Sektio pelon takia..

Ninni -71
Onpa rajua keskustelua. Itse olen kokenut molemmat, ensimmäinen syntyi sektiolla perätilan vuoksi ja toinen alatiesynnytys. En todellakaan usko, että kukaan joka pelkää alatiesynnytystä, hakisi helpotusta sektiosta. Minä odotan nyt kolmatta ja olen ilmoittanut että ainut vaihtoehto on vaan ja ainoastaan sektio. Mulla oli synnytys niin kauhea kokemus ponnistusvaiheesta eteenpäin, että oksat pois. En aio niitä tässä ruveta murehtimaan... ne on ollut ja mennyt. Olen vain ilmoittanut lääkärille, että jos hän pystyy lupaamaan mulle riskittömän synnytyksen ja sen että minä itse pysyn koossa (mieleltäni) ettei iske paniikki, niin voin synnyttää. Jokainen tuntee itsensä ja tekee päätöksensä itse, kukaan meistä ei voi tuomita tai arvostella toista. Sektiossa positiivista pystyin istuun kun huonetovereiden kanssa syötiin, mutten nauraan vitseille kun mahaan sattui. Sitten oli alatiesynnytyksestä toisin päin. Älkää miettikö mikä on oikea tai hienoin tapa, jokaiselle löytyy jotain ja parasta on vain se käärö minkä saatte... Onnea kaikille!!!

SEKTIOON MENEVÄ ja silti tosi hyvä äiti
 
Anna-Lea
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.03.2006 klo 21:03 Ninni -71 kirjoitti:
Onpa rajua keskustelua. Itse olen kokenut molemmat, ensimmäinen syntyi sektiolla perätilan vuoksi ja toinen alatiesynnytys. En todellakaan usko, että kukaan joka pelkää alatiesynnytystä, hakisi helpotusta sektiosta. Minä odotan nyt kolmatta ja olen ilmoittanut että ainut vaihtoehto on vaan ja ainoastaan sektio. Mulla oli synnytys niin kauhea kokemus ponnistusvaiheesta eteenpäin, että oksat pois. En aio niitä tässä ruveta murehtimaan... ne on ollut ja mennyt. Olen vain ilmoittanut lääkärille, että jos hän pystyy lupaamaan mulle riskittömän synnytyksen ja sen että minä itse pysyn koossa (mieleltäni) ettei iske paniikki, niin voin synnyttää. Jokainen tuntee itsensä ja tekee päätöksensä itse, kukaan meistä ei voi tuomita tai arvostella toista. Sektiossa positiivista pystyin istuun kun huonetovereiden kanssa syötiin, mutten nauraan vitseille kun mahaan sattui. Sitten oli alatiesynnytyksestä toisin päin. Älkää miettikö mikä on oikea tai hienoin tapa, jokaiselle löytyy jotain ja parasta on vain se käärö minkä saatte... Onnea kaikille!!!

SEKTIOON MENEVÄ ja silti tosi hyvä äiti
Ninni, mitä lääkäri sanoi sulle? Lupasiko riskittömän synnytyksen? Entä lupasiko että pysyt koossa?
Mulle lääkäri sanoi (naislääkäri Kättärillä) että synnytyspelosta pääsee eroon vain synnyttämällä. Mitään syitä hän ei "hyväksynyt" sektiolle.
Mieslääkäri sen sijaan tiukkasi syytä ja totesi sitten (ne kauhut kerrottuani) että niillä ei ole mitään tekemistä tämän tulevan synnytyksen kanssa, koska ne liittyvät edelliseen synnytykseen.
T. Anna-Lea
 
