Sokerirasituskoe

  • Viestiketjun aloittaja Loka
  • Ensimmäinen viesti
Loka
Onko kukaan muu raskaana oleva joutunut sokerirasituskokeeseen VAIN sen takia että painoindeksi on se 25 eli alaraja testiin ?
Mie oon hoikka mut painoindeksi oli tuo 25 ennen raskautta ( nyt on kaks kiloa tippunu, viikkoja 13+6 )
Tosi kiva mennä vaan tuon takia, kun työhön se on niin vaikea sovittaa. Yritinkin neuvotella th:n kanssa että joskos menisin vasta sitten jos ilmenee muuta syytä tehdä tuo testi. ( esikoinen oli 3180g ja 49 cm ) eli ei suuri ollu hänkään.


Niin joo, ja voishan sitä sitte vähän kertoa että millähän viikoilla se tehdään ? kauan siinä YHTEENSÄ menee, tiedän että useampi tunti ?
Entä monta verikoetta pitää sisällään ? Miltä se litku oikeasti maistuu ? Ja kauan pitää paastota ? Ja kaikki muukin tieto kiitos =)


Loka ja Tirriäinen, 13+6 :heart:
 
vieras
Minä olin tuon takia kokeessa.

Pari tuntia siinä menee ja kolme verikoetta otetaan. Edellisestä illasta paastotaan (yleensä aamulla tuo testi). Ja se litku maistui hiilihapottomalta kokikselta, vaikka siinä hiilihappoja olikin.
 
Loka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olin tuon takia kokeessa.

Pari tuntia siinä menee ja kolme verikoetta otetaan. Edellisestä illasta paastotaan (yleensä aamulla tuo testi). Ja se litku maistui hiilihapottomalta kokikselta, vaikka siinä hiilihappoja olikin.
Kiitos =)

Tää tuntuu vaan jotenki niin hassulta ku en oikeesti ole ylipainonen vaan hoikkarakenteinen =) Mutta, käytävä se on, ei auta.
Eniten tässä kuitenkin häiritsee se että vaikeuttaa ja aiheuttaa ongelmia miun työhön ( neuvola, labrat ( miul kilpirauhasen vajaatoiminta ) , ultrat, lääkärit jne. ) on jo miusta ollu niin paljon että... oisin tämän ylimääräsen halunnut välttää :D
 
Tuosta litkusta, sitä taitaa olla kahdenlaista liikenteessä. Mun juomani oli sellaista kirkasta, ei hapollista ja maistui...niin miltä... ei oikein miltään mutta pahaa se oli :/ Ei niin pahaa, että ykä ois tullu, mutta ei hyvääkään.
Täällä Lahdessa sinne mennään aina kello 7.30 ja kestää tosiaan sen parisen tuntia. Ja ed. illasta paastotaan, niinkuin jo kerrottiinkin.
 
No minä en ollut pelkästään tuosta syystä, mutta ei mullakaan kummosia syitä ollu.. Mutta jos mulla olis painoindeksi tuon 25, niin en menis siihen kokeeseen.. Eka raskaudessa jouduin kans siinä käymään ja mulla tuli siellä ihan älyttömän hirvee olo ja meinasin pyörtyä sinne.. Toisella kerralla ei tullut niin huono olo, ku sain mennä heti maate yhteen huoneeseen.. Litku... Eka kerralla mulla oli sitä "cokiksen" makuista juomaa ja se oli mun mielestä ihan jees.. Toisella kertaa oli sitä mitä lie sokerilitkua onkaan ja se oli ihan hirveää.. Tuntu, että jos olis vielä hörppy pitäny ottaa, niin ulos olis tullu.. Tässä mun mielipide.. Ja ei mullakaan paljon yli sen 25 ollu se painoindeksi, mutta ekaraskaudessa meinas sokerit nousta, mutta ei kyllä paljon ja sitte raskaudet on alkanu kumpikin clomifenin avulla ja silloin kuulemma on hyvä käydä siinä rasituksessa.. Kuulin tämän vasta toisessa raskaudessa..
 
