Suomenruotsin kuunteleminen sattuu korviin ja alkaa päänsärky

Status
Viestiketju on suljettu.
pakko pois
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja pakko pois:
En olisi niin varma, kun antaa pirulle pikkusormen se vie koko käden. Kaikenkarvaisia vaatijoita löytyy aina.
Voitko antaa jotain esimerkkejä aineista, joihin tällainen uhka voisi kohdistua?
Mainitsemasi uskonto on yksi (se ei haittaa minua ). Liikunta voi olla toinen ja jossain vaiheessa joku keksii ettei kuvaamataiteesta ole hyötyä kuin taiteilija-aluille.
Jossain vaiheessa joku voi vaatia että urasuunnitelma tehdään jo nuorena, ja opiskellaan suppeasti vain siihen kuuluvia aineita.

Uhkakuvia kyllä, mutta on tässä maailmassa ihmeellisempiäkin asioita nähty.

[/quote]

Mutta uskotko todella, että jokin näistä saisi taakseen 2/3 kansan tuen? Minun on jotenkin aika vaikea uskoa sitä...

Kannattaa myös muistaa, että ruotsi on pakollisista aineista ainoa ei-universaali aine. Kaikki muut pakkoaineet on pakollisia ympäri maailmaa. Tosin sisällöt eroavat esim. historiassa tietysti painotetaan oman maan historiaa, mutta siis aineena kuitenkin sama.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pakko pois:
Mutta uskotko todella, että jokin näistä saisi taakseen 2/3 kansan tuen? Minun on jotenkin aika vaikea uskoa sitä...

Kannattaa myös muistaa, että ruotsi on pakollisista aineista ainoa ei-universaali aine. Kaikki muut pakkoaineet on pakollisia ympäri maailmaa. Tosin sisällöt eroavat esim. historiassa tietysti painotetaan oman maan historiaa, mutta siis aineena kuitenkin sama.
Minä uskon ihmisten tyhmyyteen: jossain vaiheessa voidaan vaatia että jokin on vapaaehtoistettava koska ruotsikin meni vapaaehtoiseksi. Ennakkotapaussysteemillä.

 
pakko pois
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja pakko pois:
Mutta uskotko todella, että jokin näistä saisi taakseen 2/3 kansan tuen? Minun on jotenkin aika vaikea uskoa sitä...

Kannattaa myös muistaa, että ruotsi on pakollisista aineista ainoa ei-universaali aine. Kaikki muut pakkoaineet on pakollisia ympäri maailmaa. Tosin sisällöt eroavat esim. historiassa tietysti painotetaan oman maan historiaa, mutta siis aineena kuitenkin sama.
Minä uskon ihmisten tyhmyyteen: jossain vaiheessa voidaan vaatia että jokin on vapaaehtoistettava koska ruotsikin meni vapaaehtoiseksi. Ennakkotapaussysteemillä.
Yksittäiset ihmiset voivat toki olla tyhmiä juu. Mutta mielestäni sinä kyllä aliarvioit ihmisiä. Jos on aikoinaan tehty virheellinen ratkaisu ruotsin pakollisuuden suhteen, niin miksi asiaa ei voitaisi korjata ilman, että pelättäisiin sen poistavan muutkin pakkoaineet? Ruotsi on ainoa aine, jonka pakollisuutta vastustetaan näin rankasti. En voi kertakaikkiaan uskoa, että mikään näistä universaaleista aineista voisi saada vastaavanlaista vastustusta aikaan. Virosta poistui pakkovenäjä, ovatko muut pakkoaineet poistuneet?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Vääntäkää hurrit rautalangasta miksi pakkoruåtsin lopettaminen on teiltä pois? Syyksi ei kelpaa se että ruotsi on virallinen kieli Suomessa ja ninan mummon pitää saada puhua ruåtsia lekurissa.
Ei se ole meiltä pois, politiikot vain näyttävät olevan eri mieltä ja sitten koko joukko saa paskaa niskaansa. Ne mummelit ja vaarit jotka nyt ovat yksikielisiä pystymme itse hoitamaan, ja ikääntyvä osa meistä osaa myös suomea ja paljon muita kieliä. Vaikka mulla olisi vanhuksena somali hoitajana niin varmaan pärjään.
Kummat teillä on tyhmempiä: poliitikot vai rantahurrit?
 