Ninni -71
Anna-Lea Lääkäri oli niin ylimielinen etten ole koskaan tavannut moista tätiä.(ehkä raskaus teettää herkkyyttä) Hän tiesi kaikki asiat ja haukkui edellisen synnytys sairaalani, puhui kokoajan päälle, sanoi minun olevan vartaloltani unelma synnyttäjä. Onneksi olen topakka täti ja sanoin hänelle hyvin viileästi, että meidän kemiat eivät pelaa ja haluan toisen lääkärin ja kieltäydyin yhteistyöstä hänen kanssaan. Olen kuitenki meistä kahdesta se kumpi on raskaana ja synnyttämään menossa. Olin pää aivan punaisena kun pääsin vastaanotolta vessaan, kyllä tuli istuttua tovi pytyn kannen päällä, että adrealiini laski... OLIN ITSESTÄNI YLPEÄ! Sain seuraavalla viikolla puhelun pelkopolilta tosi mukava nuori psykologi, keskusteltiin varmaan tunti puhelimessa. Kysyin haluaako tavata minut henkilökohtaisesti, muttei ollut kuulemma tarvetta. Hän lähetti lausunnon kyseiseen sairaalaan ja sitten tuli minulle uusi aika + uusi lääkäri nyt on kaikki hienosti ja olen menossa sektioon. Sairaalan papereissa lukee, etten halua kyseisen lääkärin hoitavan minua missään vaiheessa.

TSEMPPIÄ KAIKILLE ÄIDEILLE!!!
 
Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.03.2006 klo 21:03 Ninni -71 kirjoitti:
Sektiossa positiivista pystyin istuun kun huonetovereiden kanssa syötiin, mutten nauraan vitseille kun mahaan sattui.
Tämä on totta :LOL:
Mutta onneksi sitä kesti (ainakin mulla) vain muutaman päivän! Meinasin laitoksella jo hermostua miehelle, kun laukoi koko ajan jotain typeriä, mutta naurettavia juttuja :D
 
sektiopäätös
Millä viikoilla olette saaneet NKL:lla pelkosektiopäätöksen. Itselläni seuraava lääkäriaika, jossa päätös annetaan, jos vielä haluan vko:lla 37+5. Minusta se on todella myöhäistä.

Samoin lääkäri sanoi, että sektio mahdollinen, jos syntyy aikaisemmin, jos ei suostu alatiesynnytykseen. Onko kokemuksia kuinka paljon joutuu "tappelemaan" tuollaisessa tapauksessa?
 
Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2006 klo 09:24 sektiopäätös kirjoitti:
Samoin lääkäri sanoi, että sektio mahdollinen, jos syntyy aikaisemmin, jos ei suostu alatiesynnytykseen. Onko kokemuksia kuinka paljon joutuu "tappelemaan" tuollaisessa tapauksessa?
Sori että vastaan vaikkei ko. tapauksesta henk.koht. kokemusta, mutta kyllä vahvasti uskon, että jos alkaisit synnyttää ennen tuota 37+5 päivää, riittää vastaanotossa merkintä papereissa (ainakin itselläni oli sype-koodi neuvolakortissa) ja sinun painava sanasi siitä, ettet aio synnyttää alakautta. Sitten kun olet sektiopäätösen saanut, ei "haittaa" vaikka synnytys alkaisikin ennen suunniteltua sektiopäivää, sinut leikattaisiin päivystystapauksena. Toki silloinkin varmaan kysyisivät vielä varulta, oletko muuttanut mieltäsi alatiesynnytyksen suhteen.
Mutta, jos synnytys sattuisi etenemään tosi nopsaan; eli vauva olisi jo puoliksi pihalla sairaalaan mennessä, niin siinä tapauksessa eivät ala enää repimään sitä takaisin sektiohaavasta (ellei tietenkin ole kyse siitä että vauva ei mahdu alakautta ulos).
Itse siis sain viikolla 36+0 sektiopäätöksen viikolle 39+0, kyllä sai jännittää ihan sitäkin, vaikkei mitään oireita synnytyksen alkamisesta ollutkaan...
 
ReetaLeena

Hei vaan kaikille!

