Suomenruotsin kuunteleminen sattuu korviin ja alkaa päänsärky

Status
Viestiketju on suljettu.
pakko pois
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Sitten kun pakkoruåtsi poistuu suomalaiset voivat ottaa ruotsin tilalle jonkin kielen mistä on oikeasti hyötyä ja te jankkaatte sen sijaan pakkosuomea ja pakkoruåtsia=)
Tätä en oikeasti ymmärrä. Minä olen opiskellut jo koulussa 4 vierasta kieltä, ruotsin, englannin, ranskan ja venäjän, ja näiden lisäksi olen onnistunut vapaa-ajalla opiskelemaan espanjaa, saksaa ja kreikkaa. Miten ruotsi on vähentänyt kielenopintojani? Niin ja mulle on ollut ruotsinkielestä hyötyä myös ihan työelämässä. Englanti ja ruotsi ovat ainoita kieliä, joita töissä olen tarvinnut, joskus myös hitusen venäjää. Eli jos en olisi ruotsia opiskellut, se olisi ollut mulle oikeasti menetys ja olisi voinut jonkun työpaikankin maksaa.
Olipa oikein tyypillinen minäminäminäminä-näkökulma. Kuulepas, menehän käymään joskus vaikka yläasteella ja selvitä, millainen on keskimääräinen kielten opiskelija. Ja tulepa sitten uudestaan selittämään, miten helppoa on oppia vaikka 100 kieltä ja ruotsi ei tietenkään ole mistään pois.

Totta kai ruotsia pitäisi saada jatkossakin opiskella kaikkien, jotka haluaa. Ei sitä ole kukaan ottamassa pois.
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja on meillä muitakin naapurimaita kuin Ruotsi:
Eiks ruotsalaiset osaa enkkua ja mikä sinä olet päättämään mikä kieli on kenellekin parasta osata?
Joo osaavat englantia, mutta puhumalla ruotsia etenet kyllä ihan uudelle tasolle - eli todellakin arvostavat siellä, että puhut ruotsia. Eli mulla on ollut työkavereita ruotsista, jotka ovat ruvenneet kohtelemaan minua ihan toisella tavalla, kun olen ruvennut keskustelemaan heidän kanssaan ruotsiksi.
 
suomalainen
Alkuperäinen kirjoittaja hurri2:
Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja hurri2:
Te jotka ootte pakkoruotsia vastaan ni muistakaa että suomenruotsalaisilla alkaa pakkosuomi jo kolmannella luokalla! Pitäis ehkä pakkoruotsinkin alkaa niin aikasin ni ei ois noin negatiivistä asennetta ruotsin kieltä kohtaan...
Ei se ole mikään pakkosuomi, meidän tulee osata suomea, ja pärjäämme hyvin kun osaamme sekä suomea että ruotsia, sekä enkkua ja saksaa jotka molemmat oppii helpoimmin ruotsin kautta.
Rantahurrien on PAKKO osata suomea jos aiotte saada kunnollisen työpaikan Suomesta. Enkkua ja saksaa oppii parhaiten opiskelemalla enkkua ja saksaa=) Sitten kun pakkoruåtsi poistuu suomalaiset voivat ottaa ruotsin tilalle jonkin kielen mistä on oikeasti hyötyä ja te jankkaatte sen sijaan pakkosuomea ja pakkoruåtsia=)
No eihän ole pakko osata suomea. Tiedän paljon suomenruotsalaisia jotka ei osaa yhtää puhua suomea ja hyvin pärjäävät siellä rannikkokaupungissa. Mutta jos haluu muualle muuttaa ni voi tulla ongelmia.
Eihän sitten sinun logiikan mukaan ole pakko osata puhua ruåtsiakaan =)

Mut hei oikeesti, jos ei ole sen enempää kunnianhimoa kuin poimia tomaatteja Närpiössä, niin sitten on turha opiskella suomea.