pakko pois
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Vääntäkää hurrit rautalangasta miksi pakkoruåtsin lopettaminen on teiltä pois? Syyksi ei kelpaa se että ruotsi on virallinen kieli Suomessa ja ninan mummon pitää saada puhua ruåtsia lekurissa.
Ei se ole meiltä pois, politiikot vain näyttävät olevan eri mieltä ja sitten koko joukko saa paskaa niskaansa. Ne mummelit ja vaarit jotka nyt ovat yksikielisiä pystymme itse hoitamaan, ja ikääntyvä osa meistä osaa myös suomea ja paljon muita kieliä. Vaikka mulla olisi vanhuksena somali hoitajana niin varmaan pärjään.
Kummat teillä on tyhmempiä: poliitikot vai rantahurrit?
Mielestäni vikaa on kyllä molemmissa. Miksi ihmeessä ne "rantahurrit" vaaleista toiseen äänestävät RKP:tä, vaikka eivät ole asioista edes samaa mieltä? Äänestäisitte oikeita puolueita. Tuollainen kielipuolue ei oikein kuulu länsimaiseen demokratiaan. Pitäisi sitten kai olla valkoisten puolue ja mustien puoluekin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja pakko pois:
Yksittäiset ihmiset voivat toki olla tyhmiä juu. Mutta mielestäni sinä kyllä aliarvioit ihmisiä. Jos on aikoinaan tehty virheellinen ratkaisu ruotsin pakollisuuden suhteen, niin miksi asiaa ei voitaisi korjata ilman, että pelättäisiin sen poistavan muutkin pakkoaineet? Ruotsi on ainoa aine, jonka pakollisuutta vastustetaan näin rankasti. En voi kertakaikkiaan uskoa, että mikään näistä universaaleista aineista voisi saada vastaavanlaista vastustusta aikaan. Virosta poistui pakkovenäjä, ovatko muut pakkoaineet poistuneet?
Yksittäisestä ihmisestä se tämäkin vastustus alkoi, yhdestä joka oli tarpeeksi vahva ja äänekäs ja sai muut mukaansa. Uskonnosta on nousemassa samanlainen kohu, katsotaan kymmenen vuotta eteenpäin.

Minua ei muuten tämä niin kiinnosta mutta minua potuttaa että siitä syntyy viha meitä ruotsinkielisiä kohtaan, vaikka rivisuomenruotsalainen piupaut piittaa siitä mitä toinen kansanryhmä oppii koulussa.



 
Alkuperäinen kirjoittaja pakko pois:
Mielestäni vikaa on kyllä molemmissa. Miksi ihmeessä ne "rantahurrit" vaaleista toiseen äänestävät RKP:tä, vaikka eivät ole asioista edes samaa mieltä? Äänestäisitte oikeita puolueita. Tuollainen kielipuolue ei oikein kuulu länsimaiseen demokratiaan. Pitäisi sitten kai olla valkoisten puolue ja mustien puoluekin...


:/ Menit sitten mukaan tuohon haukkumalinjalle. Pidin sinua fiksumpana keskustelijana.

Minä en muuten koskaan ole äänestänyt rkp:tä.
 
pakko pois
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja pakko pois:
Mielestäni vikaa on kyllä molemmissa. Miksi ihmeessä ne "rantahurrit" vaaleista toiseen äänestävät RKP:tä, vaikka eivät ole asioista edes samaa mieltä? Äänestäisitte oikeita puolueita. Tuollainen kielipuolue ei oikein kuulu länsimaiseen demokratiaan. Pitäisi sitten kai olla valkoisten puolue ja mustien puoluekin...


:/ Menit sitten mukaan tuohon haukkumalinjalle. Pidin sinua fiksumpana keskustelijana.

Minä en muuten koskaan ole äänestänyt rkp:tä.
Lainasin (huomaa lainausmerkit) viittaamani kirjoittajan tekstistä tuon termin. Mutta asia itsessäänhän on juuri näin. RKP:n kannatus on lähes sama kuin ruotsinkielisten osuus, eli ruotsinkieliset antavat laajasti tukensa RKP:n toiminnalle. Silti monet sanovat, että eivät ole ollenkaan samaa mieltä. Eli miten tästä nyt ajattelisi. On hassua, että kieliasia nousee kaikkia muita ylemmäksi. Ei ole väliä onko kalastaja, maanviljelijä vai ekonomi, oikealla vai vasemalla, pääasia, että ruotsia puhutaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja pakko pois:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Lainasin (huomaa lainausmerkit) viittaamani kirjoittajan tekstistä tuon termin. Mutta asia itsessäänhän on juuri näin. RKP:n kannatus on lähes sama kuin ruotsinkielisten osuus, eli ruotsinkieliset antavat laajasti tukensa RKP:n toiminnalle. Silti monet sanovat, että eivät ole ollenkaan samaa mieltä. Eli miten tästä nyt ajattelisi. On hassua, että kieliasia nousee kaikkia muita ylemmäksi. Ei ole väliä onko kalastaja, maanviljelijä vai ekonomi, oikealla vai vasemalla, pääasia, että ruotsia puhutaan!
Epäilenpä että muutama teikäläinenkin äänestää rkp:tä. Ehkä he ovat kuitenkin ajaneet jotain muutakin asiaa kärkkäästi. Ekana tuli mieleen Astrid Thors ja maahanmuuttopolitiikka sekä kukkahattutädit.
Tai sitten äänestävät henkilöä, ei puoluetta.
 
pakko pois
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja pakko pois:
Yksittäiset ihmiset voivat toki olla tyhmiä juu. Mutta mielestäni sinä kyllä aliarvioit ihmisiä. Jos on aikoinaan tehty virheellinen ratkaisu ruotsin pakollisuuden suhteen, niin miksi asiaa ei voitaisi korjata ilman, että pelättäisiin sen poistavan muutkin pakkoaineet? Ruotsi on ainoa aine, jonka pakollisuutta vastustetaan näin rankasti. En voi kertakaikkiaan uskoa, että mikään näistä universaaleista aineista voisi saada vastaavanlaista vastustusta aikaan. Virosta poistui pakkovenäjä, ovatko muut pakkoaineet poistuneet?
Yksittäisestä ihmisestä se tämäkin vastustus alkoi, yhdestä joka oli tarpeeksi vahva ja äänekäs ja sai muut mukaansa. Uskonnosta on nousemassa samanlainen kohu, katsotaan kymmenen vuotta eteenpäin.

Minua ei muuten tämä niin kiinnosta mutta minua potuttaa että siitä syntyy viha meitä ruotsinkielisiä kohtaan, vaikka rivisuomenruotsalainen piupaut piittaa siitä mitä toinen kansanryhmä oppii koulussa.

Ei pakkoruotsilla ole koskaan ollut kansan tukea. Pakkoruotsi tuli aikoinaan peruskouluun vastoin asiantuntijoiden kantaa RKP:n kiristämänä. Eli voidaan sanoa, että vastustusta on ollut aina, mutta asiaa ei ole perinteisessä mediassa saanut käsitellä. Internetin myötä keskustelua on vasta ruvettu käymään ja vasta nyt esim. Hesari on antanut paperilehdessä tilaa myös pakkoruotsia vastustaville teksteille. Eli tässä ei ole kyse yksittäisten ihmisten aloittamasta liikkeestä vaan pitkään vaietusta tabusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miksi muuten Ruotsissa ei ole pakkosuomea vaikka siellä on todella iso suomenkielinen vähemmistö ja Ruotsissa on puhuttu kauemmin suomea kuin Suomessa ruotsia? Miksi kaksikielisyys ei ole siellä rikkaus?
Tähän tiedät varmasti itsekin vastauksen?! :D
Ruotsinkieli saisi minusta olla yksi valinnaisista kielistä, koska kieli ei ole sen hyödyllisempi kuin venäjä tai somalia... En ole ikinä tarvinnut Helsingissä ruotsia. Pari kertaa työssä joku ruotsinkielinen ollut ja puhunut englantia. Ruotsinkieliset suomalaiset osaavat kyllä suomea tai englantia. Heikosti menee jos ei...

