Riskiluku 1:5 nt 4 mm

Otsikossahan tuo tulikin..tänään np-ultrassa siis mitattiin turvotusta 4 mm. Veriseula oli puhdas, mutta riskiluvusta tuli aivan hirveän iso. PLEASE kertokaa kokemuksia joilla on ollut sama riskiluku tai turvotus, minkälaisia vaan kokemuksia! TIedän ettei tilanne ole kovin kaksinen, ja mahdollisuudet saada terve lapsi ovat häviävän pienet. Anteeksi etten jaksa lukea toista ketjua josta aiheesta jo puhutaan.

Surullinen ja ahdistunut Gardenia
 
Hei ja aluksi jaksamista ahdistukseen, tiedän ja muistan edelleenkin elävästi, miltä tuntuu painia näiden asioiden kanssa.

Meillä esikoisella oli niskaturvotusta pari vuotta sitten 3,5 milliä ja veriseula ei ollut puhdas, nosti riskilukua entisestään. Riskilukua en kyllä enää muista, olisiko ollut 1:30? Enkä tiedä miten se sitten lasketaan.

Meille suositeltiin lapsivesipunktiota, johon sitten menimmekin. Ja sieltä tulokseksi saatiin puhdas kromosomisto, meillä siis terve pian parivuotias pikkumies.

Älä siis vielä menetä toivotasi, eikö tuo 1:5 tarkoita että on 80% mahdollisuus että lapsi on täysin terve! Teille kaikkea parasta, minulle ainakin aikoinani merkitsi paljon lukea täältä keskustelupalstalta , että toivoa on!
 
KIITOS HUHTIMAMI aivan valtavasti viestistäsi! En tahdo elätellä turhia toivoja mutta niin kauan kun yksikään vauva on terveenä syntynyt näillä luvuilla, tahdon toivoa ja rukoilla että omani kuuluisi tähän onnekkaaseen joukkoon! Onko totta tuo että 80 % mahdollisuus täysin terveeseen lapseen? en ole vielä perehtynyt noihin riskilukuihin sen kummemmin...noin kun ajattelee asiaa, ei tunnu niin pahalta.
 
Meillä NT 3.1mm ja riskiluku 1:5. Käytiin lapsivesipunktiossa ja heinäkuun lopulla saimme tiedon että terveen pojan kromosomit. Joten älä todellakaan menetä toivoasi, sinulla on 80% mahdollisuus saada kromosomeiltaan normaali vauva. Ja tuolla mainitsemassa ketjussasi minäkin olen kirjoitellut ja sieltä löytyy toinen äiti (en muista nyt nimimerkkiä) joka samalla riskiluvulla sais terveen lapsen kromosomit.

Itse luin hirveesti tietoa netistä ja sekä toisten äitien juttuja niin tuo veriseula antaa hirveästi vääriä hälytyksiä. Esikoisellani (nyt 3,5v) oli myös NT yli rajojen mutta silloin ei veriseulaa ollut ja lapsivesipunktioon en mennyt ja niin syntyi terve tyttö. En tiedä mitä olisi riskiluku ollut hänen tapauksessa.

Jos haluat jutella tai kysellä lisää niin laita YV:tä tai voidaan rupatella tässä ketjussakin. Voimia odotukseen :hug:
 
Kiitos Saparo! :hug: Olen koko illan vain itkenyt hysteerisenä, mutta nyt alkaa järkytyksestä toipumaan..lääkäri ei paljoa toiveita antanut, eikä kuvaakaan antanut mukaan vaikka otti niitä 5 kappaletta. Vauva heilutteli käsiä ja jalkoja ja oli ihan terveen näköinen, mutta tosiaan turvotusta oli reilusti yli sallitun..Uskaltaisinko toivoa ihan himppusen verran että jospa tämä olisi väärä hälytys...tuntuu niin kohtuuttomalta, tämä on kuudes raskauteni ja olen yhden terveen lapsen saanut maailmaan (LUOJALLE KIITOS HÄNESTÄ ) olen taistellut lapsettomuuden kanssa vuosikaudet ja kärsinyt keskenmenoista, nyt kun pääsen näille "turvallisille viikoille" niin tulee tällainen eteen! Onkohan tarkoitettu että esikoisemme jää ainokaiseksi. Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan että pitäisiköhän luovuttaa kun koko ajan tulee vain vastoinkäymisiä eteen.

Toivo elää, niin menee kuin tarkoitettu on.

LIsää kokemuksia, hyviä ja huonojakin vastaanotetaan.
 
Sinulle on sattunut "huono" lääkäri ultraan. Suurempi mahdollisuus sinulla on saada terve lapsi ja mulle kätilö valo koko ajan positiivisia ajatuksia ja kertoi että tietää tapauksen jossa NT ollut yli kuusikin ja terve lapsi syntynyt.

Pidä lippu korkealla ja ajatteli positiivisesti kunnes toisin todistetaan. Tämä oli mun motto tuon yli kuukauden ajan kun odotin tuloksia, välillä tuntui tosi pahalta mutta onneks tukena oli mies ja esikoinen (3,5v). :hug: :heart: :hug: :heart:
 
Malla29
Meillä olisi edessä LV-tutkimus keskiviikkona. Jäätiin kiinni jo np-ultrassa kun pikkuisella oli nt 4,07mm. Veriseulan jälkeen saimme riskiluvuksi 1/5, eli todella suuri riskiluku. Silti täytyy vaan yrittää ajatella positiivisesti että silti noinkin suurella riskiluvulla 4/5:stä sikiöstä on täysin normaaleja kromosomeiltaan. Tämä odottaminenhan se on yhtä hel*****ä, mutta tällä hetkellä ei paljon muuta voi tehdä kuin odotella ja tietenkin toivoa parasta.

-inkie & rv14+5-

Ja just oli kertonut samaan ketjuun että terveet kromosomit olivat saaneet tulokseksi.
 
Malla29
sikiöseulonnasta kiinni jääneiden ketjusta. Niin isolta kun tuo luku 1:5 tuntuukin, niin sehän on sama kuin 4:5 on terveitä, eli 80%.

En tiedä helpottaako tämä tieto vai tuottaako enemmän tuskaa, mutta meidän kehitysvammaisen lapsemme nt oli vain 0,6mm joten hälyyttävän luvun alle jääminenkään ei ole tae terveestä lapsesta. :/ Lapsi hän on silti ja hyvin rakas lapsi.
Voimia ja malttia odotukseen, toivon parasta! :wave:
 
:hug: Teillä on todella ollut melkoinen lääkäri :( . Meille nimenomaan perinnöllisyyshoitaja kertoili, että riskiluku voi olla vaikka se pahin mahdollinen, 1:2, ja vauvassa ei silti yhtään mitään vikaa. Teillä on todellakin 80% mahdollisuus aivan terveeseen vauvaan! Yritä ajatella niin? Tiedän, että on kovin vaikeaa ( me jäimme kiinni seerumiseulassa ja odotamme istukkabiopsiaan pääsyä ) mutta tuloksia saa kuitenkin odotella tovin. Itse aloin alkuun piilotella raskautta ja olla kuin en raskaana olisikaan. Mutta lopulta pakotin itseni ajattelemaan, että odotan tervettä lasta kunnes toisin todistetaan. Ja yritän elää niin...
 
Kiitos teille, Malla ja Unni :hug: :hug: ihmeen hyvin ja rauhallisesti nukuin yön..varmaan olin jo niin yli-väsynyt. Aivan valtava kiitollisuus tullut siitä että esikoinen on terve ja reipas pieni mies. Ja yleensäkin siitä että on asiat aika hyvin elämässä. Tää nyt annettiin meille kestettäväksi, ja ei se auta kuin kestää vaan. Soitan kohta ajan perinnöllisyyspolille. Toivottavasti saan sen jo ensi viikoksi! Päiväkin odottamista on LIIKAA tämmösessä tilanteessa... UNNI mä luulin että pahin mahdollinen riskiluku on tuo 1:5 joten :hug: kiitos, taas näyttää hieman valoisemmalta! :)
 
Sanoit että lapsesi liikutteli kovasti käsiä ja jalkoja ultrassa. Miun ultraaja sanoi että terve lapsi liikkuu, sairas ei jaksa... Eli pidä ihmeessä toivoa yllä, on näköjään todella paljon näitä reilusti yli kolmen mm:n niskaturvotus tapauksia ja lopulta syntynyt ihan terve lapsukainen :)
Onnea matkaan ! :hug:
 
Huomenta!! Joku olikin jo kopioinut "meidän tarinan" tuolta toisesta ketjusta =) Meillä oli tosiaan tuota niskaturvotusta 4,07mm ja riskiluvuksi saatiin myös 1/5. Ilmeisesti tuo nt jo pelkästään nosti sen riskiluvun niin korkeaksi, koska veriseulan tuloksissa ei tainnut olla mitään "hälyyttävää".

