~Savon Vauvat 2010~

Kuutäplä - tyttö - 5.4.2010

Muumimamma1983 - poika - 5.6.2010

Sangria78 - poika - 4.8.2010

HeJo - tyttö - 4.8.2010

nipistys - tyttö - 8.9.2010




-----

Löytyisikö täältä? :wave: :wave:

Itse asustelen Ylä-Savossa kera miehen ja 3 lapsen: esikoistytär 05/05, kakkospoika 01/08 ja nyt syyskuussa syntyi kuopuksemme, pulska prinsessa :heart:

Olisi niin mukava jutella saman seudun mammojen kanssa, ja jonkinlaista tapaamistakin olisi toiveissa. Joten nyt mammat kirjoittelemaan :D

Lumisin terveisin Nipistys ja Isla (s.8.9.2010)
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan muumimamma, kiva kun tulit kirjoittelemaan!
Veikkaan kyllä, ettei me olla ainoita tänä vuonna vauvan saaneita Savossa, joten toivottavasti muutkin innostuvat mukaan pinoon! :D

Täällä on kovasti nautittu lumesta. Isommat lapset jaksavat leikkiä pihalla tuntitolkulla ja äippäkin tykkää, kun on niin valoisaa. Vauvahan ei niin lumesta ymmärrä, mutta näyttäisi pikkupakkasessa nukkuvan parempia vaunu-unia :)
Tytöllä on nyt ikää 2kk 1vko, ja mukavasti on jonkilainen rytmikin jo löytynyt. Täysimetyksellä mennään, ja Isla on aikamoinen tissitakiainen, viihtyy pitkään ja hartaasti rinnalla. Minkäänlaisia massuvaivoja ei ole ollut, ja toivottavasti ei tulekaan..

Mukavaa viikonloppua, toivottelee nipistys ;)
 
Terve!

Minäkin voisin ilmottautua mukaan. Nipistyksen kanssa kirjoiteltiinkin jo syyskuun odottajien ketjussa ( en ole vielä kerennyt kirjoittelemaan syyskuun synnyttäjien ketjuun) elikkä minulla yksi lapsi 21.9.2010 syntynyt poika. Asutaan karttulan kunnan puolella Pihkainmäessä (en ole ihan varmaa mitä kohtaa savosta tämä on :D )

Meilläkin lunta on jo aika paljon ja täällä katuvalojen ulottumattomissa se on kyl tervetullutta kun valaisee niin paljon ja kaikki on niin nättiä. Meillä poju ollut himpun räkäinen, joten en ole uskaltanut nyt viedä ollenkaan ulos nukkumaan ennenkuin räkä häviää. Välillä meinaa tulla paha mieli kun autoon siirtymisiä lukuunottamatta ei ole poju ollut ulkona pitkään aikaan. Varsinaisesti ei siis vaikuta sairaalta, mutta nenässä näkyy kuivaa räkää ja välillä on hiukan 'kuorsannut'. Muuten poju on todella aktiivinen, virkeä ja syö hyvin.

Olen syöttänyt pojua pullosta melkein alusta lähtien kun ei onnistutnut tissistä imeminen. Pumppaan tissistä myös sen mitä irtoaa kun muistan, mutta nyt en ole viikkoon pumpannut antibioottien vuoksi ja vähän jännittää, miten vähän sieltä enää irtoaakaan. En ole muutenkaan pumppaamalla saanut hirveästi irtoamaan, vaikka uskosin maitoa olevan, mutta poju kasvaa hyvin myös korvikkeella (semper). 7-viikkoisena painoi 5070 kg ja oli 57,7cm pitkä ja syö n.3 tunnin välein 120-150 ml.

Minua on tässä askarruttanut, että minkälaista vaatetusta nyt pakkasilla pitäisi pojulle laittaa, ensimmäinen kun on niin välillä on vähän hukassa?

Felessa ja Aleksi
 
Tervehdys HeJolle ja Felessalle :wave:
Felessan muistankin tuolta syyskuisista.