Loka
Mie vähän yritin niinku "kieltäytyä" nätisti mut ... sain sen kuvan etten itse tähän asiaan voi vaikuttaa :/
Painoindeksi on siis 24,jotain mutta pyöristettynä kuitenkin 25 :ashamed:
 
moi
Meillä rajana on 27. Mulla painoindeksi 26,5, ja ehkä joudun kokeisiin, katsotaan sitten lähempänä sanoi terkkari. PAino ei ole noussut yhtään, nyt vko 21, koskaan ei ole pissassa ollut mitään häikkää ja edellisessä raskaudessa kaikki meni normaalisti ja lapsi oli normaalipainoinen. Niin ja suvussa ei ole kellään diabetesta. Ärsyttää kyllä suuresti jos joudun kokeisiin, vaikka vapaaehtoinenhan se tietysti on.
 
Mä kävin ekalta tossa sokerirasituksessa ja tulokset oli normaaleita. NÄiltä muilta kahdelta en sitten suostunut menemään, osoitin kansalaistottelemattomuutta ja lupauduin menemään vasta sitten jos jotain aihetta ilmaantuu, pissassa sokeria tms. Verensokereita seurailin kyllä kotimittarilla.
 
vieras
Minä olen joutunut juuri tuosta syystä ja arvot heittelivät normaaleista. Neuvolan täti vielä tarkisti tuon BMI:n pariin kertaan, koska hänestä en näyttänyt niin painavalta. Jouduin vuorokausikäyrälle ja ruokavaliolle. Mitään oireita ei ollut, eikä sokeria löytynyt esim. virtsasta kertaakaan. Vähän päälle 2 tuntia siellä vierähtää, kannattaa ottaa vaikka lukemista mukaan, siellä pitäisi pysyä paikoillaan odottamassa. Juomana voi olla väljähtyneen makuista cola-juomaa tai kamalaa paksua sokerilitkua, molempiin olen törmännyt vuosien ja raskauksien mittaan. Kun tuloksista kerran narahtaa, niin se tietää automaattisesti mittauksia myös seuraavissa raskauksissa.
 
Loka
Mie en viitsisi turhaan mennä. Siis tottakai sitten jos pissasta jotain löytyy tai jos vauva vaikuttaa kasvavan suureksi. Mutta kun mitään sellaisia syitä ei ole niin tuntuu tyhmältä sumplata työaikoja ( muutenkin joudun niitä raskauden takia paljon sumplimaan ) vain tuon indeksin takia kun terveydenhoitajan omasta mielestäkin olen hoikka eli mitään viitteitä ylipainosta ei ole, paitsi tuo indeksi. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Loka:
Mie vähän yritin niinku "kieltäytyä" nätisti mut ... sain sen kuvan etten itse tähän asiaan voi vaikuttaa :/
Painoindeksi on siis 24,jotain mutta pyöristettynä kuitenkin 25 :ashamed:

tietenkin voit vaikuttaa, kai sinä olet aikuinen ihminen, ei sua kukaan pakota menemään sinne jollet tahdo. Toinen asia sitten on se, pidätkö itseäsi vai neuvolaa pätevämpänä arvioimaan asiaa ja siihen mulla ei ole mitään kantaa. :flower:
 
Mut laitettiin kans sokerirasituskokeeseen, kun painoindeksi oli 27. Piti olla vuorokausi syömättä ja juomatta tai lasin vettä sai aamulla juoda ettei tullu heikko olo. Se tökötti maistu kauheelle ja kolme vai neljä kertaako otettiin verikoe kahen tunnin aikana.
 
martina
Mä olin sokerirasituksessa vaikka BMI on 21. Isälläni on diabetes, joten sen takia sinne jouduin. Litku maistu ihan sokerilta ja sitä itseäänhän se olikin. Karseen makusta, yök! Meillä tuo koe tehdään 26-28 viikkojen välillä ja aikaa siihen piti varata 2 tuntia. 3 verikoetta otettiin, ensin 12 tunnin paastoarvo, sitten tunnin ja kahden arvot.

Niin ja syömättä ja juomatta piti olla 12 tuntia ennen koetta.

Miten sulla on painoindeksi 25 jos kerran olet hoikka? mistä se sitten koostuu? ihan uteliaisuuttani kyselen...
 
Kaa
Alkuperäinen kirjoittaja Ressu75:
Mut laitettiin kans sokerirasituskokeeseen, kun painoindeksi oli 27. Piti olla vuorokausi syömättä ja juomatta tai lasin vettä sai aamulla juoda ettei tullu heikko olo. Se tökötti maistu kauheelle ja kolme vai neljä kertaako otettiin verikoe kahen tunnin aikana.
Miksi ihmeessä sinun oiti olla syömättä ja juomatta VUOROKAUSI? 12 tunnin paasto on se normaali. Ihan ihmetyttää. Eihän tuo ole tervettäkään, jos ei saa juoda vuorokauteen...