On se vaan kumma tämä ainainen sektio vs. alatiesynnytys keskustelu. Itse jouduin kiireelliseen sektioon kärsittyäni jo yli 30h supistuksia (parempi olisi ollut leikata suoraan, mut ei suostuttu). Kyllä se vaan niin on, että jokainen päättää itse omasta kehostaan ja tietää mihin pystyy ja mihin ei. Erikoista, että nykyään vielä pitää keskustella tyyliin onko oikeutta vaatia leikkausta vai ei ja onko sitten huonompi äiti. Mielestäni jokaisen naisen perusoikeus on itse päättää kehostaan ja siitä mitä sillä tekee. Se joka haluaa leikkauksen se hänelle suotakoon, sitä vartenhan niitä verojakin maksetaan. Ja oli synnytystapa kumpi tahansa niin aivan takuulla ei kivutta säästy kukaan, joten on älytöntä paasata aina vain alatiesynnytyksen puolesta ja pelotella leikkauksen riskejä. Riskejä on kyllä olemassa, mutta niin on elämässä joka asiassa.
Onnea kaikille samanarvoisille nykyisille ja tuleville sektio sekä alatiesynnytys äideille... :heart:
 
sektiopäätös
Kiitos vastauksesta "Toinen pelokas". Näitä asioita pohtii vain väistämätä vaikka kuinka haluaisi olla päivän ajattelematta. Niin minäkin päättelin, että kyllä ne leikkaavat, jos tilanne on siihen hyvä vauvaa ajatellen. Olisi kiva vain saada leikkauspäivä mahdollisimman pian kun en sitä vielä viikolla 35+5 saanut.
 
Anna-Lea sulla tais olla kokemusta kättärillä jostain tympeästä lääkäristä?! Saanko kysyä nimeä tai nimikirjaimet ja oliko mies vai nainen.. Mulla oli kans eka lääkärikäynti inhottava kokemus, mut nyt on ollu sen jälkeen aina kiva lääkäri!

Nyt omaa napaa.. elikkäs mulla on nyt sit vika käynti rv38 jolla annetaan sitten se sektiopäivä ja muutenkin vähän suunnitellaan tulevaa. Mun mielestä aika myöhään tuo aika on, mut ei kai sillä oo paljoakaan merkitystä kun kuitenkin sen tulen saamaan. Toivon vaan et olis kiva lääkäri tolla vikalla kerralla joka ei kaikkea uudestaan alkais tenttaa ja kyseenalaistaa. Osaako kukaan muuten sanoa et saako noin "lyhyellä" varotusajalla kuinka helposti sen ajan sektioon? Mietin vaan et tosta vikasta käynnistä jo suunnilleen viikon kuluttua olis mun mielestä hyvä saada se aika!! En kuitenkaaan haluis et kiireellisenä jouduttais leikkaa! Toivottavasti ne ei edes yritä tarjota mulle leikkauspäivää johonki rv39+6!! :\|
 
Ninni -71
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2006 klo 09:53 Toinen pelokas kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2006 klo 09:24 sektiopäätös kirjoitti:
Samoin lääkäri sanoi, että sektio mahdollinen, jos syntyy aikaisemmin, jos ei suostu alatiesynnytykseen. Onko kokemuksia kuinka paljon joutuu "tappelemaan" tuollaisessa tapauksessa?
Sori että vastaan vaikkei ko. tapauksesta henk.koht. kokemusta, mutta kyllä vahvasti uskon, että jos alkaisit synnyttää ennen tuota 37+5 päivää, riittää vastaanotossa merkintä papereissa (ainakin itselläni oli sype-koodi neuvolakortissa) ja sinun painava sanasi siitä, ettet aio synnyttää alakautta. Sitten kun olet sektiopäätösen saanut, ei "haittaa" vaikka synnytys alkaisikin ennen suunniteltua sektiopäivää, sinut leikattaisiin päivystystapauksena. Toki silloinkin varmaan kysyisivät vielä varulta, oletko muuttanut mieltäsi alatiesynnytyksen suhteen.

Joo noin mullekkin ilmoitettiin. Eli jos on sektio aika päätetty, mutta alkaa syntyyn aikasempaa, niin silloin tehdään sektio päivystyksessä.
 
Hei,

yleistä kommenttia tähän aiheeseen.

