***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

Mulla uusi sokerirasitus vajaan neljän viikon päästä. Multa tursuaa korvistakin mustaa makkaraa :LOL: kun hemppani takia sitä oikein Käskettiin neuvolassa syödä. No, onneksi asun täällä mustan makkaran pitäjissä joten no problem. Mutta mitenköhän se tuohon rd-ruokavalioon istuu :whistle: . TAisi neuvolantäti unohtaa koko rd:n kun tuota suositteli. Edelleen lääkkeistä huolimatta siis hemppa 105. Nykyään syön kyllä pullaakin ja muuta mukavaa...en tiedä sitten mitä tästä seuraa. nyt torstaina on neuvola pitkästä aikaa ja saa nähdä onko pissassa sokeria. Eikös se siinä näy jos sitä ihan ylenpalttisesti on? Ja sitten viimeistään siinä sokerirasituksessa sitten näkee tilanteen. 4d-ultrassa olin viime viikolla ja vauvan kooksi arvioitiin 520g ja rv silloin oli jotain 21+6. Vähän keskikäyrän yläpuolella. Kysyin johtuuko sokereista niin ei kuulemma vielä tässä vaiheessa.
 
:flower: Onnea Tessu :flower:

jääräpää: Mulla uumoiltiin viikolla 26, että lähtölaskenta vauvan kasvuun on alkamassa. Ja on siitä muistuteltu, että rv28 jälkeen alkaa tiheämpi seuranta, kun vauvakin alkaa sitten painoa kerryttämään. Uskon silti, että jo aikaisessa vaiheessa sokerit alkavat vaikuttamaan vauvaan.

Bubbeli 28+4
 
Onnea Rae ja Tessu :flower: :flower:

Mulla ton seurannan kanssa sama ku vauviksella ku samalla paikkakunnalla asutaan :D Eli äippä-polikäynti viikolla 38, mutta neuvola-lääkärissä joudun vielä ainaki kerran juoksemaan näiden suppareiden takia, mutta ei siellä tänäänkään mitään vauvan kokoja katottu, ainoastaan ultras että näki vauvan asennon ja poikittainhan se siellä oli :D
Aamulla ku herään, ukkeli istua tönöttää pää navan yläpuolella ja päivällä se valahtaa tohon alas poikittain, saapa nähä tajuaako kääntyä ite :/
Sain sitten 3vk sairaslomaa lisää, nyt oli sitten kohdunsuu vähän pehmenny ja kaulaki lyhentyny 0,5 senttiä, toivottavasti ei edisty tuo tilanne tuolla.

Duffy ja Oula 29+3
 
Onnea Tessu77 :flower:

Kiitos kaikille kommenteista seurantojenne suhteen! Alan olla entistä vakuuttuneempi, että tartun huomenna puhelimeen ja soitan äippäpolille ja kyselen vähän, että miksi mun insuliinihoitoinen radi ei anna aihetta seurantaan, kun käypähoitosuosituksetkin jo sitä sanoo..!!! Kurja tunne, kun on "heitteillä" seurannan suhteen...
 
Mua kiinnostaa, että onko teidän sairaalassa Duffy ja vauvahaaveita myös insuliinihoitoisilla noin huono seuranta?

Tosi hommahan valitettavasti on, että ne jotka joutuvat insuliineille ovat suuremmassa vaarassa kasvattaa isoja vauvoja. Vaikka voisi luulla, että insuliinit auttavat asiaan, että ei isoja vauvoja tulisi. Tai siis niinhän se meneekin, mutta silloinhan on enemmän häikkää sokereissakin, jos joutuu insuliinille.
mutta ymmärtääköhän kukaan mun selityksiä tai mitä haen takaa :LOL:

Ristiriitaista tästä tekee mielestäni se, että kun ollaan ruokavaliolla, niin vauvahan voi kasvaa tietämättä, kun ei seurantaa koeta tarpeelliseksi. No, tottahan on, että arvot yleensä pysyvät kunnossa, kunnes/jos tulee insuliini kehiin.

Kokoarvioon pääsy riippuu varmaan myös siitä, että jos on aiempia lapsia, niin heidän syntymäpainonsa. Esimerkiksi, jos minä olisin päässyt pelkällä ruokavaliolla olisin silti luultavimmin tiheässä seurannassa, koska esikoinen painoi yli 5kg.

Bubbeli 28+4
 
Emmaria:
Ota ihmeessä luuri kouraan!! Mikäs sulla oli se painoarvioa? Eikö se mennyt yläkäyrällä, vai oliko se jollakulla muulla..
Yritä saada vaikka 33-35 viikoille jo seurantaultra ja kaiva esiin ne käypähoitosuositukset, joista voit lukea niille vähän "järkeä"!