 
Alkuperäinen kirjoittaja pakko pois:
Olipa oikein tyypillinen minäminäminäminä-näkökulma. Kuulepas, menehän käymään joskus vaikka yläasteella ja selvitä, millainen on keskimääräinen kielten opiskelija. Ja tulepa sitten uudestaan selittämään, miten helppoa on oppia vaikka 100 kieltä ja ruotsi ei tietenkään ole mistään pois.

Totta kai ruotsia pitäisi saada jatkossakin opiskella kaikkien, jotka haluaa. Ei sitä ole kukaan ottamassa pois.
Nooh, keskimääräinen opiskelija yläasteella ei halua oppia mitään, mikä ei liity musiikkiin ja vapaa-aikaan.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja on meillä muitakin naapurimaita kuin Ruotsi:
Eiks ruotsalaiset osaa enkkua ja mikä sinä olet päättämään mikä kieli on kenellekin parasta osata?
Joo osaavat englantia, mutta puhumalla ruotsia etenet kyllä ihan uudelle tasolle - eli todellakin arvostavat siellä, että puhut ruotsia. Eli mulla on ollut työkavereita ruotsista, jotka ovat ruvenneet kohtelemaan minua ihan toisella tavalla, kun olen ruvennut keskustelemaan heidän kanssaan ruotsiksi.
Rasistinen asenne sun työkavereilla, mut se ei ole mitään uutta hurreilta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Joo osaavat englantia, mutta puhumalla ruotsia etenet kyllä ihan uudelle tasolle - eli todellakin arvostavat siellä, että puhut ruotsia. Eli mulla on ollut työkavereita ruotsista, jotka ovat ruvenneet kohtelemaan minua ihan toisella tavalla, kun olen ruvennut keskustelemaan heidän kanssaan ruotsiksi.
Anna olla, osaajat voittavat sillä että osaajia on mahdollisimman vähän.

 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja pakko pois:
Tätä en oikeasti ymmärrä. Minä olen opiskellut jo koulussa 4 vierasta kieltä, ruotsin, englannin, ranskan ja venäjän, ja näiden lisäksi olen onnistunut vapaa-ajalla opiskelemaan espanjaa, saksaa ja kreikkaa. Miten ruotsi on vähentänyt kielenopintojani? Niin ja mulle on ollut ruotsinkielestä hyötyä myös ihan työelämässä. Englanti ja ruotsi ovat ainoita kieliä, joita töissä olen tarvinnut, joskus myös hitusen venäjää. Eli jos en olisi ruotsia opiskellut, se olisi ollut mulle oikeasti menetys ja olisi voinut jonkun työpaikankin maksaa.
Olipa oikein tyypillinen minäminäminäminä-näkökulma. Kuulepas, menehän käymään joskus vaikka yläasteella ja selvitä, millainen on keskimääräinen kielten opiskelija. Ja tulepa sitten uudestaan selittämään, miten helppoa on oppia vaikka 100 kieltä ja ruotsi ei tietenkään ole mistään pois.

Totta kai ruotsia pitäisi saada jatkossakin opiskella kaikkien, jotka haluaa. Ei sitä ole kukaan ottamassa pois.
[/quote]

Eiköhän se sun näkökulmasi ole minäminä-näkökulma - ne joita ei kielten opiskelu kiinnosta, eivät ole ruotsin tilalla varmasti opiskelemassa saksaa, ranskaa tai venäjää. Jo tällä hetkellä koulussa on mahdollisuus opiskella vaikka mitä kieliä. Pakkoruotsin poistamisen perustelu, jolla selitetään, että sillä annettaisiin tilaa muille kielille on oikeasti kestämätön.
 
pakko poia
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja on meillä muitakin naapurimaita kuin Ruotsi:
Eiks ruotsalaiset osaa enkkua ja mikä sinä olet päättämään mikä kieli on kenellekin parasta osata?
Joo osaavat englantia, mutta puhumalla ruotsia etenet kyllä ihan uudelle tasolle - eli todellakin arvostavat siellä, että puhut ruotsia. Eli mulla on ollut työkavereita ruotsista, jotka ovat ruvenneet kohtelemaan minua ihan toisella tavalla, kun olen ruvennut keskustelemaan heidän kanssaan ruotsiksi.
On jotenkin vähän lapsellista toitottaa sitä, että pitää puhua asiakkaan kieltä ja että kauppoja ei tule, jos ei puhuta ruotsalaisten kanssa ruotsia.