Älä missään tapauksessa Gardenia menetä toivoasi. Lääkärit osaavat tosiaankin välillä olla aika kyynisiä, ihan samanlainen oli meillä. Alkoi lähes heti ultran jälkeen puhumaan jo siihen malliin että meidän vauva ei ole terve. Eipä ollut fiilikset kovin korkeat pois lähteissä. Se odottaminenhan se on ihna kauheata. Me onneksi saatiin LV-punktion tulokset alle kahdessa viikossa joten suht nopeasti kun joillain on mennyt 4 viikkoa. Terveen pojan kromosomit tuli !!

Tiedän, että on vaikeat olla miettimättä sitä asiaa, mutta yritä kuitenkin kaikesta huolimatta elää ihan normaalia elämää ja sen neuvon annan, että PUHUKAA TUOSTA ASIASTA!!! Ennenkaikkea keskenänne, mutta myös vanhempien ja ystävienkin kanssa, koska heidän tuki on todella tärkeää. Ja puhuminen kuitenkin aina helpottaa, vaikkei se itse asiaa muuta miksikään, mutta helpottaa kummasti omaa olo. Tiedän kokemuksesta!!

Kaikkea hyvää teille ja oikein paljon jaksamista!!!
:hug:

-inkie & pikkumies 18+2-
 
Netistä tosiaan löytyy tietoa aiheesta vaikka kuinka paljon, mutta yksi aika hyvä sivusto käydä asiasta lukemassa on:
http://www.verneri.net/yleis/
siellä Neuvonta osiossa on paljon odottaiven äitien lähettämiä kysymyksiä koskien juuri tuota aihetta joihin lääkärit vastaavat.

Täytyy muistaa, että tuo suuri riskiluku on kuitenkin "vaan" riskiluku, se ei suinkaan tarkoita sitä, että jotain olisi vialla. Suurin osa vauvoista syntyy kuitenkin täysin terveenä poikkeavan suuresta niskaturvotuksesta huolimatta.
 
Kiitos teille kaikille :flower: ja INKIELLE vinkistä, oon tänään kertonut asiasta kahdelle hyvälle ystävälleni ja tosiaankin tekee hyvää puhua...Ei tunnu enää NIIN pahalta. Eilen olin kyllä varmaan jonkinlaisessa sokissa, ei voi sanoin kuvailla miltä tuntui kun astelin sairaalasta autoon. Pelkäsin että mäjäytän sen autonki johonki ojaan kun oli niin holtiton olo...nyt on paljon parempi. Miehen kanssa keskusteltiin iltamyöhään ja kaikki on oikeesti Luojan kädessä, ei täällä itse voi tuomoisiin mitenkään vaikuttaa. Joten nyt vaan odotetaan sitten ensi viikkoa, jolloin menen tutkimuksiin.
 
Käsittääkseni normaalin raja riippuu vähän sikiön pituudesta (CRL). Ainakin tekay:n sivulla on käyräkin tuosta ja muutakin tietoa.

Gardenia: Hyvä, että puhuminen auttoi! Näille asioille ei oikeasti voi mitään. Pitää vaan odottaa ja tyytyä kohtaloonsa :ashamed: . Ja tietysti toivoa parasta :/ :) .
 
Mun käsittääkseni tuohon nt:n rajaan vaikuttaa tosiaan tuon sikiön koko, mutta myöskin se kuinka paljon raskausviikkoja on mittaushetkellä. Oon myös lukiessani tuosta asiasta huomannut, että tuo raja myös hiukan vaihtelee kunnittain, mutta se vaihteluväli on aika pieni. Että jos päälle 3mm on turvotusta on sitä liika kunnasta riippumatta. Tuo nt-ultrahan pitäisi tehdä viikoilla 10-14. Viikon 14 jälkeen tuo niskaturvotushan laskee pois.

Onneksi Gardenia pääsette jo ensi viikolla tutkimuksiin, ei tarvitse odottaa niin kauaa. Me jouduttiin nt-ultran jälkeen odottamaan 3 viikkoa että päästiin lapsivesipunktioon ja sitten vielä melkein 2 viikkoa tuloksia. Ei mitenkään hauskimmat 5 viikkoa. Jos teillä tehdään tuo tutkimus istukkanäytteestä niin siihenhän tosiaan pääsee nopeammin, mutta LV-punktioita ei voi tehdä ennen kuin rv 15 on täynnä, mutta tietenkään täällä meillä ei tuota istukkanäytettä oteta joten siksi jouduimme odottamaan niin kauan tutkimukseen pääsyä.