Bubbeli 28+4

lisäys:
Siis ei voi olla todellista! (luin uudelleen sun alkuperäisen viestin tästä aiheesta).
Ihan meinasivat kokoa seurata rv40?? Saanko tiedustella, että oliko kyseessä vanha/nuori lääkäri?
Meillä on suhteellisen nuoria lääkäreitä ja he noudattavat orjallisesti käypähoitosuosituksia.. Luultavasti.
Mistä niitä löytäisi täältä netistä, jotta voisin vähän katella?
 
bubbeli, tosta insuliinihoitosesta rd:n seurannasta en osaa sanoa.

vauvis, johanna :) Tosin se on just lomalla niin tänään kävin sitten Katariinan (?) luona, oli kyllä ihana ihminen hänkin ja Johannasta tykkään tosi paljon :)
 
Kävin lukemassa noita käypähoito-suosituksia.
Tutkimuksissa oli havaittu enemmän ongelmia niissä ryhmissä, jotka eivät olleet tehoseurannassa. Kannattaa varmaan ottaa tuo puheeksi neuvolassa ja lääkärissä!

Bubbeli 28+5
 
:wave:

Lääkärissä käyty ja hoitajakin soitellut. Eivät tehneet eilen painoarviota, mutta viikon päästä menen uudelleen, että silloin sitten. Nämä ovat siis supistuksista ja raskausmyrkytyksestä johtuvia käyntejä.
Ja vauvan sukupuolikin selvisi meille :))

Bubbeli 28+6
 
Minua kiinnostaisi tietää oletteko hakeneet vauvavakuutusta ja kenties saaneet sen ilman rajoituksia? Mulla on nyt iffille vauvavakuutushakemus vetämässä ja jännään myöntävätkö kun heti alkuraskaudessa todettiin rd ja viel' tää anemia...
 
Ensimmäiseltä meillä oli vauvavakuutus syntymättömälle lapselle. Siinä loppuvaiheessa kehittyi hepatogestoosi ja raskausmyrkytys, joten oli selvää, ettemme edes yritä hakea vakuutusta nyt toisella kertaa. Eikä kyllä olisi irronnutkaan. Nyt on sitten hepatogestoosi, rd ja istukka väärässä paikassa. Tämä perkuleen keho ei ole tarkoitettu raskauteen. Mulla ei ole ylipainoa, mikä olisi lisännyt riskiä raskausdiabetekseen. Geenit ovat isän puolelta niin paskat.
 
No niin, nyt on eka pitkävaikutteinen insuliini reiteen isketty. Sillä kahdeksalla yksiköllä alotettiin. Mä kun olen vähän tämmönen jännittäjä, niin jännittelen oman kropan käyttäytymistä ehkä vähän liikaa... onneks mies rauhottelee... Tänään oli taas siis äippäpoli ja painoarvio oli 30+0 1590g ja kauniisti keskikäyrillä mennään, mutta vattan ympärys siis edelleen hiukan iso viikkoihin nähden. Vaavi oli liikkuvalla kannalla eikä oikein olis halunnu antaa mittoja, mikä pisti kyllä naurattamaan :heart: . Kolmen viikon päästä sitten taas uusi kontrolli. Sokerimittauksia muutettiin niin, että joka aamu paasto, mutta sitten muita "ennen" arvoja ei tarvitse enää mittailla, vaan niitä jälkeen arvoja. Kivvaa!! :D
 
Minä en viitsinyt edes lähteä hakemaan vakuutusta, turhaan olisi pitänyt miettiä asiaa.. Enkä varmaan olisi sitä edes saanut.

KeuKeu:
Miltä tuntuu iskeä piikki reiteen? Minä olen aina piikittänyt vatsamakkaroihin. Pitäisi varmaan aloittaa reiteen iskeminen, kun alkaa olemaan kovettumia jo vatsassa..

Bubbeli 29+0
 
Minulla on molemissa raskauksissa Protapahane kehoitettu pistämään reiteen. Novorapid eli ateriainsuliini sitten vatsanahkaan. Viime raskaudessa en enää kyennyt pistämään vatsaan, kun oli niin kookas. Lääkäri sanoi, että pistä sekin reiteen. Sama mihin pistää, kunhan pistää. Melkein... Mulla tuli tuosta Fragminista jo melkoisisa kovettumia navan ympärille. Onneksi nyt saa pistää sivuille, jos vaan tissin takaa näkee. Paukamat on jo hävinneet. Kyllä insuliini on niin helppo pistää. Nyt annoskin on niin pieni. Pojan tyttöystävällä on nuoruusiän db. Annos lähes sata. Huh ! Saikin insuliinipumpun.
 
bubbeli, reisipistely on yllättävän ok. Mutta mullakin tosiaan on aika massiivinen maha, joka aina välillä aiheuttaa haastetta pistämiseen :LOL: . Ja sitten mulla on myös reidessä tatuointi jonka alueelle ei saa pistää.

Discovery, sä nostit sitä annosta siihen kymmeneen yksikköön. Millasia lukuja sulle se kahdeksan yksikköö anto? Mulla nyt kaks aamua takana ja vähän ihmettelen taas tän aamun lukua. Eilen oli nimittäin 5,2 ja tänään 5,9 ja olin jopa eilen huolellisempi ruokailuissa kuin edellisenä päivänä. Mittaus taisi kyllä olla tänään vähän liian myöhään, vasta puol ysi kun esikoinenkin nukkui pitkään. Ehkä tässä syy... en tiedä.. No, jos huomenna tulee ok luku, ehkä pidän ton kahdeksan yksikköö vielä hetken.
 

Yhteistyössä