Meillä poika menee kyllä ruotsinkieliseen kouluun, koska äidinkieli on ruotsi... Tai paremmin isänkieli :D Säästytään tuolta ongelmalta. :/
 
pakko pois
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja pakko pois:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Lainasin (huomaa lainausmerkit) viittaamani kirjoittajan tekstistä tuon termin. Mutta asia itsessäänhän on juuri näin. RKP:n kannatus on lähes sama kuin ruotsinkielisten osuus, eli ruotsinkieliset antavat laajasti tukensa RKP:n toiminnalle. Silti monet sanovat, että eivät ole ollenkaan samaa mieltä. Eli miten tästä nyt ajattelisi. On hassua, että kieliasia nousee kaikkia muita ylemmäksi. Ei ole väliä onko kalastaja, maanviljelijä vai ekonomi, oikealla vai vasemalla, pääasia, että ruotsia puhutaan!
Epäilenpä että muutama teikäläinenkin äänestää rkp:tä. Ehkä he ovat kuitenkin ajaneet jotain muutakin asiaa kärkkäästi. Ekana tuli mieleen Astrid Thors ja maahanmuuttopolitiikka sekä kukkahattutädit.
Tai sitten äänestävät henkilöä, ei puoluetta.
No kieltämättä näin tapahtui eräissä presidentinvaaleissa. Monelle suomenkieliselle oikestolaiselle oli varmaan aika vaikea valinta demarin ja ruotsinkielisen välillä. Ilmeisesti tämä ilmansuunta-asia sitten kuitenkin oli monelle kieltä tärkeämpi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miksi muuten Ruotsissa ei ole pakkosuomea vaikka siellä on todella iso suomenkielinen vähemmistö ja Ruotsissa on puhuttu kauemmin suomea kuin Suomessa ruotsia? Miksi kaksikielisyys ei ole siellä rikkaus?
Tähän tiedät varmasti itsekin vastauksen?! :D
En tiedä. Kerro se meille kaikille.
 
pakko pois
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miksi muuten Ruotsissa ei ole pakkosuomea vaikka siellä on todella iso suomenkielinen vähemmistö ja Ruotsissa on puhuttu kauemmin suomea kuin Suomessa ruotsia? Miksi kaksikielisyys ei ole siellä rikkaus?
Tähän tiedät varmasti itsekin vastauksen?! :D
En tiedä. Kerro se meille kaikille.
Minä voin vastata: koska suomenkielisillä ei Ruotsissa ole rahakkaita säätiöitä, joista voisi maksella vaaliavustuksia poliitikoille, jotka ajattelevat kielipolitiikasta oikealla tavalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pakko pois:
Ei pakkoruotsilla ole koskaan ollut kansan tukea. Pakkoruotsi tuli aikoinaan peruskouluun vastoin asiantuntijoiden kantaa RKP:n kiristämänä. Eli voidaan sanoa, että vastustusta on ollut aina, mutta asiaa ei ole perinteisessä mediassa saanut käsitellä. Internetin myötä keskustelua on vasta ruvettu käymään ja vasta nyt esim. Hesari on antanut paperilehdessä tilaa myös pakkoruotsia vastustaville teksteille. Eli tässä ei ole kyse yksittäisten ihmisten aloittamasta liikkeestä vaan pitkään vaietusta tabusta.
En tunne asian historiaa, joten en rupea väittelemään. Tuo sana "tabu" särähtää korvaan hieman. On kuitenkin väärin että me kaikki saamme paskaa niskaan siksi että pieni ryhmä päätti jotain joskus. Nyt voisivat kyllä olla viisaampia.
Minä en koskaan vaadi minulle puhuttavan ruotsia, jos vastapuoli on suomenkielinen. Puhun hälle suomea vaikka hän puhuisi mulle ruotsia.

