SOKERIKLUBI

Moi!

Haluaisin kertoa teille vähän omia kokemuksiani, jos ne vaikka auttaisivat motivoitumaan ja ottamaan diabeteksen riskit todesta... Eli mulla ei ollut ekassa raskaudessa mitään ongelmia, mutta viime kerralla olikin sitten monen laista, joista yksi ongelma oli juuri raskausdiabetes. Lyhyesti: en noudattanut ruokavaliota kovin tarkasti, koska en tajunnut millaisesta asiasta todella on kyse. Synnytyksen jälkeen (kaksi isoa vauvaa, molemmat noin 3,5 kg viikolla 36), toisen vauvan verensokeri oli 0,0. Vauva oli kaksi viikkoa vastasyntyneitten teholla glukoositiputuksessa (eli tippakanyylien laittoa useampaan kertaan ja kantapäät pistettiin monta kertaa päivässä kun sokeria piti seurata), ja sen jälkeen käytiin vuosi seurannassa sairaalassa, kun piti varmistaa, oliko pitempiaikaista haittaa jäänyt. Onneksi poika on nyt terve kaksivuotias.

Olin myös toki kuullut, että raskausdiabetekseen liittyy kohonnut riski kakkostyypin diabetekseen sairastumiseen, mutta suhtauduin siihenkin lähinnä niin, että hällä väliä, siihen sairastutaan vasta joskus mummona. Viime keväänä lääkäri totesi, että joo, tämähän on vain ajan kysymys kun arvot on ihan pielessä, sairastutko viiden vai kymmenen vuoden kuluttua. Ja ikää mulla on 30v.

Eli tässä tätä totuutta, itse sain nämä asiat omalle kohdalle päin näköä kun en uskonut neuvoja. Nyt olen saanut härkää sarvista ja tiputtanut painoa liki 10kg, elämäntapojen muutos on elinikäinen. Jos vaikka tarvitsisin ne lääkkeet vasta monen vuoden päästä.

Toivon hurjasti motivaatiota kaikille raskausdiabeteksen kanssa painiskeleville, parempi se on kuitenkin itse kärsiä makeanhimonsa kanssa kuin katsoa vauvansa kärsivän vastasyntyneenä siksi, että äiti halusi herkutella.
:/
 
harmaa kipsu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 17:34 Seltsu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 17:18 linnea75 kirjoitti:
oli niitä vieraita ja kuljin polkua kaitaa, kun piti niitä sokereita mitata: söin tosin yhden palan mustikkapiirakkaa,mut silti oli nyt parhaat arvot kahdelta päivältä miun rd-historiassa. alkaa ruokavalio vaikuttaa.

oli puhetta niistä puuron hiilareista. miulle puuro käy
Valaiskaa mua tyhmää, mutta siis onko tosiaan niin, että kun ruokavaliota noudattaa säännöllisesti ja liikkuu ja muutenkin siis elää terveellisesti, niin nuo arvot pysyy parempina helpommin? Mä en saa nyt millään ajatustani selkeästi tähän näytölle kirjotettua, äh... Siis esim. kun mulla on paastoarvo lähes joka mittauksessa ollu himpun verran yli sen sallitun 5:n, niin kun tässä nyt sitkeästi olen dieetillä, niin sen saan laskettua alle 5:n? Äh, en mä tiedä tajusitteko... :D

Puuro muuten käy myös mulle. Ei oo ainakaan aamiaispuuron jälkeen ollu kertaakaan mitään pomppausta liian korkeelle.
Ei kai se kaikilla toimi se ruokavalion pitäminen, Mutta kyllä se on tosi iso apu. Jos sulla on vaan vähän yli 5 se paastoarvo niin kannattaa ainakin yrittää... Mulla tehos ruokavalio. Tosin en ole mitannut sokereita sen ekan viikon jälkeen kun ne oli sillon kaikki kunnossa. Olin tosin jo sillon ollut 2vk tarkalla dieetillä.