Ruotsi on suunnilleen yhtä pieni maa kuin Suomi. Ruotsia puhutaan hiukan enemmän kuin suomea. Suomalaisille on itsestään selvää, että ulkomaalaisten kanssa puhutaan englantia, vaikka he olisivat meille jotain myymässä. Suomea puhuva myyntimies olisi lähinnä hauska kuriositeetti, mutta ei sillä olisi mitään vaikutusta ostopäätöksiin.

Miten ihmeessä ruotsalainen muka ajattelisin jotenkin täysin erilailla näistä asioista? Luuletteko, että saksalaiset, englantilaiset, amerikkalaiset jne. myyntimiehen puhuvat heille ruotsia? Kannattaa muistaa vielä se, että ruotsissa todella panostetaan englannin opiskeluun. Se on ainoa pakollinen kieli. Toisen vieraan kielen tilalla voi opiskella lisää englantia.
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja on meillä muitakin naapurimaita kuin Ruotsi:
Eiks ruotsalaiset osaa enkkua ja mikä sinä olet päättämään mikä kieli on kenellekin parasta osata?
Joo osaavat englantia, mutta puhumalla ruotsia etenet kyllä ihan uudelle tasolle - eli todellakin arvostavat siellä, että puhut ruotsia. Eli mulla on ollut työkavereita ruotsista, jotka ovat ruvenneet kohtelemaan minua ihan toisella tavalla, kun olen ruvennut keskustelemaan heidän kanssaan ruotsiksi.
Rasistinen asenne sun työkavereilla, mut se ei ole mitään uutta hurreilta.
Ei ole rasistinen asenne riikinruotsalaisilla - vaan aidosti ilahtuvat, kun ovat vaikka työmatkalla suomessa, ja joku puhuu heille ruotsia. Ihan kuten sinäkin saattaisit ilahtua ulkomailla, kun joku puhuisi sinulle suomea, vaikka kuten meidän pojat, jotka legolandin inkkari yllätti puhumalla näille muutaman sanan suomea. Mutta jos tuota ei ymmärrä - niin sitten ei vain tajua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Eiköhän se sun näkökulmasi ole minäminä-näkökulma - ne joita ei kielten opiskelu kiinnosta, eivät ole ruotsin tilalla varmasti opiskelemassa saksaa, ranskaa tai venäjää. Jo tällä hetkellä koulussa on mahdollisuus opiskella vaikka mitä kieliä. Pakkoruotsin poistamisen perustelu, jolla selitetään, että sillä annettaisiin tilaa muille kielille on oikeasti kestämätön.
Se on tosin niin, että suomalaiset nuoret osaavat jatkuvasti vähemmän kieliä. Kielten kirjo on kaventunut ja yksi suuri syy siihen on pakkoruotsi. Oppilaat eivät uskalla/jaksa ottaa enää lisäkieliä. Tämä on nykyisellään suuri ongelma suomalaisessa koulussa. Lisäksi monissa kouluissa ei ole edes tarjontaa, koska ryhmiä ei synny.
 