Kävin eka kerran NKL:lla pelkopolilla lääkärillä, eikä se yrittänyt mua mitenkään käännyttää. Vaan kun sanoin heti, että haluan sektion ja kerroin miksi ja kuinka kauan olen sitä miettinyt, lääkäri totesi, että Suomi on sivistysvaltio, eikä ketään voi pakottaa synnyttämään. Sit lähinnä käytiin nopeasti läpi huonoja ja hyviä puolia, joista sain myös materiaalia. Ne tosin tiesin jo entuudestaan.

Ensi viikolla on sitten se kätilön käynti, jossa aion kysellä lähinnä sektioon liittyviä toimenpiteitä. Sen jälkeen olisi saatava se vika aika noin viikolle 36..vielä olen ainakin suht luottavainen siitä, että saan leikkauksen, vaikka sekin kyllä pelottaa, mutta vähemmän.

Tsemppiä muille ja kertokaa miten saitte loppuviikoilla sen päätöksen sitten..

25 vkoa
 
Hei,

enpä tiedä oikeastikaan nimeä, sillä neuvolakortissa lukee vain NKL, ja ilmoittautumisessa eivät kertoneet nimeä, vaikka kysyin, että kenelle olen menossa? Eivät kuulemma tiedä siellä alhaalla, kuka ottaa ylhäällä vastaan..erikoista..nimikyltistä en muista mitään, kun keskityin vain itse asiaan posket punaisena..
 
sektiopäätös
Mihin saakka muilla äideillä on pelkosektiopäätöstä ja sektioajan varausta venytetty. Itsellä viimeinen käynti vasta vko 37+5. Saakohan sektioajan vko:lle 39 noin lyhyellä varoitusajalla. Kannattaisikohan ottaa yhteyttä ä-polille ja pyytää aikaisempaa aikaa...
 
nenä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2006 klo 10:21 nessu kirjoitti:
Hei,

enpä tiedä oikeastikaan nimeä, sillä neuvolakortissa lukee vain NKL, ja ilmoittautumisessa eivät kertoneet nimeä, vaikka kysyin, että kenelle olen menossa? Eivät kuulemma tiedä siellä alhaalla, kuka ottaa ylhäällä vastaan..erikoista..nimikyltistä en muista mitään, kun keskityin vain itse asiaan posket punaisena..
Saat tietää nimen kun pyydät epikriisin. Siitä näet myös mitä lääkäri on kirjoittanut sinusta. Esim että olitko hyökkäävä vai rauhallinen jne.
Jos hoitajat jostain syystä ei halua lähettää sinulle epikriisiä eli lääkärin kirjauksia tuolta käynniltä (mikä heidän on lainmukaan kyllä tehtävä koska ihmisellä on oikeus tietää omat asiansa) niin voithan lukea kansiosi kun seuraavan kerran jonotat lääkärille.
Näin mäkin tein. Siis nehän pitää niitä lääkärille odottavien potilaidenkansioita siinä oven ulkopuolella. Siitä voi ottaa kansionsa ja lukea ja kattoa edelliskertojen lääkäreiden nimet. ;)
 
vieras81
Olin eilen yksityisellä gynellä puhumassa eml-sektiosta! Lupasi tehdä =) Aika sovittiin alustavasti rv:lle 37+3.

Hän kysyi syytä sektiohaluuni. Kerroin, että tulin varhaisnuoruudessani opettajani hyväksikäyttämäksi, ja sen seurauksena useisiin gynekologisiin toimenpiteisiin. Enempää ei tarvinnut kertoa. Hän kysyi olenko käynyt pelkopolilla, vastasin, että en, koska en tahdo keskustella aiheesta enempää. Se riitti! Luoja miten helpottunut olen :)

tsemppiä kaikille pelkureille =)
 
vieras81
En tiedä vielä lopullista hintaa, mutta olettaisin 1000 riittävän kaikkiin kuluihin.

Minä laitoin mailia kotikaupunkini suurimpiin yksityisiin lääkäriasemiin ja kyselin kenellä heidän gyneistä on eml-oikeudet (nimittäin harvalla on). Sain kahden lääkärin yhteystiedot ja heti seuraavalle viikolle ajan valitsemalleni lääkärille.
 

Yhteistyössä