***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

Duffy mulla oli mies mukana äippäpolilla.

Eka sinne ilmoittaudutaan,sit annetaan pissanäyte ja vielä mitataan verenpaine. Sen jälkeen odottelin pääsyä diabeteshoitajalle. Sen luona menee reipas tunti. (saa todella kunnon perehdytyksen rd-asiaan)
Sit oli vielä lääkärin luona käynti,mulla katottiin istukan paikkaa,kun se on edelleen liian alhaalla. Ultrattiin masuasukki oikein tarkasti. Katteli kaikki rakenteet ja mittaili luut ja painon. Meillä meni yhteensä odotteluineen aikaa 3 tuntia.
Joka kerta siellä mitotaan masuasukin koko ultralla ja jos tarvis vaatii niin tehdään sisätutkimus. Mulle ei tehty,kun mitään vaivaa ei ollut ja muutenkin lääkäri sano "ettei kaiveta verta nenästä,kun istukka on niin alhaalla" ettei vain ala vuotamaan.

Paljonko teillä muilla on hiilareiden syöntimääräys päivän aikana? Mulle db-hoitaja puhui 150g-180g päivässä. Aloin laskemaan vihkosesta johon hän merkkasi määrät et siinä olikin 200g. On meinaan ollut tuskasta saada syötyä NIIN paljon.
Näin se oli merkannut: Ap.30g, vp.10g, lounas 50g, vp.20g, päivällinen 50g, vp.20g ja ip.20g

t 77 ja pikku -ukko 27+3

 
Jipiii!!!! sain ajan sinne kokoarvioon, mutta mun mielestä aika olis voinut kyllä olla jo aiemminkin sillä se on vasta ens viikon perjantaina... viikkoja on silloin 38+5. Neuvolatädille kun siitä sanoin niin oli sitä mieltä että voi olla että jos tää masuasukki on iso niin sille reissulle sitten jäädään.

Tarviskohan sitä nyt yrittää keksiä jotain millä sais tänä masuasukin liikenteeseen täältä yksiöstään ;)

Maijamehi ja toukka rv 37+3
 
t 77 Mulle diabeteshoitaja sano että 150g-250g sais olla, ja mielellään vähintään tuo 150g.

Maijamehi Minä kans oon miettiny että mitäs kaikkee sitä vois kokeilla että sais vauvan ulos :LOL:

Marlin ja Justiina 37+1
 
:wave:

Kaikki ässät ja muut vaan käyttöön :) Te olette jo nuin pitkällä, täällä ihan kateellisena teijän viikoista! Tuuttehan synnytyksen jälkeen kertoilemaan kaikki kokemukset yms :)

(.)
Soitto lääkärille helpotti ainakin hetkeksi. Lääkäri määräsi pitkävaikutteista 2xpvä, eli nyt menee ilta+aamu 24+6. Nopeavaikutteista laitettiin samantien neljälle yksiköllä lisää eli sitä menee nyt 22yksikköä.
Uudet nosto-ohjeetkin sain. Jos arvot alkaa 9:llä niin seuraavana päivänä heti 4yksikköä vaan lisää. Aika huimia muutoksia näin lyhyellä ajalla!
Toivottavasti nyt auttaisi ja 13 alkavat luvut olisi historiaa!!

Bubbeli 25+6
 
t77, kiitos tuosta informaatiosta, nyt tietää mitä siellä sitten tapahtuu :) Täytyy yrittää mies saada mukaan, jos vaikka työvuorojen puolesta pääsis. Se vaan inhoaa odottelua ja parahtiki, että 3 tuntia äitiyspolilla, ei hän jaksa niin kauaa siellä olla! Ois pitäny pistää pari faktaa sille pöytään synnytyksestä ;)

bubbeli, täytyy kysyä tuota yöpaasto hommaa tosiaan ens viikolla ku saan sinne äitipolille ajan ja kyllä siellä taitaa muutenki nuo ravinto- ym jutut selvitä :)
 
täällä poksuis rv 39+0!!! ja tänään neuvolaan ja sieltä saa sit niitä liuskoja... vois taas vähän mittaillla kun rupes oleen ihan rajoilla (7.6) ruuan jälkeiset arvot viime vkl, mut enempää en voinut mitata kun liuskat loppu..saas nähdä mitä näyttää...
 