Sitten joku sanoi että oli sortunut ruisleipään illalla. Ihan ok mun mielestä. Mieti vaikka sitä että minä sorruin sokeri-hunaja-muroihin...
Jos siihen ruisleipään liittää kinkkuleikkelettä ja vaikka 30 tai 40 prossasta margariinia niin ei kai se nyt niin paha ole. Ennemmin ruisleipä kun mun suurin himo kebappi... Nyttenkin meinaan kokoajan tilata kotiin ison tulisen rullan :p
Pakko odottaa perjantaihin :\|

TSEMPPIÄ KAIKILLE Me pystytään mihin vaan!
 
harmaa kipsu


- paino ennen raskautta / nyt 99/102
- raskausviikot 33+6
- monesko odotus 4
- onko aiemmin ollut rd:tä ei
- onko suvussa diabetestä isällä todettiin 2 tyypin pari kuukautta sitten
- kuinka rd todettiin. sokerirasitus rv30
- kuinka usein mittaatte sokerit Sen yhden viikon ajan 3 päivänä
- millaisia arvoja yleensä saatte kaikki ok
- mikä arvo koholla helpoiten / useimmiten ihan eka
- onko lääkitystä rd:een ei

Nyt on alkanut lipsua toi syöminen mutta painoa ei ole kovin paljon tullut. Toivottavasti ei tulekaan enää kun ihan 2-3kg.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 19:59 harmaa kipsu kirjoitti:
- paino ennen raskautta / nyt 99/102
- raskausviikot 33+6
- monesko odotus 4
- onko aiemmin ollut rd:tä ei
- onko suvussa diabetestä isällä todettiin 2 tyypin pari kuukautta sitten
- kuinka rd todettiin. sokerirasitus rv30
- kuinka usein mittaatte sokerit Sen yhden viikon ajan 3 päivänä
- millaisia arvoja yleensä saatte kaikki ok
- mikä arvo koholla helpoiten / useimmiten ihan eka
- onko lääkitystä rd:een ei

Nyt on alkanut lipsua toi syöminen mutta painoa ei ole kovin paljon tullut. Toivottavasti ei tulekaan enää kun ihan 2-3kg.
Unohdin ton mun pituuden eli 160cm ja millit päälle :D
 
[Seltsu kirjoitti"]
Valaiskaa mua tyhmää, mutta siis onko tosiaan niin, että kun ruokavaliota noudattaa säännöllisesti ja liikkuu ja muutenkin siis elää terveellisesti, niin nuo arvot pysyy parempina helpommin? Mä en saa nyt millään ajatustani selkeästi tähän näytölle kirjotettua, äh... Siis esim. kun mulla on paastoarvo lähes joka mittauksessa ollu himpun verran yli sen sallitun 5:n, niin kun tässä nyt sitkeästi olen dieetillä, niin sen saan laskettua alle 5:n? Äh, en mä tiedä tajusitteko... :D

terve seltsu!

niin, en mie tiedä mitään absoluuttista faktaa, kun olen pähkäillyt tätä asiaa vasta kuukauden päivät.

voishan se olla, et kun alkaa tietämään miten sokerit saa pysymään tasapainossa ja tietää miksi on milloinkn huono olo jne. niin arvot sattaa parempaan suuntaan lähteä (siitä epäselväsvästä ilmaisusta nyt tää oli kyllä malliesimerkki). ja kai se painon laskeminen vaikuttaa myös.

miull on ollut ongelmalllisin toi päivällisen jälkeinen arvo ja se näyttäis nyt tasaantuneen silleen, et syön 1-2 (päivälliseen normaalisti kuuluvaa) ruisleipää aikaisemmin ja sit vastaavasti siirrän päivällistä n. tunnilla, niin ei sit päivällisellä tarvise syödä niin paljon ja ei sokrut sit nouse.

mut tää miun arvo-ongelmahan oli helpommin ratkaistavissa, kun siulla, jolla se paasto arvo tökkii. mites iltapala? olisko siinä jotain säätövaraa?

:attn: paastoarvon kanssa painiskelevat, kertokaahan nyt tähän ongelmaan joku taikatemppu, miten sen sais alemmaksi?

mie nyt vähän töötötän tätä viidakkorumpuu, jos ei haittaa? ;)

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 18:06 nonna kirjoitti:
Moi!

Haluaisin kertoa teille vähän omia kokemuksiani, jos ne vaikka auttaisivat motivoitumaan ja ottamaan diabeteksen riskit todesta... Eli mulla ei ollut ekassa raskaudessa mitään ongelmia, mutta viime kerralla olikin sitten monen laista, joista yksi ongelma oli juuri raskausdiabetes. Lyhyesti: en noudattanut ruokavaliota kovin tarkasti, koska en tajunnut millaisesta asiasta todella on kyse. Synnytyksen jälkeen (kaksi isoa vauvaa, molemmat noin 3,5 kg viikolla 36), toisen vauvan verensokeri oli 0,0. Vauva oli kaksi viikkoa vastasyntyneitten teholla glukoositiputuksessa (eli tippakanyylien laittoa useampaan kertaan ja kantapäät pistettiin monta kertaa päivässä kun sokeria piti seurata), ja sen jälkeen käytiin vuosi seurannassa sairaalassa, kun piti varmistaa, oliko pitempiaikaista haittaa jäänyt. Onneksi poika on nyt terve kaksivuotias.

Olin myös toki kuullut, että raskausdiabetekseen liittyy kohonnut riski kakkostyypin diabetekseen sairastumiseen, mutta suhtauduin siihenkin lähinnä niin, että hällä väliä, siihen sairastutaan vasta joskus mummona. Viime keväänä lääkäri totesi, että joo, tämähän on vain ajan kysymys kun arvot on ihan pielessä, sairastutko viiden vai kymmenen vuoden kuluttua. Ja ikää mulla on 30v.

Eli tässä tätä totuutta, itse sain nämä asiat omalle kohdalle päin näköä kun en uskonut neuvoja. Nyt olen saanut härkää sarvista ja tiputtanut painoa liki 10kg, elämäntapojen muutos on elinikäinen. Jos vaikka tarvitsisin ne lääkkeet vasta monen vuoden päästä.

Toivon hurjasti motivaatiota kaikille raskausdiabeteksen kanssa painiskeleville, parempi se on kuitenkin itse kärsiä makeanhimonsa kanssa kuin katsoa vauvansa kärsivän vastasyntyneenä siksi, että äiti halusi herkutella.
:/

:hug: :hug: :hug: kiitos motivoinnista ja hyvää vointia!
 
Nyt galluppiin!
- paino 74/ 77 (kävi jo 84:ssä)/158cm
- 33+1- kolmas raskaus (yksi niistä meni kesken). ekassa iso vaavi, ei tulllut alakautta syystä&toisesta. seuraava synnytys ja erityiseti tapa jännittää sairaasti...
- eka kerta rd, mut viimeksi paino nousi 90kg:n asti. söin sikana suklaatia.
- ei diagnosoitu, mutta kovasti janoista ja pissahätäistä porukkaa muutikin,kun mie.
- rd todettiin sokerirasituksessa: arvoilla 4,8/11,1/9.3
- neuvolassa neuvottiin useammin, mut äitipolin mukaan kahtena päivänä, kerran kahdessa viikossa ja kahdeksan kertaa päivässä riittää.
- tällä hetkellä riemuvoitto: ekan kerran ei kohonneita!!!! jippijajee!
- koholla helpoiten päivällisen jälkeen (ei vikassa mittauksessa: jippija jee toiseen kertaan)
- ruokavalio riittää ja satunnaisesti lisääntyneet kävelyretket eli liioitellusti sanottuna liikunta.

- meinaan jatkaa ruokavaliota (varmaan isommalla kcal-määrällä myös synnytsen jälkeen, imetyshän vie 700kcal) tavoitteena parempi laatu elämän ja pelotteena alaraaja-amputaatio ja sokeus.

:kieh: kaikki tämä tapahtuu toivonmukaan teidän tuellanne :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 20:22 linnea75 kirjoitti:
:attn: paastoarvon kanssa painiskelevat, kertokaahan nyt tähän ongelmaan joku taikatemppu, miten sen sais alemmaksi?

mie nyt vähän töötötän tätä viidakkorumpuu, jos ei haittaa? ;)
Ei haittaa, kiitos vaan! :) Tässä taannoin soitin neuvolaan kysyäkseni hiivatulehduksen tuloksia ja samalla kerroin tosta paastoarvosta. Täti sano vaan, että älä ainakaan missään nimessä panttaa iltapalan syöntiä, eli syöt ihan kunnon iltapalan. Huvittavaa sikäli, että just sillon kun olin saanut paastoarvoksi ekan kerran sen alle 5, olin edellisiltana syönyt ruisleipää vähän runsaammin ja vielä kääretorttuakin... :D
 


Ei haittaa, kiitos vaan! :) Tässä taannoin soitin neuvolaan kysyäkseni hiivatulehduksen tuloksia ja samalla kerroin tosta paastoarvosta. Täti sano vaan, että älä ainakaan missään nimessä panttaa iltapalan syöntiä, eli syöt ihan kunnon iltapalan. Huvittavaa sikäli, että just sillon kun olin saanut paastoarvoksi ekan kerran sen alle 5, olin edellisiltana syönyt ruisleipää vähän runsaammin ja vielä kääretorttuakin... :D
[/quote]

ruisleipä onkin loistava iltapala! kuituja,kuituja... mie tein eilen kaalikeittoa, ja voi että, miten hyvältä se tuoksuikaan! ja päivällä (kun oli niitä vieraita, oikein kivoja tyyppejä) söin makiata. illalla oli sitten nälkä .yleensä ei sillä alussa olevalla ruokavaliolla ole nälkä illalla. nyt on sit paino taas noussut hiem. no, nyt skarppaillaan tänään ja hyvä tulee.
 
masunen

Tässä mun vastaukset:
- paino ennen raskautta 76 / nyt 82 (pituus 170)
- raskausviikot 19+4
- kolmas odotus
- tokassa raskaudessa todettiin rd sokerirasituksessa, johon jouduin ekan vauvan ison koon takia 4500g/54 cm
- äidillä on kakkostyypin diabetes, samoin miehen äidillä, ei siis kovin hyvät geenit vauvalle siinä suhteessa (muutenhan loistavat, hihihii)
- rd:tä ei ole vielä todettu tässä raskaudessa, sokerirasitus tehdään sitten 25 viikon paikkeilla, virtsassa ei ole ollut sokeria, mutta ei ollut aiemmissakaan raskauksissa
- siispä en mittaile vielä sokereita
- ei lääkitystä, viimeksi selvisin dieetillä

En sitten tiedä onko tavatonta että rd ei uusisikaan seuraavassa raskaudessa, jos on kerran todettu? Toivossa voi elää kunnes varman tiedon saa, mutta tavallisempaa taitaa olla, että kun siihen on taipumus, niin riski on aika iso että se uusii kaikissa raskauksissa?? Mutta jos siihen vois vaikka vaikuttaa terveellisemmällä ruokavaliolla jo alkuraskaudesta, niin aina kannattaa yrittää. Reipas liikunta mulla on tosi hankalaa ärtsyjen liitoskipujen takia, jotka iskee heti kun vähänkin pidempään tai nopeammin yrittää kävellä. Siispä harrastan jo nyt melkoista ankkakävelyä välillä, tosi ärsyttävää, mutta en voi sille mitään... :/
 
Mammazilla
Minulla oli raskausdiabetes -98. Oli painoa vähän liikaa raskauden alkaessa, se varmaan altisti. Noudatin orjallisesti dieettiä, eikä ongelmia ollut raskauden tai synnytyksen kanssa. Raskauskiloja tuli 6, lapsi 3240 g rv 40+0.

2001 sitten puhkesi diabetes, vieläpä ykköstyyppi. Hoidon alettua (monipistoshoito, tietenkin) paino nousi 10 kg parissa kuukaudessa. Pari vuotta pysyi diabetes hyvin hallinnassa, kunnes alkoi ilmetä 30 mmol arvoja. Insuliinia säädettiin ja säädettiin, kunnes piikitin 4 ky/10 hh. Lääkäri totesi, että minulla on sekä 1- että 2-tyypin diabtes, jonkinlainen sekamuoto.

Nyt kun sitten tulivat vauvahaaveet, joudun odottelemaan lääkäriltä lupaa saada YRITTÄÄ raskautta. Huono hoitotasapaino vaikuttaa edelleen, se korjaantuu hitaasti. Syyskuun alussa kuulen, heltiääkö lupaa. Riippuu ihan pitkäaikaissokerista, joka on nyt laskenut 7.7:n pahimmasta 8.5:stä. Olen naistenklinikalla "raskauden suunnittelussa".

Ei tämän kanssa ole leikkimistä.
 
Elisa
Tässä mun tiedot:

- 73kg/79kg (169cm)
- 27+3rv
- toinen odotus (ekassa raskaudessa paino nousi 10 kiloo 75kg:aan kun olin ruokavaliolla)
- ekassa raskaudessa todettiin, olin ruokavaliolla
- suvussa ei ole
- sokerirasituksessa kävin
- nyt mittailin 6 päivänää 4xpv, huomenna taidan saada uudet ohjeet
- paastoarvo heittää..
- ei lääkitystä

 
28.07.2005 klo 10:00 Mammazilla kirjoitti"]
Minulla oli raskausdiabetes -98. Oli painoa vähän liikaa raskauden alkaessa, se varmaan altisti. Noudatin orjallisesti dieettiä, eikä ongelmia ollut raskauden tai synnytyksen kanssa. Raskauskiloja tuli 6, lapsi 3240 g rv 40+0.

2001 sitten puhkesi diabetes, vieläpä ykköstyyppi. Hoidon alettua (monipistoshoito, tietenkin) paino nousi 10 kg parissa kuukaudessa. Pari vuotta pysyi diabetes hyvin hallinnassa, kunnes alkoi ilmetä 30 mmol arvoja. Insuliinia säädettiin ja säädettiin, kunnes piikitin 4 ky/10 hh. Lääkäri totesi, että minulla on sekä 1- että 2-tyypin diabtes, jonkinlainen sekamuoto.

Nyt kun sitten tulivat vauvahaaveet, joudun odottelemaan lääkäriltä lupaa saada YRITTÄÄ raskautta. Huono hoitotasapaino vaikuttaa edelleen, se korjaantuu hitaasti. Syyskuun alussa kuulen, heltiääkö lupaa. Riippuu ihan pitkäaikaissokerista, joka on nyt laskenut 7.7:n pahimmasta 8.5:stä. Olen naistenklinikalla "raskauden suunnittelussa".

Ei tämän kanssa ole leikkimistä.

jaksamista sinulle.

todella hienoa, että kerroit kokemuksista.

pitäis varmaan pritata tämmöiset esimerkit jääkaapin oveen, että muistaisi pitää painostaa huolta myös sitten hamaassa tulevaisuudessa.

vaikka sinulla, kun tuli sekin ykköstyyppi, niin ei olisi varmaan auttanut edes päällään seisominen. sehän voi tulla laihoille lapsilekin vaikka flunssan seurauksena, näin olen kuullut. geenitkin vaikuttaa.

pidän peukkuja, että sokerit nyt pian tasaantuisivat ja pääsit tilaamaan sitä pikkuista!

*kumaraa* ja

[/quote] :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 21:48 Seltsu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 20:22 linnea75 kirjoitti:
:attn: paastoarvon kanssa painiskelevat, kertokaahan nyt tähän ongelmaan joku taikatemppu, miten sen sais alemmaksi?

mie nyt vähän töötötän tätä viidakkorumpuu, jos ei haittaa? ;)
Ei haittaa, kiitos vaan! :) Tässä taannoin soitin neuvolaan kysyäkseni hiivatulehduksen tuloksia ja samalla kerroin tosta paastoarvosta. Täti sano vaan, että älä ainakaan missään nimessä panttaa iltapalan syöntiä, eli syöt ihan kunnon iltapalan. Huvittavaa sikäli, että just sillon kun olin saanut paastoarvoksi ekan kerran sen alle 5, olin edellisiltana syönyt ruisleipää vähän runsaammin ja vielä kääretorttuakin... :D
Moro!
Mulla oli kans just toi paastoarvo joka heitteli. Siitähän mä alun perin myös jäin kiinni. Sain sen tasaantuun just syömällä ihan normaalin iltapalan, ruisleipää ym. Sen jälkeen ei ollu mitään "outoo" mittaustuloksissa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2005 klo 14:38 Kipinätär kirjoitti:
Lipsuin taas eilen illalla \|O :ashamed: :ashamed: :ashamed:
Niin mäkin. Mä söin ihan liikaa, okei, ruisleipää vain ja pari vaaleaa täysjyväleipää, mutta määrällisesti liikaa. Ja aamun paastoarvo oli 5,4. Mä en tiedä, tiedättekö te, voiko stressi/väsymys/v*tutus nostaa verensokereita?! Musta kyllä tuntuu myös siltä. 10 kk esikoistyttö oli eilen ja myös tänään ihan katastrofaalisen kiukkuinen, missään ei ollut hyvä, me alotettiin tytön huoneen remontointi vielä niin jotenkin on vaan pinna niin kireellä... Senkin takia tietysti repsahdin pienimuotoisesti eilen illalla.

Kipinätär, tsemppiä. Ja muutkin. Kyllä me noustaan vielä.
 
Mammazilla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2005 klo 15:15 Seltsu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2005 klo 14:38 Kipinätär kirjoitti:
Lipsuin taas eilen illalla \|O :ashamed: :ashamed: :ashamed:
Mä en tiedä, tiedättekö te, voiko stressi/väsymys/v*tutus nostaa verensokereita?!

Kyllä voi. Verensokeria voi laskea vain yksi hormoni (insuliini), mutta nostaa voi 19 eri hormonia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2005 klo 15:28 Mammazilla kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2005 klo 15:15 Seltsu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2005 klo 14:38 Kipinätär kirjoitti:
Lipsuin taas eilen illalla \|O :ashamed: :ashamed: :ashamed:
Mä en tiedä, tiedättekö te, voiko stressi/väsymys/v*tutus nostaa verensokereita?!

Kyllä voi. Verensokeria voi laskea vain yksi hormoni (insuliini), mutta nostaa voi 19 eri hormonia.
Kiitos tiedosta, tuo lohdutti! =)
 
28.07.2005 klo 15:15 Seltsu kirjoitti"]
[28.07.2005 klo 14:38 Kipinätär kirjoitti"]
Lipsuin taas eilen illalla \|O :ashamed: :ashamed: :ashamed:

Niin mäkin. Mä söin ihan liikaa, okei, ruisleipää vain ja pari vaaleaa täysjyväleipää, mutta määrällisesti liikaa. Ja aamun paastoarvo oli 5,4. Mä en tiedä, tiedättekö te, voiko stressi/väsymys/v*tutus nostaa verensokereita?!


täälläkin lipsuttiin... :ashamed: leipää, kaalilkeittoa, sikana porkkanoita ja viel jotain, en edes muista mitä, mut hämärä mielikuva, et kyl siinä jotain on täytynyt viel olla...

väsyneenä myös retkahtaa helpommin. on tää aikamoista, kun raskaana on muutenkin herkässä tilassa ja sit viel nää vaivat.

päivissä on se hyvä puoli, et ne kestää vaan 24h ja sit jo tulee uusi ja uljaampi. tää ei nyt ollut viel semmonen, mut ehkä huominen. ja miun mielenlaatu on tämmönen karjalainen,joka itkee ja nauraa samaan hengenvetoon...

mitenkähän jos syö kaalilaatikkoa, niin päteeköhän siihenkin puolet salaatia-lautasmalli? kun mie yritin lounaaksi syödä puolet salaattia ja puolet sitä laatikkoa ja olen ollut hirveen nälkänen koko päivän.

mies tuumas, et se kaali varmaan "palaa nopeemmin" eli ei kai siitä saa niin paljon energiaa, kun esim. perunasta ja kastikkeesta (mihin toi lautasmalli käy just. eli neljännes pottua, neljännes kastiketta). ja tietty leivät lisäksi. oli siinä laatikossa kyllä possun jauhelihaa ja tummaa riisia seassa ihan runskisti.

*aah, kylläpä sokeriton sisu on nam*

ihan hullun hommaan vääntää tälleen rautalangasta mitä sitä suuhunsa pistää. mut hyvä, et meillä on tää ryhmä ja viel ihan ilmatteeks, jos vertaa vaikka painonvartioihin. joka kyllä sekin on ilmeisen tehokas ryhmä "normaaleille painonpudottjille", mut aika hyvin meiltä tälleen nollabudjetilla.

;)
 
Mammazilla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2005 klo 16:29 linnea75 kirjoitti:
mitenkähän jos syö kaalilaatikkoa, niin päteeköhän siihenkin puolet salaatia-lautasmalli? kun mie yritin lounaaksi syödä puolet salaattia ja puolet sitä laatikkoa ja olen ollut hirveen nälkänen koko päivän.
No, jos kaalilaatikko on tehty suhteessa max 1 osa lihaa - max 1 osa riisiä - min 2 osaa kaalia, niin sehän on lautasmallin mukaista jo itsessään :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2005 klo 16:37 Mammazilla kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2005 klo 16:29 linnea75 kirjoitti:
mitenkähän jos syö kaalilaatikkoa, niin päteeköhän siihenkin puolet salaatia-lautasmalli? kun mie yritin lounaaksi syödä puolet salaattia ja puolet sitä laatikkoa ja olen ollut hirveen nälkänen koko päivän.
No, jos kaalilaatikko on tehty suhteessa max 1 osa lihaa - max 1 osa riisiä - min 2 osaa kaalia, niin sehän on lautasmallin mukaista jo itsessään :)
tänks!!!! ihanaa, kun jollain ajatus kulkee. mie olen vähän blondi luonnoltain, katsos. ja eihän se järki nälkäsenä kulje ;)
 
D-mamma harmaisena
Heip
Tää päivä on sit menny ihan harakoille.Oltiin kylässä ja jälkkärinä oli sellasta törkeen hyvää kakkua,varmaan se 1200 kaloria/viipale..En onneks syöny kun yhden palan!!
 
D-mamma harmaisena
Ja vastauksia kysymyksiin..

-paino 72 ennen ja nyt..pituus 163
-rv 7
-kolmas,raskauksia takana 5
-viimeeks insuliini hoitoinen rd viikosta 24 aloin piikittää
-suvussa ei kummankaan tyypin d:tä,miehellä 2tyypin (siis on tartuttanut minuun!!)
-tässä raskaudessa ei vielä todettu,mutta todetaan koska paastot on 6..viimeks todettin sokerirasituksessa.
-en vielä mittaile kuin satunnaisesti..jos on huono olo tms =)
-paastot 6. reilu tunti päivällisen jälkeen yli 7..
-paasto kai se pahin on
-yritän käkkiä tällä ruokavaliolla mahdollisimman pitkään,ens ma on eka neuvola..
 

Yhteistyössä