Meillä tuo Islan nenä rohisee koko ajan. Tai se rohina-kruhina kuuluu tuolta nenän takaa, eli lääkärinkin mukaan siel on vaan vähän ahtaat putket :) Hyvin normaalia pikkuvauvoilla. Myös kuivunutta räkää löytyy päivittäin, tosin se voi olla myös kuivunutta maitoa, joka on jäänyt syönnin jälkeen kummittelemaan. Olen koko ajan nukuttanut tyttöä ulkona, kun näyttää olevan aika pitkäkestoista tuo rohina. Todennäköisesti lakkaa vasta ajan kanssa kun tyttö kasvaa. :D Voiskohan teillä felessa olla myös tuon tyyppistä se vaiva? Silloin ainakin voi ihan hyvin ulkona nukuttaa. Tosin eihän se vielä tuon ikäinen edes tarvitse sitä ulkoilua, että ei siitä pahaa mieltä kannata hankkia, jos ei hetkeen vauva ole ulkoillut :)
Meillä esikoinen nukkui alkuun päikkärit sisällä, kun ei tykännyt yhtään vaunuissa nukkua. Mut tää pienin nukkuu niin hyvin ulkona, että mielellään sinne hänet laitan aina kuin mahdollista.

Tuo vaatetusasiahan vaihtelee vauvasta riippuen, mutta meillä mennään suurinpiirtein näin:
- nollakeleillä sisävaatteet (body + potkarit), villasukat ja lapaset, kypärähattu ja villahattu, toppapuku (jossa käännettävät hihan- ja lahkeensuut)
- 0-5 pakkasasteessa samat, mutta lisäksi college/velourpuku väliin, sekä toiset villasukat ja lapaset
- 5-10 pakkasasteessa sisävaatteet, villasukat ja lapaset, villapuku, kypärähattu ja toppahattu, toppatumput ja -töppöset ja toppapuku.

Tässä ei nyt ole vielä tuon kylmempiä kelejä ollut, varmaankin nukutan ulkona -15 asteeseen asti, kun on tuolllainen suojaisa katos jossa nukkuu :D
Ja vaunuissa on kova kantokoppa, jossa makuupussi ja yleensä vielä käärin tytön ohueen huopaan, niin on silleen tujussa paketissa siellä vaunuissa.

Islalla oli 2kk:n neuvolassa mittoina 5770g ja 58cm. Että vähän leveämmänpuoleinen pimuli meillä, pyllymakkaroita löytyy ihan kiitettävästi. :LOL:

Ohhoh, aika rientää, kohta täytyykin lähteä hakemaan esikoinen kerhosta..

Nipistys ja Isla
 
Hei taas!:)

Mukava, et lisää porukkaa tullut :) Toivottavasti nyt ei heti alkuun kuihdu tämä ketju:D Ois tosiaan kiva jutella saman seudun mammojen kanssa, ja suht saman ikäisiä lapsosiakin meillä taitaa ollakin :) Pitää itsekin yrittää tiheämmin kirjoitella :)

Minkä ikäisiä äitejä täällä muuten kirjoittelee? :)

Nipistys: Kaunis nimi teidän tytöllä! :)

Meidän neidillä ikää nyt 3 kk ja 3 vkoa..:) Nopeasti se aika kyllä menee! Mukava nähdä taas seuraavassa neuvolassa, että kuinka paljon neiti on taas kasvanut:)

Miten hyvin teidän lapset nukkuu päivisin? Kuinka pitkiä päikkäreitä? Onko jo selkeä rytmi muodostunut?:)

Mutta, pitää taas lopetella, enemmän seuraavassa viestissä!

- HeJo ja neiti
 
Myöhäistä iltaa!

Ikää tältä mammalta löytyy 27 vuotta. Tosin tässä pari päivää sitten väitin siskolleni olevani 28, jolloin hän ihmetteli että enkös mä ole 3 vuotta vanhempi ja hän on 24, joten olenko nyt ihan varma iästäni :D No ei aina voi muistaa..

Islalla on tosiaan ikää se 2kk 2viikkoa, ja päikkäreitä nukkuu vielä useat. Yhdet pitkät vaunu-unet nukkuu noin 14-18, muuten aamupäivällä ja illalla 30-45 minuutin torkkuja sylissä. Ei siis tykkää nukkua muualla kuin sylissä, vaunuissa ja yöllä vieressä perhepedissä. Meillä on makkarissa myös kehto, että jos joskus siinä unet ottaisi :) Pinnasängyn annoin varastosta suoraan siskolle, jolle on kohtapuolin vauva tulossa, niin ei heidän tarvinnut ostaa omaa pinnistä. Kun ei me sitä kumminkaan tarvita :)

Tänään kävinkin Iisalmessa kirppiskierroksella ja joululahjaostoksilla. Kirppareilta löytyi Islalle muutamia tosi siistejä vaatteita, vaikka onhan meillä noita vaatteita jo aika reilusti. Esikolta jääneet tyttöjen vaatteet, pojalta jääneet neutraalit vaatteet ja sit tulee uutenakin ostettua jonkin verran.

