***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

Mulla on olemassaan heikentynyt glukoosin sieto (jäi viitosen raskaudesta ja sukurasitetta tuskin tarvii mainitakaan...) joten mun verensokerit ei oo priimat ilman raskauttakaan. Jostain syystä kuitenkin alkuraskaudesta mun sokerit oli melko hyvät, vaikka sokerirasitus oli toki patologinen jo raskausviikolla 8... Insuliinit aloitettiin sitten viikolla 17 (arvojen puolesta olisi pitänyt aloittaa noin kuukautta aiemmin, mutta mun äitipolilähete hukkui mappi ööhön) ja resistenssi sen kun kasvaa vaan, mutta minkäs teet.

Thyme, musta sun paastot on ihan loistavat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Thyme:
Aamupaasto on aika tasaisesti 4,4 ja 4,7 välillä. Miltä nuo paastoarvot vaikuttavat? Tuntuu siltä, ettei siitä ole kovin pitkästi siihen 5,5 rajaan.
Tosi hyvät, alta neljän olis jo muutenkin vähän kurja.

|O 40+2 tänään. Löytäis nyt tiensä ulos niin ei tarvitsisi käynnistellä. Siihen en kyllä hevillä suostukaan.

Thess ja pikkumakkara
 
Eikös noi aamupaastot oo todella hyvät kun ne ovat 4-5 luokkaa. Näin ainakin ymmärtäisin, alta 4 ei vissiinkään kovinkaan suositella.

Toivotaan Thess, että kohta saat pikkuisen maailmaan:) Itsellä vielä viikko laskettuun aikaan, eli kai sitä tässä saa vielä taapertaa tän masun kanssa kolmisen viikkoa. Paitsi jos tää tulee isoveljeensä niin syntyy seuraavana lauantaina:)

Maijamehi ja Toukka rv 39+0 :heart:
 
maijamehi on sulla hyvät aamupaastot,mulla oli viimeeks 4,2 kerran viikkoon olen mittailut
arvot pysynyt hyvin kurissa,ja olen syönnyt ihan normaalisti.(välillä kyllä herkuttelen) mutta se sallittakoon kaikille odottaville :LOL:

lolu37+5
 
Minulla ovat aamuarvot olleet nyt 5,6-6,3. Päivällä arvot ennen ruokailua paremmat. Käytin alussa vanhentuneita, ed. raskaudesta jääneitä liuskoja. Se taisi olla selitys niin hyville alta viiden arvoille.

Saas nähdä, mitä torstaina tuumaavat.
 
Mäkin oon kyllä herkutellut, ei tulis muuten yhtään mitään. Kunhan vaan tää pikkuinen ei nyt kasvais kauheesti enempää... musta meinaan tuntuu että mulle riittäis mieluiten tuollainen alta 4 kiloinen vauva:) eli toivoa sopii ettei tää nyt kauheesti menis yliaikaiseks.

 
Thymen paastot on just täydelliset :)

Metformiinista kysyin moneen kertaan lääkäriltä ja hän vakuutteli, ettei sitä määrättäis jos siitä haittaa olisi. Hassulta kyllä tuntuu, kun paketissakin lukee ettei raskaus ja imetysaikana tulisi käyttää..

Täällä supistellaan. Panadolia otin grammasen mutta ei tunnu tehoavan. Seuraavaks kauratyynyn lämmitykseen/suihkuun.

 
Aloittelijana en ole tosiaan vielä perillä, millä väleillä noiden arvojen olisi syytä pysyä. Sekin on hyvä tietää, ettei paaston ole hyvä mennä alle neljän. Neuvolatätsy ei oikein mitään ohjeistuksia antanut muuta kuin nuo rajat, minkä yläpuolelle paasto tai tunnin arvot eivät saisi mennä.

Tämä on kyllä hieno kietju, kun tätä lukiessa niin moni asia kirkastuu eri tavalla kuin virallisista oppaista. Sitä olen ihmetellyt, että miksi aamupalan jälkeen mitattu arvo on jopa alhaisempi kuin paastoarvo. Miten se on selitettävissä? Syön usein aamupalaksi kaurapuuroa nokareella rasvaa ja lasin rasvatonta maitoa. Esimerkiksi tänä aamuna paasto oli aamulla 4,7, kun ruokailun jälkeen arvo oli 4,4. Siis hyvänen aika, hiilihydraattienhan pitäisi nostaa niitä sokereita eikä laskea! En ymmärrä.

Thess, toivottavasti selviät ilman käynnistystä! Mulla käynnistettiin ensimmäiseltä toksemian ja hepatogestoosin vuoksi 5 vuorokautta. En nukkunut koko aikana yhtään, ja oli kyllä järki lähteä siinä touhussa. Toivottavasti kukaan ei joudu samanlaiseen rääkkiin.
 
Ja tässä tosiaan Thyme tulee hyvin esiin sekin, että kuinka erilaisia me kaikki ollaan. Jos mä syön kaurapuuroa rasvanokareella (ah, se olisi muuten tosi hyvääkin :D ) ja joisin rasvatonta maitoa päälle, niin vaikka mä olisin pistänyt insuliiniakin hevosannoksen, niin mun sokerit olisi pitkälti yli kymmenen. Mä en juo maitoa ollenkaan ja kaurapuuroa syön tosi tosi harvoin, koska ne on mulle suurta myrkkyä :/
 
No hyvä tietää tuosta metformiinista, ettei ala torstaina inttämään, jos sitä suositellaan.

Kävin kampaamossa ja oltiin menossa vapaapäivän kunniaksi Frenckelin viinikylään syömään. Oli kuitenkin kiinni ja mentiin Grilliin pihville tiikerirapuvartaineen. Vitsailin tarjoilijalle, että mitenkähän tämä oikein ruokapäiväkirjaan kuvataan. No sokerit oli VAIN 8,1,

Minä olen huomannut, että maito nostaa myös omaa arvoani helposti. Vaikeaa tällaiselle maitovasikalle.
 
No niin, täällä nyt sitten vähän rukattu noita hiilari-suosituksia uuteen uskoon ja ruokavaliota siinä samalla.
Päivälliseksi söin sitten spagettia ja jauhelihakastiketta, salaattia ja yhden hapankorpun. Juomaksi kivennäisvettä ja tadaa 7.2 :D Tosin mulla kyllä tuli pari tuntia sen jälkeen nälkä, eli voiko pari tuntia päivällisen jälkeen jo syödä sitten välipalaa? Tai uskaltaskohan syödä toisen hapankorpun, että pysyis nälkä kauemmin loitolla, ei se oo kiva nälkäsenäkään ootella sitä seuraavaan syöntikertaa.
Hirveetä säätämistä tää ruoka-homma :D :D
 
Mä oon lisäks huomannu sellaisen jutun et joskus sellainen ruoka millä arvot olleet kohdillaan tekeekin sit joku toinen kerta niin et arvot pompsahtaa reilusti yli.
Mut selvää kokeiluahan tää on, tsemppiä kaikille :hug:

Itse kun vielä hetken jaksaisin näiden kanssa..

Maijamehi ja Toukka rv 39+2
 
Duffy voisi olla kokeilemisen arvosta pienentää hiilihydraattiannoksen (spagetin tms.) määrää ja ottaa vastaavasti lisää jauhelihakastiketta. Kylkeen iso kasa höyrytettyjä juureksia tms. Nälkä ei pysy poissa hiilareilla. Rasvat pitää kans muistaa eli lisätä ruokaan loraus öljyä, jos ei ole jo valmistuksen aikana laitettu.

Mä en ymmärrä lainkaan tätä mun aamupalan jälkeistä sokeriarvoa. Ne vain laskee koko ajan. Tänä aamuna paasto oli 4,8 ja tunti ruokailun jälkeen arvo oli 3,8. Ja voin kertoa, että olo oli ihan järkyttävä. Meni siis hitusen hypoglykemian puolelle. Mutta mun käsitys on se, että jos ei ole insuliinihoitoista diabetestä (mulla ei siis ole), niin hypoglykemia ei pitäisi olla mahdollista. Mikä ihme mun elimistössä on vikana? Muut arvot ovat edelleen loistavia. No ehkä äitiyspolilla osataan sanoa asiaan jotakin.
 
Thyme, mulla oli spagettia ja sitä kastiketta yhteensä noin puolet lautasesta ja puolet oli sitten salaattia ja näköjään tuo on ihan hyvä määrä, kerran sokrut pysy aisoissa :) Maitona aion käyttää edelleen kevyt maitoa, koska en oo huomannu sillä olevan vaikutusta noihin arvoihin ja täytyy hieman sitä rasvaa saada, ettei vaan ala paino laskemaan. Rypsiöljyä yleensä laitankin salaattiin/kasviksiin, että imeytyy sitten ne rasvaliukosetkin vitamiinit :)

Nyt ajattelin olla pari päivää mittailuista vapaa. Eilen mittasin lounaan jälkeen huvikseni, ku söin kasvis-munakkaan, 2 hapankorppua ja lasin maitoa ja 6.1 näytti!
Ai niin, mun kummitytöllä on synttärit perjantaina ja tiedän että siellä ainaki voileipäkakkua on :p niin uskaltaskohan sitä ottaa sitten voileipä- ja täytekakkua?
Ootteko juhlissa miten kattonu syömisiä, vai syöneet vapaammin?
 
En minäkään tätä sokeriasiaa ihan kuolemanvakavasti ota. Töissäkin rajoittaa. Esim. tänään matkoineen olen kotoa poissa 10-20. Ruokatauot 20+10 min. Täytyy keskittyä vähän muuhunkin kuin syömiseen. Sitten aika iltapainotteisesti tulee ruokailtua, kun aamulla ei vielä maistu.

Riittää jo tää kylkikipu, rannekanavaoireyhtymä, turvotus ja unettomuus. Jos vielä stressaa liikaa ruuasta, sekoaa ennen laskettua aikaa. Jos sinne nyt yleensä pääsee, kun tuo myrkytysriskikin väijymässä.

Nautitaan raskaudesta !
 
Heips pitkästä aikaa :wave:

Elikkäs meille syntyi 20.7 klo 18.47 4270g ja 53cm pitkä poika jonka päänympärys oli 39cm. Hieman yllätyksenä tuli nuinkin iso poika kun laskettuun oli povattu n. 4kg ja kaveri vielä syntyi rv 39+5, mutta synnytys meni hyvin vaikka viruinkin synnytyssalissa 21,5h josta synnytys tosin kesti vain 9h 23min... Synnytys oli alkanut mutta sitten loppu säännölliset supistukset ja vasta lisäavun (oksitosiini ja kalvojen puhkasu) käynnisti synnytyksen ihan toden teolla...
Kaikki meni hyvin ja kotiin päästiin 23.7 ja nyt täällä ollaan vauva-arkea opeteltu :heart:

Miula oli se yksi suhteellisen korkea arvo ja siitä sanoin synnärille mennessä, mutta silti papereissa lukee,että EI GDM:tä eli kaik ok =)

Kiitos kaikille tuesta niinä epäilyn hetkinä ja suuren suuret tsempit kaikille asian kanssa painiville :heart: :hug:

Rae ja vaavi 9 vrk
 

Yhteistyössä