raskaus ja hiustenvärjäys,onko haittaa?

  • Viestiketjun aloittaja uuuu
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29058515]Täältä tulee mielipiteenä, että hyvät keskustelut eivät synny vain erilaisista mielipiteistä, vaan myös hyviä argumentteja tarvitaan. Sun perustelut oli senarvoiset, että niihin pystyi heittämään "tupakkakin olisi ok" -kommentin.[/QUOTE]

Varmaan tämäkin vaikuttaa, kun kaikilla meillä on niin oma logiikkamme, ja sitten myös on puutteensa jokaisessa...vaikka toi aiheesta keskusteleminen. Se on kuitenkin aika venyvä käsite, ja helpostihan aihe laajenee. Jne jne loputtomiin. Taisi olla Triplaisä kun jossain lohkas niin hyvin tästä ilmiöstä, en taida löytää sitä kommenttia enää...
 
Ihan oikeasti hei! Asuntojen kosteusvauroiden riidat ratkaistaan asionomaisten kesken tai oikeudessa, ei missään nettifoorumeilla. Täällä tälläisiin kysymyksiin saa vastauksina juupas&eipäs

Juu, ja kaikki lapsiin liittyvät asiat puhutaan neuvolassa ja/tai lastenvalvojalla. Autohuolissa on syytä kääntyä merkkiliikkeen puoleen ja kuukautisongelmat sekä ovislimat kuuluvat lääkärille. Entäs kaikki "mitä tänään ruuaksi"-ketjut? Ei tämä mikään gastronominen helpdesk ole saatana soikoon! Että eiköhän laiteta pillit pussiin ja lopetetaan koko foorumi turhana.

Tää ylimmäinen kommentoija vähän koitti näpäyttää triplaisää, johon hän vastasi aika hauskasti, mielestäni.

Ja anteeksi ap, ei kuulu tod. ketjun aiheeseen. (Toinen ketju oli joku talon myyminen aiheeltaan)

Että ei se viestintä ole maailman helpoin laji, se menee sen 100 % pieleen vanhan sanonnan mukaan.
 
kunhan sanon
Haluan vastata tahallisesti altistaja ilkimykselle deodorantti ja shampoo kyselyyn sen verran, että on olemassa luonnonkosmetiikkaa. Omaa kemikaalikuormaansa jos haluaa vähentää, siihen kyllä löytyy keinot.
En värjää hiuksiani, koska en koe siihen enää mitään tarvetta. Jos värjäisin,löytyy riskittömämpiäkin värejä kuin markettivärit.
Ja miksi taas ajatellaan kaikki tai ei mitään? Itse suosin luonnonkosmetiikkaa enkä syö lihaa. En kuitenkaan ole ekojeesus (vaikka sitä jotkut tuntuvat odottavan), sillä mm. minulla on auto ja poltan tupakkaakin. Jos tekee massasta poikkeavia valintoja, niitä joutuu usein perustelemaan enemmän. Väiliilä jopa suututaan esim. lihattomuusvalinnastani. En puutu muiden syömisiin, mutta minun puututaan. En värjäämättömyydellä tai kasvissyönnillä hyökkää ketään vastaan, jokainen tekee kuten itse haluaa.

Ja alkuperäiseen: kampaajaksi opiskeleva ystäväni ei värjännyt hiuksiaan raskaana ollessaan. Eikä muidenkaan. Joten ajattelisin sen olevan haitallista on raskaana tai ei.
 
melko mustavalkoista
Oma järkeilyni menee suunnilleen niin, että jos kerran värjääminen voi vakavasti vahingoittaa tai jopa tappaa ei-raskaana olevan naisen niin ei se tee hyvää raskaana olevallekaan.
Myös vaikkapa esimerkiksi kala tai äyriäiset voi tappaa ei-raskaana olevan, samalla logiikalla se ei tee hyvää raskaana olevallekaan?

Noissahan on ollut kysymys allergisista reaktioista...
 
"just"
Hiuksia voi värjätä raskaudenkin aikana hennalla ja indigolla jos jostain syystä on värjättävä (puhtaat ja kemikaalittomat henna ja indigo huom.). Esim. tummanruskea on helppo saavuttaa noiden sekoituksella, tummissa kemikaaliväreissä kun on just eniten pahimpia myrkkyjä niin kannattaa harkita.
Itseasiassa juuri hennahan se on todettu kaikkein myrkyllisimmäksi mahdolliseksi...! :headwall:
 
*vieras*
No minä nyt olen vähän noviisi näillä keskustelupalstoilla..ja ehkä liian herkkä.
En silti halua että suuhuni laitetaan sanoja.Ja hyvät argumentit on paikallaan,onkin taito esittää ne neutraalisti.Enkä nyt tarkoita että minä niin osaisin.
Ja minkä "arvoinen"on kenenkin mielipide..kellä sellaista on valta määrittää.