Mutta nyt neuleen pariin, kirjoitelkaas kuulumisianne!

Nipistys ja Isla 2kk2vko
 
Heips!

Täällä olis kans yks savon suunnalla asustava mamma, esikoispoika syntyi 20.7.2010 joten ikää löytyy nyt reilu 4kk. Itsellä on ikää 21v

Ulkoilut ovat jääneet täällä vähän vähemmälle ei niinkään pakkasen vaan kovan ja kylmän tuulen takia. Poika kyllä varmaan ulkona nukkuis, mutta en osaa siellä nukuttaa JOTEN käydään uniin vauhtia pihanmaalta ja sitten jatkaa toppatamineissa (tietty niitä vähentelen) unia vaunuisa sisällä:LOL: Vaatetuksena ollut; body,potkarit, villapuku, fleece- ja toppatumput, lapaset ja tumput, kypärämyssy, pipo sekä makari ja eikun vaunuihin. Yleensä melko kuuma poju lopulta sieltä löytyy, mut parempi kuuma kuin kylmä:D

Olishan tuo kiva kirjotella jos samalta suunnalta vaan porukkaa löytyy.. saanen udella, minne alueelle kirjoittavat henkilöt sijoittuvat?

Nyt nukkumaan, että jaksaa huomenna shoppailla. Poika jää pitkästä aikaa isänsä kanssa kaksin, hiukka jännittää heidän puolesta:D

Rae ja V
 
Nipistys, kyllähän se meilläkin voi olla samanmoista toi vaiva, keskiviikkona on neuvola niin pitää varmaan siellä vielä asiasta mainita. Meilläkin on ollut oikeastaan syntymästä lähtien jotain nenässä, mutta jossain vaiheessa se tuntui yltyvän. Nytten ei enää niin paljon, mutta jonkin verran koko ajan. Ja se tahtooo olla aina kuivaa räkää ei kun kurkkaa nenään. Aina kun näkyy nenänsuulla kuivan kokkaren niin nappaan sen sormin pois, voi olla vähän älllöä joo :D Me ollaan aika samanlailla puettu myöskin, paitsi pikkuisen vähemmän, joten varmaan voisi vaatetusta vähän lisätä varsinkin kun nyt on kylmä. Vieläkään en ole ulos uskaltanut viedä nukkumaan, missä iässä lasta muuten 'pitää' rueta viemään ulos?

Minulla ikää on 24 vuotta ja asustellaan Pihkainmäessä semmonen 25km Kuopiosta.

Meillä nukutaan yleensä aamupäivällä ja iltapäivällä yhdet tunti +/- unet ja syöttöjen välissä 20-30 minuutin nokkaunia lisäks (päivällä syöttöväli on aika tarkka 3 tuntia). Päivisin Aleksi nukkuu joko lattialla,rahilla tai keittiön pöydällä makuupussissa tai sitten sitterissä. Öisin sitten nukutaan yleensä yksi pitkä pätkä n.5-6 tuntia ja yksi tai parit 3-4 tunnin pätkät. Yöt Aleksi nukkuu omassa pinnasängyssä meidän sängyn vieressä, joinakin öinä minulla on niin kova halipula, että on pakko ottaa Aleksi viereen.

Aleksi tykkää yleensä kääntää pään aina samalle puolelle ja usein korva menee unissa ja syöttäessä sinne alle ruttuun. Nyt kun Aleksi on kohta 10vko ja usein samalla puolella korva rutussa niin se on alkanut enemmän 'höröttämään' kun toinen korva. Onko muilla ilmennyt moista? Vaikka siis muuten ei hörökorva olekkaan, mikähän tuohon auttaisi ei haluaisi tehdä hörökorvaa :)

Mitenkä muuten olette palautuneet synnytyksestä, tiedän, että on vielä aikaista murehtia, mutta ikävä omiin vaatteisiin on jo kova. Tulleesta 25 kilosta lähtenyt on vasta 10 ja mahanahka on vielä hyvinkin löysä. Vatsan löysyyttä vielä enemmän minua häiritsee selkään ilmestyneet makkarat. Ne tursuilee todella ikävän näköisesti, jos koittaa vähänkin tiukempaa paitaa laittaa päälle.

Innolla odotan ensi viikon neuvolaa jolloin ikää on 10 vko ja päivä, niin se aika vaan hujahtaa.