Tänään taas olen yhden välipäivän jälkeen mitaillut, ja mua ihmetyttää nuo ennen ateriaa arvot...Usein ne ovat liian korkeat tai no ei usein mutta muutamia kertoja... Tänäkin aamuna söin 2 jälkiuuniruisleipää, Keijua päällä ja 17% juustoa 2viipaletta, tunti ruokailun jälkeen 5.8 ja ennen ruokailua (joka tapahtui 3h edellisestä) 5.4 :( Musta tuntuu että mullakii se piikki vasta myöhemmin kun tunnin päästä...

Kertokaapa omia kokemuksianne, että onko nuo ennen ateriaa arvot kuinka merkitseviä? mulle tää kaikki on ihan hepreaa. Ens ma ois terkkari sitten, silloinhan se selvii, mutta minusta tuntuu että huonommin tuo masuvauva voi kun kokoajan stressaa syömisiäni.

Että pitikin sattua just nyt oon ihan tympääntynyt..

Voi että kun tulis äkkiä elokuun loppu niin pääsis tästä rienasta.

Muuten en ole esitellyt itseäni;

RvaRuusu 4.lapsi tulossa LA 29.8.10 Paastoarvola jäin kiinni ja nyt mittailen sokereita, varsinaisesti ei vielä ole annettu mitään ruokavalio muutoksia.

Rva Ruusu
 
RvaRuusu Tiijäkkö siula on vähän sama meininki kun miula. Eli siis en jäänyt kiinni rasituksessa vaan oli pissassa sokeria ja terkka käski alkaan mittailla. Missään paastossa tai 1h arvoissa EI ollut mitään vikaa, mut oli noita ennen ruokaa arvoja koholla (5.5 5.6 5.7 5.8 ja näin oli useita kertoja!!!) mut sit lääkärissä kun kävin ni ei se noteerannut nuita mitenkään.. Ja itekkin olen varsin tietoinen siitä, että piikki ei tule 1h kohdalla!!! Sinuna en hirveesti stressais..vaikka itekkin stressasin ihan hirveesti asiaa, mutta lääkäri (ei ainakaan täällä KYS alueella) noteerannut mitenkään!!!! Tsemppiä siule! :hug: :hug:
 
Rae, Kiitti vastauksestasi! Soitin jo epätoivossa terkkarille ja se sanoi ihan samoin kuin sinä :heart: Tosin mulla oli papereihin kirjoitettu vielä väärä enne ruokaa arvo, sehän onkin 5.5 :) Joten ei mun sittenkään tartte olla huolissaan, olin aamusta ihan maani myyny. Vitsi, ois terkka saanut paremmin ohjeistaa, kun ties että oon kuitenkin niin tarkka ja sit stressaan. Voi että nyt on parempi olo! Sama alue muuten mulla eli KYS =)
 
RvaRuusu Hyvä, että vähän voin olla avuksi :D Ja mie en kans sillon saanu mitään muuta tietoa kun et ennen ruokaa 5.5 ja 1h 7.7 tai 7.8 (siis niiden alle pitää olla) ja mie kyl kans stressasin ihan hirveesti..vielä kun terkka oli ja ON EDELLEEN sitä mieltä että häikkää on vaikka lääkäri sanoi ettei ole..tiijä sitten niistä :D Katotaan nyt rupeeko miula ne 1h arvot nouseen...
 
bubbeli, täällä kanssa huomattu nousseet arvot helteillä... hain netistä tietoa aiheesta ja siellä väitettiin että ei pitäisi helteiden vaikuttaa.... en sitten tiedä mitä uskoa. Mutta selkeä ero tuli heti kun alko hikoileen öin ja päivin ihan tolkuttomasti ton kuumuuden takia. Tänäänkin hikisesesti aamupaasto alle rajojen eli 5.4.