:eek:
 
Salama McQueen
No eihän sinne pakko ole mennä, vaikka bmi olisi 38.

Mä en vaan voi oikeasti käsittää, miksi se rasitus koetaan niin kaameana asiana. Pullollinen litkua, muutama verikoe ja asia on varmistettu.

Raskausdiabetes voi olla vaikka tikkulaihalla, siitä ei ole kiinni. Todennäköisyys pyöreämmällä vaan isompi.

Ja tuo vauvan koko on murheista pienin, aina ne jollain tavalla ulos tulee. Verensokerin heittelyt, keltaisuus, uneliaisuus ja mahdolliset epämuodostumat on ne isoimmat murheet.

Ei noita rajoja turhan tähden ole keksitty, huolenpitoa ihmisiltä, jotka tietävät riskit.

T. Insuliinihoitoinen raskausdiabeetikko x 2, koskaan ei sokeria pissassa
 
äiti91-
jouduin itekki sokerin rasitus testiin vk 27 vaikka sikiö on normaalin kokoinen viikkoihin verrattuna ja ikinä ei oo virtsasta löytyny mitään poikkeavaa... Ei kyll ollu mikään mieltä ylentävä kokemus.. ``cola´´ litku oli todella kamalaa hyvä etten oksentanut kun jouduin juomaan sen...
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja martina:
Mä olin sokerirasituksessa vaikka BMI on 21. Isälläni on diabetes, joten sen takia sinne jouduin. Litku maistu ihan sokerilta ja sitä itseäänhän se olikin. Karseen makusta, yök! Meillä tuo koe tehdään 26-28 viikkojen välillä ja aikaa siihen piti varata 2 tuntia. 3 verikoetta otettiin, ensin 12 tunnin paastoarvo, sitten tunnin ja kahden arvot.

Niin ja syömättä ja juomatta piti olla 12 tuntia ennen koetta.

Miten sulla on painoindeksi 25 jos kerran olet hoikka? mistä se sitten koostuu? ihan uteliaisuuttani kyselen...
Lihas painaa enemmän kuin läski. Pelkkä painoindeksi ei sano ihmisen hoikkuudesta ja läskeistä mitään. Aktiiviurheilijoilla on usein painoindeksi yli 25 vaikka heillä ei olis tippaakaan ylimääräistä. Rasvaprosentti on parempi kuvaamaan sitä onko ihminen lihava vai ei.
 
Heilo
Minä olen menossa sokerirasitukseen tiistaina, jolloin rv 12+5. Itselläni on reilusti ylipainoa ja suuri sukurasite saada diabetes (tyyppi 1). Pyysin itse päästä mahd. aikaisin, että jos jotain ilmenee, niin päästään heti sitten hoitamaan.
Ainahan tuo tieto sairastumisriskistä on ollut tiedossa, mutta vasta nyt raskaana ollessa olen ottanut asian vakavasti.
 
kuikki
Ei se ole ainoastaan ylipainoisilla ihmisillä tuo raskausdiabetes. Taannoin juuri tuttavalla se oli eikä missään nimessä ole ylipainoinen, päinvastoin.

Itselläni on raskausdiabetes ollut useammassa raskaudessa, eikä koskaan pissassa ole ollut sokeria, ettei se välttämättä kerro tätä asiaa. Ja vauvat ovat olleet paremminkin pieniä kuin isoja. Ettei se aina mene saman kaavan mukaan.

Mutta pakkohan sinne ei tietty ole mennä
 
Terveydenhoitaja
Sokerirasitukseen "joutuu", jos on 25 v täyttänyt ensisynnyttäjä tai jos on painoindeksi yli 25 ennen raskautta, lisäksi muutama muu kriteeri.

Viitearvot on:

paastoarvo oltava alle 5,3
tunnin päästä otettavan arvon oltava alle 10
kahden tunnin päästä otettavan arvon oltava alle 8,6.

Sokerirasitusta edeltää 12 tunnin paasto, jolloin ei saa syödä eikä juoda mitään. Myöskään sokerirasituksen aikana labrassa ei saa suuhunsa laittaa mitään muuta kuin sen glukoosiliuoksen. Liuosta on 300 ml ja se on siis vettä, johon on sekoitettu 75 grammaa glukoosia. Sokerirasituskoe ei ole sikiölle vaarallinen, vaikka raskaana oleva kokeen aikana voisikin huonosti.
 

Yhteistyössä