jokaiseen pulkkaan, eikä yhtä uskalla jättää yksin odottelemaan sitten saa vaikka mitä päähänsä ja lähtee vaikka yksin laskemaan sieltä alas tai jotain.. Tai menee vaikka juttelemaan muille lapsille/aikuisille tai lähtee kävelemään yksin siinä koulun pihassa. :O Voi että, niin oli odotettu tätä, onko kellään ajatusta että miten tää nyt ratkaistais ettei lapset pety kun ei päästäkään? Ovat 5, 3 ja 2 -vuotiaita.

Nimimerkillä 'ettei nyt vaan sattuis mitään'[/QUOTE]

Teidän täytyy ottaa kolme valjasta/hihnaa mukaan ja sitoa lapset puuhun odottamaan siksi aikaa kun yksi lapsi laskee mäkeä. Toinen vanhempi lähettää lapsen ylhäältä ja huolehtii, että on istuma-asennossa jalat alaspäin ja toinen vanhempi on mäen alapuolella ottamassa vastaan ja huutamassa ohjeita, juoksee vaikka hätiin jos pulkka meinaa ajautua ajoradalta sivuun. Muistakaa irroittaa hihnat laskun ajaksi, ettei lapset kuristu. Ja muistakaa kypärät sekä ensiapulaukku varuiksi mukaan. Tsemppiä! Kunnolla varustautumalla siitä selviää.
 
"vieras"
Ap:n lapsi on luultavasti sellaista rauhallista tyyppiä. Hiukan laskeskelee mäessä ja sitten tekee kolme tuntia samaa lumilyhtyä..


Ikävä tilanne kyllä ja ikävä vahinko. Pulkkamäessä sattuu ja tapahtuu. Ja elämässä.
 
"jep"
Olen itse hankkinut aivotärähdyksen 3-vuotiaana niin, että menin piirileikkiä kaverin kanssa kivilattialla, kaaduttiin, ja minä satuin onnettomasti lyömään pääni. Kaikkea ei vaan voi kieltää. Itse muistan laskeneeni pihan mukuloiden kanssa pulkkamäkeä ihan ilman kenenkään aikuisen läsnäoloa, olin itse eskari-ikäinen, porukka sellaista 4-8 -vuotiasta.

Jäiden ja vesialueiden suhteen olen mielelläni hysteerinen, vaikken kyseisen tapauksen äitiä osaakaan syyttää. Mutta ilmalentoja ja törmäyksiä nyt vaan tapahtuu, onneksi useimmiten on onni matkassa. Useimmat lapsille sattuneet tapaturmat, joista olen kuullut, ovat olleet sellaisia, että vanhemmat olisivat VOINEET ne estää käskyttämällä lapsiaan hissuttelemaan ja kieltämällä. Esim. lähipiirissä kiipeilytelineestä putoaminen -> aivotärähdys, puun oksalta (melko alhaalta) tippuminen -> käsi poikki, portailta putoaminen -> tikit otsaan, patteriin törmääminen sisällä -> tikit leukaan, leikkimopolla nurin -> samoin tikit leukaan jne.

Toki on tärkeää huolehtia lasten turvallisuudesta, mutta tiettyjä riskejä on pakko ottaa, jotta motoriikka ja kehonhallinta kehittyisivät. Niiden harjoittamatta jättäminen se vasta vaarallista onkin.

Mitä jos tuon viisivuotiaan vanhempi olisi ollut muutaman metrin päässä ja ennen laskua kehottanut lastaan istumaan, mutta lapsi ei olisi totellut, vaan laskenut kuitenkin. Olisiko sekin ollut vanhemman syy, että lapsi on "väärin kasvatettu" ja uhmaa, tai ettei ollut sillä etäisyydellä, että olisi voinut fyysisesti estää?
 
[QUOTE="a p";27822506]Ei vaan vanhemmat olivat mäen yläpäässä ihan lapsen vieressä, mutta juttelivat keskenään...[/QUOTE]

Eli jutteleminen on kiellettyä?
5-vee laskee kyllä mäkeä hyvinkin itsenäisesti. Ja mitä siinä vanhemmat olisi voineet tehdä jos ja kun lapsi lensi pulkasta? Laskea lapsen kanssa samalla pulkalla ettei vaan mitään satu?
 
"vieras"
No eikös se nyt ollut hyvä, että vanhemmat olivat mukana, ja lapsi pääsi nopeasti hoitoon! Monet kun laskee ton ikäisen ihan yksinään ulkoilemaan. Ja yhtä hyvin tuo olis voinut sattua vaikka 10-vuotiaalle, sattuu sitäkin vastaavassa tilanteessa. Yks mitä me ei tässä tiedetä ollenkaan, että miten isosta mäestä oikein on ollut kyse. Onko ehkä ollut virallinen pulkkamäki vai ei?
 
"vieras"
Yhteenveto tästäkin ketjusta.

ÄLKÄÄ VAHTIKO NIITÄ LAPSIANNE. Älkää välittäkö muista lapsista. ÄLKÄÄ missään nimessä opettako turvallisuuteen liittyviä seikkoja lapsillenne, kyllä ne itse oppivat aivotärähdyksen myötä. Vähätelkää ja haukkukaa livenä ja palstoilla ne vanhemmat jotka toisin toimivat.
Älykästä sakkia olette. :)
 
[QUOTE="vieras";27825753]Yhteenveto tästäkin ketjusta.

ÄLKÄÄ VAHTIKO NIITÄ LAPSIANNE. Älkää välittäkö muista lapsista. ÄLKÄÄ missään nimessä opettako turvallisuuteen liittyviä seikkoja lapsillenne, kyllä ne itse oppivat aivotärähdyksen myötä. Vähätelkää ja haukkukaa livenä ja palstoilla ne vanhemmat jotka toisin toimivat.
Älykästä sakkia olette. :)[/QUOTE]

Vaikka kuinka lapselle olisi opettanut niitä turvallisuuteen liittyviä seikkoja, silti se vahinko saattaa sattua juuri sillä sekunnilla kun vanhemmat ei katso noudattaako lapsi neuvoja.
 
  • Tykkää
Reactions: Vesipeto Surku
vieras myös
[QUOTE="vieras";27825753]Yhteenveto tästäkin ketjusta.

ÄLKÄÄ VAHTIKO NIITÄ LAPSIANNE. Älkää välittäkö muista lapsista. ÄLKÄÄ missään nimessä opettako turvallisuuteen liittyviä seikkoja lapsillenne, kyllä ne itse oppivat aivotärähdyksen myötä. Vähätelkää ja haukkukaa livenä ja palstoilla ne vanhemmat jotka toisin toimivat.
Älykästä sakkia olette. :)[/QUOTE]

Toisenkin laisen yhteenvedon voisi tehdä... Tähän kommentoin vain, ettei ole muista lapsista välittämistä se, että revittelee vieraiden ihmisten onnettomuuksia julkisesti! Mitä ilmeisimmin ap vahti tätä vierasta lasta paremmin kuin tämän omat vanhemmat. Mitä auttoi?

Aivan varmasti loukkaantuneen lapsen vanhempia harmittaa. Heille lohtuhalit. Palstalla levittely on vain moukkamaista.
 
"eee"
Kuulkaas, nyt käsi ylös, kuka täällä EI ole ikinä omassa lapsuudessaan pudonnut pulkasta, laskenut sen kanssa mitään/ketään päin, laskenut pulkalla ojaan, kaatunut suksilla, pudonnut keinusta, saanut pallopelissä osumaa pallosta... listaa voisi jatkaa loputtomiin!
 
Minä vaan...
[QUOTE="a p";27823266]Noin pientä alle 3v lasta olen laskettanut loivasta mäestä jotta ei ole ollut törmäysvaaraa mihinkään, jolloin ei ole tarvinnut lähteä juoksemaan perään koska on vauhti pysynyt turvallisena...

Ja nyt isompana olen ohjeistanut menemään jalat edellä. Tosin liukurin kanssa kääntyi yhden kerran selkä edellä menemään vahingossa. Onneksi ei sattunut mitään, käskin pitää jalat paremmin lähempänä maata jottei pääse pyörähtämään selkä edellä asentoon ja toimii :)[/QUOTE]

Eix se lapsi ollutkaan 5-vuotias...?
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös;27825856:
Toisenkin laisen yhteenvedon voisi tehdä... Tähän kommentoin vain, ettei ole muista lapsista välittämistä se, että revittelee vieraiden ihmisten onnettomuuksia julkisesti! Mitä ilmeisimmin ap vahti tätä vierasta lasta paremmin kuin tämän omat vanhemmat. Mitä auttoi?

Aivan varmasti loukkaantuneen lapsen vanhempia harmittaa. Heille lohtuhalit. Palstalla levittely on vain moukkamaista.
Tässä on asiaa! Kyllä siellä pulkkamäessä voi itsekkin avata suunsa. Jos joku kiilaa, kaataa, törmäilee tms. voi ihan hyvin huomauttaa siitä lapselle. Jos ei mene jakeluun niin sitten vanhemmille. Mitä te pelkäätte?

Ja toinen on se että ottakaa se katse sieltä omasta navasta ja miettikää lastenne käytöstä ulkopuolisen silmin. Entä jos oma kulta olis se naapurin kakara. Olisko teidän naapureilla täydellisesti kasvatettuja ihannelapsia?
 
"vieras"
Minä pidin kättä kävelemään oppineen lapsen "niskassa", että nappaan kiinni,jos sattuis kaatumaan.. nappula vetäsi niin yht´äkkiä turpatälliä, että en kerennytkään kaikesta varoivaisuudesta ja vierellä olosta huolimatta saamaan kiinni ja mukula kaatu sen verran onnettomassa asennossa, että hammas halkesi. Ei tullut tämä(kään) onnettomuus kello kaulassa. Kaikkia tilanteita ei aina näe ja olipa lapsi miten varjeltu ja varoiteltu, voi haaveri silti sattua.
 
[QUOTE="jää";27822342]Mäki oli jäinen ja kuhmurainen kun pitkästä aikaa tuli pakkasta.

Vähän ennen kuin lähdettiin niin meidän lähelle tuli perhe jonka noin 5v lapsi lähti samantien laskemaan POLVILLAAN pulkalla mäkeä alas! (vanhemmat jutteli keskenään) En ehtinyt sanomaan mitään muuta kun mielessäni ajattelin että siinä ei hyvin käy ja ei käynytkään. puolessa välissä tuli pieniä pomppuja ja tyttö lensi kuin räsynukke ilmalennon ja tuli alas rintakehä/olkapää/pää edellä. Isä lähti juoksemaan alas ja tyttö makasi paikallaan itkien ja pidellen päätään. Isä nappasi tytön syliin ja lähti tytön kanssa autolle, tyttö piti päätä isän rintaa vasten. Äiti saattoi mutta jäi toisen lapsen kanssa kun isä lähti lapsen kanssa (toivottavati sairaalaan).

Näin monta muutakin vaaratilannetta kun pienten annetaan suht jyrkkää mäkeä laskea yksi pulkalla tai stigalla! Pitäis vähintään kävellä puoleen väliin mäkeä ja vasta alempaa antaa noin pienten lasten laskea. Ja vähintään kattoa että menee istumaan pulkkaan JALAT suorina.

Toisena päivänä näin kun isä laitto n.3v lapsen laskemaan yhdestä loivemmasta mäestä ja aina itse juoksi pulkan perässä. Ihan niin kuin siinä voisi tehdä jotain kun perässä juoksee :D Ei se millään olis saanut pysäytettyä pulkkaa kun oli useampi metri väliä. Lapsi ei osannut yhtää itse ohjata piti vain pulkan reunasta kiinni ja yhden kerran törmäsikin valotolppaan, onneksi ei ollut kovin kova vauhti!

Jäi kyllä paha fiilis kun näin miten tänään se tyttö lensi niin pahan näkösesti. Toivottavasti ei tullut muuta kuin aivotärähdys :([/QUOTE]

Ikäviä tilanteita nämä mainitsemasi. Siis siltä osin että niihin lapsiin on sattunut. Mutta nähdäkseni nää vanhemmat nyt ei ole millään lailla laiminlyöneet kasvattajan velvollisuuttaan.. Vahinkoja sattuu ja sille nyt ei vaan voi mitään. Jos oliskin joku aparaatti millä ne onnettomuudet etukäteen näkis et ne vois estää tapahtumasta niin ostaisin heti. Vaan eipä löydy Stockan hyllyltä. :(

Itse koen olevani melkoisen hysteerinenkin omien lasteni turvallisuuden suhteen. Yhden lapsen menettäneenä en suojelen välillä liikaakin kun välillä pelko menetyksestä hiipii pintaan. Mutta kun en mä vaan voi kuplamuoviin lapsiani kääriä tai kuplassa kasvattaa. Ne touhuaa, ne leikkii, ne teloo itseään ja minä itken illalla itseni uneen kun tajuan miten lähellä taas oli.. Sitä se elämä on.

Mun keskimmäinen on melko tohelo tapaus. Ystävänsä kanssa leikkivät sammakkoa tyttöjen ollessa 2-vuotiaita. Pomppivat siis olkkarissa ja kvaakkuivat. Ja me äidit siinä metrin päässä katseltiin touhua ja juteltiinkin (kauhistus..) samalla. No, kas kuinka kävi. Tytöt hyppäsivät päät vastakkain sillä seurauksella että mun tyttö läks sairaalaan siltä istumalta. Toiselle tuli mustelma.

Tytön ollessa 3-vuotias ulkoiltiin tässä kotipihassa. Minä ja kolme lastani siis. Tyttö leikki pyörätelineen lähellä, ei sen päällä kuitenkaan. Minä käännyin kolmonen sylissäni katsomaan mitä esikoinen puuhaa. Hetken( minuuti, puoltoista) seurattuani hänen touhujaan, käännyin taas katsomaan mitä tytteli touhuaa. No mutta kas, hän makasi nytkähdellen maassa tajuttomana. Oli kaatunut ja lyönyt päänsä. No ei kun taas lanssilla sairaalaan ja taas yötä seurannassa.

Suojelusenkelillä on kiirettä eikä taida nekään aina paikalle ehtiä. Elämä satuttaa välillä kovalla kädelläkin eikä siltä oikeen voi kukaan välttyä. Täytyy vaan toivoa että muksuille karttuu järkeä päähän niin paljon että vähän miettivät mitä tekevät ja toivoa että selviävät elämässään vähin ja pienin vammoin.

Lapsia kun ei voi vahtia 247. Ja vaikka voiskin niin se vahinko tapahtuis silti.
 

Yhteistyössä