;)
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Joo osaavat englantia, mutta puhumalla ruotsia etenet kyllä ihan uudelle tasolle - eli todellakin arvostavat siellä, että puhut ruotsia. Eli mulla on ollut työkavereita ruotsista, jotka ovat ruvenneet kohtelemaan minua ihan toisella tavalla, kun olen ruvennut keskustelemaan heidän kanssaan ruotsiksi.
Anna olla, osaajat voittavat sillä että osaajia on mahdollisimman vähän.
Olet oikeassa. Ruotsia osaa puhua käytännössä kaikki, joten se on jokin muu kieli kuin ruotsi, jota osaamalla menestyy parhaiten työelämässä.
 
pakko pois
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Eiköhän se sun näkökulmasi ole minäminä-näkökulma - ne joita ei kielten opiskelu kiinnosta, eivät ole ruotsin tilalla varmasti opiskelemassa saksaa, ranskaa tai venäjää. Jo tällä hetkellä koulussa on mahdollisuus opiskella vaikka mitä kieliä. Pakkoruotsin poistamisen perustelu, jolla selitetään, että sillä annettaisiin tilaa muille kielille on oikeasti kestämätön.

No väännäpä minulle rautalangasta miten tämä perustelu on kestämätön! Käytännössä kaikissa pakkoruotsia vastustavissa mielipiteissä esitetään, että jatkossakin olisi kaksi PAKOLLISTA kieltä, mutta ne voisi koulun tarjonnasta valita. Mikä tässä on vaikeata ymmärtää? Siis oppilas opiskelee JOKO ruotsia tai sen tilalla JOTAIN MUUTA kieltä!
 
pakko pois
Alkuperäinen kirjoittaja vinkki:
Englantia ja myös muita kieliä on paljon helpompi oppia kun osaa ruotsia!
Niin, jos ruotsi on äidinkieli. Jos ei ole, niin silloin kannattaa lukea suoraan sitä kieltä mitä haluaa. Ja yleensähän englannilla aloitetaan...
 
vinkki
Alkuperäinen kirjoittaja pakko pois:
Alkuperäinen kirjoittaja vinkki:
Englantia ja myös muita kieliä on paljon helpompi oppia kun osaa ruotsia!
Niin, jos ruotsi on äidinkieli. Jos ei ole, niin silloin kannattaa lukea suoraan sitä kieltä mitä haluaa. Ja yleensähän englannilla aloitetaan...
Mä opin ruotsin eka (8-vuotiaana ) ja siitä on todellakin ollut hyötyä!
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja pakko poia:
Miten ihmeessä ruotsalainen muka ajattelisin jotenkin täysin erilailla näistä asioista? Luuletteko, että saksalaiset, englantilaiset, amerikkalaiset jne. myyntimiehen puhuvat heille ruotsia? Kannattaa muistaa vielä se, että ruotsissa todella panostetaan englannin opiskeluun. Se on ainoa pakollinen kieli. Toisen vieraan kielen tilalla voi opiskella lisää englantia.
Teet nyt oletuksia asiasta, josta et tiedä mitään. Esim. minä en ole missään maininnut olleeni myymässä mitään. Tiedätkö, että suomessa on lukuisia firmoja, jotka toimivat sekä suomessa ja ruotsissa. Tiedätkö, että näitä firmoja on myös it-alalla. Ja tiedätkö, että olen saattanut keskustella vaikkapa ruotsalaisen kollegani (jolla siis sama työnantaja kuin minulla) kanssa siitä, miten asiakkaan pulma hoidetaan. Miksi, meidän, minun ja kollegani pitäisi käyttää tässä yhteisessä kommunikaatiossamme englantia, jos me pystymme hoitamaan asian ruotsinkielellä aivan yhtä hyvin, jollei jopa paremmin?

Ruotsissa työelämässä on myös näitä iäkkäämpiä ihmisiä, joiden englannin kielen taito, ei välttämättä ole niin hyvä, mutta joiden ammattitaito on loistava, jos asiat pystyy hoitamaan ruotsinkielellä - sehän on vaan plussaa, myös työnantajan näkökulmasta. Varsinkin kun se asiakas jota palvellaan on myös sieltä ruotsista.
 
