Riskiluku 1:5 nt 4 mm

Voi Gardenia , täältä sitten sinut löysin ja vielä huonoja uutisia... :hug: Niin kuin siellä toinen toiveissa-ketjussa parasta uskottiin ja toivottiin ja näin piti sitten teille käydä. En voi edes kuvitella tietäväni miten rankkaa teillä nyt on kaiken yrityksen ja lapsettomuuden jälkeen, itsellä koko ajan pelko takaraivossa jos jotakin käy, vaikka tähän asti kaikki sujunut hyvin. Jaksamista vaikeassa tilanteessa!
 
Mulle tehtiin lapsevesipunktio Taysissa. Tulokset saatiin puhelimitse kun näytteenotosta oli kulunut 2 vkoa ja 6 päivää. Kirje tuli sitten perässä kahden päivän päästä. Eli yhtään aiemmin tulleet, vaikka niin lupailivat. Toisaalta se, että niissä kestää ei myöskään ole mikään huono merkki. Itse pelkäsin nimittäin, että joku on vialla kun niissä kestää, mutta ei ollut.
 
mali
Kyllä on maailma pieni... Jos olisi lukenut koko ketjun kunnolla niin olisin huomannut jo eilen että muiden kohtalotovereiden lisäksi täällä kirjoittelee toinenkin pws-lapsen äiti. Eli samasta syystä tutkimuksissa kuin Mallakin. Ei siis mitään niskapoimua yms. vaan ihan omasta halusta. Tietysti kaikki tutkimuksethan tehdään omasta vapaasta tahdosta, mutta meilläkin oli alusta saakka selvää, että tutkimuksiin halutaan jos uusi raskaus koittaa. Kieltämättä tämä jo neljän viikon odottelu alkaa jo pikkuhiljaa tympimään. Aina kun puhelin soi, niin miettii että joko nyt. Tokihan tässä elämässä ei mikään kiirehtimällä parane. Eikä tulokset muutu menee sitten viikko tai viisi. Vähän jo jännittää että onkohan näyte johonkin hukkunut/hävinnyt. Ihmiset on ihmisiä ja erehtyminen inhimillistä, mutta jos niin on käynyt niin onhan siinä sulattelemista. Pitkää pinnaa kaikille!
 
mali
Eli kaikki näillänäkymin ok. Pitää vielä vähän jatkaa viljelyä, jotta saavat kaikki solut tutkittua. Dna valmistui ensin ja se oli kanssa ok. Meillä siis tuloksien saaminen kesti sen takia, kun näyte ei lähtenyt kunnolla kasvamaan. Kirjoittelen sulle Malla illemmalla kun pääsen taas koneen ääreen. Edelleen toivottelen pitkää pinnaa ja jaksamista odotteluun, kyllä voi oikeasti viikkokin tuntuta tosi pitkältä ajalta..
 
Malla29
Kiva kuulla Mali! Tuskin voivat enää muuttua noista alustavista. Kauankos jouduit odottamaan? Tasan 3 viikkoako?
Meille ei tällä viikolla kuulunut mitään, joten ensi viikkoon. :( Tänään oli ultra, joka kesti enintään kaksi minuuttia. Hematoomaa ei istukassa enää näkynyt ja vauva liikahti joten lääkäri teki päätelmän: elossa on. Thats it.
Samalla lääkärillä käytiin yksityisellä puolella alkuraskaudessa ja palvelu oli aivan toista! Nyt sai vain vinoilua ja murahduksia kun hänen mielestään olimme aivan turhanpäiten hänen aikaansa tuhlaamassa. Miehellekin ilmoitin jo aikaa sitten että varaa aikaa ultraan, että kerrankin näkisi uuden tulokkaan. No, tulokkaasta hän ei nähnyt mitään, mutta näki sentään mieslääkärin ronkkimassa alapäätäni. Se oli varmasti kahden tunnin odottamisen arvoista! :kieh:
Sori, mulla nyt ei oo oikein hyvä fiilis. :ashamed:
 
mali
Tuloksien odottelu kesti siis 4 viikkoa ja yhden päivän. Lopulliset tulokset pitäisi saada ensi viikolla. Kylläpä on Mallalla ollut kohtelu mieltäylentävää kun vaikeiden asioiden kanssa joutuu painimaan. Olen aina ollut sitä mieltä että lääkäreille pitäisi olla joku pakollinen asiakaspalvelukurssi. Kiitokset onnitteluista, kyllähän sitä hetken taas uskaltaa hengähtää. Onneksi on palsta, missä voi purkaa niin ilon kuin vihankin tunteet.
 
Malla29
neljä viikkoa!!! Eli vielä mulla KAKSI viikkoa.... Mä meen silloin jo vk18 :eek: miten voi olla noin paljon hitaanpaa kuin oulussa?
Mua niin tympii tää kohtelu. Yhtään kunnon ultrausta en ole saanut, kaikki vain sokeasti luottaa istukkanäytteen tietoihin. vk 9 katottiin vain sikiön oikea koko ja paikka, Tampereella vk 14 kätilö lupasi perusteellisen ultrauksen jota lääkäri ei kuitenkaan tehnyt koska sikiö oli hänen mielestä niin kohdun perällä ettei saanut mitään selvää ja että tuloksistahan sitten ne selviää. Nyt sitten jo sanoinkin lääkärille etten ole saanut yhtäkään kunnon ultrausta ja sellaista odotin, kun jo sydänkin näkyisi selvästi niin ei. "Sikiö liikkuu, elossa on. Mä nyt en ota mitään mittoja." Olin perjantain viimeinen asiakas ja hänen mielestä turhaan "väärillä viikoilla" ultrattavana.
Nykyään on todella vaikeaa saada kunnollista palvelua. Väitän, että jos tämänpäiväinen lääkäri olisi ollut nainen, hän ei olisi ollut noin kylmäkiskoinen.
 
Me oltiin eilen np-ultrassa Rv 12+6 ja niskaturvotus oli 4,3mm ja nyt sitten odotellaan 3viikkoa lapsivesitutkimukseen. Olotila on ihan hirveä. Soittelen tunnin päästä äippäpolille ja kyselen mitä siinä veriseulassa näkyi. Mitään riskiä kun ei pitäisi muutoin olla, ollaan molemmat nuoria ihmisiä (alta 30vuotiaita) ja meillä on 3 tervettä lasta entuudestaan. Tiedättekö mitä tuo riskiluku pitää sisällään muuta kuin niskaturvotuksen ja veriseulan ? Meille myös sanottiin, että lapsivesitutkimus voidaan tehdä aikaisintaan rv 16? mutta moni tuntuu olleen menossa jo Rv 15 ?. Kauhistuttaa vähän koko tutkimuskin ja keskenmenoriski siinä. Niin eihän lapsivesitutkimus kerro kuin muutaman yleisimmän kromosomihäiriön tuloksen, erilaisia kromosomihäiriöitä on tuhansia.... Eli vasta synnytyksen jälkeen tiedetään lopullisesti onko terve lapsi vai sairaslapsi... Näin meille kätilö eilen sanoi...
 
Viimeksi muokattu:
Pakko tulla kommentoimaan tätä ketjua näin ulkosuomalaisena, kun itsekin olen samat asiat joutunut läpikäymään. Olen aivan äimistynyt siitä terveydenhuollon puutteellisuudesta, joka tämänkin ketjun pohjalta näyttää Suomessa olevan.

Itselläni oli riskiluku 1:5 veriseulan ja ultran perusteella,mutta ultraava erikoislääkäri tarkisti heti nenäluun olemassaolon (sitä ei löytynyt) ja ilmoitti, että down-riski on sen perusteella (ja muiden tulosten) noin 95% luokkaa. (Netistä löytyy paljon tietoa tästä ja monissa maissa katsotaa heti rutiininomaisesti nenäluu ja sen pituus) Suomessa ei käsittääkseni rutiininomaisesti tarkisteta nenäluuta lainkaan - eikä sitä mikään kätilö tai terveyskeskuslääkäri voikaan tehdä, heillä eivät taidot riitä. Ultrauksissa kun pitäisi lääkärinä olla aina asiaan erikoistunut lääkäri - näiden juttujen perusteella saa käsityksen, että Suomessa ultraa jokainen, joka on ultralaitteet joskus nähnyt.

Joka tapauksessa sain sitten myöhemmin punktiotulokset, jotka vahvistivat down-epäilyn oikeaksi.


Tässä viimeisimmässä raskaudessani (nyt viikkoja 27) menin heti istukkabiopsiaan. Sen teki asiaan erikoistunut lääkäri, joka sanoi, että jos asiantuntija sen tekee, on km-riski samaa luokkaa kuin muutenkin eli noin 0.5 prosenttia. Aina on kuulemma myös näyte saatu otettua ,sijaitsi se istukka missä hyvänsä -näyte otetaan joko vatsanpeitteiden läpi tai emättimen kautta. Minulle tehtiin jälkimmäinen, eikä se tuntunut MILTÄÄN. Siksi ihmettelen, kun monet sanovat,että näytteenotto sattui tai että sitä ei voitu ottaa istukan sijainnin takia -minusta kyllä tuntuu, että asialla ovat vain kokemattomat lääkärit.

Lisäksi tulosten odotteluun tuntuu siellä teillä menevän kohtuuton aika - täällä sain istukkabiopsian tulokset 6 päivässä jolloin trisomiat oli katettu ja täydellinen genotyyppi tuli 3 viikossa. Jos olisi siis ollut jotain häikkää, olisi vielä voinut tehdä lääkkeellisen keskeytyksen!

Ylipäätään ihmettelen vielä sitä, että jopa rakenneultrassa lääkärit/tai mikä terveydenhoitaja siellä sitten sitä ultrauslaitetta hoitaakin joutuvat vielä arvailemaan sikiön sukupuolta - jos ei sitä osaa viikolla 20 katsoa, niin ei voi kyllä odottaa, että lääkärin sanaan voi luottaa aivojen, sydämen tms. rakenteestakaan!


Tsemppiä kuitenkin kaikille näiden asioiden parissa painiville - helppoa se ei ole ikinä!
 
Peut-être: Käytkö tutkimuksissa siis ulkomailla ? (Jotenkin sain sen käsityksen). Hyvä asia tuo nenäluu-hommeli. Oon tässä ajatellutkin, että jos kävis erikoislääkärillä ultrassa vielä, sillä mut ultrasi nyt ihan tavis kätilö tuon niskapoimu-hommelin että jos erikoislääkäri osaisi sanoa jotain fiksua ennen lapsivesitutkimusta.
 

Yhteistyössä