Felessa ja Aleksi
 
Mä vaikutan tuossa Iisalmen eteläpuolella :D

Meillä on Isla myös mieltynyt pitämään päätään oikealle päin, ja tästä on nyt parin viikon ajan jo yritetty päästä eroon. Vauvan pää muotoutuu väärin, jos hän pitää päätään liikaa toispuoleisesti. Joten on nyt yritetty aktivoidan vasenta puolta, eli lattialla ollessa lelut on sillä puolella, itse myös juttelen tytölle aina vasemmalta ja usein käännän päätä esim. hoitopöydällä kun se on aina oikealla. Yllättävän jääräpäisesti Isla sinne oikealle katselee, mutta josko se pikkuhiljaa alkais tasaantua. Tästä pitää neuvolassa kysyä tarkemmin, käsittääkseni jos pää ei meinaa suoristua, tulee fysioterapeutille keikka :D

Mulla on muutama raskauskilo vielä jäljellä, mutta näytän siltä että niitä ois 10 jäljellä :| Ja sit on muutakin ylimääräistä jo ennestään. Olen ihan superturvoksissa ja lantion luut on vielä niin 'auki', ettei vanhat vaatteet meinaa mahtua. Ja mullakin on tosi inhottavat selkämakkarat! No jospa se tästä, ajan kanssa :)

Nipistys ja Isla 11vko
 
On tosiaan tullut kunnon talvi, täälläkin tänään pakkasta yli -20 astetta.. Toivottavasti hieman lauhtuisi, niin pääsisi lastenkin kanssa paremmin ulkoilemaan:)

Itse olen 24 vuotias (piti myös hetki miettiä, et paljonko sitä täyttikään viimeksi) ja iisalmessapäin asustelen:)
Me itseasiassa ollaankin Rae kirjoiteltu samassa heinäkuisten pinossa, ellen ihan täysin erehdy:D Silloin vain olin toisella nimimerkillä :) nyt en olekaan sinne puolelle vähään aikaan kirjoitellutkaan..

Meidän neiti ei päivisin nuku oikein kunnolla päiväunia.. :/ Tai yleensä nukkuu kyllä, mutta ne päiväunet on sellaisia aika lyhyitä, ja sitten tuntuu et vähän väliä nukkuu aina pienen pätkän.. Mitenköhän saisi jotenkin selkeämmin tuon rytmin, et tyttö nukkuisi pidemmät päikkärit? Onko kellään vinkkejä?

Tyttö oppi kääntymään selältä mahalleen 3 kk:n ja muutaman päivän ikäisenä, ja sen jälkeen on hyvin viihtynyt masullaan leikkimatolla/lattialla viltin pällä.. ja nyt viikonloppuna sitten pitkän uurastuksen päätteeksi pääsi kääntymään myös toiseenkin suuntaan :) Aiemmin on enemmän kääntyillyt vain toiseen suuntaan, niin nyt sujui molempiin suuntiin kääntyminen hyvin:)

nipistys: meillä myös esikoinen jossain vaiheessa piti päätään enemmän toisella puolella.. ja samallalailla yritettiin "aktivoida" sitä toista puolta, kuin mitä kerroit. Ja kyllä se sitten tasoittuikin ihan itsestään:)

Täällä myös vielä raskauskiloja ois jäljellä.. Tai jälkitarkastukseen mennessä oli jo kaikki lähteneet, mutta nyt kun imetys on huomattavasti vähentynyt, niin varmaan tullut lisää takaisin.. ja vielä ois esikoisen odotuksestakin jääneitä kiloja jäjellä, joten lenkille pitäis lähteä!:) Ei vaan yksin tule niin helposti sitten lähdettyä, mut jospa se tästä pikku hiljaa..

Mukavaa talvisen päivän jatkoa;
toivottelee HeJo ja neiti kohta 4kk
 
Terve!

Minä mainitsin lääkärineuvolassa tosta pään pitämisestä toisella puolella niin silloin lääkäri sanoi, ettei tarvitse huolestua kun heiluttaa molempien puolien raaajoja tasaisesti. Pitää varmaan vaan rueta kääntämään Aleksia niin, että enemmän tapahtumia toisella puolella.

Nyt pitää painua nopsaan pehkuihin kun Aleksikin nukkuu luultavasti yön pitkää pätkää niin saa itsekkin vielä useamman tunnin unen.

