raskaana olevat vajislaiset

anuuu kiitti linkistä, onneks koko ajan tutkitaan enempi et potentiaalisestiu joskus vajisäidit saa kunnon hoitoa. pitää olla nyt noitten liikkeitten kanssa tarkkana ja lähtee herkästi näytille ton kohtukuolemariskin takia. mullahan niitä vasta-aineita löyty.
 
Nyt on sitten yksityisellä endolla käyty, kuulema arvot hyvät... TSH 1,1 ja T4V 14. Etenkin tuosta T4V:sta olin vähän huolissani, mutta useampi lääkäri on nyt sanonut että olisi ok. Tiedä sitten, miten tarkkaan ko lääkärit raskauteen liittyvää tutkimusta seuraavat.

Vähän ihmetytti kun endo/ mieslääkäri käski ottaa paidan pois, no en kyllä ottanyt kuin aluspaitasilleen, kuunteli sitten stetoskoopilla kilpirauhasta(?!) ja otti verenpaineen, eli eipä sitä paitaa olis niihin toimenpiteisiin edes tarvinnut ottaa pois. Hohhoi. Lupas kuitenkin nostaa annosta 12,5 mikroa päivässä ja kommentoida puhelimitse tuloksia, joten ei tuossa nyt täysin harakoille rahat menneet.

Liina 26+1
 
Kävin rv 10 kilpparikokeissa ja mun arvot on nyt tsh 0.52 ja t4v 17 eli kuulemma endon mielestä hyvät.
Annoksena tyroksiia on 1.5tbl 25mikrogrammaa eli aika pieni mutta oma olo on ainakin ihan ok.
Seuraava kontrolli olis rv24.

Mullahan n epäili sentraalista vajaatoimintaa mutta kun annoskokoa yritettiin nostaa niin oma olo huononeni ihan järkyttäväksi.
Ja mun lääkäri sanoi että luultavasti mun hormoonien heittely on jotenkin pientä eli reagoin heti voimakkaasti jos annos liian iso.
Ja kuulemma en olis ihan keltä tahansa lääkäriltä saanut edes tyroksiinia mutta mulla km viime vuonna ja varsinkin silloin oli t4v romahtanut 10,mikä oli liian alhainen.

Mutta kuulemma sikiölle ei ole mitään haittaa tuosta tyroksiinista.

Shenda ja muru 12+6
 
Liina Todellakin OUTO lääkäri! Siis enhän minäkään mikään asiantuntija ole, mutta että kuunteli (!!??) ja käski ottaa paidan pois. Mulla ainoastaan ultraan käskettiin ottaa paita pois, ettei ole kaula siinä ultrausgeelissä.. Ja kukaan koskaan ei ole muuta ku tunnustellut käsillä vaan sitä kilpirauhasta, sehän nyt on niin korkeallakin että vaik olis poolokaulus niin sen sais tunnusteltua paita päällä. Kenellä ja missä kävit?
Ja toi T4V, muistan lukeneeni et raskausaikana vähintään 14 olis hyvä - toisilla sais olla jopa lähempänä 20. Tietty riippuu sun labran viiterajoista ku eri labroissahan on eri rajat. Että eiköhän se hyvä ole jos sun olo on hyvä.
 
On kyllä tdella mielenkiintoinen maailma!
ja mulle tosiaan lääkäri sano että arvot ovat oikein hyvät tsh2,5 ja t4v 11 ei vahvasti viitearvojen sisällä. AHDISTAA! Onko teillä mielipidettä siihen että onko peli ihan pelattu nyt kun olen rv 5+0, jos nopeasti saan tän prosessin eteen päin? Millä viikoilla sikiö erityisesti on riippuvainen äidin kilpparista?
 
Toi linkki oli hyvä kiitos anuu

viena, käsittääkseni ei oo peli pelattu, nyt vaan tiukkaa keskustelua lääkärin kanssa. Mitkä teillä on viite arvot? meillä toi meinaan ei osu enää viitearvoihin. Onko sulla miten oireita?