Mutta näin helposti sitä voi sota tosiaan syntyä...:D
Kai se on merkki siitä että tämäkin aihe on tärkeä ja koskettaa ihmisiä:)
 
"kampaaja"
Henna tai indigo, sekä niistä valmistettavat 100% kasvivärit ovat täysin turvallisia ja vaarattomia. Hennaväri-kohu alkoi siitä hennaseoksesta, jolla etenkin 90-luvun lopulla tehtiin iholle hennatatuointeja. Käytettiin nimeä Henna, mutta tuote sisälsi indigojauheen lisäksi keinotekoisia mustia pigmenttejä, ja tuota allergisoivaa PPD:tä. Siksi tänäkin päivänä varoitetaan mustien hiusvärien yhteydessä allergisen reaktion vaarasta, jos on joskus ottanut mustan hennatatuoinnin. Oikea, aito henna on 100% kasviperäistä, eikä sillä ole mitään tekemistä tuon myrkyn kanssa. Kasviväreinä ja henna-nimellä myydään kuitenkin myös väriseoksia, joissa on samoja kemikaaleja kuin synteettisissä hiusväreissäkin. Tässä pitää olla tarkkana, ja lukea inci-listat aina.
 
  • Tykkää
Reactions: Kissimi
"sara"
mulle kampaaja ei suostunut värjäämään hiuksia kun olin rasakaana wellalta oli tullut sellainen ohjeistus,siitä oli tullut jollekkin lapselle jotain..

kamalia kuviä löytyy netistä noista allergisista reaktioista ,joita on tullut hiusväreistä,tuskin vastaavia tavallisista sahmpoista tms. saa!
 
"ella"
"PPD ja sen johdannaiset ovat täysin sallittuja aineita hiusväreissä. Kuluttajan pitää itse ilmoittaa kampaajalle mahdollisista riskitekijöistä. Esimerkiksi musta hennatatuointi moninkertaistaa riskin eikä sellaisen ottaneelle suositella värjäämistä enää ollenkaan. Silti ei voi olla varma osaako kampaaja ottaa nämä riskit huomioon. Oltiinpa sitten kampaamossa tai kotona, vastuu mahdollisesta allergisoitumisesta jää yksin kuluttajalle. Parhaiten allergian välttää noudattamalla käyttöohjeita ja ainahan voi jättää hiukset värjäämättä. [QUOTE="kampaaja";29059417]Henna tai indigo, sekä niistä valmistettavat 100% kasvivärit ovat täysin turvallisia ja vaarattomia. Hennaväri-kohu alkoi siitä hennaseoksesta, jolla etenkin 90-luvun lopulla tehtiin iholle hennatatuointeja. Käytettiin nimeä Henna, mutta tuote sisälsi indigojauheen lisäksi keinotekoisia mustia pigmenttejä, ja tuota allergisoivaa PPD:tä. Siksi tänäkin päivänä varoitetaan mustien hiusvärien yhteydessä allergisen reaktion vaarasta, jos on joskus ottanut mustan hennatatuoinnin. Oikea, aito henna on 100% kasviperäistä, eikä sillä ole mitään tekemistä tuon myrkyn kanssa. Kasviväreinä ja henna-nimellä myydään kuitenkin myös väriseoksia, joissa on samoja kemikaaleja kuin synteettisissä hiusväreissäkin. Tässä pitää olla tarkkana, ja lukea inci-listat aina.#[/QUOTE] Hiusväreissä piilee allergiariski | Kuningaskuluttaja | yle.fi
 
[QUOTE="just";29058999]Itseasiassa juuri hennahan se on todettu kaikkein myrkyllisimmäksi mahdolliseksi...! :headwall:[/QUOTE]

Kuten "kampaaja" vastasikin jo yllä, kohu "mustasta hennasta" syntyi nimenomaan halpishennaan lisätystä PPD:stä. Henna itsessään on aina ollut myrkytön, joten älä turhaan hakkaa päätä seinään.
 
toinen kampaaja
Hiusvärit ovat erittäin reaktiivisia kemikaaleja, joista monet erilaisissa tieteellisissä koejärjestelyissä aiheuttavat perimä- ym. soluvaurioita. Värikemikaalien on osoitettu tunkeutuvan ihon läpi elimistöön, minkä takia niiden pitoisuudet hiusväreissä on tarkasti rajoitettu. Tutkimustiedot niiden mahdollisesta riskistä lisätä alttiutta mm. eräisiin syöpätauteihin kampaajilla ja mahdollisesti jopa kuluttajilla ovat ristiriitaisia. Siksi tiedekomitea edellyttää valmistajilta lisää tutkimustietoa.