 
INKIE: ei varmasti ole ollut hauskaa sulla odotella viittä viikkoa...voi kamalaa. Jospa itse pääsisi nyt sillä 10 päivän odottelulla, ainakin perinnöllisyys-polin hoitaja lupaili että tuossa ajassa tulisi vastaus.
 
Meillä täällä raja on 3mm eli meillä oli just sen rajan yli 3.1mm. Tuo odottaminen on kamalaa, meillä meni niin että ensin NT-ultran jälkeen odotettiin kaksi viikkoa veriseulan tuloksia, tuloksien jälkeen odotettiin melkein kaksi viikkoa että päästään lapsivesipunktioon ja sen jälkeen tasan kolme viikkoa tuloksia. Meillä ei kans täällä edes ehdotettu istukkanäytettä eli kai sitä ei täällä tehdä.
 
Oon huomannu tässä että tosi paljon löytyy tällasia alotuksia (siis eri foorumeista) ja kyselyjä että on käyty np-ultrassa ja turvotusta esiintynyt. Sitten ei kuitenkaan kerrota mikä lopputulos on ollut :( Mä eilen olin jo aika positiivisella mielellä, ajattelin että se 80 % on aika iso luku, ja että pakkohan meidän on kuulua siihen joukkoon. Ja että vauva on terve kuin pukki! Mutta taas alkoi yöllä epäusko nostaa päätään...mutta tämä asiahan selviää parin viikon sisällä. Ei se muu auta kuin odotella mitä tuleman pitää.
 
Gardenia nuo tunteet tuon asian kanssa kyllä vaihtelee lähes päivittäin. Itsellänikin yhtenä päivänä oli tunne, että kaikki on hyvin ja taas heti seuraavana päivänä tunne ettei.

Meillä oli yhteinen viikon loma miehen kanssa tuon punktion jälkeen ja lähdettiin kokonaan pois kotoota viikoksia ja se teki kyllä hyvää. Kierreltiin ihan täällä kotimaassa ja meillä oli tosi kiva reissu. Ei pahemmin edes asiaa mietitty reissun aikana. Jos tänne kotiin oltais jääty niin se aikahan olisi mennyt pelkästään sen asian ympärillä pyöriessä.

Tiedän kyllä, että se on aamulla ensimmäisenä mielessä kun herää ja illalla viimeisenä kun käy nukkumaan. Mutta yrittäkää elää ihan normaalisti vaikka se välillä vaikealta tuntuukin ja kannattaa tehdä kaikenlaista kivaa niin saa välillä muutakin ajateltavaa.

:hug:
 
INKIE: juu, oltiinkin tuossa juuri viikonloppu reissussa, ihanasti mieli lepäsi. KOko päivän kun touhusi niin ei ehtinyt alkaa miettimään asiaa...sitten illalla kun mentiin nukkumaan niin tottakai sitä sitten alkoi taas kaikenmaailman kauhujutut pyörimään päässä. no tätähän tämä nyt on....mutta hetkellinenkin tauko pääkopalle on ihana.

Malla: Oon kertonut asiasta aika monelle ihmiselle, tekee hyvää tosiaan puhua ja sanoa ääneen pelkoja ja tunteitaan. Hyvin ovat ystävät ja perheen jäsenet vielä jaksaneet kuunnella mun pohdintoja.
 
Mekin oltiin pikkureissussa viikonloppuna, todellakin asiat melkein unohtuvat silloin. Harmi, kun nyt ei ole mahdollisuutta lähteä minnekään varmaan tuon istukkanäytteen jälkeen.

Täällä myös tunnelmat vaihtelevat, joskin nyt on pitemmän aikaa ollut pelottavan varma fiilis, että vauvalla on kaikki hyvin :/ . Pelottavaa tuo on siksi, etten oikein tiedä, pitäisikö vaikka väkisin psyykata itseni tajuamaan, ettei välttämättä niin olekaan? Kuinkahan korkealta sitä putoaa, jos tuleekin huonoja uutisia :x .


Gardenia
: Milloin teillä olikaan se jatkotutkimuspäivä? Ja mitä siis tehdään, lapsivesitutkimus vai miten..?
 

Yhteistyössä