Muutenkin tää jatkuva hikoilu on tuonu mulla painonlaskua ja sitten myös puolestaan maha toiminu taas ihan kummallisesti. Muutoksia ruokaan en oo tuonu, joten toi painonlasku on pakko olla pelkkiä nesteitä. Ei nyt mitään radikaalia laskua mutta kilon kumminkin kun muuten on koko raskauden pysyny samana paino. Paitti... nyt kun tarkemmin ajattelee, niin ne määrät mitä syö on ehkä vähän pienempiä kun ei vaan tee oikeen mieli näin kuumalla syödä.

Noista syömisistä ja perheen tuesta sen verran että ei toi munkaan mies oikeen jaksa muistaa mikä vaikuttaa ja miten. Onneks meillä on toi esikoinen sen puoltoistavuotta ja sen kanssa me muistetaan syödä aina samoihin aikoihin ja näin saan varmasti sen kaks lämmintä ateriaa päivässä ja välipalat aina ajallaan :heart:

Mulla suurin muutos ruuan suhteen oli toi tummaan leipään vaihtaminen. Mulla ei vatta kestä tummaa leipää normaalisti ihan hirveitä määriä, siks tuleekin vedettyä sitä vaaleeta normaalisti. Nyt taas raskauden aikana kun mahan toiminta hidastuu, voi syödä tota tummaakin ilman että vetää ruipalle samantein :D

MiljaK , mulla eka metu teki haamuhyvän arvon ekalle aamulle, sitten tasottu normitasolle kunnes alotin sen kahden pillerin ottamisen. Sitten alko oleen kaikki hyvällä tasolla. Näin siis mulla, ei siis tarkoita ettei sinulla voisi heti mennä kohdilleen :)

Mutta kuulkaa oli tänä aamuna ihanaa olla pojan kanssa puistossa pitkästä aikaa! En oo pystyny siihen tällä viikolla vielä kertaakaan ilman että alkaa heikottaan toi kuumuus. Tätä siis lisää! :D
 
neukussa kävin ja taasen oli sokeria pissassa..mut meinasivat että voi olla jokin fysiologinen "vika", että sitä sokrua siihen tulee..Nyt sitten neukkutädin mielestä pitää edelleen mitata sokereita..tosin nyt vain 1h ruuasta arvoja..ei paastoja tai ennen ruokaa arvoja..seuraava neukku tiistaina ja katotaan sitten mitä nää vkl sokerit sanoo
 
Pitää varmaan huomenissa soitella neuvolaan ja kysellä mites nyt kun sokerit 1h ruokailusta 8.7 :eek: :eek: Ei kertaakaan aikasemmin näin korkeet... Pitää katella nyt mitä vkl aikana vielä muuten on, mutta en nähtävästi yhtään turhasta stressaillu... Pitihän se arvata, että kyllä ne siitä vielä nousee..ja just ku sain huokasta helpotuksesta kun lääkärin mielestä ei rd:tä, mutta kait se tuomio vielä tulee :| Nyt kyllä itkettää ja masentaa aikas vitusti...
 
KeuKeu! Olis kysyttävää :) Eli minkä merkkistä lääkettä syöt ja millä annostuksella? Mulla Metforem 750mg ja tällä hetkellä menee kaks päivään, ylihuomenna se kolmas sitten.
Onko sulla ollu huonoa oloa lääkkeen aloituksen jälkeen? Voihan tää olla että johtuu helteistäkin, mutta n. tunti lääkkeen ottamisen jälkeen tulee outo olo. Tai sit on hyvä mielikuvitus!
Ja sit tuohon sinun painonlaskuun, nää lääkkeethän voi aiheuttaa painonlaskua, ainakin minun paketin ohjeissa sanotaan.
Ja tänä aamuna paasto oli pitkästä aikaa 4.4! :)

Bubbelilla menee jo melkoisia annoksia insua. Mitenköhän määrät vielä kasvaa loppua kohden! Mutta samapa tuo pistääkö pari vai parikymmentä yksikköä, kun pistää kuitenkin pitää.