On myös olemassa luonnollinen kasviperäinen hiusväri, Lawsonia inermis –kasvista valmistettu hennauute. Sen sisältämää väriainetta, 2-hydroksi-1,4-naftokinonia (INCI: Lawsone) valmistetaan synteettisesti. Sen turvallisuudesta tiedekomitea on 2/2004 todennut, että syötynä se on myrkyllistä munuaisille, vatsalle ja verisolujen muodostukselle, eikä sen saannille nykyisellään voida antaa turvallista raja-arvoa. Komissio päättänee aikanaan, onko sen käyttö edelleen sallittava ja millaisin mahdollisin rajoituksin. Jos hennavärin pakkauksen ainesosaluettelossa mainitaan Lawsone, sisältää tuote synteettistä molekyyliä, kun taas kasviperäinen hennauute ilmoitetaan tieteellisellä nimellä Lawsonia inermis.

Monet väriaineet ja värjäyksessä lisänä käytettävät muut aineet ovat ärsyttäviä varsinkin herkällä tai valmiiksi vaurioituneella iholla, minkä lisäksi allergia niille on kohtalaisen yleinen ongelma.
 
Tuolla joku aikasemmin mainitsi että tummat värit eniten allergisoivia. Ite oon aina vaalentanu hiuksia ja luullu, että se vaalentaminen olis kaikkein eniten myrkkyä, joten oon nytkin koko raskausajan ollu vaalentamatta hiuksia, vaikka ne kyllä sitä vaatis. Onneks itellä luonnostaan vielä suht vaaleet ettei näytä aivan kamalalta.
 
Henna olis paras ratkaisu ikinä jos ei olis lämpimän sävyinen. Loppuis iso osa omasta kemikaalikuormasta ku ei tarttis tärvätä kemikaaleja päänahkaansa.
Omasta väristä ja hiuslaadusta riippuen on ilmeisesti mahdollista saada aika kylmääkin sekottamalla/laittamalla oikeassa järjestyksessä ja mittasuhteissa hennaa, indigoa, amlaa ja cassavaa... Jos mustaa haluaa, niin mahdollisesti jopa pelkkää henna ja indigoa, ei sekoituksena vaan nimenomaan peräjälkeen.
Lueskelin näitä tossa taannoin kun yritin keksiä terveellisempää vaihtoehtoa kulmakarvojen värjäykseen. Nämä ei tosin kulmakarvoihin tartu niin hyvin kuin hiuksiin, vähemmän huokosta karvaa tai jotain, arvaus... Ajanpuutteen vuoksi päädyin ostamaan Lushista caca noir -palasen joka on siis tummaa kasviväriä kiinteäksi palaksi tehtynä. Myyjä vakuutti että ei ole yhtään punasuutta, sitä en tosiaan kulmiini kaipaa tippaakaan. Tarttui jonkinverran, niin että eron näkee kyllä vaikka enemmän olisi kivempi, mutta tosiaan punaisuutta en ainakaan ole kyllä huomannut yhtään.

niin ja lisäys, silläkin on väliä kuinka paljon väri kuivaa eli peittääkö sen kelmulla vai ei, jos se saa enemmön happea ja kuivuu tulee väristä vähemmän punainen.
 
Viimeksi muokattu:
Siipii
Mäkään en ole värjännyt enkä aiokaan värjätä. Ajattelin vähentää kemikaalikuormitusta sieltä, mistä se itselle on helpointa. Meikkaan kuitenkin päivittäin ja käytän ihan tavallisesti pesutuotteita ja dödöä, näistä en oikein voi enkä halua luopua. Meikkiä olen kuitenkin vähentänyt, jättänyt luomivärin ja aurinkopuuterin pois.

Mites, tietääkö kukaan mikä on neuvolan kanta hajustettuihin kosteusvoiteisiin? Talvikausi tulossa ja kuivaihoisena kohta alkaa tarvita lisäkosteutusta. Mietityttää vaan, kun tulee kuitenkin niin laajalle ihoalueelle..
 
hihii
Mäkään en ole värjännyt enkä aiokaan värjätä. Ajattelin vähentää kemikaalikuormitusta sieltä, mistä se itselle on helpointa. Meikkaan kuitenkin päivittäin ja käytän ihan tavallisesti pesutuotteita ja dödöä, näistä en oikein voi enkä halua luopua. Meikkiä olen kuitenkin vähentänyt, jättänyt luomivärin ja aurinkopuuterin pois.

Mites, tietääkö kukaan mikä on neuvolan kanta hajustettuihin kosteusvoiteisiin? Talvikausi tulossa ja kuivaihoisena kohta alkaa tarvita lisäkosteutusta. Mietityttää vaan, kun tulee kuitenkin niin laajalle ihoalueelle..
Mä taas olen värjännyt neljästi raskausaikana eli vähemmän kuin normaalisti ja vaihtanut päivittäiset meikit luonnonmukaisempiin ja alumiinittomaan deodoranttiin jota saa apteekista, koen kyllä että on ehdottomasti parempi joka päivästä nipistää kemikaaleja kuin että välttäisi värjäystä mutta käyttäisi sitten hajusteshamppoita, pesuaineita, normaalia deodoranttia ja ties mitä paskaa meikin mukana. ;)
 
Siipii
Mä taas olen värjännyt neljästi raskausaikana eli vähemmän kuin normaalisti ja vaihtanut päivittäiset meikit luonnonmukaisempiin ja alumiinittomaan deodoranttiin jota saa apteekista, koen kyllä että on ehdottomasti parempi joka päivästä nipistää kemikaaleja kuin että välttäisi värjäystä mutta käyttäisi sitten hajusteshamppoita, pesuaineita, normaalia deodoranttia ja ties mitä paskaa meikin mukana. ;)
Mulla ei valitettavasti alumiinittomissa dödöissä riitä teho.. Muutamia olen kokeillut. Mut toki jos on ihan nimellä vinkata niin mielellään otan vinkkiä vastaan :) oikein mielelläni luopuisivat alumiini-dödöistä jos vaan löytyy toimiva tuote tilalle.

Mä olen pääsääntöisesti samaa mieltä sun kanssa siitä, että päivittäistä altistusta kannattaa välttää. Hiuslakat esim. olen juurikin tämän takia jättänyt kokonaan pois ja käytän nykyään hanskoja tiskatessa. Minkä merkkisiä meikkejä käytät?
 
"Tiituli"
Siis pakko oli kommentoida vanhaa ketjua. Aivan uskomatonta syyllistystä muutamilta "luomumammoilta". Miten kehtaatte ylistää omaa erinomaisuutta, kun mikään ei takaa tervettä lasta. Tottahan toki raskausaikana voi ja pitääkin ottaa tiettyjä asioita huomioon, kukin omalla tavallaan. Alkoholi ja tupakka, kaikki tietävät vaaroista. Lääkkeet ja muut "vaaralliset" ammatit ovat toisten odottajien harmina ja aiheuttavat taatusti huolta. Nyt puhutaan hiustenvärjäyksestä eikä huumeiden ottamisesta!

Varmasti kemikaalirasitusta on syytä pienentää raskausaikana ja katsoa mitä syö jne, mutta aivan turhaa syyllistää sellaisia, jotka värjäävät hiuksia pari kertaa raskauden aikana. Itse meikkaan päivittäin, joskin olen hieman yrittänyt sitä vähentää (luomiväriä ja poskipunaa vain harvoin, hajuvettä ei juuri lainkaan yms.), ja hiuksia olen värjännyt huomattavasti vähemmän. Nyt vasta puolessa välin raskautta kerran ja mietin värjäänkö toisen kerran. Mutta se on jokaisen oma asia montako kertaa niitä hiuksia värjää.

Kait raskausajastakin on tärkeintä nauttia ja etenkin tietynlaisissa työtehtävissä olevat eivät voi näyttää välttämättä "luomulta". Turha syyllistäminen pois, tiettyjä asioita välttäen ja huolehtien nauttikaa tulevasta vauvasta!
 
"Mal"
netistä löytyy paljon tietoa bio hiusväreistä. Niiden taso on tänä päivänä erittäin hyvä. Hakaniemessä Helsingissä löytyy myös biokampaamo joka käyttää myrkyttömiä tuotteita, ravintola Silvopleen vieressä.

http://www.snapdeal.com/product/vegetal-bio-hair-colour-soft/1760227661
 

Yhteistyössä