?
Vääntäkää hurrit rautalangasta miksi pakkoruåtsin lopettaminen on teiltä pois? Syyksi ei kelpaa se että ruotsi on virallinen kieli Suomessa ja ninan mummon pitää saada puhua ruåtsia lekurissa.
 
hurri2
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Vääntäkää hurrit rautalangasta miksi pakkoruåtsin lopettaminen on teiltä pois? Syyksi ei kelpaa se että ruotsi on virallinen kieli Suomessa ja ninan mummon pitää saada puhua ruåtsia lekurissa.
Voin vastata tähän sitten kun opettelet kirjoittamaan sanan "ruotsi"
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja pakko pois:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Eiköhän se sun näkökulmasi ole minäminä-näkökulma - ne joita ei kielten opiskelu kiinnosta, eivät ole ruotsin tilalla varmasti opiskelemassa saksaa, ranskaa tai venäjää. Jo tällä hetkellä koulussa on mahdollisuus opiskella vaikka mitä kieliä. Pakkoruotsin poistamisen perustelu, jolla selitetään, että sillä annettaisiin tilaa muille kielille on oikeasti kestämätön.

No väännäpä minulle rautalangasta miten tämä perustelu on kestämätön! Käytännössä kaikissa pakkoruotsia vastustavissa mielipiteissä esitetään, että jatkossakin olisi kaksi PAKOLLISTA kieltä, mutta ne voisi koulun tarjonnasta valita. Mikä tässä on vaikeata ymmärtää? Siis oppilas opiskelee JOKO ruotsia tai sen tilalla JOTAIN MUUTA kieltä!
Minä heitän tilalle sitten sellaisen kommentin, että jos on 2 pakollista kieltä, jatkossa sitten on vain yksi vieras kieli jonka ihmiset osaavat. Ihan aikuisten oikeasti - ja itse näitä kieliä opiskelleena saksa, ranska ja venäjä ovat ruotsia paljon vaikeampia kieliä. Eli pakkoruotsista luopuminen kyllä heikentäisi kielitaitoa suomessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Vääntäkää hurrit rautalangasta miksi pakkoruåtsin lopettaminen on teiltä pois? Syyksi ei kelpaa se että ruotsi on virallinen kieli Suomessa ja ninan mummon pitää saada puhua ruåtsia lekurissa.
Ei se ole meiltä pois, politiikot vain näyttävät olevan eri mieltä ja sitten koko joukko saa paskaa niskaansa. Ne mummelit ja vaarit jotka nyt ovat yksikielisiä pystymme itse hoitamaan, ja ikääntyvä osa meistä osaa myös suomea ja paljon muita kieliä. Vaikka mulla olisi vanhuksena somali hoitajana niin varmaan pärjään.

 
Vieras
Miksi muuten Ruotsissa ei ole pakkosuomea vaikka siellä on todella iso suomenkielinen vähemmistö ja Ruotsissa on puhuttu kauemmin suomea kuin Suomessa ruotsia? Miksi kaksikielisyys ei ole siellä rikkaus?
 
vieras
Mun mielestä se kuulostaa kivalta. Tosin olenkin koko ikäni asunut Vaasan rannikolla. Serkun mies tulee Etelä-Ruotsista ja mun on todella usein vaikea saada puheesta selvää. Ihan kuin suus olis peruna ja s-sihajaa tai kuulostaaa vähän sössöttävältä :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja hurri2:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Vääntäkää hurrit rautalangasta miksi pakkoruåtsin lopettaminen on teiltä pois? Syyksi ei kelpaa se että ruotsi on virallinen kieli Suomessa ja ninan mummon pitää saada puhua ruåtsia lekurissa.
Voin vastata tähän sitten kun opettelet kirjoittamaan sanan "ruotsi"
Älä nyt, pakkoruotsi on vienyt hänellä liikaa aikaa äidinkielen opiskelulta.

 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä