Saatiin laina ilman takaajia ja minkäänlaisia säästöjä, eikä edes vakityötä. Eli mitä hössötystä uudet lainaehdot on?

  • Viestiketjun aloittaja "Viljonkka"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Me. Miksi emme maksaisi? Meidän tuloilla ei saisi ikinä säästöön niin paljon, että voisimme elää näinkin hulppeasti.
Lainaa meillä on varmaan kolme kertaa niin paljon, kuin keskiverto nelikymppisillä. Laina mahdollistaa sen, että duunareinakin on mahdollisuus kaikkeen luksukseen.

Meillä on iso kivitalo, hienot autot, kivoja vaatteita, lomaosake lapissa jne.

Mua ei vaivaa laina yhtään. Mun mielestä on vaan kiva, että Suomessa kaikki saavat, mitä haluavat.
Entä sitten kun korot nousee ja tulee työttömyys? Lisääkö lainaa vaan vai miten meinaatte kulissit pitää? Ja oikeasti, olisit jättänyt tuon lomaosakkeen mainitsematta, se on idioottien hommaa. Ja ei, en todellakaan ole kateellinen :D
 
"vieras"
[QUOTE="vvieras";28313916]Meillä tuo 136 000 euroa oli suurin tarjous. Parissa muussa pankissa olisi annettu vain 130 000 euroa.[/QUOTE]

Oliko teillä säästöjä? Meillä oli.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28313924]Oliko teillä säästöjä? Meillä oli.[/QUOTE]

Ei ollu, eikä myyty edellistäkään kämppää, vaan jätettiin se vuokralle. Siitäkin on siis lainaa vielä jäljellä, siirrettiin uuteen pankkiin se laina kanssa.
 
"Liiru"
Tuo oli hyvin sanottu: Suomessa kaikki saavat, mitä haluavat.
Miksi mä säästäisin vuosia saadakseni jotakin, kun voin saada heti?
Meidän bruttotulot ovat alle 5000. Silti meillä on kaksi "merkkiautoa". No lainaa niistä toki on yli 45000.
Me asumme 220 neliöisessä talossa ja meillä on kalliita vaatteita.

Lainalla saa kaiken mitä haluavat ja osari mahdollistaa iphonen duunarinkin lapsille.

Miksi se laina pitäisi olla joskus maksettu pois?!
 
"vieras"
[QUOTE="Liiru";28313941]Tuo oli hyvin sanottu: Suomessa kaikki saavat, mitä haluavat.
Miksi mä säästäisin vuosia saadakseni jotakin, kun voin saada heti?
Meidän bruttotulot ovat alle 5000. Silti meillä on kaksi "merkkiautoa". No lainaa niistä toki on yli 45000.
Me asumme 220 neliöisessä talossa ja meillä on kalliita vaatteita.

Lainalla saa kaiken mitä haluavat ja osari mahdollistaa iphonen duunarinkin lapsille.

Miksi se laina pitäisi olla joskus maksettu pois?![/QUOTE]

Ja entä sitten, kun korot nousee, tulee työttömyys tms. ja kaikki tulot menee lainoihin jos riittääkään? Vaikka uskonpa sinun(kin) olevan provo.
 
KrE
Mua lähinnä säälittää, miten meillä esimiehet, joilla on neljä kertaa mun palkka, ajaa töihin jollakin perusaudilla, skodalla tms. Sit noustaa puku päällä jostain fordista hahaa.

Mitä järkee on säästää ja sit saa jonku 30t avensiksen irti ilman lainaa?

Säästöjä 0e ja mulla on 48t auto. Pankista lainaa ja kunnon peli ala.
Haha kun on kiva ohitella nöyriä pukimiehiä pikkuaudeissaan motarilla.
 
"Sini"
Ja Suomessahan lyhennyserät voivat olla ihan naurettavan pienet. En oikeasti ollut uskoa korviani, kun tuttuni ostivat asunnon opiskeluaikana. Lainaan kuului, että kaksi ensimmäistä vuotta lyhentävät vain korkoja, koska työpaikkaa ei ole ja sen jälkeen kun (onni oli, että saivat töitä) lyhentävät 400e kuukaudessa. En oikeasti usko/ymmärrä miten tuo on mahdollista, koska se lainahan ei ole maksettu edes eläkeikään mennessä noilla lyhennyksillä.

Suomessa ei tarvitse säästää. Kuka vaan saa mitä vaan, koska lainaa myönnetään kaikille ja kaikkeen.

Sitten mua pideätän urpona kun säästän. Säästämisessähän ei ole muka mitään järkeä ja moni heittää aina perään "aiot vissiin viedä arkkuun rahat".
Inflaatio syö lainat pois. Rahan arvo laskee. Fiksustihan tuttavasi ovat tehneet. Tiedoksi sinulle, että inflaatio syö myös säästöt, joten kovin montaa vuotta ei kannata säästää.
 
"Sini"
[QUOTE="vieras";28313985]:LOL: Ja työttömyys ei uhkaa palstamammoja :D[/QUOTE]

Entä sitten. Meillä oli 200 000 euron laina ja korot hipoivat kuutta prosenttia muutama vuosi sitten. Lainan oton jälkeen olen ollut vanhempainvapaalla, hoitovapaalla, osittaisella hoitovapaalla ja mies on ollut työttömänä. Ja mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut siltikään.