Felessa ja Aleksi (10 vko)
 
Joulukuuta jokaiselle! :xmas:

Heh, heti kun tänne mainitsin tuosta pään oikealla pitämisestä, niin se on selkeästi tasoittunut, Isla katselee nyt myös vasemmalle ihan ilman että sinne päin pää käännetään :D Pikkuhiljaa varmaan se aktivointi auttoi. Meillä on ollut tätä toispuoleisuutta myös esikolla ja kakkosella, muttei kumpikaan heistä näin jääräpäisesti katsellut vain yhteen suuntaan.. Isla nyt on muutenkin luonteeltaan kaikista temperamenttisin, sen huomasi jo heti ekoina päivinä :D

Meillä on nyt pitkät päikyt täysin kadonneet, johtuuko pakkasista vai mistä lie, mutta kurja juttu. Ennen nukkui vaunuissa 3-4 tunnin unet, mutta tänään oli viikon sisään pisimmät unet, 1½ tuntia. Toivottavasti tämä on ohimenevä vaihe ja saadaan noi pitkät unet takaisin..

Islalla on nyt ikää 2kk ja 3 viikkoa, ja kovasti yrittää lattialla vatsalleen kääntyä. Ähinä, puhina ja yritys on jo kova, muttei tekniikka ole ihan vielä kohdillaan. Vatsallaan viihtyy jo pidempiä aikoja ja jaksaa katsella ympärilleen tosi reippaasti. Mä en toisaalta malttais odottaa tuota uutta taitoa, mutta toisaalta taas se merkkaa sitä, ettei Isla ole enää ihan pikkuvauva, kun osaa jo kääntyä.. Siitä sitten liikkeelle lähtee, aloittaa kiinteät, nousee istumaan ja kohtahan se jo kävelee! Hui! Hurjan äkkiä kuluu tämä ensimmäinen vuosi.

Nyt mää meen laittamaan lasten kalenterisukkiin jotkut yllärit, ettei vaan unohdu. Vois aamulla olla lapsilla vähän kurja fiilis jos tonttu ois unohtanut jotain tuoda.. :D

Nipistys ja Isla
 
Heips taas! Minä olen muutaman viikon päästä 27v ja poika on 5.12 6kk. Iisalmessa päin asutaan. Meillä syödään jo eri kasvissoseita, marjaa, hedelmiä ja puuroja. Yöt nukkuu yhdellä syötöllä. Yöunet kestää suunilleen 12 tuntia. Päivisin nukkuu kahdet puolen tai tunnin unet tai yhdet pidemmät eli 2-3 tuntia. Meillä poika kääntyy masulleen, mutta ei masulta selälleen, onko aihetta huoleen. sitten kiepuu kelloliikettä napansa ympäri ja mieletön halu olisi eteenpäin, mutta vielä ei ole tekniikka halussa. Mulla lähti raskauskilot, mutta ne tuli sitten takaisin ja kun entisiäkin on niin täälläkin olisi lenkkipolulla käynti tarpeen. Tai no olen kyllä jo aloittanut mielettömän tsemoin ja saanut 3,8kg pois :) Iloista itsenäisyyspäivä viikonloppua teille :)
Muumimamma ja poitsu
 
Mukavaa ja lumista Itsenäisyyspäivää!!

Täällä ainakin lunta tuiskuttaa sen verran reippaasti, että ei tänään lähdetä vaunuilemaan, kun tiet on täysin auraamatta. Mutta onneksi tuohon katokseen ei sada, niin Isla voi siinä nukkua päikyt ja isommat lapset pääsee takapihalle kaivamaan lelunsa esiin :D Jättivät eilen leluja tuohon pihamaalle ja nythän ne on hautautunut tuonne lumeen, joten sellaista aarteenetsintää tänään luvassa :)

Islalla on kyllä kova yritys päästä vatsalleen, ja vatsallaan on hirmuisen mukava tuijotella ympärilleen. Myös leikkimatossa olevia kuvioita yritetään repiä irti, yritys on kova mutta eihän ne siitä irtoa :D
Muumimamma, ainakin meidän aiempien lasten kohdalla ensin käännyttiin vatsalleen ja sitten vasta jonkin ajan päästä hallitusti takaisin selälleen, ja yleensä näin päin vauvat oppii noi kääntymiset. Islahan kääntyy usein vahingossa vatsaltaan selälleen, kun pää on niin painava, että se vie ja vartalo seuraa :)

Tässä olen nyt muutaman viikon noita vaunu-unia seurannut ja tullut siihen johtopäätökseen, että alle -10 asteessa tyttö nukkuu pitkät unet, mutta kun pakkasta on enemmän, ei tykkää nukkua ulkona. Ei hänellä kylmä ole, mutta ehkä poskiin se ilma tuntuu epämiellyttävältä tai jotain sellaista, en oikein tiedä mikä mättää.. Mutta näin ollen toivotaan, että talvi olisi leuto :D

Nipistys ja Isla 2päivää vaille 3kk
 
OHo, viestin pätkäs kesken kun sähelsin näppäimistöllä :D

Meillä lunta tuli myös paljon. Asutaan katuvalojen ulklopuolella ni on ihan kiva kun saa valoisammaksi, mutta nyt tossa olisi musta jo lunta ihan tarpeeksi lopputalveksi. Meidän neuvolantäti kielti vaunuun nukuttamisen yli -10 pakkasessa, joten ollaan noudatettu sitä varsinkin kun Aleksi on vielä hitusen räkäinen. En kyllä tarkemmin kysynyt, että miksi näin. Ikävä kyllä tästä talvesta on taittu povata vielä kylmempää kuin viime talvesta. Musta semmonen 5-10 pakkasastetta olisi hyvä.

Aleksi on ruennut välillä itkemään ilman, että varsinaisesti tajuan mistä se johtuu. Tätä esiintyy varsinkin iltaisin, milloin se kyllä myös yleensä syö tiheämmin ja aika paljon. Itse epäilsiin, että se kitisee joko hampaita tai unetusta, kun ennen yöunia se ei kun torkahtelee ja tankkailee. Monesti vielä se saattaa syönnin jälkeen hymyilla ja olla hyvällä tuulella ja tovi siitä eteenpäin niin itkee ja kitisee eikä suostu rauhoittumaan, yleensä se tekee sitä jonkin aikaa ja sitten rauhoittuu tai nukahtaa ja kohta mahdollisesti alottaa uudestaan. Mistähän moinen?

Felssa ja Aleksi 11 vko
 
Heips :wave:

Meillä ainaskin oli tuossa vähän vaille 3kk:n iässä tuon nukkumisen kanssa ongelmia, tai varsinkin päiväunet alkoi pätkimään ja sitä myötä myös iltakitinää ilmaantui. Itkeskelyhän voi myös johtua massukivuista tai vaikka hampaista, mutta tässä iässä on usein vähän ongelmia noiden unien ja rytmien kanssa. Jospa ne Aleksinkin itkut siitä rauhottuisi, meillä ainakin alkaa nyt olla jo ihan tavalliset ja hyväntuuliset illat Islan kanssa :)

Mites teillä, joilla on jo vähän isompia vauvoja, on noi päiväunet menneet, tai siis millaisia unia teillä nyt nukutaan ja onko kuinka säännöllinen rytmi?

Meillä nämä illat mennään näköjään ihan samalla rytmillä joka päivä :D Mua väsyttää aika makeasti jo, mutta turha unelmoidakaan unista nyt, rytmin mukaan Isla tahtoo nyt seurustella tunnin ja yhdeltä mennään sitten sänkyyn syömään ja nukkumaan :D Joskus olen yrittänyt jo aiemmin laittaa unille, ja joka ikinen kerta on tyttö raivostunut niin reippaasti, että ihan suosiolla mennään Islan pään mukaan.. Meillä onneks noi isommatkin lapset nukkuu pidempään, heräävät aikaisintaan klo9, joten itsekin ehdin nukkua ihan hyvin, vaikka valvonkin myöhään..

Mutta nyt täytyy tosiaan seurustella neidin kanssa, jos tässä vähän lauleskeltaisiin ja katseltaisiin erilaisia leluja, niitä on nyt niin mukava maistella ;)

Nipistys ja Isla 3kk
 
Hei!

Täällä ollaan nyt koko perhe flunssassa, pienellä neidilläkin vähän ollut lämpöä ja vähän on nuhainen.. :/ Nyt parina viimeisenä päivänä alkuyöstä tyttö on ollutkin vähän itkuisempi, mutta onneksi on kuitenkin suht hyvin nukkunut yönsä!