Nyt on pakko kehua, vähän mulla oli hyvä palvelu, mun terkka soitti kilpirauhasarvot mulle kotiin :D kun kysyin viimeksi käynnillä et voiko se kertoa ne mulle jos saan sopivan diilin kesäksi lääkärin kanssa :D noo huomenna lääkäriin sitten. Antaas kattoa. T4v oli meinaan laskenut huolimatta 25mikron lisäyksestä huoh. no se selittänee tän hirmusen väsymyksen ja zombi olon. nippanappa saan päivän pysymään esikoisen kanssa kasassa. Noo josko sais ylöspäin kunnolla eikä mitään mini anosta, kun näköjäään tarviin olooni. Tai jos ei onnaa niin vois kysyä et saako sit kodin hoitajan miehentyöpäiviksi kun alkaa oleen kohta niin zombi et tarvii apua :D nooh kattellaan mitä huominen tuo tullessaan.
Hiukan harmittaa, kun ei jaksa ja väsyttää niin menee esikoisen kanssa sieltä missä aita on matalin ja se ei todellakaan ole hyvä, tietää tulevaisuudessa ja jo nyt isälleen enemmän hommaa kun yrittää tietty et saa siltäkin periksi, kun äiti ei kykene pitämää rajoja kun haluaa vaan molemmat nukkumaan. Sai siis nukkua päikkärit viekussa tissi suussa, vaikka se on jo lopetettu ajat sitten ja nyt vielä yösyömietkin lopetettu nii protestoihan tuo kun ei saa sit illalla nukkua tissi suussa ku isänsä on onneksi nukuttamassa. nii ei mee ihan kaikki työ hukkaan.
 
unico siis aiheuttaako toi alhanen t4v väsymystä? mä oon ollu ihan puhki jo jonku aikaa. toki teen töitä edelleen ja rankkoja päiviä ollu ja kotihommatki pitää hoitaa mut oon ennen kyllä jaksanu paremmin.

shenda sulla aika ihanteelliset arvot, ainaki mun mielestä. ite oisin tyytyväinen tollasiin.

liina no ei kyl ihan normaalilta kuulosta toi paidan pois otto, ei sentäs tissiä imeny...? :whistle:

viena sä oot vielä niin alussa et peli ei todellakaan oo pelattu. ite pelkään et miten oma vauva ku alussa arvot heitteli :( nyt vaan muistat vaatia useemman kontrollin ja annoksen noston.

tänään onneks vp, kotona kyl hommaa yllin kyllin mut ei tarvi sentäs koko ajan olla jalkojen päällä ja juosta ees taas.

jessi ja pikkuj 31+4
 
viena ton mun linkittämän jutun perusteella ennen rv 20 sikiö on äidistä riippuvainen..
Suosittelen tekeen niinku mä tein, et vaadit päästä ä.polille. Toki voi olla et seki on ihan turha käynti niinku mulla.. Mut tuleepa sit päästyä laajoihin labroihin, ottaa varmaan vasta-aineet ja T3V:n. Ja sit jos on turha käynti niin onpa hyvät labrat jotka voit ottaa itselle ja mennä yksityisesti endolle jos et sisätautilääkäriä paremmalle kunnallisesti pääse. Täällä ainaki vaikea päästä julkiselle puolelle endolle.

Jessi jos yhtää lohduttaa.. Mulla vajis todettiin vasta rv 17-18 arvoilla tsh 1,6 ja t4v 8, vielä muutama viikko siitä T4V oli 9,5 lääkityksestä huolimatta. Perjantaina kävin pitkästä aikaa labras, tulokset vielä tulematta... Mut nyt jo rv 27+ että jos täs jotain vaurioo tulee niin mulle ennemmin. Sulla se 12 on kuitenki vielä viitteessä, eiks vaan? Meillä labran viiteraja on 10- jotain 20-21 muistaakseni. Niin ja kyllä ne meinas ä.polilla et vauva kunnossa ku ultrassa pikkuaivot näkyi hyvin. En edes lisäultraa kilpirauhasjuttujen takia saa, onneksi muista syistä sit..

Shenda
musta sulla on kans tosi tosi hyvät arvot.

Anu ja pikkuisella rv:t 27+0
 
Labrat tuli päiväpostin mukana. Mä niin luulin, et arvot on hyvät ku vointi on energisempi (toki nukun PITKÄT yöunet edelleen).. Mutta mitä vielä.. T4V oli vieläkin alle viitteen, se oli 10,6 ja T3V oli tippunut (!!??) ollen nyt 3.9. Jaa-a. Ei voi muuta sanoo ku et onneksi on endolla aika torstaina. Ja onneksi en tyytynyt neuvolan hoitoon. Tässä on nimittäin syöty tyroksiinia helmikuusta saakka ja tällä nostetulla annoksella kk:n päivät (annos tuplattiin).. Nostonhan teki vasta yksityinen endo. Nyt syön 0.1mg päivä. Ja silti noin heppoiset arvot. Jeejee. Siihen T4V 14 tai yli on vielä pitkä matka...
 
Jessi, mulle tekee ainakin väsymystä jos t4v on matala (mun tasolle)

anuu, auts onneksi sull aon ihan juts lääkäri. Täällä ainakin ekaa odottaessa ei lääkärit oikein tienneet tai olleet mitään muuta mieltä kun että viiterajoissa on se on hyvä. Huoh. ei mulle. jos toi t3v ei noouse niin mun mielestä sitäkin saa purkista siis jos se muuntuminen ei oo tarpeeksi hyvää kun t4v:n saa kohilleen.

Hei pakko hehkuttaa, mulla on hyvä terkkari lääkäri :D tosin se sano ettei tiiä raskaudenaikaisesta kilpåirauhasen hoidosta mitään mut voi kysyä ja juu voidaan nostaa olon mukaan ja toki arvojen etei mee yli :D mä oon tyytyväinen ja suostui vielä kunnon nostoon ettei tiputellen :D siis sain 25mikroa nostaa kerralla lisää. nyt jännätään kuis käy ja kuukauden päästä kokeisiinja jos ei nouse saan nostaa toiset 25 :D mä olen tyytyväinen. nyt siis menee 2tbl 0,1mg enemmän kun ekassa lopussa. mut olo oli kyllä sen mukainenkin sillon.

jeps ja päikkärit mahdollisuuksien mukaan helpottaa oloa nyt välillä. Kun toi tytykin nukkuis ilman tota puolen tunninhuutokonserttia jossain välissä. Mä en tiiä mikä sitä riepoo.

Hei muuten te kellä ei oo eka vajis raskaus niin onko teijän vauvoilta otettu kontrolli kilpirauhaskokeet pariviikkoisena? meillä otettiin, tuli vaan mieleen et onko joka paikassa käytäntönä?
 
anuu mä en ees tiedä noita t4v:n viitteitä :confused: ja tuskin täällä tietää noi ns terveydenhuollon ammattilaisetkaan :kieh: ja vaikka ois viitteissäki mut onhan se silti matala jos kerran raskaana ollessa se suositeltu arvo ois lähempänä 20 :confused: toivotaan et mein vauvat on selvinny ilman vaurioita tästä hoitamattomasta jaksosta.

unico eli mullaki saattaa olla sit siitä toi väsymys. minkä ikänen tyttö sulla on? huutaako se keskellä yötä siis? vois olla jotain kauhukohtauksia tms.

vauva on musta ollu nyt rauhallisempi ku ennen, liikkuu kyllä mut vähempi. pientä paniikkia alkaa olla ku koko ajan on mielessä noi et jos on niitä vasta-aineita ni kohtukuoleman riski kasvaa :|

jessi ja pikkuj 31+5
 
Jessi joka labrassa on omat viiterajat jotka voi vaihdella. Siksi pelkän arvon kertominen ei kerro mitään ku sun labran viiteraja voi olla eri ku mun. Mut kaiketi ne on kuitenki lähellä toisiaan.. Siis tyyliin jos täällä on viite 11- niin sulla voi olla vaikka 10- tai 12-
Niin ja vauvan liikkeistä.. Liikelaskentaa kannattaa joka päivä orjallisesti harjoittaa. Mä tilasin itselle sellasen potkulaskurin just raskauskeijulta. Sillä voi sit kellottaa supistuksiakin. Eipä tarvi enää kynää ja paperia. Voi vaikka pimeässä peiton alla laskea :D

Unico ja tietty te muutkin.. Olin tänään neuvolalääkärissä (joka kerta eri tyyppi..) ja se sanoi mun labroista, ettei T3V:llä ole mitään merkitystä hoidon kanssa!!??? Luojan kiitos ei tarvi neuvolalääkärin kanssa asioida. Mitähän varten endo olis määrännyt otettavaksi vain T3V ja T4V jos ensin mainitulla ei olis mitään merkitystä? Huhhuhh mitä porukkaa.
 
Jessi, ei sillä kauhukohtauksia ole. Meillä lopetettiin yösyömiset viikon sisään niin sitä se heräilee, kun ei oo vielä oppinut että palvelu loppui :D tyty täyttää ihan kohta 1vuotta :). mulla ainakin olis yks hyvä ja iso syy väsymykseen noi arvot et hyvin mahdollista että sullakin. Toivottavasti saat annosta hinattua ylös tarpeeksi. Ja se et kuin paljon kroppa antaa kerralla nostaa, mulla antaa reippaastikkin, mutta tiiän ihmisiä joilla pitäänostaa tosi varovasti tai saavat oireita siitä.

anuu, what ei oo t3v llä mitään tekoa no huh huh tainnut neuvolalääkäriltä jäädä hiukan endokrinologia hakuseen :) ja ihan selvennyksesksi nii se t3v:hän on se mikä vaikuttaa, t4v muuttaa kropassa t3v:ksi :D näin mä olen asian antanut itselleni selittää, voin olla väärässäkin mut mun mielestä. Sen takia se joskus tarkistetaan myös että onko siinä muutoksessa jotainhäikkää et toimiiko se et ei oo niin että t4v on pilvissä ja t3v on matala.
 
anuuu mut eiks noi viitteet oo vähä metässä muutenki? ainaki tsh:n kohalta ja eiks ton t4v:n kuiteski pitäs olla raskausaikana korkeempi ku mikää 12 :confused: luulin et sellanen 17-18 ois jees. joo mä noita liikkeitä tarkkailen tosi paljon ja lähen kyllä herkästi näytille. nyt onneks vaukki ollu taas aktiivisempi :)
noi neuvolalääkärit on oikeesti ihan perseestä, oon huomannu :kieh: niil ei oo oikeesti hajuakaan tästä taudista ja ne tuijottaa orjallisesti niitä viitteitä :headwall: ja aika uskomatonta et kehtaa väittää ettei t3v:llä oo mitään tekoa hoidon kanssa, jos ei asioista tiedä ni pitäs naamansa kii :mad: tuntuu vaa et jotku lääkärit luulee olevansa yli-ihmisiä ja on tietävinään kaikesta kaiken ja ei tajua et kilpparipotilaat on asioista enempi perillä ku ne :rolleyes:

unico aaa, teil on toi vaihe :cool: muistan kyllä sen, meillä jouduttiin nuorempi siirtämään omaan huoneeseen nukkumaan ku rupes käyttää mua tuttina öisin ni ei ollu enää järkee. 7-8kk oli ku siirrettii ja yösyötöt jäi. olihan siinä ravaamista alkuun mut onneks suht äkkiä oppi iteksee nukkumaa. vaikka huonohan toi on aina ollu ja on edelleen, heräilyjä on välillä enempi välillä vähempi. ja ikää siis 3-vee.

niin ja tosta annoksesta vielä et mä meen samalla edelleen ku en uskalla ite nostaa. mulla ois kyllä noita lastentabujaki et uskaltaisko yhen sellasen lisätä :confused: mut sit pitäs olla se 6 vkoo siinä väliä ennen kontrollia ja mulla se äitipoli vkolla 36, nyt mennään siis vkolla 32+0.
 
Jessi, mä oon kyllä aina kiusannut lääkäreitä niin kauan et antavat nostaa, en oo omin päin uskaltanut oikeastaan ainoataan siksi etteivät ala pihtaamaan reseptissä :D mulla on nyt aika hyvä liukava annos reseptissä nii en halua siihen mitään tiukkaa. Viimeksi lääkärit ei uskaltaneet lisätä mun ehdotuksien mukaan joten jouduin tyytymään puoleen pikutabuun kerrallaan mikä ei riittänyt. Onneksi nyt parempi. Ja tohon kontrolli väliin, mä sain nyt luvan sihen 4vk kontrolliin, noo näkee siinä jo suunnan. et ei sulla mahdottoman lyhyt aika oo jos nostoon päädyt.

hei meilä nukuttiin viimeyö kokonaan. juu mut mä olikin ihan puhki. noo tänään sit nukahtaminen kesti sen 1,5h et jee jee. kohta itekkin nukumaan kun saa iltapalan alas asti ettei nälkään herää. Olis hiukan hienoa kun oppis nukkumaan kiukkuamatta ja itsekseen :) ehkä sit murkkuna viimeistään. No ekoille päikkäreille meni hienosti :D pääsinmäkin nukkumaan tätä väsyäni mut tokat vetikin sit sylissä ja en päässy nukkuun joten ihan väskä olotila. Ja mun äiti hiillostaapuhelimessa joko oot siivonnu pessy ikkunat yms... huoh en oo vielä kertonut eikä kerrotakkaan ennen ultraa, mut rasittavaa. Ja tyty vielä rokotuksesta sylivauva niin teeppä siinä sit jotain kun ollaan kahestaan kotona. Ei oikein huvita lakaa kiipeilemään ikkunoihin tyty selässä, ei turvallista.
 
unico pitänee harkita vakavasti tota nostoa koska oon tosi väsyny eikä päivisin voi hidastaa tai alkaa silmä painua kii ja illalla oon ihan kanttuvei jo ennen kymppiä. soittelen vielä parille kaverille. mullahan ei noissa ressuissa oo mitään varsinaista annosta koska koko ajan vaihdellu.
paljos sulla nyt on vkoja? inhottavaa tollanen painostus johonki kotihommaan sellaselta kelle se ei ees kuulu. sanot äitilles et tervetuloa puuhastelemaan jos häiritsee :whistle:
 
Jessi, Toivottavasti saat avun. Meinaan mulle sanottiin ekan kohilla et kyllä toi t4v 14 riittä (juu toivottavasti vauvalle vaan ei mulle) noo josko nyt tällä kertaa paremmalla tolalla . Toivottavasti saat säkin asian paremmalle jamalla tai sit vaan pitää kestää ja kiusata lääkäreitä.
Juu se äiti kävi jo muut ikkunat pesasemassa mut jätti noi kaksi (hankalissa paikoissa, mun täyden työpöydän takana) mitkä on muuten edelleen pesemättä, mä en vaan oo jaksanut. mut oon sentäs saanut tarjoilut kuntoon :) Toi höpötys et tee tee tee ja tee loppuu kun sille kerrotaan raskaudesta, mut nyt ottaa sen verran päähän et josko salais mahollisimman pitkälle :Dkunnes huomaavat. Ja harvemmin ollaan tekemisissä, et vois lähemmäs puolta väliä päästä jos ei tuu tähän mitään kummempia reissuja ennen ;) Nyt on sen 11+1 viikot. no joo mun reseptissä lukee toisessa 1-2 tbl ja toisessa pikkusessa 1,5tbl et ne on aika riittosat säädellä. Saa nähä riittääkö kun nyt menee tota jo 2 mut jos vielä joutuu nosteleen kovasti nii pitää pyytää uus sitte.

Jaksamisia kaikille!
 
Heippa!
Ihan jäi viime viikolla se endokäynnin raportointi teille ku puski pääsiäinen mökkeilyineen päälle.. Eli siis to illalla kävin siellä endolla ja sanoi heti et pitää nostaa annostusta. Nostettiin 0,1mg:sta heti 1,5mg ja sit siitä vielä olikohan 6.5. alkaen 1.75mg:n eli melkein taas tuplattiin annostus. Sit sain kiskottua ulos endosta mitä ne arvot mulla saisi olla (nyt siis T4V 10.6 viitteellä 11-22) niin sanoi, että tällä viitteellä pyritään saamaan se T4V mulla sinne 15-18. Aika lailla on matkaa vielä noihin lukemiin kun lähtö oli se 8 ja pari kk:tta olen jo lääkkeitä syönyt. Kesäkuulle uudet labrat, taas vain T3V ja T4V, tsh:ta mulla ei mittailla näköjään ollenkaan. Lisäksi labralähettees oli pieni verenkuva. Ja sit uusien labrojen kanssa taas endolle ja saa kattoo nouseeko taas lääkitys.

Niin ja kilpirauhasen uä oli ok ja se ekg oli myös normaali. Pulssi oli ollut 78 mut sanoi et raskaana olevalle se on normaali ja kyllähän mä sen tiesinkin, ku tää on kuitenki jo kolmas lapsi.. Mut joo siis ei mitää rytmäriä vaikka aika reippaaseen tahtiin on nostettu annostusta 4 viikkoa.

Kysyin muuten sitä vielä endolta olisko mulla tarvetta vielä ultrata vauvaa niin sanoi, ettei ole ainakaan tän mun vajiksen takia. Voin olla kuulemma sen suhteen huoletta.

Nyt ylös ja ulos nauttimaan kauniista kelistä, eilenkin tais mennä +20 rikki :)

Anu ja pikkuinen rv:t 27+6
 
Voisin kyl liittyy tänne keskusteluun myös :) Toista lasta odotellaan kuudennel viikolla ja tänään soitin neuvolaan, ohjeeksi sain heti nostaa yhden lasten tabun verran annosta, täl hetkel oli se 0,1mg eli yks aikuisten. 8 viikon päästä kontrollit jos ei ihmeitä. Hoidossa oon virallisesti yhdellä endokrinologilla ja sen ohjeen mukaan rv10 labraan ja sit katellaa mitä tarvii tehdä.
 
astre tervetuloa! onko sulla kauan ollu vajis? hyvässä hoidossa tunnut olevan, täälläpäin ihan perseellään koko hoito :rolleyes:

anuuu hyvä et kaikki ok ja et tarkasti seurataan. onko sulla otettu tsh sit millon viimeks? no t4v:hän se tärkeempi on mut ite haluisin kyl tietää tsh:nki. mulla tuli rytmärit vasta ku tsh tippu sinne alle 0,5. t4v mul oli sillon ok mut olo ei ja sit ku tsh nous ni t4v tippu radikaalisti ja sit alko väsymys. rytmärit kyl väheni mut on se nyt hemmetti et oloo ei saa normaaliks :kieh: enkä tajua miks ne ei tajuu sitä et tän taudin hoito perustuu just noihin oireisiin ja niiden poistoon eli oireenmukainen hoito, ei mikään viitearvojen kyttääminen :mad:

unico samalla annoksella meen ku ennenki ku en uskalla ominpäin nostaa : / ja lääkärillehän mä en pääse ku vasta sillon rv36. neuvolalääkärille en ees haluu ku se on sellanen tietämätön tollo :rolleyes: meil ois tk:ssä yks sisätautilääkäri kellä oon keran käyny mut sille tarvis lähetteen. pirun vaikeeta tää hoidon saaminen ja vkotki hupenee käsiin.

huh, miten tää vaukki myllää, liikkeet tuntuu tosi epämiellyttäviltä välillä ku oikee puskee tonne kylkiluihin tai vatsalihaksiin, auts! pelkään vähä tän kokoo vaikka neuvolatätin mukaan ihan siron(!) kokonen ja et lapsivettä on aika paljo. ultrassa merkkas kyl et normaali ja sillonhan vaukki kasvo yläkäyrällä. no, onneks on se vkon 36 ultra ni tekevät sillon taas painoarvion. vaikka eipä sekää kyl mikää luotettava mittari oo ku saattaa olla kilonki heittoja.

jessi ja pikkuj 32+5
 
Hei taas kaikki :) Ja Astre, ollaan törmäilty kanssasi parissa muissa pinoissa :)

Nyt on varhaisultra läpikäyty viikot noin 6+2 ja neuvola ensiviikolla, jossa penään päästä nyt kilpparikokeisiin että saisin tän homman eteen päin. menin kyllä myös varaamaan yksityiselta työni kautta sisätautilääkärin vastaan oton myös ensiviikolla (endoa kun ei valitettavasti löytynyt). Osaatteko sanoa voiko noi perus sisätautilääkärit olla ihan ok tällä vajissektorilla?

Sitten, noviisi kuin olen, kysyisin että onko teillä tietoa voiko siihen liittyä sikiön kannalta mitään riskiä että lääkitys aloitetaan raskauden aikana?

Oi kiiitos ja aurinkoa :)
Viena&pilke 6+2
 
Jessi tsh otettu viimeksi helmikuun puolessa välissä. Rytmärit ei onneksi vaivaa ja olihan viime labrojen kanssa se ekg:kin josta näki endo ettei sydän temppuile. :) Mulla olis kyllä labralähete tsh&t4v valmiina neuvolalääkärin puolesta, et jos tuntuu niin äkkiäkös sen tsh:n selvittää.

viena, Tervetuloa!! Ja heti asiaan, lääkityksestä ei ole vauvalle haittaa - päinvastoin!! Vajaatoiminta hoitamattomana ei ole sikiölle hyväksi. Siksi vaikka olis lääkitykselläkin niin heti raskauden alettua annostusta on syytä nostaa. Kannattaa lukea koko tämä ketju läpi ja vielä googlailla tietoa hakusanalla raskaus ja vajaatoiminta esimerkiksi. Onko sulla siis vasta todettu vajaatoiminta? Lääkitystä ei siis ole aloitettu? Sisätautilääkäristä mulla ei ainakaan ole hirveen hyvää sanottavaa, mutta jos löytää lääkärin joka tietää vajaatoiminnasta (ehkä jopa itse sairastaa sitä) niin toki tavallinenkin neuvolalääkäri voi tietää vajiksen hoidosta. Samoin ku sisätautilääkäri, vaikka eihän sisät.lääkäri ole erikoistunut endokrinologiaan.

Omaa napaa. Mä sain tänään rd-diagnoosin vielä tän kaiken muun lisäksi. :( (Vajaatoiminnan lisäksi olen tähän raskauteen saanut "leimat" saaga-pos ja vesirokko seroneg. Ensimmäiset 2 odotusta menikin sit ilmeisesti liian hienosti. Kostautuu..)
Huomenna neuvolaan hakemaan verensokerimittari ja ruokaohjeet. Mulla on viime odotuksessakin tehty sokerirasitus, eikä siinä ollut mitään vikaa - päinvastoin arvot oli tosi hyvät. Nyt sit ei ollut. Niin ja esikoisesta ei edes pistetty rasitukseen. Nyt mun bmi on siinä rajalla, mutta kun mun isällä on 2.tyypin diapetes niin neuvolasta katsoi et on mun paras käydä kokeissa.
Voi veee sanon minä. Yhtä neuvolas ja lääkäris ramppaamista. :(

Anu ja pikkuisella rv:t 28+1
 

Yhteistyössä