***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

vauvis, jahas siis samoilla kulmilla asutaan :D Mutki vois laittaa tonne listaan, la on 16.10.10 ja ruokavaliolla siis mennään.

t77, hyvä että sulla pysyny arvot hyvinä, täytyy toivoa että itelläki pysyis :)

No niin siis tänään käyty äiti-polilla ja oli kyllä hyvä käynti :) Kivasti saatiin infoa ja vauvaki nähtiin, mutta pirulainen ei näyttäny naamaansa meille :D Kokoa pikku miehellä on 1100gr, kuulemma just keskikäyrällä menee, ainakin siis tällä hetkellä.
Söin ennen oyssiin lähtöä yhden maustamattoman viilin, niin eiköhän ollu pissassa heti sokeri yhdellä plussalla |O
Päivällisen jälkeen mittasin huvikseni sokerin, 7.1 näytti, mikä ilmeisesti ihan jees, varsinki ku uskaltauduin syömään yhden keksinki jälkkäriksi :D
 
Jepulis. Tänä aamuna paasto 7.7! Mitä helv*****? Pidin sitten tähän päivään mittauspäivän ja kaikki päivän loput arvot normaaleita.... Noh, huomenna oon varmaan viisaampi, nimittäin jos huomenna yhtä korkea aamusta, niin sitten pitää alkaa uskomaan että häikkää on... :ashamed:
 
No irtosihan se poliaika Taysiin. Nyt kyllä tuli sellainen prujumäärä että... Tuo ruokapäiväkirja ärsyttää eniten. Sellaista kontrollia ei edellisessä RD:ssä ollut. Kyllähän jokainen ainakin teoriassa tietää, miten tulisi syödä. Minulla on ongelmana liiallinen maidonjuonti. Litra maitoa ei riitä päivässä. Muuten syön epäsäännöllisesti. Työpäivä matkoineen on 10 tuntia. Tauot 20 + 10 minuuttia. Syö siinä sitten oikeaoppisesti. Aamulla ei ruoka vielä maistu. Toisaalta en ole huolissani, sillä tilanne on huomattavasti parempi kuin aiemmin. Silloin pistelin insuliinia 48 yksikköä. Tilanne korjaantui kuitenkin täysin heti synnytyksen jälkeen. Taysissa otettiin jo synnärillä typistetty sokerirasitus.

Uni ei taas oikein tule. Vatsaa kivisti alkuillasta niin, että olin jo huolestunut. Outoa vihlontaa.
 
Tässä ilmoittautuu perin ahdistunut, masentunut ja kiukkuinen rd- sekä hepatogestoositapaus. Lähtökohta minulla on normaalipaino ennen raskautta ja normaali painonnousu raskausaikana. Sokerirasistukseen jouduin vahvojen sukurasitteiden vuoksi. Sukurasitteiden vuoksi olen jo vuosia noudattanut melko tarkasti diabetesruokavaliota ja pitäytynyt normaalipainossa. Ekassa raskaudessa sokerirasitusta ei jostakin syystä minulle tarjottu, enkä sitä osannut vaatiakaan. Ensimmäinen lapsi painoi 3250g ja oli 53cm, näytti melkoiselta laihuliinilta, joten tuskin oli sokerivauva.

Ekassa raskaudessa oli harmeja kerrakseen, kun tuli sekä hepatogestoosi että toksemia. Synnytys käynnistettiinkiin näistä syistä. Nyt on menossa vasta viikkot 26+6, joten hepatogestoosi on todettu aivan turhan aikaisin. Kaiken kukkuraksi nyt on sitten tuo rd. Paastoarvo oli mulla ihan normaali, mutta yhden ja kahden tunnin arvot yli rajan. Ja ettei tässä pääsisi liiaksi rentoutumaan, on mulla myös istukka liian alhaalla. Joudun myös mittailemaan verenpaineita kotona, koska viimeksi oli tuo raskausmyrkytys. Toistaiseksi verenpaineet ovat olleet hyvällä tasolla.

En ole itkuista sorttia leinkaan, mutta kun terveydenhoitaja kertoi rd- ja hepatogestoositulokset, mun maailma romahti ihan kokonaan. Nyt olen sitten kolmatta päivää itkeä tihruuttanut. Hepatogestoosi on niin arvaamaton tauti, että käynnistys voi olla edessä vaikka jo ennen viikkoa 30. Hepatogestoosissa korkeat sappihappoarvot voivat aiheuttaa sikiölle äkillisen sydämenpysähdyksen. Toisaalta taas tuon rd:n vuoksi lapsi pidettäisiin keuhkojen kypsyyden vuoksi kait mahdollisimman pitkään sisuksissa. Olen niin ahdistunut, että tekee mieli hiukset repiä päästä. :'(

Kotimittauksissa mulla on kyllä sokeriarvot ihan kohdallaan. Nyt olen siis kolme päivää mitannut. Miten on, voiko vauva kasvaa isoksi, vaikka sokerit olisivatkin kohdallaan?

Terkkarin suhtautuminen oli jotenkin tosi epempaattinen, vaikka itkeä pillitin ihan täydeltä laidalta. Sanoi, että nyt vain lisäät liikuntaa ja herkut pois. Mä sanoin, että kuinka paljon sitä liikuntaa pitää lisätä, kun nytkin jo treenaan punteilla ja krosserilla tunnin joka päivä. Ja ihan vedän täysillä nuo treenit. Terkkari tietää kyllä mut fanaattiseksi urheilijaksi, joten en ihan ymmärtänyt tuota osaa liikunnan lisäämisestä. Ja herkkuja syön noin kerran kuukaudessa, senkin olen terveydenhoitajalle kertonut. Pitäiskö tämä helkkarin syöminen lopettaa kokonaan? Sorry, nyt on vähän tunteet pinnassa. No kalorit olen kyllä vähentänyt tuonne 1600 ja hiilarit ovat noin 150g/päivä. Pelkään niin kauheasti, että tulee sokerivauva.

Eli tässä siis uusi potilas joukkoon.
RV 26+6
Laskettuaika 23.10.10
 
Maijamehille tsemppiä kokoarvioon, toivotaan että masussa majailee keskivertoyksilö :D

Tervetuloa Thyme, sulla on kyllä melkosta koettelemusta ton rd:n lisäksi. Tsemppiä!

Voi paska, söin lounaaksi tunti sitten ihan pienen palan lasagnea, kaks ruisruis-palasta, 2 lasia maitoa ja porkkanan ja nyt tunnin päästä arvo oli 8.1 :kieh: Eilen päivällisen jälkeen oli 7.1 ja söin jopa yhden keksi jälkkäriksi. Onko se sitten tuo toinen maitolasi tai toinen leipä viipale, joka sen nyt nosti. Ärsyttää |O

Tänään poksutaan kuitenki :D
Duffy ja Oula 28+0 *poksis*
 
tervetuloa thyme ja tsemppiä! :hug: :hug: :heart: Toivotaan että kaikki menis kuitenki hyvin, ja vaavi sais olla mahd. pitkää kasvamassa :heart:

Täällä ollu kyl pojulla nii hiljanen päivä että hirvittää...pitää mennä kohta tökkii sitä tonne sohvalle :D

vauvis ja poju 35+4 :heart:
 
Äippäpolilla käyty.. tämän hetken painoarvio siis 3,7kg, eli syntymäpaino on jotain 4 kilon luokkaa, ainakin tämän lääkärin mukaan. riippuen tietysti koska mahtaa syntyä. Käsikopelolla kuulemma vaikuttaa suuremmalta kuin mitä ultra antaa tulokseks..

Maijamehi ja Toukka rv 38+5

vaavia täälläkin saa tökkiä jotta liikkuis, nytkään ei kyllä ultran aikana liikkunut
 
Duffy Mulla ainakin saattaa jo yks lasi maitoa nostaa sokerit rajoille, niin nykyään en sitten etes juo maitoa ruuan kans...ainoostaan pepsi maxia :ashamed: Mutta siis suositushan on että yks lasi rasvatonta maitoa/ateria, eli kannattaa jättää se toinen pois :)

Marlin ja Justiina 38+3
 
Marlin, oolrait, kiitti vinkistä :) Pitääpä koittaa jättää tosiaan tuo toinen maitolasi pois, eilen en tainnu juoda ku yhden lasin maitoa päivällisen kanssa ja hyvin pysy rajojen sisällä, vaikka tosiaan söin lasagnea, joka tehty ihan normi vaaleisiin lasagnelevyihin.

Hahaa, käytiin mäkkärillä miehen kanssa pitkästä aikaa, saapa nähä mihin nuo arvot pomppaa nyt :D

muoks. tuplajuustohampparin jälkeen sokerit 6. jotakin :D :D Taitaa olla se maito, joka mulla noita sokruja nostelee siis.
 
Ihana masu Maijamehi :D Voi kohta se on itelläki tollanen hih!

Täällä paukku taas sokerit yli lounaalla. Voiko se johtua tuosta kellonajasta? Siis, että puolenpäivän aikaan jotenki menee herkemmin yli, koska päivällisellä sokerit on pysyny kurissa. Ruokana oli lounaalla nyt siis kasvissosekeittoa, 2 viipaletta ruispuikulaa ja 1 lasi maitoa. Vadelmia söin lisäksi pikkusen. Laskin, että 50gr tuli hiilareita. Ahistaa :kieh:
 
Thyme, tervetuloa porukkaan! Täällä saa ja pitääkin purnata ja purkaa omaa pahaa oloaan. Toivottavasti kuitenkin kaikki menee hyvin, mutta ymmärrän tarkaan tuon seurailun noinkin monen asian osalta tosi raskaana. Mullahan oli tässä raskaudessa down-epäily ja sitä tutkittiin ja odotettiin tuloksia, sitten tämä rd ja siihen lääkitys, nyt ehkä sitten kuitenkin joudun pisteleen ja sitten istukan kanssa oli kanssa epäselvyyttä missä se on ja sekin aiheutti aika paljon paineita. Jos nää kaikki ongelmat olis ollu esikoisesta, niin olisin varmaan ollut jo ihan sekaisin. Nyt jotenkin tietää enemmän ja ymmärtää että kuinka hankalaa se lapsen saaminen tähän maailmaan voi olla. Mutta joka tapauksessa :hug:
 
Duffy, mulla ainakin pysyy paremmin sokerit kurissa iltapäivällä ja illalla. Tosin jos kovin myöhään mussuttaa jotain kovin hiilaripitoista, niin paastossa se sit toki näkyy seuraavana aamuna. Tänään ollut taas sarjassamme huonoja päiviä, kun aamu lähti liikkeelle jo yli 7 paastosokerista ja kaikki muut arvot on tänään olleet yhtälailla sekaisin. Tulee hiukan kiukkuinen fiilis ja tuntuu, että on sit ihan sama mitä sinne suuhunsa työntää, kun kuitenkin sokerit päin peetä.

Mulle muuten viitosen raskausaikana diabeteshoitaja sanoi Naikkarilla, että hiilareita ei lasketa, vaan pitää syödä ihan normaalisti. Mä olen sit sitä noudattanut nytkin. Toki mä yritän katsoa mitä suuhuni laitan ja kyllähän se on aika selvää, missä on liikaa hiilareita, mutta en kuitenkaan laske niitä. Helpottaa hieman ahdistusta, kun ei laske kovin tarkkaan.

Maijamehi, sun saama painoarviohan vaikutti ihan asiallisesta. Oliko teillä lääkärin kanssa mitään puhetta käynnistämisestä vai meinasiko, että odottelet spontaania käynnistymistä?
 
ei ollut puhetta käynnistämisestä eli nyt vaan yritetään tarkkailla tää loppuaika näitä sokereita jottei vauvan paino nouse kohtuuttomasti. Eipä tuo lääkäri siitä sen enempää mittään edes maininnut. muutakuin että näillä mennään ja katotaan koska vaavi syntyy
 
Noista hiilarien laskemisesta annetaan kovin erilaisia ohjeita. Siis mä en ole vielä edes ollut millään diabeteshoitajalla, mutta asiaa googlettaneena ja muden diabeetikkojen kanssa keskultuani olen tullut tähän tulokseen. Itse olen pitkän aikaa noudattanut omaa muunnelmaa hyväkarppi-ruokavaliosta, joka menee hyvin lähelle sellaista diabetesruokavaliota, jossa hiilihydraatit rajoitetaan noin 150g/päivässä. Käytännössä syön hiukan enemmän proteiinia ja öljyjä kuin yleisesti suositellaan. Käytän myös jonkin verran kermaa ja voita ruuanvalmistuksessa. En lotraa noilla rasvoilla, mutta yritän siis välttää kaikkea muunneltua rasvaa. Margariineja en pidä terveellisenä. Kasviksia ja juureksia syön yli kilon päivässä. Niissähän on hiilihydraatteja, mutta niin vähän, etteivät ne nosta sokereita. Perunaa vältän, koska se sisältää jopa enemmän imeytyviä hiilihydraatteja kuin jotkin hedelmät tai marjat. Venhätuotteita en käytä lainkaan. Riisiäkin harvoin. Ruista ja kauraa taas syön mielelläni, mutta sitäkin sillä tavoin, etteivät päivän kokonaishiilihydraatit nouse yli 150 gramman.

Tällä systeemillä ei ole yksikään kotimittaus mennyt lähellekään rajoja ja verensokerit ovat pysyneet tasaisina. Teillä joilla nuo aterian jälkeiset rajat paukku, suosittelisin kokeilemaan esim. perunan poisjättämistä ja sen korvaamista vihanneksilla ja juureksilla. Toki syön itsekin joskus perunaa, ja silloin mittaan kyllä hiukan korkeampia sokereita. Silti en koskaan yhdistä perunaa ja ruisleipää samalle aterialle. Tämähän ei ole ihan se ohje, minkä neuvolasta saa, mutta toimii vallan mainiosti. Neuvolassa ylikorostetaan noiden perunoiden, pastojen ja riisien merkitystä. Vähentäisin niitä ruokavaliosta ja lisäisin reilusti kasviksia ja juureksia. Kokeilemalla selviää, mikä sopii kenellekin.

Seuraavassa hiukan mietteitä Finelin taulukoiden pohjalta:
Finelin mukaan esim. perunassa on 16g/100g imeytyvää hiilihydraattia, omenassa taasen vain 9,4g/100g. Jostakin syystä Suomessa kuitenkin toitotetaan diabeetikoille tuon perunan erinoimaisuutta ja silti rajoitetaan hedelmien syöntiä kahteen, kun peruna on vielä pahempi sokerien nostaja kuin monet marjat ja hedelmät. Minusta tämä on hirvittävän ristiriitaista. Mihin se perunan erinoimaisuus perustuu? Tätä ei kukaan ole minulle voinut vielä perustella.

Tietysti tauti voi pahentua niin, ettei tämäkään sitten lopulta auta, mutta toistaiseksi arvot ovat olleet loistavia.
 
Tervetuloa Thyme! Rankalta kuulostaa tilanteesi, mutta toivottavasti saat rd:n pysymään kurissa ainakin mahdollisimman pitkään!
Minä olen alkanut tässä jokin aika sitten syödä juuri noin kuin sinäkin ja arvot hyviä, tosin minulla ei ongelmana olekaan ruuan jälkeiset vaan paastot.
Neuvolan ohjeet tuntuu sotivan väliin melko pahastikin sokeritautisia vastaan, leipää leivän ja potun perään...!

Siitä puheen ollen mulla oli taas tänä aamuna paasto 5.6. Huomenna polille soittoaika ja luulenpa, että metujen tilalle aloitetaan insut.
Sais nyt vaan syntyä tää vauva vaikka kovin itsekkäästi ajateltu. Tuntuu, että olen jo valmiiksi huono äiti kun mun kroppa ei toimi kuten pitää ja vauvalla saattaa olla paha olla massussa kun en pysty kontrolloimaan kroppaani :'(
Ja ei sais valittaa kun monilla teistä on rankempaa :ashamed:

Maijamehi eihän tuo arvio nyt kamala ollutkaan :)

Keukeu, kuinka pitkiä paastoja pidät yöllä ja otatko metut ruokailujen yhteydessä ja montako tuntia tulee väliä? :)

MiljaK 37+0 V-I-H-D-O-I-N-K-I-N
 
MiljaK, mä otan noi pillerit ruokailujen yhteydessä, yleensä heti siihen perään. Väliin tulee noin se 12h, mutta joskus saattaa hiukan heittää. Yöllä mä pidän paaston noin 10h. Juuri muuten kuulin tossa toisen paikkakunnan kuulumisia rd:n osalta: kuulemma raskaana ei sais edes paastota... ota näistä nyt selvää.

Mulla on näköjään nyt viikon jaksolla paukkunu kaikkina paitti yhtena aamuna paasto, joten alan asennoitumaan nyt siihen insuliiniin. Soittelen sinne Taysiin alkuviikosta ja 4.8 mulla onkin jo uus aika. Kiristää, ei voi muuta sanoa.
 
Kuinka pitkään teillä pysyi sokerit hyvällä tasolla ilman lääkityksiä? Tällä hetkellä aterian jälkeiset sokerit pysyvät minulla 4,2 ja 6,4 välissä. Aamupaasto on aika tasaisesti 4,4 ja 4,7 välillä. Miltä nuo paastoarvot vaikuttavat? Tuntuu siltä, ettei siitä ole kovin pitkästi siihen 5,5 rajaan.
 
Mulla on koko odotusaika mennyt pelkällä ruokavaliolla, toki niitä ylityksiä on tullut, mutta eivät ainakaan äippäpolilla niin kauheesti olleet huolissaan.

Perjantaina oli kokoarvio ja silloin vauvan painoarvio oli 3,7kiloa, joten iha ok painoinen pienokainen kai tulossa.

Maijamehi ja Toukka rv 39+0 :heart:
 

Yhteistyössä