Meidän neiti täytti myös jo 4 kk:) Ja hyvin oli tyttö kasvanut, 4 kk neuvolassa pituutta oli nyt 65cm ja painoa 6940g:) Peruna ja porkkanasosetta ollaan nyt tässä vähän jo maisteltu, mutta ei ole vielä tyttö kovin kiinnostunut ollut soseista.. joten kokeillaan tässä ihan pikkuhiljaa, jos alkaisi paremmin kohta maistumaan. Millä soseella te olette aloittaneet/millä aiotte aloitella? :)

Päiväunirytmistä: Meillä tyttö ei päivisin juurikaan nuku pitkiä pätkiä, vaan tuntuu et nukkuu aina vähän väliä sellaisia lyhyitä pätkiä.. Joskus saattaa nukkua jopa 30-60min, riippuu vähän. Ja jos ollaan liikenteessä autolla/vaunuilemassa, niin sitten saattaa nukkua kyllä paljon pidempäänkin. Mitään selkeää rytmiä ei vielä kunnolla ole, eli aika vaihtelevia päivät vieläkin.
Monen aikaan teidän vauvat käy yöunille? heräävätkö monta kertaa yöllä? Entä mihin aikaan aamusta yleensä heräilee? :)

Pitää jatkaa taas lisää seuraavalla kerralla, täytyy mennä iltatoimiin esikoisen kanssa!:)

Mukavaa viikonlopun jatkoa toivottelee HeJo ja neiti:)
 
Hei!
Vieläkö mahtuu joukkoon? Täällä on myös yläsavolainen äitee ja kaksi lasta, esikoinen neljä vuotta ja pienempi 8 kk. En ennättänyt lukea ihan ajatuksen kanssa kaikkia viestejänne läpi, mutta uskoisin, että vaikutetaan nipistys vähintäänkin naapurikunnissa sijainnistasi päätellen. :wave: Kirjoittelen paremmalla ajalla lisää, sillä pieni neiti hermostuu. Mukava oli bongata tällainen Savon ketju!
 
Tervetuloa mukaan joukkoon Kuutäplä! :) Mukava vain, että tulee enemmän porukkaa mukaan.. Ja aika samoilta/lähekkäisiltä alueilta näyttää moni meistä olevankin:)
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa mukaan Kuutäplä :wave:

Ja jos joku siellä taustalla lueskelee, niin rohkeasti vain mukaan, tänne mahtuu vallan mainiosti :D

Noista yöunista; kun ne nyt on taas normaalit sen tiheän imun kauden ja nuhaisuuden jälkeen, niin Islahan aloittaa kymmenen aikaan illalla tankkailun, nukkuu torkkuja tässä imetystyynyn päällä mun sylissä, syö aina välillä ja aika tasan puoliltaöin herää tunniksi seurustelemaan. Ja oikeastaan eniten naurattaa äidin jutut näin yömyöhään :D Sitten mennään sänkyyn ja Isla vielä vähän syö, ja herää 1-2 kertaa yössä syömään, tai oikeastaan itse herään siihen tuhinaan ja ähinään, kun nälkä alkaa yllättää.. Tyrkkään rinnan suuhun samantien, joten Isla ei ehdi kunnolla herätä ja hotkaisee eväänsä puoliunessa, ja unet jatkuu :) Eka unipätkä on 4-6 tuntia, toinen sitten kolmisen tuntia ja sitten vielä jatkaa uniaan ja herää 11-12 aikaan vasta :D Tullut äitiinsä, illan virkku ja aamun torkku. Ja tosiaan joskus mennään vain yhdellä syötöllä, silloin on pidemmät unipätkät.

Ja tosiaan aika samalta alueelta taitaa aika moni meistä olla, kiva juttu! :D

Onkos teillä mitään kummempia harrastuksia?
Itse olen käsityöihminen, neulon ja virkkaan paljon, ompelen myös vähän harvemmin ja kaikkea muutakin tulee värkättyä :) Nyt on hieman tahti taas laantunut, kun aika menee lasten kanssa, mutta ehtiihän tuota sitten myöhemminkin väkertää, ja on mulla koko ajan joku työ menossa. Zumban aloitin myös nyt syksyllä ja jotain muutakin liikuntaharrastusta olisin vailla. Vesijumppaan lähden heti, kun Isla oppii juomaan pullosta vähän paremmin :D Pumppasin viime viikolla ekan kerran ja kyllähän Isla sitten alun taistelun jälkeen maidon joi. Kesällä sitten tykkään puuhastella pihalla ja laitella kukkia.

Nyt alkaa pimuli herätä taas seurustelemaan, kirjoitelkaahan, mammat!

Nipistys ja Isla 3kk
 
Tervetuloa vaan munkin puolesta kuutäplä!

