Sunnuntait on perseestä!

vierailija
Asiasta toiseen: onkohan päättömällä myyräkuume? Löysin eilen rastaan, joka ei lentänyt pakoon mut ei valittanutkaan - ne miten ne valittaisi? Heinikossa makasi vaan... Toinen lintu oli kuollut kauan sitten mun syreenikujan varrelle. En käsitä, mikä muu siellä olisi, kun vettäkin on lähellä. Myyräkuumeessa täytyy ihminen viedä osatolle. Kestää pari viikkoa.
Voi se johtua niistä uusista perunoistakin, kun niissä ON palon glykoalkaloideja, enemmän kuin vanhoissa perunoissa. Mut ei se lääkäri sellaista koskaan kysele. Asianhaneimullekuulu, mut silti:
https://kaksplus.fi/threads/the-ketju-kirjautuneille-tervetuloa.2507341/page-466#post-31947163

Ja on olemassa torjunta-aineita, mitä ei saa käyttää perättäisinä vuosina samalla palstalla. Ja ne ajat on valmistajan määrättävissä, eikä tänä keväänä pidä välttämättä paikaansa, kun ollut tavallista nopeampaa kasvua...
 
vierailija
Ja sitten on ihan uusia kohteita. Miten voi kukaan laittaa varhaisperunalle esimerkiksi tätä:
https://www.hankkija.fi/Liitetiedostot/Docs/amistar-fi-clp-131015.pdf
"Kun perunapenkki käsitellään Amistarilla, saadaan hyvä teho maalevintäistä seittiä ja mustapistetautia vastaan. Amistarin tiedetään vaikuttavan myös eräisiin muihin maalevintäisiin ja mukulan ulkonäköä pilaaviin tauteihin, kuten harmaahilseeseen. Euroopassa käytetään termiä ’skin finish’, kun tavoitellaan ulkoiselta laadultaan erittäin hyvän näköistä perunaa." :sick::sick::sick::sick::sick:
 
vierailija
"Metri-butsiinin ja linuronin puoliintumisajat pellolla vastasivat kirjallisuudessa esitettyjä,
mutta fluatsinamin puoliintumisaika oli pitempi (23-369 vrk) kuin aiemmin on esitetty. "

Melkoinen aikahaitari!!!!!

Tuollaiseen tutkimukseen törmäsin mtt-sivuilla... Eipä ihme, että tavallinen peruna ei vaan sovi ihmisille ja turvottaa (siis kerää nestettä) jne...
 
vierailija
Ei elettäkään, että toimisi.
No, kaipa tuo näyttäytyy joskus ja oli vain harmiton keuhkokuume? Jos päätön olikin itse kasvattanut omat uudisperunat, ei niissä varmaan myrkkyäkään ole.

Mut itse en osta niitä koskaan...
 
vierailija
Ja sitten on ihan uusia kohteita. Miten voi kukaan laittaa varhaisperunalle esimerkiksi tätä:
https://www.hankkija.fi/Liitetiedostot/Docs/amistar-fi-clp-131015.pdf
"Hengitys :
Potilas on siirrettävä raittiiseen ilmaan. Jos hengitys on epäsäännöllistä tai pysähtynyt, annetaan elvytystä. Potilas pidetään lämpöisenä ja levossa. Yhteydenotto välittömästi lääkäriin tai myrkytystietokeskukseen.

Ihokosketus : Riisuttava välittömästi tahriintunut vaatetus. Roiskeet huuhdeltava välittömästi runsaalla vedellä. Mikäli ihoärsytys jatkuu, ota yhteys lääkäriin. Pese saastuneet vaatteet ennen uudelleenkäyttöä.

Roiskeet silmiin : Huuhdeltava välittömästi runsaalla vedellä, myös silmäluomien alta, vähintään 15 minuutin ajan. Poistettava piilolasit. Tarvitaan välitöntä hoitoa.

Nieleminen : Jos ainetta on nielty, hakeuduttava heti lääkärin hoitoon ja näytettävä tämä pakkaus tai etiketti. EI saa oksennuttaa.

4.2 Tärkeimmät oireet ja vaikutukset, sekä välittömät että viivästyneet Oireet : Tietoa ei ole käytettävissä.
4.3 Mahdollisesti tarvittavaa välitöntä lääketieteellistä apua ja erityishoitoa koskevat ohjeet
Lääketieteelliset ohjeet : Vastamyrkkyä ei ole saatavilla. Hoito oireiden mukaan"

Mihin se myrkky varhaisperunasta olisi muka yhtäkiä kadonnut?
 
vierailija
Mitä se nyt tähän liittyy?

Mäkin kävin lääkärissä eilen. Mä olen täysin terve. Kaik arvot kohdillaan. Vaikka popsin just viikonloppuna niitä vaarallisia uusia pottuja. :p
Sehän on hyvä:)
En väittänytkään, et kaikki niitä myrkkyjä edes käyttäisivät, mut itse en ole syönyt sen jälkeen, kun rutontorjunta aloitettiin yleisesti Suomessa. Sen verran olen lukenut suolettomien juttuja parinkymmenen vuoden aikana.
 
vierailija
Liittyy siihen, kun päätön oli syönyt uusia perunoita, etkö huomannut? Luulin, et tiedät, kasvattaako itse. Shirlaissa on sitä fluatsinamia, minkä varoaika on aivan liian lyhyt ollut alunperin, mut sitähän ei kukaan näe, miten viljelijä on asian ymmärtänyt, kun poisoppiminen on niin vaikeaa.
http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/tallessa.htm
20 vuoden ajalta tarkoitti noita asioita, enkä aio niitä tässä luetella.
 

Yhteistyössä