Rae, toi on kyllä melkoinen ylitys! Sinulla on jo niin loppusuora menossa, että koita motivoida itsesi sillä :) Ja ajattele, että vauvalla on hyvä olla syntymän jälkeen, kun ei ole sokerit pielessä.
Mites se olikaan, olitko käynyt siinä rasituksessa?
Mies ei meilläkään oikein osaa olla mukana tässä. Joskus sitä näyttää säälittävän kun itse vetää jotain hyvää ja minä katon kuivin suin vieressä. Joskus se sanoo, että "voit kai sä nyt vähän tota ottaa, kun kerta vauvakin on pieni, mitä se haittaa jos vähän kasvaa". Eli ei se ihan loppuun asti ajattele.
Itseä suoraan sanottuna hävettää kyläpaikoissa (varsinkin jossa isäntäväki vanhempaa polvea) kun ei voi ottaa kaikkea tarjottua. Monet vanhemmat ihmiset loukkaantuu jos et syö sitä mitä tarjotaan. Ja sitten jos otat sitä herkkupullaa niin omatunto kolkuttelee ja liuskoja kuluu.

MiljaK 35+4 (miten nää viikot alkoi kulua nyt niin hitaasti...)

Maijamehi, mukavaa että pääset sinne kokoarvioon!
 
MiljaK , mulla on Metuista se 500mg ja kaks X kaks päivässä. En tiedä millä logiikalla ne noita määrää mutta ehkä ne ajatteli että toi riittää koska mulla vaan ne aamupaastot ongelma ja ne oli aina luokkaa 5,6-6,0. Täytyykin lukea muuten uudelleen ton pakkauksen ohje, muistin vaan noi mahaoireet ongelmien puolelta, mutta ehkä tosiaan se paino sen vuoksi saattaa laskea. Mulla välillä tulee huono olo noin tunti lääkkeen oton jälkeen (aamuistin), mutta olen välillä mitannu sokerin sen vuoksi ja huomannut että se huono olo on osittain saattanut tulla siksi että sokerit laskee aamulla mulla nopeemmin alas (nousevat siis aamulla myös nopeemmin aluksi ylöskin...) eli sahausliike sokereissa on nopea aamusta. Mittaa sokeri seuraavan kerran kun tulee se huono olo ja kokeile. Mä siis joskus töissä tein semmosta että aamun paaston ja tunnin arvon mittauksen jälkeen söin uudelleen aamupalan... sokerit oli taas ihan normaaleissa arvoissa lounaalle mentäessä.

Mulla mies on tsempannu kyllä siinä että ei enää ostele hervottomia karkkipusseja ja syö mun edessäni niitä :heart: . Tosin nyt itelle on tullut jo vähän selkärankaa olla ottamatta niitä karkkeja jos se tarjoo. Kaikkeen vissiin tottuu. Mä siinä sitten vetelen vaikka raejuustoa vieressä :) Mutta pepsi maxista en luovu! :LOL:
 
Pitkästä aikaa täällä... Lukemassa olen käynyt kuitenkin säännöllisesti. Kirjoittamaan en oo saanu itseäni, kun ottaa niin aivoon tää koko pistämis ja mittaamisrumba, argh! No onneksi ei ole enää paljon jäljellä.

Tiistaina kävin Naikkarilla kontrollissa ja viikkoja oli silloin 35+4. Vauvalla näytti olevan kaikki kunnossa ja painoa oli 3.1kg eli reilu nelikiloinen olisi laskettuna aikana. Se olisi mulle ihan normaali paino vauvalle, siis ilman sokereitakin, mutta toki nää loppuviikot voi vielä kiihdyttää vauvan kasvua. Seuraavaan kontrolliin meenkin sit viikolla 37 ja lapsivesipunktiota ei tarvitse, kun vauvan vatsanympärys ei ole hypännyt yli yläkäyrän. Vähän väläyteltiin aikaisemmin käynnistämistä, mutta saapa nähdä. Sisätautilääkärinkin tapasin ohimennen ja sokereita ihmeteltiin. Uudet annokset insuliineissa on sitten pitkävaikutteista 32 yksikköä illalla ja 16 yksikköä aamupäivällä sekä lisäksi lyhytvaikutteista 12 yksikköä aamupalalle. Näillä nyt sitten mennään ainakin sinne seuraavaan kontrolliin.

Mutta nyt syömään, tää helle ainakin mulle tekee sen, että unohdan syödä ja sit on huono olo...

Theresia 35+
 
MiljaK rasituksessa kävin juu ja ne oli ihan huippiarvoja... Sillon ollut mitään vikaa..itse asiassa eka korkeempi arvo tuli viime to (7.6) sen jälkeen ok arvoja, sit loppu liuskat ja nyt sitten ku mittasin ni tuommonen pomppas sieltä!!!

Että siis v*tuttaa niin hel*etisti!!! Itku ja hermoromahdus tuli ni mies vaan, että elä ite, ei sille mitään mahda. Mutta ite kun on lukenut vaikka (opiskellessa) mitä ja tietää vähän mitä kaikkea "vaaroja" korkeet sokeritkin voi aiheuttaa ni kyllähän sitä luonnollisesti HETI käy pahinta ajattelemaan. Ja kaikkei vi*tumaisinta tässä on se,että lääkäri jo kerran totes, että kaikki ok ja that`s it!!! No eipä ollutkaan. Jos nuo sokerit nyt rupee huiteleen ihan omia luokkiaan ni kyllä en oikeesti enää mihinkää hoitoihin rupee vaan vaadin kyllä käynnistyksen!!!!! Pitikin ihan tässä viime metreillä tulla tuommonen perkele. Niin olin jo onnellinen, että kaikki sen puolesta ok ja nyt kävi sitten näin.. Neukussakin kehuin miten vain niissä ennen ruokaa arvoissa ollut häikkää, et ei ollenkaan korkeita ole olleet muut arvot.. V*TTU!!!!!!

Anteeksi suuresti näitten kirosanojen kirjoittelu mutta jotenkin on sellanen hyvin pettynyt olo... Mies ei tue yhtään ja tuntuu, että terkka varmaan vaan on tyytyväinen...tänäänkin vielä ihmetteli miksi ei miule rd-diagnoosia olla kirjotettu.. No nyt se perkele sen sinne papereihin saan ni on tyytyväinen. ite on vaan niin pettynyt ja en löydä edes sanoja... Lähinnä vaan itkettää.... Tulis tää vauva jo ni pääsis tästäkin murheesta!!!!
 
Mä murehdin noita vieläkin noita korkeita arvoja joita oon saanu, vaikka äippäpolilla olivat sitä mieltä ettei niistä kannata murehtia. no minkäs voit ku luonne on tällainen. Mähän siis oon mittaillu jostain rv 12 lähtien ja noin kerran kuukaudessa äippäpolilta ollaan oltu yhteydessä muhun. rv 14 kävin siellä lääkärillä joka ultras ja katsoi niitä arvoja lisäks oli diabeteshoitajalle aika, sit rakenneultrassa kätilö ultras ja samalla oli aika diabeteshoitajalle. sen jälkeen ovat soitelleet enkä oo siellä sitten enää käynyt näyttäytymässä, joten kaikki tieto mitä siellä on mun sokeriarvoista on vain sen varassa mitä sinne oon kertonut. Odotin kyllä et olisin joskus rv 30 päässyt näyttäytymään, jotta lääkäri olis voinut katsoa vähän miltä masussa näyttää mut ei. sit viimisen kerran ku sieltä soittivat niin olivat sitä mieltä ettei kokoarviota tarvita. Nyt kun oli viimeinen lääkärineuvola niin lääkäri laittoi lähetteen sinne ja aika tuli nyt tällä viikolla ja on VASTA 23.7. ja viikkoja on silloin 38+5, jotta sillä tavalla.

Maijamehi ja toukka rv 37+4
 
Voi Rae :( ymmärrän hyvin tuskasi, just sama fiilis mulla, että terkkari vaan tyytyväinen kun saa kiinni jostain... mutta soitappa mielenrauhaksesi sinne. Jotenkii vaan tuntuu et voihan ne muutamilla kerroilla olla sekasin, mut enhän oo mikään asiasta tietävä kuten jo mainitsinkin...

Mutta yritä jaksaa, oothan jo niin lopuillaan tosiaan :heart: :hug:
 

Yhteistyössä