Lainat on maksettu aina ajallaan. Hahhah vain itsellesi.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Neljän tytön äiti;28313541:
Meillä on myös todella suuri asuntolaina ja laina-aika poikkeusellisen pitkä, sillä halusimme yksilöllisen arkkitehdin suunnitteleman talon. Lainaa lyhennämme kyllä 1200e/kk ja se on meidän tuloilla aivan niin maksimi, kun olla ja voi.
Me olemme 71-vuotiaana maksaneet lainan pois :)
Jos ja kun korot nousee niin eihän teillä ole varaa.
 
"jokuvaan"
Meillä tulot n. 4000 e/kk ja saatiin 230 000 e lainaa viime keväänä täysin ilman omia säästöjä. Otettiin maksullinen omatakaus joka kattaa 95 %. Loput 5 % takasi appiukko. Ei täältä tuota halvemmalla mitään kivaa sais. Vanha rivarikämppä siis ostettiin.
 
hduihd
[QUOTE="jokuvaan";28314461]Meillä tulot n. 4000 e/kk ja saatiin 230 000 e lainaa viime keväänä täysin ilman omia säästöjä. Otettiin maksullinen omatakaus joka kattaa 95 %. Loput 5 % takasi appiukko. Ei täältä tuota halvemmalla mitään kivaa sais. Vanha rivarikämppä siis ostettiin.[/QUOTE]

Eikä valtiontakausta ollenkaan, vai? Mahtaa olla kallis tuollainen omatakaus. :O

Lienee kuitenkin niin, että teillä on valtiontakaus esim. 70%, maksullinen omatakaus 25% ja appiukko lopulle 5%?
 
"vieras"
[QUOTE="Viljonkka";28313343]OP. Ei ole mitään omaisuutta kummallakaan. Rivarikämpän hinta oli 71t ja ajateltiin, että se saadaan nipin napin. Koitettiin vielä remppalaina ja uusi autolainakin saada ja 120t irtosi.
15v laina-aika.[/QUOTE]

Jep. Juuri näin. Varmasti. Asunnon vakuusarvo on siis tuolla hinnalla 60350 e. Aivan varmasti saitte vain se vakuutena pankista ulos 120 000. Pitäiskö muuttaa itsekin Porvooseen?
 
"vieras"
[QUOTE="Sini";28314043]Entä sitten. Meillä oli 200 000 euron laina ja korot hipoivat kuutta prosenttia muutama vuosi sitten. Lainan oton jälkeen olen ollut vanhempainvapaalla, hoitovapaalla, osittaisella hoitovapaalla ja mies on ollut työttömänä. Ja mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut siltikään.

Lainat on maksettu aina ajallaan. Hahhah vain itsellesi.[/QUOTE]

Niin? Miten sun tilanne liittyy tähän, jos teillä on ollut 200000 euron asuntolaina? Minä tarkoitan näitä, joilla on järkyttävät asuntolainat, autolainat, kulutusluotot eikä koskaan aikomuskaan maksaa lainoja pois. Kun korot nousee ja jos tulee vaikka työttömyys niin miten meinaavat selvitä kulisseistaan? :D

Ja korot on niin alhaalla, että ne ei tule tuosta tosiaankaan enää juuri laskemaan.
 
"jokuvaan"
Eikä valtiontakausta ollenkaan, vai? Mahtaa olla kallis tuollainen omatakaus. :O

Lienee kuitenkin niin, että teillä on valtiontakaus esim. 70%, maksullinen omatakaus 25% ja appiukko lopulle 5%?
N. 3000 e maksoi tuo omatakaus. Mutta kyllähän se kannatti, koska se ollaan jo maksettu lyhennyksillä. Ei siis olisi edes kannattanut odottaa ja säästää. En nyt muista oliko osassa valtion takaus. Ei ainakaan ole asp-laina. Itse asuntohan käy 70 % vakuudeksi, ja loput pitää olla joko säästöinä tai takauksena. Käsittääkseeni asp-lainassa valtio takaa 15 % (eli yhteensä 85 % jos asunto takaa 70 %)
 
"jeep"
Käsittömätöntä ajattelua...velkaa otetaan ja niitä ei oo tarkotus/mahdollisuus maksaa ees pois!!!! Meillä kannustalo merenrannalla ja ihan ikioma, jo 35 vuotiaina, ei hassumpaa!!
 
"Trööt"
Me haettiin rakennuslainaa nyt vuodenvaihteessa. Mahdollisuus saada 193 000e. Laina aika 20vuotta. Netto tulot yht. vähän reilu 3000e/kk, kummallakin vakityö, ei omaisuutta. Säästöjä noin 25 000 e. Pankki OP.
Kyseessä molemmilla ensilaina.
 
"vierailija"
Me saimme asuntolainan 200 000 euroa keväällä OP:stä. Bruttotulot yht. 4300 euroa. Miehellä velaton asunto, n. 130 000 euron arvoinen. Toimii vakuutena lainalle ja on vuokralla, siitä tuloja n. 300 €/kk verojen jälkeen. Ei muita säästöjä. Miehellä vakityö, minulla määräaikainen sopimus, mutta hoitoalalla joten työttömyys tuskin uhkaa.
 

Yhteistyössä