Ja nyt, kiitos ja hyvää yötä :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pullava:
Alkuperäinen kirjoittaja sd:
.Ja kyllä mustakin noi jätteKivat sun muut on aikas tökeröjä :)
Min kännykkä är kotona. Vi ska möta på lentokenttä. :snotty: Ja tähän oksennus perään.
Mitä paskaa!
Asun Porvoossa, koko puolisoni suku on ruotsinkielinen.
Kuulen ruotsia kotona päivittäin; mieheni ja lapseni puhuvat sitä.
Kukaan, siis kukaan, aikuinen suomenruotsalainen täällä päin ei puhu noin.

"Jätte kivat" sun muut on helsinkiläisten suomenruotsalaisten teinien puhekieltä, aikuiset suomenruotsalaiset eivät puhu noin.

Ja mikähän se oikea ongelma tässä suomeruotsissa taas oli?
Ihan ääliömäinen aloitus, sori.
 
pakko pois
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja pakko pois:
Ei pakkoruotsilla ole koskaan ollut kansan tukea. Pakkoruotsi tuli aikoinaan peruskouluun vastoin asiantuntijoiden kantaa RKP:n kiristämänä. Eli voidaan sanoa, että vastustusta on ollut aina, mutta asiaa ei ole perinteisessä mediassa saanut käsitellä. Internetin myötä keskustelua on vasta ruvettu käymään ja vasta nyt esim. Hesari on antanut paperilehdessä tilaa myös pakkoruotsia vastustaville teksteille. Eli tässä ei ole kyse yksittäisten ihmisten aloittamasta liikkeestä vaan pitkään vaietusta tabusta.
En tunne asian historiaa, joten en rupea väittelemään. Tuo sana "tabu" särähtää korvaan hieman. On kuitenkin väärin että me kaikki saamme paskaa niskaan siksi että pieni ryhmä päätti jotain joskus. Nyt voisivat kyllä olla viisaampia.
Minä en koskaan vaadi minulle puhuttavan ruotsia, jos vastapuoli on suomenkielinen. Puhun hälle suomea vaikka hän puhuisi mulle ruotsia.

Ja nyt, kiitos ja hyvää yötä :wave:
Itse syyttäisin lähinnä RKP:tä, sehän se pilaa ruotsinkielisten mainetta ja aiheuttaa tätä "paskaa" syyttömien niskaan. Ikävä kyllä. Ehdotan, että te ketkä RKP:tä äänestätte, miettisitte, että onko sen ajama linja oikeasti hyväksi ruotsin kielen asemalle Suomessa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja pakko pois:
Ei pakkoruotsilla ole koskaan ollut kansan tukea. Pakkoruotsi tuli aikoinaan peruskouluun vastoin asiantuntijoiden kantaa RKP:n kiristämänä. Eli voidaan sanoa, että vastustusta on ollut aina, mutta asiaa ei ole perinteisessä mediassa saanut käsitellä. Internetin myötä keskustelua on vasta ruvettu käymään ja vasta nyt esim. Hesari on antanut paperilehdessä tilaa myös pakkoruotsia vastustaville teksteille. Eli tässä ei ole kyse yksittäisten ihmisten aloittamasta liikkeestä vaan pitkään vaietusta tabusta.
En tunne asian historiaa, joten en rupea väittelemään. Tuo sana "tabu" särähtää korvaan hieman. On kuitenkin väärin että me kaikki saamme paskaa niskaan siksi että pieni ryhmä päätti jotain joskus. Nyt voisivat kyllä olla viisaampia.
Minä en koskaan vaadi minulle puhuttavan ruotsia, jos vastapuoli on suomenkielinen. Puhun hälle suomea vaikka hän puhuisi mulle ruotsia.

Ja nyt, kiitos ja hyvää yötä :wave:
Jokaisesta ruotsinkielisestä johtuu pakkoruåtsi Suomessa. Jos et halua olla osa sitä niin vaihda äidinkielesi suomeksi, muuten on ihan turha jauhaa ettei se ole sinun syytä kun kouluissa on pakkoruåtsi.
 
Tässä ketjussa on moni ihmetellyt että miten pakkoruotsi estää opiskelemasta muita kieliä. Hyvin yksinkertainen vastaus on että se vie aina yhden kielen paikan.