Mulla harrastuksina on kaksi koiraa ja fretti. Ennen Aleksia olin ehkä hiukan työholisti, joten nyt kun en enää ole ollut töissä niin olen puuhaillut vähän kaikenmoista. Askerrellut, remontoinut, taiteillut ja leiponut. Kädet hakee jatkuvaan jotain uutta tekemistä, en siis aikasemmin ole oikestaan ikinä leiponut enkä tehnyt remonttijuttuja. Ostimme talon alkuvuodesta, jonka olemme pikkuhiljaa laittaneet oikeastaan kokonaan uuteen uskoon vielä on pientä hienosäätöä jäljellä (sitä keksii koko ajan vielä lisää :D). Harkitsin aloittavani lattaritanssikurssin, mutta se olsii lauantai-iltaisin mikä on semmonen ajankohta, että varmasti pääsisin, mutta ollaan monesti koko perheen voimin silloin menossa, joten taidan toistaiseksi pidättäytyä tuossa kuntopyörän polkemisessa.

Meillä on hyvin vaihtelevaa ollut nyt tuo päivärytmi, yleensä ainoat pysyvät elementit ovat, että päivisin tankataan kolmen tunnin välein ja iltaisella mennään pari-kolme syöttöä kahden tunnin väleillä jonka jälkeen tulee yksi noin viidenkuuden tunnin väli ja sen jälkeen taas kolmen tunnin väleillä. Välit pysyvät siis melko samana, mutta kellonajat milloinka rupee tankkaamaan ja milloinka on virkeä ja haluaakin seurustella on aika vaihtelevat. Yleensä koitan yöllä etten juttele ollenkaan enkä vaihda vaippaa ennenkuin vasta aamulla kun Aleksin silmä on selekästi sirkeä, mutta kaikki ennen yötä tapahtuvat syötöt saattaa olla vaihtelevia. Joskus Aleksi saattaa aloittaa nukkumaan 'yöunia' jo heti kaheksan jälkeen ja joskus vasta yhen jälkeen. Ja kitiseminenkin vaihtelee, tuntuu että jos vain löytäisin sen oikean 'kaavan' niin kaikki loksahtaisi paikoilleen. Ja jospa se tasaantuisi ton 3kk:den jälkeen niinkuin Islalla. Toki meillä on nyt ollut räkätaudin poikasta, ummetusta ja hammastakin pukkaa, joten nämäkin vaikuttavat.

Tänään käytiin lääkärillä kun en saanut mielenrauhaa niskasta löytyneen patin takia, joka oli imusolmuke ja kuuluukin olla. Flunssan takia luultavasti oli vain turvonnut, neuvolan täti jo sitä arveli, mutta halusin varmuuden vuoksi vielä lääkärille. Korvatkin katsoi ja olivat puhtaat ainoastaan kuivat joten pitää apteekista hommata korvaöljyä :)

Mitenkä te muuten nukutatte vauvanne? Minä yleensä joko annan vaan nukahtaa tai vien pinnasänkyyn ja piän kädestä kiinni ja silittelen tai jos on levoton tai itkuinen niin otan viereen tai mahan päälle.

Felessa ja Aleksi melkein 12 vko
 
Harrastuksista olitte keskustelleet. Meiltä myös löytyy kaksi koiraa, joten niitten kanssa tulee ulkoiltua. Lisäksi harrastan bailatinoa ja kesällä viihdymme koko perhe mökillä.

Vauvan nukuttamisesta: minä olen kai nukuttanut tyttöä alusta alkaen kaikkien oppien vastaisesti, sillä hän nukahtaa yhäkin, 8 kk:n iässä, yöunille rinnalle ja meillä nukutaan perhepedissä. Päiväunille taas tyttö ei oikein asetu kuin vaunuihin. Nyt kovemmilla pakkasilla olen hyssytellyt vaunuja sisällä, sillä päiväunille sänkyyn nukuttaminen on aika toivotonta.

Päivärytmi meillä ei ole yhäkään aivan säännöllinen, mutta useimmiten herätään klo 8-9 välillä, välillä nukutaan jopa vaille kymmeneen. Yleensä tyttö nukkuu kolmet päiväunet, joista kahdet ovat noin 30-40 minuutin mittaiset ja yhden hiukan yli tunnin pituiset. Joten meillä vain haaveillaan monen tunnen päiväunista. Yöunille tyttö asettuu klo 22 mennessä ja nyt viime aikoina yöt ovat menneet melko risaisiksi. Varmaan liikkumista pitää harjoitella unissaankin, kun tyttö hyörii ja pyörii ja pitää minua välillä ihan huvituttinaan. : / Mutta vielä ei tilanne ole kuitenkaan niin paha, että viitsisin alkaa täysin vierotukseen yösyötöistä. Olen antanut itselleni aikaa, että kunhan yhden vuoden ikään mennessä. ;)
 

Yhteistyössä