Ja tässä tulos, suomalaiset eivät yksinkertaisesti enää jaksa opiskella kolmatta vierasta kieltä. Käytännössä suomalaisten kielitaito on englanti ja ruotsi. Tässäkö on mielestänne hyvä kielitaito, jolla pärjää maailmalla?

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/07/suomalaisten_kielitaito_heikkenee_1859921.html

Tietenkin on niitä, jotka mielellään opiskelevat vaikka kymmentä kieltä mutta suurimman osan kohdalla on totuus aivan toinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rumpnisse:
Mitä paskaa!
Asun Porvoossa, koko puolisoni suku on ruotsinkielinen.
Kuulen ruotsia kotona päivittäin; mieheni ja lapseni puhuvat sitä.
Kukaan, ei siis kukaan, aikuinen suomenruotsalainen täällä päin ei puhu noin.

"Jätte kivat" sun muut on helsinkiläisten suomenruotsalaisten teinien puhekieltä, aikuiset suomenruotsalaiset eivät puhu noin.

Ja mikähän se oikea ongelma tässä suomeruotsissa taas oli?
Ihan ääliömäinen aloitus, sori.
OT, mikä nikki! Ellen olisi vilkaissut profiiliasi olisin luullut että se on perustettu ihan vain tätä keskustelua varten. :D Ja vielä Porvoossa.
 
Jatkan vielä, eikö tässä ketjussa ole kyse yhden ihmisen mielipiteestä. Miksei joku saa olla tuota mieltä? Minä pidän hepreaa maailman kauneimpana kielenä, onko sekin väärin? Mielestäni hollanti on taas rumin kieli ja sitä on hyvin epämiellyttävä kuunnella.
 
pakko pois
Alkuperäinen kirjoittaja Tuulipuku:
Tässä ketjussa on moni ihmetellyt että miten pakkoruotsi estää opiskelemasta muita kieliä. Hyvin yksinkertainen vastaus on että se vie aina yhden kielen paikan.
Yksi iso ongelma on myös se, että pakkoruotsin vuoksi A-kieleksi ei uskalleta valita mitään muuta kuin englantia tai ruotsia. Jos valitsee esim. saksan, on oppilaan pakko opiskella kolmea vierasta kieltä. Onko 2-luokkalainen oikeasti kypsä tekemään tällaisen valinnan?

 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Minäkin muuten kesällä pärjäsin vallan hyvin ruotsissa ruotsinkielellä :) Hauskoja tilanteita tuli ku isäntäperheen ja kaverin kanssa naureskeltiin kielten eroille mutta kyllä sillä pärjää.

Suomenruotsin kuitenkin kuuluu olla erilaista ku tukholmanruotsin (jota suurin osa tässä ketjussa yleistää riikinruotsiksi - kuitenkin alueellisia murteita on ruotsissa paljon ja ne eroavat toisistaan todella paljon) koska se on nimenomaan suomenruotsia. En minä yritä kuulostaa tukholmalaiselta tai ruotsalaiselta koska olen suomalainen, en ruotsalainen.
Mutta Ruotsissa puhuttavissa murteissa on erilainen sävelkulku kuin suomenruotsissa. Riikinruotsi on soljuvaa ja kaunista toisin kuin suomenruotsi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuulipuku:
Mutta Ruotsissa puhuttavissa murteissa on erilainen sävelkulku kuin suomenruotsissa. Riikinruotsi on soljuvaa ja kaunista toisin kuin suomenruotsi.
Nyt olet vähän jäljessä, johan tässä ketjussa todettiin että puhumme ruotsia suomalaisittain. Samantapainen monotoninen sävel kuin suomenkielessä. Mikä on ihan luonnollista.


 
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Varmasti ihmettelee vielä enemmän sitä miks suomalaiset ei osaa ruotsia vaikka ne on sitä opiskellu...
Se taas johtuu siitä pakosta, antais heidän joka sitä haluaa olla opiskelematta, ja valinnaisina olisi myös ranska, italia, espanja, kiina, saksa ja venäjä. Venäjän into hiipuu äkkiä kyrillisiin aakkosiin, ja Kiinan aakkoset...
Kyrilliset aakkoset on helppo opetella, harmi jos joku jättää kielen opiskelun aakkosten takia.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä